رانیا هوم نحوه انتخاب مجله و ژورنال مناسب با مقاله - رانیا هوم

پس از نگارش مقاله مناسب، نحوه انتخاب مجله و ژورنال مناسب با مقاله از مهم ترین مسائل است. انتخاب مجله اولین و مهمترین مراحل جهت چاپ مقاله است.

 

نکات کلیدی در انتخاب مجله برای ارسال مقاله

درحالی‌ که کیفیت مجلات مهم هستند، اگر وقت کافی دارید بهتر است مقاله خود را به ژورنال‌هایی که بیشترین کیفیت را دارند، ارسال کنید؛ با اینکه احتمال ریجکت شدن مقاله در این مجلات معتبر زیاد است ولی شما با پاسخی که آن ژورنال به شما می دهد می توانید در چاپ مقاله خود را در ژورنال معتبر افزایش دهید. بهتر است مقاله خود را فقط به یک ژورنال ارسال کرده و از سابمیت همزمان مقاله به چند ژورنال خودداری کنید (مگر اینکه مجبور شوید و اگر این کار را کردید باید ریسک آن ها را بپذیرید). به‌این‌ترتیب نخست یک مجله را انتخاب کرده، مقاله خود را سابمیت کنید. منتظر جواب، نامه سردبیر مجله و نتیجه داوری بمانید. اگر مقاله شما برای چاپ در مجله ریجکت شد، در این صورت شما می‌توانید مقاله خود را به ژورنال دیگر ارسال کنید . اگر مقاله خود را به بیش از یک ژورنال ارسال کنید شما دچار خلاف شده اید و اگر بفهمند شما و استاد راهنما شما متخلف شمرده خواهید شد.

۱- انتخاب مجله مناسب

  1. مجله ی مدنظر چه نوع مجله ای است؟
  2. مجلات کجا نمایه می شوند؟
  3. هر مجله چند امتیاز برای شما خواهد داشت؟
  4. آیا موضوع مقاله مرتبط با موضوع مجله است یا خیر؟
  5. آیا مقاله من از لحاظ ارزش علمی در حد مجله منتخب است؟
  6. مجله انتخابی جزو مجلات معتبر می باشد یا غیر معتبر (بلک لیست وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی) و جعلی می باشد؟

در ادامه پاسخ سؤالات بالا شرح داده شده است.  در پاسخ به سوال اول باید بدانیم که مجلات به انواع زیر تقسیم میشوند:

پاسخ سوال۳:

در مقاطع تحصیلی مختلف امتیاز چاپ مقاله برای مجلات مختلف متفاوت است.مثلا برای مقطع ارشد:

  • پذیرش یا چـاپ مقـاله در در مجلات ISI حداکثـر ۲
  • مجلات انگلیسی زبان غیر ISI حداکثـر ۵/۱
  • مجلات علمی-پژوهشی حداکثـر ۵/۱
  • مجلات علمی- تـرویجی مصوب وزارت علوم یا دانشگاه آزاد اسلامی حداکثـر ۱
  • مجلات علمی معتبر  حداکثـر ۵/۰

پاسخ سوال۴:

مجله انتخابی بایستی مرتبط با موضوع مقاله شما انتخاب شود .مقاله را به هر مجله ای نمی توان ارسال کرد چون رد می شود و وقت شما هدر می رود. بایستی مجله ای مرتبط انتخاب نماییم. هر مجله در قسمت اسکوپ خود مشخص کرده که چه نوع رشته و گرایشی را پذیرش میکند، پس در انتخاب ژورنال بایستی اسکوپ و محدوده مجله را بررسی نماییم.

پاسخ سوال۶:

مجله انتخاب شده بایستی از لحاظ اعتبار و جعلی بودن نیز بررسی گردد.دانشگاه آزاد ،وزارت علوم و وزارت بهداشت در دوره های زمانی مشخص لیست جدید مجلات نامعتبر را اعلام میکنند.پس موقع انتخاب مجله بایستی آخرین لیست وزارت مربوطه را بررسی نموده و از معتبر بودن یا نبودن مجله مطمن شویم. مجلات  انتخاب شده در ژورنال های معتبر تامسون رویترز و JCR همیشه معتبر هستند. لیست مجلات JCR نیز در مقاله اعتبار مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی می توانید دانلود کنید

مقاله معتبر

آیا می توان به مؤسسات با عنوان چاپ تضمینی مقالات در مجلات دلخواه شما اعتماد کرد؟

هیچ مؤسسه و فردی نمی تواند قول چاپ تضمینی مقالات معتبر ISI و مجلات معتبر علمی پژوهشی و علمی ترویجی را بدهد. اگر با همچین پیشنهادی روبرو شدید مطمئن باشید آن ژورنال یا جز لیست سیاه است یا غیر معتبر است. هیچ فردی نمی تواند با هماهنگی قبلی با ژورنال و مجله، مقاله ای را در ژورنال دارای اعتبار چاپ کند.

معیارهای یک مجله خوب برای چاپ مقاله

اعتبار مقالات داخلی وخارجی که در سایت های معتبر هستند در مقاله اعتبار مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی عنوان شده است.

چاپ مقالات آی اس آی به گونه ای نیست که بشود تضمین داد که مقاله در داخل این ژورنال چاپ می شود. هیچوقت نمی توان تضمین داد چون افراد و داورانی که آنجا هستند ناشناخته هستند و برای کسی مشخص نیست  و اگر کسی تضمین بکند که این مقاله در این ژورنال چاپ می شود ، یا یک مشکلی وجود دارد و یا اینکه آشنایی دارد و آن ژورنال از نظر اعتبار معتبر نیست!

چاپ تضمینی مقاله در مجلات و نشریات معتبر isi یکی از مهم ترین راه های افزایش امتیازات پژوهشی و تقویت رزومه تحصیلی است که برای مهاجرت تحصیلی یا ادامه تحصیل و ارتقای رزومه برای ارتقای شغل راهکاری تضمینی است.برای چاپ تضمینی مقاله در نشریات و مجلات معتبر، نیاز به یک سری اطلاعات و تجربه قبلی نیاز دارید که می توانید از کسانی که مقاله ای را در مجلات معتبر چاپ کردند کمک بگیرید.

ابتدا نیاز به یک نویسنده ماهر هست تا بتواند یک مقاله خوب با دقت و مهارت بالا و خالی از ایراد نگارشی و گرامری بنویسد. نجوه ترجمه ونحوه نگارش مقاله از فارسی به انگلیسی یکی از مهم ترین قسمت چاپ مقاله isi است. لازمه این کار این است که فرد دانش وسیعی در زمینه موضوع پژوهشی خود داشته باشد تا بتواند از اطلاعات موجود بهترین استفاده را نماید. یک نویسنده مقاله علاوه بر داشتن تخصص در حوزه تحصیلی خود باید دانش وسیعی از مجلات، فاکتورهای مهم آن ها، نحوه پاسخگویی به ادیتور، نحوه سابمیت مقاله و تمام آنچه که یک فرد هنگام چاپ مقاله با آن روبروست داشته باشد. اکسپت و چاپ تصمینی مقاله ISI و یا هر مجله دیگر مانند اسکوپوس، ISC و غیره یک هنر است و افراد برای اینکه اثر علمی خود را به مرحله اکسپت و چاپ برسانند می بایست این هنر و مهارت را فرا بگیرند. چون کشور ما در تحریم است بسیاری از ژورنال ها نسبت به ایران موضع دارند و اغلب مقالات از طرف ایران را بدون دلیل قبول نمی کنند یا ایرادی می گیرند که از نظر علمی مورد قبول نیست.

مهارت های مورد نیاز در فرآیند اکسپت و چاپ تضمینی مقاله ISI

  • داشتن تخصص و دانش قوی در رشته تخصصی خود و حیطه مورد مطالعه
  • داشتن مهارت های نوشتن و شناخت تمامی چارچوب مقالات علمی که بصورت تضمینی اقدام به چاپ مقاله می کنند.
  • شناخت مجلات  تضمینی و پیدا کردن مجله متناسب با موضوع مقاله بسیاری از دانشگاه های کشور مقالات مورد تأیید خود را در سایت خود قرار داده اند و اگر به دنبال چاپ مقاله برای دکترا هستین که مورد تأیید دانشگاه خود هستین می توانین از همین ژورنال های قرار داده شده در دانشگاه استفاده کنید.
  • ترجمه و نوشتن cover letter
  • مهارت ارسال مقاله به مجلات تضمینی، مجلاتی باید انتخاب گردد که در مدت زمان خوب چاپ جواب دهند.
  • نحوه برقراری ارتباط با سردبیر مجلات تضمینی
  • پاسخگویی سریع و مناسب به نظرات داوران مجله، پس از فرستادن مقاله، داوران نسبت به مقاله شما نظر می دهند که باید جواب داده شود.

نکات مهم در اکسپت و پذیرش تضمینی مقاله ISI

همانطور که می دانید، مجلات ISI بخصوص مجلات ISI ایمپکت دار در پذیرش مقاله بسیار سخت گیر هستند. علت آن هم داوری تخصصی این مجلات می باشد که اجازه پذیرش و چاپ تضمینی هر مقاله ای را نمی دهند. اما مجلات بدون ایمپکت isi مجلات تضمینی هستند و مقالاتی که خوب نوشته شده باشند را پذیرش و چاپ می کنند. بنابراین در نوشتن مقالات ISI بایستی به نکات کلیدی آن توجه نمایید و تا حد امکان از تجربیات افراد دیگر بخصوص اساتید دانشگاهی کمک بگیرید. در ادامه به سه مورد مهم که نقش اساسی در پذیرش تضمینی مقاله شما در مجلات ISI دارد، اشاره می کنیم.

  • محتوای قوی: اولین نکته در نوشتن یک مقاله، توجه به محتوای آن است. هر مقله ای توانایی و قابلیت چاپ تضمینی در مجلات ISI  را ندارد. باید موضوع انتخابی آن بروز و جدید باشد ، تحقیقات جامع صورت گیرد و ایراد ادبی و فنی نداشته باشد. اگر محتوای مقاله خوب باشد، تا ۷۰ درصد از سوی مجلات پذیرفته خواهد شد.
  • انتخاب درست مجله: هر مجله برای خود حوزه ی مشخصی دارد و مقالاتی را پذیرش و بصورت تضمینی چاپ می کند که در حیطه ی تخصصی خود باشد. پس لازم است قبل از ارسال مقاله به مجله، بخش اسکوپ آن را مطالعه نمایید تا با انتخاب مجله اشتباه ، زمان ، وقت و هزینه ی خود را هدر ندهید.
  • سطح کیفی مقاله ی خود را بدانید: مجلات دارای ایمپکت از سایر مجلات ISI دارای اعتبار بالاتری هستند. داوری سختری دارند و عبور از فیلترینگ ادیتور ها نیاز به مقاله ی قوی دارد. بنابراین چاپ مقاله در این مجلات تضمینی نمی باشد. به این نکته توجه نمایید که مقاله خود را در مجلاتی به چاپ برسانید که در حد و اندازه مقاله شما باشد. هرگز بلندپروازی نکنید. زیرا هم باعث هدر رفتن وقتتان شده و هم باعث دلسردی شما بعد از ریجکت مقاله می شود.

با توجه به نکات ذکر شده، توجه به تمامی نکات کلیدی برای پذیرش تضمینی مقاله از مجلات ISI ضروری به نظر می رسد. انجام تمامی موارد در کنار یکدیگر می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. اگر مقاله شما محتوای خوبی داشته باشد اما در مجله معتبری به چاپ نرسد، تمام ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد. یا عدم توجه به سطح کیفی مقاله و سطع علمی مجله، باعث ریجکت شدن مقاله و هدر رفتن وقتتان می شود. بنابراین بایستی با حوصله و دقت کافی، تمامی نکات را در نظر بگبربد تا بتوانید پذیرش مقاله خود را بصورت تضمینی از مجلات ISI دریافت نمایید. حتما دقت کنید که مقاله خود را برای ژورنال های فاقد اعتبار و لیست سیاه دانشگاه ها نفرستین که هیچ امتیازی برای چاپ مقاله در این مجلات نیست.

چاپ تضمینی مقاله ISI

مجلات isi یکی از معتبرترین و پرمخاطب ترین ژورنال ها برای قوی نمودن رزومه، دکترا و مهاجرت تحصیلی است و  که اغلب نویسندگان تمایل به چاپ مقاله در این نوع از ژورنال ها دارند.  برای چاپ مقاله در این ژورنال ها، مقاله باید بار علمی بسیار بالایی داشته باشد و همچنین با کیفیت بسیار بالایی ویرایش و ترجمه شده باشد. در این بخش نحوه چاپ مقاله در ژورنال های isi را به صورت کامل برای شما شرح داده شده است. مجلات ISI با توجه به اعتبار بسیار بالایی که دارند داوری بسیار سختگیرانه ای دارند و مقاله باید دارای اعتبار و کیفیت بسیار بالایی باشد تا قابل چاپ در این نوع از ژورنال ها باشد. هر مقاله ای را نمی توان در این ژورنال ها چاپ نمود. برای چاپ و سابمیت مقاله عجله نکنید و سعی کنید ابتدا مقاله را کاملا آماده کنید و ویرایشات لازم را انجام دهید مقاله چنانچه کیفیت بالایی نداشته باشد بعد از سابمیت به ژورنال یقینا ریجکت خواهد شد بنابراین بهتر است ابتدا از کیفیت مقاله اطمینان حاصل فرمایید و سپس سابمیت انجام دهید. مراحل زیر برای آماده سازی مقاله برای سابمیت به ژورنال کاملا ضروری می‌باشد. اگر برای نگارش مقاله وقت کافی اختصاص ندهید بعد برای پذیرش مقاله دچار مشکل می شوید و مقاله آماده ای هم که نتواند پذیرش بگیرد هیچ فایده ای ندارد.

۱-ویرایش مقاله

داوران هر ژورنالی، معیارهای خاصی برای پذیرش مقاله دارند تا حد امکان سعی کنید مقاله را به نحوی ویرایش نمایید که آمادگی سابمیت به ژورنال را داشته باشد. شما بایستی مقاله نوشته شده را چندین و چندین بار در مکان‌ها و زمان‌های مختلف بازخوانی کنید. این بازخوانی‌ها می‌تواند بسیاری از ایرادات مقاله نوشته شده را مشخص سازد. اقدام بعدی درخواست از یک همکار یا محقق دیگر، برای مطالعه مقاله شما و مشخص کردن ایرادات وارد شده است. مقاله ابتدا باید به صورت فارسی واضح و بدون اشکال نوشته شده باشد که بتوان به راحتی آن را ترجمه نمود.

چاپ مقاله در ژورنال های isi

۲-بررسی هدف و محدوده ژورنال

در رابطه با مجلات مطالعه کامل انجام دهید مقاله باید کاملا منطبق با حوزه موضوعی و تخصصی مجله باشد و از طرفی سطح کیفی مقاله و ژورنال نیز متناسب باشد. اگر در مورد ژورنال مطالعه دقیق انجام ندهید مقاله به محض سابمیت توسط سردبیر ریجکت خواهد شد و به بخش داوری نخواهد رسید. مطالعه در مورد ژورنال قبل از سابمیت کاملا ضروری می‌باشد. آن ژورنال چه هدفی را دنبال می کند و چه مقالاتی را مورد پذیرش قرار می دهد.

۳-ترجمه فارسی به انگلیسی

مقاله ای که قرار است در یک ژورنال isi سابمیت شود باید با کیفیت کاملا تخصصی و تضمینی ترجمه شود. بهتر است مقاله را به مترجمی واگذار نمایید که در حوزه تخصصی مقاله سواد علمی داشته باشد و بتواند ترجمه را با کیفیت طلایی و بسیار بالا انجام دهد. کیفیت ترجمه از دیدگاه داوران ژورنالها بسیار موضوع مهمی می‌باشد زیرا داوران باتوجه به اینکه زبان مادریشان انگلیسی می‌باشد قدرت تشخیص بالایی دارند و کیفیت ترجمه را به مراتب بیشتر درک می‌کنند.  هر مترجمی نمی تواند مقاله تخصصی isi را ترجمه کند.

۴-درآوردن مقاله طبق فرمت‌ ژورنال

هر یک از ژورنال ها فرمت مشخص خاص خود را دارند که باید مقاله قبل از سابمیت به ژورنال تبدیل به فرمتی شود که از طرف ژورنال مشخص شده است. فرمت مجلات را می‌توانید با مراجعه به سایت ژورنال به دست آورید. تبدیل فرمت ژورنال و ویرایش آن با کیفیت بالا میزان تاثیر مقاله را چندین برابر بالاتر می‌برد.

بعد از اتمام مراحل فوق باید مقاله را به ژورنالی که انتخاب کرده اید سابمیت نمایید. سابمیت مقاله به ژورنال فقط باید از طریق راه هایی که خود ژورنال مشخص کرده است انجام شود.

چاپ مقاله در ژورنال های isi

نکات کلیدی جهت چاپ مقاله isi:

۱-با انتخاب عنوان و چکیده مناسب، مقاله را برای نگاه اول جذاب کنید.
چکیده و عنوان تحقیق از جهت این که اولین مطالب مشاهده شده از مقاله شما خواهد بود، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. نکات زیر را در رابطه با آنها و در نحوه چاپ مقاله isi رعایت کنید:
عنوان: عنوان باید به گونه‌ای انتخاب شود که زمینه اصلی تحقیق را به طور واضح مشخص سازد.
چکیده: بایستی به دقت نگارش شود و هدف تحقیق را مشخص سازد. بایستی به طور خلاصه به مشکل اصلی، یافته‌های اصلی و روش تحقیق اشاره کند. حتما به میزان کلمات مشخص شده برای آن دقت کنید(محدودیت در کلمات دارد)

۲-یک ویرایش اساسی و حرفه‌ای برای کل نوشته خود اعم از چکیده و منابع اعمال کنید.
کلیدی‌ترین ویژگی یک نوشته علمی با کیفیت، وضوح و شفافیت آن است و توصیه می‌شود قبل از ارسال مقاله، این مطلب را به طور کامل در تمام بخش‌های تحقیق مورد ارزیابی قرار دهید. اولین نکته‌ای که توسط ویراستار مقاله ارزیابی می‌شود، شفافیت نوشته است.

۳-یک نامه حمایتی مناسب برای نوشته خود تنظیم کنید.

هرگز نقش نامه حمایتی را برای گرفتن پذیرش از یک مجله مناسب دست کم نگیرید و برای نگارش آن زمان و دقت زیادی به خرج دهید. برخی از افراد غیر حرفه‌ای در نوشتن مقاله، برای تنظیم نامه پوششی، چکیده مقاله را در آن کپی می‌کنند که بسیار اشتباه است. یک نامه پوششی خوب بایستی: اولاً موضوع کلی تحقیق را مشخص سازد، ثانیاً به نوآوری تحقیقات اشاره کند و ثالثاً ارتباط مقاله را با اهداف مجله هدف مشخص سازد. مقاله ما باید کاملا در راستای اهداف ژورنال باشد.

چاپ مقاله در ژورنال های isi

معرفی معتبرترین سایت ها برای چاپ مقاله  isi

اگر به دنبال چاپ مقاله isi هستید ابتدا باید اعتبار مجلات و ژورنال های مرتبط را بدانید در این بخش معتبرترین سایت های بین المللی برای چاپ مقالات و اعتبار آن ها را به شما عزیزان معرفی می کنیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی اعتبار مجله را تشخیص دهید.

اعتبار سنجی مجلات معتبر

بهترین راه اعتبارسنجی مجلات  و کسب اطمینان از اعتبار آن ها سایت رسمی آنها است. لیست مجلات دارای اعتبار هر مجله در سایت رسمی آن قابل دسترسی می‌باشد. با مراجعه به آدرس هر سایت می‌توانید با وارد نمودن عنوان وکد issn یا doi مجلات از اعتبار آنها اطمینان حاصل فرمایید. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که لیست مجلات هر سال به روز رسانی می‌شوند و باید همیشه لیست جدید و به روز را در اختیار داشته باشید. ما یرای اینکه بدانیم کدام مقاله معتبر است ، لازم نیست که حتما برویم و لیست سیاه را چک بکنیم! دو تا سایت معتبر است که در پایین برای شما آورده شده است و اگر شما داخل این سایت ها سرچ بکنید و داخل این سایت ها نباشید یعنی فیک است و جزء لیست سیاه است. مقالاتی که جزء لیست سیاه است ارزش چاپ کردن مقاله ندارند و اگر شما در این ژورنال ها مقاله چاپ بکنید جزء نویسندگان فیک قرار می گیرید اعتبار سنجی مجلات موسسه تامسون رویترز (isi) با مراجعه به آدرس سایت زیر می‌باشد که می‌توانید با وارد کردن عنوان و یا issn مجلات مورد نظرتان از معتبر بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

https://mjl.clarivate.com/home#journal_lists

شناسایی معتبرترین ژورنال های لیست jcr در سایت زیر :

https://www.scimagojr.com/journalrank.php

در این مقاله به بررسی مراحل گام به گام چاپ مقاله در ژورنال های معتبر پرداخته شده است. در نوشتن مقاله باید دقت کنید که مقالات ISI معتبر را بررسی کنید که مقاله ای با سطح پایین را نمی توان در مقالات معتبر ISI چاپ کرد. شما برای نوشتن مقاله و چاپ آن در isi باید یک سری فاکتورهایی را رعایت بکنید : وقتی مقاله را نوشتید دقت کنید که رفرنس های داخلی داخلش نباشد و سعی کنید از ژورنال های معتبر که در خود isi هستند رفرنس داشته باشید. مورد بعدی این است که شما باید ژورنال را پیدا کنید ، شما نمی توانید در هر ژورنالی چاپ بکنید ، باید ژورنال isi باشد مقاله (معتبرترین ژورنال ها برای خواندن و چاپ مقالات ISI) را حتما مطالعه نمایید. و بعد به فارسی به انگلیسی ترجمه بکنید و به آن فرمت تبدیل کنید و بعد بفرستید برای چاپ.

پس از نگارش یک مقاله خوب در حد مقالات در ژورنال های ISI باید مراحل زیر را طی کنید.

۱٫ انتخابژورنال مناسب متناسب با موضوع و روش تحقیق مقاله خود : نکته ی اولی که باید به آن توجه ویژه ای کنید این است که این ژورنال به صورت تخصصی کار می کنند و فقط مقالات مربوط به اسکوپ رشته خود را به چاپ می رسانند برای همین انتخاب ژورنال مناسب که در محدوده مقاله شما باشد بسیار حائز اهمیت است. اگر مقاله در محدوده و هدف ژورنال ISI نباشد پس از داوری اولیه به دلایل مختلف که اغلب می گویند مقاله در راستای هدف ژورنال نیست رد می گردد.

۲٫ مطالعه راهنمای نویسندگان ژورنال (فرمت مقاله در ژورنال مورد نظر) : پس از انتخاب قطعی ژورنال قسمت راهنمای نویسندگان آن را با دقت بخوانید. مقاله شما باید در چارچوب آن ژورنال تنظیم شده باشد، در غیر این صورت مقاله‌تان از جانب سردبیر برگشت داده خواهد شد یا در صورت پذیرش اولیه برای ژورنال ISI، مراحل بررسی طولانی‌تری را پشت سر خواهد گذاشت. هر چه بیشتر براساس ژورنال ISI پیش بروید، سردبیر نسبت به مقاله شما دید مثبت تری پیدا می‌کند.پس از انجام تغییرات، چندین نوبت دیگر مقاله را بخوانید و از همکاران با تجربه بخواهید آن را مطالعه و نقایص احتمالی را برای شما مشخص کنند.

۳٫ سابمیت ویا ارسال مقاله به مجله : ژورنال ISI، به دو صورت پستی و الکترونیکی ارسال می شود که در حال حاضر بیشتر ژورنال ISI، دریافت مقالات را به صورت الکترونیکی به دلیل امن تر و سریع تر بودن، ترجیح می دهند. در ارسال به روش پستی باید علاوه بر نامه همراه، سه تا پنج نسخه از مقاله را پرینت بگیرید و همراه با دیسکت یا CD حاوی متن مقاله، شکل ها و جدول ها به آدرس پستی ژورنال ISI ارسال کنید. فایل مقاله را به فرمت Word یا PDF تهیه و از جدیدترین ویرایش آنها استفاده کنید. سپس فایل PDF را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید تمام حروف، اعداد و نمادها به درستی منعکس شده‌اند. از نمادهای غیر استاندارد استفاده نکنید. پس از ارسال مقاله باید منتظر دریافت نامه اعلام وصول از جانب سردبیر باشید که به پست الکترونیک یا آدرس پستی شما ارسال می شود.

۴٫ بررسی اسکوپ مقاله : نتیجه بسیاری از فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، تهیه یک مقاله علمی یا به اصطلاح Paper یا Article است. یک مقاله علمی می تواند به یک ژورنال (مجله) علمی پژوهشی خارجی جهت چاپ ارائه شود. بسیاری از مجلات خارجی پس از دریافت چکیده (Abstract) مقاله، آن را بررسی می نمایند و نتیجه را که می تواند پذیرش (Accept) مقاله یا رد (Reject) آن باشد به نویسنده یا نویسندگان مقاله (Author) اعلام می نمایند.

۵٫ روند بررسی و داوری مقاله : ممکن است مقاله شما به سرعت از جانب سردبیر مورد پذیرش واقع شود. این اتفاق نادر هنگامی رخ می‌دهد که ایده تحقیقاتی شما واقعاً تازه و جالب باشد اما عمدتاً مقاله پس از غربالگری اولیه و اولویت بندی توسط سردبیر یا هیأت سردبیری ژورنال ISI، در اختیار چند داور یا کارشناس قرار می‌گیرد تا به دقت آن را ارزیابی نمایند. داوران موظفند در بازه زمانی که در اختیار دارند، مقاله را نقد و بررسی و نظراتشان را اعلام کنند. معمولاً فرمی در اختیار داور قرار می گیرد تا بر اساس آن، بکر بودن، کیفیت و نقاط ضعف و قوت مقاله را بررسی کند. معمولا زمان داوری ژورنال ها در سایت آن ها مشخص شده است . اگر زمان داوری را نزده بودند می توانید با چک کردن زمان تحویل و زمان اکسپت مقاله متوجه این زمان شوید. دانشجویانی  که می خواهند سریع جواب بگیرند به دنبال ژورنال های با داوری بلندمدت انتخاب نکنید.

۶٫ وضعیت مقاله پس از داوری :آنهایی که تجربه ارسال مقاله دارند می دانند که بعد از داوری مقاله توسط ژورنال ISI، ایمیلی دریافت می کنند که مقاله بسته به شرایط مقاله و ژورنال، با چند حالت روبرو می شوند.وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر معمولاً به یکی از صورتهای زیر خواهد بود:

پذیرش برای چاپ

پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات جزئی

پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات کلی

بررسی مجدد احتمالی برای چاپ پس از اصلاحات اساسی

بررسی احتمالی برای چاپ در قالب نامه به سردبیر یا گزارش کوتاه

غیر قابل چاپ

۱٫ اصلاح و بازبینـی مقاله: ژورنال خارجی نیاز به اصلاح یا رد مقاله را پس از بررسی توسط داوران ژورنال ISI ارائه می کنند. ممکن است مقاله شما بدون هیچگونه نیاز به تغییر مورد پذیرش قرار گیرد، اما در اکثر موارد به بازبینی و اصلاح مقاله نیاز پیدا می‌کنید. به این مفهوم که سردبیر ژورنال با اعلام پذیرش مشروط مقاله، از شما می‌خواهد تغییرات جزئی یا کلی را که براساس نظرات داوران برای شما فهرست گردیده است در مقاله اِعمال کنید تا مقاله‌تان مجدداً بررسی شود. در این صورت معمولاً یک بازه زمانی برای شما تعیین می‌گردد تا اصلاحات مورد نظر را انجام دهید. اگر مدت زیادی از زمان ارسال مقاله می گذرد، مراجع آن را به روز کنید.سعی کنید کار اصلاح را پیش از تمام شدن فرصتی که در اختیارتان گذاشته شده به پایان رسانید.

۲٫ پذیرش و چاپ مقاله: پس از آن که مقاله شما مورد پذیرش قرار گرفت، به خودتان تبریک بگویید. .پس از پذیرش مقاله و پیش از چاپ آن، ویرایش نهایی انجام می شود که گستردگی آن در ژورنال ISI مختلف متفاوت است. این ویرایش شامل غلط گیری املایی، اصلاح علائم نقطه گذاری، روان سازی جملات، رفع ابهامات گـرامری، و بررسی بخش هایی است که احتمال خطا در آنها زیاد است (چکیده، قسمتهای آماری، شکل ها، جدول ها و مراجع). در برخی ژورنال ISI، برطرف کردن ایرادات از طرف دفتر سردبیر به ویراستار فنی ارجاع می شود. پس از این مرحله، نسخه آماده برای چاپ مقاله در اختیارتان قرار می گیرد تا برای آخرین بار بررسی و آن را تأیید کنید.

۳٫ ریجکت شدن مقاله: مقاله شما ممکن است بدون داوری و مستقیماً از جانب سردبیر رد شود. رد شدن سریع مقاله علل مختلفی دارد و همواره به معنای کم ارزش بودن مقاله شما نیست. ممکن است مقاله اصلاً در حیطه علمی مورد علاقه آن ژورنال ISI نبوده باشد. اگر مقاله شما پس از بررسی توسط داوران و جمع بندی نظرات آنها مردود تشخیص داده شود، سردبیر در قالب یک نامه محترمانه ضمن اعلام این مطلب، نظرات داوران را به شما منعکس می‌کند.از همان روزی که مقاله شما رد شد، دوباره دست به کار شوید. نخست کلیه ایراداتی را که داوران ژورنال به آنها اشاره کرده اند اصلاح کنید و نظرات داوران را به دقت بررسی کنید و آنها را در مقاله‌تان اعمال نمایید. زیرا به علت تخصصی بودن موضوع، ممکن است مقاله تان پس از ارسال به ژورنال بعدی، مجدداً در اختیار همان داور یا داوران قرار گیرد. ژورنال بعدی را با دقت انتخاب کنید. دقت داشته باشید که ممکن است مقاله شما در یک ژورنال با ایمپکت فکتور پایین رد شود ولی در یک مجله دیگر با ایمپکت فکتور بالاتر قبول شود. نظر داوران نسبت به مقاله شما در همه ژورنال ها یکسان نیست.

جواب دهی به نظر داوران

اگر شما توجیه قانع کننده ای داشته باشید می توانید با تغییرات جزیی در بخشی از مقاله ،داور را قانع کنید که ایرادات گرفته شده اشتباه می باشد.توجیهات و دلایلی که شما ذکر می کنید اگر شفاف و منطقی باشد، مورد قبول داروران قرار خواهد گرفت.

پاسخگویی مستقیم به کامنتهای داوران

اصلاح کردن و ارسال مجدد مقاله به مجله

به چالش کشیدن داور با یک توجیه خوب

در نظر داشته باشید که مقالات چاپ شده در مجلات نسخه نهایی مقاله هستند. زمانی که شما مقالات چاپ شده را مطالعه می کنید از کیفیت مقاله ی خود نا امید نشوید،زیرا این مقالات ،نهایی هستند و بعد از چندین بار ویرایش و اصلاح به چاپ رسیده باشند.

راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقالات در ژورنال های ISI

۱-ابتدا مقاله فارسی خود را قبل از ارسال به یک متخصص بفرستید و نظر آن ها را اعمال کنید.

۲-مرحله بعدی ترجمه فارسی به انگلیسی است.برای این کار بهتر است اگر زبان انگلیسی خودتان خوب است که خودتان انجام دهید ولی اگر زبانتان قوی نیست، کلمات تخصصی را در داخل پرانتز یا رفرنس ترجمه کنید تا مترجم بتواند ترجمه درستی برایتان انجام دهد. مقاله خود را بعد از ترجمه ویراستاری کنید.ب سیاری از مقالات خوب ایرانی به دلیل عدم نگارش و گرامر نادرست رد می شوند.

مقالات مشابه با این مقاله:

امتیازدهی چاپ مقاله ISI برای کارشناسی ارشد و دکترا

نحوه چاپ مقاله در ژورنال های isi

چاپ مقاله isi برای جلسه دفاع دکترا

چگونه مقاله آی اس آی (isi) معتبر بنویسیم؟

نحوه نوشتن مقاله isi

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 265 views بار دسته بندی : مراحل چاپ مقاله تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها