رانیا هوم مراحل گام به گام چاپ مقاله در ژورنال های معتبر - رانیا هوم

در این مقاله به بررسی مراحل گام به گام چاپ مقاله در ژورنال های معتبر پرداخته شده است. در نوشتن مقاله باید دقت کنید که مقالات ISI معتبر را بررسی کنید که مقاله ای با سطح پایین را نمی توان در مقالات معتبر ISI چاپ کرد. شما برای نوشتن مقاله و چاپ آن در isi باید یک سری فاکتورهایی را رعایت بکنید : وقتی مقاله را نوشتید دقت کنید که رفرنس های داخلی داخلش نباشد و سعی کنید از ژورنال های معتبر که در خود isi هستند رفرنس داشته باشید. مورد بعدی این است که شما باید ژورنال را پیدا کنید ، شما نمی توانید در هر ژورنالی چاپ بکنید ، باید ژورنال isi باشد مقاله (معتبرترین ژورنال ها برای خواندن و چاپ مقالات ISI) را حتما مطالعه نمایید. و بعد به فارسی به انگلیسی ترجمه بکنید و به آن فرمت تبدیل کنید و بعد بفرستید برای چاپ.

 

پس از نگارش یک مقاله خوب در حد مقالات در ژورنال های ISI باید مراحل زیر را طی کنید.

۱٫ انتخابژورنال مناسب متناسب با موضوع و روش تحقیق مقاله خودنکته ی اولی که باید به آن توجه ویژه ای کنید این است که این ژورنال به صورت تخصصی کار می کنند و فقط مقالات مربوط به اسکوپ رشته خود را به چاپ می رسانند برای همین انتخاب ژورنال مناسب که در محدوده مقاله شما باشد بسیار حائز اهمیت است. اگر مقاله در محدوده و هدف ژورنال ISI نباشد پس از داوری اولیه به دلایل مختلف که اغلب می گویند مقاله در راستای هدف ژورنال نیست رد می گردد.

۲٫ مطالعه راهنمای نویسندگان ژورنال (فرمت مقاله در ژورنال مورد نظر)پس از انتخاب قطعی ژورنال قسمت راهنمای نویسندگان آن را با دقت بخوانید. مقاله شما باید در چارچوب آن ژورنال تنظیم شده باشد، در غیر این صورت مقاله‌تان از جانب سردبیر برگشت داده خواهد شد یا در صورت پذیرش اولیه برای ژورنال ISI، مراحل بررسی طولانی‌تری را پشت سر خواهد گذاشت. هر چه بیشتر براساس ژورنال ISI پیش بروید، سردبیر نسبت به مقاله شما دید مثبت تری پیدا می‌کند.پس از انجام تغییرات، چندین نوبت دیگر مقاله را بخوانید و از همکاران با تجربه بخواهید آن را مطالعه و نقایص احتمالی را برای شما مشخص کنند.

۳٫ سابمیت ویا ارسال مقاله به مجله : ژورنال ISI، به دو صورت پستی و الکترونیکی ارسال می شود که در حال حاضر بیشتر ژورنال ISI، دریافت مقالات را به صورت الکترونیکی به دلیل امن تر و سریع تر بودن، ترجیح می دهند. در ارسال به روش پستی باید علاوه بر نامه همراه، سه تا پنج نسخه از مقاله را پرینت بگیرید و همراه با دیسکت یا CD حاوی متن مقاله، شکل ها و جدول ها به آدرس پستی ژورنال ISI ارسال کنید. فایل مقاله را به فرمت Word یا PDF تهیه و از جدیدترین ویرایش آنها استفاده کنید. سپس فایل PDF را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید تمام حروف، اعداد و نمادها به درستی منعکس شده‌اند. از نمادهای غیر استاندارد استفاده نکنید. پس از ارسال مقاله باید منتظر دریافت نامه اعلام وصول از جانب سردبیر باشید که به پست الکترونیک یا آدرس پستی شما ارسال می شود.

