رانیا هوم مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه - رانیا هوم

پروپوزال، یکی از مهم ترین بخش ها در شروع پایان نامه است. در نگارش پروپوزال حتما از افراد متخصص مشورت بگیرید. مشورت در دنياي پيچيده امروز يكي از مهم ترين اصول موفقيت در هركاري است. در حقيقت مشورت يك راه ميان بر براي رسيدن به اهداف است.پايان نامه نيز از اين امر مستثني نيست. مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه به ما كمك مي كند كه زمان خود را ذخيره كنيم و دچار اشتباه نشويم.راه انجام پايان نامه راه همواري نيست.بنابراين در اين راه استفاده از مشورت مي تواند دانشجويان را در شروع پروپوزال و در ادامه نگارش فصل هاي پايان نامه كمك كند. عدم هزينه مشورت در راه پايان نامه بسيار گران قيمت تمام مي شود. انتخاب موضوع نامناسب ،نگارش پروپوزال نامناسب و مخصوصا عدم استفاده مناسب از روش تحقيق متناسب با موضوع از مهم ترين اشتباهات عدم مشورت گيري دانشجويان مي باشد. اغلب برگشت از راه اشتباه و پذيرش آن براي دانشجوياني كه پايان نامه را بدون بازخورد تا آخر جلو رفته اندربسيار مشكل مي باشد. اينكه زمان زيادي گذاشته شده ولي راه درست و استاندارد انجام پايان نامه را جلو نرفته است قطعا براي همه ما مشكل است.ولي اين را بدانيد هيچكس در ادامه راه كمك حال شما نخواهد بود مگر اينكه از مشورت فرد متخصص در انجام پايان نامه استفاده كنيد. در اين سايت به آموزش انتخاب موضوع پايان نامه ،مراحل انجام پروپوزال و تأييد آن در هيئت داوران و انجام فصول پايان نامه مطالب كاملي آموزش داديم تا اصول را اشتباه انجام ندهيد. در ادامه به طراحي و برنامه ريزي جلسه دفاع پايان نامه پرداختيم و اهميت آن را بررسي نموديم. استرس هاي جلسه دفاع و همچنين تجارب دانشجويان را ليست نموديم.

چیزی که برای افراد خیلی مهم است این است که چرا برای پایان نامه باید مشاوره بگیرند؟ مشاوره خیلی مهم است و نقش کلیدی در موفقیت پایان نامه دارد ، اون بحثی که باید و شاید را استاد راهنما به صورت تخصصی برای شما بیان نمی کند و نیاز است که در کنار این استاد راهنما ، شما از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید. خیلی از افراد زورشون میاد و حاضر نیستند از مشاوره و مشورت با کسی استفاده کنند و خیلی راه ها را اشتباه میروند ولی حاضر نیستند مشاوره بگیرند که این راه را اشتباه نروند ! و تمام وقت آن ها تلف می شود و پایان نامه ی آنان در حد یک پایان نامه خوب نیست ، و با اینکه هزینه کمتری داشته و هزینه ی مشاور را نداده است ولی در عوض زمان زیادی از دست داده است و پایان نامه ی با کیفیتی هم آماده نکرده اند و هزینه ی مترجم و سایر چیزها را داده است ولی به نتیجه نرسیده است. استاد راهنماها وقت کافی ندارند و وقت زیادی نمیزارند ، ما نمی توانیم سیستم و نظام آموزشی را عوض کنیم و چیزی که تا الان بوده این است که استاد راهنماها وقت نمیزارند برای دانشجو و شما نباید روی آن ها حساب ویژه ای باز کنید! بنابراین چیزی که مهم است این است که حتما از یک مشاور خوب استفاده کنید. آمار خودش یک رشته دانشگاهی است ، ولی دانشجو نمی تواند یک سال ، دوسال وقت بزارد که روش تحقیقش را آماده کند ؛ شما باید از فردی که در این زمینه تخصص دارد و این کار را انجام داده است استفاده کنید. ما هم این کار را انجام می دهیم و در مهرداد سیویل ، آموزش می دهیم تمام نکات کاربردی را و مشاوره و مشورت می دهیم و در خدمتتان هستیم. حواستان باشد راه اشتباه نروید و قبلش حتما با کسی هماهنگ باشید. باید مشورت کنید ؛ باید کمک بگیرید تا بتوانید یک کار درجه یک ارائه بدهید ، در هرکاری همین است و باید همان اول کار از مشاوره استفاده کنید تا راه اشتباهی را طی نکنید.

 

پایان نامه یکی از مراحل زندگی دانشجویان ارشد است که افراد قبل از آن با این شرایط روبرو نشده اند به دلیل اینکه شرایط جدیدی است. دانشجویان ما قبلا با شرایط پایان نامه، از انتخاب استاد راهنما، نگارش پروپوزال، خواندن مقالات داخلی و خارجی و حتی در انتخاب موضوع پایان نامه مشکل دارند. این مراحل برای تمام دانشجویان ارشد در کشور موضوع و چالش جدیدی است که باید برای آن آماده شوند. بسیاری از دانشجویان به دلیل اینکه با این شرایط آشنا نیستند، ترجیح می دهند زمان شروع پایان نامه را به تعویق می اندازند و به دلیل اینکه مراحل پایان نامه زمان زیادی می برد بعد از شروع آن با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. چطوری می توانیم مراحل پایان نامه را با موفقیت به پایان برسانیم؟ راه حل چیست؟

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

راه حل اول فقط شروع کار است، بسیاری از دانشجویان اصلا شروع نمی کنند و این تنها مشکل بسیاری از دانشجوها است. ابتدا باید چیکار کنیم؟ اولین مرحله برای شروع پایان نامه، ابتدا انتخاب استاد راهنما است و آن استاد به شما می گوید به دنبال چه موضوعاتی است و اگر ایده ای برای انتخاب موضوع پایان نامه استاد نداشته باشد باید دانشجو ابتدا مقالات را بخواند و کافی است شروع به سرچ پایان نامه در موضوعاتی که خود دوست دارد بکند. با این روش می تواند موضوعات بسیار از مقالات را بخواند و بعد که موضوع مورد علاقه خود را پیدا نمود، تازه انتخاب موضوع و خواندن مقالات در همان موضوع شروع می گردد ولی این بار با هدف مشخص مقالات را سرچ می کنید. در مقالات بعدی به ادامه مراحل پایان نامه می پردازیم. شرکت مهرداد سیویل شما را در انتخاب استاد راهنما و انتخاب موضوع پایان نامه و روش انجام پایان نامه کمک می کند و با شما را تا اتمام پایان نامه پشتیبانی می کند.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

خب در قسمت اول گفتیم که اول از هرکاری ما باید تصمیم بگیریم و سریع شروع کنیم به مراحل انجام پایان نامه که در قسمت اول آن را شرح دادم. پس از گذراندن مراحل اول پایان نامه که حتما در قسمت اول آن ها را مطالعه کنید میرسیم به انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال که اصلی ترین کار هر پایان نامه است. چرا میگم اصلی ترینه؟ چون تا آخر کار پایان نامه و حتی استخراج مقاله از پایان نامه شما با آن موضوع اصلی کار دارید و مهم ترین کار در انتخاب موضوع اینه که موضوع باید قابلیت توسعه پذیری و مانور داشته باشد که در ادامه شما به مشکل نخورید و از طرفی دیگه زیاد گسترده نباشه که کار شما را برای جمع آوری مطالب سخت کنه و همه این نکات را اگر رعایت کنید می تونید با خیال راحت شروع به نوشتن پروپوزال کنید.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

دقت کنید که موضوع شما باید اول به تأیید استاد راهنما برسه و همینطوری موضوع را بدون هماهنگی استاد راهنما به دانشگاه ارائه ندهید . قبل از تأیید کامل استاد راهنما هم شروع به نوشتن پروپوزال نکنید. شما باید بدونید استاد راهنما مثل خانوم و همسرتونه و نمی تونید بدون هماهنگی استاد راهنما  کاری سر از خود انجام دهید. پروپوزال چیست؟ پروپوزال به ما می گه که از اول تا آخر پایان نامه قراره چه کاری انجام بشه!! هدف اصلی برای انتخاب این موضوع چیست؟ اهمیت این موضوع چیست؟ مقالات و پژوهش های پیشین (پایان نامه های پیشین) چه کاری انجام دادند و اینکه ما در این پایان نامه می خوایم چه کار متفاوتی انجام بدیم.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

در ادامه مراحل روزمرگی که در قسمت اول و قسمت دوم برای شروع و انجام پایان نامه بررسی کردیم در این مقاله به اتمام پروپوزال می رسیم. یکی مطلبی که باید به آن دقت کنید بعد از اتمام نگارش پروپوزال ، باید پروپوزال را برای استاد راهنما ارسال کنید و زمانی را برای هماهنگی جلسه با استاد راهنما انجام دهید. بدون هماهنگی استاد راهنما نباید به مرحله بعدی بروید. بعد از هماهنگی با استاد راهنما، علایق و نظرات استاد را باید در پروپوزال اعمال کنید و بعد از تصحیح پروپوزال باید با هماهنگی استاد راهنما، پروپوزال را برای گروه دانشگاه خودتان ارسال یا بارگزاری کنید. بعد از تحویل پروپوزال به مدیر گروه و دانشگاه، اعضای هیئت علمی و اساتید منتخب برای هر دانشگاه موظف به خواندن پروپوزال هستند و نظر خود را باید راجب پروپوزال شما بدهند. در این مرحله حتما با تماس و رفتن به دانشگاه این مراحل را پیگیری کنید که بعضی از دانشگاه ها اگر دانشجو پیگیری نکند، یک ترم فقط این پروسه را طول خواهد داد و بعد هم از شما انتظار دارند در زمان مقرر پایان نامه را تحویل دهید. در این صورت در ادامه مراحل پایان نامه که بسیار وقتگیر و زمان بر است دچار کمبود زمان می شوید و نمی توانید کار با کیفیتی تحویل دهید. هرچه زودتر این مراحل را پیگیری کنید و عدم پیگیری شما در تمام مراحل پایان نامه منجر به افزایش زمان و بیشتر شدن ترم شما خواهد شد و این به دلیل اسن است که مراحل پایان نامه به خودی خود مراحلی زمان بر و پیچیده است. در مقالات بعدی حتما این پیچیدگی های مراحل پایان نامه را بیش از پیش درک خواهید نمود.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

پایان نامه مدیریت ساخت

دانشجویان عزیز باید بدانند در کل مراحل پایان نامه تنش هایی بین شما و استاد راهنما ایجاد می شود و در تمام این مراحل باید به استاد راهنما  خود احترام بزارید. شاید بگین استاد راهنما من اصلا احترام نمی زاره یا رفتار خوبی با من نداره. دقت کنید در انتخاب استاد راهنما قبل از شروع تحقیق کنید و بعد از شروع کار ومخصوصا بعد از جلسه پروپوزال شما اجازه تغییر استاد راهنما را ندارید و در ایران با مشکلات متعددی روبرو می شوید و باید بدانید شما در اکثر مواقع بعد از انتخاب اولیه باید تا اتمام پایان نامه با استاد خود همراه باشید. در مقاله ای که راجب چطوری استاد راهنما را انتخاب کنم؟ ،همه چیز در مورد استاد راهنما را آوردم و حتما این مقاله را بخوانید و البته این مقاله به درد کسانی نمی خورد که استاد راهنما خود را تأیید نهایی کرده اند. شما دانشجو عزیز باید بدانید اساتید ما همه دارای رفتار خوب و با اخلاق نیستند و اگر حتی انتخاب بدی داشته اید باید با رفتارهای مناسب این مدت زمان را با استاد راهنما مدیریت کنید و در غیر این صورت با تعویض استاد راهنما بعد از تأیید پروپوزال با مشکلات متعددی روبرو می شوید که اصلا پیشنهاد نمی شود. قبل از تأیید پروپوزال اگر فهمیدید استاد راهنما شما رفتار خوبی ندارد، به فکر تعویض آن بروید ولی بعد از تأیید پروپوزال دیگر پیشنهاد نمی شود. دلیل آن هم این است که تغییر استاد راهنما بعد از تأیید پروپوزال بسیار سخت است و برای بعضی از دانشگاه ها، این مراحل تعویض بسیار سخت و پیچیده است و شما را با مشکلات متعدد روبرو می کند. حتما اگر هنوز پروپوزال ننوشته اید مقالات تهیه پروپوزال و شرایط لازم برای تأیید و پذیرش پروپوزال‌ را که مقالاتش را هم در آخر آوردیم برای انجام درست پروپوزال را دنبال کنید. حتما اگر با استاد راهنما یا در مراحل پروپوزال و انتخاب موضوع خود به مشکل خوردید برای مدیریت رابطه و انجام درست پایان نامه با متخصصین  در تماس باشید. مهرداد سیویل با تجربه بالای خود در انجام پایان نامه، شما را برای اتمام درست و علمی پایان نامه کمک خواهد نمود.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

در ادامه مقالات انجام شده در روزمرگی های من از پایان نامه در قسمت اول، دوم و سوم به مراحل انجام پایان نامه پرداختیم و از شروع پایان نامه تا نحوه انتخاب موضوع و انتخاب استاد راهنما را بررسی کردیم. در این مقاله به ادامه تأیید پروپوزال می پردازیم. پس از نوشتن پروپوزال، آن را برای استاد راهنما ارسال می کنید و نظر استاد را اعمال می کنید و پس از تأیید استاد راهنما، آن را برای دانشگاه باید بفرستید یا داخل سایت مشخص شده بارگزاری کنید تا اساتید نظر خودشان را نسبت به پروپوزال شما بگویند. در این مقاله به ادامه مراحل پروپوزال پس از تأیید نهایی استاد راهنما و هیئت علمی دانشگاه پرداخته می شود. اهمیت فرضیه های پژوهش در فصل اول در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

پس از اینکه اساتید نظر خود را گفتند شما باید جواب کامنت های اساتید را به صورت علمی پاسخ دهید و از کار علمی خود اگر در حد خوب است باید قابل دفاع درست باشد. پس از تأیید نهایی پروپوزال مناسب می بایست پایان نامه را شروع کنید و فصل اول پایان نامه در حقیقت همان پروپوزال است و یک مقدار می تواند کامل تر شود.به خصوص در قسمت فرضیه های تحقیق شما حتما قسمت پروپوزال را باید تغییر دهید. چون فرضیه هایی که شما در فصل دوم که مقالات متعدد خوانده اید و بعد از فصل سوم و چهارم با فرضیه هایی که در ابتدای کار انجام داده اید یکسان نخواهد بود. هر فردی در انجام پایان نامه و نگارش فصول کامل تر می شود و نباید انتظار داشته باشید که فرضیه هایی که شما در ابتدای پروپوزال انجام دادید با فرضیه هایی که در فصل ۴ به آن دست پیدا کردید، یکسان باشد.هر دانشجویی تا فصل ۴ به یک سری نتایجی دست پیدا می کند و این کامل شدن اصلا هدف اصلی هر پایان نامه است و انتظار نداشته باشید که همان فرضیه هایی که در اول پروپوزال ذکر کردید تا پایان فصول پایان نامه از فصل اول(کلیات پژوهش)، فصل دوم(پیشینه پژوهش)، فصل سوم(روش تحقیق)، فصل چهارم(تجزیه و تحلیل نتایج) و فصل پنجم(نتیجه گیری و پیشنهادها)، یکسان باشد. تمام مقالات ذکر شده را برای نگارش فصول پایان نامه با کلیک کردن روی هر فصل مطالعه کنید که راه را اشتباه نروید و اگر کسی پایان نامه را نوشته باید این موارد را رعایت کرده باشد و در غیر این صورت کیفیت پایان نامه و فصول شما مناسب نیست.

در ادامه مقالات مشابه این مقاله برای دستیابی برای یک پایان نامه با کیفیت بالا در انواع رشته های مدیریت ساخت، انواع گرایش های مدیریت، روانشناسی و غیره دقیقا شبیه همین مراحل را باید طی کنند. بسیار اهمیت دارد که دانشجو  انجام پایان نامه خود را در رشته های مهندسی یا غیر مهندسی نگارش می کند . وی باید حداقل از ۱ سال پیش از دانش آموختگی به این کار روی بیاورد و اصول کار را به خوبی آموزش ببیند. دانشجویان کارشناسی ارشد باید حتی الامکان باید از ترم دوم یا سال سوم تحصیل خود شروع به انتخاب موضوع و سپس انتخاب استاد راهنمای متناسب با موضوع انتخابی خود  که دانش کافی درباره موضوع پیشنهادی دانشجو دارد، انتخاب گردد تا بتواند در ادامه راه پایان نامه کمک کننده دانشجو باشد و نقش مفیدی در اجرای مناسب پایان نامه و سپس مقاله ایفا کند.

متاسفانه بعضا مشاهده می شود که در برخی دانشگاه های کشور، از دانشجوی ترم اول دوره کارشناسی ارشد خواسته می شود موضوع پایان نامه را آماده کند. در حالی که این دانشجو هنوز با اسم دروسی که قرار است تا پایان دوره ارشد آن ها را بگذراند، آشنایی ندارد و حتی ۱۰ صفحه درباره اصول و روش انجام تحقیق، چیزی نمی داند و آموزش کافی ندیده است.  از دانشجویان دوره های دکترا، انتظار بالاتری برای نوشتن پایان نامه می رود. چرا که آن ها حداقل ۱ پایان نامه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد نوشته اند و از آن به هرصورت  دفاع کرده اند. اما به هر حال‌ نوشتن پایان نامه دکترا چه در داخل و چه در خارج از کشور، ضوابط و معیارهای خاص خود را دارد و سخت گیری دانشگاه ها برای پایان نامه های دانشجویان دکترای خود به مراتب بیشتر از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. و اکثر دانشگاه های داخلی و خارجی امروزه خارج نمودن مقالات معتبر از پایان نامه را ملاک عمل خود قرار می دهند. با این حال، بررسی برخی از پایان نامه های ارشد و دکترا در یکی دو دهه اخیر نشان می دهد که متاسفانه با وجود توسعه ظرفیت علمی و تجربی مراکز آکادمیک ایران در تولید مقالات با سایتیشن (ارجاع) بالا در ایندکس های بین المللی (ISI)، همچنان پایان نامه هایی منتشر می شود که با اشکالات اساسی هستند و قابلیت استفاده برای دیگر دانشجویان داخلی یا خارجی را ندارند.

 جلسه دفاع پایان نامه يكي از مهم ترين زمان ها براي دانشجويان ارشد و دكترا است. بسياري از دانشجويان به دليل عدم قرارگيري در اين شرايط با مشكلات بزرگي روبرو مي شوند. بسياري از دانشجويان فكر ميكنند كه در جلسه دفاع قرار نيست ايرادي گرفته شود. از سوي ديگر اساتيد و داوران فقط با ديد انتقاد در اين جلسه وارد مي شوند و هدف داوران انتقاد از نحوه كار شماست. در اين شرايط نحوه رفتار و برخورد دانشجو با انتقاد اساتيد و داوران در جلسه دفاع مي باشد. ايرادات شما در جلسه دفاع پايان نامه بسيار بزرگ جلوه داده مي شود .ايرادات علمي و نگارشي بسياري در جلسه دفاع گرفته مي شود و دانشجو بايد از قبل آماده چنين برخوردهايي باشد. خود را براي هورا كشيدن آماده نكنيد .بهترين كار ها هم در جلسه دفاع مورد انتقاد قرار مي گيرد .پس سعي كنيد به دنبال جواب هاي علمي باشيد و روحيه خود را از دست ندهيد.

 

متاسفانه خیلی از اساتید ما باعث شدند که دید ما نسبت به جلسه دفاع پایان نامه تغییر کنه و دغدغه ی اصلی دانشجویان تغییر کرده ؛ برای جلسه دفاع دو حالت وجود داره :

یک: حالتی که دانشجو اصلا کار نکرده و کار درستی از نظر علمی انجام نداده است، مثلا در فصل دوم باید رفرنس میداده ولی اینکارو نکرده و چون این کار دزدی ادبی محسوب میشود ، ایراد علمی دارد و یا مثلا روش تحقیق را علمی اجرا نکرده باشد.

دو: دانشجو خوب و عالی جلو رفته و کار کرده و پایان نامه خوبی نوشته و حالا دیگه اساتید نباید درباره مسائل علمی توضیحی بخواهند و فرد را تحت تاثیر قرار بدهند ، چیو مثلا میخواهند ثابت کنند؟ وقتی که کار از نظر علمی قابل قبوله! اساتید محترم باید اینجور سوال کنند که چطوری اجرا بشود بهتر است؟ چطوری کاربردی تر است؟ و این مدل سوال هاست که به درد میخورد و میتواند مشکلی از ما و جامعمون حل کند.

 جلسه دفاع پایان نامه

جلسه دفاع پايان نامه و نحوه ارائه مطالب در روز دفاع موضوع بسيار مهمی براي دانشجويان ارشد و دكترا است. مديريت جلسه دفاع نياز به طراحي و برنامه ريزي دارد. مدیریت زمان و ايجاد تسلط بر موضوع پايان نامه از مهم ترين نكات جلسه دفاع است. اگر به دنبال انجام يك كار با كيفيت هستيد، قبل از برگزاري جلسه دفاع مي بايست آمادگي خود را بالا ببريد.

جلسه دفاع پایان نامه

ما برای این که یک جلسه دفاع خیلی خوب را بتوانیم برگزار کنیم ، اولا باید یک دسته بندی مشخصی داشته باشیم ، یعنی موضوعات پایان نامه ما باید دسته بندی شده باشد ، دوما بین هر طبقه ای که مشخص کردیم باید پیوستگی برقرار کنیم ، یعنی مطالب کاملا به هم دیگه پیوسته باشد. پس در مرحله اول دسته بندی می کنیم و میگیم از کجا میخواهم به کجا برسم؟ از کجا میخواهم شروع کنم؟ و تا کجا میخواهم ادامه بدهم و به پایان برسم؟ مرحله بعد پیوستگی بین مطالب و ارتباط برقرار کردن بین مطالبه و سومین چیزی که خیلی مهمه پاور حرفه ایه! شما باید یک پاور حرفه ای بسازید ، این پاور خیلی با پاور بچه های دبستان و دبیرستان و پاورهای سمینارهای مختلف متفاوته ، پاور حرفه ای برای جلسه دفاع باید طراحی بشود.

مقالات مشابه با این مقاله:

انگیزه های دانشجویان در انجام پایان نامه

حوصله پایان نامه را ندارم ، چکار کنم؟

هزینه های مشاوره و انجام پایان نامه

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 238 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.