رانیا هوم مقایسه های اشتباه در انجام پایان نامه - رانیا هوم

مقايسه هاي اشتباه در انجام پایان نامه منجر به مشكلات متعدد براي دانشجویان شده است.پايان نامه هر نفر منحصر به فرد است و شما اگر استاد راهنما مشتركي هم داشته باشيد نمي توانيد پايان نامه خود را با دوستتان مقايسه كنيد.مقايسه هاي اشتباه شما را با روش هاي نادرست روبرو مي كند. اين كه فلاني پايان نامش رو با اين روش استفاده كرد يا از اين متد استفاده كرد و استاد قبول كرد اصلا دليلي نيست كه پايان نامه شما بتواند اصلا با اين روش تحقيق يا با اين متد مسخص حل شود. بسياري از دانشجويان به دليل اينكه خودشان هم پايان نامه خودشان را انجام نداده اند به شما ايده هايي ميدهند كه شما را با مشكل روبرو مي كند. نظرات اساتيد با يكديگر تفاوت دارد شما بايد در حيطه اي كه استاد راهنما مشخص مي كند جلو برويد. هيچوقت به استاد راهنما نگيد كه فلاني در پايان نامش اين كار را انجام داد .هيچ دليل منطقي و علمي از اينكه فردي اين كار را انجام داده و شما هم بخواهيد از اون فرد تقليد كنيد وجود ندارد. در پايان نامه بايد رفرنس معتبر (مقاله داخلي و خارجي) براي صحت كار خود داشته باشيد. نيمه كاره ماندن و عدم اتمام پايان نامه ها به دليل مشكلات و اشتباهاتي مي باشد كه در اين مقاله هم به آن ها اشاره مي كنيم. ما ایرانی ها خیلی رسم اشتباهی که پیدا کردیم این است که خیلی مقایسه می کنیم ، مثلا خودمان را با اعضای فامیل یا مثلا در رستورانی میرویم و مقایسه می کنیم که چند نفر آمده اند و چقدر سود می دهد؟ در پایان نامه هم متاسفانه این مشکل وجود دارد و می گوییم فلانی عجب پایان نامه خوبی نوشته است! اما متاسفانه نمی گوییم که چقدر هزینه کرده است؟ چه کارایی انجام داده است و چقدر زمان گذاشته؟ آیا خودمان حاضریم این کار را انجام دهیم؟ بعضی افراد با دو یا سه میلیون میخواهند بهترین پایان نامه را داشته باشند در حالی که شما چهار پنج تا ترجمه که انجام بدهید این مبلغ می شود و شما می میخواهید برای کل پایان نامه این هزینه را انجام دهید. اگر قرار باشد کار خوب انجام بدهند برای شما باید هزینه کنید و اگر می خواهید خودتان انجام دهید باید از یک متخصص استفاده کنید و وقت بزارید تا یک پایان نامه خوب داشته باشید. باید هم وقت بگذارید و هم زمان و اگر این کار را نکنید قطعا به مشکل خواهید خورد. باید حداقل ۶ ماه وقتتان را بزارید و هزینه ای را بگذارید برای متخصص و بگویید که این کار را به بهترین نحو برای من انجام بده. اگر می خواهید پایان نامه ای داشته باشید که به بهترین نجو انجام شده باشد ، تایپ و ترجمه اش عالی باشد ، رفرنس دهی در فصل دوم به خوبی انجام شده باشد ، پرسشنامه درست انجام شده باشد ، روش تحقیق متناسب با موضوعتان باشد ، نرم افزار مرتبط باشد و غیره باید هزینه و زمان بگذارید تا یک پایان نامه خوب به جود بیاید.

 

اتمام پايان نامه براي بسياري از دانشجويان ارشد و دكترا به يك معضل بزرگ تبديل شده است. يكي از مهم ترين علل به عقب افتادن پايان نامه ها گذاشتن هدف هاي اشتباه براي انجام پايان نامه است. بسياري از دانشجوها اول كار انگيزه دارند ولي بعد كه با مشكلات طاقت فرسا برخورد مي كنند متوجه مي شوند اينجور كه تصور مي كردند نميشود پايان نامه را به اتمام رساند. ترم هاي مختلف مي رود و هنوز دانشجويان درگير پايان نامه هستند. از مهم ترين تفاوت هاي پايان نامه با بقيه دروس دانشگاهي اين است كه نياز به سر كلاس حاضر شدن و پيگيري استاد ندارد. بنابراين دانشجويان هم اگر وقت و زمان كافي براي آن نگزارند ،سال ها و ترم هاي مختلف درگير آن مي شوند. اغلب دانشجويان از فردي متخصص در پايان نامه خود استفاده مي كنند. حتي بسياري از اساتيد دانشگاهي نيز براي انجام پايان نامه خود و به ويژه روش تحقيق خود از يك نفر متخصص استفاده كرده اند. اين را كسي داره به شما ميگه كه پايان نامه اغلب دانشجويان دكترا و اساتيد دانشگاهي را انجام داده است.اين كه من تا اخر پايان نامه را خودم انجام داده ام در ٩٠درصد اوقات صحت ندارد. خودتان را گول نزنيد. پايان نامه خوب نياز به پژوهشي عميق دارد و يك دانشجو به تنهايي نمي تواند با زماني كه دارد يك پايان نامه را به اتمام برساند. در چه صورتي مي توان از صفر تا صد يك پایان نامه را خودمان انجام دهيم؟ در صورتي كه شما زمان زيادي را به صورت اختصاصي به پايان نامه اختصاص دهيد و كاري غير از انجام پايان نامه انجام ندهيد. بايد انگليسي خوبي داشته باشيد كه مقالات خارجي را خوانده و ترجمه كنيد. خیلی از دانشجوها اول کار یک هدف های اشتباهی دارند ؛ مثلا دانشجو میخواهد مشکل دنیا را حل کند ، می بیند نمی تواند این مشکل را حل کند بعد میخواهد مشکل کشور را حل کند ، می بیند باز نمی تواند میخواهد مشکل شهر را حل کند ، باز هم نمی تواند و تصمیم میگیرد مشکل شهر را حل کند ، میبیند باز نمی شود ، تصمیم میگیرد مشکل سازمان را حل کند وقتی می بیند باز هم نمی تواند مشکل سازمان را حل کند ، تصمیم میگیرد که مشکل خودش را حل کند ، مشکل خودش تمام کردن پایان نامه و تحصیلش است ولی وقتی به این نتیجه می رسد که دیر شده است و می خواهد یک جوری در حقیقت ماست مالی کند و سریع انجامش بدهد. بنابراین ما باید یک سری هدف های صحیح برای پایان نامه داشته باشیم ، هدف های ما نه باید خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک! ما باید از افراد متخصص مشورت بگیریم و حتی خیلی جاها اگر لازم بود بدهیم به آنان انجام بدهند ولی خودمان هم در روند انجام کار باشیم که چه روشی استفاده می شود؟ چگونه پایان نامه را انجام دادیم؟ چگونه به این نتیجه رسیدیم و غیره ، و باید در جریان این کارها به طور کامل باشیم.

 

یکی از مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه، نیمه تمام ماندن کار است. خیلی از دانشجویان پایان نامه خود را شروع کرده اند ولی پس از دوره طولانی به پایان نرسانده اند . خوب است در این جا ذکر کنم پس از نگارش مقاله قبلی که در مورد عدم شروع پایان نامه دانشجویان که با موضوع چرا دانشجویان پایان نامه خود را زود شروع نمی کنند؟ بسیاری از دانشجویان گفتند که ما شروع کردیم ولی در میانه راه گیر کردیم و نمی توانیم مدیریت کنیم و پایان نامه را تمام کنیم. پس این مقاله برای دانشجویانی است که شروع کرده اند ولی در نیمه راه گیر کرده اند ولی اگر اصلا پایان نامه خود را شروع نکردید مقاله قبلی را مطالعه کنید اول و بعد این مقاله را بخوانید. علت نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در این مقاله به بررسی شایعترین آن ها می پردازیم. یکی از مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه، نیمه تمام ماندن کار است. خیلی از دانشجویان پایان نامه خود را شروع کرده اند ولی پس از دوره طولانی به پایان نرسانده اند . خوب است در این جا ذکر کنم پس از نگارش مقاله قبلی که در مورد عدم شروع پایان نامه دانشجویان که با موضوع چرا دانشجویان پایان نامه خود را زود شروع نمی کنند؟ بسیاری از دانشجویان گفتند که ما شروع کردیم ولی در میانه راه گیر کردیم و نمی توانیم مدیریت کنیم و پایان نامه را تمام کنیم. پس این مقاله برای دانشجویانی است که شروع کرده اند ولی در نیمه راه گیر کرده اند ولی اگر اصلا پایان نامه خود را شروع نکردید مقاله قبلی را مطالعه کنید اول و بعد این مقاله را بخوانید. علت نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در این مقاله به بررسی شایعترین آن ها می پردازیم.

اشتباه در انجام پایان نامه

 خیلی از دانشجویان به علت عدم دقت در انتخاب موضوع پایان نامه پس از شروع با مشکلات متعددی روبرو شده اند و آن را در میانه راه رها کرده اند. پس انتخاب موضوع نادرست یکی از فاکتورهای مهم در نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان است. بهترین راه حل این است که شما در اول راه باید قبول کنید که باید در انتخاب موضوع دقت می کردید و از افراد دیگر دارای تجربه در این زمینه پژوهشی مشاورت می کردید ولی این کار را نکردید. پس در مرحله اول، قبول و پذیرش اشتباه خود است. چرا پذیرش مهم است؟ چون بسیاری از افراد می خواهند خود را گول بزنند و به راحتی به اشتباه خود پی نمی برند و تا مرحله آخر این اشتباه را تکرار می کنند.

اشتباه در انجام پایان نامه

 حالا که پذیرش کردیم که در انتخاب موضوع اشتباه کردیم در مرحله بعد این است که ما باید در کل پایان نامه و متن خود فصول پایان نامه این موضوع را تصحیح کنیم و سعی کنیم در نگارش پایان نامه موضوع درست را مطرح کنیم و کامل راه درست را نشان دهیم. حالا در جلسه دفاع پایان نامه هم اول کار باید موضوع درست را برای داوران توضیح دهید.

اشتباه در انجام پایان نامه

این که ما چون در اول کار اشتباه کردیم، پایان نامه را  نیمه تمام می گزاریم کار بسیار غلطی است و من همیشه گفتم شروع یک کار مهم است ولی مهم تر از یک شروع، ادامه دادن کار تا به نتیجه رساندن آن است. به طور مثال خیلی از ما ها می خواستیم از تهران به مسافرت اصفهان برویم و صد کیلومتر آمدیم و برگشتیم، دویست کیلومتر آمده ایم و برگشته ایم و کسی موفق بوده که اگر شروع به حرکت از تهران کرد تا به مقصد اصفهان راه را ادامه دهد.

نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان

 ممکنه خیلی از افراد در مسیر پایان نامه خسته شوند ولی راه دیگر چیست؟ راه دیگر کمک گرفتن  و مشورت از دیگر افراد کاربلد و پژوهشی در اتمام پایان نامه است. خیلی از افراد می توانند با کمک گرفتن از دیگر افراد در روش تحقیق و تجزیه و تحلیل آن پایان نامه را به اتمام برسند.پس یاد بگیریم برای اتمام پایان نامه و عدم نیمه تمام ماندن پایان نامه از یک فرد متخصص مشورت بگیریم و کار را تمام کنیم. بسیاری از افراد در کارهایشان با مشکل این روبرو می شوند که کارهایشان را نیمه تمام می گذارند.

 

باید با خودمان روبرو شویم که چرا من آدمی هستم که کارها را نیمه تمام باقی میگذارم. چرا من هرکاری شروع می کنم، تمام نمی کنم؟ دلیل آن ها را در زندگی خود پیدا کنید. این دلایل بهانه های ما برای عدم اتمام کارهایمان است و راه این است که این بهانه ها را رفع کنیم و به دنبال اتمام کار باشیم و تا آخر ادامه دهیم.

نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان

یکی دیگر از مشکلات نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان، کمال طلبی منفی اشخاص است. فکر می کنند اگر سه مقاله دیگر اضافه تر بخوانند کار بهتر می شود. بله بهتر می شود ولی تا کی می خواهید این روند را ادامه دهید؟ آیا مقالات تمام می شود؟ هزاران مقاله دیگر وجود دارد و هیچ وقت هم تمام نمی شود پس لازم نیست سخت بگیرید و هر پژوهشی یک جزء از یک کار پژوهشی را انجام می دهد و لازم نیست در یک پایان نامه تمام مطالب ذکر شده باشد. هر پایان نامه محدوده و مرزی باید مشخص کنند و آن را به اتمام برسانند.

برای رفع نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان حتما مقالات این بخش در مورد نحوه انجام درست درست فصول پایان نامه از فصل اول تا پنجم را مطالعه کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

پایان نامه های اشتباه انجام ندهید!

نداشتن هدف در انجام پایان نامه

اشتباهات دانشجویان در انجام مراحل پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 411 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.