رانیا هوم انجام پایان نامه همراه با آموزش - رانیا هوم

انجام پايان نامه بدون آموزش روند پروپوزال و پايان نامه و همچنين روش تحقيق نمي تواند زياد براي دانشجويان مؤثر باشد. آموزش هاي پروپوزال و پايان نامه براي محققان بسيار وقت گير است و اگر قرار باشد محققي پايان نامه اي انجام دهد بايد هزينه آموزش را جداگانه دريافت كند. ولي اين آموزش هاي انجام پايان نامه، منحر به موفقيت دانشجو در مراحل انجام پروپوزال و پايان نامه (از فصل يك تا فصل ٥) مي گردد. اهميت آموزش پايان نامه همچنين براي آمادگي دانشجويان ارشد و دكترا در جلسه دفاع پايان نامه بسيار ضروري است. آموزش پايان نامه همچنين منجر به كيفيت بالاي پايان نامه مي گردد  همچنين انجام پايان نامه همراه با آموزش مراحل آن براي ارائه دانشجو در مقابل استاد راهنما يا مشاور بسيار مهم است و كمك مي كند ارتباط خوبي بين دانشجو و استاد راهنما ايجاد شود. در ادامه به اهمیت انجام پایان نامه همراه با آموزش می پردازیم با ما همراه باشید.

 

برای پایان نامه چه آموزش هایی نیاز است؟ شما باید بلد باشد چگونه انتخاب موضوع کنید؟ چگونه پروپوزال بنویسید و مطالب آن را از کجا بیاورید؟ برای تصویب پروپوزال باید چکار کنید؟ فصل های پایان نامه را چگونه بنویسید؟ فصل اول پروپوزال است ، در فصل دو تمام مطالب باید با رفرنس آورده شوند ، در فصل سه که روش تحقیق شماست باید بدانید با چه روش دارید این کار را انجام می دهید. خود نرم افزار لازم نیست یاد بگیرید اما باید بدانید چه مراحلی طی شده؟ از چه نرم افزاری استفاده شده و خروچی آن چیست؟  برای پایان نامه های مدیریت و روانشناسی و غیره که نیاز دارد جمع آوری اطلاعات داشته باشیم و بعد مدل سازی کنیم باید بلد باشید ، نمی شود پایان نامه را به کسی بدهید و بگویید خودم هیچ کاری نکنم. شما باید بپرسید و یاد بگیرید و حتی جلسه خصوصی بگیرید شما باید حتما بلد باشید که چی شده و چه خروجی به دست آمده. اگر کسی هم پایان نامه شما را انجام بدهد باید پاسخگوی سوالات شما باشد در غیر این صورت این پایان نامه به درد شما نمی خورد چون شما باید در جلسه دفاع از این پایان نامه دفاع کنید. هزینه آموزش با هزینه پایان نامه فرق دارد اما واقعا لازم است که شما روند را یاد بگیرید تا بتوانید دفاع خیلی خوبی داشته باشید!

انجام پایان نامه همراه با آموزش

در ادامه به بررسی و آموزش کامل و جامع پایان نامه برای شما پرداخته ایم. موضوع پایان‌نامه از اولین و اصلی‌ترین اقدام دانشجو جهت شروع پایان‌نامه است انتخاب موضوع پایان نامه يكی از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه است. موضوع پايان نامه بايد روشن و صريح باشد. مهم ترين نكات در انتخاب موضوع پايان نامه ابتدا عدم تكراري بودن است. سپس موضوع بايد داراي نوآوري داشته باشد. انتخاب موضوع مي بايست متناسب با روش تخقيق انتخاب گردد. هر كلمه كوچك در موضوع پايان نامه بايد قابل تفسير باشد. موضوع پايان نامه نبايد خيلي كلي بيان شود كه جمع بندی آن سخت باشد. در غير اين صورت موضوع را در داخل پروپوزال جز كنيد و به جزئيات بپردازيد. بسیاری از دانشجوها این مشکل را دارند که موضوعی که انتخاب کردند تکراری هست یا نه؟ شما باید در سایت هایی مثل ایران داک یا پژوهشیار وارد شوید و موضوعتان را آنجا ثبت کنید و آن جا مشخص می شود که این موضوع قبلا کار شده است یا خیر؟ اگر موضوع شما قبلا کار شده باشد این موضوع رد می شود (ممکن است مشابهش باشد ، آن مشکلی ندارد) و این هم فکر اشتباهی هست که موضوعی باید انتخاب کنید که هیچکس روی آن کار نکرده! شما باید موضوعی انتخاب کنید که حتی روش کار شده باشد و شما با یک ایده جذاب تر و با یک روش اون موضوع را انجام بدهید. پس لازم نیست که شما یک موضوعی انتخاب کنید که خیلی سخت باشد یا روش تحقیقی براش نباشد ، شما حتما باید در فصل دوم در مورد پژوهش های پیشین صحبت کنید و رفرنس بدهید و نمیتوانید موضوعی بیاورید که هیچکس کاری نکرده ؛ در این صورت اصلا فصل دومی نمیتوانید بنویسید. انتخاب موضوع پایان‌نامه از اولین و اصلی‌ترین اقدام دانشجو جهت شروع هر پایان‌نامه است. اگر عنوان پایان نامه مناسب نباشد هر چه قدر دانشجو در ادامه تلاش بیشتری هم انجام بدهد به آن موفقیت بالا دست پیدا نخواهد کرد. اولویت اصلی عنوان پایان نامه، کاربردی بودن آن در جامعه است. موضوعی که کاربردی نباشد اغلب با انگیزش و جذابیت کمتری روبرو می‌شود. اما هدف از کاربردی بودن این نیست که این موضوع در حال حاضر در کشور ما اجرایی باشد. یکی از مهم ترین مطالب برای دانشجویان ارشد و دکتری پس از انتخاب موضوع پایان نامه، تشخیص تکراری بودن موضوع پایان نامه است. برای اینکه انرژی و وقت‌تان بر سر یک موضوع تکراری هدر نرود، باید قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که در حوزه مورد نظر شما هیچ پایان نامه مشابه دیگری قبلا کار نشده باشد. انجام این کار از ضروری ترین مطالب برای شروع انجام هر پایان نامه است. موضوع پایان نامه باید نسبت به دیگر پایان نامه ها جدید و نوآوری داشته باشد.

انجام پایان نامه همراه با آموزش

برای اینکه شما مراحل پروپوزال را کامل بدانید ، اول انتخاب استاد راهنما است ، سعی کنید استادی انتخاب کنید که باهاش راحت باشید و زیاد سخت گیر نباشد ، استاد راهنمای سختگیر هیچ سودی برای شما ندارد و کار زیاد از شما می خواهد. استاد راهنما یا خودش برای شما موضوع را انتخاب میکند یا حیطه موضوع را مشخص می کند و یا می گوید خودتان چند تا موضوع را پیشنهاد بدهید. در انتخاب موضوعتان فوق العاده وقت و انرژی بزارید و بدانید که موضوعی که خوب نباشد تا آخر پایان نامه شما را اذیت می کند و باید یک راه اشتباه را طی کنید! بعد از انتخاب موضوع باید شما آن را به استاد راهنما بدهید و استاد آن را تایید کند و هم باید برای دانشگاه بفرستید و دانشگاه آن را تایید کند که شما روی این موضوع انتخاب کنید. شما باید در سایت هایی مثل ایران داک یا پژوهشیار وارد شوید و موضوعتان را آنجا ثبت کنید و آن جا مشخص می شود که این موضوع قبلا کار شده است یا خیر؟ اگر موضوع شما قبلا کار شده باشد این موضوع رد می شود (ممکن است مشابهش باشد ، آن مشکلی ندارد) ولی اگر با همین عنوان شخص دیگری کار کرده باشد رد می شود. بعد از ثبت شما باید شماره ثبت را داشته باشید و تا روز دفاع داشته باشید که در روز دفاع اگر گفتند این موضوع تکراری هست با این شماره ثبت نشان دهید که این موضوع مختص خود شما است. بعد از فرایند انتخاب موضوع و مشخص شدن موضوع شما تازه می توانید پروپوزال را شروع کنید و هر دانشگاهی فرمت خاص خودش را دارد که باید آن را حتما بگیرید که بدانید ورد شما باید چگونه باشد و با چه فونتی انجام شود. معمولا این فرمت در سایت دانشگاه موجود است و می توانید از آنجا بگیرید. پروپوزال نویسی یک بیان مسئله می خواهد ، یک مقدمه ، یک هدف اصلی ، سوالات و فرضیه ها ، نوآوری کار شما نسبت به بقیه کارها ، روش شما ، هدف اصلیتان ، محدوده تحقیقتان را می خواهد و در واقع پروپوزال یک طرح نهایی است که تا آخر پایان نامه شما باید بر اساس این طرح پیش برود

انجام پایان نامه همراه با آموزش

دانشجويان ارشد و دكترا در شروع به كار پايان نامه ميبايست فصل های پايان نامه را بدانند. فصل های پایان نامه اغلب در بسياری از دانشگاه ها به ٥ فصل كلی تقسيم مي شود. پايان نامه مثل يك داستان است كه فصل هاي آن به يكديگر وابسته هستند. نمی توان بدون اطلاع از جزئيات فصل ها شروع به نوشتن پايان نامه نمود. در اين مقاله به بررسی فصل های پايان نامه پرداخته شده است. مقالات ديگر سايت نيز در مورد فصل اول (كليات پژوهش) ، فصل دوم (پيشينه پژوهش)، فصل سوم (روش تحقيق)، فصل چهارم (تجزيه و تحليل نتايج) و فصل٥ (نتيجه گيري و پيشنهادها) ، توضيح داده شده است. در پایان نامه معمولا ۵ تا فصل کلی داریم ، در فصل اول کلیات پژوهش آورده میشه ، مثل اهداف و اهمیت موضوع  ، فرضیه ها و غیره و هرچیزی که داخل پروپوزال آمده ، در فصل اول میاد. به فصل دوم پیشینه پژوهش یا ادبیات موضوع می گویند ، این فصل در مورد اینه که در مقالات پیشین بقیه افراد چه کاری انجام دادند ، پس میاین مقالات رو میخونید و بعد دسته بندی می کنید و داخل فصل دوم میارید ، در فصل دوم هرچیزی از جدول گرفته تا شکل باید رفرنس دهی کنید و بگید این مطلب از کجا آورده شده چون بدون رفرنس دزدی ادبی محسوب میشه و باید خیلی دقت کنید به این نکته. فصل سوم روش تحقیق شماست ، ممکنه یکی از روش های آماری استفاده بکنه ، یکی از روش های آزمایشگاهی استفاده بکنه ، یکی ممکنه از روش تصمیم گیری چند معیاره استفاده کرده باشه و غیره که روش تحقیق با توجه به انتخاب موضوعتون انتخاب میشه و وقتی که این روش تحقیق رو در فصل سوم آوردید ، در فصل چهارم همان روش تحقیقتون رو باید با استفاده از همان نرم افزاری که مختص روش تحقیقتونه تجزیه و تحلیل کنید ، مثلا نرم افزار اصلی روش آمار (spss) است که پرکاربردترین نرم افزار برای آمار است یا مثلا نرم افزار مدل سازی ساختاری (pls) است. یعنی باید پس از جمع‌آوری اطلاعات در این فصل آن داده‌ها را به نرم‌افزار منتقل نموده و سپس خروجی به‌دست‌آمده را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، استخراج داده‌های روش‌های آزمایشگاهی و یا استخراج و ثبت داده‌های کمی و کیفی از پروژه‌های اجرایی انجام می‌شود و سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را در فصل ۴ تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

انجام پایان نامه همراه با آموزش

در فصل اول که در حقیقت همان کامل شده پروپوزال است مباحث زیر می‌بایست پوشش داده شود:

مقدمه یا بیان مسئله

اين فصل شامل بيان مسئله یا مقدمه که در ابتدای هر فصلی آورده می‌شود و کلیاتی از مباحث مطرح‌شده در آن فصل را مشخص می‌کند که هر خواننده با خواندن این بخش متوجه بشود که قرار است در این فصل به چه مطالبی پرداخته شود.(دوستان عزیز دقت کنید که تمام جملات و مطالب این بخش باید دارای رفرنس باشند که شما این مطلب را از کجا آوردید، شما نمی‌توانید از خودتان صحبتی بدون رفرنس انجام دهید در مقدمه فصل اول و همچنین در فصل دوم و سوم نیز به همین صورت می‌باشد ولی در فصل ۴و۵ چ.ن مربوط به کار تحقیقاتی شماست شما باید تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری خودتان را بیاورید و بحث نمایید.

ضرورت انجام تحقيق

ضرورت انجام تحقيق یعنی چه ضرورتی داشته که شما به بررسی این موضوع پایان‌نامه پرداختید. در حقیقت چه مشکل یا شکافی بوده که شما این عنوان پژوهش را انتخاب کردید؟

اهداف پایان‌نامه

اهداف شما از این پایان‌نامه چیست؟ چه هدف اصلی و اهداف فرعی را دنبال می‌کنید؟ در یک‌کلام می‌خواهید به چه چیزی برسید در آخر این پایان‌نامه؟(به‌طور مثال هدف من از این‌که ادامه تحصیل بدهم چیست؟ آیا افزایش اطلاعات بوده ؟ آیا برای پیدا کردن شغل دلخواهت اومدی؟ آیا اومدی وقتت را تلف کنی چند سال و بگی فوقش لیسانس داری؟

اهداف بايد صريح، روشن، بدون ابهام و واقع‌بینانه باشد و به‌صورت منطقي بيان شود. اهداف بايد با عنوان، بيان مسئله، فرضيه و سؤالات پژوهش هماهنگ باشد.

فرضیه‌های پژوهش شما چیست؟

فرضيه و سؤالات به‌صورت يك جمله خبري و حتی‌المقدور جهت‌دار نوشته شود و حاوي يك پيشگويي باشد و زيربناي علمي داشته باشد. یعنی شما با توجه به مقالاتی که مطالعه کردی یک سری فرضیاتی در این قسمت در نظر می‌گیری که این فرضیات در پایان فصل پنجم باید تأیید یا رد شوند. تمام فرضیات باید بر اساس پژوهش‌های قبلی که زيربناي علمي دارد مشخص گردند و نباید فرضیه‌ای مطرح شود که نتوانید در فصل آخر پایان‌نامه آن را با دلیل علمی رد یا قبول نمایید.

 تعريف متغیرهای پژوهش

هر پایان‌نامه‌ای دارای یک سری عوامل، فاکتورها و متغیرهایی اصلی و تخصصی است که جهت درک راحت خوانندگانی می‌بایست آن‌ها را در فصل اول تعریف کنیم. مثلاً موضوع من در مورد مدیریت ایمنی است باید مشخص کنم اول که اصلاً ایمنی یعنی چی؟

انجام پایان نامه همراه با آموزش

فصل دوم پایان نامه شامل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق می باشد که از مهم ترین فصل های پایان نامه است. در حقیقت در این فصل شما مقالات و پژوهش های انجام شده قبلی را مطالعه و دسته بندی می کنید. این مقالات شامل مقالات داخلی و خارجی می باشد. چرا لازم است در فصل دوم هم مقالات داخلی خوانده شود و هم مقالات خارجی؟ به دلیل این که مقالات داخلی به شما کمک می کند که مشکلات داخل کشور و پژوهش هایی که تا به حال انجام شده است را یاد بگیرید . مقالات خارجی به شما کمک می کند که در چه جنبه هایی پایان نامه خود را توسعه دهید. همانطور که می دانید کشور ما به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه است همیشه چند سالی از پژوهش ها و کارهایی که در کشورهای پیشرفته یا نیمه پیشرفته انجام می شود عقب است. این کمک می کند شما از پژوهش هایی که در این کشورها انجام شده است اطلاعات بگیرید و مشکلات آن ها را در نظر بگیرید و بعد با مشکلات کمتری آن را در کشور خودمان پیاده سازی کنید. در این مقاله به نحوه  اهمیت این فصل دوم پایان نامه پرداخته شده است.  کمترین مشکل در فصل پیشینه یا ادبیات پژوهش به منزله ی سرقت ادبی محسوب می شود بنابراین در نگارش این فصل می بایست دقت بالایی داشته باشید و مطلبی بدون رفرنس در این فصل نداشته باشید. دلیل اهمیت فصل ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق این است که شما متوجه پژوهش های دیگر می شوید و با توجه به مشکلات و چالش های این پژوهش های انجام شده، برای انجام پایان نامه خود جهت گیری مناسب انجام می دهید. به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایران پژوهان: يکي از بخش‏هاي مهم تحقيق، بخش مربوط به پيشينه و ادبيات تحقيق عنوان شده است؛ يعني يكي از کارهاي ضروري در هر پژوهشي، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقيق است؛ زيرا سرچشمه علوم را مي‌توان در پيشينه تحقیق جستجو کرد. پیشینه پژوهش یا ادبیات موضوع در پروپوزال شما می آید ولی یک قسمت یا یک جزئی میاید ، در حقیقت در پروپوزال ۶ ، ۷ تا مقاله میاورید و می گویید که بقیه چکار کرده اند ولی پیشینه تحقیق خودش یک فصل است و در فصل دوم شما باید در مورد مقالاتی که در این زمینه کار کرده اند بگویید که چکار کرده اند؟ با چه روش انجام داده اند؟ بنابراین فکر نکنید که پیشینه ای که در پروپوزال آورده اید همان است ، در فصل دوم باید به طور کامل از مقالاتی که قبلا کار کرده اند باشد و نمیتوان آن را با چند مقاله جمع کرد. در حقیقت اون پیشینه ای که در پروپوزال آمده است (پیشینه ی نظری پژوهش، مطالعه ی نظری پژوهش) نام دارد و شیوه ی رفرنس دهی این نوع با نوعی که در فصل دو آمده است از زمین تا آسمان باهم فرق دارد.

يكي از مهم ترين مراحل انجام پايان نامه كه مربوط به فصل سوم و چهارم پايان نامه مي باشد،انتخاب روش تحقیق در پایان نامه است. ولي انتخاب روش تحقيق بعد از انتخاب موضوع و در پروپوزال بايد مشخص گردد. روش تحقيق با توجه به عنوان و هدف اصلي پايان نامه تعيين مي شود. حتما بعد از انتخاب روش تحقيق خود دلايل محكمه پسند براي انتخاب اين روش تحقيق داشته باشيد.در جلسه دفاع پايان نامه هم حتما دلايل خود را براي انتخاب اين روش تحقيق بيان كنيد. چرا از اين روش تحقيق استفاده كرديد؟مزاياي اين روش تحقيق انتخاب شده نسبت به روش هاي ديگر چيست؟آيا اين روش تحقيق شما را به هدف اصلي مي رساند؟ آيا با اين روش تحقيق سؤالات و فرضيه هاي فصل اول پايان نامه يا همان پروپوزال پاسخ داده مي شود؟ روش تحقيق غالبا روشي ثابت است كه در كتاب هاي مختلف وجود دارد و در فصل سوم شما از اين كتاب ها و مراجع استفاده مي كنيد . روش تحقيق مي تواند از نوآوري هاي پايان نامه شما باشد.به طور مثال پايان نامه ها و مقالات ديگر اين موضوع يا موضوعات مشابه را انجام داده اند ولي روش تحقيق ديگري استفاده كرده اند .در حال حاضر شما از اين روش تحقيق مي خواهيد استفاده كنيد و آن مطالعات را توسعه دهيد و براي استفاده از اين روش تحقيق هم دلايل مهمي داريد. پس دانشجوياني كه به دنبال موضوعاتي هستند كه كسي اصلا كار نكرده باشد مي توانند ديد خود را تغيير دهند و همان موضوعات مشابه را با روش تحقيقي متناسب انجام دهند.نوآوري كه فقط در انتخاب موضوع مهم نيست،بلكه مي تواند نوآوري پايان نامه شما روش تحقيق مناسب باشد.بسياري از مقالات چاپ شده در ژورنال هاي معتبر نيز از همين ترفند استفاده كرده اند و قطعا وقتي شما روش تحقيق ديگري انتخاب مي كنيد نتايج شما نيز تغيير خواهد كرد و به هدف هاي ديگري  دست پيدا مي كنيد. گروه مهرداد سيويل افتخار دارد كه در سال هاي اخير در مشاوره و انجام پايان نامه در كنار شما باشد .جهت ارتباط با ما در قسمت تماس با ما ،در خدمت شما هستيم. هدف ما انجام پايان نامه هايي با كيفيت براي افزايش رزومه دانشجويان ارشد و دكترا مي باشد. در پایان نامه قسمت روش تحقیقتون باید خیلی دقت کنید که روش تحقیق در حقیقت مشخص میکنه که هدف نهایی شما چیست؟ و راه رسیدن به هدف نهایی شما را مشخص میکند ، هر پایان نامه ای یک هدفی دارد و حالا اینکه این هدف را چگونه می خواهید بهش برسید و بهش دست پیدا کنید ، روش تحقیق شماست که در فصل سوم پایان نامه ارشد و دکترا قرار داره ، حالا یکی ممکن است تصمیم گیری چند معیاره ، یکی آزمایشگاهی ، یکی spss و غیره باشد. تمام این روش ها قابل کاربرد هستند ، هر یک از این روش تحقیق ها نرم افزار خاص خودش را دارد و هر روش تحقیقی فقط با نرم افزار خاص خودش می تواند تجزیه و تحلیل کند!

یک قسمت مهمی از پایان نامه ، روش تحقیق شماست ؛ روش تحقیق باید متناسب با موضوع انتخاب شده ی شما باشد و شما نمی توانید یک موضوع را با یک روش دیگر انجام بدهید و این کار قابل انجام نیست! برای مثال روش تحقیق چندمعیاره کارش این است که معیارهای مختلف را کنار هم بچیند و آن ها را اولویت بندی کند و هیچوقت برای اون ها مدل سازی نمیکنه و کارش اولویت بندی کردن است. و اگر در عنوان نوشتید شناسایی خیلی فرق داره با وقتی که بنویسید مدل سازی یا اولویت بندی ، بنابراین هرچیزی که داخل عنوان بیاید باید روش تحقیق بر اساس همان انتخاب شود. روش های تحقیق اشتباه و غیرکابردی استفاده نکنید و از انتخاب این نوع روش پرهیز کنید و خیلی به این موضوع دقت کنید.

فصل چهارم پايان نامه مربوط به تجزيه و تحليل شما است. اغلب اين روش شامل تحليل با نرم افزار مشخص شده در پروپوزال شماست. در اين فصل تحليل پژوهش شما مي باشد و نياز به رفرنس دهي نيست. در صورتي كه در فصل ٤ ميخواهيد رفرنس بياريد ميتونيد كارتون را با مقالات يا پايان نامه هاي ديگران مقايسه كنيد ولي اصل كار نتايجي است كه شما پس از تحليل كار خود به آن دست پيدا كرديد. در ادامه ويدئو در مورد اينكه در فصل٤ آيا نياز به يادگيري نرم افزار داريم بحث شده است. در فصل چهارم پایان نامه نرم افزارهای مختلفی ممکن است کار بکنیم اما لازم نیست که شما در جلسه دفاع آموزش نرم افزار بدهید! شما باید پروسه ی رسیدن به نتایج را بلد باشید مثلا شما یک سری ازمون آماری کار کرده اید ، خود نرم افزارSPSS را از شما نمی خواهند ، اما چرا از این آزمون اسفاده کردم؟ و چرا نتیجه آزمون این شده؟ این ها را باید بلد باشید. حتما باید بدانید چرا از این نرم افزار استفاده شده است و چه روندی طی کرده اید تا به این نتیجه رسیده اید؟

درنهایت فصل پنج‌ در ادامه‌ی تجزیه‌وتحلیل در فصل ۴ به پیشنهاد‌های و نتیجه‌گیری از کل پژوهش حاضر می‌پردازد. درنهایت فصل پنجم، آخرین فصل پایان‌نامه است که با نام نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌های می‌باشد. همه اساتید راهنما و داوران شما در پایان‌نامه به دنبال این هستند که ببینند شما به چه نتایجی دست پیدا کردید و در حقیقت هدف اصلی هر پژوهشی این است که بتوانیم با بررسی پژوهش‌های خود و با استفاده از ابزارهای مناسب به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم. این نتایج تمام زحمات شما در فصول قبل را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌که شما نتایج کلی پژوهش خود را بیان می‌کنید و فرضیه‌هایی که در فصل اول و پروپوزال آوردید را در این فصل باید تائید را رد نمایید. در یک بخش از این فصل می‌توانید به بررسی نتایج خود با پژوهش‌های پیشین بپردازید. پژوهش شما می‌تواند در راستای پژوهش‌های دیگر به نتایج ارزشمندی برسد که پژوهش‌های دیگری که در این حوزه انجام‌شده است را توسعه دهد و مرزهای جدیدی را برای آن موضوع ایجاد کند و حتی در مواردی می‌تواند خلاف نظرات پژوهش‌های دیگر باشد که دلیل این اختلاف باید کامل مشخص گردد که چه شرایطی در این پروژه یا موضوع حاکم بوده است که موجب تناقض با پژوهش‌های پیشین یا پژوهشی دیگر گردد. فقط در بخشی که شما مقایسه می‌خواهید انجام دهید با پژوهش‌های دیگر نیاز به رفرنس دهی دارید ولی برای یافته‌ها و نتایجی که خودتان کسب کردید اصلاً نیازی به رفرنس دهی نمی‌باشد. این فصل کاملاً متعلق به نتایج کلی پژوهشگر است بنابراین می‌توانیم در فصل پنجم پایان‌نامه در مورد یافته‌های پژوهش و اطلاعات کسب‌شده بحث و اظهارنظر کند و همین‌طور فرضیات پژوهش را با دلایل منطقی و علمی، تائید یا رد کند. اهمیت بالای این فصل به این خاطر است که در آن روشن می‌شود مهم­ترین یافته‌ها و دستاوردهای پایان‌نامه شما چه بوده است.

به‌طورکلی هدف از نگارش فصل پنج، چهار چیز است:

  1. ارائه تفسیر خود از نتایجی که در فصل ۴ ذکر آوردیم.
  2. بازگشت به بیان مسئله و هدف اصلی تحقیق به‌منظور ارائه بازتاب و تأکید بر موضوع اصلی پژوهش خود هستیم.
  3. منسجم ساختن و کنار هم قرار دادن تمام فصل‌های قبلی و بحث درباره نقاط قوت و ضعف پژوهش خود و دیگران در مورد موضوع انجام‌شده می‌باشد.
  4. ارائه توصیه‌هایی برای انجام پژوهش‌های بیشتر و توسعه در مورد عنوان پایان‌نامه خود به دیگران
  5. مشخص نمودن تفاوت نتیجه‌های خودتان با نتیجه‌گیری پژوهش‌های قبلی که در این زمینه انجام‌شده است. (آیا نتایج شما در راستای پژوهش‌های قبلی بوده یا خلاف آن‌ها بوده یا قبلی‌ها را توسعه دادید)

مقالات مشابه با این مقاله:

هزینه های انجام پایان نامه

 

 

نوشته شده توسط مهندس حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 234 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.