رانیا هوم ساختار یک مقاله ISI - رانیا هوم

هنگامی که تصمیم می‌گیرید برای مجلات دانشگاهی مقاله‌ای بنویسید ، با یک وظیفه کاملاً رقابتی و چالش برانگیز مواجه می‌شوید زیرا باید تمام قوانین و اصول را برای نوشتن یک مقاله کامل رعایت کنید تا مقاله‌‌تان رد نشود. تمامی مقالات علمی و پژوهشی روشی را برای دانشمندان فراهم می‌ﺁورند تا با دیگر دانشمندان در مورد نتایج پژوهش خود ارتباط برقرار کنند. ﺁنها دارای یک ساختار کلی و بخش‌های مشخصی هستند که یک نوع خاصی از اطلاعات را نشان می‌دهند. تعداد و سرفصل‌های بخش‌ها ممکن است در میان مجله‌ها متفاوت باشد. اما در بیشتر موارد، شما باید یک ساختار پایه‌ای را حفظ کنید.

یک مقاله علمی شامل بخش‌های زیر است:

عنوان

چکیده

کلمات کلیدی

مقدمه

مواد و روش‌ها

نتایج

بحث

نتیجه‌گیری

سپاسگزاری

منابع

عنوان

عنوان اولین چیزی است که توجه دیگران را به خواندن مقاله جلب می‌کند. عنوان باید از نظر علمی صحیح باشد و ﺁنچه را که در تحقیقات انجام شده است به درستی ارائه دهد، زیرا این اولین عنصری است که یک سردبیر مجله یا خواننده می‌بیند. عنوان مقاله باید موضوع اصلی مقاله را خلاصه کرده و جذاب باشد. یک محقق باید از نوشتن عناوین بلند و استفاده از کلمات اختصاری ناشناخته در عنوان مقاله خودداری کند.

چکیده

یک چکیده متن کامل , اما خلاصه‌ای کوتاه از مقاله را به خواننده ارائه می‌دهد . در این بخش ، محقق باید تحقیقات خود را به طور واضح و دقیق با تاکید بر اهمیت موضوع و نتایج به‌دست‌آمده، در تعداد محدودی از کلمات (بسته به نوع ژورنال ،برای مثال تا ۲۰۰ کلمه) خلاصه کند. چکیده باید به روشی نوشته شود که دیگران را به خواندن مقاله شما تشویق کند و به‌طورمعمول شامل هیچ مرجعی نیست. شما معمولاً می‌توانید از زمان حال در این بخش استفاده کنید اما از فعل‌های ماضی نیز می‌توان استفاده کرد.

کلمات کلیدی

واژه‌های کلیدی باید ترجیحا شامل  ۴-۲ واژه باشند که نشان می‌دهد موضوع چیست و ارتباط نزدیکی با موضوع شما دارند؛ با کمک واژه کلیدی خود، سایر نویسندگان و محققان می‌توانند مقاله شما را پیدا کنند.

مقدمه

به طور خلاصه در بخش ﺁغازین مقاله، باید به پرسش “چرا” پاسخ دهید و دلایل خود را در رابطه با انتخاب این موضوع برای تحقیق، اهمیت ﺁن و  روش‌های تحقیق و غیره توضیح دهید. در این بخش، شما همچنین برخی اطلاعات پیش‌زمینه را ارائه می‌دهید و زمینه‌ای را برای توصیف مسأله  تحقیق مشخص می‌کنید.همچنین در این قسمت  می‌توانید به شکاف دانش اشاره کنید. در ابتدای مقدمه ، بهتر است به طور کلی صحبت کنیم و به تدریج جزئیات و موضوع اصلی تحقیق را توضیح دهیم. زمان فعل استفاده شده در این بخش ترکیبی از حال و گذشته است.

تحلیل آماری پایان نامه

مواد و روش‌های تحقیق

نوشتن بخش مواد و روش‌ها می‌تواند خسته کننده باشد ، اما اگر به خوبی توصیف و نوشته شود ، نتیجه‌گیری شما را تقویت می‌کند و می‌تواند احتمال چاپ مقاله شما در یک ژورنال خوب را افزایش دهد. در نوشتن این بخش، باید با اطلاعات کلی که شروع کنید و با جزئیات تجربی خاص به پایان برسانید. شما می توانید ﺁزمون‌های ﺁماری و ﺁزمایش‌ها را تا حد ممکن کامل کنید و از اشاره به مزایا و معایب روش‌ها یا هر نوع نتیجه‌ای اجتناب کنید.

نتایج

در این بخش ، دستاوردها ، یافته‌ها و مقادیر عددی نتایج آزمون ، اهمیت و اعتبار آنها و همچنین مشخصات آماری باید به طور واضح و دقیق توضیح داده شود.  زمان فعل مورد استفاده در این بخش در گذشته است.  هدف اصلی این بخش ارائه نتایج شماست.  این بخش را به یک گزارش عینی از نتایج تبدیل کرده و تمام تفسیرهای این بخش را حفظ کنید.

بحث

این بخش نتایج و دستاوردها را تفسیر و تحلیل می‌کند و به همین دلیل به دانش گسترده‌ای نیاز دارد. این بخش باید به بررسی‌های پیشین مربوط به موضوع مقاله‌ای که در مقدمه به ﺁن اشاره شد، بپردازد و روش‌ها و نتایج ﺁن‌ها را با نتایج پژوهش‌های پیشین مقایسه نماید. همچنین لازم است که مزایا و ایرادهای پژوهش حاضر و همچنین سازگاری یا ناسازگاری یافته‌های شما با یافته های قبلی را با دقت شرح دهید. زمان فعل مورد استفاده در این بخش در گذشته است.

نتیجه‌گیری

این بخش خلاصه‌ای از کل مقاله است.  در واقع ، این بخش مشابه چکیده است ، اما به طور کلی ، هیچ محدودیتی در تعداد کلمات ایجاد نمی‌کند.  این بخش اهمیت موضوع ، نتایج کلی تحقیق و تحقیقات انجام شده و همچنین تحقیقات آینده در مورد این موضوع را توضیح و تشریح می‌کند.  زمان فعل استفاده شده در این بخش ترکیبی از گذشته و آینده است.

قدردانی

این بخش لزوماً در کلیه مقالات یافت نمی‌شود. در این بخش ، از همه کسانی که در انجام تحقیق کمک کرده‌اند ، تشکر می کنید.  شما همچنین می توانید از موسساتی که برای مطالعه تحقیقاتی شما حمایت مالی کرده‌اند و یا تجهیزات لازم را در اختیار شما قرار داده‌اند ، سپاسگزاری کنید و از کسانی که به شما کمک کرده‌اند تا بینش ارزشمندی در مورد   چگونگی بهبود مقاله‌تان ارائه دهید، قدردانی کنید.

منابع

این بخش منابع ذکر شده در کل مقاله را ارائه می‌دهد و در انتهای مقاله شما قرار می‌گیرد.  منابع باید به ترتیب حروف الفبا مطابق با حرف اول نویسنده فهرست شده و شماره‌گذاری نشوند. تمام مراجع و رفرنس های داخل متن باید در منابع آورده شده باشد و هیچ مرجعی نباشد که در متن آورده شده باشد ولی در منابع نباشد و این باعث رد شدن مقالات isi بوده است.

مقالات نیازمند یک چهارچوب خاصی است و در یک قالب و شکل کلی نوشته می‌شوند. خارج از این چهارچوب نمی‌توانید مقاله ای را نگارش کنید. ابتدا باید با ساختار کلی مقاله نویسی و نحوه بهبود شرایط پذیرش آشنا شوید و سعی کنید با دقت بیشتری مقاله را نگارش کنید تا کیفیت آن بیشتر شود.

اهمیت مقاله برای دانشجویان ارشد و دکترا

هم اکنون اگر از دغدغه دانشجویان و حتی صاحبان مشاغل سوال کنید خواهید دید که بیشتر مشغول تقویت رزومه و افزودن امتیازات پژوهشی به رزومه خود هستند. دانشجویان به خوبی می‌دانند برای قبولی در مصاحبه آزمون دکتری و استخدام های دولتی و خصوصی مجبور به تقویت رزومه خود هستند. شاغلان در حوزه های دولتی و خصوصی نیز باید برای ارتقای شغلی رزومه بسیار قوی ارائه کنند. در حالت کلی مقالات علمی معتبرترین راه برای تقویت رزومه می‌باشند البته چنانچه در ژورنال های تخصصی ثبت شوند موجب تقویت رزومه خواهند شد در غیر اینصورت به هیچ عنوان مورد توجه واقع نمی‌شوند. تحقیق و پژوهش کار ساده ای نیست و نیاز به صرف زمان بسیار طولانی دارد از همین رو اغلب پژوهشگران و دانشجویان توانایی نگارش مقاله را ندارند. و از دیدگاه آنان نگارش مقاله علمی پژوهش که محتوای ناب و جدید داشته باشد بسیار دشوار است. انواع دیگری از مقالات نیز وجود دارند که در بین تمامی آنها مقالات علمی پژوهشی و isi بیشترین امتیاز را دارند.

