رانیا هوم مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه - رانیا هوم

اغلب دانشجویان در انجام پایان نامه با مشکلات متعددی روبرو می شوند که منجر به طولانی شدن و عدم اتمام به موقع پایان نامه می گردد. عوامل زیر از مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه بوده است:

۱-عدم مشورت با متخصصین پایان نامه و متکی بودن به استاد راهنما

مشورت در دنياي پيچيده امروز يكي از مهم ترين اصول موفقيت در هركاري است. در حقيقت مشورت يك راه ميان بر براي رسيدن به اهداف است.پايان نامه نيز از اين امر مستثني نيست مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه به ما كمك مي كند كه زمان خود را ذخيره كنيم و دچار اشتباه نشويم.راه انجام پايان نامه راه همواري نيست.بنابراين در اين راه استفاده از مشورت مي تواند دانشجويان را در شروع پروپوزال و در ادامه نگارش فصل هاي پايان نامه كمك كند. عدم هزينه مشورت در راه پايان نامه بسيار گران قيمت تمام مي شود. انتخاب موضوع نامناسب ،نگارش پروپوزال نامناسب و مخصوصا عدم استفاده مناسب از روش تحقيق متناسب با موضوع از مهم ترين اشتباهات عدم مشورت گيري دانشجويان مي باشد. اغلب برگشت از راه اشتباه و پذيرش آن براي دانشجوياني كه پايان نامه را بدون بازخورد تا آخر جلو رفته اندربسيار مشكل مي باشد. اينكه زمان زيادي گذاشته شده ولي راه درست و استاندارد انجام پايان نامه را جلو نرفته است قطعا براي همه ما مشكل است.ولي اين را بدانيد هيچكس در ادامه راه كمك حال شما نخواهد بود مگر اينكه از مشورت فرد متخصص در انجام پايان نامه استفاده كنيد. در اين سايت به آموزش انتخاب موضوع پايان نامه ،مراحل انجام پروپوزال و تأييد آن در هيئت داوران و انجام فصول پايان نامه مطالب كاملي آموزش داديم تا اصول را اشتباه انجام ندهيد. در ادامه به طراحي و برنامه ريزي جلسه دفاع پايان نامه پرداختيم و اهميت آن را بررسي نموديم. استرس هاي جلسه دفاع و همچنين تجارب دانشجويان را ليست نموديم.

چیزی که برای افراد خیلی مهم است این است که چرا برای پایان نامه باید مشاوره بگیرند؟ مشاوره خیلی مهم است و نقش کلیدی در موفقیت پایان نامه دارد ، اون بحثی که باید و شاید را استاد راهنما به صورت تخصصی برای شما بیان نمی کند و نیاز است که در کنار این استاد راهنما ، شما از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید. خیلی از افراد زورشون میاد و حاضر نیستند از مشاوره و مشورت با کسی استفاده کنند و خیلی راه ها را اشتباه میروند ولی حاضر نیستند مشاوره بگیرند که این راه را اشتباه نروند ! و تمام وقت آن ها تلف می شود و پایان نامه ی آنان در حد یک پایان نامه خوب نیست ، و با اینکه هزینه کمتری داشته و هزینه ی مشاور را نداده است ولی در عوض زمان زیادی از دست داده است و پایان نامه ی با کیفیتی هم آماده نکرده اند و هزینه ی مترجم و سایر چیزها را داده است ولی به نتیجه نرسیده است.

 

استاد راهنماها وقت کافی ندارند و وقت زیادی نمیزارند ، ما نمی توانیم سیستم و نظام آموزشی را عوض کنیم و چیزی که تا الان بوده این است که استاد راهنماها وقت نمیزارند برای دانشجو و شما نباید روی آن ها حساب ویژه ای باز کنید! بنابراین چیزی که مهم است این است که حتما از یک مشاور خوب استفاده کنید. آمار خودش یک رشته دانشگاهی است ، ولی دانشجو نمی تواند یک سال ، دوسال وقت بزارد که روش تحقیقش را آماده کند ؛ شما باید از فردی که در این زمینه تخصص دارد و این کار را انجام داده است استفاده کنید. ما هم این کار را انجام می دهیم و در مهرداد سیویل ، آموزش می دهیم تمام نکات کاربردی را و مشاوره و مشورت می دهیم و در خدمتتان هستیم. حواستان باشد راه اشتباه نروید و قبلش حتما با کسی هماهنگ باشید. باید مشورت کنید ؛ باید کمک بگیرید تا بتوانید یک کار درجه یک ارائه بدهید ، در هرکاری همین است و باید همان اول کار از مشاوره استفاده کنید تا راه اشتباهی را طی نکنید.

پایان نامه یکی از مراحل زندگی دانشجویان ارشد است که افراد قبل از آن با این شرایط روبرو نشده اند به دلیل اینکه شرایط جدیدی است. دانشجویان ما قبلا با شرایط پایان نامه، از انتخاب استاد راهنما، نگارش پروپوزال، خواندن مقالات داخلی و خارجی و حتی در انتخاب موضوع پایان نامه مشکل دارند. این مراحل برای تمام دانشجویان ارشد در کشور موضوع و چالش جدیدی است که باید برای آن آماده شوند. بسیاری از دانشجویان به دلیل اینکه با این شرایط آشنا نیستند، ترجیح می دهند زمان شروع پایان نامه را به تعویق می اندازند و به دلیل اینکه مراحل پایان نامه زمان زیادی می برد بعد از شروع آن با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. چطوری می توانیم مراحل پایان نامه را با موفقیت به پایان برسانیم؟ راه حل چیست؟

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

راه حل اول فقط شروع کار است، بسیاری از دانشجویان اصلا شروع نمی کنند و این تنها مشکل بسیاری از دانشجوها است. ابتدا باید چیکار کنیم؟ اولین مرحله برای شروع پایان نامه، ابتدا انتخاب استاد راهنما است و آن استاد به شما می گوید به دنبال چه موضوعاتی است و اگر ایده ای برای انتخاب موضوع پایان نامه استاد نداشته باشد باید دانشجو ابتدا مقالات را بخواند و کافی است شروع به سرچ پایان نامه در موضوعاتی که خود دوست دارد بکند. با این روش می تواند موضوعات بسیار از مقالات را بخواند و بعد که موضوع مورد علاقه خود را پیدا نمود، تازه انتخاب موضوع و خواندن مقالات در همان موضوع شروع می گردد ولی این بار با هدف مشخص مقالات را سرچ می کنید. در مقالات بعدی به ادامه مراحل پایان نامه می پردازیم. شرکت مهرداد سیویل شما را در انتخاب استاد راهنما و انتخاب موضوع پایان نامه و روش انجام پایان نامه کمک می کند و با شما را تا اتمام پایان نامه پشتیبانی می کند.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

خب در قسمت اول گفتیم که اول از هرکاری ما باید تصمیم بگیریم و سریع شروع کنیم به مراحل انجام پایان نامه که در قسمت اول آن را شرح دادم. پس از گذراندن مراحل اول پایان نامه که حتما در قسمت اول آن ها را مطالعه کنید میرسیم به انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال که اصلی ترین کار هر پایان نامه است. چرا میگم اصلی ترینه؟ چون تا آخر کار پایان نامه و حتی استخراج مقاله از پایان نامه شما با آن موضوع اصلی کار دارید و مهم ترین کار در انتخاب موضوع اینه که موضوع باید قابلیت توسعه پذیری و مانور داشته باشد که در ادامه شما به مشکل نخورید و از طرفی دیگه زیاد گسترده نباشه که کار شما را برای جمع آوری مطالب سخت کنه و همه این نکات را اگر رعایت کنید می تونید با خیال راحت شروع به نوشتن پروپوزال کنید.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

دقت کنید که موضوع شما باید اول به تأیید استاد راهنما برسه و همینطوری موضوع را بدون هماهنگی استاد راهنما به دانشگاه ارائه ندهید . قبل از تأیید کامل استاد راهنما هم شروع به نوشتن پروپوزال نکنید. شما باید بدونید استاد راهنما مثل خانوم و همسرتونه و نمی تونید بدون هماهنگی استاد راهنما  کاری سر از خود انجام دهید. پروپوزال چیست؟ پروپوزال به ما می گه که از اول تا آخر پایان نامه قراره چه کاری انجام بشه!! هدف اصلی برای انتخاب این موضوع چیست؟ اهمیت این موضوع چیست؟ مقالات و پژوهش های پیشین (پایان نامه های پیشین) چه کاری انجام دادند و اینکه ما در این پایان نامه می خوایم چه کار متفاوتی انجام بدیم.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

در ادامه مراحل روزمرگی که در قسمت اول و قسمت دوم برای شروع و انجام پایان نامه بررسی کردیم در این مقاله به اتمام پروپوزال می رسیم. یکی مطلبی که باید به آن دقت کنید بعد از اتمام نگارش پروپوزال ، باید پروپوزال را برای استاد راهنما ارسال کنید و زمانی را برای هماهنگی جلسه با استاد راهنما انجام دهید. بدون هماهنگی استاد راهنما نباید به مرحله بعدی بروید. بعد از هماهنگی با استاد راهنما، علایق و نظرات استاد را باید در پروپوزال اعمال کنید و بعد از تصحیح پروپوزال باید با هماهنگی استاد راهنما، پروپوزال را برای گروه دانشگاه خودتان ارسال یا بارگزاری کنید. بعد از تحویل پروپوزال به مدیر گروه و دانشگاه، اعضای هیئت علمی و اساتید منتخب برای هر دانشگاه موظف به خواندن پروپوزال هستند و نظر خود را باید راجب پروپوزال شما بدهند. در این مرحله حتما با تماس و رفتن به دانشگاه این مراحل را پیگیری کنید که بعضی از دانشگاه ها اگر دانشجو پیگیری نکند، یک ترم فقط این پروسه را طول خواهد داد و بعد هم از شما انتظار دارند در زمان مقرر پایان نامه را تحویل دهید. در این صورت در ادامه مراحل پایان نامه که بسیار وقتگیر و زمان بر است دچار کمبود زمان می شوید و نمی توانید کار با کیفیتی تحویل دهید. هرچه زودتر این مراحل را پیگیری کنید و عدم پیگیری شما در تمام مراحل پایان نامه منجر به افزایش زمان و بیشتر شدن ترم شما خواهد شد و این به دلیل اسن است که مراحل پایان نامه به خودی خود مراحلی زمان بر و پیچیده است. در مقالات بعدی حتما این پیچیدگی های مراحل پایان نامه را بیش از پیش درک خواهید نمود.

دانشجویان عزیز باید بدانند در کل مراحل پایان نامه تنش هایی بین شما و استاد راهنما ایجاد می شود و در تمام این مراحل باید به استاد راهنما  خود احترام بزارید. شاید بگین استاد راهنما من اصلا احترام نمی زاره یا رفتار خوبی با من نداره. دقت کنید در انتخاب استاد راهنما قبل از شروع تحقیق کنید و بعد از شروع کار ومخصوصا بعد از جلسه پروپوزال شما اجازه تغییر استاد راهنما را ندارید و در ایران با مشکلات متعددی روبرو می شوید و باید بدانید شما در اکثر مواقع بعد از انتخاب اولیه باید تا اتمام پایان نامه با استاد خود همراه باشید. در مقاله ای که راجب چطوری استاد راهنما را انتخاب کنم؟ ،همه چیز در مورد استاد راهنما را آوردم و حتما این مقاله را بخوانید و البته این مقاله به درد کسانی نمی خورد که استاد راهنما خود را تأیید نهایی کرده اند. شما دانشجو عزیز باید بدانید اساتید ما همه دارای رفتار خوب و با اخلاق نیستند و اگر حتی انتخاب بدی داشته اید باید با رفتارهای مناسب این مدت زمان را با استاد راهنما مدیریت کنید و در غیر این صورت با تعویض استاد راهنما بعد از تأیید پروپوزال با مشکلات متعددی روبرو می شوید که اصلا پیشنهاد نمی شود. قبل از تأیید پروپوزال اگر فهمیدید استاد راهنما شما رفتار خوبی ندارد، به فکر تعویض آن بروید ولی بعد از تأیید پروپوزال دیگر پیشنهاد نمی شود. دلیل آن هم این است که تغییر استاد راهنما بعد از تأیید پروپوزال بسیار سخت است و برای بعضی از دانشگاه ها، این مراحل تعویض بسیار سخت و پیچیده است و شما را با مشکلات متعدد روبرو می کند. حتما اگر هنوز پروپوزال ننوشته اید مقالات تهیه پروپوزال و شرایط لازم برای تأیید و پذیرش پروپوزال‌ را که مقالاتش را هم در آخر آوردیم برای انجام درست پروپوزال را دنبال کنید. حتما اگر با استاد راهنما یا در مراحل پروپوزال و انتخاب موضوع خود به مشکل خوردید برای مدیریت رابطه و انجام درست پایان نامه با متخصصین  در تماس باشید. مهرداد سیویل با تجربه بالای خود در انجام پایان نامه، شما را برای اتمام درست و علمی پایان نامه کمک خواهد نمود.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

در ادامه مقالات انجام شده در روزمرگی های من از پایان نامه در قسمت اول، دوم و سوم به مراحل انجام پایان نامه پرداختیم و از شروع پایان نامه تا نحوه انتخاب موضوع و انتخاب استاد راهنما را بررسی کردیم. در این مقاله به ادامه تأیید پروپوزال می پردازیم. پس از نوشتن پروپوزال، آن را برای استاد راهنما ارسال می کنید و نظر استاد را اعمال می کنید و پس از تأیید استاد راهنما، آن را برای دانشگاه باید بفرستید یا داخل سایت مشخص شده بارگزاری کنید تا اساتید نظر خودشان را نسبت به پروپوزال شما بگویند. در این مقاله به ادامه مراحل پروپوزال پس از تأیید نهایی استاد راهنما و هیئت علمی دانشگاه پرداخته می شود. اهمیت فرضیه های پژوهش در فصل اول در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

پس از اینکه اساتید نظر خود را گفتند شما باید جواب کامنت های اساتید را به صورت علمی پاسخ دهید و از کار علمی خود اگر در حد خوب است باید قابل دفاع درست باشد. پس از تأیید نهایی پروپوزال مناسب می بایست پایان نامه را شروع کنید و فصل اول پایان نامه در حقیقت همان پروپوزال است و یک مقدار می تواند کامل تر شود.به خصوص در قسمت فرضیه های تحقیق شما حتما قسمت پروپوزال را باید تغییر دهید. چون فرضیه هایی که شما در فصل دوم که مقالات متعدد خوانده اید و بعد از فصل سوم و چهارم با فرضیه هایی که در ابتدای کار انجام داده اید یکسان نخواهد بود. هر فردی در انجام پایان نامه و نگارش فصول کامل تر می شود و نباید انتظار داشته باشید که فرضیه هایی که شما در ابتدای پروپوزال انجام دادید با فرضیه هایی که در فصل ۴ به آن دست پیدا کردید، یکسان باشد.هر دانشجویی تا فصل ۴ به یک سری نتایجی دست پیدا می کند و این کامل شدن اصلا هدف اصلی هر پایان نامه است و انتظار نداشته باشید که همان فرضیه هایی که در اول پروپوزال ذکر کردید تا پایان فصول پایان نامه از فصل اول(کلیات پژوهش)، فصل دوم(پیشینه پژوهش)، فصل سوم(روش تحقیق)، فصل چهارم(تجزیه و تحلیل نتایج) و فصل پنجم(نتیجه گیری و پیشنهادها)، یکسان باشد. تمام مقالات ذکر شده را برای نگارش فصول پایان نامه با کلیک کردن روی هر فصل مطالعه کنید که راه را اشتباه نروید و اگر کسی پایان نامه را نوشته باید این موارد را رعایت کرده باشد و در غیر این صورت کیفیت پایان نامه و فصول شما مناسب نیست.

پايان نامه هاي ارشد و دكتري داراي رازهايي هستند كه مي توانند موفقيت و كيفيت يك پايان نامه را براي ما تضمين كنند.انجام يك پايان نامه داراي مراحل مختلفي است كه اگر به درستي اين مراحل اجرا شوند مي توانند كيفيت يك پايان نامه را براي ما تضمين كنند. آيا در اين مسير از مشاوره استفاده بكنم يا فقط خودم از صفر تا صد كار پايان نامه رو انجام دهم.شما بايد دقت كنيد كه راه های انجام پایان نامه مثل هر كار ديگري داراي پيچيدگي و ظرافت هايي است . اگر در هر يك از مراحل پايان نامه شما اشتباه كنيد و راه سعي و خطا را پيش بگيريد ،شما در حقيقت هزينه و زمان گران بهاي خود را از دست داده ايد. سؤالي كه خيلي از دانشجويان ميپرسند اين است كه هزينه انجام پايان نامه چقدر است؟ متاسفانه دانشجويان زمان بسياري را در انجام مراحل پايان نامه از دست مي دهند. همه ی اساتید ما قابل اعتماد نیستند ، مثل بحث مشاوره است ، آیا هر مشاوری خوب است؟ اگر یک فرد مدرک روانشناسی و مشاوره گرفته است دلیل نمی شود که هر چه او گفت را انجام بدهیم! دلیل نمی شود تمام حرف های او درست باشد ، ممکن است خیلی از آنها طرز فکر اشتباهی داشته باشند و بخواهند آن را به شما انتقال بدهند! زماني كه مي شود صرف درآمد،هزينه و تفريح زندگي خود كنيد به علت عدم مشورت از متخصص ها از دست مي دهيد. سوال بعدي دانشجويان اين است كه استاد راهنما به من مشورت نمي دهد و براي من وقت نمي گزارد. دوست عزيز پايان نامه در كشور ما به صورتي است كه استاد راهنما فقط نقش ايرادگرفتن دارد. استاد راهنما به شما كمك نخواهد كرد چون واقعا زمان اين كار براي آن ها وجود ندارد. اين كه تقصير از كجاست را نميخواهيم مطرح كنيم چون مسئله اي بي فايده گفتيم.

براي شروع انجام پايان نامه چيكار كنم؟

دانشجو عزيز در ابتدا استاد راهنما مطلوب خود را پيدا كنيد و با ايشون مشورت كنيد. در مرحله بعدي نوبت به انتخاب موضوع پايان نامه و مهم ترين شروع مي رسد.اشتباه در اين مرحله انتخاب موضوع مي تواند شما را تا آخرين مرحله پايان نامه دچار چالش كند.يك موضوع اشتباه تا آخر به هيچ دستاوردي نمي رسد. موضوع پايان نامه هم مگر مي شود اشتباه باشد،سخت نگير مهندس ،موضوع رو انتخاب كن تا بريم جلو!!!دوست عزيزم اين انتخاب اشتباه شما را به مقصد نمي رساند.موضوعات گسترده شما را به جايي نمي رساند.موضوعي كه ديگران قبلا كار نكرده اند شما را با چالش بزرگ روبرو مي كند.شما در فصل دوم پايان نامه بايد پژوهش هاي پيشين رو مورد بررسي و تحزيه و تحليل قرار دهيد.مشورت هاي اشتباه و بي اساس براي كارهاي پژوهشي شما را به مقصد نهايي و اتمام پايان نامه نمي رساند. اتكا و اميد به اساتيد راهنما بزرگترين اشتباه دانشجويان در انجام پايان نامه است.شما بايد از يك متخصص مشورت بگيريد. حتي اگر خودتان قصد انجام مراحل پايان نامه را داريد از يك متخصص در كنار خود استفاده كنيد كه اشتباه ها و راه درست را به شما آموزش دهد. قدم در يك جاده تاريك قطعا شما با مشكل روبرو خواهد كرد. زمان و هزينه خود را به درستي خرج كنيد. اشتباه در انجام پايان نامه ،تاوان و هزينه هاي بالايي به همراه دارد. خيلي از دانشجويان به گمان آن كه صرفه جويي مي كنند ،خودشان پايان نامه را انجام مي دهند و بعد از چندين ماه اشتباه و دوباره كاري و از دست دادن زمان و هزينه هاي گزاف براي عدم مشورت با متخصصين ،مجبور به استفاده و كمك به يك نفر مي شوند. انجام پايان نامه هم به اين صورت است كه اشتباهات شما به راحتي قابل رد شدن نيست و مي بايست برگرديد و اشتباهات خود را تصحيح كنيد. به طور مثال دانشجويي كه فصل دوم كه مهم ترين فصل براي ايده و نتيجه گيري نهايي با استفاده از پژوهش هاي پيشين است،اشتباه كرده است ،چاره اي جز برگشت به نقطه اول ندارد.اشتباهات در انتخاب مقالات بيس و عدم همپارچگي بين فصل هاي پايان نامه، همه فصل ها را دچار مشكل مي كند.پس خواهشا براي انجام پايان نامه خود هزينه درست كنيد.هزينه درست و مديريت آن بجاي هزينه هاي نادرست و همچنين از دست دادن زمان يكي از شايع ترين اتلافات زندگي دانشجويان مي باشد.زماني كه بايد طرف بگذارد و مشورت كند را انجام نميدهد و سال ها و ترم ها فكر خود وادامه زندگي خود را صرف انجام پايان نامه هاي نادرست مي كند.

بنده مهرداد حمصیان هستم (مهندس عمران گرایش مدیریت ساخت) به شما کمک می کنم که در انجام پایان نامه از انتخاب عنوان کاربردی که نوآوری داشته باشه تا مراحل انجام روش تحقیق که با چه نرم افزاری انجام بشود و مشاوره در نگارش و نحوه نوشتن فصل ها و نحوه ویراستاری فصل ها و همچنین جلسه دفاع پایان نامتون در خدمتتون هستم. شما ممکن است یک پایان نامه را در سطح متوسط نوشته باشید ولی در جلسه دفاع آن را به گونه ای ارائه دهید که تبدیل بشود به یک پایان نامه قوی و کاربردی و خوب! شما باید به خوبی جلسه را دفاع را برگزار نمایید و استرس را از خودتان دور کنید و یک پاور قوی داشته باشید و آن را به بهترین نحو ارائه بدهید. پایان نامه خیلی به درد شما میخورد و بعدا برای شما رزومه می شود و میتوانید از آن مقاله استخراج کنید ، در مقطع دکترا این پایان نامه به شما کمک می کند که در یک دانشگاه خوب ادامه تحصیل بدهید. در نهایت من می توانم به شما کمک بکنم در بحث های مشاوره و انجام صفر تا صد پایان نامه، مقاله نویسی ، انجام روش تحقیق ، انتخاب عنوان و موضوع پایان نامه ، انجام و طراحی جلسه دفاع و به شما مشاوره بدهم و به شما کمک بکنم تا راحت به هدف هایی که دارید برسید. صفر تا صد پایان نامه خوب در هر رشته‌ای عموماً دارای ۵ فصل کلی است. فصل اول با عنوان کلیات تحقیق یا پژوهش نام‌برده می‌شود که عنوان فصل اغلب بر اساس فرمت هر دانشگاهی انتخاب می‌شود ولی کلیات مباحث در کلیه دانشگاه‌ها یکسان است. به‌طور مثال در فصل اول که در حقیقت همان کامل شده پروپوزال است مباحث زیر می‌بایست پوشش داده شود:

مقدمه یا بیان مسئله

اين فصل شامل بيان مسئله یا مقدمه که در ابتدای هر فصلی آورده می‌شود و کلیاتی از مباحث مطرح‌شده در آن فصل را مشخص می‌کند که هر خواننده با خواندن این بخش متوجه بشود که قرار است در این فصل به چه مطالبی پرداخته شود.(دوستان عزیز دقت کنید که تمام جملات و مطالب این بخش باید دارای رفرنس باشند که شما این مطلب را از کجا آوردید، شما نمی‌توانید از خودتان صحبتی بدون رفرنس انجام دهید در مقدمه فصل اول و همچنین در فصل دوم و سوم نیز به همین صورت می‌باشد ولی در فصل ۴و۵ چون مربوط به کار تحقیقاتی شماست شما باید تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری خودتان را بیاورید و بحث نمایید.

ضرورت انجام تحقيق

ضرورت انجام تحقيق یعنی چه ضرورتی داشته که شما به بررسی این موضوع پایان‌نامه پرداختید. در حقیقت چه مشکل یا شکافی بوده که شما این عنوان پژوهش را انتخاب کردید؟

اهداف پایان‌نامه

اهداف شما از این پایان‌نامه چیست؟ چه هدف اصلی و اهداف فرعی را دنبال می‌کنید؟ در یک‌کلام می‌خواهید به چه چیزی برسید در آخر این پایان‌نامه؟ (به‌طور مثال هدف من از این‌که ادامه تحصیل بدهم چیست؟ آیا افزایش اطلاعات بوده ؟ آیا برای پیدا کردن شغل دلخواهت اومدی؟ آیا اومدی وقتت را تلف کنی چند سال و بگی فوقش لیسانس داری؟ اهداف بايد صريح، روشن، بدون ابهام و واقع‌بینانه باشد و به‌صورت منطقي بيان شود. اهداف بايد با عنوان، بيان مسئله، فرضيه و سؤالات پژوهش هماهنگ باشد.

فرضیه‌های پژوهش شما چیست؟

فرضيه و سؤالات به‌صورت يك جمله خبري و حتی‌المقدور جهت‌دار نوشته شود و حاوي يك پيشگويي باشد و زيربناي علمي داشته باشد. یعنی شما با توجه به مقالاتی که مطالعه کردی یک سری فرضیاتی در این قسمت در نظر می‌گیری که این فرضیات در پایان فصل پنجم باید تأیید یا رد شوند. تمام فرضیات باید بر اساس پژوهش‌های قبلی که زيربناي علمي دارد مشخص گردند و نباید فرضیه‌ای مطرح شود که نتوانید در فصل آخر پایان‌نامه آن را با دلیل علمی رد یا قبول نمایید.

 تعريف متغیرهای پژوهش

صفر تا صد پایان نامه دارای یک سری عوامل، فاکتورها و متغیرهایی اصلی و تخصصی است که جهت درک راحت خوانندگانی می‌بایست آن‌ها را در فصل اول تعریف کنیم. مثلاً موضوع من در مورد مدیریت ایمنی است باید مشخص کنم اول که اصلاً ایمنی یعنی چی؟

فصل دوم پایان‌نامه به‌مرور ادبیات و پیشینه تحقیق می‌پردازد، یعنی در این فصل شما ابتدا با توجه به‌عنوان پایان‌نامه باید مقالات فارسی و انگلیسی را تهیه کنید و سپس تمام مقالات فارسی را خوانده و مقالات خارجی را ترجمه کرده و سپس از جمع‌بندی آن‌ها شروع به نوشتن مقدمه و تیترهای فصل دوم نموده و می‌بایست دقت کنید تمام مطالب و خطوط این فصل باید رفرنس داده شود و تمام جداول و نمودارهایی که آورده می‌شود باید با رفرنس باشد و هیچ مطلب بدون رفرنس معتبر برای اساتید موردقبول نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند باید در این فصل مطالب گذشته را کپی کنند درحالی‌که این‌طور نیست شما باید خلاصه‌ای از مطالبی که از مقالات داخلی و خارجی مطالعه کردید را بیاورید و رفرنس بیاورید و این به معنی آوردن متن کامل پژوهش‌های گذشته نیست و این اشتباهی است که دانشجوها را در ادامه کار دچار مشکل می‌کند.

تازگی بعضی از دانشگاه‌ها دارای نرم‌افزارهای اصالت‌سنجی هستند که تشخیص می‌دهد آیا مطالب از پایان‌نامه دیگری کپی نشده باشد. نوشتن فصل دوم برخلاف انتظارات دانشجویان اصلاً کار آسانی نیست و باید بین مطالب آورده شده نیز پیوستگی داشته باشد. شما نمی‌توانی در فصل اول در مورد یک مطلبی بنویسی و در فصل دوم در مورد مطلب دیگر و در فصل ۳ و ۴ و ۵ مطالب دیگری بیان گردد. یک پایان‌نامه در حقیقت مثل یک داستان است که تمام مطالب آن از فصل ۱تا فصل ۵ باید با یکدیگر پیوسته و یک راستا باشند.  دوستان دانشجو باید این را بدانند که در صورت کپی کردن مطالب، اساتید و داوران به‌راحتی با حتی یک نگاه می‌توانند این را تشخیص دهند و بنابراین به دنبال انجام این کار تحت هیچ شرایطی نباشید چون اگر دید استاد راهنما و داوران به شما تغییر کرد به‌راحتی نمی‌توانید در ادامه روی آن‌ها تأثیر داشته باشید و علاوه بر این‌که می‌توانند پایان‌نامه شما را ریجکت کنند دیگر دید منفی نسبت به این کار در ادامه کاری بسیار سخت‌تر از نوشتن دوباره یک پایان‌نامه خواهد بود بنابراین حتی برای یک‌بار هم این کار را امتحان نکنید.

فصل سوم روش تحقیق پژوهش را به‌طور کامل توضیح می‌دهد و این به معنی درس دادن نرم‌افزار و ابزار پژوهش شما  نیست. روش تحقیق یعنی با چه ابزاری می‌خواهید پژوهش خود را جمع‌بندی و تجزیه‌وتحلیل کنید. هر تحقیق و پژوهش علمی باید دارای روش مخصوص به خود باشد که انتخاب روش باید با توجه به موضوع پایان‌نامه و مقاله مشخص گردد، نمی‌توان هر روش و ابزاری را برای پژوهش خود انتخاب کنید و اول باید بدانید کاربرد آن روش چیست و آیا به شما جهت رسیدن به مقصد نهایی کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ این پرسش شمارا جهت انتخاب روش مناسب کمک خواهد نمود. نمی‌توان اگر بحث شما آزمایشی است از روش‌های آماری استفاده کنید و یا نمی‌توان اگر رتبه‌بندی بر معیارها بر اساس معیارها را به‌صورت چندگانه می‌خواهید از روش آماری استفاده کنید چون روش آماری نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. در انتخاب مناسب روش تحقیق خود دقت زیادی کنید و انتخاب اشتباه روش تحقیق می‌تواند پژوهش و پایان‌نامه شمارا به‌طورکلی رد کند و تمام زحمات شما را بیهوده کند. انتخاب روش تحقیق شما در رشته‌های مدیریت اغلب آزمایشگاهی نیست و به یک صورتی آماری است یا ربطی به آمار پیدا می‌کند. روش‌های تحقیقاتی مختلفی برای انجام پایان‌نامه‌ها وجود دارد  و انتخاب روش تحقیق برای هر عنوانی متفاوت است. رفرنس دهی در این فصل مهم است ولی نه به میزان رفرنس دهی در فصل دوم ، چون اغلب مطالب فصل سوم از کتاب‌های مرجع انتخاب‌شده است.

در فصل چهارم پایان‌نامه باید به تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش خود بپردازیم. در این فصل برعکس فصل‌های دیگر که نیاز به رفرنس می‌خواست اصلاً نباید رفرنس داشته باشید و دلیل آن این است که فصل چهارم پایان‌نامه به تجزیه‌وتحلیل داده‌های پایان‌نامه شماست و ربطی به پایان‌نامه‌های دیگر ندارد. فصل چهارم با توجه به اینکه از پژوهش‌های پیشین در کنار جمع‌آوری اطلاعات شما می‌باشد ولی همه مطالب باید با تجزیه‌وتحلیل خاص پژوهش شما باشد و نباید هیچ مطلبی از پایان‌نامه‌های دیگر و یا نتایج آن‌ها کپی شود ولی شما می‌توانید در صورت نیاز در ادامه نتایج پژوهش‌های پیشین استفاده نموده و آن‌ها را در پژوهش خود توسعه دهید. فصل چهارم پایان‌نامه در ادامه فصل سوم که مربوط به روش تحقیق بود استفاده نموده و با استفاده از نرم‌افزار مناسب آن روشی که در فصل سوم یادشده است را در فصل چهارم اجرایی می‌کند. در فصل چهارم با استفاده از نرم‌افزارها و روش‌های مناسب یادشده در فصل سوم به تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده پرداخته می‌شود. یعنی باید پس از جمع‌آوری اطلاعات در این فصل آن داده‌ها را به نرم‌افزار منتقل نموده و سپس خروجی به‌دست‌آمده را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، استخراج داده‌های روش‌های آزمایشگاهی و یا استخراج و ثبت داده‌های کمی و کیفی از پروژه‌های اجرایی انجام می‌شود و سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را در فصل ۴ تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. در راه پایان‌نامه باید از مشورت کارشناسان اجرایی جهت استفاده از تجربه عملی آن‌ها در کار و ازنظر اساتید خود و همچنین ازنظر دوستان حرفه‌ای خود جهت تکمیل کار خود استفاده کنید تا بتوانید متوجه شوید شکاف و سؤالات حل‌نشده افراد در کجاست و شما چگونه می‌توانید این مشکلات را حل نمایید یا ارتقاء دهید. همیشه پایان‌نامه را به‌صورت یک داستان و یک کتاب تهیه کنید و پیوستگی آن در ابتدا تا انتها رعایت نمایید.از فصل اول، تا فصل پنجم پایان‌نامه باید در یک راستا و یک‌جهت باشند تا بتوانیم به اهداف پایان‌نامه‌ای که در پروپوزال و فصل اول مطرح کردید، برسیم.

درنهایت فصل پنج‌ در ادامه‌ی تجزیه‌وتحلیل در فصل ۴ به پیشنهاد‌های و نتیجه‌گیری از کل پژوهش حاضر می‌پردازد. درنهایت فصل پنجم، آخرین فصل پایان‌نامه است که با نام نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌های می‌باشد. همه اساتید راهنما و داوران شما در صفر تا صد پایان نامه به دنبال این هستند که ببینند شما به چه نتایجی دست پیدا کردید و در حقیقت هدف اصلی هر پژوهشی این است که بتوانیم با بررسی پژوهش‌های خود و با استفاده از ابزارهای مناسب به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم. این نتایج تمام زحمات شما در فصول قبل را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌که شما نتایج کلی پژوهش خود را بیان می‌کنید و فرضیه‌هایی که در فصل اول و پروپوزال آوردید را در این فصل باید تائید را رد نمایید.

در یک بخش از این فصل می‌توانید به بررسی نتایج خود با پژوهش‌های پیشین بپردازید. پژوهش شما می‌تواند در راستای پژوهش‌های دیگر به نتایج ارزشمندی برسد که پژوهش‌های دیگری که در این حوزه انجام‌شده است را توسعه دهد و مرزهای جدیدی را برای آن موضوع ایجاد کند و حتی در مواردی می‌تواند خلاف نظرات پژوهش‌های دیگر باشد که دلیل این اختلاف باید کامل مشخص گردد که چه شرایطی در این پروژه یا موضوع حاکم بوده است که موجب تناقض با پژوهش‌های پیشین یا پژوهشی دیگر گردد. فقط در بخشی که شما مقایسه می‌خواهید انجام دهید با پژوهش‌های دیگر نیاز به رفرنس دهی دارید ولی برای یافته‌ها و نتایجی که خودتان کسب کردید اصلاً نیازی به رفرنس دهی نمی‌باشد. این فصل کاملاً متعلق به نتایج کلی پژوهشگر است بنابراین می‌توانیم در فصل پنجم پایان‌نامه در مورد یافته‌های پژوهش و اطلاعات کسب‌شده بحث و اظهارنظر کند و همین‌طور فرضیات پژوهش را با دلایل منطقی و علمی، تائید یا رد کند. اهمیت بالای این فصل به این خاطر است که در آن روشن می‌شود مهم­ترین یافته‌ها و دستاوردهای پایان‌نامه شما چه بوده است.

به‌طورکلی هدف از نگارش فصل پنج، چهار چیز است:

  1. ارائه تفسیر خود از نتایجی که در فصل ۴ ذکر آوردیم.
  2. بازگشت به بیان مسئله و هدف اصلی تحقیق به‌منظور ارائه بازتاب و تأکید بر موضوع اصلی پژوهش خود هستیم.
  3. منسجم ساختن و کنار هم قرار دادن تمام فصل‌های قبلی و بحث درباره نقاط قوت و ضعف پژوهش خود و دیگران در مورد موضوع انجام‌شده می‌باشد.
  4. ارائه توصیه‌هایی برای انجام پژوهش‌های بیشتر و توسعه در مورد عنوان پایان‌نامه خود به دیگران
  5. مشخص نمودن تفاوت نتیجه‌های خودتان با نتیجه‌گیری پژوهش‌های قبلی که در این زمینه انجام‌شده است. (آیا نتایج شما در راستای پژوهش‌های قبلی بوده یا خلاف آن‌ها بوده یا قبلی‌ها را توسعه دادید)

۲- انتخاب موضوع اشتباه و عدم تناسب موضوع با روش تحقیق پایان نامه

انتخاب موضوع پایان نامه يكی از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. موضوع پايان نامه بايد روشن و صريح باشد. مهم ترين نكات در انتخاب موضوع پايان نامه ابتدا عدم تكراري بودن است. سپس موضوع بايد داراي نوآوري داشته باشد. انتخاب موضوع مي بايست متناسب با روش تخقيق انتخاب گردد. هر كلمه كوچك در موضوع پايان نامه بايد قابل تفسير باشد. موضوع پايان نامه نبايد خيلي كلي بيان شود كه جمع بندی آن سخت باشد. در غير اين صورت موضوع را در داخل پروپوزال جز كنيد و به جزئيات بپردازيد. در ادامه ويدئو نكات مهم در مورد عدم تكراري بودن موضوع پايان نامه و نوآوری آن عنوان شده است. بسیاری از دانشجوها این مشکل را دارند که موضوعی که انتخاب کردند تکراری هست یا نه؟ که ما در ادامه مطلب سایت هایی را معرفی کردیم که تشخیص میدهند قبلا این پایان نامه کار شده یا نه! و این هم فکر اشتباهی هست که موضوعی باید انتخاب کنید که هیچکس روی آن کار نکرده! شما باید موضوعی انتخاب کنید که حتی روش کار شده باشد و شما با یک ایده جذاب تر و با یک روش اون موضوع را انجام بدهید. پس لازم نیست که شما یک موضوعی انتخاب کنید که خیلی سخت باشد یا روش تحقیقی براش نباشد ، شما حتما باید در فصل دوم در مورد پژوهش های پیشین صحبت کنید و رفرنس بدهید و نمیتوانید موضوعی بیاورید که هیچکس کاری نکرده ؛ در این صورت اصلا فصل دومی نمیتوانید بنویسید. انتخاب موضوع پایان‌نامه از اولین و اصلی‌ترین اقدام دانشجو جهت شروع هر پایان‌نامه است. اگر عنوان پایان نامه مناسب نباشد هر چه قدر دانشجو در ادامه تلاش بیشتری هم انجام بدهد به آن موفقیت بالا دست پیدا نخواهد کرد. اولویت اصلی عنوان پایان نامه، کاربردی بودن آن در جامعه است. موضوعی که کاربردی نباشد اغلب با انگیزش و جذابیت کمتری روبرو می‌شود. اما هدف از کاربردی بودن این نیست که این موضوع در حال حاضر در کشور ما اجرایی باشد. یکی از مهم ترین مطالب برای دانشجویان ارشد و دکتری پس از انتخاب موضوع پایان نامه، تشخیص تکراری بودن موضوع پایان نامه است. برای اینکه انرژی و وقت‌تان بر سر یک موضوع تکراری هدر نرود، باید قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که در حوزه مورد نظر شما هیچ پایان نامه مشابه دیگری قبلا کار نشده باشد. انجام این کار از ضروری ترین مطالب برای شروع انجام هر پایان نامه است. موضوع پایان نامه باید نسبت به دیگر پایان نامه ها جدید و نوآوری داشته باشد.

انتخاب موضوع پایان نامه

حالا این نوآوری در انجام پایان نامه می تواند شامل توسعه مقالات دیگر باشد. یا تغییر در روش تحقیق بر مبنای علمی داشته باشد. برای تأیید هر پروپوزال در هر دانشگاه بعد از تأیید استاد راهنما حتما باید آن موضوع به تصویب شورا هیئت علمی رشته خود در دانشگاه شود. پس از تأیید موضوع توسط شورای دانشگاه باید تکراری بودن موضوع را در سایت های معتبر علمی مانند ایران داک بررسی کنید. در حقیقت تشخیص تکراری بودن موضوع پایان نامه، این است که چطور از بین هزاران پایان نامه‌ای که در طی سال‌ها در ایران نوشته شده است، یک موضوع جدید پیدا کنیم؟

مراحل عدم تکراری بودن موضوع

برای رسیدن به پاسخ این روال روش‌ها و راهکارهای کاربردی ارائه شده‌اند. در ادامه با کلیک کردن روی آدرس زیر می توانید مراحل عدم تکراری بودن موضوع در سایت اصلی ایران داک به صورت زیر می باشد:

کلیک روی آدرس سایت زیر :

https://irandoc.ac.ir/

پس از رفتن به سایت ایران داک در پایین صفحه طبق شکل زیر روی گزینه پیشینه پژوهش(سامانه‌ پیشینه‌ پژوهش) کلیک کنید:

بعد از مرحله قبل گزینه ورود به سامانه زیر برایتان باز می شود و دقت کنید اگر ایمیل و گذرواژه خود را بزنید. بعدا این موضوع برای شما انتخاب می شود. یعنی مختص نام و نام خانوادگی شما می باشد. اگر یکبار یک موضوعی را با اسم خود ثبت کردید در دفعه بعد اگر فامیل شما پسوند دارد در دفعه بعدی آن پسوند را اضافه یا کم کنید تا بتوانید موضوع دیگر خود را ثبت کنید.

