رانیا هوم معتبرترین ژورنال ها برای خواندن و چاپ مقالات ISI - رانیا هوم

در  این مقاله به بررسی مهم ترین و پراعتبارترین پایگاه ها برای خواندن و چاپ مقالات می پردازیم. پایگاه‌های اطلاعاتی در حقیقت، موسساتی هستند که به چاپ و انتشار محتوای علمی می‌پردازند و مجلات مختلف را نمایه و رتبه‌بندی می‌کنند. بسیاری از دانشجویان تفاوت مؤسسه انتشار مقاله و ژورنال را نمی دانند. با ورود به پایگاه‌های علمی به مقالات مختلف مجلات معتبر دنیا دسترسی پیدا خواهید کرد.یعنی شما اول باید بدانید که کدام پایگاه‌های علمی معتبر هستند تا بتوانید مقالاتی را که در این پایگاه ها چاپ می شوند، مطالعه کنید. در ادامه معروف ترین پایگاه‌های علمی دنیا را به شما معرفی می کند و اگر مقاله ای در این پایگاه ها بود یعنی آن مقاله دارای اعتبار بالایی است.

خواندن و چاپ مقالات

۱-معرفی معروف ترین پایگاه‌های علمی دنیا

پایگاه‌های علمی معروف دنیا به دو دسته عمومی و تخصصی بدل می‌شوند:

عمومی معمولا برای تمام رشته ها صادق هستند، یعنی اگر مقاله ای در رشته تخصصی شما در این پایگاه ها چاپ شده بود یعنی دارای اعتبار بالایی است. اگر در قسمت ژورنال این سایت هایی که در این جا درج شده بروید می توانید به ژورنال ها و  مقالات آن ها دسترسی پیدا کنید.

خواندن و چاپ مقالات

پایگاه‌های علمی عمومی

۱-ساینس دایرکت

انتشارات الزویر (Elsevier) در دنیا شهرت زیادی دارد. برای دسترسی تعدادی از کتب منتشرشده از سوی این مرکز می‌توانید به پایگاه ساینس‌دایرکت یا ساینس دیرِکت مراجعه کنید. در پایگاه ساینس‌دایرکت علاوه بر کتب انتشارات الزویر، امکان دسترسی به مقالات انگلیسی بالغ بر ۲هزار نشریه معتبر هم میسر است. از آنجا که پایگاه نام‌برده پایگاهی عمومی است در آن می‌توانید به نشریات و محتوایی در حوزه‌های مختلف و رشته‌های گوناگون دسترسی داشته باشید. رشته تخصصی خود را در قسمت سرچ مقالات تایپ کنید تا مقالات و ژورنال های آن حوزه را به شما معرفی کند.

۲-کتابخانه آنلاین وایلی

انتشارات وایلی هم از معروف‌ترین‌های حوزه نشر در دنیاست. دسترسی به نشریه‌ها و کتاب‌های این انتشارات در زمینه‌های علمی مختلف مانند زیست‌شناسی، علوم رایانه، علوم انسانی، اقتصاد وغیره  میسر است. دسترسی به کتابخانه آنلاین وایلی می‌تواند انبوهی از محتوای ارزشمند در رشته‌های گوناگون را در اختیار مخاطبان خود قرار بدهد. بقیه پایگاه ها را هم که در بالا معرفی کردیم به همین صورت از معتبرترین پایگاه های داده برای ژورنال های معتبر هستند. در ادامه پایگاه های علمی تخصصی را به شما معرفی می کنم.

پایگاه‌های علمی تخصصی:

خواندن و چاپ مقالات

حالا به سراغ پایگاه‌های تخصصی می‌رویم تا ببینیم که هر یک چه رشته‌ها و زمینه‌هایی را پوشش می‌دهند:

امرالد

امرالد هم انتشاراتی معروف است و در زمینه‌های تخصصی اقتصاد، تجارت، مدیریت و گردشگری کتاب‌ها و نشریات ارزشمندی را ارائه می‌کند.

پاب‌مد

یکی دیگر از پایگاه‌های تخصصی که در زمینه علوم پزشکی فعالیت می‌کند، پاب‌مد است. باوجود پاب‌مد دسترسی به محتوای مجلات فعال در حوزه پزشکی بسیار ساده و آسان میشود.

اریک

اریک پایگاه مرکز اطلاعات منابع آموزشی آمریکاست و وزارت آموزش و پرورش ایالت متحده روی آن کنترل دارد. در این پایگاه تخصصی هم مقالاتی در زمینه‌های دانش‌‌شناسی، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی، آموزش‌وپرورش و مباحث این‌چنینی وجود دارد.

آی‌ترایپل‌ای.اکسپلور

پایگاه IEEE بسیار معروف و معتبر است و امکان دسترسی به کتاب‌ها و مقالات در حوزه علوم رایانه و فنی-مهندسی را فراهم می‌کند.

خواندن و چاپ مقالات

در این قسمت به ارائه سایت های معتبر برای چاپ مقالات آی اس آی می پردازیم و نحوه تعیین اعتبارسنجی ژورنال های isi را نیز به طور کامل شرح می دهیم. تمام مطالب این مقالات در سایت مهرداد سیویل مربوط به مراجع های اصلی و ژورنال های اصلی می باشد و تمام مطالب آن دارای رفرنس های اصلی است که به صورت خلاصه برای کمک به دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های مدیریت ساخت و گرایش های مدیریت انجام شده است. حتما مقالات قسمت های بعدی مقاله حاضر را مطالعه کنید چون در این سایت تمام مراجع اصلی را معرفی کردم که نیاز به سرچ و ترجمه ندارید و با سایت مهرداد سیویل می توانید به همه آنچه در مورد پایان نامه و چاپ مقالات آی اس آی می خواهید، دست پیدا کنید. امیدوارمتوانسته باشم کمکی کوچ به ارائه دانش برای دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های مدیریت ساخت و مدیریت کرده باشم. سؤالی که همه دانشجویان فوق لیسانس و دکتری از من دارند این است که، کاش می توانستم مقاله خود را برای یک ژورنال معتبر آی اس آی  ارسال کنم، که جزء لیست های بلک لیست وزارت علوم و دانشگاه های آزاد نباشد و از طرفی معتبرترین مجلات و ژورنال های آی اس آی را در یک سایت به صورت کامل داشته باشم.  آیا می توانم ضمن انتخاب مجله هدف خود ، شرایط ژورنال را بررسی کنم . این ژورنال ها باید  در پایگاه داده Scopus ، ISI یا Scimago ایندکس شده باشد. من مطمئن نیستم که شما برای چه رشته ای قصد چاپ مقاله دارید ولی لیست ژورنال های آی اس آی را باید ابتدا چک کنید و  با چک کردن “شرایط” ژورنال می توانید مقاله خود را چاپ کنید. اگر من سوالات شما را به درستی درک کرده باشم ، می خواهید بررسی کنید که آیا ژورنال هدف شما در یک پایگاه داده فهرست بندی مانند Scopus ، ISI یا Scimago فهرست شده است یا خیر. برای بررسی اینکه متوجه شوید مقاله شما در ISI Web of Science نمایه شده است یا خیر ، می توانید به آدرس زیر http://mjl.clarivate.com/ بروید. پس از ورود به این سایت می توانید به راحتی با نام کامل ژورنال یا شماره  ISSN جستجو کنید. هر ژورنالی شماره ISSN و آدرس کاملی دارد که با سرچ آن در این سایت، مشخص می شود که آیا ژورنال هدف شما در SCI ، SCI-E یا ESCI قرار دارد یا خیر. لطفاً توجه داشته باشید که کلیه مجلات نمایه شده با SCI ، SCI-E یا ESCI تحت وب ISI پایگاه داده علوم قرار دارند.

خواندن و چاپ مقالات

۱-مرور ، جستجو و اکتشاف مجلات نمایه شده در وب سایت رسمی و جهانی علوم

  • این سایت ابزاری ارزشمند برای کمک به شما برای یافتن ژورنال مناسب برای نیازهای شما در بین چندین شاخص است که در سیستم عامل وب علوم قرار دارد. مجموعه ای از هسته های اصلی علوم با پوشش کلیه رشته ها و مناطق ، در قلب پلت فرم Web of Science قرار گرفته است. Web of Science Core Collection که با مراقبت از طرف یک تیم خبره ویرایشگر داخلی انجام می شود، فقط مجلات را شامل می شود که سطح بالایی از سخت افزارهای تحریریه و بهترین عملکرد را نشان می دهدو همچنین مجموعه وب هسته علوم ، شما می توانید در میان مجموعه های تخصصی زیر جستجو کنید.
  • مورد دوم برای اعتبارسنجی ژورنال isi این است که آیا ژورنال هدف شما در Scimago نمایه شده است ، لطفاً به آدرس https://www.scimagojr.com/journalsearch.php وارد شوید و ژورنال خود را جستجو کنید. این موتور جستجو توسط Scopus طراحی شده است و از این رو باید این سایت تأیید کند که آیا ژورنال هدف شما در Scopus نیز فهرست شده است.

