رانیا هوم انتقاد پذیر بودن در جلسه دفاع - رانیا هوم

يكی از مشكلات و ترس های دانشجويان در جلسه دفاع پايان نامه عدم اشنايي با مسير پايان نامه و نحوه ي انتقادهای داوران و اساتيد است. در جلسه دفاع يكی از پرانتقادترين روزها را سپري خواهيد كرد و نحوه واكنش شما به انتقادهای داوران در جلسه دفاع از مهم ترين مسائل پيش رو شما مي باشد. در اين جلسه آرامش و نحوه طراحي سخنراني شما در ديد داوران تاثير بالايی دارد. با ارائه جلسه دفاع مي توان يك پايان نامه قوی را به پايان نامه ضعيف تيديل كرد اگر برای روز دفاع برنامه نداشته باشيد. نحوه چيدمان مطالب ، پيوستگی و ساخت پاور حرفه اي كه داوران را ترقيب به ادامه مطالب كند از جمله مهم ترين مسائل در روز دفاع مي باشد. اين كه بدانید در اين روز بابد واقعا انتقادپذير باشيد و منطقی و علمی حرف بزنيد. در ادامه توضيحات مختصري در مورد جلسه دفاع پايان نامه را مي توانيد در ويدئو زير مشاهده كنيد.

ما در جلسه دفاع پایان نامه با یک سری شرایط جدید رو به رو میشیم ، شرایط جدیدی که خود پایان نامه ایجاد می کنه و شرایط جدیدی که بعد از تمام شدن پایان نامه ، دفاع و ارائه کارمون ایجاد میکنه. در جلسه دفاع با شرایطی مثل درارتباط بودن با استاد راهنما ، متقاعد کردن استاد راهنما ، آوردن دلایل علمی برای حرفاتون و غیره رو به رو میشید ، شما هیچوقت نباید بدون فکر و منطق صحبت کنید ، تمام صحبت های شما باید با دلایل علمی و منطقی همراه باشد. مسئله بعدی که توی جلسه دفاع پایان نامه هست اینه که یه جلسه ای برگزار میشه ، داوران انتقاد میکنند ، دانشجو تحت فشار قرار میگیره و نظر دانشجوها اینه که جلسه ی خوبی نیست ولی شما یک کاری انجام دادین و الان باید اون کارو توضیح بدید و جواب اساتید رو بدید و هر انتقادی ازتون بشه باید انتقاد پذیر باشید.

جلسه دفاع

بسیاری از دانشجویان در هنگام سؤال داوران هنگ می کنند و به سؤال اساتید و داوران درست جواب نمی دهند و بنابراین داوران و اساتید از این فرصت استفاده می کنند و دانشجو را به اصطلاح خودمون بمباران می کنند و اجازه پاسخ مناسب به دانشجو نمی دهند. دانشجو باید بسیار قاطع حرف بزند و همچنین خیلی قاطع به سؤالات داوران پاسخ دهد و برای صحبت های خود مرجع علمی بیان کند. خیلی از دانشجوها فکر می کنند برای متقاعدسازی داوران باید خیلی سعی و تلاش کنند در حالیکه این طرز فکر اشتباه است، چرا این حساسیت دانشجوها اشتباه است؟ چون حساسیت متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه به دلیل اینکه اساتید و داوران زیربار جواب دانشجو نمی روند و دانشجو نمی تواند کار خود را انجام دهد و ادامه جواب ها را هم کامل و علمی نمی دهد به دلیل اینکه فکر می کند چون در سؤال اول نتوانسته داور و اساتید را راضی کند که اکثر مواقع هم همین حالت اتفاق می افتد و داور از جواب دانشجو رضایت ندارد و با این وجود به سراغ سؤال بعدی می رود.در این حالت شما هم بیخیال آن سؤال اول بشین و به سراغ سؤال بعدی داوران بروید و با مجدد جواب قاطع به آن سؤال بدهید. داوران برای اینکه طرز فکر دانشجو را بهم بریزد معمولا جوری رفتار می کند که از وضعیت پایان نامه و طریقه جواب دادن دانشجو راضی نیست.

حتی ممکنه اصلا کار شما رو قبول نداشته باشند ولی این نظرشونه و اگر شما میخواید ثابت کنید که کارتون درسته باید اونو با دلایل علمی و قانع کننده بیان کنید. چرخه ی جلسه دفاع رو شما باید مدنظرتون داشته باشید : باید انتقاد پذیر باشید توی شرایط جدید و با دلایل علمی و صحبت های منطقی بتونید داوران را متقاعد کنید و خیلی بهتر از کارتون دفاع کنید چون شرایط جلسه دفاع همینه و برای همه همینجوره.

مقالات مشابه با این مقاله:

نحوه متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه (قسمت اول)

نحوه متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه (قسمت دوم)

بهترین جلسه دفاع پایان نامه

استرس جلسه دفاع پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 633 views بار دسته بندی : جلسه دفاع پایان نامه تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.