دانشجویان ارشد و دکتری

معمولا پس از یک تا سه روز کاری جواب تکراری بودن یا عدم آن برای شما می آید. که نشان می دهد در این حوزه چه پایان نامه هایی تا الان کار شده است. اگر عینا موضوعی شبیه شما باشد شما باید آن موضوع را تغییر دهید. همچنین در آخر پایان نامه هم شما باید پایان نامه یا رساله خود را در سایت ایران داک ثبت کنید.

در مرحله اتمام پایان نامه شما برای ثبت پایان نامه خود باید روی ایکن ثبت (سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده) می زنید و پایان نامه خود را در آن جا بارگذاری می کنید که دانشجویی دیگر این پایان نامه را انجام ندهد. عنوان پایان نامه می‌بایست به طریقی انتخاب‌شده باشد که در ادامه با ایجاد بسترهای مناسب و ایجاد زیرساخت‌ها قابلیت اجرا داشته باشد . در اول انتخاب هر موضوع می‌بایست در کاربردی بودن آن در اجرا و همچنین هدف و ضرورت انجام این پژوهش برای خودتان آشکارشده باشد و چه ضرورتی بوده که شما این موضوع را انتخاب کردید. ضعف‌ها و شکاف‌های ایجادشده در رشته خود می‌تواند راهنمای شما در انجام موفق انتخاب پایان‌نامه باشد. تنها شخصی که در هنگام انتخاب موضوع و انجام پروپوزال با آن در تماس هستید و با آن جلسه می‌گذارید،استاد راهنما شما است. پروپوزال باید با نظر استاد راهنما نوشته شود یا نظر استاد راهنما را در مورد موضوع انتخابی و روش انجام کار متقاعد کنید.

انتخاب موضوع پایان نامه

در برخی موارد استاد راهنما و اساتیدی که اصطلاحاً مشاور نامیده می‌شوند خودشان برای دانشجو موضوع پایان‌نامه را انتخاب کرده و سپس دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ، بر اساس عنوان مشخص‌شده اقدام به تنظیم پروپوزال مربوط به پایان‌نامه خود می کنند که این کار می‌تواند مزایایی برای دانشجو داشته باشد که از آن جمله می‌توان به اطمینان یافتن از دادن صلاحیت و تائید موضوع پایان‌نامه توسط اساتید مربوطه اشاره نمود. گام بعدی پس از انتخاب موضوع پایان‌نامه و تصویب آن توسط استاد راهنما و هیئت‌علمی دانشگاه، شروع به کار پروپوزال پیشنهادی می‌باشد. آیا برای انتخاب موضوع پایان نامه به مشکل خورده اید؟آیا نمی دانید برای انتخاب موضوع چیکار کنید؟ آیا استاد راهنما کمکی برای انتخاب موضوع نمی کند؟ اگر با این مشکلات روبرو هستید حتما این مقاله را بخوانید و نکات آن را اجرا کنید تا بتوانید موضوع مناسب و خوبی برای پایان نامه خود انتخاب کنید. اهمیت انتخاب موضوع برای انجام پایان نامه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. انتخاب موضوع پایان نامه یکی از مهم ترین مراحل انجام پایان نامه ارشد و دکتری می باشد که برای انتخاب موضوع پایان نامه می بایست مراحلی را انجام دهید. دوستان عزیز برای انجام هر کاری نیاز به یک سری اقدامات داریم و با نشستن و نگاه کردن شما نمی توانید موضوع برای پایان نامه خود مشخص کنید. بعضی از دانشجویان هم برای اینکه کار خود را راحت کنند به دنبال این هستند که استاد راهنما یا مشاور برای آن ها موضوع انتخاب کند. برای انتخاب موضوع شما باید ابتدا با استاد راهنما خود مشورت کنید، دقت کنید در مورد انتخاب موضوع با استاد راهنما و مشاور خود مشورت کنید. چرا باید با استاد راهنما مشورت کنم؟ چون بسیاری از اساتید ما فقط در حیطه های موضوعی که خودشان تسلط دارند، تمایل به همکاری دارند یا دانشجو قبلی آن ها موضوعی را تا جایی جلو رفته و آن ها از شما می خواهند ادامه آن موضوع را انجام و توسعه دهید. پس از مشورت اولیه با استاد راهنما شما باید گام های زیر را برای انتخاب موضوع پایان نامه انجام دهید.

مراحل انتخاب موضوع پایان نامه

۱-مشخص کردن موضوعات مورد علاقه خود و استاد راهنما

۲-خواندن مقالات فارسی و گرفتن مقالات فارسی داخلی که شامل مقالات کنفرانسی معتبر و مجلات علمی و پژوهشی می شود.

۳- خواندن حداقل چکیده مقالات فارسی

۴- مشخص کردن حیطه کار از طریق مقالات فارسی

۵- دریافت و خواندن مقالات انگلیسی و ترجمه آن ها ، در این مرحله لازم نیست تمام مقالات را بخوانید، ابتدا چکیده انگلیسی را باید ترجمه کنید و سپس اگر موضوع خوبی برای شما بود می توانید آن مقاله را به عنوان مقاله BASE انتخاب کنید و جلو بروید.

۶- داشتن حداقل یک الی دو مقاله انگلیسی BASE و چندین مقاله فارسی برای ادامه و شروع کار پایان نامه الزامی است.

۷- انتخاب موضوعات پایان نامه و مقاله BASE برای آن

۸- ارسال و گذاشتن جلسه با استاد راهنما در مورد انتخاب موضوع پایان نامه و ارائه مقاله های شبیه به آن

۹- مشخص کردن نوآوری موضوع پایان نامه نسبت به پژوهش ها و مقالات پیشین

۱۰-مرحله بعدی این است که شما مشخص کنید این موضوع پایان نامه را با چه روش و با چه نرم افزاری می خواهید انجام دهید.

۱۱-در انتخاب روش تحقیق پایان نامه و انتخاب نرم افزار برای تجزیه و تحلیل دقت زیادی کنید چون همه روش ها و همه نرم افزارها برای هر موضوعی کاربرد ندارد.

۱۲-حداقل یک مقاله خوب می بایست با این روش انجام شده باشد و آن را با کمک استاد راهنما مشخص کنید.

۱۳-اگر استاد راهنما شما باهاتون همکاری نمی کنه می بایست از فردی متخصص برای انتخاب موضوع و همچنین انتخاب روش تحقیق استفاده کنید. بعضی از دوستان منتظر استاد می مانند و باید بهتون بگم فقط وقتتان تلف می شود اگر منتظر نظرات استاد هستید.

دوستان تمام مراحل گفته شده برای انتخاب موضوع پایان نامه حاصل تجارب نگارش و تدریس روش های تحقیق برای پایان نامه های ارشد و دکتری در ایران می باشدو شما نمی توانید با قوانین اروپا، کانادا و آمریکا برای انجام پایان نامه در ایران استفاده کنید وموفق شوید. تمام نکات گفته شده بومی سازی مسائل پایان نامه برای ایران و ارتباط با اساتید دانشگاه های مختلف ایران است.

۳- عدم اطلاع از نحوه نگارش پروپوزال، فصل اول، فصل دوم، فصل سوم(روش تحقیق) ، فصل چهارم(تجزیه و تحلیل نتایج ) و سپس فصل ۵(نتیجه گیری)
۴- عدم در نظر گرفتن زمان در انجام مراحل پایان نامه و عدم اطلاع کافی از مراحل انجام پایان نامه و هزینه ها و زمان های لازم برای آن

زمان و هزينه دو معيار مهم در انجام يك پايان نامه با كيفيت مي باشد. هر پايان نامه با كيفيت نياز به زمان براي خواندن مقاله هاي فارسي و انگليسي، خواندن كتاب و يادگيري نرم افزار براي روش تحقيق،زمان براي تايپ و ويراستاري چندين باره براي انجام پايان نامه دارد. هر يك از اين مراحل انجام پايان نامه نياز به هزينه اي متفاوت دارد.اگر سر كارهستي، اگر به هردليل از مقطع زندگي هستي كه نمي تواني تمام وقت براي پايان نامه وقت بزاري بايد به دنبال يك نفر متخصص داري كه حداقل راه را به تو نشان دهد. پايان نامه بدون هزينه و زمان نمي تواند پايان نامه باكيفيتي باشد. به دنبال پايان نامه هاي با هزينه پايين نباشيد.  خيلي از دانشجوها به دليل مشكلاتي كه دارند به دنبال انجام پایان نامه با قيمت ارزان هستند. اين را بدانيد كه يك پايان نامه اگر با هزينه هاي پايين انجام شود يعني كار سطح پاييني است كه به احتمال زياد مورد قبول هم قرار نمي گيرد. خودتان را گول نزنيد،نمي شود يك نفر هم كار ترجمه چند مقاله انجام دهد هم مقاله فارسي بخرد و بخواند و مطالب مهم را استخراج كند و مقالات را دسته بندي كند.بعد روش تحقيق را به درستي مخصوص انجام پايان نامه شما انجام دهد.بعد نتايج نرم افزار رو هم بررسي و تجزيه و تحليل كند.بعد در نهايت فصل پنجم و نتيجه گيري كاي را بنويسد. اين همه مراحل كه به صورت كلي بيان كردم فقط قسمتي از مراحل يك پايان نامه است .تمام اين مراحل نياز به زمان دارد پس نمي شود با هزينه هاي پايين آن ها را انجام داد. اگر هم كسي اين كار رو انجام دهد قطعا اين كارها را انجام نمي دهد.انجام ندادن هر يك از اين قسمت ها شما را با مشكل روبرو خواهد كرد. يك پايان نامه ممكن است چندين دفعه توسط استاد راهنما تغيير و ويرايش شود .در اثر هر تغيير فايل وورد پايان نامه هم تغيير مي كند.اين مراحل تماما زمان بر هستند و نياز به هزينه دارند. اگر ميخواهيد هزينه هاي پايين پرداخت كنيد پس بهتر است خودتان پايان نامه را انجام دهيد و از يك نفر متخصص كمك بگيريد. هزينه متخصص را پرداخت كنيد و هزينه اشتباهات خود را كاهش دهيد. خیلی از بچه ها پایان نامه خوبی نوشتند و باید ببینیم چگونه می شود یک پایان نامه خوب نوشت؟ برای پایان نامه خوب باید زمان گذاشت ؛ باید هزینه برایش بپردازید ، پایان نامه ی خوب این است که شما حداقل تا ۶ یا ۶ ماه پس از تایید پروپوزال هیچ کاری انجام ندهید و فقط فقط پایان نامه را انجام دهید. اگر کسی پایان نامه خوبی نوشته است صد در صد یا خیلی زمان و هزینه گذاشته است و یا به یک متخصص داده است پایان نامه اش را انجام داده ، شما نمی توانید با دو یا سه میلیون یک پایان نامه عالی داشته باشید و برایتان بهترین پایان نامه را انجام دهند ، پایان نامه خوب نیاز به ترجمه خوب ؛ خواندن مقالات خوب برای روش تحقیق دارد و هزینه و زمان زیادی می خواهد ، کسی که پایان نامه با کیفیتی انجام داده آن را به فردی داده است و برایش انجام داده است و هزینه زیادی داده است که آن پایان نامه خوب شده است و بعد هم خودش آن را کامل خوانده و بررسی کرده و از فرد محققش سوالاتش را پرسیده است و در نتیجه پایان نامه خوبی حاصل شده است.

اغلب دانشجويان به دنبال انجام پایان نامه با قیمت ارزان هستند. براي انجام يك پايان نامه نياز به يك سري هزينه هاي ضروری است. اين هزينه هاي ضروري بايد براي هر پايان نامه اي انجام بگيرد. در اين مقاله به بررسي حداقل هزينه هاي لازم براي انجام يك پايان نامه را بررسي كرديم. دوستان اگر خودتون پايان نامه را انجام ميدين علاوه بر هزينه مي بايست زمان حداقل ٦ماهه به بالا را پس از تأييد پروپوزال و حداقل يك ماهه را براي تاييد پروپوزال كنار بگزاريد. نميشه هم كار كنيد و هم پايان نامه بنويسيد. اگر با يك دست دو تا هندوانه بلند كرديد در نتيجه بايد زمان خداقل دوبرابر را براي پايان نامه كنار بگزاريد.بسياري از دانشجويان فكر مي كنند كه مي شود اين كار را انجام داد و در نتيجه در ميان راه مي فهمند كه اشتباه كردند و به فكر اتمام پايان نامه خود هستند (مقاله نيمه تمام ماندن پايان نامه ها را هم حتما مطالعه كنيد). پايان نامه به خودي خود نياز به زمان و تمركز بالا دارد. اگر اين زمان يا تمركز را نداريد حتما به دنبال مشورت از يك فرد متخصص باشين. زمان را از دست ندهيد. در ويدئو پايين به بررسي هزينه هاي اوليه لازم براي انجام يك پايان نامه پرداخته شده است. مبلغ هر يك از هزينه ها را هم ميتونيد به راحتي با توجه به مقطعي كه داخل آن هستين محاسبه كنيد .با توجه به تورم و تفيير قيمت ها امكان محاسبه هزينه دقيق نيست ولي به راحتي مي توانيد با جمع هزينه هاي گفته شده قيمت حداقل براي يك پايان نامه را محاسبه كنيد. بسياري از هزينه هاي انجام پايان نامه اكثرا براي دانشجويان آشكار نيستند .اغلب پس از قرارگيري در مراحل انجام پايان نامه با هزينه هاي انجام پايان نامه روبرو مي شويم.به طور مثال هزينه هاي روش تحقيقي شما با يكديگر متفاوت است. بسياري از دانشجويان انتظار دارند هزينه پايان نامشون با هزينه پايان نامه دوستانشون يكي شود .در صورتي كه نوع موضوع،نوع روش تحقيق و تعداد مقالات مورد نياز براي جمع آوري فصل دوم پايان نامه در هزينه انجام پايان نامه تأثير بالايي دارد.

انجام پایان نامه با قیمت ارزان

کسانی که قصد دارند پایان نامه خود را با قیمت ارزان و کم انجام بدهند باید بدانند که یک پایان نامه چه هزینه هایی دارد؟ ما اگر بخواهیم یک پایان نامه در سطح متوسط بنویسیم مراحلی دارد که عبارت است از اینکه ما اول باید مقالات داخلی و سپس مقالات خارجی را بخوانیم ، و برای ترجمه این مقالات باید هزینه بدهیم تا یک ترجمه خوب داشته باشیم. خرید کتاب برای انتخاب روش تحقیق یکی دیگر از هزینه های پایان نامه است ، هر روش تحقیق نرم افزار مربوط به خودش دارد و شما باید یا از روی کتابش و یا در کلاسش حضور پیدا کنید و هزینه آن را پرداخت کنید. هزینه بعدی مربوط به تایپ پایان نامه است که تایپ شود و هزینه بعدش ویراستاری است که باید آن را به یک ویراستار بسپارید تا پایان نامه را به فرمت موردنظر دانشگاه شما در بیاورد. شما می توانید این هزینه ها را کم کنید و خودتان کارها را انجام بدهید اما ممکن است کار با کیفیت عالی خروجی ندهد و زمان بیشتری از شما را هم هدر می دهد. مشکل بعدی این است که هر تغییری که استاد راهنما به شما می گوید باید آن را انجام دهید و بورد شما تغییر می کند. مسئله بعدی این است که شما اگر بخواهید از کسی کمک بگیرید و یا مشاوره بگیرید در روند انجام پایان نامه باید هزینه آن را بپردازید تا یک پایان نامه خوب استخراج بشه. نمیشود هیچ یک از این مراحل را حذف کرد ، برای انجام پایان نامه با قیمت پایین باید از مشاور استفاده کنید ، که چه مراحلی را طی بکنید؟ چه راهی درست است؟ چه اشتباهاتی داشته اید و غیره.

