رانیا هوم چگونه پایان نامه را شروع کنیم (مقالات لازم برای انجام پایان نامه) - رانیا هوم

پايان نامه هاي ارشد و دكترا نيازمند زمان زيادي دارد و اولين بخش بعد از انتخاب استاد راهنما و تصويب موضوع است. خواندن مقالات و دسته بندي آن ها بسيار مهم است. در مسير انجام پایان نامه نياز به اطلاعات لازم فارسي و سپس مقالات انگليسي دارد. ترجمه مقالات انگليسي نيازمند سطح زبان تخصصي است و دانشجويان بايد حداقل ٦ تا ٨ ماه كار را كنار بگذارند و در مسير خود از مشاوره فرد متخصص استفاده نمايند.

 

يك بخش مهمي از انجام پايان نامه به خواندن مقالات داخلي و خارجي است كه در فصل دوم به صورت دسته بندي شده قرار مي گيرد. اهميت خواندن مقالات داخلی و خارجی در انجام پایان نامه و پيوستگي آن نقش بسيار زيادي دارد. حتما هم بايد مقالات فارسي را مطالعه كنيد و هم به مقالات خارجي مربوط به آن حوزه بپردازيد. فقط مقالات فارسي به درد نميخورد و فقط هم خواندن مقالات خارجي خوب نيست. هر دو مقالات فارسي و انگليسي لازمه انجام فصل دوم پايان نامه را تشكيل ميدهد.اين كه مقالات جديد را بخوانيم يا قديمي؟در مورد مقالات فارسي بهتر است مقالات جديدتر را بخوانيد. ولي در مورد مقالات خارجي بهتر است كه مقالات چندسال قبل را در كنار مقالات جديد بخوانيد. با خواندن مقالات جديد خارجي به ويژه اگر در كشورهاي پيشرفته انجام شده باشد به درد پايان نامه شما زياد ممكن است نخورد.چون آن كشورهاي پيشرفته را رد جزئيات شده اند ولي ايران هنوز شروع نكرده است. بنابراين مقالات جديد خارجي بهتر است از كشورهاي در حال توسعه انتخاب گردد. اگر هم مقالات خارجي كشورهاي پيشرفته را ميخوانيد در كنار آن مقالات سال هاي قبل را هم حتما مطالعه كنيد. فقط جديد هم دربسياري از موضوعات كاربردي براي موضوع پايان نامه ما نيست. خیلی ها میپرسند که پایان نامه چه سودی برای ما دارد؟ چه اهمیتی دارد؟ پایان نامه یک تولید محواست! شما هر کار یا کسب و کاری که بخواهید انجام بدهید دیگر نمی شود با روش های سنتی جلو رفت ، باید یک تحقیق و پژوهشی انجام بدهید و ببینید این کاری که می خواهید بکنید چه مشکلاتی دارد؟ چگونه باید این مشکلات را حل بکنید؟ چه نوآوری نسبت به بقیه کارها باید داشته باشید؟ چه کاری باید انجام بدهید که از رقبای خود بهتر باشید؟ پایان نامه در حقیقت یک مشکل را شناسایی می کند و در مورد آن پژوهش می کند. مقالات داخلی و خارجی را باید بخوانید. حالا چرا باید هم داخلی بخوانیم هم خارجی؟ با خواندن مقالات داخلی به مشکلات داخل ایران پی میبریم ، و مقالات خارجی هم از ما جلوتر هستند و ما باید از آن ها ایده بگیریم و ببینیم اون ها چه کاری انجام داده اند و ببینیم قابل استفاده برای کشور ما هست یا نه؟ باید ببینیم که اون ها چه کاری انجام داده اند و از آن ها ایده بگیریم و آن را بومی سازی کنیم و بعد برای خودمان استفاده کنیم. دلیل خواندن مقالات خارجی همین است. خیلی از اساتید می گویند که مقالات خارجی باید به روز باشد ، در حقیقت کارهایی که آن ها انجام داده اند خیلی جلوتر ماست و اگر مقالات خارجی ۱۰ سال قبل را بخوانیم تازه می شود مانند زمان حال حاضر ما و لازم نیست حتما مقاله ی همین امسال باشد چون اون ها خیلی جلوتر ما هستند. و ۱۰ سال پیش آنها تازه مطابقت می کند با الان ما و این گونه می توانید یک پژوهش کامل پیوسته و به درد بخور و کامل داشته باشید که بتواند یک مشکلی را حل بکند و یک نیازی را برطرف بکند.

خواندن مقالات داخلي و خارجي يكي از مهم ترين بخش هاي يك پايان نامه است. جايي است كه شما ايده ميگيريد، مشكلات رو ميفهمين، ميتونيم پيشنهادهاي جديد بدهيم.در حقيقت خواندن مقالات داخلي و خارجي بايد با استراتژي همراه باشد.اين كه آيا بهتر است مقالات جديدتر خوانده شود يا مقالات قديمي تر براساس موضوع شما و نحوه پيشرفت آن در ايران متفاوت مي باشد.به طور مثال اگر موضوعي جديد انتخاب كرديد كه داخل ايران هنوز آورده نشده است ،خواندن مقالات سال هاي جديد خارجي در كشورهاي پيشرفته قطعا نمي تواند كاربردي باشد.به چه دليل؟ به دليل اينكه كشورهاي پيشرفته چندين سال است اين موضوع را پياده سازي كرده اند و الان به دنبال جزئيات هستند .پس انتخاب نوع مقاله ،سال مقاله و كشوري كه مقاله در آن نوشته شده است قطعا بر كاربردي بودن مقاله مؤثر هستند.مهندس حمصیان: مقالات داخلي ترجيحا بهتر است مقالات جديد باشند. ولي اگر مقالات قديمي وجود دارد كه بسيار خوب كار كرده اند هيچ مشكلي ندارد كه استفاده شوند. به دنبال كاربردي بودن موضوع پايان نامه باشيد. هر چقدر موضوع شما كاربردي تر و كامل تر باشد جذابيت بيشتري دارد. اگر موضوعي انتخاب كنيد كه غير واقعي باشد و كاربردي نباشد،هيچ جذابيتي براي داوران و اساتيد ندارد.شما بايد موضوع خود را در جلسه دفاع پايان نامه اثبات كنيد.موضوعي كه خودتون هم ميدونيد غير كاربردي است قطعا موضوع مناسبي نيست.بايد براي موضوع پايان نامه خود دليل و منطق داشته باشيد