مقالات چهارچوب خاصی دارند و در یک قالب و شکل کلی نوشته می‌شوند خارج از این چهارچوب نمی‌توانید مقاله ای را نگارش کنید. با ساختار کلی مقاله نویسی و نحوه بهبود شرایط پذیرش مطالعه کنید و سعی کنید با دقت بیشتری مقاله را نگارش کنید تا کیفیت آن بیشتر شود.

مقاله نویسی و کاربرد آن

هم اکنون اگر از دغدغه دانشجویان و حتی صاحبان مشاغل سوال کنید خواهید دید که بیشتر مشغول تقویت رزومه و افزودن امتیازات پژوهشی به رزومه خود هستند. دانشجویان به خوبی می‌دانند برای قبولی در مصاحبه آزمون دکتری و استخدام های دولتی و خصوصی مجبور به تقویت رزومه خود هستند. شاغلان در حوزه های دولتی و خصوصی نیز باید برای ارتقای شغلی رزومه بسیار قوی ارائه کنند. در حالت کلی مقالات علمی معتبرترین راه برای تقویت رزومه می‌باشند البته چنانچه در ژورنالهای تخصصی ثبت شوند موجب تقویت رزومه خواهند شد در غیر اینصورت به هیچ عنوان مورد توجه واقع نمی‌شوند. تحقیق و پژوهش کار ساده ای نیست و نیاز به صرف زمان بسیار طولانی دارد از همین رو اغلب پژوهشگران و دانشجویان توانایی نگارش مقاله را ندارند. و از دیدگاه آنان نگارش مقاله علمی پژوهش که محتوای ناب و جدید داشته باشد بسیار دشوار است. انواع دیگری از مقالات نیز وجود دارند که در بین تمامی آنها مقالات علمی پژوهشی بیشترین امتیاز را دارند.

مقالات منتشر شده در ژورنال های معتبر امتیاز بسیار زیادی دارند و مزایای بسیاری از این طریق به نویسندگان تعلق می‌گیرد:

  • شناخته شدن به عنوان یک محقق علمی
  • تقویت رزومه شغلی و ارتقای درجه شغلی و استفاده از مقاله در رزومه علمی خود
  • کسب امتیاز در ازمون های استخدامی خصوصی و دولتی
  • کسب امتیاز در پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و دکتری، حداقل دو نمره از پایان نامه در ارشد مربوط به استخراج پایان نامه است و در دوره دکترا نیز بدون چاپ مقاله اجازه دفاع به دانشجوی دکتری داده نمی شود و چاپ مقاله در ژورنال های معتبر که در لیست سیاه نباشند و دارای درجه علمی مورد قبول باشند نزد دانشگاه ها اعتبار دارد. میزان اعتبار ژورنال ها در دانشگاه های آزاد اسلامی دارای سخت گیری زیادی است .
  • امکان جذب سریعتر در مصاحبه آزمون دکترا
  • امکان پذیرش گرفتن و فاند تحصیلی از دانشگاههای خارجی و امکان مهاجرت آسان، بسیاری از هزینه های وکیل و خرج های غیرضروری را می توان با چاپ مقاله بدست آورد. اغلب توصیه می شود که افراد به جای هزینه های گزاف برای مهاجرت تحصیلی ، مقاله ای را به چاپ برسانند تا بتوانند در کنار یادگیری زبان، برای دانشگاه مورد نظر خود اپلای کنند.

ساختار مقاله علمی

اما ساختار و چهارچوب مقاله علمی چگونه است؟ می‌دانید که مقالات باید قالب و چهارچوب مشخصی داشته باشند تا در یک ژورنال تخصصی و معتبر پذیرفته و چاپ شوند. این فرمت و مقاله کلی مقاله برای تمامی مجلات یکسان است شاید تعداد کلمات و نحوه نگارش هر بخش در انواع مجلات متفاوت باشد اما ترتیب قرار گیری کاملا یکسان می‌باشد. چهارچوب مقالات و ترتیب قرار گیری بخش های آن به ترتیب زیر می‌باشند:

برای چاپ مقاله در ژورنال مورد نظر پس از بررسی ژورنال ها و میزان اعتبار آن ها در سایت هایی که در مقالات متعدد در این سایت نام بردیم می توانید به قسمت نحوه نگارش مقاله برای نویسنده را ببنید و سپس آن را به همان فرمت اصلی ژورنال درآورید.

عنوان و موضوع اصلی مقاله

عنوان مقالات می‌بایست ناب و جدید باشند و به هیچ عنوان موضوعات تکراری و کپی در متن مقالات مشاهده نشود. ناب بودن عنوان و مختصر بودن آن کمک بزرگی به پذیرش مقاله شما خواهند کرد عنوان باید معرفی کننده موضوع و هدف اصلی مقاله باشد.

افیلیشن

افیلیشن به زبان ساده یعنی وابستگی سازمانی؛ یعنی شما از سمت کدام مرکز علمی و دانشگاهی مقاله خود را به مجله ارسال کرده اید. اسامی اختصاری نویسندگان با ذکر نام خانوادگی و نام دانشگاه همچنین با مشخص نمودن نویسنده مسئول باید باشد. وابستگی سازمانی هر یک از نویسندگان را نیز بنویسید.

چکیده

قسمت چکیده مقاله خلاصه‌ای از نکات برجسته مقاله است که شامل اهمیت موضوع، هدف اصلی، روش تحقیق و نتایج کلی می باشد. طول چکیده و نوع آن بستگی به محلی دارد که شما می‌خواهید مقاله‌تان را به آنجا بفرستید. ژورنال‌ها و کنفرانس‌ها معمولا مشخص می‌کنند که اندازه و نوع چکیده به چه صورت باشد. چکیده همانند تبلیغ مقاله است، به گونه‌ای بنویسید که خوانندگان را جلب کند” بنابراین قبل از شروع به نوشتن باید دستورالعمل مربوط به مکان ارسال مقاله را مطالعه کنیم. کسانی که با نحوه چکیده نویسی آشنا هستند همان کسانی هستند که با نحوه تبلیغ نویسی هم آشنا هستند که چطوری مقاله را بنویسند که داوران و مخاطبان را جلب این مقاله کند.

کلیدواژه‌ها

شامل کلمات کلیدی که با سرچ آن مقالات در این زمینه مشخص می گردد.

مقدمه

هر مقاله با مقدمه آغاز مي‌شود. نخستين عملكرد مقدمه، كمك به خوانندگان براي درك علت انجام پژوهش است. برخلاف تصور برخی از افراد که گمان می‌کنند مقدمه مقاله بخش بی ارزشی از مقاله است، باید بدانید که این قسمت نشان دهنده ارزش کار شماست.

روش تحقیق

این بخش مربوط به نحوه چگونگی انجام مقاله جهت رسیدن به هدف اصلی پژوهش است. محقق در این بخش از مراحل نوشتن مقاله، طرح تحقیقاتی،ابزار و نرم افزار مورد نیاز، روش جمع‌آوری اطلاعات و کنترل نتایج را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. مثل آنچه در فصل سوم پایان نامه آورده شده است ولی به صورت خلاصه و کوتاه در چند خط آورده می شود.

نتایج تحقیق

در این بخش نویسنده به کمک جدول‌ها، تصاویر و نمودارهای مختلف نتایج کسب شده از هر آزمایش را در اختیار خواننده قرار می‌دهد و توضیحی در رابطه با معنی این نمودارها و تجزیه و تحلیل نتایج ارائه نمی‌دهد.

مثل آنچه در فصل چهارم پایان نامه ها آورده می شود.

بحث و تجزیه و تحلیل

این قسمت نویسنده توضیحات بیشتری در رابطه با نتایج به دست آمده، همبستگی متغیرها و تفسیر آن‌ها در اختیار خواننده قرار می‌دهد. در این قسمت نویسنده بایستی علت هرگونه انحراف از نتایج مورد انتظار و یا نتایج تحقیقات پیشین را برای مخاطب توضیح دهد.

نتیجه گیری

در طریقه نوشتن تحقیق بایستی نحوه نتیجه گیری کلی را در نظر داشت. در این قسمت نویسنده بایستی بتواند به سادگی نتیجه کلی حاصل از تحقیق، معنای آن و تفسیر خود از نتایج به دست آمده را برای خواننده متن ارائه کند. مثل آنچه در فصل پنجم پایان نامه آورده شده است.

منابع و مراجع مقاله

در این قسمت نویسنده بایستی لیستی از تمامی منابعی که در نگارش مقاله به آن‌ها استناد کرده است، تهیه کرده و در انتهای مقاله خود آن را درج کند. استفاده از هرگونه داده، تصویر، نمودار و غیره از مقالات علمی دیگر بدون اشاره به نام آن در لیست منابع، نوعی سرقت علمی به شمار می‌رود. مراجع می بایست در متن مقاله آورده شده باشد و همچنین طبق فرمت اصلی آن ژورنال آورده شود.

مقالات مشابه با این مقاله:

چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی یا مجلات داخلی

سرقت های ادبی مقالات

نحوه چاپ مقاله در ژورنال های isi

معتبرترین ژورنال ها برای خواندن و چاپ مقالات ISI

تشخیص سرقت علمی در پایان نامه و مقاله

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 493 views بار دسته بندی : مراحل چاپ مقاله تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها