رانیا هوم مهمترین نکات در انتخاب موضوع پایان نامه - رانیا هوم

انتخاب موضوع پایان نامه يكی از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. موضوع پايان نامه بايد روشن و صريح باشد. مهم ترين نكات در انتخاب موضوع پايان نامه ابتدا عدم تكراري بودن است. سپس موضوع بايد داراي نوآوري داشته باشد. انتخاب موضوع مي بايست متناسب با روش تخقيق انتخاب گردد. هر كلمه كوچك در موضوع پايان نامه بايد قابل تفسير باشد. موضوع پايان نامه نبايد خيلي كلي بيان شود كه جمع بندی آن سخت باشد. در غير اين صورت موضوع را در داخل پروپوزال جز كنيد و به جزئيات بپردازيد. در ادامه ويدئو نكات مهم در مورد عدم تكراري بودن موضوع پايان نامه و نوآوری آن عنوان شده است.

 

بسیاری از دانشجوها این مشکل را دارند که موضوعی که انتخاب کردند تکراری هست یا نه؟ که ما در ادامه مطلب سایت هایی را معرفی کردیم که تشخیص میدهند قبلا این پایان نامه کار شده یا نه! و این هم فکر اشتباهی هست که موضوعی باید انتخاب کنید که هیچکس روی آن کار نکرده! شما باید موضوعی انتخاب کنید که حتی روش کار شده باشد و شما با یک ایده جذاب تر و با یک روش اون موضوع را انجام بدهید. پس لازم نیست که شما یک موضوعی انتخاب کنید که خیلی سخت باشد یا روش تحقیقی براش نباشد ، شما حتما باید در فصل دوم در مورد پژوهش های پیشین صحبت کنید و رفرنس بدهید و نمیتوانید موضوعی بیاورید که هیچکس کاری نکرده ؛ در این صورت اصلا فصل دومی نمیتوانید بنویسید. انتخاب موضوع پایان‌نامه از اولین و اصلی‌ترین اقدام دانشجو جهت شروع هر پایان‌نامه است. اگر عنوان پایان نامه مناسب نباشد هر چه قدر دانشجو در ادامه تلاش بیشتری هم انجام بدهد به آن موفقیت بالا دست پیدا نخواهد کرد. اولویت اصلی عنوان پایان نامه، کاربردی بودن آن در جامعه است. موضوعی که کاربردی نباشد اغلب با انگیزش و جذابیت کمتری روبرو می‌شود. اما هدف از کاربردی بودن این نیست که این موضوع در حال حاضر در کشور ما اجرایی باشد. یکی از مهم ترین مطالب برای دانشجویان ارشد و دکتری پس از انتخاب موضوع پایان نامه، تشخیص تکراری بودن موضوع پایان نامه است. برای اینکه انرژی و وقت‌تان بر سر یک موضوع تکراری هدر نرود، باید قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که در حوزه مورد نظر شما هیچ پایان نامه مشابه دیگری قبلا کار نشده باشد. انجام این کار از ضروری ترین مطالب برای شروع انجام هر پایان نامه است. موضوع پایان نامه باید نسبت به دیگر پایان نامه ها جدید و نوآوری داشته باشد.

انتخاب موضوع پایان نامه

حالا این نوآوری در انجام پایان نامه می تواند شامل توسعه مقالات دیگر باشد. یا تغییر در روش تحقیق بر مبنای علمی داشته باشد. برای تأیید هر پروپوزال در هر دانشگاه بعد از تأیید استاد راهنما حتما باید آن موضوع به تصویب شورا هیئت علمی رشته خود در دانشگاه شود. پس از تأیید موضوع توسط شورای دانشگاه باید تکراری بودن موضوع را در سایت های معتبر علمی مانند ایران داک بررسی کنید. در حقیقت تشخیص تکراری بودن موضوع پایان نامه، این است که چطور از بین هزاران پایان نامه‌ای که در طی سال‌ها در ایران نوشته شده است، یک موضوع جدید پیدا کنیم؟

مراحل عدم تکراری بودن موضوع

برای رسیدن به پاسخ این روال روش‌ها و راهکارهای کاربردی ارائه شده‌اند. در ادامه با کلیک کردن روی آدرس زیر می توانید مراحل عدم تکراری بودن موضوع در سایت اصلی ایران داک به صورت زیر می باشد:

کلیک روی آدرس سایت زیر :

https://irandoc.ac.ir/

پس از رفتن به سایت ایران داک در پایین صفحه طبق شکل زیر روی گزینه پیشینه پژوهش(سامانه‌ پیشینه‌ پژوهش) کلیک کنید:

بعد از مرحله قبل گزینه ورود به سامانه زیر برایتان باز می شود و دقت کنید اگر ایمیل و گذرواژه خود را بزنید. بعدا این موضوع برای شما انتخاب می شود. یعنی مختص نام و نام خانوادگی شما می باشد. اگر یکبار یک موضوعی را با اسم خود ثبت کردید در دفعه بعد اگر فامیل شما پسوند دارد در دفعه بعدی آن پسوند را اضافه یا کم کنید تا بتوانید موضوع دیگر خود را ثبت کنید.

دانشجویان ارشد و دکتری

معمولا پس از یک تا سه روز کاری جواب تکراری بودن یا عدم آن برای شما می آید. که نشان می دهد در این حوزه چه پایان نامه هایی تا الان کار شده است. اگر عینا موضوعی شبیه شما باشد شما باید آن موضوع را تغییر دهید. همچنین در آخر پایان نامه هم شما باید پایان نامه یا رساله خود را در سایت ایران داک ثبت کنید.

در مرحله اتمام پایان نامه شما برای ثبت پایان نامه خود باید روی ایکن ثبت (سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده) می زنید و پایان نامه خود را در آن جا بارگذاری می کنید که دانشجویی دیگر این پایان نامه را انجام ندهد. عنوان پایان نامه می‌بایست به طریقی انتخاب‌شده باشد که در ادامه با ایجاد بسترهای مناسب و ایجاد زیرساخت‌ها قابلیت اجرا داشته باشد . در اول انتخاب هر موضوع می‌بایست در کاربردی بودن آن در اجرا و همچنین هدف و ضرورت انجام این پژوهش برای خودتان آشکارشده باشد و چه ضرورتی بوده که شما این موضوع را انتخاب کردید. ضعف‌ها و شکاف‌های ایجادشده در رشته خود می‌تواند راهنمای شما در انجام موفق انتخاب پایان‌نامه باشد. تنها شخصی که در هنگام انتخاب موضوع و انجام پروپوزال با آن در تماس هستید و با آن جلسه می‌گذارید،استاد راهنما شما است. پروپوزال باید با نظر استاد راهنما نوشته شود یا نظر استاد راهنما را در مورد موضوع انتخابی و روش انجام کار متقاعد کنید.

انتخاب موضوع پایان نامه

در برخی موارد استاد راهنما و اساتیدی که اصطلاحاً مشاور نامیده می‌شوند خودشان برای دانشجو موضوع پایان‌نامه را انتخاب کرده و سپس دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ، بر اساس عنوان مشخص‌شده اقدام به تنظیم پروپوزال مربوط به پایان‌نامه خود می کنند که این کار می‌تواند مزایایی برای دانشجو داشته باشد که از آن جمله می‌توان به اطمینان یافتن از دادن صلاحیت و تائید موضوع پایان‌نامه توسط اساتید مربوطه اشاره نمود. گام بعدی پس از انتخاب موضوع پایان‌نامه و تصویب آن توسط استاد راهنما و هیئت‌علمی دانشگاه، شروع به کار پروپوزال پیشنهادی می‌باشد.

مقالات مشابه با این مقاله:

چرا فصل دوم پایان نامه مهم است؟

اهمیت پایان نامه

سوالات و فرضیه ها در پایان نامه

فصل های پایان نامه برای دانشجویان ارشد و دکترا

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 382 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.