براي انجام پايان نامه در قدم اول بعد از انتخاب موضوع ميبايست مقالات داخلي و خارجي خوانده شود. براي دسته بندي و خواندن مقاله برای پایان نامه ابتدا بايد به دنبال مقالات فارسي و خارجي باشيد كه مستقيم به موضوع اصلي پايان نامه شما ميپردازد. براي دانشجويان ارشد تأكيد مي شود كه فقط به دنبال موضوعي براي پايان نامه باشند كه مقالات مستقيم براي آن ها وجود داشته باشد. دسته دوم مقالاتي هستند كه به صورت غيرمستقيم به موضوع شما ربط پيدا مي كنند.يعني ارتباطي بين آن ها با موضوع شما وجود دارد. اغلب وقتي بايد سراغ مقالات غيرمستقيم برويد كه براي موضوع انتخاب شده شما مقاله مستقيم وجود نداشته باشد. در انتخاب موضوع پايان نامه بايد نهايت دقت را انجام دهيد. مدت زمان در انجام پايان نامه را در نظر بگيريد و بعد موضوع را انتخاب كنيد. انتخاب موضوع پايان نامه يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. اگر موضوع بد انتخاب شود شما را تا آخر پايان نامه درگير خود خواهد كرد.در ادامه نكات مهم جهت انتخاب موضوع پايان نامه آورده شده است. ما برای انجام فصل دوم پایان نامه ، دو نوع مقاله داریم ، یکی سری مقالات هستند که به صورت مستقیم عنوان را به ما می دهند و دقیقا در مورد همان عنوان یا موضوع پایان نامه ما هستند و یک سری مقالات هم هستند که به صورت غیر مستقیم به اون موضوع می پردازند. اگر درباره موضوع شما مقالات مستقیم وجود دارد بهتر است به مقالات مستقیم رجوع کنید ولی اگر موضوع شما پیچیده است باید به سراغ مقالات غیر مستقیم بروید. شما باید مقالات غیر مستقیم را به موضوع اصلی خودتان ربط بدهید و بیشتر پایان نامه های دکترا به این سمت میروند ولی در پایان نامه ارشد چون وقت زیادی ندارید نباید به سراغ موضوعات پیچیده بروید که نیاز به مقالات غیر مستقیم نباشد.

فصل دوم پایان‌نامه به‌مرور ادبیات و پیشینه تحقیق می‌پردازد، یعنی در این فصل شما ابتدا با توجه به ‌عنوان پایان‌نامه باید مقالات فارسی و انگلیسی را تهیه کنید و سپس تمام مقالات فارسی را خوانده و مقالات خارجی را ترجمه کرده و سپس از جمع‌بندی آن‌ها شروع به نوشتن مقدمه و تیترهای فصل دوم نموده و می‌بایست دقت کنید تمام مطالب و خطوط این فصل باید رفرنس داده شود و تمام جداول و نمودارهایی که آورده می‌شود باید با رفرنس باشد و هیچ مطلب بدون رفرنس معتبر برای اساتید موردقبول نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند باید در این فصل مطالب گذشته را کپی کنند درحالی‌که این‌طور نیست شما باید خلاصه‌ای از مطالبی که از مقالات داخلی و خارجی مطالعه کردید را بیاورید و رفرنس بیاورید و این به معنی آوردن متن کامل پژوهش‌های گذشته نیست و این اشتباهی است که دانشجوها را در ادامه کار دچار مشکل می‌کند. فصل دوم پایان نامه شامل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق می باشد که از مهم ترین فصل های پایان نامه است. در حقیقت در این فصل شما مقالات و پژوهش های انجام شده قبلی را مطالعه و دسته بندی می کنید. این مقالات شامل مقالات داخلی و خارجی می باشد. چرا لازم است در فصل دوم هم مقالات داخلی خوانده شود و هم مقالات خارجی؟ به دلیل این که مقالات داخلی به شما کمک می کند که مشکلات داخل کشور و پژوهش هایی که تا به حال انجام شده است را یاد بگیرید . مقالات خارجی به شما کمک می کند که در چه جنبه هایی پایان نامه خود را توسعه دهید. همانطور که می دانید کشور ما به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه است همیشه چند سالی از پژوهش ها و کارهایی که در کشورهای پیشرفته یا نیمه پیشرفته انجام می شود عقب است. این کمک می کند شما از پژوهش هایی که در این کشورها انجام شده است اطلاعات بگیرید و مشکلات آن ها را در نظر بگیرید و بعد با مشکلات کمتری آن را در کشور خودمان پیاده سازی کنید.  کمترین مشکل در فصل پیشینه یا ادبیات پژوهش به منزله ی سرقت ادبی محسوب می شود بنابراین در نگارش این فصل می بایست دقت بالایی داشته باشید و مطلبی بدون رفرنس در این فصل نداشته باشید. دلیل اهمیت فصل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق این است که شما متوجه پژوهش های دیگر می شوید و با توجه به مشکلات و چالش های این پژوهش های انجام شده، برای انجام پایان نامه خود جهت گیری مناسب انجام می دهید. به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایران پژوهان: يکي از بخش‏هاي مهم تحقيق، بخش مربوط به پيشينه و ادبيات تحقيق عنوان شده است؛ يعني يكي از کارهاي ضروري در هر پژوهشي، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقيق است؛ زيرا سرچشمه علوم را مي‌توان در پيشينه تحقیق جستجو کرد.

۱-مطالعه مقالات در فصل پیشینه تحقیق چگونه باید باشد؟

یکی از مشکلات دانشجویان در نگارش فصل دوم یا پیشینه تحقیق این است که نمی دانند از چه مقالاتی باید استفاده کنند. مطالعه مقالات، بايد هم از منابعي باشد که به طور مستقيم، در رابطه با موضوع و عنوان پایان نامه مي‏باشند و هم از منابعي باشند که به صورت غيرمستقيم با با موضوع و عنوان پایان نامه ، ارتباط دارند. پس ممکن است موضوع شما به گونه ای باشد که مستقیم مقالاتی در مورد آن وجود نداشته باشد پس باید به مقالاتی بپردازید که به صورت غیرمستقیم شما را به موضوع و عنوان اصلی پایان نامه سوق می دهد.

۲- هدف از نگارش فصل دوم ( پيشينه تحقيق یا ادبیات موضوع):

هدف اصلی فصل دوم ابتدا ایده گرفتن مناسب و جهت گیری لازم برای انجام پایان نامه می باشد. یعنی شما مقالات را در حوزه عنوان خود می خوانید و در مورد پایان نامه خود ایده می گیرید که کدام جهت را برای پژوهش خود انتخاب کنید. فصل دوم پایان نامه مربوط به کارهایی است که دیگران در این حوزه انجام داده اند و از فصل سوم و چهارم تازه پژوهش خود شما شروع می شود. در حقیقت فصل دوم پایان نامه به دلیل اینکه راه ارتباطی بین پژوهش های دیگر با پژوهش شما می باشد در حقیقت پیوستگی پایان نامه شما را نشان می دهد و نقطه اتصال پژوهش های قبلی با پژوهش شما می باشد. در ادامه هدف های جزئی تر فصل دوم گردآوری شده است:

– برقراري ارتباط منطقي ميان اطلاعات مقالات قبلي با مسئله تحقيق خود

– آشنايي با روش‏هاي تحقيق مورد استفاده در پژوهش‏هاي گذشته، در حقیقت در این فصل شما با روش های تحقیق مقالات قبلی نیز آشنا می شوید و در نتیجه می توانید راحت تر فصل سوم پایان نامه را بنویسید.

۳-نکات ضروری برای دستیابی به اهداف فصل دوم

الف) انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقيق.

ب) ارائه مطالب از کلي به جزئي

ج) پیوستگی بین فصل ها و تیترهای فصل دوم با موضوع تحقیق ، اجتناب از بيان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با يکديگر.

د) تنظيم مطالب به طور سازماندهي شده، همراه با روندهاي منطقي.

