رانیا هوم انتخاب روش تحقیق در پایان نامه - رانیا هوم

يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه كه مربوط به فصل سوم و چهارم پايان نامه مي باشد،انتخاب روش تحقیق در پایان نامه است. ولي انتخاب روش تحقيق بعد از انتخاب موضوع و در پروپوزال بايد مشخص گردد. روش تحقيق با توجه به عنوان و هدف اصلي پايان نامه تعيين مي شود. حتما بعد از انتخاب روش تحقيق خود دلايل محكمه پسند براي انتخاب اين روش تحقيق داشته باشيد.در جلسه دفاع پايان نامه هم حتما دلايل خود را براي انتخاب اين روش تحقيق بيان كنيد. چرا از اين روش تحقيق استفاده كرديد؟مزاياي اين روش تحقيق انتخاب شده نسبت به روش هاي ديگر چيست؟آيا اين روش تحقيق شما را به هدف اصلي مي رساند؟ آيا با اين روش تحقيق سؤالات و فرضيه هاي فصل اول پايان نامه يا همان پروپوزال پاسخ داده مي شود؟ روش تحقيق غالبا روشي ثابت است كه در كتاب هاي مختلف وجود دارد و در فصل سوم شما از اين كتاب ها و مراجع استفاده مي كنيد . روش تحقيق مي تواند از نوآوري هاي پايان نامه شما باشد.به طور مثال پايان نامه ها و مقالات ديگر اين موضوع يا موضوعات مشابه را انجام داده اند ولي روش تحقيق ديگري استفاده كرده اند .در حال حاضر شما از اين روش تحقيق مي خواهيد استفاده كنيد و آن مطالعات را توسعه دهيد و براي استفاده از اين روش تحقيق هم دلايل مهمي داريد. پس دانشجوياني كه به دنبال موضوعاتي هستند كه كسي اصلا كار نكرده باشد مي توانند ديد خود را تغيير دهند و همان موضوعات مشابه را با روش تحقيقي متناسب انجام دهند.نوآوري كه فقط در انتخاب موضوع مهم نيست،بلكه مي تواند نوآوري پايان نامه شما روش تحقيق مناسب باشد.بسياري از مقالات چاپ شده در ژورنال هاي معتبر نيز از همين ترفند استفاده كرده اند و قطعا وقتي شما روش تحقيق ديگري انتخاب مي كنيد نتايج شما نيز تغيير خواهد كرد و به هدف هاي ديگري  دست پيدا مي كنيد. گروه مهرداد سيويل افتخار دارد كه در سال هاي اخير در مشاوره و انجام پايان نامه در كنار شما باشد .جهت ارتباط با ما در قسمت تماس با ما ،در خدمت شما هستيم. هدف ما انجام پايان نامه هايي با كيفيت براي افزايش رزومه دانشجويان ارشد و دكترا مي باشد. در پایان نامه قسمت روش تحقیقتون باید خیلی دقت کنید که روش تحقیق در حقیقت مشخص میکنه که هدف نهایی شما چیست؟ و راه رسیدن به هدف نهایی شما را مشخص میکند ، هر پایان نامه ای یک هدفی دارد و حالا اینکه این هدف را چگونه می خواهید بهش برسید و بهش دست پیدا کنید ، روش تحقیق شماست که در فصل سوم پایان نامه ارشد و دکترا قرار داره ، حالا یکی ممکن است تصمیم گیری چند معیاره ، یکی آزمایشگاهی ، یکی spss و غیره باشد. تمام این روش ها قابل کاربرد هستند ، هر یک از این روش تحقیق ها نرم افزار خاص خودش را دارد و هر روش تحقیقی فقط با نرم افزار خاص خودش می تواند تجزیه و تحلیل کند!

 

فصل سوم روش تحقیق پژوهش را به‌طور کامل توضیح می‌دهد و این به معنی درس دادن نرم‌افزار و ابزار پژوهش شما  نیست. روش تحقیق یعنی با چه ابزاری می‌خواهید پژوهش خود را جمع‌بندی و تجزیه‌وتحلیل کنید. هر تحقیق و پژوهش علمی باید دارای روش مخصوص به خود باشد که انتخاب روش باید با توجه به موضوع پایان‌نامه و مقاله مشخص گردد، نمی‌توان هر روش و ابزاری را برای پژوهش خود انتخاب کنید و اول باید بدانید کاربرد آن روش چیست و آیا به شما جهت رسیدن به مقصد نهایی کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ این پرسش شمارا جهت انتخاب روش مناسب کمک خواهد نمود. نمی‌توان اگر بحث شما آزمایشی است از روش‌های آماری استفاده کنید و یا نمی‌توان اگر رتبه‌بندی بر معیارها بر اساس معیارها را به‌صورت چندگانه می‌خواهید از روش آماری استفاده کنید چون روش آماری نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. در انتخاب مناسب روش تحقیق خود دقت زیادی کنید و انتخاب اشتباه روش تحقیق می‌تواند پژوهش و پایان‌نامه شمارا به‌طورکلی رد کند و تمام زحمات شمارا بیهوده کند. انتخاب روش تحقیق شما در رشته‌های مدیریت اغلب آزمایشگاهی نیست و به یک صورتی آماری است یا ربطی به آمار پیدا می‌کند. روش‌های تحقیقاتی مختلفی برای انجام پایان‌نامه‌ها وجود دارد  و انتخاب روش تحقیق برای هر عنوانی متفاوت است. رفرنس دهی در این فصل مهم است ولی نه به میزان رفرنس دهی در فصل دوم ، چون اغلب مطالب فصل سوم از کتاب‌های مرجع انتخاب‌شده است.

روش تحقيق هميشه يكي از پرچالش ترين مراحل انجام پايان نامه است. دانشجويان در انتخاب روش تحقيق پايان نامه بايد خيلي با وسواس و دقت نگاه كنند.به دليل اينكه اين مرحله نيازمند علم انواع روش هاي تحقيق است.يعني شما بايد با توجه به موضوع و هدف اصلي پايان نامه،روش تحقيق مناسب را براي پايان نامه خود انتخاب كنيد.انتخاب اشتباه روش تحقيق ،تمام مراحل پايان نامه را خراب مي كند. اگر فلان دوست شما در پايان نامه خودش از روش تحقيقی استفاده كرده دليل نميشه شما هم اون روش تحقيق رو انتخاب كنيد.روش تحقيق هر پايان نامه با پايان نامه ديگر متفاوت است.روش تحقيق در فصل سوم پايان نامه آورده مي شود. در پروپوزال بايد شما مشخص كنيد كه با چه روش تحقيقي مي خواهيد به هدف نهايي پايان نامه برسيد.براي انتخاب روش تحقيق حتما علاوه بر استاد راهنما با متخصصين پايان نامه مشورت كنيد.بسياري از اساتيد هم به روش تحقيق دقت لازم را ندارند و در جلسه دفاع پايان نامه ،داوران با سند و مدرك مي توانند اثبات كنند كه روش شما مناسب اين پايان نامه نبوده است. در اينجاست كه كل كار پايان نامه شما به علت انتخاب نامناسب روش تحقيق زير سؤال می رود.

 

یک قسمت مهمی از پایان نامه ، روش تحقیق شماست ؛ روش تحقیق باید متناسب با موضوع انتخاب شده ی شما باشد و شما نمی توانید یک موضوع را با یک روش دیگر انجام بدهید و این کار قابل انجام نیست! برای مثال روش تحقیق چندمعیاره کارش این است که معیارهای مختلف را کنار هم بچیند و آن ها را اولویت بندی کند و هیچوقت برای اون ها مدل سازی نمیکنه و کارش اولویت بندی کردن است. و اگر در عنوان نوشتید شناسایی خیلی فرق داره با وقتی که بنویسید مدل سازی یا اولویت بندی ، بنابراین هرچیزی که داخل عنوان بیاید باید روش تحقیق بر اساس همان انتخاب شود. روش های تحقیق اشتباه و غیرکابردی استفاده نکنید و از انتخاب این نوع روش پرهیز کنید و خیلی به این موضوع دقت کنید.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

برای انجام هر پژوهش و رسیدن به هدف اصلی پایان نامه خود، نیاز است که با یک روش تحقیق مشخص شما این کار را انجام دهید. هر پژوهش و پایان نامه ای باید یک روش تحقیق داشته باشد. روش تحقیق پایان نامه در فصل سوم باید تعیین شود که نکاتی که در فصل روش تحقیق نیاز است بدانید در مقاله فصل سوم پایان‌نامه چگونه باید نوشته شود، آورده شده است. روش تحقیق عبارت از به کارگیری راه و روش خاصی است که اطلاعات مناسب تر و بیشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نماید. روش های متفاوتی برای جمع آوری داده ها ، مطالعه و تجزیه و تحلیل داده ها در هر پایان نامه وجود دارد که به عنوان بخش روش تحقیق پایان نامه در نظر گرفته می شود. هر پایان نامه ای را نمی توان با یک روش یکسان انجام داد و نیاز است ابتدا هدف اصلی پایان نامه خود را بدانید و سپس با توجه به هدفی که دارید روش مناسب را انتخاب کنید. شما باید در انجام فصل سوم کاربرد روش تحقیق که قرار است استفاده کنید، بدانید. در حقیقت در پایان نامه  باید روش تحقیقی انتخاب شود که  شما با زحمت کمتر و دقت بیشتر و زمان کوتاهتر می توانیم به هدف اصلی پژوهش خود برسیم.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

فصل سوم روش تحقیق پژوهش را به‌طور کامل توضیح می‌دهد و این به معنی درس دادن نرم‌افزار و ابزار پژوهش شما  نیست. روش تحقیق یعنی با چه ابزاری می‌خواهید پژوهش خود را جمع‌بندی و تجزیه‌وتحلیل کنید. هر تحقیق و پژوهش علمی باید دارای روش مخصوص به خود باشد که انتخاب روش باید با توجه به موضوع پایان‌نامه و مقاله مشخص گردد، نمی‌توان هر روش و ابزاری را برای پژوهش خود انتخاب کنید و اول باید بدانید کاربرد آن روش چیست و آیا به شما جهت رسیدن به مقصد نهایی کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ این پرسش شما را جهت انتخاب روش مناسب کمک خواهد نمود. نمی‌توان اگر بحث شما آزمایشی است از روش‌های آماری استفاده کنید و یا نمی‌توان اگر رتبه‌بندی بر معیارها بر اساس معیارها را به‌صورت چندگانه می‌خواهید از روش آماری استفاده کنید چون روش آماری نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. در انتخاب مناسب روش تحقیق خود دقت زیادی کنید و انتخاب اشتباه روش تحقیق می‌تواند پژوهش و پایان‌نامه شمارا به‌طورکلی رد کند و تمام زحمات شمارا بیهوده کند. انتخاب روش تحقیق شما در رشته‌های مدیریت اغلب آزمایشگاهی نیست و به یک صورتی آماری است یا ربطی به آمار پیدا می‌کند. روش‌های تحقیقاتی مختلفی برای انجام پایان‌نامه‌ها وجود دارد  و انتخاب روش تحقیق برای هر عنوانی متفاوت است. رفرنس دهی در این فصل مهم است ولی نه به میزان رفرنس دهی در فصل دوم ، چون اغلب مطالب فصل سوم از کتاب‌های مرجع انتخاب‌شده است.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

انواع تحقیق ازنظر کنترل متغیرها

تحقیق را ازنظر میزان کنترل محقق بر متغیرهای تحقیق می‌توان به غیرآزمایشی و  آزمایشی طبقه‌بندی کرد.

الف. تحقیق غیرآزمایشی

بیشتر تحقیقاتی که درروان‌شناسی و تعلیم و تربیت انجام می‌گیرند، از انواع تحقیقات غیرآزمایشی هستند. در تحقیق غیرآزمایشی روابط بین متغیرهای دست‌کاری نشده مطالعه می‌شود. بدین معنا که محقق متغیرهای موردمطالعه را شخصاً دست‌کاری نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به‌گونه‌ای که درگذشته اتفاق افتاده‌اند بررسی می‌کند و تأثیر آن‌ها را بر یکدیگر و یا در سایر متغیرهای موردنظر مورد مشاهده قرار می‌دهد. یکی از دلایلی که محقق در تحقیق غیرآزمایشی متغیرها را دست‌کاری نمی‌کند، مربوط به جنبه‌های اخلاقی و انسانی تحقیق است. دو نمونه دیگر از تحقیق‌های غیرآزمایشی، یکی تحقیق علّی – مقایسه‌ای یا تحقیق پس رویدادی و دیگری تحقیق همبستگی است.

  1. تحقیق علّی – مقایسه‌ای

تحقیق علّی – مقایسه‌ای یا پس رویدادی به تحقیق‌هایی گفته می‌شود که در آن پژوهشگر علل احتمالی متغیر وابسته را موردمطالعه قرار می‌دهد. چون متغیر وابسته و مستقل هر دو درگذشته رخ‌داده‌اند، لذا این نوع تحقیق غیرآزمایشی را تحقیق پس رویدادی می‌نامند.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

  1. تحقیق همبستگی

تحقیق همبستگی یکی از انواع تحقیق‌های غیرآزمایشی است که در آن رابطه بین دو یا چند متغیر موردمطالعه قرار می‌گیرد. یکی از تفاوت‌های مهم تحقیق همبستگی با تحقیق پس رویدادی یا علّی – مقایسه‌ای آن است که تحقیق همبستگی در مورد رابطه بین متغیرهایی که فقط در مورد یک گروه به‌دست‌آمده است به کار می‌رود. روش همبستگی نسبت به روش علّی – مقایسه‌ای دو مزیت دارد. نخست اینکه با استفاده از این روش، پژوهشگر می‌تواند رابطه بین چند متغیر هم‌زمان را با یک متغیر موردبررسی قرار دهد. در مطالعات مربوط به علوم  رفتاری همواره یک رفتار تابعی از چندین متغیر است که به‌طور مشترک بر آن رفتار اثر می‌گذارند. درواقع پژوهش‌های چند متغیری که از مشخصه پژوهش‌های علوم رفتاری است، از طریق تحقیق همبستگی بهتر امکان‌پذیر است. در این‌گونه تحقیق‌ها محقق می‌تواند رابطه بین یک الگوی رفتاری را با چندین متغیر به‌طور هم‌زمان مطالعه کند. دوم درروش علّی –  مقایسه‌ای محقق می‌تواند تأثیر چند متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته را موردمطالعه قرار دهد، اما نمی‌تواند رابطه بین متغیرهای مستقل را جداگانه بررسی کند. درصورتی‌که در تحقیق همبستگی پژوهشگر قادر است رابطه بین متغیرهای مستقل را با یکدیگر و همچنین اثر هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را با حذف همبستگی آن متغیر مستقل با سایر متغیرهای مستقل موردمطالعه قرار می‌دهد. تحقیق همبستگی برای دو هدف به کار می‌رود: (۱) مطالعه همبستگی بین دو یا چند متغیر، (۲) پیش‌بینی یک متغیر از روی متغیر دیگر. در پژوهش‌های پیش‌بینی، متغیر یا متغیرهای مستقل را متغیر پیش‌بین و متغیر وابسته را متغیر ملاک می‌نامند. در این‌گونه تحقیق‌ها، پژوهشگر باید متغیر پیش‌بین را قبل از متغیر ملاک به دست آورد.

ب. تحقیق آزمایشی

تحقیق آزمایشی روشی نظام‌دار و منطقی برای پاسخ دادن به پرسش پژوهشی است. «اگر این کار تحت شرایط کنترل‌شده‌ای انجام گیرد چه خواهد شد؟» آزمایش‌کنندگان، محرک، رفتار یا شرایط محیطی را دست‌کاری می‌کنند، سپس چگونگی تأثیر آن را در تغییر وضعیت و یا رفتار آزمودنی مورد مشاهده قرار می‌دهند. دست‌کاری آن‌ها دقیق و منظم است. آن‌ها باید از عوامل دیگری که بر نتیجه کار اثر می‌کند آگاه باشند و آن‌ها را به‌گونه‌ای کنترل نمایند یا از میان بردارند تا بتوانند بین عامل دست‌کاری شده و آثار مشاهده‌شده رابطه‌ای منطقی برقرار سازند. تحقیق آزمایشی روشی را برای آزمودن فرضیه فراهم می‌کند. پس‌ازآنکه پژوهشگران مسئله‌ای را تعریف کردند، برای آن‌یک پاسخ آزمایشی یا فرضیه پیشنهاد می‌کنند. آنان فرضیه را می‌آزمایند و بر اساس رابطه میان متغیرهای کنترل‌شده‌ای که مشاهده کرده‌اند آن‌ها را تأیید یا رد می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که تأیید یا رد یک فرضیه بر اساس احتمال بیان می‌شود نه بر اساس یقین تحقیق آزمایشی، روش کلاسیک آزمایشگاه علم است که در آن عناصر دست‌کاری شده و آثار مشاهده‌شده را می‌توان کنترل کرد. این روش پیچیده‌ترین، دقیق‌ترین و مؤثرترین روش برای کشف و پروراندن اصول و نظریه‌های علمی است. گرچه بیشترین کاربرد تحقیق آزمایشی در آزمایشگاه است، اما باید دانست که در موقعیت‌های غیر آزمایشگاهی مانند کلاس درس نیز که عوامل یا متغیرهای مهم را می‌توان تا حدودی کنترل کرد، به گونه مؤثری به کار می‌رود. هدف آنی آزمایش، پیش‌بینی وقایع در موقعیت‌های تجربی است. هدف غایی آن تعمیم روابط متغیرهاست به‌گونه‌ای که در خارج از آزمایشگاه و در مورد جامعه گسترده‌تر نیز صادق باشد.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

تحقیق آزمایشی را می‌توان به دوطبقه تقسیم کرد: آزمایش آزمایشگاهی و آزمایش میدانی. آزمایش آزمایشگاهی در یک موقعیت فیزیکی جدا از موقعیت عادی زندگی انجام می‌گیرد. پژوهشگر متغیر مستقل را دست‌کاری و متغیرهای رقیب را با دقت هر چه بیشتر کنترل می‌کند. بدین معنا که بسیاری از متغیرهای ناخواسته را که ممکن است بر متغیر وابسته تأثیر بگذارند حذف یا اثر آن‌ها را خنثی می‌کند. متغیرهای موردمطالعه به‌طور دقیق و به‌صورت عملیاتی تعریف و با ابزارهای دقیق اندازه‌گیری می‌شوند و بدین ترتیب واریانس خطابه کمترین مقدار کاهش می‌یابد. یکی از محدودیت‌های آزمایش آزمایشگاهی، ساختگی بودن موقعیت آزمایش است. وقتی‌که پژوهشگر می‌کوشد تا متغیرهای ناخواسته را کنترل کند، کنترل دقیق سبب می‌شود که موقعیت آزمایشی به یک محیط ساختگی و متفاوت با موقعیت واقعی زندگی تبدیل شود. این امر موجب می‌شود که تعمیم‌پذیری نتایج حاصل از آزمایش آزمایشگاهی به موقعیت‌های واقعی محدود شود؛ بنابراین، هرچند روایی درونی آزمایش آزمایشگاهی در مقایسه با سایر روش‌های تحقیق بالاست، روایی بیرونی آن با برخی محدودیت‌ها همراه است. نمونه‌های خوبی از آزمایش‌های آزمایشگاهی را می‌توان در پژوهش‌های انجام‌شده در مورد شرطی شدن پاسخگر یا کلاسیک توسط پاولوف، شرطی شدن کنشگر یا فعال توسط اسکینر، یادگیری مشاهده‌ای توسط بندورا و پژوهش‌های انجام‌شده در سایر رشته‌های علمی یافت.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

آزمایش میدانی، برخلاف آزمایش آزمایشگاهی در موقعیت‌های واقعی و با نمونه‌های بزرگ‌تر انجام می‌گیرد. اصول کلی انجام دادن آزمایش میدانی همانند آزمایش آزمایشگاهی است، با این تفاوت که دقت کنترل در آزمایش‌های میدانی کمتر از آزمایش‌های آزمایشگاهی است. در آزمایش میدانی نیز مانند آزمایش آزمایشگاهی آرایش تصادفی و گمارش تصادفی گروه‌ها به تدابیر آزمایشی به کار بسته می‌شود، متغیرهای موردمطالعه با دقت به‌صورت عملیاتی تعریف و با ابزارهای دقیق مورداندازه‌گیری قرار می‌گیرند؛ اما موقعیتی که در آن آزمایش انجام می‌گیرد با موقعیت واقعی تفاوت چندانی ندارد. ساختگی بودن موقعیت آزمایشی که در مورد آزمایش آزمایشگاهی وجود دارد، در اینجا یا در اصل وجود ندارد یا به حداقل ممکن کاهش می‌یابد، زیرا آزمایش در شرایط طبیعی و آزاد انجام می‌گیرد. باوجوداین، کنترل پژوهشگر به متغیرهای ناخواسته در آزمایش‌های میدانی کمتر از آزمایش‌های آزمایشگاهی است. به همین دلیل، آزمایش میدانی هرچند از روایی بیرونی بالاتر یعنی تعمیم‌پذیری بیشتر نتایج برخوردار‌است، روایی درونی آن کمتر از آزمایش آزمایشگاهی است. آزمایش‌های آزمایشگاهی بیشتر در پژوهش‌های بنیادی و برای آزمودن و پروراندن نظریه‌های علمی به کار می‌روند. آزمایش میدانی علاوه بر اینکه برای آزمودن نظریه‌های علمی قابلیت کاربرد دارند، برای یافتن پاسخ مسائل علمی و پژوهش‌های کاربردی نیز به کار می‌روند؛ بنابراین، انعطاف‌پذیر یو کاربرد در مورد انواع مسائل پژوهشی، ازجمله مزیت‌های آزمایش‌های میدانی به شمار می‌رود.

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

یکی از محدودیت‌های مهم پژوهش‌های میدانی، مشکل اجرایی آن در دست‌کاری متغیرهای مستقل و گمارش تصادفی گروه‌ها به تدابیر آزمایشی است. به‌عنوان‌مثال، گاهی ممکن است خانواده‌ها و یا اولیای مدارس با گمارش تصادفی دانش آموزان به‌عنوان گروه گواه و یا آزمایشی موافقت نکنند. اجرای یک برنامه یا روش آموزشی جدید در مدارس ایران، مستلزم تصویب آن در شورای عالی آموزش‌وپرورش است و اگر چنین مصوبه‌ای وجود نداشته باشد، مدیران مدارس اجازه اعمال یا دست‌کاری این‌گونه متغیرهای مستقل را به پژوهشگر نخواهند داد. به‌عنوان نمونه‌ای از آزمایش میدانی، به مثال زیر توجه کنید. پژوهشگری می‌خواهد این فرضیه را بیازماید که «استفاده از کیت‌های آموزش علوم دوره راهنمایی تحصیلی، یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد». این پژوهشگر چهار منطقه از مناطق آموزشی تهران را به‌طور تصادفی انتخاب و از میان مدارس راهنمایی هر منطقه دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه را از روی فهرست مدارس با روش تصادفی ساده انتخاب می‌کند. در هر یک از این مدارس از هر پایه ۲ کلاس را به‌طور تصادفی به‌عنوان کلاس نمونه برمی‌گزیند. بدین ترتیب، از هر مدرسه ۶ کلاس (دو کلاس از هر پایه) در نمونه قرار می‌گیرند. در هر مدرسه یکی از کلاس‌های هر پایه را به‌قیدقرعه به گروه آزمایشی و کلاس دیگر را به گروه گواه می‌گمارد (آرایش تصادفی).

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

طرز استفاده از کیت‌های آموزشی را به معلمان آموزش می‌دهد و ضمن توضیح هدف تحقیق از آنان می‌خواهد که در کلاس‌های آزمایشی درس علوم را با استفاده از کیت‌ها و در کلاس‌های گواه بدون استفاده از کیت‌ها علوم را تدریس کنند. در پایان دوره آزمایش که حدود چهار ماه به طول می‌انجامد، یک تست پیشرفت تحصیلی درس علوم در مورد دانش آموزان گروه گواه و گروه آزمایشی اجرا می‌کند. سپس میانگین نمره‌های دانش آموزان گروه گواه و آزمایشی پایه‌های مختلف را با آزمون t برای گروه‌های مستقل مقایسه می‌کند نتیجه این مقایسه نشان می‌دهد که میانگین نمره‌های دانش آموزان گروه آزمایشی در هر سه‌پایه تحصیلی از میانگین گروه گواه بالاتر است. بدین ترتیب درستی فرضیه را تأیید می‌کند. ملاحظه می‌شود که در این مثال، متغیر مستقل (استفاده از کیت‌های آموزش علوم) توسط پژوهشگر دست‌کاری و کنترل می‌شود. متغیرهای اضافی و ناخواسته با آرایش تصادفی کنترل می‌شوند. مطالب آموزشی و سطح آموزش و معلم درس در هر دو گروه آزمایشی و گواه یکسان است. هر دو گروه ازنظر جمعیتی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی کم‌وبیش یکسان‌اند، زیرا از هر مدرسه دو کلاس از هر پایه انتخاب‌ شده، یکی در گروه گواه و دیگری در گروه آزمایشی قرارگرفته است. هر دو گروه با تست واحد و تحت شرایط یکسان آزمون شده‌اند. تعداد دانش آموزان دختر و پسر در هر پایه و در هر گروه تقریباً برابر بوده‌اند. ملاحظه می‌شود که اولاً بیشتر متغیرهای اثرگذار بر یادگیری دانش آموزان دو گروه کنترل‌شده‌اند، بنابراین هرگونه تفاوت مشاهده‌شده در یادگیری دانش آموزان دو گروه را با اطمینان کافی می‌توان به اثر تدبیر آزمایشی یعنی استفاده از کیت‌های آموزشی نسبت داد.

مقالات مشابه با این مقاله:

آموزش و انجام روش ها و تحلیل های آماری پایان نامه با SPSS  

بررسی نرمال و غیرنرمال بودن داده ها در نرم افزار spss

تحلیل آماری پرسشنامه با SPSS

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 586 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.