رانیا هوم انجام پایان نامه ارشد (قسمت دوم) - رانیا هوم

در قسمت اول مراحل ابتدایی انجام پایان نامه ارشد بررسی گردید. (انجام پایان نامه کارشناسی ارشد) پس از تأیید موضوع پایان نامه، در این مقاله به بررسی مراحل انجام پروپوزال پرداخته می شود. آنچه در بخش فرضیه ها و به ویژه اهداف اصلی و فرعی، نوآوری پژوهش  و روش تحقیق خود می نویسید باید در آخر پایان نامه لحاظ گردد. دقت کنید روش تحقیق برای پایان نامه خود انتخاب نکنید و روش تحقیق باید متناسب با عنوان اصلی پایان نامه انتخاب گردد. ابتدا فرمت مورد نظر پروپوزال را از سایت دانشگاه دانلود کنید و براساس فرمت دانشگاه، پروپوزال را به صورت زیر می نویسیم.

۱-پروپوزال چیست؟

پروپوزال به زبان ساده، یعنی برای پایان نامه چه مسیری را می خواهم طی کنم؟ چه هدفی دارم؟ موضوع من چه اهمیتی دارد و چه ضرورتی دارد انجام این پایان نامه؟ فرضیه ها و سؤالات کدامند؟ از چه روشی استفاده می کنم؟بقیه مقاله ها به صورت مختصر چه کارهایی رو انجام دادند در این زمینه؟ پروپوزال در حقیقت فصل اول پایان نامه شما می باشد.

Doing a senior thesis

۲-بیان مسئله در پروپوزال

در قسمت بیان مسئله  باید ابتدا به اهمیت و ضرورت انتخاب موضوع و آن چه در مقالات پیشین آمار داده شده است، پرداخته شود، همچنین باید موضوع اصلی و هدف اصلی این پژوهش به صورت مختصر توضیح داده شود . همچنین به بررسی شکاف ها و مشکلات این تحقیق پرداخته شود. در بیان مسئله هر خطی باید دارای رفرنس باشد ، از خودتان چیزی در بیان مسئله ننویسید بجز در جایی که در مورد هدف اصلی و کار خود توضیح مختصری می دهید. بیان مسئله باید  کوتاه، اما شفاف، بدون ابهام، موثر و مفید باشد. در این بخش تا می توانید توضیحات را مختصر و مفید بیان کنید و از مطالب غیرمفید خودداری کنید. به قضیه اصلی و موضوع اصلی خود بپردازید. در بیان مسئله مطالب غیر مرتبط با موضوع را بیان نکنید.

به طور خلاصه بیان مسئله باید خلاصه باشد .

باید بیانگر مشکل اصلی پژوهش باشد.

باید هدف اصلی در آن مشخص گردد.

باید مطالب دارای رفرنس معتبر باشند.

روند اصلی پروپوزال در آخر آن گنجانده شود.

Doing a doctoral dissertation

۳-اهمیت و ضرورت تحقیق

اهمیت این که به چه دلیل این موضوع را انتخاب کردید باید در این قسمت پروپوزال به طور کامل و واضح بیان گردد. اهمیت این موضوع در کجاست؟ چه ضرورتی بوده است که این موضوع را انتخاب کردی؟

۴- اهداف اصلی و فرعی

هر پایان نامه و پروپوزالی یک هدف اصلی و نهایی دارد که در آخر کار باید به آن دست پیدا کنید . در راه رسیدن به هدف اصلی ، ممکن است چندین هدف فرعی را باید در نظر بگیرید تا در نهایت منجر به هدف اصلی گردد. در این قسمت باید هدف اصلی و فرعی به طور کامل مشخص گردد.

۵-فرضیه های پژوهش

این فرضیه ها، جملات خبری هستند و در آخر پایان نامه باید آن ها را با توجه به روش تحقیق خود رد یا تأیید نمایید. این فرضیه ها با توجه به پیشینه تحقیق یا همان مقالات قبلی مشخص می گردد.

انجام پایان نامه ارشد

۶-سؤالات پژوهش

معمولا از بین فرضیه ها و سؤالات یکی را در پروپوزال بررسی می کنند. سؤالاتی که باید در آخر این پژوهش به آن ها پاسخ دهید. همان فرضیه ها هستند و به صورت سؤالی پرسیده می شوند.

۷-روش تحقیق

جهت رسیدن به هدف نهایی پژوهش از چه روشی استفاده می کنید. روش های آماری، مدل سازی ها و شبیه سازی های مختلف، آزمایشگاهی و غیره از جمله روش های تحقیق هستند که باید در فصل سوم پایان نامه نیز به آن پرداخته شود.

در این بخش یک نمونه پروپوزال برای شما گذاشته شده است که با با کلیک بر روی لینک زیر می توانیدآن را مشاهده و دانلود نمایید

poropozalarshadn

در ادامه مقالات مرتبط با این مقاله آورده شده است که می توانید آن ها را مطالعه نمایید:

آموزش و انجام مراحل پروپوزال

مراحل صفر تا صد پروپوزال نویسی

سوالات و فرضیه ها در پایان نامه

فصل سوم پایان‌نامه چگونه باید نوشته شود؟

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 207 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.