۴٫ بررسی اسکوپ مقالهنتیجه بسیاری از فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، تهیه یک مقاله علمی یا به اصطلاح Paper یا Article است. یک مقاله علمی می تواند به یک ژورنال (مجله) علمی پژوهشی خارجی جهت چاپ ارائه شود. بسیاری از مجلات خارجی پس از دریافت چکیده (Abstract) مقاله، آن را بررسی می نمایند و نتیجه را که می تواند پذیرش (Accept) مقاله یا رد (Reject) آن باشد به نویسنده یا نویسندگان مقاله (Author) اعلام می نمایند.

۵٫ روند بررسی و داوری مقاله : ممکن است مقاله شما به سرعت از جانب سردبیر مورد پذیرش واقع شود. این اتفاق نادر هنگامی رخ می‌دهد که ایده تحقیقاتی شما واقعاً تازه و جالب باشد اما عمدتاً مقاله پس از غربالگری اولیه و اولویت بندی توسط سردبیر یا هیأت سردبیری ژورنال ISI، در اختیار چند داور یا کارشناس قرار می‌گیرد تا به دقت آن را ارزیابی نمایند. داوران موظفند در بازه زمانی که در اختیار دارند، مقاله را نقد و بررسی و نظراتشان را اعلام کنند. معمولاً فرمی در اختیار داور قرار می گیرد تا بر اساس آن، بکر بودن، کیفیت و نقاط ضعف و قوت مقاله را بررسی کند. معمولا زمان داوری ژورنال ها در سایت آن ها مشخص شده است . اگر زمان داوری را نزده بودند می توانید با چک کردن زمان تحویل و زمان اکسپت مقاله متوجه این زمان شوید. دانشجویانی  که می خواهند سریع جواب بگیرند به دنبال ژورنال های با داوری بلندمدت انتخاب نکنید.

۶٫ وضعیت مقاله پس از داوری :آنهایی که تجربه ارسال مقاله دارند می دانند که بعد از داوری مقاله توسط ژورنال ISI، ایمیلی دریافت می کنند که مقاله بسته به شرایط مقاله و ژورنال، با چند حالت روبرو می شوند.وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر معمولاً به یکی از صورتهای زیر خواهد بود:

پذیرش برای چاپ

پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات جزئی

پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات کلی

بررسی مجدد احتمالی برای چاپ پس از اصلاحات اساسی

بررسی احتمالی برای چاپ در قالب نامه به سردبیر یا گزارش کوتاه

غیر قابل چاپ

۱٫ اصلاح و بازبینـی مقاله: ژورنال خارجی نیاز به اصلاح یا رد مقاله را پس از بررسی توسط داوران ژورنال ISI ارائه می کنند. ممکن است مقاله شما بدون هیچگونه نیاز به تغییر مورد پذیرش قرار گیرد، اما در اکثر موارد به بازبینی و اصلاح مقاله نیاز پیدا می‌کنید. به این مفهوم که سردبیر ژورنال با اعلام پذیرش مشروط مقاله، از شما می‌خواهد تغییرات جزئی یا کلی را که براساس نظرات داوران برای شما فهرست گردیده است در مقاله اِعمال کنید تا مقاله‌تان مجدداً بررسی شود. در این صورت معمولاً یک بازه زمانی برای شما تعیین می‌گردد تا اصلاحات مورد نظر را انجام دهید. اگر مدت زیادی از زمان ارسال مقاله می گذرد، مراجع آن را به روز کنید.سعی کنید کار اصلاح را پیش از تمام شدن فرصتی که در اختیارتان گذاشته شده به پایان رسانید.

۲٫ پذیرش و چاپ مقاله: پس از آن که مقاله شما مورد پذیرش قرار گرفت، به خودتان تبریک بگویید. .پس از پذیرش مقاله و پیش از چاپ آن، ویرایش نهایی انجام می شود که گستردگی آن در ژورنال ISI مختلف متفاوت است. این ویرایش شامل غلط گیری املایی، اصلاح علائم نقطه گذاری، روان سازی جملات، رفع ابهامات گـرامری، و بررسی بخش هایی است که احتمال خطا در آنها زیاد است (چکیده، قسمتهای آماری، شکل ها، جدول ها و مراجع). در برخی ژورنال ISI، برطرف کردن ایرادات از طرف دفتر سردبیر به ویراستار فنی ارجاع می شود. پس از این مرحله، نسخه آماده برای چاپ مقاله در اختیارتان قرار می گیرد تا برای آخرین بار بررسی و آن را تأیید کنید.