برای چاپ مقاله isi برای دفاع از پایان نامه دکترا و چاپ مقاله isi برای مهاجرت تحصیلی و قوی نمودن رزومه با شرکت مهرداد سیویل در ارتباط باشید تا بتوانیم به شما کمک کنیم مقاله خود را در مجلات isi معتبر چاپ کنید.

۲-بررسی اعتبار مجله isi با استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور(impact factor)

این یک واقعیت شناخته شده است که دانشگاهیان سراسر جهان برای انتشار در مجلات معتبر زبان انگلیسی با فشار روبرو هستند. و ضریب تأثیر ایمپکت فکتور ژورنال (IF) شناخته شده ترین شاخصه اعتبار و تأثیر مجله است. بر این اساس ، بسیاری از افراد انتخاب می کنند که ژورنال ها را عمدتا بر اساس فاکتور ایمپکت فکتور IF منتشر می کنند.

۳-محاسبه فاکتور ایمپکت فکتور

 ایمپکت فکتور اساساً یک نسبت است که به صورت زیر محاسبه می شود:

ایمپکت فکتور  کلیه استنادهایی است که به طور مثال در سال ۲۰۲۰ به مقالاتی که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در مجله X منتشر شده است. کلیه مقالات قابل چاپ در ژورنال X در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر شده است. همانطور که احتمالاً تا این جا حدس زده اید ، این است که ایمپکت فکتور سال ۲۰۲۰ فقط در سال ۲۰۱۹ و غیره در دسترس می باشد. ایمپکت فکتور مجلات سالانه محاسبه می شود و در ژورنال مورد نظر با استناد به گزارش (JCR) منتشر شده توسط تامسون رویترز منتشر می شود.

۴- استفاده و سوء استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور

۱-۴-استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور به عنوان یک معیار هدف از اعتبار مجله:

با توجه به اینکه  تعداد زیادی ژورنال برای انتخاب وجود دارداز این رو مجله ها یک اندازه گیری عینی از کیفیت کلی کار منتشر می کنند که در آن ژورنال ارائه می دهند. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه ارزش یک ژورنال بالاتر باشد ، معتبرتر به نظر می رسد.

۲-۴- برای انتخاب ژورنال ها برای کتابخانه ها: ده ها هزار ژورنال وجود دارد

 این صندوق بین المللی ابزاری را برای مدیران كتابخانه ها فراهم می كند تا تصمیم بگیرند كه مجلات را در مجموعه خود نگهداری كنند و كدام یك از ژورنالهای جدید است که بتوانند برای كتابخانه های خود بدست آورند.

اغلب از فاکتور ایمپکت فکتور در فرایند ارزیابی های علمی محققان برای تصدی ، کمک هزینه ها ، بودجه و غیره استفاده می شود. با این وجود ، این استفاده نادرست است زیرا ایمپکت فکتور یا impact factor  فقط به معنای نشان دادن کیفیت یک مجله است ، نه کیفیت مقاله های جداگانه منتشر شده در مجله. یعنی کیفیت مقالات  چاپ شده در آن مجله با ایمپکت فکتور مشخص نمی شود.

خواندن و چاپ مقالات

۵- در هنگام استفاده از ایمپکت فکتور مراقب باشید

در هنگام استفاده از ایمپکت فکتور برای مقایسه یا ارزیابی ژورنال ها ، درک نکات زیر مهم است:

۱- فقط در نظر گرفتن ایمپکت فکتور برای در نظر گرفتن اهمیت ژورنال کافی نیست، بنابراین، بررسی ارزش مطلق ایمپکت فکتور ژورنال بی معنی است.دلیل آن چیست؟ به دلیل اینکه به عنوان مثال ، ژورنالی با ایمپکت فکتور ۲، در موضوعی مانند میکروبیولوژی بسیار چشمگیر نخواهد بود ، اما در اقیانوس شناسی این عدد خوب خواهد بود. مجلات تخصصی ،مانند ژورنال ها یا مجلات مربوط به بیماری که بر روی مدیریت فاجعه تمرکز دارند ، دارای ارزش ایمپکت فکتور ایمپکت فکتور کم هستند زیرا مقالات ژورنال تخصصی در مورد یک رشته  تخصصی کمتر توسط مخاطبان خوانده و مورد استناد قرار می گیرند و این دلیل نیست که این مجله و مقالات آن دارای ارزش کم هستند.

۲-روند ضریب ایمپکت فکتور متفاوت است. عادات استناد در مناطق مختلف تحقیق متفاوت است. بنابراین ، نباید از IF ها برای مقایسه ژورنال ها در بین رشته ها استفاده شود. به عنوان مثال ، فراوانی استناد در پزشکی بسیار بیشتر از رشته های ریاضیات یا مهندسی است. بنابراین ، مجلات پزشکی نسبت به ژورنالهای ریاضی و مهندسی دارای ضریب ایمپکت فکتور یا IFF بالاتری هستند.

  ۳-  ضریب ایمپکت فکتور یاIF، در بعضی زمینه ها و رشته ها چندان مهم نیست. به عنوان مثال ، در علوم رایانه ، مراحل کنفرانس شکل اصلی انتشار علمی در نظر گرفته می شود.

 ۴- نداشتن یک ضریب ایمپکت فکتور ، مجله را بی ارزش نمی کند. تامسون رویترز ضریب ایمپکت فکتور را بر اساس پایگاه داده استناد خود محاسبه می کند. این پایگاه داده تقریبا نیمی از تقریباً ۲۵۰۰۰ مجله را بررسی می کند توسط همکار را ۸ فهرست می کند. پوشش بانک اطلاعاتی آنها به طور ناموزونی توزیع می شود ، در حالی که برخی از حوزه های موضوعی بهتر از بقیه نمایه سازی می شوند. علاوه بر این ، گرچه این نشریه ها را از ۶۰ کشور فهرست بندی می کند ، اما تعداد زیادی از نشریات از کشورهای توسعه نیافته و تعداد کمی از ژورنال ها که به زبان های دیگری غیر از انگلیسی منتشر می شوند وجود دارد.

خواندن و چاپ مقالات

۶-تغییر در ضریب ایمپکت فکتور ژورنال ها

ضریب ایمپکت فکتور همان طور که برای محققان مهم است (اگر نه بیشتر) برای سردبیران مجله مهم است. ضریب ایمپکت فکتور IF برای اندازه گیری عملکرد ژورنال استفاده می شودو بسیاری از ویراستاران مجله تحت فشار هستند تا ضریب ایمپکت فکتور مجله خود را افزایش دهند بعلاوه ، ضریب ایمپکت فکتور ها IF قابل دستکاری هستند. به عنوان مثال ، مقالات مروری برای جذب بیشترین تعداد استنادها انجام شده است ، بنابراین ژورنال ها ممکن است سعی کنند مقالات بررسی بیشتری را برای افزایش IF خود منتشر کنند. ویراستاران ژورنال ممکن است مقالات را بر اساس میزان احتمال استناد به آنها انتخاب کنند. مجلات همچنین ممکن است از نویسندگان بخواهند برای چاپ مقاله خود در ژورنال، سایر مقالات ژورنال خود را باید در پیشینه تحقیق خود قرار دهند (استناد به “خود مقالات ژورنال”) . دوستان عزیز باید دقت کنند که اگر ژورنال های با اعتبار بالا را انتخاب کنند قطعا سخت تر مقاله در این ژورنال ها پذیرفته می شود و زمان بیشتری نیز برای پاسخ دهی به این ژورنال ها باید بگذارید و ممکن است بعد چندین ماه هم ریجکت شود و هیچ فردی نمی تواند به قاطعیت بگوید این مقاله در این ژورنال پذیرفته می شود مگر اینکه ژورنال مورد نظر با ضوابط، دست به چاپ مقالات بزند یا با دریافت هزینه ژورنال های نامعتبر را نیز چاپ کند. در ادامه به نحوه بررسی و شناسایی ژورنال های آی اس آی در رشته تخصصی خود می پردازیم. یکی از مشکلات دانشجویان در نگارش و چاپ مقاله نیاز دارند، ابتدا باید مقاله تخصصی خود را بنویسند و سپس براساس موضوع مقاله خود به دنبال ژورنال های معتبر باشندو ولی ژورنال های ISI  انتخاب شده باید معتبر باشند و ژورنالی جعلی نباشند و ژورنال مورد نظر شما نباید جزء لیست سیاه وزارت علوم و دانشگاه آزاد باشد. در این سایت با ارائه مقالات متعدد به شناسایی ژورنال های معتبر پرداختیم که با خواندن آن می توانید ژورنال معتبر را در رشته تحصیلی خود انتخاب نمایید. در مرحله بعد از انتخاب ژورنال می بایست مقاله خود را دقیقا براساس فرمت مجله تهیه کنید و در مرحله آخر مقاله را برای ژورنال مورد نظر ارسال می کنید.  به طور مثال برای مشخص کردن ژورنال های آی اس آی رشته عمران گرایش مدیریت ساخت می بایست در قسمت سرچ نام رشته تخصصی خود را به انگلیسی و به صورت صحیح در قسمت سرچ ژورنال مورد نظر به صورت زیر تایپ کنید تا ژورنال های مربوط به رشته تخصصی خود را برای شما نمایش دهد و در این صورت می توانید با بررسی تک تک آن ها ژورنال های معتبر را شناسایی کنید البته این مرحله نیز زمان زیادی را می گیرد چون باید ژورنال مربوط به موضوع مقاله خود را در بین این ژورنال ها پیدا کنند:

 Construction management

در ادامه مقاله اول در قسمت اول در این مقاله به نحوه تشخیص اعتبار ژورنال های isi (آی اس آی) می پردازیم و اینکه به جز ضریب ایمپکت فکتور چه ضریب ها و شاخص هایی برای انتخاب اعتبار ژورنال را مدنظر قرار دهیم.

خواندن و چاپ مقالات
مشخص کردن ژورنال های آی اس آی

۱-چه جایگزین هایی برای ضریب ایمپکت فکتور وجود دارد؟

 ضریب ایمپکت فکتور برای چندین دهه برای تشخیص خوب بودن مقالات استفاده شده است. با این حال ، شاخص های جایگزین اعتبار مجله در سال های اخیر توسعه یافته است. مشخص شده است که همه این شاخص ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر ، رتبه بندی ژورنال ها بر اساس این شاخص ها تمایل به یکسان بودن دارند ، گرچه ممکن است اختلافاتی در رتبه بندی مطلق ژورنال ها مشاهده شود. بنابراین محققان باید در انتخاب ژورنال ها برای دنبال کردن یا انتشار ، احساس راحتی کنند که از هر یک از شاخص های زیر استفاده کنند و خود را محدود به IFیا ضریب ایمپکت فکتور نکنند.

ژورنال های آی اس آی

۲-استفاده از رتبه بندی مجله (Scimago (SJR

 منبع این  داده   Scopus است.  در سایت http://www.scimagojr.com/ می توانید ژورنال های معتبر آی اس آی را در رشته تخصصی خود از جمله مقالات مدیریت ساخت و مدیریت و رشته های دیگر پیدا کنید. این امتیازهای ژورنال ها چگونه محاسبه می شود؟ به نقل قول های ژورنال های معتبر وزن بیشتری نسبت به استناد از مجلات سطح پایین مشابه الگوریتم (PageRank Google) داده می شود. SJR برای سال ۲۰۱۰ با شمارش استنادات ۲۰۱۰ به مقالات منتشر شده در سال ۲۰۰۷ ، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ (دوره سه ساله) محاسبه می کند و برای سال ۲۰۲۰ مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ محاسبه می کند. چرا  این داده های این سایت مفید است:: SJR نشان می دهد که کدام ژورنال ها بیشترین میزان احتمال مقالاتی را دارند که توسط ژورنال های معتبر ذکر شده است  و نه فقط اینکه به کدام ژورنال ها بیشترین استناد را نشان می دهد. بنابراین این مقالات بیشتر معتبر هستند چون مثل ضریب ایمپکت فکتور کمتر قابل دستکاری هستند.

آی اس آی

۳- ضریب ایمپکت فکتور در ژورنال (JIF)

 منبع این داده ISI Web of Science است ایمپکت فکتور،چگونه محاسبه می شود: به تمام استنادها وزن مساوی داده می شود. ایمپکت فکتور در طی یک دوره دو ساله محاسبه می شود. چرا ایمپکت فکتور مفید است: این معیار سنتی و مورد قبول ترین مجله معتبر مجله است. بیشتر افراد جهان دانشگاهی از JIF اطلاع دارند و از آن استفاده می کنند.

مقالات مشابه با این مقاله:

نکات ضروری برای چاپ مقالات ISI در ژورنال های معتبر

چگونه مقاله معتبر بنویسیم؟

چگونه مقاله آی اس آی (isi) معتبر بنویسیم؟

مقالات انگلیسی معتبر

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 684 views بار دسته بندی : اعتبار مقالات isi تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها