رانیا هوم روانشناسی رنگ در طراحی داخلی - رانیا هوم

طبق مطالعات روانشناسی، رنگ ها بر احساسات و عواطف ما تأثیرات زیادی دارند.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا پس از قدم گذاشتن در یک اتاق قرمز رنگ روشن، اینقدر پرانرژی می شوید یا وقتی در یک فضای نشیمن کاملا خنثی زندگی می کنید، اینقدر آرام هستید؟ این شرایط به خاطر روان‌شناسی رنگ در طراحی داخلی است، که ارتباط نزدیکی با احساسات ما دارد. روانشناسی رنگ به طور گسترده در برندسازی و بازاریابی استفاده می شود، اما همچنین یک ابزار قدرتمند در طراحی داخلی بحساب می آید که مسلماً بیش از هر عامل دیگری بر روحیه تأثیرگذار است. سایه رنگ ها احساسات مختلفی را القا می کنند، بنابراین هنگام بحث در مورد رنگ هایی که برای خانه خود انتخاب کنید، مهم است که در مورد نوع فضایی که می خواهید ایجاد کنید به این بیندیشید که کدام رنگ ها به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد.

The psychology of color in interior design
مهم است که به این بیندیشید که کدام رنگ ها به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد.

آماندا نیسبت ، طراح آمریکایی، از زمان راه‌اندازی شرکت طراحی داخلی خود در سال ۱۹۹۸، به دلیل استفاده از رنگ‌های پررنگ در پروژه‌هایش، شهرت زیادی کسب کرده است. این طراح می گوید: «استفاده از رنگ لزوماً برای افراد ضعیف نیست، اما توانایی آن در ایجاد یک تجربه منحصر به فرد و قطعی، آن را به یکی از مهم ترین و با ارزش ترین ابزار در طراحی داخلی تبدیل کرده است من به طور غریزی به استفاده از رنگ‌های قوی واکنش نشان می‌دهم و از پاسخ بصری مردم به داخل یک اتاق رنگارنگ قدردانی می‌کنم.

interior design
روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

رنگ صورتی

رنگ صورتی که به طور وحشتناک فقط در اتاق دختر بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد، دست کم گرفته شده است، رنگ صورتی از نظر روانشناسی رنگ ها، رنگ ظریفی است که از پرورش، عشق و زنانگی صحبت می کند.

 

تن های آن آرامش بخش است و استفاده از  آن را برای اتاق خواب مورد علاقه قرار می دهد، اما اگر به خوبی اجرا شود به راحتی می توان آن را به طرح های اتاق نشیمن نیز منتقل کرد.

در زندگی بزرگسالان با الگوهای تازه و کلاسیک یک فرصت را به رنگ صورتی بدهید

با انتخاب الگوهای باطراوت و اشکال مبلمان کلاسیک و در عین حال ساده مانند این اتاق نشیمن طراحی شده توسط طراح پیتر میکیچ ، به رنگ ها فرصتی برای زندگی بزرگسالی است.

The psychology of color in interior design
در زندگی بزرگسالان با الگوهای تازه و کلاسیک یک فرصت را به رنگ صورتی بدهید

رنگ آبی

آبی بدون شک یکی از قوی ترین رنگ طیف روانشناسی رنگ است. رنگ های عمیق، جسورانه مانند نیروی دریایی و آبی سلطنتی، این رنگ دارای حس اعتماد به نفس بسیار عالی است و با کیفیت قابل تحسین مانند وفاداری، اعتماد، صلح و موفقیت همراه هستند. سایه‌های روشن‌تر این رنگ، حس آرامش را در خانه القا می‌کند که آن‌ها را برای اتاق خواب، حمام و فضاهای نشیمن که می‌خواهید در آن استراحت کنید، عالی می کند.

interior design
سایه‌های روشن‌تر این رنگ، حس آرامش و آرامش را در خانه القا می‌کند
interior design
آبی یکی از قوی ترین رنگ طیف روانشناسی رنگ است.
رنگ مشکی

مشکی رنگی است که در تمام دوران و در تمام جنبه های زندگی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر نمی دانید چه رنگ لباسی بپوشید و یا چه رنگ مبلمانی را انتخاب کنید، بی‌شک رنگ مشکی به کیفیت آن ایمنی خاطر می‌دهد و شیک بودن آن را ضمانت می کند.

interior design
رنگ مشکی در محیط‌های مدرن و صنعتی برتری دارد

 

استفاده از رنگ مشکی برای طراحی دستشویی
طراحی با رنگ مشکی

این یک رنگ تاکیدی اثبات شده است اما هنگامی از این رنگ در یک طرح اتاق استفاده شود، روانشناسی این رنگ منجر به قدرت، درام و رمز و راز می شود. رنگ مشکی باعث می‌شود که فضای داخلی بسیار شیکی ایجاد شود که می‌تواند با هر گونه رنگی تقویت شود چه چیزی را بیشتر در مورد سایه تیره دوست داریم؟ رنگ مشکی در محیط‌های مدرن و صنعتی برتری دارد و هیچ وقت قدیمی نمی‌شود، بنابراین جذابیت معاصری را حتی برای فضاهای سنتی ارائه می‌دهد – به عنوان مثال، این فضای دراماتیک و در عین حال زیبا طراحی شده  با چیدمان مبلمان رنگ روشن، جزئیات دقیق معماری و اثاثه یا لوازم داخلی مدرن، یک طلسم جاودانه در اتاق ایجاد می کند.

interior design
رنگ مشکی باعث می‌شود که فضای داخلی بسیار شیکی ایجاد شود
interior design
این رنگ امکان این را می‌دهد که حضور واقعی آن را به فضا انتقال دهید
رنگ بنفش

رنگ بنفش با انبوهی از احساسات شگفت انگیز از عمق و خلاقیت گرفته تا فانتزی و اشراف در روانشناسی رنگ همراه است. در فضاهای زنانه، مانند این طرح اتاق خواب در خانه، زیبا به نظر می رسد، اما نسخه های تیره‌تر این رنگ می توانند فوق العاده مردانه باشند.

این رنگ جذابیت سلطنتی دارد و گویای تجملات است این رنگ امکان این را می‌دهد که حضور واقعی آن را به فضا انتقال دهیدا ز این رنگ در اتاق لباس برای رسیدن به یک هدف ویژه و خاص و همچنین در راهرو ورودی استفاده کنید تا در اولین فرصت مهمانان شما تحت تاثیر قرار گیرند. رنگ بنفش جذابیت سلطنتی را به همراه دارد و همچنین تجملات را نشان می دهد این رنگ امکان این را می‌دهد که حضور واقعی آن را به فضا انتقال دهید.

تریکب رنگ بنفش در طراحی داخلی
رنگ بنفش و مشکی در طراحی داخلی
رنگ زرد

 

جای تعجب نیست که رنگ زرد با شادی، خوش بینی و انرژی در روانشناسی رنگ مرتبط است فرقی ندارد که خردلی باشد یا لیمویی باشد. همیشه رنگ زرد شادی آور است. سایه‌های زرد برای اتاق خواب‌ها و مهد کودک‌ها هماهنگی کاملی دارد، همچنین می‌توان این رنگ را برای اتاق افراد بزرگسال نیز انتخاب کرد و یا عملاً برای هر اتاقی که بخواهید در آن خلاقانه کار کنید، این رنگ مناسب است.

color psychology
رنگ زرد با شادی، خوش بینی و انرژی در روانشناسی رنگ مرتبط است

مانند بسیاری از رنگ های روشن دیگر، کار کردن در یک اتاق کاملا زرد، می تواند مشکل ساز باشد، اما مبلمان زرد رنگ و لوازم جانبی زرد پررنگ، استایل زیبایی را ایجاد می کنند. به رنگ‌های طلایی بچسبید و در قسمت های تاریک خانه خود استفاده کنید تا ورود نور به فضای منزل احساس کنید.

interior design
لوازم جانبی زرد پررنگ، استایل زیبایی را ایجاد می کنند.
رنگ سبز

سبز یک رنگ بسیار مثبت است زیرا اندیشه های تعادل، رشد و ترمیم را در روانشناسی رنگ تحریک می کند. این رنگ بلافاصله دنیای طبیعی را به ذهن می آورد و این یک روش باور نکردنی برای به دست آوردن احساس طراوت طبیعت در داخل خانه است، به خصوص اگر منزل شما در شهری با فضای سبز کمی واقع شده باشد از زمرد و یشم گرفته تا زیتونی و لیمویی، سبز در اشکال مختلف رنگ زیبایی است.

interior design
سبز یک رنگ بسیار مثبت است

رنگ سبز با انواع سایه های جذاب، از زمرد و یشم گرفته تا زیتونی و لیمویی، یک رنگ دیوار ایده آل در فضاهایی است که ذهن را باز می‌کند، از این رنگ می‌توان در محیط آشپزخانه و اتاق کار یا مطالعه استفاده کرد و از آنجایی که ارتباط نزدیکی با پول دارد، انتخاب معقولی برای املاک تجاری است.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یکی از آن رنگ های متنوع است که می تواند در طیف وسیعی از سبک ها قرار گیرد تصور می‌شود که سایه در روانشناسی رنگی بر ادراک امنیت، هوش و استحکام تاثیر بگذارد. فکر می کنم سایه بر روی درک امنیت، هوش و ثبات تاثیر می گذارد.

color psychology
رنگ خاکستری می تواند در طیف وسیعی از سبک ها قرار گیرد

در مورد هر رنگی، نتایج به میزان زیادی بستگی به نحوه استفاده شما از رنگ دارد. در جایی ممکن است دیوارها به رنگ خاکستری مات روشن یا تیره باشد این رنگ غالب بر کل اتاق است و تضاد شدید در مقابل سقف سفید و تخته سنگ دارد.

رنگ قرمز

رنگ‌های خنثی بی‌زمان ممکن است یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های اصلی در دکوراسیون باشد، اما ما هنوز از طرح‌های رنگی جسورانه که با کلاس اجرا می‌شوند، شگفت‌زده هستیم. قرمز یکی از رنگ های دراماتیک در کتاب رنگ آمیزی و یکی از جذاب‌ترین رنگ ها برای برانگیختن احساسات است. اغلب با احساساتی مانند اشتیاق، هیجان و انرژی همراه است.

interior design
قرمز یکی از جذاب‌ترین رنگ ها برای برانگیختن احساسات است

جاه طلبی، عمل و قدرت اراده ویژگی های اضافی هستند که به رنگ اصلی متصل می شوند و به همین دلیل است که قرمز می‌تواند انتخابی سازنده برای دفاتر خانگی و فضاهای خلاقانه باشد. این رنگ نه تنها در ابتدایی ترین شکل خود در روانشناسی طراحی داخلی قدرتمند است، بلکه دارای بسیاری از سایه های زیبا از جمله قرمز گوجه ای، زرشکی و شرابی است. اگر میخواهید یک زیبایی شناسی غنی، سنتی یا یک حس پاپ آرت را به شما منتقل شود، رنگ قرمز می تواند راه حل خوبی باشد.

interior design
قرمز می‌تواند انتخابی سازنده برای دفاتر خانگی و فضاهای خلاقانه باشد
رنگ قهوه ای

این طرح اتاق نشیمن از گرگ ناتال بشدت از این پیشنهادات حمایت کرد که قهوه ای با احساس راحتی و آرامش مرتبط است. دیوارهای قهوه ای غنی، با مبل و کوسن مربوطه ترکیب شده است، کاملاً دعوت کننده حضور و افکار راحت است.

The psychology of color in interior design
قهوه ای با احساس راحتی و آرامش مرتبط است

همچنین گفته می شود که رنگ خنثی نمادی از ساختار، پشتیبانی و ثبات است. در نتیجه، سایه به خوبی به مناطقی مانند آشپزخانه می‌آید و یک بوم خوش سلیقه و جاودانه برای مجالس خانوادگی فراهم می‌کند. این می تواند فوق العاده لوکس باشد، اما همچنین می تواند به طور موثر در محیط های مردانه استفاده شود چرا که بسیاری از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ به رنگ قهوه ای است.

The psychology of color in interior design
رنگ خنثی نمادی از ساختار، پشتیبانی و ثبات است

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 2 views بار دسته بندی : دکوراسیون آشپزخانه تاريخ : 28 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.