ه) ارائه نتايج مطالعات قبلي و نقد وبررسی آن ها.

مقالات داخلی و خارجی در انجام پایان نامه

الف- اهمیت پیشینه تحقیق در پایان نامه

اهمیت پیشینه تحقیق در پایان نامه بسیار زیاد است. پژوهش اساسا به دنبال پاسخ سوالات یا آزمون فرضیاتی است که در بیان مساله مطرح شده است. این سؤالات و فرضیه های  گفته شده در پروپوزال و فصل اول از مطالعه پیشینه تحقیق استخراج شده است. از آنجا که این تحقیق اولین یا تنها پژوهش  این در زمینه خاص خودش نیست همواره باید احتمال داد که پژوهشگران دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که به مساله ای عین یا شبیه این مساله تحقیق پرداخته باشند. مراجعه به تحقیقات، مقالات یا کتابها و حتی مصاحبه ها یا سخنرانی های آنان می تواند پیامدهای ثبت متعددی داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را آشکار کند تا به جای تکرار بیهوده ی تحقیق دیگران، تحقیق تازه ای انجام شود.
  • به تدقیق سوالات یا فرضیات تحقیق کمک کند.
  • به ظرایف روش شناختی تحقیق در باره موضوع بیشتر آشنایی حاصل گردد. این که پژوهش های دیگر از چه روش های تحقیقی استفاده کرده اند.
  • در تجربیات محققان قبلی شریک می شوید و احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش می دهید.

پیشینه پژوهش یا ادبیات موضوع در پروپوزال شما می آید ولی فقط یک قسمتی یا یک جزئی میاد و یک کلیاتی در پروپوزال آورده می شود، ولی در فصل دوم پایان نامه پیشینه تحقیق قرار می گیرد. در حقیقت ما در پروپوزال یک کلیاتی را بیان می کنیم مثلا ۶ تا ۷ تا مقاله ای که قبلا انجام شده است داخل پروپوزال می آوریم ، ولی در فصل دوم باید کامل از مقالات قبلی باشد که با چه روشی انجام شده اند؟ بقیه چکار کرده اند؟ اون پیشینه ای که در پروپوزال آورده شده است بهش می گویند پیشینه یا مطالعه نظریه پژوهش که شما می توانید آن را در آخر فصل دومتان قرار بدهید. طریقه ی رفنرس دهی داخل پیشینه پژوهش پروپوزال با پیشینه تحقیق فصل دوم از زمین تا آسمان با هم فرق دارد!

تازگی بعضی از دانشگاه‌ها دارای نرم‌افزارهای اصالت‌سنجی هستند که تشخیص می‌دهد آیا مطالب از پایان‌نامه دیگری کپی نشده باشد. نوشتن فصل دوم برخلاف انتظارات دانشجویان اصلاً کار آسانی نیست و باید بین مطالب آورده شده نیز پیوستگی داشته باشد. شما نمی‌توانی در فصل اول در مورد یک مطلبی بنویسی و در فصل دوم در مورد مطلب دیگر و در فصل ۳ و ۴ و ۵ مطالب دیگری بیان گردد. یک پایان‌نامه در حقیقت مثل یک داستان است که تمام مطالب آن از فصل ۱تا فصل ۵ باید با یکدیگر پیوسته و یک راستا باشند.  دوستان دانشجو باید این را بدانند که در صورت کپی کردن مطالب، اساتید و داوران به‌راحتی با حتی یک نگاه می‌توانند این را تشخیص دهند و بنابراین به دنبال انجام این کار تحت هیچ شرایطی نباشید چون اگر دید استاد راهنما و داوران به شما تغییر کرد به‌راحتی نمی‌توانید در ادامه روی آن‌ها تأثیر داشته باشید و علاوه بر این‌که می‌توانند پایان‌نامه شما را ریجکت کنند دیگر دید منفی نسبت به این کار در ادامه کاری بسیار سخت‌تر از نوشتن دوباره یک پایان‌نامه خواهد بود بنابراین حتی برای یک‌بار هم این کار را امتحان نکنید. شايد سؤالي كه براي همه دانشجويان در پايان نامه ايجاد ميشه اينه كه فصل دوم چه فايده اي دارد.در حقيقت فصل دوم پايان نامه نقطه عطف يك پايان نامه با كيفيت است . اگر فصل دوم پایان نامه به خوبي انجام نشود نمي شود انتظار كاري با كيفيت داشته باشيم.

پایگاه‌های اطلاعاتی در حقیقت، موسساتی هستند که به چاپ و انتشار محتوای علمی می‌پردازند و مجلات مختلف را نمایه و رتبه‌بندی می‌کنند. بسیاری از دانشجویان تفاوت مؤسسه انتشار مقاله و ژورنال را نمی دانند. با ورود به پایگاه‌های علمی به مقالات مختلف مجلات معتبر دنیا دسترسی پیدا خواهید کرد.یعنی شما اول باید بدانید که کدام پایگاه‌های علمی معتبر هستند تا بتوانید مقالاتی را که در این پایگاه ها چاپ می شوند، مطالعه کنید. در ادامه معروف ترین پایگاه‌های علمی دنیا را به شما معرفی می کند و اگر مقاله ای در این پایگاه ها بود یعنی آن مقاله دارای اعتبار بالایی است.

خواندن و چاپ مقالات

۱-معرفی معروف ترین پایگاه‌های علمی دنیا

پایگاه‌های علمی معروف دنیا به دو دسته عمومی و تخصصی بدل می‌شوند:

عمومی معمولا برای تمام رشته ها صادق هستند، یعنی اگر مقاله ای در رشته تخصصی شما در این پایگاه ها چاپ شده بود یعنی دارای اعتبار بالایی است. اگر در قسمت ژورنال این سایت هایی که در این جا درج شده بروید می توانید به ژورنال ها و  مقالات آن ها دسترسی پیدا کنید.

خواندن و چاپ مقالات

پایگاه‌های علمی عمومی

۱-ساینس دایرکت

انتشارات الزویر (Elsevier) در دنیا شهرت زیادی دارد. برای دسترسی تعدادی از کتب منتشرشده از سوی این مرکز می‌توانید به پایگاه ساینس‌دایرکت یا ساینس دیرِکت مراجعه کنید. در پایگاه ساینس‌دایرکت علاوه بر کتب انتشارات الزویر، امکان دسترسی به مقالات انگلیسی بالغ بر ۲هزار نشریه معتبر هم میسر است. از آنجا که پایگاه نام‌برده پایگاهی عمومی است در آن می‌توانید به نشریات و محتوایی در حوزه‌های مختلف و رشته‌های گوناگون دسترسی داشته باشید. رشته تخصصی خود را در قسمت سرچ مقالات تایپ کنید تا مقالات و ژورنال های آن حوزه را به شما معرفی کند.

۲-کتابخانه آنلاین وایلی

انتشارات وایلی هم از معروف‌ترین‌های حوزه نشر در دنیاست. دسترسی به نشریه‌ها و کتاب‌های این انتشارات در زمینه‌های علمی مختلف مانند زیست‌شناسی، علوم رایانه، علوم انسانی، اقتصاد وغیره  میسر است. دسترسی به کتابخانه آنلاین وایلی می‌تواند انبوهی از محتوای ارزشمند در رشته‌های گوناگون را در اختیار مخاطبان خود قرار بدهد. بقیه پایگاه ها را هم که در بالا معرفی کردیم به همین صورت از معتبرترین پایگاه های داده برای ژورنال های معتبر هستند. در ادامه پایگاه های علمی تخصصی را به شما معرفی می کنم.

پایگاه‌های علمی تخصصی:

خواندن و چاپ مقالات

حالا به سراغ پایگاه‌های تخصصی می‌رویم تا ببینیم که هر یک چه رشته‌ها و زمینه‌هایی را پوشش می‌دهند:

امرالد

امرالد هم انتشاراتی معروف است و در زمینه‌های تخصصی اقتصاد، تجارت، مدیریت و گردشگری کتاب‌ها و نشریات ارزشمندی را ارائه می‌کند.

پاب‌مد

یکی دیگر از پایگاه‌های تخصصی که در زمینه علوم پزشکی فعالیت می‌کند، پاب‌مد است. باوجود پاب‌مد دسترسی به محتوای مجلات فعال در حوزه پزشکی بسیار ساده و آسان میشود.

اریک

اریک پایگاه مرکز اطلاعات منابع آموزشی آمریکاست و وزارت آموزش و پرورش ایالت متحده روی آن کنترل دارد. در این پایگاه تخصصی هم مقالاتی در زمینه‌های دانش‌‌شناسی، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی، آموزش‌وپرورش و مباحث این‌چنینی وجود دارد.

آی‌ترایپل‌ای.اکسپلور

پایگاه IEEE بسیار معروف و معتبر است و امکان دسترسی به کتاب‌ها و مقالات در حوزه علوم رایانه و فنی-مهندسی را فراهم می‌کند.

خواندن و چاپ مقالات

در این قسمت به ارائه سایت های معتبر برای چاپ مقالات آی اس آی می پردازیم و نحوه تعیین اعتبارسنجی ژورنال های isi را نیز به طور کامل شرح می دهیم. تمام مطالب این مقالات در سایت مهرداد سیویل مربوط به مراجع های اصلی و ژورنال های اصلی می باشد و تمام مطالب آن دارای رفرنس های اصلی است که به صورت خلاصه برای کمک به دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های مدیریت ساخت و گرایش های مدیریت انجام شده است. حتما مقالات قسمت های بعدی مقاله حاضر را مطالعه کنید چون در این سایت تمام مراجع اصلی را معرفی کردم که نیاز به سرچ و ترجمه ندارید و با سایت مهرداد سیویل می توانید به همه آنچه در مورد پایان نامه و چاپ مقالات آی اس آی می خواهید، دست پیدا کنید. امیدوارمتوانسته باشم کمکی کوچ به ارائه دانش برای دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های مدیریت ساخت و مدیریت کرده باشم. سؤالی که همه دانشجویان فوق لیسانس و دکتری از من دارند این است که، کاش می توانستم مقاله خود را برای یک ژورنال معتبر آی اس آی  ارسال کنم، که جزء لیست های بلک لیست وزارت علوم و دانشگاه های آزاد نباشد و از طرفی معتبرترین مجلات و ژورنال های آی اس آی را در یک سایت به صورت کامل داشته باشم.  آیا می توانم ضمن انتخاب مجله هدف خود ، شرایط ژورنال را بررسی کنم . این ژورنال ها باید  در پایگاه داده Scopus ، ISI یا Scimago ایندکس شده باشد. من مطمئن نیستم که شما برای چه رشته ای قصد چاپ مقاله دارید ولی لیست ژورنال های آی اس آی را باید ابتدا چک کنید و  با چک کردن “شرایط” ژورنال می توانید مقاله خود را چاپ کنید. اگر من سوالات شما را به درستی درک کرده باشم ، می خواهید بررسی کنید که آیا ژورنال هدف شما در یک پایگاه داده فهرست بندی مانند Scopus ، ISI یا Scimago فهرست شده است یا خیر. برای بررسی اینکه متوجه شوید مقاله شما در ISI Web of Science نمایه شده است یا خیر ، می توانید به آدرس زیر http://mjl.clarivate.com/ بروید. پس از ورود به این سایت می توانید به راحتی با نام کامل ژورنال یا شماره  ISSN جستجو کنید. هر ژورنالی شماره ISSN و آدرس کاملی دارد که با سرچ آن در این سایت، مشخص می شود که آیا ژورنال هدف شما در SCI ، SCI-E یا ESCI قرار دارد یا خیر. لطفاً توجه داشته باشید که کلیه مجلات نمایه شده با SCI ، SCI-E یا ESCI تحت وب ISI پایگاه داده علوم قرار دارند.

خواندن و چاپ مقالات

۱-مرور ، جستجو و اکتشاف مجلات نمایه شده در وب سایت رسمی و جهانی علوم

  • این سایت ابزاری ارزشمند برای کمک به شما برای یافتن ژورنال مناسب برای نیازهای شما در بین چندین شاخص است که در سیستم عامل وب علوم قرار دارد. مجموعه ای از هسته های اصلی علوم با پوشش کلیه رشته ها و مناطق ، در قلب پلت فرم Web of Science قرار گرفته است. Web of Science Core Collection که با مراقبت از طرف یک تیم خبره ویرایشگر داخلی انجام می شود، فقط مجلات را شامل می شود که سطح بالایی از سخت افزارهای تحریریه و بهترین عملکرد را نشان می دهدو همچنین مجموعه وب هسته علوم ، شما می توانید در میان مجموعه های تخصصی زیر جستجو کنید.
  • مورد دوم برای اعتبارسنجی ژورنال isi این است که آیا ژورنال هدف شما در Scimago نمایه شده است ، لطفاً به آدرس https://www.scimagojr.com/journalsearch.php وارد شوید و ژورنال خود را جستجو کنید. این موتور جستجو توسط Scopus طراحی شده است و از این رو باید این سایت تأیید کند که آیا ژورنال هدف شما در Scopus نیز فهرست شده است.

برای چاپ مقاله isi برای دفاع از پایان نامه دکترا و چاپ مقاله isi برای مهاجرت تحصیلی و قوی نمودن رزومه با شرکت مهرداد سیویل در ارتباط باشید تا بتوانیم به شما کمک کنیم مقاله خود را در مجلات isi معتبر چاپ کنید.

۲-بررسی اعتبار مجله isi با استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور(impact factor)

این یک واقعیت شناخته شده است که دانشگاهیان سراسر جهان برای انتشار در مجلات معتبر زبان انگلیسی با فشار روبرو هستند. و ضریب تأثیر ایمپکت فکتور ژورنال (IF) شناخته شده ترین شاخصه اعتبار و تأثیر مجله است. بر این اساس ، بسیاری از افراد انتخاب می کنند که ژورنال ها را عمدتا بر اساس فاکتور ایمپکت فکتور IF منتشر می کنند.

۳-محاسبه فاکتور ایمپکت فکتور

 ایمپکت فکتور اساساً یک نسبت است که به صورت زیر محاسبه می شود:

ایمپکت فکتور  کلیه استنادهایی است که به طور مثال در سال ۲۰۲۰ به مقالاتی که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در مجله X منتشر شده است. کلیه مقالات قابل چاپ در ژورنال X در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر شده است. همانطور که احتمالاً تا این جا حدس زده اید ، این است که ایمپکت فکتور سال ۲۰۲۰ فقط در سال ۲۰۱۹ و غیره در دسترس می باشد. ایمپکت فکتور مجلات سالانه محاسبه می شود و در ژورنال مورد نظر با استناد به گزارش (JCR) منتشر شده توسط تامسون رویترز منتشر می شود.

۴- استفاده و سوء استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور

۱-۴-استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور به عنوان یک معیار هدف از اعتبار مجله:

با توجه به اینکه  تعداد زیادی ژورنال برای انتخاب وجود دارداز این رو مجله ها یک اندازه گیری عینی از کیفیت کلی کار منتشر می کنند که در آن ژورنال ارائه می دهند. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه ارزش یک ژورنال بالاتر باشد ، معتبرتر به نظر می رسد.

۲-۴- برای انتخاب ژورنال ها برای کتابخانه ها: ده ها هزار ژورنال وجود دارد

 این صندوق بین المللی ابزاری را برای مدیران كتابخانه ها فراهم می كند تا تصمیم بگیرند كه مجلات را در مجموعه خود نگهداری كنند و كدام یك از ژورنالهای جدید است که بتوانند برای كتابخانه های خود بدست آورند.

اغلب از فاکتور ایمپکت فکتور در فرایند ارزیابی های علمی محققان برای تصدی ، کمک هزینه ها ، بودجه و غیره استفاده می شود. با این وجود ، این استفاده نادرست است زیرا ایمپکت فکتور یا impact factor  فقط به معنای نشان دادن کیفیت یک مجله است ، نه کیفیت مقاله های جداگانه منتشر شده در مجله. یعنی کیفیت مقالات  چاپ شده در آن مجله با ایمپکت فکتور مشخص نمی شود.

خواندن و چاپ مقالات

۵- در هنگام استفاده از ایمپکت فکتور مراقب باشید

در هنگام استفاده از ایمپکت فکتور برای مقایسه یا ارزیابی ژورنال ها ، درک نکات زیر مهم است:

۱- فقط در نظر گرفتن ایمپکت فکتور برای در نظر گرفتن اهمیت ژورنال کافی نیست، بنابراین، بررسی ارزش مطلق ایمپکت فکتور ژورنال بی معنی است.دلیل آن چیست؟ به دلیل اینکه به عنوان مثال ، ژورنالی با ایمپکت فکتور ۲، در موضوعی مانند میکروبیولوژی بسیار چشمگیر نخواهد بود ، اما در اقیانوس شناسی این عدد خوب خواهد بود. مجلات تخصصی ،مانند ژورنال ها یا مجلات مربوط به بیماری که بر روی مدیریت فاجعه تمرکز دارند ، دارای ارزش ایمپکت فکتور ایمپکت فکتور کم هستند زیرا مقالات ژورنال تخصصی در مورد یک رشته  تخصصی کمتر توسط مخاطبان خوانده و مورد استناد قرار می گیرند و این دلیل نیست که این مجله و مقالات آن دارای ارزش کم هستند.

۲-روند ضریب ایمپکت فکتور متفاوت است. عادات استناد در مناطق مختلف تحقیق متفاوت است. بنابراین ، نباید از IF ها برای مقایسه ژورنال ها در بین رشته ها استفاده شود. به عنوان مثال ، فراوانی استناد در پزشکی بسیار بیشتر از رشته های ریاضیات یا مهندسی است. بنابراین ، مجلات پزشکی نسبت به ژورنالهای ریاضی و مهندسی دارای ضریب ایمپکت فکتور یا IFF بالاتری هستند.

  ۳-  ضریب ایمپکت فکتور یاIF، در بعضی زمینه ها و رشته ها چندان مهم نیست. به عنوان مثال ، در علوم رایانه ، مراحل کنفرانس شکل اصلی انتشار علمی در نظر گرفته می شود.

 ۴- نداشتن یک ضریب ایمپکت فکتور ، مجله را بی ارزش نمی کند. تامسون رویترز ضریب ایمپکت فکتور را بر اساس پایگاه داده استناد خود محاسبه می کند. این پایگاه داده تقریبا نیمی از تقریباً ۲۵۰۰۰ مجله را بررسی می کند توسط همکار را ۸ فهرست می کند. پوشش بانک اطلاعاتی آنها به طور ناموزونی توزیع می شود ، در حالی که برخی از حوزه های موضوعی بهتر از بقیه نمایه سازی می شوند. علاوه بر این ، گرچه این نشریه ها را از ۶۰ کشور فهرست بندی می کند ، اما تعداد زیادی از نشریات از کشورهای توسعه نیافته و تعداد کمی از ژورنال ها که به زبان های دیگری غیر از انگلیسی منتشر می شوند وجود دارد.

خواندن و چاپ مقالات

۶-تغییر در ضریب ایمپکت فکتور ژورنال ها

ضریب ایمپکت فکتور همان طور که برای محققان مهم است (اگر نه بیشتر) برای سردبیران مجله مهم است. ضریب ایمپکت فکتور IF برای اندازه گیری عملکرد ژورنال استفاده می شودو بسیاری از ویراستاران مجله تحت فشار هستند تا ضریب ایمپکت فکتور مجله خود را افزایش دهند بعلاوه ، ضریب ایمپکت فکتور ها IF قابل دستکاری هستند. به عنوان مثال ، مقالات مروری برای جذب بیشترین تعداد استنادها انجام شده است ، بنابراین ژورنال ها ممکن است سعی کنند مقالات بررسی بیشتری را برای افزایش IF خود منتشر کنند. ویراستاران ژورنال ممکن است مقالات را بر اساس میزان احتمال استناد به آنها انتخاب کنند. مجلات همچنین ممکن است از نویسندگان بخواهند برای چاپ مقاله خود در ژورنال، سایر مقالات ژورنال خود را باید در پیشینه تحقیق خود قرار دهند (استناد به “خود مقالات ژورنال”) . دوستان عزیز باید دقت کنند که اگر ژورنال های با اعتبار بالا را انتخاب کنند قطعا سخت تر مقاله در این ژورنال ها پذیرفته می شود و زمان بیشتری نیز برای پاسخ دهی به این ژورنال ها باید بگذارید و ممکن است بعد چندین ماه هم ریجکت شود و هیچ فردی نمی تواند به قاطعیت بگوید این مقاله در این ژورنال پذیرفته می شود مگر اینکه ژورنال مورد نظر با ضوابط، دست به چاپ مقالات بزند یا با دریافت هزینه ژورنال های نامعتبر را نیز چاپ کند. در ادامه به نحوه بررسی و شناسایی ژورنال های آی اس آی در رشته تخصصی خود می پردازیم. یکی از مشکلات دانشجویان در نگارش و چاپ مقاله نیاز دارند، ابتدا باید مقاله تخصصی خود را بنویسند و سپس براساس موضوع مقاله خود به دنبال ژورنال های معتبر باشندو ولی ژورنال های ISI  انتخاب شده باید معتبر باشند و ژورنالی جعلی نباشند و ژورنال مورد نظر شما نباید جزء لیست سیاه وزارت علوم و دانشگاه آزاد باشد. در این سایت با ارائه مقالات متعدد به شناسایی ژورنال های معتبر پرداختیم که با خواندن آن می توانید ژورنال معتبر را در رشته تحصیلی خود انتخاب نمایید. در مرحله بعد از انتخاب ژورنال می بایست مقاله خود را دقیقا براساس فرمت مجله تهیه کنید و در مرحله آخر مقاله را برای ژورنال مورد نظر ارسال می کنید.  به طور مثال برای مشخص کردن ژورنال های آی اس آی رشته عمران گرایش مدیریت ساخت می بایست در قسمت سرچ نام رشته تخصصی خود را به انگلیسی و به صورت صحیح در قسمت سرچ ژورنال مورد نظر به صورت زیر تایپ کنید تا ژورنال های مربوط به رشته تخصصی خود را برای شما نمایش دهد و در این صورت می توانید با بررسی تک تک آن ها ژورنال های معتبر را شناسایی کنید البته این مرحله نیز زمان زیادی را می گیرد چون باید ژورنال مربوط به موضوع مقاله خود را در بین این ژورنال ها پیدا کنند:

 Construction management

در ادامه مقاله اول در قسمت اول در این مقاله به نحوه تشخیص اعتبار ژورنال های isi (آی اس آی) می پردازیم و اینکه به جز ضریب ایمپکت فکتور چه ضریب ها و شاخص هایی برای انتخاب اعتبار ژورنال را مدنظر قرار دهیم.

خواندن و چاپ مقالات
مشخص کردن ژورنال های آی اس آی

۱-چه جایگزین هایی برای ضریب ایمپکت فکتور وجود دارد؟

 ضریب ایمپکت فکتور برای چندین دهه برای تشخیص خوب بودن مقالات استفاده شده است. با این حال ، شاخص های جایگزین اعتبار مجله در سال های اخیر توسعه یافته است. مشخص شده است که همه این شاخص ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر ، رتبه بندی ژورنال ها بر اساس این شاخص ها تمایل به یکسان بودن دارند ، گرچه ممکن است اختلافاتی در رتبه بندی مطلق ژورنال ها مشاهده شود. بنابراین محققان باید در انتخاب ژورنال ها برای دنبال کردن یا انتشار ، احساس راحتی کنند که از هر یک از شاخص های زیر استفاده کنند و خود را محدود به IFیا ضریب ایمپکت فکتور نکنند.

ژورنال های آی اس آی

۲-استفاده از رتبه بندی مجله (Scimago (SJR

 منبع این  داده   Scopus است.  در سایت http://www.scimagojr.com/ می توانید ژورنال های معتبر آی اس آی را در رشته تخصصی خود از جمله مقالات مدیریت ساخت و مدیریت و رشته های دیگر پیدا کنید. این امتیازهای ژورنال ها چگونه محاسبه می شود؟ به نقل قول های ژورنال های معتبر وزن بیشتری نسبت به استناد از مجلات سطح پایین مشابه الگوریتم (PageRank Google) داده می شود. SJR برای سال ۲۰۱۰ با شمارش استنادات ۲۰۱۰ به مقالات منتشر شده در سال ۲۰۰۷ ، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ (دوره سه ساله) محاسبه می کند و برای سال ۲۰۲۰ مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ محاسبه می کند. چرا  این داده های این سایت مفید است:: SJR نشان می دهد که کدام ژورنال ها بیشترین میزان احتمال مقالاتی را دارند که توسط ژورنال های معتبر ذکر شده است  و نه فقط اینکه به کدام ژورنال ها بیشترین استناد را نشان می دهد. بنابراین این مقالات بیشتر معتبر هستند چون مثل ضریب ایمپکت فکتور کمتر قابل دستکاری هستند.

آی اس آی

۳- ضریب ایمپکت فکتور در ژورنال (JIF)

 منبع این داده ISI Web of Science است ایمپکت فکتور،چگونه محاسبه می شود: به تمام استنادها وزن مساوی داده می شود. ایمپکت فکتور در طی یک دوره دو ساله محاسبه می شود. چرا ایمپکت فکتور مفید است: این معیار سنتی و مورد قبول ترین مجله معتبر مجله است. بیشتر افراد جهان دانشگاهی از JIF اطلاع دارند و از آن استفاده می کنند.

نام بهترین اساتید حوزه خود را سرچ کنید و مقالات آن ها را بخوانید. از افرادی مقاله بخوانید که شناخته شده هستند. درباره  نویسندگان مقاله تحقیق کنید و بعد مقالات ان ها را بگیرید. عنوان مقاله را در موتورهای جستجو وارد کنیم. اگر عنوان را ندارید، اسم وفامیل نویسنده و اساتید برجسته را سرچ کن دوست عزیزم. هرچقدر مقاله و نشریه معتبرتر باشد، احتمال بیشتری دارد که در نمایه‌های ملی و بین‌المللی بیشتری هم یافت شود. در مواردی ممکن است به مقالاتی با یک عنوان، اما نویسندگان متفاوت برسیم. اینجاست که باید محتوای هر دو مقاله را با یکدیگر مقایسه کنیم تا مبادا یکسان باشند و اگر یکسان بودند، تخلف پژوهشی رخ داده و باید تحقیق بیشتری کنیم و حتی‌الامکان با دفتر مجله تماس بگیریم. این معیارها از مواردی هستند که می‌تواند راهنمای پژوهشگران در حوزه‌های مختلف باشند. البته، همانطور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، ممکن است استثناءهایی هم وجود داشته باشد و با این معیارها قابل بررسی نباشد یا از آن‌ها تبعیت نکند. راه دوم برای اعتبارسنجی منابع پژوهش استفاده از ژورنال های معتبر شناخته شده isi هستند و هیچ مجله و ژورنالی بالاتر از مقالات isi  شناخته شده وجود ندارد. اعتبار ژورنال های isi را در این مقاله نیز واستون مشخص می کنم. هر مقاله ای ژورنال معتبر isi نیست.

  1. تخصص نویسنده را در آن حوزه بررسی کنیم. برای این کار علاوه بر اینکه می‌توانیم رشتۀ تحصیلی نویسنده را با موضوع و محتوای اثر مطابقت دهیم، با جستجوی نام نویسنده در پایگاه‌های اطلاعاتی و پژوهشی، پیشینۀ حوزۀ نگارشی او را بررسی کنیم.
  2. به زبان اصلی نویسنده و زبان مقاله توجه داشته باشیم و متن را با دقت و وسواس بیشتری بررسی کنیم تا از اطلاعاتی که به‌درستی معادل‌گذاری نشده و به‌خوبی بیان نشده غافل نشویم. اغلب مقالات درجه یک به زبان انگلیسی منتشر می شود.

اعتبارسنجی مقالات

مجلات isi یکی از معتبرترین و پرمخاطب ترین ژورنال ها برای قوی نمودن رزومه، دکترا و مهاجرت تحصیلی است و  که اغلب نویسندگان تمایل به چاپ مقاله در این نوع از ژورنال ها دارند.  برای چاپ مقاله در این ژورنال ها، مقاله باید بار علمی بسیار بالایی داشته باشد و همچنین با کیفیت بسیار بالایی ویرایش و ترجمه شده باشد. در این بخش نحوه چاپ مقاله در ژورنال های isi را به صورت کامل برای شما شرح داده شده است. مجلات ISI با توجه به اعتبار بسیار بالایی که دارند داوری بسیار سختگیرانه ای دارند و مقاله باید دارای اعتبار و کیفیت بسیار بالایی باشد تا قابل چاپ در این نوع از ژورنال ها باشد. هر مقاله ای را نمی توان در این ژورنال ها چاپ نمود. برای چاپ و سابمیت مقاله عجله نکنید و سعی کنید ابتدا مقاله را کاملا آماده کنید و ویرایشات لازم را انجام دهید مقاله چنانچه کیفیت بالایی نداشته باشد بعد از سابمیت به ژورنال یقینا ریجکت خواهد شد بنابراین بهتر است ابتدا از کیفیت مقاله اطمینان حاصل فرمایید و سپس سابمیت انجام دهید. مراحل زیر برای آماده سازی مقاله برای سابمیت به ژورنال کاملا ضروری می‌باشد. اگر برای نگارش مقاله وقت کافی اختصاص ندهید بعد برای پذیرش مقاله دچار مشکل می شوید و مقاله آماده ای هم که نتواند پذیرش بگیرد هیچ فایده ای ندارد.

۱-ویرایش مقاله

داوران هر ژورنالی، معیارهای خاصی برای پذیرش مقاله دارند تا حد امکان سعی کنید مقاله را به نحوی ویرایش نمایید که آمادگی سابمیت به ژورنال را داشته باشد. شما بایستی مقاله نوشته شده را چندین و چندین بار در مکان‌ها و زمان‌های مختلف بازخوانی کنید. این بازخوانی‌ها می‌تواند بسیاری از ایرادات مقاله نوشته شده را مشخص سازد. اقدام بعدی درخواست از یک همکار یا محقق دیگر، برای مطالعه مقاله شما و مشخص کردن ایرادات وارد شده است. مقاله ابتدا باید به صورت فارسی واضح و بدون اشکال نوشته شده باشد که بتوان به راحتی آن را ترجمه نمود.

۲-بررسی هدف و محدوده ژورنال

در رابطه با مجلات مطالعه کامل انجام دهید مقاله باید کاملا منطبق با حوزه موضوعی و تخصصی مجله باشد و از طرفی سطح کیفی مقاله و ژورنال نیز متناسب باشد. اگر در مورد ژورنال مطالعه دقیق انجام ندهید مقاله به محض سابمیت توسط سردبیر ریجکت خواهد شد و به بخش داوری نخواهد رسید. مطالعه در مورد ژورنال قبل از سابمیت کاملا ضروری می‌باشد. آن ژورنال چه هدفی را دنبال می کند و چه مقالاتی را مورد پذیرش قرار می دهد.

۳-ترجمه فارسی به انگلیسی

مقاله ای که قرار است در یک ژورنال isi سابمیت شود باید با کیفیت کاملا تخصصی و تضمینی ترجمه شود. بهتر است مقاله را به مترجمی واگذار نمایید که در حوزه تخصصی مقاله سواد علمی داشته باشد و بتواند ترجمه را با کیفیت طلایی و بسیار بالا انجام دهد. کیفیت ترجمه از دیدگاه داوران ژورنالها بسیار موضوع مهمی می‌باشد زیرا داوران باتوجه به اینکه زبان مادریشان انگلیسی می‌باشد قدرت تشخیص بالایی دارند و کیفیت ترجمه را به مراتب بیشتر درک می‌کنند.  هر مترجمی نمی تواند مقاله تخصصی isi را ترجمه کند.

۴-درآوردن مقاله طبق فرمت‌ ژورنال

هر یک از ژورنال ها فرمت مشخص خاص خود را دارند که باید مقاله قبل از سابمیت به ژورنال تبدیل به فرمتی شود که از طرف ژورنال مشخص شده است. فرمت مجلات را می‌توانید با مراجعه به سایت ژورنال به دست آورید. تبدیل فرمت ژورنال و ویرایش آن با کیفیت بالا میزان تاثیر مقاله را چندین برابر بالاتر می‌برد.

بعد از اتمام مراحل فوق باید مقاله را به ژورنالی که انتخاب کرده اید سابمیت نمایید. سابمیت مقاله به ژورنال فقط باید از طریق راه هایی که خود ژورنال مشخص کرده است انجام شود.

براي انجام پايان نامه در قدم اول بعد از انتخاب موضوع ميبايست مقالات داخلي و خارجي خوانده شود. براي دسته بندي و خواندن مقاله برای پایان نامه ابتدا بايد به دنبال مقالات فارسي و خارجي باشيد كه مسقيم به موضوع اصلي پايان نامه شما ميپردازد. براي دانشجويان ارشد تأكيد مي شود كه فقط به دنبال موضوعي براي پايان نامه باشند كه مقالات مستقيم براي آن ها وجود داشته باشد. دسته دوم مقالاتي هستند كه به صورت غيرمستقيم به موضوع شما ربط پيدا مي كنند.يعني ارتباطي بين آن ها با موضوع شما وجود دارد. اغلب وقتي بايد سراغ مقالات غيرمستقيم برويد كه براي موضوع انتخاب شده شما مقاله مستقيم وجود نداشته باشد. در انتخاب موضوع پايان نامه بايد نهايت دقت را انجام دهيد. مدت زمان در انجام پايان نامه را در نظر بگيريد و بعد موضوع را انتخاب كنيد. انتخاب موضوع پايان نامه يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. اگر موضوع بد انتخاب شود شما را تا آخر پايان نامه درگير خود خواهد كرد.در ادامه نكات مهم جهت انتخاب موضوع پايان نامه آورده شده است. ما برای انجام فصل دوم پایان نامه ، دو نوع مقاله داریم ، یکی سری مقالات هستند که به صورت مستقیم عنوان را به ما می دهند و دقیقا در مورد همان عنوان یا موضوع پایان نامه ما هستند و یک سری مقالات هم هستند که به صورت غیر مستقیم به اون موضوع می پردازند. اگر درباره موضوع شما مقالات مستقیم وجود دارد بهتر است به مقالات مستقیم رجوع کنید ولی اگر موضوع شما پیچیده است باید به سراغ مقالات غیر مستقیم بروید. شما باید مقالات غیر مستقیم را به موضوع اصلی خودتان ربط بدهید و بیشتر پایان نامه های دکترا به این سمت میروند ولی در پایان نامه ارشد چون وقت زیادی ندارید نباید به سراغ موضوعات پیچیده بروید که نیاز به مقالات غیر مستقیم نباشد.

انتخاب موضوع پایان‌نامه از اولین و اصلی‌ترین اقدام دانشجو جهت شروع هر پایان‌نامه است. اگر عنوان پایان نامه مناسب نباشد هر چه قدر دانشجو در ادامه تلاش بیشتری هم انجام دهد به آن موفقیت بالادست پیدا نخواهد کرد. اولویت اصلی عنوان پایان نامه، کاربردی بودن آن در جامعه است. موضوعی که کاربردی نباشد اغلب با انگیزش و جذابیت کمتری روبرو می‌شود. اما هدف از کاربردی بودن این نیست که این موضوع در حال حاضر در کشور ما اجرایی باشد. در انجام پروپوزال پس از گرفتن واحد پایان‌نامه در آن ترم می‌بایست در اولین و مهم‌ترین قدم باید به دنبال استاد راهنما خوب، بااخلاق و باسواد باشید. انتخاب استاد راهنما در انجام پایان‌نامه بسیار بااهمیت است چراکه شما باید تا آخر جلسه دفاع در طول چندین ماه با آن در ارتباط باشید. بعضی از اساتید، خودشان موضوع موردنظر را برای دانشجو مشخص می‌کنند و اغلب از دانشجو می‌خواهند که تحقیق کنند و موضوع موردنظر خود را اعلام کنند و ممکن است استاد راهنما حیطه و زمینه‌ای که می‌خواهد دانشجو در آن زمینه موضوع خود را انتخاب کند را به دانشجو بگوید.

مقاله برای پایان نامه

پس‌ازاین مرحله شما باید به دنبال انتخاب موضوع باشید که مهم‌ترین شروع اقدام عملی دانشجو است. موضوع و عنوان اصلی شما بسیار مهم است چون‌که شما هر کاری تا آخر می‌خواهید انجام دهید بستگی به موضوع انتخابی شما دارد. عنوان پایان‌نامه خود را با توجه به معیارهایی مانند نیاز و شکاف جامعه، مشکلات ایجادشده در پروژه ، جامعه و موضوع و مشکلاتی باشد که بتوان آن‌ها را در عمل اجرا نمود.  در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش و علاقه در زمینه موردنظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید. موضوعی که انتخاب می‌کنید باید جدید باشد و نباید درگذشته انجام‌شده باشد. معنای جدید بودن این نیست که اصلاً قبلاً کسی در این موضوع کارنکرده باشد چون در واقعیت هم ‌چنین موضوعی وجود نخواهد داشت، بلکه می‌تواند موضوع موردنظر درروش انجام خود و ابزار تجزیه‌وتحلیل خود جدید باشد یا از دیدگاهی جدید به آن موضوع بپردازی. یکی از راه‌های مشخص شدن عدم تکراری بودن موضوع پایان‌نامه ثبت موضوع در سایت‌های مشخص شد (مانند ایران داک یا گنج دانش) است. آیا برای انتخاب موضوع پایان نامه به مشکل خورده اید؟ آیا نمی دانید برای انتخاب موضوع چیکار کنید؟ آیا استاد راهنما کمکی برای انتخاب موضوع نمی کند؟ اگر با این مشکلات روبرو هستید حتما این مقاله را بخوانید و نکات آن را اجرا کنید تا بتوانید موضوع مناسب و خوبی برای پایان نامه خود انتخاب کنید. اهمیت انتخاب موضوع برای انجام پایان نامه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. انتخاب موضوع پایان نامه یکی از مهم ترین مراحل انجام پایان نامه ارشد و دکتری می باشد که برای انتخاب موضوع پایان نامه می بایست مراحلی را انجام دهید. دوستان عزیز برای انجام هر کاری نیاز به یک سری اقدامات داریم و با نشستن و نگاه کردن شما نمی توانید موضوع برای پایان نامه خود مشخص کنید. بعضی از دانشجویان هم برای اینکه کار خود را راحت کنند به دنبال این هستند که استاد راهنما یا مشاور برای آن ها موضوع انتخاب کند. برای انتخاب موضوع شما باید ابتدا با استاد راهنما خود مشورت کنید، دقت کنید در مورد انتخاب موضوع با استاد راهنما و مشاور خود مشورت کنید. چرا باید با استاد راهنما مشورت کنم؟ چون بسیاری از اساتید ما فقط در حیطه های موضوعی که خودشان تسلط دارند، تمایل به همکاری دارند یا دانشجو قبلی آن ها موضوعی را تا جایی جلو رفته و آن ها از شما می خواهند ادامه آن موضوع را انجام و توسعه دهید. پس از مشورت اولیه با استاد راهنما شما باید گام های زیر را برای انتخاب موضوع پایان نامه انجام دهید.

مراحل انتخاب موضوع پایان نامه

۱-مشخص کردن موضوعات مورد علاقه خود و استاد راهنما

۲-خواندن مقالات فارسی و گرفتن مقالات فارسی داخلی که شامل مقالات کنفرانسی معتبر و مجلات علمی و پژوهشی می شود.

۳- خواندن حداقل چکیده مقالات فارسی

۴- مشخص کردن حیطه کار از طریق مقالات فارسی

۵- دریافت و خواندن مقالات انگلیسی و ترجمه آن ها ، در این مرحله لازم نیست تمام مقالات را بخوانید، ابتدا چکیده انگلیسی را باید ترجمه کنید و سپس اگر موضوع خوبی برای شما بود می توانید آن مقاله را به عنوان مقاله BASE انتخاب کنید و جلو بروید.

۶- داشتن حداقل یک الی دو مقاله انگلیسی BASE و چندین مقاله فارسی برای ادامه و شروع کار پایان نامه الزامی است.

۷- انتخاب موضوعات پایان نامه و مقاله BASE برای آن

۸- ارسال و گذاشتن جلسه با استاد راهنما در مورد انتخاب موضوع پایان نامه و ارائه مقاله های شبیه به آن

۹- مشخص کردن نوآوری موضوع پایان نامه نسبت به پژوهش ها و مقالات پیشین

۱۰-مرحله بعدی این است که شما مشخص کنید این موضوع پایان نامه را با چه روش و با چه نرم افزاری می خواهید انجام دهید.

۱۱-در انتخاب روش تحقیق پایان نامه و انتخاب نرم افزار برای تجزیه و تحلیل دقت زیادی کنید چون همه روش ها و همه نرم افزارها برای هر موضوعی کاربرد ندارد.

۱۲-حداقل یک مقاله خوب می بایست با این روش انجام شده باشد و آن را با کمک استاد راهنما مشخص کنید.

۱۳-اگر استاد راهنما شما باهاتون همکاری نمی کنه می بایست از فردی متخصص برای انتخاب موضوع و همچنین انتخاب روش تحقیق استفاده کنید. بعضی از دوستان منتظر استاد می مانند و باید بهتون بگم فقط وقتتان تلف می شود اگر منتظر نظرات استاد هستید.

دوستان تمام مراحل گفته شده برای انتخاب موضوع پایان نامه حاصل تجارب نگارش و تدریس روش های تحقیق برای پایان نامه های ارشد و دکتری در ایران می باشدو شما نمی توانید با قوانین اروپا، کانادا و آمریکا برای انجام پایان نامه در ایران استفاده کنید وموفق شوید. تمام نکات گفته شده بومی سازی مسائل پایان نامه برای ایران و ارتباط با اساتید دانشگاه های مختلف ایران است.

مقالات مشابه با این مقاله:

چگونه پایان نامه بنویسم؟ (انجام بهترین پایان نامه ۲۰۲۰)

مشاوره و آموزش گام به گام مراحل پروپوزال (انجام صفر تا صد پروپوزال)

انجام پایان نامه با کیفیت (مشاوره و آموزش مراحل پایان نامه)

راه های انجام پایان نامه (مشاوره قدم به قدم انجام پایان نامه)

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 256 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 12 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.