كيفيت انجام پايان نامه اگر به چه صورتي باشد شما راضي هستين؟ انجام پایان نامه با کیفیت به عوامل مختلفي بستگي دارد. تعداد مقالات داخلي و خارجي كه مي خوانيد و به ويژه تعداد مقالات خارجي  كه ترجمه مي كنيد، مي تواند يكي از عوامل تعيين كننده كيفيت انجام پايان نامه باشد. اگر فقط در اول كار فكر كيفيت انجام پايان نامه باشيد هيچوقت شروع نمي كنيد. كيفيت پايان نامه بعد از شروع كار مي تواند بهبود يابد. هيچ پايان نامه اي در اول باكيفيت نبوده است. مسئله مهم ديگه اي كه كيفيت پايان نامه را مشخص مي كند نحوه ارائه آن است.اينكه شما بتوانيد ارائه و توجيه مناسبي از پايان نامه براي استاد راهنما و بعد در جلسه دفاع داشته باشيد و نحوه متقاعدسازي داوران در حقيقت كيفيت پايان نامه شما را نشان مي دهد. حتي اگر خودتان پايان نامه را انجام نداده ايد ولی بعد پايان نامه را بخونيد و خوب ارائه كنيد بهتر است از اين است كه تمام پايان نامه را خودتون انجام بديد ولي نتوانيد درست آن را براي داوران و اساتيد توجيه كنيد. اول شما بايد استاد راهنما خود را به درستي توجيه كنيد. همانطور كه ملاحظه كرديد كيفيت انجام پايان نامه شامل بسياري از موضوعات مختلف مي شود. حتی نحوه نگارش مناسب فصل ها از فصل اول ،دوم، سوم، چهارم و پنجم در نحوه كيفيت پايان نامه بسيار مهم است. حتما فرمت دانشگاه خود را در نظر بگيريد و بعد براي استاد راهنما و به ويژه براي داوران ارسال كنيد. رفرنس دهي هاي فصل دوم نيز در كيفيت انجام پايان نامه تأثير بالايي دارد. از كپي كردن پايان نامه از روي يك پايان نامه ديگر جدا خودداري كنيد .فقط مقاله بخونيد نه پايان نامه كه تحت تأثير قرار نگيريد كه متن را كپي كنيد.

بعضی ها سیستمشون اینگونه است که یا همه چیز یا هیچ چیز! یعنی باید حتما همه چیز عالی باشد وگرنه کاری انجام نمی دهند ، این کار خیلی اشتباه است و ما در پایان نامه نمیتوانیم اینگونه فکر کنیم چون اگر بخواهیم همه چیز عالی باشد که نمی شود چون ما یک گوشه ای از این زنجیره هستیم و همه چیز دست ما نیست و مثلا کیفیت کار ما به استاد راهنمای ما بستگی داره ، به نوع دانشگاه ما بستگی داره و خیلی چیزهای دیگر و خب ما نمیتوانیم همه زنجیره را تحت تاثیر قرار دهیم و همه چیز را عالی کنیم. بعضی ها اصلا شروع نمی کنند و ترس دارند از این که شروع کنند ؛ و یک عده هم که میخواهند همه چیز عالی باشه اصلا شروع نمی کنند و ترم هاشون میگزره و سنوات میخوره و مجبور می شوند عجله ای کار را انجام دهند. شما اولا همیشه توقع عالی بودن نداشته باشید چون همیشه همه چیز جور در نمیاد و همه چیز عالی نیست ؛ اگر شد خیلی بهتر است ولی اکثر مواقع همه چیز عالی نیست مثلا استاد راهنما خیلی سختیگری میکند یا اصلا حیطه پژوهشش این نیست و نظراتی میدهد که غیر تخصصی است ولی شما باید آن را انجام بدهید در صورتی که خودتان اصلا قبولش ندارید! و بعد سعی کنید او را قانع بکنید و توجیهش کنید که چرا این کار را خواسته؟ چرا این روش؟ و اگر توجیه نشد با حرف شما حالا شما باید اعمال بکنید و نمیتوانید با او وارد درگیری شوید ؛ تا یک جایی می توانید بحث کنید و بحث کردن مهمه چون اگر بحث نکنید یعنی تسلط ندارید ولی تا یک جایی می توانید بحث کنید و او را توجیه کنید. شما اگر نتوانید کسی را توجیه کنید حتی اگر خودتان پایان نامه را انجام داده باشید باز مشکل است.

خیلی وقت ها استاد راهنما ریزه کاری هایی برای شما در نظر میگیره و اعمال میکند و میبینید که کار سه ماهه یا شش ماهه شما دو سه ترم طول کشیده و بخاطر همین مسائل ریزی است که دانشجویان دقت نمی کنند چون کسی نیست که این نکات را به آن ها بگوید، پس این نکات را حتما لحاظ کنید تا پایان نامه با کیفیتی داشته باشید. هر پايان نامه اي نياز به زمان و هزينه دارد.ب دون هزينه ،زمان و انرژي هيچ پايان نامه خوبي از كار استخراج نمي شود. آموزش انجام پايان نامه براي اولين بار توسط گروه ما براي دانشجويان ارشد و دكترا در حال انجام است. هدف از آموزش انجام پايان نامه انجام كارهاي علمي است كه باعث مي شود دانشجويان در كنار مشاوره و انجام پایان نامه و انجام مراحلي از كار در انجام مراحل پايان نامه دخيل باشند و بر علم تحقيقاتي آن ها نيز افزوده گردد. تفاوت مجموعه ما با كارهاي انجام شده توسط ديگران اصولي كار كردن و عدم كپي برداري از پايان نامه هاي ديگران و آموزش مراحل گام به گام پايان نامه تا روز دفاع است. ما ایرانی ها هر سال یک سری هدف برای خودمان مشخص میکنیم ولی در آخر به آن هدف نمیرسیم ، دوتا هدفی که همه ی ایرانی ها برای خودشان همیشه مشخص می کنند یکی لاغر شدن است یکی هم بحثته زبان است که همه میخواهند آن را یاد بگیرند و میبینید که سال تمام شده و هیچ چیزی نشده! خیلی ها هم اسم مینویسند در کلاس ها و در وسط راه کار راه ول می کنند. خیلی از افراد زنگ میزنند برای پایان نامه و سوال میپرسند که پایان نامه چه هزینه هایی دارد و چه هزینه هایی باید صرف بشه برای پایان نامه؟ و خیلی ها میگویند که فلانی اینکار را انجام می دهند با فلان هزینه ، وقتی که هزینه ها را اعلام می کنند بهتون باید این هزینه ها باشه و اگر هزینه چیزی را نگیرند یعنی آن کار را انجام نداده اند و برای آن وقت نزاشته اند و این کیفیت کار را پایین می آورد ، مثلا نمیشه تایپ انجام نداد ، نمیشه ترجمه انجام نداد ، خود ترجمه بیشترین هزینه را دارد و خیل از هزینه صرف ترجمه می شود و سه چهار میلیون بحث ترجمه یک پایان نامه می شود. بنابراین باید این هزینه ها انجام شود و هزینه های حداقل را دارد ، حالا کسی که میخواهد این پایان نامه را انجام بدهد و میپرسد چگونه می توانم از شما کمک بگیرم؟ من چندین سال است که پیش نیامده که کار کسی را بگیریم و نتوانیم آن را تمام کنیم ، چون حرف هم را میفهمیم و کار را انجام می دهیم ، کسی که پایان نامه را کپی زده باشد ، قطعا نمی تواند پاسخگوی سوالات شما باشد و برای مشاوره هم باید یک نفری که خودش کار پایان نامه انجام می دهد به شما مشورت بدهد و این چیزی است که خیلی مهم است. کسی که بخواهد کارش انجام شود قطعا دنبال این نیست که کسی کارش را عقب بندازد و یا کار کپی تحویلش بدهد و کسی هم جوابگو نباشد و در جلسه دفاع گیر کند و نتواند به سوالات پاسخ دهد. باید از کسی مشاوره بگیرید که تمام جزئیات پایان نامه را به شما بگوید و بتوانید در جلسه دفاع از پایان نامه دفاع کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

مشکلات متداول دانشجویان ارشد و دکترا برای انجام پایان نامه (قسمت اول)

مشکلات متداول دانشجویان ارشد و دکترا برای انجام پایان نامه (قسمت دوم)

اشتباهات دانشجویان در انجام مراحل پایان نامه

روندهای اشتباه در پایان نامه

اشتباهات مکرر دانشجویان در مراحل پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 406 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.