رانیا هوم انجام پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه (طراحی حرفه ای جلسه دفاع پایان نامه) - رانیا هوم

آخرين و مهم ترين مرحله پايان نامه ،جلسه دفاع مي باشد. دانشجويان براي اين روز بايد آمادگي و برنامه ريزي داشته باشند. پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه مهم ترين ابزار براي جذب داوران در جلسه دفاع است. ساخت پاورپوينت حرفه اي به شما كمك مي كند كه در جلسه دفاع بتوانيد موفق تر و بهتر مطالب را انتقال دهيد. در نظر داشته باشيد پاورپوينت حرفه اي جلسه دفاع با پاورپوينت هاي ساده اي كه براي كلاس هاي خود آماده ميكرديد ،يكسان نيست.اصول ساخت پاورپوينت در ويدئوهاي كه توسط مهرداد حمصیان شبيه سازي شده است به شما كمك مي كند با نحوه ارائه و همچنين ساخت پاورپوينت حرفه اي جلسه دفاع آگاه شويد. پاورپوينت جلسه دفاع بايد جذاب و كمي مبهم باشد. مبهم؟ مبهم براي اينكه داوران و اساتيد مجبور باشند براي فهميدن ادامه مطالب پايان نامه به شما گوش دهند و تمركز آن ها به شما جلب شود. در روز دفاع شما بايد آمادگي هايي داشته باشيد از جمله برنامه ريزي زمان و مدت زمان صحبت براي هر اسلايد را مشخص كنيد.

پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه

هر اسلايد در پاورپوينت بايد حاوي نكات مهم و ضروري باشد.مطالب غير ضروري را ساخت پاورپوينت جلسه دفاع حذف كنيد.فرصت براي ارائه مطالب غير مفيد در زمان مشخص شده جلسه دفاع نيست. حتما از پاورپوينت خود يك نسخه pdf بگيريد و اين دو نسخه هيچ فرقي باهم ندارند. ايفكت هاي غير ضررري را در پاورپوينت خود حذف كنيد (ساده ساده) از عكس و نمودار و چارت زياد استفاده كنيد.متن ها را تا حد ممكن كمتر كنيد. در ادامه مي توانيد نحوه شبيه سازي ها و پاورپوينت هاي طراحي شده را ملاحظه كنيد. كوچ حرفه اي مهرداد سيويل در جلسه دفاع به شما كمك مي كند در جلسه دفاع بهترين عملكرد خود را داشته باشيد.

اگر به پایان نامه و روش انجام آن در جلسه دفاع پایان نامه تسلط کامل نداشته باشید، مطمئن باشید که پاورپوینت فقط یک چیز دست و پا گیر خواهد بود و بیشتر باعث نگرانی شما خواهد شد! اگر پایان نامه خود را به صورت عملی و از روی پاورپوینت اجرا نکرده باشید مطمئن باشید که پاورپوینت گریه شما را در جلسه دفاع پایان نامه در خواهد آورد زیرا خیلی از چیزها را اصلاً امتحان نکرده‌اید! نمی‌دانید که الان باید به پاورپوینت نگاه کنید یا به مخاطبان؟ یک اسلاید را جا به جا نوشته‌اید و هزاران مشکل دیگر که ممکن است در جلسه دفاع با آن روبرو شوید. پس کاملاً ضروری است که حتماً و حتماً پایان نامه  و روش انجام آن را با پاورپوینت تمرین کنید.

در جلسه دفاع پایان نامه بارها این موضوع را دیده‌ام که بعضی از دانشجو ها خیلی بامزه هستند! موقعی که دفاع دارند، خیلی راحت و بی‌توجه با یک فلش مموری سر جلسه دفاع پایان نامه  می‌آیند، آن را به کامپیوتر وصل می‌کنند و بعد که اسلاید‌ها را چک می‌کنند رو به اساتید و داوران می‌گویند: چرا پاورپوینت ما کار نمی‌کند؟ در چنین مواقعی پاسخ من این است که آیا من باید به این سوال جواب بدهم؟ متأسفانه خیلی از دانشجویان بدون این که فایل پاور دفاع خود را در دستگاه محل جلسه دفاع تست کنند، قصد دارند دفاع  خودرا شروع کنند که احتمال ایجاد مشکل بسیار زیاد است. کاملاً ضروری است که مدتی قبل از شروع جلسه دفاع در محل حضور داشته باشید و همه چیز را از اول تا آخر یک بار تست کرده باشید.

۱- نقش پاورپوینت‌های غیر اصولی در جلسه دفاع پایان نامه:

اگر پاورپوینت‌های غیر اصولی و اشتباهی ساخته باشید، (مثلاً این که متن پایان نامه خود را از اول تا آخر در پاورپوینت تایب کرده باشید)‌ مطمئن باشید که پاورپوینت  فقط بلای جان شما خواهد بود. چرا که میان سخنرانی متوجه می‌شود که مخاطبان و داوران گیج می‌شوند که به شما گوش کنند یا متن پاورپوینت را بخوانند و در نتیجه تصمیم می‌گیرند که هیچکدام از این دو کار را انجام ندهند! در نتیجه در پایان کار به علت نفهمیدن کار شما، سؤالات متعدد برایشان پیش می آید که شما را با مشکل روبرو کرده و همچنین اعتبار پایان نامه را به طور قطع زیر سؤال می برد. داوران شما اگر می خواستند متن پایان نامه را بخوانند دیگر نیازی به جلسه دفاع شما نبود،همون وورد پایان نامه که کپی کرده اید می خواندند و به شما نمره می دادند. جلسه دفاع پایان نامه همانطور که از اسمش نیز مشخص است یعنی قرار است شما از کار خود و موضوع خود و نتایجی که گرفتید صحبت و دفاع کنید.

۱-۱-چه زمانی پاورپوینت جلسه دفاع به کنترل ترس ما کمک می‌کند

اما اگر پاورپوینت جلسه دفاع ما اصولی باشد، مطمئن باشید به عنوان یک ابزار قدرتمند می‌توانیم روی آن حساب کنیم و بدون شک باعث می‌شود که ترس ما از جلسه دفاع کاهش پیدا کند.

زیرا اصلی ترین کار پاور دفاع این است که ناشناخته‌های ما را از سخنرانی کم می‌کند:

۲-مزایای پاورپوینت در جلسه دفاع پایان نامه

یکی از بزرگترین نگرانی‌های همه ما در جلسه دفاع پایان نامه این است که نکند متن سخنرانی خود را فراموش کنیم؟!  و همین موضوع باعث می‌شود که قسمت قابل توجهی از توان مغز ما صرف این موضوع هدر شود. حال اگر پاورپوینت خود را به درستی طراحی کرده باشید، می‌توانید مطمئن باشید که حداقل از این بابت خیالتان راحت است و متن کاملاً جلوی چشم شما و داوران است.

۳-تسلط بر محتوای پایان نامه و نظم آن

یکی از بهترین‌تمرین‌های دسته بندی و ایجاد نظم در یادگیری این است که با استفاده از مطالب پایان نامه یک پاورپوینت درست کنیم و اگر این موضوع را جدی بگیریم می‌توانیم خوشحال باشیم که یک تمرین بسیار خوب را انجام داده‌ایم و آن هم دسته بندی و ایجاد نظم در مطالب است. اگر پاورپوینت را درست طراحی کنیم، یک تمرین خود، یعنی دسته بندی مطالب را به خوبی انجام داده‌ایم.

 ۴- برنامه ریزی از قبل

وقتی شما پاورپوینت دفاع درست می‌کنید، یعنی مجبور هستید که در مورد نحوه ارائه آن در جلسه دفاع  برنامه ریزی کنید و این ناشناخته‌های شما را بسیار کمتر خواهد کرد و تسلط شما در جلسه دفاع  پایان نامه بسیار زیاد خواهد بود. وقتی قبل از سخنرانی برنامه ریزی کرده باشید، ضمیر ناخودآگاهِ شما احساس می‌کند که این شرایط تکراری است و قبلاً انجام شده است و به همین واسطه ترس شما از سخنرانی در جلسه دفاع بسیار کمتر خواهد بود.

مهم ترین چیزی که برای دانشجویان توی جلسه دفاع مهمه اینه که توی جلسه دفاع چجوری ارائه بدن! قدم اول ما برای اینکه ارائه جلسه دفاع رو خوب برگزار کنیم اینه که تسلط کامل روی موضوع پایان نامه داشتیم ، یعنی توی قسمت های مختلف پایان نامه تسلط بالایی داشته باشیم و گام به گام مراحل انجامش رو بدونیم که چه مراحلی طی شده تا به اینجا رسیده ؛ پس اولین قدم در حقیقت ساخت یک استراتژیه که چکاری انجام دادید؟ از کجا شروع کردید و به کجا رسیدید؟ و دسته بندی موضوعات مشخص باشه.

پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه

قدم بعدی ساخت پاورپوینته ، ما برای جلسه دفاع هر پاورپوینتی نباید بسازیم ، پاورپوینتی که باید برای جلسه دفاع آماده باشه یک پاورپوینت خاصه و دلیل خاص بودنشم اینه شما نمیتونید مطالب ورد را کپی کنید داخل پاورپوینتتون چون پاوری که برای جلسه دفاع باید آماده کنید یک پاور اصولی باید باشه که جذاب باشه و مهمترین موضوعات را به صورت شکل و یا چارت سازمانی و خلاصه داشته باشید و خودتان صحبت کنید و نحوه ی صحبت کردن شماست که توی متقاعدسازی داوران خیلی اثرگذاره و داوران به نحوه ی ارائه شما دقت میکنند که ببینند دانشجو چجوری ارائه میکنه و چقدر تسلط داره! در حقیقت تسلط شما زمانی مشخص میشه که شما چجوری صحبت می کنید؟ دسته بندی دارین؟ چرا این روش تحقیقو انتخاب کردین؟ اهمیت موضوعتون چی بوده؟ دلیل انتخاب این روش تحقیق چی بوده؟ تمام این ها تاثیرگذاره و اینکه شما خارج از بحث نمره بتونید بهترین جلسه دفاع رو برگذار کنید که شما دارید مثلا فوق لیسانس میگیرید ، دکتری میگیرید و یک مقطع بالایی دارید و نیاز دارید که یک ارائه خوب داشته باشین و هر ارائه ای نباید قابل قبول برای یک دانشجوی فوق لیسانس یا دکتری باشه. خیلی از افرادی که تلاش کردند توی پایان نامه و یک پایان نامه خوب دارند توی جلسه دفاع به علت اینکه خوب ارائه نکردند به مشکل خوردند.  در کتاب از صفر تا صد پایان نامه (مهرداد حمصیان) تمام نکات جلسه دفاع رو بیان کردیم که چجوری اصلا شروع بکنید؟ ابتدای کارتوت چجور باشه؟ پایان کارتون چجور باشه؟ پاورپوینت جلسه دفاع رو چجوری طراحی کنید؟ نحوهی ساخت پاورپوینت چجوریه و غیره. پاورپوینت جلسه دفاع قطعا با بقیه پاورپوینت هایی که برای ارائه های مختلف و سمینارها مورد استفاده قرار میگیره فرق داره و باید طبق اصول آموزشی ساخته بشه. و حالا بعد از این که این نکات رو رعایت کردین باید نحوه پاسخ دهی به سوالات و متقاعدسازی داوران را بلد باشید و بدونید که یک سری از داوران نیاز دارند که توجیه بشند،  بعضی از استاتید هستند که تسلط دارند ولی بعضی از استاید هم هستند که اصلا تسلط ندارن به موضوع و نیازه که شما جواب بدین بهشون و درست اونارو توجیهشون کنید. بنابراین خیلی از اساتید هستند که باید شما متقاعدشون بکنید که کارتون چی بوده و از کجا به کجا رسیدین؟ و چه دلیلی برای انجام این کار داشتید؟

پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه

جلسه دفاع پايان نامه يكي از مهم ترين و تأثيرگذارترين جلسات است كه نياز به تمرين و طراحي دارد. اگر در جلسه دفاع آمادگي لازم را نداشته باشيد با مشكلات متعددي روبرو مي شويد. چه اينكه پايان نامه را خودتون انجام داده باشيد و چه اينكه خودتون انجام نداده باشيد، جلسه دفاع بسيار پراهميت است. اگر حتي تمام كارهاي پايان نامه را خودتون انجام داده ايد ولي در روز دفاع نتونيد از كار علمي خود به درستي دفاع كنيد قطعا نمره خوبي در اين روز از داوران نخواهيد گرفت. داوران جلسه دفاع به دنبال صحبت هاي كليشه اي نيستند. بايد صحبت هاي شما جذاب باشد تا داوران و اساتيد را جذب كند.٧٠درصد جذابيت هاي جلسه دفاع مربوط به نحوه ارائه و صحبت هاي شما شكل مي گيرد و فقط سي درصد باقي مانده مربوط به خود پايان نامه و نگارش آن ها است.البته در صورت عدم وجود يك پايان نامه خوب نياز به تمرين هاي زيادي براي جلسه دفاع لازم است. در جلسه دفاع به دنبال بحث كردن هاي زياد با داوران و اساتيد نباشيد و فقط نظر خود را در جواب سؤالات آن ها بدهيد. البته دفاع كردن از پژوهش خود تا جايي كه از شما سؤال پرسيده شده است كاردرستي است ولي اگر داوران با شما هم عقيده نيستند ،تكرار صحبت هاي شما وضع را بدتر مي كند اگر جواب منطقي و علمي داريد حتما عنوان كنيد.در جلسه پايان نامه بايد منطقي و براساس اصول علمي دفاع كنيد.زبان بازي هاي بيهوده و بدون اساس علمي در جلسه دفاع پايان نامه انجام ندهيد. سعي كنيد ابتدا موضوعي را از نظر احساسي و كاربردي توجيه كنيد و سپس دليل با دليل علمي آن را اثبات كنيد.چون پژوهش هاي مشاهده اي نشان داده است كه ابتدا اساتيد يك موضوع را از نظر احساسي مي پذيرند و بعد به دنبال توجيه منطقي و علمي آن هستند. یک چیزی که خیلی در جلسه دفاع مهم است ، حذف عوامل بیهوده و بیان نکات اصلی است. شما لازم نیست همه موارد را بیان کنید و باید اولویت ها را بیان کنید و ببینید اولویت های شما چه چیزهایی هستند؟ اننتخاب اولویت ها در کل زندگی مهم است مخصوصا در جلسه دفاع پایان نامه و ساختن پاورپوینت! شما در پاورپوینت باید نکات اصلی را بیان کنید و روی آن ها تمرکز کنید و از گفتن مطالب بیهوده و اضافه باید پرهیز کنید. زمان و تعداد صفحات خیلی مهم است ، شما حتما باید اولویت بندی کنید تا دفاع شما برای داورانی که ممکن است در آن روز ۵ تا ارائه دیده باشند جذاب باشد و باعث رضایت آن ها شود. حتی اگر به صورت مچازی ارائه می دهید به دلیل شیوع ویروس کرونا باید این نکات را رعایت بکنید تا یک ارائه ی  خوب و قوی داشته باشید.

پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه

جلسه دفاع پايان نامه و نحوه ارائه مطالب در روز دفاع موضوع بسيار مهمی براي دانشجويان ارشد و دكترا است. مديريت جلسه دفاع نياز به طراحي و برنامه ريزي دارد. مدیریت زمان و ايجاد تسلط بر موضوع پايان نامه از مهم ترين نكات جلسه دفاع است. اگر به دنبال انجام يك كار با كيفيت هستين قبل از برگزاري جلسه دفاع مي بايست آمادگي خود را بالا ببريد. آمادگي جلسه دفاع پايان نامه نياز به زمان و تمرين دارد.اين مقاله به بررسي مهم ترين نكات جلسه دفاع پايان نامه ميپردازيم. بنابراین شما باید تخصصی تر به مطلب بپردازید و یک پله بالاتر بیاید و متقاعد کردن داوران جوریه که باید تخصصی از کارتون دفاع بکنید چون دفاع کردن توی جلسه دفاع خیلی مهمه، و اگر شما ساکت باشید یعنی کارتون اشتباه بوده و دفاعی ندارین ازش بکنید ، باید با دقت گوش کنید چه سوالی میپرسن و دقیقا همونو جواب بدید تا بهتون گوش کنند و نمره ی خوبی رو دریافت کنید. اگر سوال را متوجه نشدید باید ازشون بخواین تا دوباره تکرار کنند چون حتما باید به همون سوال دقیقا جواب بدین و متوجه سوالشون بشید. ما در سایت مهردادسیویل تمام مطالب مفید برای جلسه دفاع رو براتون رایگان قرار دادیم که شما راحت یک سری مطالب داشته باشید و بتونید ازشون کمک بگیرید و با مشکل روبه رو نشید و زحمت های شما هدر نره، ایشالله موفق باشید و بدون استرس جلسه دفاع رو برگزار کنید

مقالات مشابه با این مقاله:

نمونه ارائه جلسه دفاع پایان نامه (مهرداد حمصیان)

بهترین جلسه دفاع پایان نامه

اگر جلسه دفاعتون نزدیکه این مقاله را بخوانید!

طراحی و برنامه ریزی جلسه دفاع پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 224 views بار دسته بندی : جلسه دفاع پایان نامه تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.