رانیا هوم آشنایی با پمپ عمودی طبقاتی و افقی طبقاتی در ساخت و سازها - رانیا هوم

پمپ عمودی طبقاتی چیست

پمپ عمودی طبقاتی یکی از انواع پمپ های طبقاتی سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است که با نام پمپ ایستاده آب نیز شناخته می شود. این پمپ به صورت عمودی و در فضای به نسبت کمی قابل نصب است و نیروی محرک برای کارکرد آن غالبا به واسطه موتور الکترونیکی یا دیزلی فراهم می گردد. این نوع از پمپ های طبقاتی دارای چندین طبقه هستند که به شکل سری به یکدیگر متصل شده اند و هر طبقه آنها نیز مجهز به پروانه است. کارکرد این پمپ ها به این صورت است که با نیروی مکش، ابتدا آب را وارد طبقه اول پمپ می کنند. در این قسمت با فشاری که پمپ بر روی آب ایجاد می کند، آب به سمت طبقه دوم هدایت می شود و در این قسمت نیز فشار آن افزایش پیدا می کند. این شیوه کارکرد موجب می شود تا پمپ هایی که دارای طبقات بیشتری هستند، فشار آب را بیشتر افزایش دهند. این پمپ ها با کاربردهای متفاوت در بخش های گوناگون صنعتی، ساختمانی و کشاورزی و در مجموع در سیستم های نیازمند به دبی و هد بالا بکار گرفته می شوند. شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی انواع پمپ های صنعتی، خانگی و کشاورزی از برندهای مطرح دنیا، عرضه کننده پمپ عمودی با اصالت کالا است.

کاربرد پمپ عمودی طبقاتی

پمپ های ایستاده غالبا در سیستم های نیازمند به فشار و دبی بالا با کاربردهای مختلف بکار گرفته می شوند که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

– از پمپ طبقاتی عمودی در سیستم های تصفیه کننده آب آشامیدنی استفاده می شود.

– این نوع از پمپ های طبقاتی در سیستم های مربوط به گلخانه ها صنعتی کاربرد دارند.

– پمپ های ایستاده طبقاتی در صنایع مختلفی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین آب و فاضلاب و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

– این پمپ ها برای تامین فشار آب مورد نیز جهت آبیاری و همچنین تخیله آب چاه بکار گرفته می شود و به همین سبب به عنوان پمپ چاه نیز شناخته می شوند.

– این پمپ های سانتریفیوژ در سیستم های دیگ بخار به عنوان بخش تغذیه کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

– از این نوع پمپ های طبقاتی برای تامین و پمپاژ آب دستگاه هایی نظیر آب نماها و فواره ها استفاده می شود.

– از دیگر کاربردهای این پمپ های طبقاتی می توان به استفاده از آنها در ساختمان ها و برج های مسکونی و سیستم های آب شیرین کن، شستشوی صنعتی، تقطیر آب، خنک کننده و ترمودینامیکی اشاره نمود.

پمپ افقی طبقاتی چیست

پمپ های طبقاتی به دو دسته کلی پمپ های افقی و عمودی تقسیم می شوند. در این میان پمپ های طبقاتی افقی یکی از انواع پرطرفدار این محصولات در بازار به حساب می آیند که با نام های دیگری همچون پمپ چند طبقه یا چند پروانه شناخته می شوند. این نوع از پمپ های طبقاتی که جهت انتقال و پمپاژ سیالات صاف و عاری از ذرات جامد بکار گرفته می شوند، در دسته پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز جای می گیرند. بنابراین بر خلاف پمپ های ایستاده یا عمودی، به شکل افقی بر روی زمین نصب می شوند و به آسانی در مکان های دارای محدودیت ارتفاع قابل استفاده هستند. با این حال تفاوتی که این نوع از پمپ های سانتریفیوژ طبقاتی با سایر پمپ های مشابه دارند این است که پمپ افقی طبقاتی مجهز به پروانه های بیشتری است و همین امر نیز موجب عملکرد بهینه این دستگاه و افزایش قابل ملاحظه فشار و دبی خروجی آب می شود. این پمپ ها اغلب در بخش های صنعتی، شهری و کشاورزی کاربرد دارند. شرکت فرات به عنوان نماینده رسمی فروش انواع پمپ ساختمانی و خانگی، صنعتی و کشاورزی از مارک ها و برندهای مطرح دنیا، این پمپ ها را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود عرضه می نماید.

نحوه کارکرد پمپ افقی طبقاتی

این پمپ ها به کمک نیروی گریز از مرکزی که توسط موتور الکتریکی دستگاه تولید و موجب حرکت پروانه ها می شود، به پمپاژ و انتقال سیالات با فشار و دبی بالا کمک می کنند. پمپ افقی طبقاتی که به مدیریت سیالات در حجم بالا کمک می کند، متشکل از یک محور اصلی است که موجب می شود تا پروانه های پمپ و همچنین دیفیوزرها در یک راستا قرار گیرند. در پمپ افقی، پروانه ها به صورت مستقیم به کمک شفت به موتور الکتریکی متصل هستند. بنابراین با حرکت محور موتور، پروانه ها نیز به چرخش در می آیند و در داخل آنها خلاء ایجاد می شود. این امر موجب می شود تا آب در جهت محوری وارد اولین پروانه شود و پس از عبور از آن و افزایش فشار، به سمت پروانه های دیگر هدایت شود تا در نهایت با فشار دوچندان از قسمت خروجی پمپ خارج گردد. با توجه به آنکه این پمپ ها تنها برای پمپاژ آب های تمیز و عاری از ناخالصی مناسب هستند، توصیه می شود که در قسمت ورودی پمپ از صافی استفاده شود تا از این طریق از ورود ذرات جامد به پروانه ها و دیفیوزر و آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : خدمات و محصولات تاريخ : 30 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.