رانیا هوم آموزش های ویدیویی انجام پایان نامه (از صفر تا صد) - رانیا هوم

در این مقاله تمام آموزش های ویدیویی انجام پایان نامه (از صفر تا صد) برای شما آورده شده است، با ما همراه باشید.  انتخاب موضوع پایان‌نامه از اولین و اصلی‌ترین اقدام دانشجو جهت شروع هر پایان‌نامه است. اگر عنوان پایان نامه مناسب نباشد هر چه قدر دانشجو در ادامه تلاش بیشتری هم انجام دهد به آن موفقیت بالادست پیدا نخواهد کرد. اولویت اصلی عنوان پایان نامه، کاربردی بودن آن در جامعه است. موضوعی که کاربردی نباشد اغلب با انگیزش و جذابیت کمتری روبرو می‌شود. اما هدف از کاربردی بودن این نیست که این موضوع در حال حاضر در کشور ما اجرایی باشد.

 

چیزی که خیلی از دانشجویان در آن مشکل دارند ، انتخاب موضوع است که چندین ماه وقت دانشجویان را تلف می کند. شما اول باید حیطه خودتان را مشخص کنید ، مثلا حیطه ی مدیریت ساخت ، مدیریت ایمن سازی می خواهید کار کنید. وقتی که حیطه شما مشخص شد در گوگل سرچ می کنید و مقالات مرتبط را استخراج می کنید، باید هم مقالات فارسی و هم مقالات انگلیسی را بگیرید چون خیلی از مشکلات داخل ایران هست ولی داخل کشورهای دیگر نیست و خیلی چیزهای جدیدی در کشورهای دیگر است که در کشور ایران نیست. وقتی مقالات را استخراج کردید چکیده ی آن را می خوانید و متوجه می شوید مقاله به دردتان می خورد یا نه؟ انتخاب موضوع پایان نامه يكی از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. موضوع پايان نامه بايد روشن و صريح باشد. مهم ترين نكات در انتخاب موضوع پايان نامه ابتدا عدم تكراري بودن است. سپس موضوع بايد داراي نوآوري داشته باشد. انتخاب موضوع مي بايست متناسب با روش تخقيق انتخاب گردد. هر كلمه كوچك در موضوع پايان نامه بايد قابل تفسير باشد. موضوع پايان نامه نبايد خيلي كلي بيان شود كه جمع بندی آن سخت باشد. در غير اين صورت موضوع را در داخل پروپوزال جز كنيد و به جزئيات بپردازيد. در ادامه ويدئو نكات مهم در مورد عدم تكراري بودن موضوع پايان نامه و نوآوری آن عنوان شده است.

 

اطلاعات کامل و جامع در مورد انتخاب موضوع پایان نامه در مقالات زیر آورده شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر می توانید آن ها را مطالعه فرمایید:

مراحل انتخاب موضوع برای پایان نامه

انتخاب موضوع و عنوان اصلی پایان نامه

مهمترین نکات در انتخاب موضوع پایان نامه

پروپوزال در واقع يك طرح نهايي براي شروع پايان نامه است.كليات ؛اهميت پايان نامه و روش تحقيق از مهم ترين اجزاي يك پروپوزال است.بعد از تصويب موضوع پايان نامه ،شروع پروپوزال نویسی آغاز مي شود. براي انجام پروپوزال شما نياز به خواندن مقالات داخلي و خارجي دارين. اهميت پروپوزال تا آخر پايان نامه بسيار مهم است. سؤالاتي را در پروپوزال مطرح كنيد كه در آخر پايان نامه بتوانيد به آن ها پاسخ دهيد. براي نگارش پروپوزال هر دانشگاهي فرمت مخصوص به خود را دارد كه مي بايست اين فايل را از سايت خودتون دانلود بكنيد. شفاف سازي در  پروپوزال خيلي مهم است ولي سعي كنيد مسائل را كلي بيان كنيد كه در ادامه بتوانيد در صورت اشتباه آن را در پايان نامه تصحيح كنيد. پروپوزال نويسي در حقيقت اگر كامل باشد همان فصل اول پايان نامه بيان مي شود. آنچه در پروپوزال مي آيد بايد در پايان نامه اجرا گردد. در ادامه مراحل گام به گام پروپوزال توضيح داده شده است. شما باید دقت بکنید که اولا مقالات فارسی و انگلیسی را بخوانید و دسته بندی بکنید و تمام این دسته بندی ها را در گروه قرار بدهید. و برای خودتان مشخص کنید که هدف هاتون چیه ؛ روش تحقیقتون چیه ؛ فرضیه هاتون چیه؟ سوالات اصلی چیه ، یک کلیات برای خودتان مشخص کنید و در قسمت بعدی کار شما این است که پروپوزال را برای استاد راهنما بفرستید ک بعد که استاد نظراتش را گفت ، باید نظراتش را اعمال بکنید و مجدد برای او بفرستید ، همین کار را انجام بدهید تا زمانی که استاد راهنما کار شما را تایید بکند و بعد که تایید کرد کار شما تازه شروع می شود و باید پروپوزال را برای دانشگاه بفرستید و هیئت علمی نظرشان را می گویند و دوباره شما آن را ویرایش و تصحیح می کنید و چندین پروسه را طی می کنید تا به پروپوزال نهایی برسید و تایید بشود.

 

پروپوزال نويسي اولين مرحله پايان نامه بعد از انتخاب موضوع پايان نامه مي باشد. در حقيقت شما در پروپوزال مشخص مي كنيد كه تا آخر پايان نامه چه روندي را ميخواهيد طي كنيد.پروپوزال طرح كلي از همان روند انجام پايان نامه است. پروپوزال در حقيقت همان فصل اول پايان نامه است.به شما توصيه مي كنم پروپوزال را به گونه اي بنويسيد كه در حقيقت فصل اول پايان نامه را نوشته باشيد كه ديگر نيازي به نوشتن فصل اول پايان نامه نداشته باشيد. پروپوزال نويسي نياز به خواندن مقالات فارسي و انگليسي در محدوده موضوع پايان نامه شما مي باشد. با خواندن موضوعات مقاله هاي پيشين و سپس دسته بندي و طبقه بندي آن ها شما متوجه مشكلات و همچنين روندي كه  پژوهش گران قبلي طي كرده اند مي شويد.بعد از دسته بندي مقالات بايد كل مقالات را بخوانيد و چكيده آن ها را در يك برگه براي خود يادداشت كنيد.در اين قسمت بايد شما متوجه شويد كه موضوعات قبلي با چه روش هايي به هدف اصلي خود رسيده اند.روش تحقيقي خود را بابد در اين قسمت با مشورت استاد راهنما و يك متخصص انتخاب كنيد. روش تحقيق بايد در پروپوزال شما قيد شود .در ادامه روند صفر تا صد پروپوزال نویسی به طور خلاصه شرح داده شده است.

 

برای اینکه شما مراحل پروپوزال را کامل بدانید ، اول انتخاب استاد راهنما است ، سعی کنید استادی انتخاب کنید که باهاش راحت باشید و زیاد سخت گیر نباشد ، استاد راهنمای سختگیر هیچ سودی برای شما ندارد و کار زیاد از شما می خواهد. استاد راهنما یا خودش برای شما موضوع را انتخاب میکند یا حیطه موضوع را مشخص می کند و یا می گوید خودتان چند تا موضوع را پیشنهاد بدهید. در انتخاب موضوعتان فوق العاده وقت و انرژی بزارید و بدانید که موضوعی که خوب نباشد تا آخر پایان نامه شما را اذیت می کند و باید یک راه اشتباه را طی کنید! بعد از انتخاب موضوع باید شما آن را به استاد راهنما بدهید و استاد آن را تایید کند و هم باید برای دانشگاه بفرستید و دانشگاه آن را تایید کند که شما روی این موضوع انتخاب کنید. شما باید در سایت هایی مثل ایران داک یا پژوهشیار وارد شوید و موضوعتان را آنجا ثبت کنید و آن جا مشخص می شود که این موضوع قبلا کار شده است یا خیر؟ اگر موضوع شما قبلا کار شده باشد این موضوع رد می شود (ممکن است مشابهش باشد ، آن مشکلی ندارد) ولی اگر با همین عنوان شخص دیگری کار کرده باشد رد می شود. بعد از ثبت شما باید شماره ثبت را داشته باشید و تا روز دفاع داشته باشید که در روز دفاع اگر گفتند این موضوع تکراری هست با این شماره ثبت نشان دهید که این موضوع مختص خود شما است. بعد از فرایند انتخاب موضوع و مشخص شدن موضوع شما تازه می توانید پروپوزال را شروع کنید و هر دانشگاهی فرمت خاص خودش را دارد که باید آن را حتما بگیرید که بدانید ورد شما باید چگونه باشد و با چه فونتی انجام شود. معمولا این فرمت در سایت دانشگاه موجود است و می توانید از آنجا بگیرید. پروپوزال نویسی یک بیان مسئله می خواهد ، یک مقدمه ، یک هدف اصلی ، سوالات و فرضیه ها ، نوآوری کار شما نسبت به بقیه کارها ، روش شما ، هدف اصلیتان ، محدوده تحقیقتان را می خواهد و در واقع پروپوزال یک طرح نهایی است که تا آخر پایان نامه شما باید بر اساس این طرح پیش برود.

آموزش های ویدیویی انجام پایان نامه (از صفر تا صد)

مشورت در دنياي پيچيده امروز يكي از مهم ترين اصول موفقيت در هركاري است. در حقيقت مشورت يك راه ميان بر براي رسيدن به اهداف است.پايان نامه نيز از اين امر مستثني نيست مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه به ما كمك مي كند كه زمان خود را ذخيره كنيم و دچار اشتباه نشويم.راه انجام پايان نامه راه همواري نيست.بنابراين در اين راه استفاده از مشورت مي تواند دانشجويان را در شروع پروپوزال و در ادامه نگارش فصل هاي پايان نامه كمك كند. عدم هزينه مشورت در راه پايان نامه بسيار گران قيمت تمام مي شود. انتخاب موضوع نامناسب ،نگارش پروپوزال نامناسب و مخصوصا عدم استفاده مناسب از روش تحقيق متناسب با موضوع از مهم ترين اشتباهات عدم مشورت گيري دانشجويان مي باشد. اغلب برگشت از راه اشتباه و پذيرش آن براي دانشجوياني كه پايان نامه را بدون بازخورد تا آخر جلو رفته اندربسيار مشكل مي باشد. اينكه زمان زيادي گذاشته شده ولي راه درست و استاندارد انجام پايان نامه را جلو نرفته است قطعا براي همه ما مشكل است.ولي اين را بدانيد هيچكس در ادامه راه كمك حال شما نخواهد بود مگر اينكه از مشورت فرد متخصص در انجام پايان نامه استفاده كنيد.

 

چیزی که برای افراد خیلی مهم است این است که چرا برای پایان نامه باید مشاوره بگیرند؟ مشاوره خیلی مهم است و نقش کلیدی در موفقیت پایان نامه دارد ، اون بحثی که باید و شاید را استاد راهنما به صورت تخصصی برای شما بیان نمی کند و نیاز است که در کنار این استاد راهنما ، شما از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید. خیلی از افراد زورشون میاد و حاضر نیستند از مشاوره و مشورت با کسی استفاده کنند و خیلی راه ها را اشتباه میروند ولی حاضر نیستند مشاوره بگیرند که این راه را اشتباه نروند ! و تمام وقت آن ها تلف می شود و پایان نامه ی آنان در حد یک پایان نامه خوب نیست ، و با اینکه هزینه کمتری داشته و هزینه ی مشاور را نداده است ولی در عوض زمان زیادی از دست داده است و پایان نامه ی با کیفیتی هم آماده نکرده اند و هزینه ی مترجم و سایر چیزها را داده است ولی به نتیجه نرسیده است. استاد راهنماها وقت کافی ندارند و وقت زیادی نمیزارند ، ما نمی توانیم سیستم و نظام آموزشی را عوض کنیم و چیزی که تا الان بوده این است که استاد راهنماها وقت نمیزارند برای دانشجو و شما نباید روی آن ها حساب ویژه ای باز کنید! بنابراین چیزی که مهم است این است که حتما از یک مشاور خوب استفاده کنید. آمار خودش یک رشته دانشگاهی است ، ولی دانشجو نمی تواند یک سال ، دوسال وقت بزارد که روش تحقیقش را آماده کند ؛ شما باید از فردی که در این زمینه تخصص دارد و این کار را انجام داده است استفاده کنید. ما هم این کار را انجام می دهیم و در مهرداد سیویل ، آموزش می دهیم تمام نکات کاربردی را و مشاوره و مشورت می دهیم و در خدمتتان هستیم. حواستان باشد راه اشتباه نروید و قبلش حتما با کسی هماهنگ باشید. باید مشورت کنید ؛ باید کمک بگیرید تا بتوانید یک کار درجه یک ارائه بدهید ، در هرکاری همین است و باید همان اول کار از مشاوره استفاده کنید تا راه اشتباهی را طی نکنید.

 

ما برای اینکه یک پروپوزال خوب بنویسیم باید یک سری مراحلی را طی کنیم؛ پروپوزال چیست؟ پروپوزال از کلمه پروپوز گرفته شده است به معنای طرح پیشنهادی، یعنی طرح پیشنهای شما برای انجام دادن یک پایان نامه چیست؟ در حقیقت پروپوزال از صفر تا صد یک پایان نامه را برای ما مشخص میکنه که قراره چه کاری انجام بدیم و چطوری میخوایم اون کارو انجام بدیم؟ یعنی ما یک مقدمه نیاز داریم، باید تعیین کنیم که هدف اصلی کارمون چیه، نوآوری کارمون نسبت به بقیه کارها چیه و غیره. خیلی از افراد توی نوآوری به دنبال این هستند که یک چیزیو کشف بکنند ولی قرار نیست ما توی پایان نامه چیزی رو کشف بکنیم ، ما قراره یه کاری انجام بدیم که نسبت به بقیه کارها یه نوآوری داشته باشه ، حالا این نوآوری ممکنه توی روش تحقیقتون باشه ، ممکنه یه طرحی رو یه فرد دیگه انجام داده باشه و شما بخواین اونو با یه روش دیگه انجام بدید یا مثلا ممکنه یه شکافی توی جامعه وجود داشته باشه که توی پایان نامه های دیگه نیومده باشه و شما بخواین اونو توی پایان نامتون بیارید که این ها همه نوآوری محسوب میشه.در بخش پیشینه تحقیق شما باید بگید بقیه چکار کردند؟ برای این کار مقالات مختلف را می خوانید و بررسی می کنید که آن ها چکاری انجام دادند و با چه روشی این کار را انجام دادند؟ توی پیشینه تحقیق به هیچ وجه نباید کپی کنید و یا مقالات دیگر را به پایان نامه خود بیاورید شما باید با خواندن آن ها ، خلاصه ی برداشت های خودتان در مورد روش های اون مقاله و نتیجه ای که ازش گرفته رو بیان کنید.

 

در بخش فرضیه ها وقتی که شما یک پروپوزال را می خواهید بنویسید یک سری فرضیه هایی را باید در نظر بگیرید ، حالا این فرضیه ها چی هستند؟ فرضیه یعنی بقیه پژوهش ها به این روش رسیدند و اثباتش کردند و شما توی کار خودت میبینید که آیا این فرضیه توی کار خودتون اثبات میشه یا نمیشه؟ اگر اثبات شد شما توی فصل پنجم پایان نامه، میگید فرضیه هامون اینا بود و این فرضیه ها رو پذیرش گرفتم و قبول شدند یا خیلی از فرضیه ها هست ممکنه توی بقیه پایان نامه ها پذیرش شده باشند ولی توی پایان نامه شما که بررسی کردین و افراد و خبرگانی که بودند آن را تایید نکردند و توی پایان نامه شما اثبات نشده و این فرضیه رد میشه. اگر فرضیه در پایان نامه آوردید باید به صورت جمله ی خبری آورده شود و اگر سوالی آوردید باید آن را به صورت سوال مطرح کنید ، پس در پایان نامه خود سوال و فرضیه را باهم استفاده نکنید و یکی از این دو را انتخاب کنید، معمولا در اکثر پایان نامه ها فرضیه را انتخاب می کنند و به صورت جمله خبری بیان می کنند. یک راهکار خوب برای کسانی که می خواهند پروپوزال بنویسند، چون نظر اساتید با یکدیگر یکسان نیست و فرق داره، اینه که شما ببینید چه کسانی قبلا با استاد راهنمای شما پروپوزال گرفته اند، و با همون سبک جلو برید و یا از خود استاد بپرسید و غالب مشخص رو داشته باشید و روی همون غالب طرح موردنظرتونو پیاده سازی کنید ، چون ممکنه شما یک پروپوزال رو بنویسید و یک استاد راهنما اون رو قبول داشته باشه ولی همان پروپوزال رو استاد راهنمای دیگه ای قبول نداشته باشه دلیلشم اینه طرز فکر اساتید راهنما با هم فرق داره و یکسان نیست. برای پروپوزال دانشجویان باید علاوه بر مطالعه مقالات داخلی و خارجی، باید انواع روش های تحقیق را بداند تا بتواند با آن روش به هدف اصلی پایان نامه خود برسد.

اطلاعات کامل و جامع در مورد پروپوزال و پروپوزال نویسی در مقالات زیر آورده شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر می توانید آن ها را مطالعه فرمایید:

مشاوره و آموزش گام به گام مراحل پروپوزال (انجام صفر تا صد پروپوزال)

مراحل صفر تا صد پروپوزال نویسی

مراحل گام به گام پروپوزال نویسی

چگونه پروپوزال خوب بنویسیم؟

پروپوزال چیست ؟

شرایط لازم برای تأیید و پذیرش پروپوزال‌ها

پروپوزال چیست و چه اهمیتی دارد؟

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

یک پایان‌نامه خوب در هر رشته‌ای عموماً دارای ۵ فصل کلی است. فصل اول با عنوان کلیات تحقیق یا پژوهش نام‌برده می‌شود که عنوان فصل اغلب بر اساس فرمت هر دانشگاهی انتخاب می‌شود ولی کلیات مباحث در کلیه دانشگاه‌ها یکسان است. به‌طور مثال در فصل اول که در حقیقت همان کامل شده پروپوزال است مباحث زیر می‌بایست پوشش داده شود: مقدمه یا بیان مسئله ، ضرورت انجام تحقيق ، اهداف پایان‌نامه ، فرضیه‌های پژوهش شما چیست؟ ،  تعريف متغیرهای پژوهش.

فصل دوم پایان نامه شامل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق می باشد که از مهم ترین فصل های پایان نامه است. در حقیقت در این فصل شما مقالات و پژوهش های انجام شده قبلی را مطالعه و دسته بندی می کنید. این مقالات شامل مقالات داخلی و خارجی می باشد. چرا لازم است در فصل دوم هم مقالات داخلی خوانده شود و هم مقالات خارجی؟ به دلیل این که مقالات داخلی به شما کمک می کند که مشکلات داخل کشور و پژوهش هایی که تا به حال انجام شده است را یاد بگیرید . مقالات خارجی به شما کمک می کند که در چه جنبه هایی پایان نامه خود را توسعه دهید. همانطور که می دانید کشور ما به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه است همیشه چند سالی از پژوهش ها و کارهایی که در کشورهای پیشرفته یا نیمه پیشرفته انجام می شود عقب است. این کمک می کند شما از پژوهش هایی که در این کشورها انجام شده است اطلاعات بگیرید و مشکلات آن ها را در نظر بگیرید و بعد با مشکلات کمتری آن را در کشور خودمان پیاده سازی کنید. در این مقاله به نحوه  اهمیت این فصل دوم پایان نامه پرداخته شده است.  کمترین مشکل در فصل پیشینه یا ادبیات پژوهش به منزله ی سرقت ادبی محسوب می شود بنابراین در نگارش این فصل می بایست دقت بالایی داشته باشید و مطلبی بدون رفرنس در این فصل نداشته باشید. دلیل اهمیت فصل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق این است که شما متوجه پژوهش های دیگر می شوید و با توجه به مشکلات و چالش های این پژوهش های انجام شده، برای انجام پایان نامه خود جهت گیری مناسب انجام می دهید. به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایران پژوهان: يکي از بخش‏هاي مهم تحقيق، بخش مربوط به پيشينه و ادبيات تحقيق عنوان شده است؛ يعني يكي از کارهاي ضروري در هر پژوهشي، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقيق است؛ زيرا سرچشمه علوم را مي‌توان در پيشينه تحقیق جستجو کرد.

 

پیشینه پژوهش یا ادبیات موضوع در پروپوزال شما می آید ولی یک قسمت یا یک جزئی میاید ، در حقیقت در پروپوزال ۶ ، ۷ تا مقاله میاورید و می گویید که بقیه چکار کرده اند ولی پیشینه تحقیق خودش یک فصل است و در فصل دوم شما باید در مورد مقالاتی که در این زمینه کار کرده اند بگویید که چکار کرده اند؟ با چه روش انجام داده اند؟ بنابراین فکر نکنید که پیشینه ای که در پروپوزال آورده اید همان است ، در فصل دوم باید به طور کامل از مقالاتی که قبلا کار کرده اند باشد و نمیتوان آن را با چند مقاله جمع کرد. در حقیقت اون پیشینه ای که در پروپوزال آمده است (پیشینه ی نظری پژوهش  ، مطالعه ی نظری پژوهش) نام دارد و شیوه ی رفرنس دهی این نوع با نوعی که در فصل دو آمده است از زمین تا آسمان باهم فرق دارد.

به شما توصیه می کنم که قبل از شروع پایان نامه برای خود یک الی چند مقاله معتبر پایه یا BASE داشته باشید و بعد شروع به نگارش پروپوزال و پایان نامه کنید. اما یک اشتباهی که بیشتر دانشجویان در مطالعه منابع و مقالات انجام می دهند این است که مقالاتی که برای مطالعه انتخاب می کنند، از اول تا اخر ترجمه کرده و میخوانند که این کار بسیار اشتباه است. زیرا این کار هم وقتگیر بوده و هم اینکه تمامی بخش های یک مقاله نیاز به خواندن ندارد. اول شما باید مطمئن بشوید که این مقاله به درد شما می خورد و بعد تماما آن را بخوانید. هر پژوهشگری قبل از نگارش مقاله بایستی یاد بگیرد که چگونه از یک منبع به درستی استفاده کند تا هم سریعتر به نتیجه برسد و هم وقت خود را بیهوده تلف نکند. براي انجام پايان نامه در قدم اول بعد از انتخاب موضوع ميبايست مقالات داخلي و خارجي خوانده شود. براي دسته بندي و خواندن مقاله برای پایان نامه ابتدا بايد به دنبال مقالات فارسي و خارجي باشيد كه مسقيم به موضوع اصلي پايان نامه شما ميپردازد.

 

براي دانشجويان ارشد تأكيد مي شود كه فقط به دنبال موضوعي براي پايان نامه باشند كه مقالات مستقيم براي آن ها وجود داشته باشد. دسته دوم مقالاتي هستند كه به صورت غيرمستقيم به موضوع شما ربط پيدا مي كنند.يعني ارتباطي بين آن ها با موضوع شما وجود دارد. اغلب وقتي بايد سراغ مقالات غيرمستقيم برويد كه براي موضوع انتخاب شده شما مقاله مستقيم وجود نداشته باشد. در انتخاب موضوع پايان نامه بايد نهايت دقت را انجام دهيد. مدت زمان در انجام پايان نامه را در نظر بگيريد و بعد موضوع را انتخاب كنيد. انتخاب موضوع پايان نامه يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. اگر موضوع بد انتخاب شود شما را تا آخر پايان نامه درگير خود خواهد كرد.در ادامه نكات مهم جهت انتخاب موضوع پايان نامه آورده شده است. ما برای انجام فصل دوم پایان نامه ، دو نوع مقاله داریم ، یکی سری مقالات هستند که به صورت مستقیم عنوان را به ما می دهند و دقیقا در مورد همان عنوان یا موضوع پایان نامه ما هستند و یک سری مقالات هم هستند که به صورت غیر مستقیم به اون موضوع می پردازند. اگر درباره موضوع شما مقالات مستقیم وجود دارد بهتر است به مقالات مستقیم رجوع کنید ولی اگر موضوع شما پیچیده است باید به سراغ مقالات غیر مستقیم بروید. شما باید مقالات غیر مستقیم را به موضوع اصلی خودتان ربط بدهید و بیشتر پایان نامه های دکترا به این سمت میروند ولی در پایان نامه ارشد چون وقت زیادی ندارید نباید به سراغ موضوعات پیچیده بروید که نیاز به مقالات غیر مستقیم نباشد. شايد سؤالي كه براي همه دانشجويان در پايان نامه ايجاد ميشه اينه كه فصل دوم چه فايده اي دارد. در حقيقت فصل دوم پايان نامه نقطه عطف يك پايان نامه با كيفيت است . اگر فصل دوم پایان نامه به خوبي انجام نشود نمي شود انتظار كاري با كيفيت داشته باشيم.

 

ما نمیتوانیم در مورد آینده صحبت بکنیم مگر اینکه از گذشته درس گرفته باشیم ، مثلا خیلی وقت ها در زندگیمون توی کسب کارمون توی رابطمون اتفاقاتی میفته که ما اگر در گذشته درس نگرفته باشیم ، احتمالا به تکرار گذشته محکوم هستیم که دوباره اشتباهاتمون تکرار بشه ، پس ما باید از گذشته درس بگیریم برای اینکه در آینده موفق باشیم، توی پایان نامه هم همینجوره شما برای انجام یک پایان نامه قوی و با کیفیت باید اول بررسی کنید ببینید در گذشته نویسندگان قبلی چه کارهایی انجام دادند و بعد از اون ها درس بگیرید برای اینکه در آینده پیشرفت کنید و نوآوری های جدیدی رو ارائه بکنید ، پس ما نمیتونیم از گذشته درس نگیریم و از اون چشم پوشی کنیم چون در حقیقت اشتباهات ما تکرار میشه و این اصلا چیز خوبی نیست!

اطلاعات کامل و جامع در مورد فصل دوم پایان نامه در مقالات زیر آورده شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر می توانید آن ها را مطالعه فرمایید:

ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق را در پایان نامه چگونه بنویسیم؟

فصل دوم پایان نامه باید به چه صورتی نوشته شود؟

چرا فصل دوم پایان نامه مهم است؟

يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه كه مربوط به فصل سوم و چهارم پايان نامه مي باشد،انتخاب روش تحقیق در پایان نامه است. ولي انتخاب روش تحقيق بعد از انتخاب موضوع و در پروپوزال بايد مشخص گردد. روش تحقيق با توجه به عنوان و هدف اصلي پايان نامه تعيين مي شود. حتما بعد از انتخاب روش تحقيق خود دلايل محكمه پسند براي انتخاب اين روش تحقيق داشته باشيد.در جلسه دفاع پايان نامه هم حتما دلايل خود را براي انتخاب اين روش تحقيق بيان كنيد. چرا از اين روش تحقيق استفاده كرديد؟مزاياي اين روش تحقيق انتخاب شده نسبت به روش هاي ديگر چيست؟آيا اين روش تحقيق شما را به هدف اصلي مي رساند؟ آيا با اين روش تحقيق سؤالات و فرضيه هاي فصل اول پايان نامه يا همان پروپوزال پاسخ داده مي شود؟ روش تحقيق غالبا روشي ثابت است كه در كتاب هاي مختلف وجود دارد و در فصل سوم شما از اين كتاب ها و مراجع استفاده مي كنيد . روش تحقيق مي تواند از نوآوري هاي پايان نامه شما باشد.به طور مثال پايان نامه ها و مقالات ديگر اين موضوع يا موضوعات مشابه را انجام داده اند ولي روش تحقيق ديگري استفاده كرده اند .در حال حاضر شما از اين روش تحقيق مي خواهيد استفاده كنيد و آن مطالعات را توسعه دهيد و براي استفاده از اين روش تحقيق هم دلايل مهمي داريد. پس دانشجوياني كه به دنبال موضوعاتي هستند كه كسي اصلا كار نكرده باشد مي توانند ديد خود را تغيير دهند و همان موضوعات مشابه را با روش تحقيقي متناسب انجام دهند.نوآوري كه فقط در انتخاب موضوع مهم نيست،بلكه مي تواند نوآوري پايان نامه شما روش تحقيق مناسب باشد.بسياري از مقالات چاپ شده در ژورنال هاي معتبر نيز از همين ترفند استفاده كرده اند و قطعا وقتي شما روش تحقيق ديگري انتخاب مي كنيد نتايج شما نيز تغيير خواهد كرد و به هدف هاي ديگري  دست پيدا مي كنيد. گروه مهرداد سيويل افتخار دارد كه در سال هاي اخير در مشاوره و انجام پايان نامه در كنار شما باشد .جهت ارتباط با ما در قسمت تماس با ما ،در خدمت شما هستيم. هدف ما انجام پايان نامه هايي با كيفيت براي افزايش رزومه دانشجويان ارشد و دكترا مي باشد. در پایان نامه قسمت روش تحقیقتون باید خیلی دقت کنید که روش تحقیق در حقیقت مشخص میکنه که هدف نهایی شما چیست؟ و راه رسیدن به هدف نهایی شما را مشخص میکند ، هر پایان نامه ای یک هدفی دارد و حالا اینکه این هدف را چگونه می خواهید بهش برسید و بهش دست پیدا کنید ، روش تحقیق شماست که در فصل سوم پایان نامه ارشد و دکترا قرار داره ، حالا یکی ممکن است تصمیم گیری چند معیاره ، یکی آزمایشگاهی ، یکی spss و غیره باشد. تمام این روش ها قابل کاربرد هستند ، هر یک از این روش تحقیق ها نرم افزار خاص خودش را دارد و هر روش تحقیقی فقط با نرم افزار خاص خودش می تواند تجزیه و تحلیل کند!

 

روش تحقيق هميشه يكي از پرچالش ترين مراحل انجام پايان نامه است. دانشجويان در انتخاب روش تحقيق پايان نامه بايد خيلي با وسواس و دقت نگاه كنند.به دليل اينكه اين مرحله نيازمند علم انواع روش هاي تحقيق است.يعني شما بايد با توجه به موضوع و هدف اصلي پايان نامه،روش تحقيق مناسب را براي پايان نامه خود انتخاب كنيد.انتخاب اشتباه روش تحقيق ،تمام مراحل پايان نامه را خراب مي كند. اگر فلان دوست شما در پايان نامه خودش از روش تحقيقی استفاده كرده دليل نميشه شما هم اون روش تحقيق رو انتخاب كنيد.روش تحقيق هر پايان نامه با پايان نامه ديگر متفاوت است.روش تحقيق در فصل سوم پايان نامه آورده مي شود. در پروپوزال بايد شما مشخص كنيد كه با چه روش تحقيقي مي خواهيد به هدف نهايي پايان نامه برسيد.براي انتخاب روش تحقيق حتما علاوه بر استاد راهنما با متخصصين پايان نامه مشورت كنيد.بسياري از اساتيد هم به روش تحقيق دقت لازم را ندارند و در جلسه دفاع پايان نامه ،داوران با سند و مدرك مي توانند اثبات كنند كه روش شما مناسب اين پايان نامه نبوده است. در اينجاست كه كل كار پايان نامه شما به علت انتخاب نامناسب روش تحقيق زير سؤال می رود.

 

یک قسمت مهمی از پایان نامه ، روش تحقیق شماست ؛ روش تحقیق باید متناسب با موضوع انتخاب شده ی شما باشد و شما نمی توانید یک موضوع را با یک روش دیگر انجام بدهید و این کار قابل انجام نیست! برای مثال روش تحقیق چندمعیاره کارش این است که معیارهای مختلف را کنار هم بچیند و آن ها را اولویت بندی کند و هیچوقت برای اون ها مدل سازی نمیکنه و کارش اولویت بندی کردن است. و اگر در عنوان نوشتید شناسایی خیلی فرق داره با وقتی که بنویسید مدل سازی یا اولویت بندی ، بنابراین هرچیزی که داخل عنوان بیاید باید روش تحقیق بر اساس همان انتخاب شود. روش های تحقیق اشتباه و غیرکابردی استفاده نکنید و از انتخاب این نوع روش پرهیز کنید و خیلی به این موضوع دقت کنید. روش تحقيق در پايان نامه يكي از مهم ترين و كاربردي ترين فصل هاي پايان نامه است. هر پايان نامه  اي هدفي دارد و در حقيقت روش تحقيق راه رسيدن به آن هدف است. روش تحقيق هر پايان نامه اي با توجه به موضوع آن پايان نامه انتخاب مي شود . شبیه سازی در روش تحقیق در حقيقت روش هاي تحقيقي هستند كه آنچه در واقعيت اتفاق مي افتد را در محيط نرم افزار پياده سازي مي كند. روش تحقيق در فصل سوم پايان نامه شرح داده مي شود. در فصل چهارم با توجه به روش تحقيقي كه در فصل سوم مشخص كردي ؛آن را براي موضوع پايان نامه خودت ،پياده  سازي مي كني. براي شبيه سازي نرم افزار هاي مختلفي مانند (ونسيم، متلب،اَرِنا و غيره) وجود دارد.بدونيد كار شبيه سازي كار آسوني نيست و پيچيدگي دارد.داده هاي واقعي براي شبيه سازي نياز است.در حقيقت در شبيه سازي آنچه در واقعيت اتفاق مي افتد را بايد در محيط نرم افزار قبل از واقعيت پياده كني. در فصل سوم (روش تحقيق) نيازي به توضيحات نرم افزار نيست.شما قرار نيست آموزش نرم افزار بدهيد. نتايج و خروجي هاي نرم افزار و روند انجام كار مهم است. در جلسه دفاع پايان نامه هم نيازي به آموزش نرم افزار نيست .فقط روند انجام كار نرم افزار و خروجي هاي آن را بلد باشيد

 

هر پایان نامه ای باید بتواند یک سری مشکلات را حل بکند. یعنی مثلا یک مشکلی در کسب و کار وجود دارد یا مثلا در هر رشته ای یک سری مشکلات وجود دارد و باید این ها را حل بکند ، بنابراین شما باید ببینید در رشته ی شما چه نیازهایی وجود دارد که آن را حل بکنید و با روشی که می خواهید آن را حل کنید میگویند روش تحقیق که مربوط به فصل سوم است که با چه روشی میخواهید این پایان نامه را انجام دهید و به هدف برسید؟ در حقیقت روش تحقیق راه رسیدن به هدف ما است. هر روش تحقیقی یک نرم افزاری دارد که این نرم افزار تجزیه و تحلیل می کند. یک سری نرم افزارها هم هستند که شبیه سازی می کنند یعنی شما نمی توانید آن را در واقعیت پیاده سازی کنید ولی میایید در محیط نرم افزار آن را وارد می کنید و یک سری ورودی به آن می دهید و یک سری خروجی دریافت می کنید ، و بازخورد می گیریم و تجزیه و تحلیل می کنیم که با این روش در واقعیت نتیجه میگیریم یا نه؟ اگر نتیجه نمیگیریم این کار را نکنیم و در واقعیت پیاده سازی نکنیم. پس شبیه سازی کارش این است که چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد را در محیط نرم افزار شبیه سازی کنیم و بگوییم که آیا به صرفه است؟ آیا جواب می دهد؟ آیا اقتصادی است؟ و غیره.

اطلاعات کامل و جامع در مورد فصل سوم و روش تحقیق پایان نامه در مقالات زیر آورده شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر می توانید آن ها را مطالعه فرمایید:

فصل سوم پایان‌نامه چگونه باید نوشته شود؟

انتخاب روش تحقیق پایان نامه

انتخاب روش تحقیق در پایان نامه

استفاده از شبیه سازی در روش تحقیق

روش تحقیق در پایان نامه (قسمت اول)

فصل چهارم پايان نامه مربوط به تجزيه و تحليل شما است. اغلب اين روش شامل تحليل با نرم افزار مشخص شده در پروپوزال شماست. در اين فصل تحليل پژوهش شما مي باشد و نياز به رفرنس دهي نيست. در صورتي كه در فصل ٤ ميخواهيد رفرنس بياريد ميتونيد كارتون را با مقالات يا پايان نامه هاي ديگران مقايسه كنيد ولي اصل كار نتايجي است كه شما پس از تحليل كار خود به آن دست پيدا كرديد. در ادامه ويدئو در مورد اينكه در فصل٤ آيا نياز به يادگيري نرم افزار داريم بحث شده است.

در فصل چهارم پایان‌نامه باید به تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش خود بپردازیم. در این فصل برعکس فصل‌های دیگر که نیاز به رفرنس دهی بود اصلاً نباید رفرنس داشته باشید و دلیل آن این است که فصل چهارم پایان‌نامه در حقیقت تجزیه‌وتحلیل داده‌های پایان‌نامه شماست و ربطی به پایان‌نامه‌های دیگر ندارد. فصل چهارم با توجه به اینکه از پژوهش‌های پیشین در کنار جمع‌آوری اطلاعات شما می‌باشد ولی همه مطالب باید با تجزیه‌وتحلیل خاص پژوهش شما باشد و نباید هیچ مطلبی از پایان‌نامه‌های دیگر و یا نتایج آن‌ها کپی شود ولی شما می‌توانید در صورت نیاز در ادامه نتایج پژوهش‌های پیشین استفاده نموده و آن‌ها را در پژوهش خود توسعه دهید. در فصل چهارم پايان نامه به تجزيه و تحليل نتايج پژوهش شما پرداخته مي شود. دو نكته مهم در نگارش فصل چهارم:

١-پيوستگي بين مطالب آورده شده در فصل هاي پايان نامه
٢-استفاده از نرم افزار و روش تحقيق گفته شده در فصل سوم(روش تحقيق)

پس از در نظر گرفتن اين دو نكته شما بايد به تحليل نتايج و بحث بپردازيد.علت و دلايل خروجي هاي شما بايد در اين فصل تجزيه و تحليل شود. فصل چهارم در حقيقت روش تحقيق شما را براي پايان نامه شما كاربردي مي كند و عملي كردن روش تحقيق در اين فصل انجام ميگيرد.اين فصل برخلاف فصل دوم نيازي به رفرنس دهي ندارد .به دليل اينكه مربوط به نتايج پژوهش خود شخص شما مي باشد.اگر هم ميخواهيد نتايج خود را با پژوهش هاي قبلي مقايسه كنيد بهتر است در فصل پنجم(نتيجه گيري)اين كار رو انجام دهيد. فصل چهارم بايد خروجي ها به صورت مشخص و واضح توضيح داده شود. علت گرفتن اين چنين خروجي ها آورده شود .هيچ نمودار و جدولي نبايد بدون بحث در فصل چهارم رها شود. روشی که در فصل سوم آوردیم را باید در فصل چهارم تجزیه و تحلیل کنیم و هر کدام از روش ها نرم افزار خاص خودش را دارد مثلا آمار spss است ، مثلا مدیریت پروژه باشد msp است ، معادلات ساختاری pls است و غیره. و تجزیه و تحلیل یعنی نتایجی که شما از نرم افزار به دست آوردید را تحلیل کنید و ببینید که چرا این شد؟ چرا این اتفاق افتاد؟ باید این ها را در فصل چهارم بیان کنید. روشی که در فصل سوم آوردیم را باید در فصل چهارم تجزیه و تحلیل کنیم و هر کدام از روش ها نرم افزار خاص خودش را دارد مثلا آمار spss است ، مثلا مدیریت پروژه باشد msp است ، معادلات ساختاری pls است و غیره. و تجزیه و تحلیل یعنی نتایجی که شما از نرم افزار به دست آوردید را تحلیل کنید و ببینید که چرا این شد؟ چرا این اتفاق افتاد؟ باید این ها را در فصل چهارم بیان کنید.

اطلاعات کامل و جامع در مورد فصل سوم و روش تحقیق پایان نامه در مقالات زیر آورده شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر می توانید آن ها را مطالعه فرمایید:

نحوه نگارش و کیفیت فصل چهارم پایان‌نامه

۲ نکته مهم در فصل چهارم پایان نامه

 

 

درنهایت فصل پنج‌ در ادامه‌ی تجزیه‌وتحلیل در فصل ۴ به پیشنهاد‌های و نتیجه‌گیری از کل پژوهش حاضر می‌پردازد. درنهایت فصل پنجم، آخرین فصل پایان‌نامه است که با نام نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌های می‌باشد. همه اساتید راهنما و داوران شما در پایان‌نامه به دنبال این هستند که ببینند شما به چه نتایجی دست پیدا کردید و در حقیقت هدف اصلی هر پژوهشی این است که بتوانیم با بررسی پژوهش‌های خود و با استفاده از ابزارهای مناسب به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم. این نتایج تمام زحمات شما در فصول قبل را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌که شما نتایج کلی پژوهش خود را بیان می‌کنید و فرضیه‌هایی که در فصل اول و پروپوزال آوردید را در این فصل باید تائید را رد نمایید. در یک بخش از این فصل می‌توانید به بررسی نتایج خود با پژوهش‌های پیشین بپردازید. پژوهش شما می‌تواند در راستای پژوهش‌های دیگر به نتایج ارزشمندی برسد که پژوهش‌های دیگری که در این حوزه انجام‌شده است را توسعه دهد و مرزهای جدیدی را برای آن موضوع ایجاد کند و حتی در مواردی می‌تواند خلاف نظرات پژوهش‌های دیگر باشد که دلیل این اختلاف باید کامل مشخص گردد که چه شرایطی در این پروژه یا موضوع حاکم بوده است که موجب تناقض با پژوهش‌های پیشین یا پژوهشی دیگر گردد. شرکت مهرداد سیویل می تواند در هر یک از مراحل پایان نامه اعم از پروپوزال نویسی ، موضوع پایان نامه ، روش تحقیق و جلسه دفاع به شما کمک کند تا به نتیجه دلخواه خود برسید و در کوتاه ترین زمان به نتیجه نهایی خود برسید.

مقالات مشابه با این مقاله:

چگونه پایان نامه بنویسم؟ (انجام بهترین پایان نامه ۲۰۲۰)

راه های انجام پایان نامه (مشاوره قدم به قدم انجام پایان نامه)

مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه

انجام پایان نامه با کیفیت (مشاوره و آموزش مراحل پایان نامه)

 

نوشته شده توسط مهندس حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 296 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.