رانیا هوم چگونه پروپوزال خوب بنویسیم؟ - رانیا هوم

ما برای اینکه یک پروپوزال خوب بنویسیم باید یک سری مراحلی را طی کنیم؛ پروپوزال چیست؟ پروپوزال از کلمه پروپوز گرفته شده است به معنای طرح پیشنهادی، یعنی طرح پیشنهای شما برای انجام دادن یک پایان نامه چیست؟ در حقیقت پروپوزال از صفر تا صد یک پایان نامه را برای ما مشخص میکنه که قراره چه کاری انجام بدیم و چطوری میخوایم اون کارو انجام بدیم؟ یعنی ما یک مقدمه نیاز داریم، باید تعیین کنیم که هدف اصلی کارمون چیه، نوآوری کارمون نسبت به بقیه کارها چیه و غیره. خیلی از افراد توی نوآوری به دنبال این هستند که یک چیزیو کشف بکنند ولی قرار نیست ما توی پایان نامه چیزی رو کشف بکنیم ، ما قراره یه کاری انجام بدیم که نسبت به بقیه کارها یه نوآوری داشته باشه ، حالا این نوآوری ممکنه توی روش تحقیقتون باشه ، ممکنه یه طرحی رو یه فرد دیگه انجام داده باشه و شما بخواین اونو با یه روش دیگه انجام بدید یا مثلا ممکنه یه شکافی توی جامعه وجود داشته باشه که توی پایان نامه های دیگه نیومده باشه و شما بخواین اونو توی پایان نامتون بیارید که این ها همه نوآوری محسوب میشه.

چگونه پروپوزال خوب بنویسیم؟
چگونه پروپوزال حوب بنویسیم؟

در بخش پیشینه تحقیق شما باید بگید بقیه چکار کردند؟ برای این کار مقالات مختلف را می خوانید و بررسی می کنید که آن ها چکاری انجام دادند و با چه روشی این کار را انجام دادند؟ توی پیشینه تحقیق به هیچ وجه نباید کپی کنید و یا مقالات دیگر را به پایان نامه خود بیاورید شما باید با خواندن آن ها ، خلاصه ی برداشت های خودتان در مورد روش های اون مقاله و نتیجه ای که ازش گرفته رو بیان کنید.

در بخش ها فرضیه ها وقتی که شما یک پروپوزال را می خواهید بنویسید یک سری فرضیه هایی را باید در نظر بگیرید ، حالا این فرضیه ها چی هستند؟ فرضیه یعنی بقیه پژوهش ها به این روش رسیدند و اثباتش کردند و شما توی کار خودت میبینید که آیا این فرضیه توی کار خودتون اثبات میشه یا نمیشه؟ اگر اثبات شد شما توی فصل پنجم پایان نامه، میگید فرضیه هامون اینا بود و این فرضیه ها رو پذیرش گرفتم و قبول شدند یا خیلی از فرضیه ها هست ممکنه توی بقیه پایان نامه ها پذیرش شده باشند ولی توی پایان نامه شما که بررسی کردین و افراد و خبرگانی که بودند آن را تایید نکردند و توی پایان نامه شما اثبات نشده و این فرضیه رد میشه.

چگونه پروپوزال خوب بنویسیم؟

اگر فرضیه در پایان نامه آوردید باید به صورت جمله ی خبری آورده شود و اگر سوالی آوردید باید آن را به صورت سوال مطرح کنید ، پس در پایان نامه خود سوال و فرضیه را باهم استفاده نکنید و یکی از این دو را انتخاب کنید، معمولا در اکثر پایان نامه ها فرضیه را انتخاب می کنند و به صورت جمله خبری بیان می کنند.

چگونه پروپوزال خوب بنویسیم؟

یک راهکار خوب برای کسانی که می خواهند پروپوزال بنویسند، چون نظر اساتید با یکدیگر یکسان نیست و فرق داره، اینه که شما ببینید چه کسانی قبلا با استاد راهنمای شما پروپوزال گرفته اند، و با همون سبک جلو برید و یا از خود استاد بپرسید و غالب مشخص رو داشته باشید و روی همون غالب طرح موردنظرتونو پیاده سازی کنید ، چون ممکنه شما یک پروپوزال رو بنویسید و یک استاد راهنما اون رو قبول داشته باشه ولی همان پروپوزال رو استاد راهنمای دیگه ای قبول نداشته باشه دلیلشم اینه طرز فکر اساتید راهنما با هم فرق داره و یکسان نیست. برای پروپوزال دانشجویان باید علاوه بر مطالعه مقالات داخلی و خارجی، باید انواع روش های تحقیق را بداند تا بتواند با آن روش به هدف اصلی پایان نامه خود برسد. برای این که یک پایان نامه را در مدت زمان کم تمام کنید باید حتما از کمک و راهنمای یک نفر استفاده کرد،شرکت مهرداد سیویل می تواند در هر یک از مراحل پایان نامه اعم از پروپوزال نویسی ، موضوع پایان نامه ، روش تحقیق و جلسه دفاع به شما کمک کند تا به نتیجه دلخواه خود برسید و در کوتاه ترین زمان به نتیجه نهایی خود برسید.

مقالات مشابه با این مقاله:

پروپوزال چیست ؟

شرایط لازم برای تأیید و پذیرش پروپوزال‌ها

اهمیت انتخاب موضوع پایان‌نامه و مراحل ابتدایی پروپوزال

پروپوزال چیست و چه اهمیتی دارد؟

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 338 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.