۳٫ ریجکت شدن مقاله: مقاله شما ممکن است بدون داوری و مستقیماً از جانب سردبیر رد شود. رد شدن سریع مقاله علل مختلفی دارد و همواره به معنای کم ارزش بودن مقاله شما نیست. ممکن است مقاله اصلاً در حیطه علمی مورد علاقه آن ژورنال ISI نبوده باشد. اگر مقاله شما پس از بررسی توسط داوران و جمع بندی نظرات آنها مردود تشخیص داده شود، سردبیر در قالب یک نامه محترمانه ضمن اعلام این مطلب، نظرات داوران را به شما منعکس می‌کند.از همان روزی که مقاله شما رد شد، دوباره دست به کار شوید. نخست کلیه ایراداتی را که داوران ژورنال به آنها اشاره کرده اند اصلاح کنید و نظرات داوران را به دقت بررسی کنید و آنها را در مقاله‌تان اعمال نمایید. زیرا به علت تخصصی بودن موضوع، ممکن است مقاله تان پس از ارسال به ژورنال بعدی، مجدداً در اختیار همان داور یا داوران قرار گیرد. ژورنال بعدی را با دقت انتخاب کنید. دقت داشته باشید که ممکن است مقاله شما در یک ژورنال با ایمپکت فکتور پایین رد شود ولی در یک مجله دیگر با ایمپکت فکتور بالاتر قبول شود. نظر داوران نسبت به مقاله شما در همه ژورنال ها یکسان نیست.

جواب دهی به نظر داوران

اگر شما توجیه قانع کننده ای داشته باشید می توانید با تغییرات جزیی در بخشی از مقاله ،داور را قانع کنید که ایرادات گرفته شده اشتباه می باشد.توجیهات و دلایلی که شما ذکر می کنید اگر شفاف و منطقی باشد، مورد قبول داروران قرار خواهد گرفت.

پاسخگویی مستقیم به کامنتهای داوران

اصلاح کردن و ارسال مجدد مقاله به مجله

به چالش کشیدن داور با یک توجیه خوب

در نظر داشته باشید که مقالات چاپ شده در مجلات نسخه نهایی مقاله هستند. زمانی که شما مقالات چاپ شده را مطالعه می کنید از کیفیت مقاله ی خود نا امید نشوید،زیرا این مقالات ،نهایی هستند و بعد از چندین بار ویرایش و اصلاح به چاپ رسیده باشند.

راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقالات در ژورنال های ISI

۱-ابتدا مقاله فارسی خود را قبل از ارسال به یک متخصص بفرستید و نظر آن ها را اعمال کنید.

۲-مرحله بعدی ترجمه فارسی به انگلیسی است.برای این کار بهتر است اگر زبان انگلیسی خودتان خوب است که خودتان انجام دهید ولی اگر زبانتان قوی نیست، کلمات تخصصی را در داخل پرانتز یا رفرنس ترجمه کنید تا مترجم بتواند ترجمه درستی برایتان انجام دهد. مقاله خود را بعد از ترجمه ویراستاری کنید.ب سیاری از مقالات خوب ایرانی به دلیل عدم نگارش و گرامر نادرست رد می شوند.

مقالات مشابه با این مقاله:

نحوه چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم

نحوه چاپ مقاله در ژورنال های isi

معتبرترین ژورنال ها برای خواندن و چاپ مقالات ISI

چگونه مقاله آی اس آی (isi) معتبر بنویسیم؟

چاپ تضمینی مقاله ISI

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 289 views بار دسته بندی : مراحل چاپ مقاله تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها