رانیا هوم ساخت پرسشنامه آنلاین با گوگل فرم (قسمت دوم) - رانیا هوم

ویروس کرونا (کووید ۱۹) تأثیرات منفی زیادی بر روی سبک زندگی و البته کسب‌وکارهای گوناگون داشته و در این بین بی‌شک یکی از مهم‌ترین تبعات این ویروسْ موضوع آموزش بوده است. بسیاری از دانشجویان برای تهیه پرسشنامه خود به مشکل خورده بودند و سوالاتی در مورد طراحی پرسشنامه آنلاین از ما پرسیده بودند که در قسمت اول این مقاله نحوه کار با گوگل فرم را خدمت شما عزیزان توضیح دادیم و اکنون در قسمت دوم ، از زاویه ای دیگر آموزش ساخت پرسشنامه با گوگل فرم را شرح داده ایم ، با ما همراه باشید.

گوگل فرم ابزاری نیرومند برای ساخت و طراحی انواع فرم (برگه‌ی آزمون، نظرسنجی و …) محسوب می‌شود که استفاده از آن هم بسیار آسان است و هم رایگان. با گوگل فرم می‌توانید آزمون برگزار نمایید، نظرسنجی ایجاد کنید و در کنارش مشخصاتی چون نام، نام خانوادگی، شماره دانشجویی، نظرات و نیز ایمیل‌های کاربران را ذخیره نمایید. برای استفاده از آن نیازی به هیچ‌گونه ابزار اضافه‌ای نیست و تنها با داشتن یک ایمیل در گوگل (جی‌میل) و مرورگری چون گوگل کروم یا فایرفاکس و هر نوع دیگری مثل سافاری، اپرا و حتی اینترنت اکسپلورر! می‌توانید هر نوع آزمونی را طراحی نمایید. از مزایای استفاده از گوگل فرم همین بس که نیاز به نصب هیچ‌گونه نرم‌افزار دیگری نیست و تنها با یک مرورگر و هر سرعت اینترنتی کارتان راه می‌افتد و به راحتی می توانید یک پرسشنامه عالی برای خودتان طراحی کنید.

در این مثال مراحل ایجاد یک فرم ساده‌ی «آزمون تستی» را با هم مرور می‌کنیم:

  • از طریق نوار آدرس مرورگرتان وارد این لینک شوید: گوگل درایو
  • اگر هنوز وارد جیمیل‌تان نشده بودید از طریق پنجره‌ی بازشده در گزینه‌ی بالا هم می‌توانید نام کاربری (همان ایمیل) و رمز عبور ایمیل خودتان را وارد کنید و Sign in شوید.
  • مطابق عکس زیر روی گزینه New بزنید.
تصویر شماره ۱
تصویر شماره ۱
  • پیرو عکس پایین ابتدا more و بعد google form و در اخر هم همان گزینه‌ی اول از بالا یعنی template frome a را انتخاب کنید.
تصویر شماره ۲
تصویر شماره ۲
  • با انتخاب این گزینه تب جدیدی در مرورگرتان باز می‌شود.
  • در تب بازشده جدید گزینه Blank Quiz را برگزینید.
تصویر شماره ۳
تصویر شماره ۳
  • در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود می‌توانید نام فرم خود را در بالا سمت چپ بنویسید. مثلا حقوق بین‌الملل یک
  • همین‌طور می‌توانید برای فرم خودتان یک عنوان تعیین کنید: ما عنوان فرم خودمان را همان حقوق بین‌الملل یک می‌نویسیم. (در کادری با نام اولیه Blank Quiz)
  • در تب (کادر) پایینش می‌توانیم توضیح مختصری هم بنویسیم؛ مثلا: آزمون پایان‌ترم نیم‌سال دوم ۹۹ – ۹۸ دانشگاه تهران
تصویر شماره ۴
تصویر شماره ۴
  • سپس مطابق عکس زیر روی گزینه + کلیک می‌کنیم و در ادامه از کادر کشویی بازشده گزینه‌ی Short answer را برمی‌گزینیم.
تصویر شماره ۵
تصویر شماره ۵
  • در کادر خاکستری‌رنگ (Question) می‌نویسیم: نام و نام خانوادگی، سپس گزینه‌ی Required را انتخاب می‌کنیم. این کار بدین دلیل است که دانشجو ملزم باشد این اطلاعات را پر کند وگرنه پاسخ‌هایش ارسال نمی‌شود.
  • مرحله‌ی شرح داده‌شده در بالا (تصویر شماره ۵) را باز هم تکرار می‌کنیم ولی این‌بار درون کادر خاکستری به جای نام و نام خانوادگی می‌نویسیم: شماره دانشجویی (تصویر زیر)
تصویر شماره ۶
تصویر شماره ۶
  • مجدد روی گزینه‌ی + کلیک کرده و این‌بار در کادری که افزوده می‌شود، روی تب کشویی کلیک می‌کنیم و گزینه‌ی Multiple Choice را برمی‌گزینیم.
تصویر شماره ۷
تصویر شماره ۷
  • در کادر خاکستری متن سوال را می نویسیم و در Options هم پاسخ‌ها را یکی یکی نوشته، به‌طوری که بعد از هر پاسخ یک بار اینتر (inter) می‌زنیم تا گزینه‌ی بعد ایجاد شود.
تصویر شماره ۸
تصویر شماره ۸
  • به چهار گزینه که رسید می‌توانید روی گزینه Aswer key کلیک کرده و پاسخ صحیح را برگزینید؛ همین‌طور از گزینه Points نمره‌ی هر سوال را وارد کنید. (مثلا یک نمره) و گزینه‌ی done را بزنید. توجه کنید که این مرحله اختیاری است؛ یعنی می‌توانید گزینه‌ی صحیح را هم انتخاب نکنید و به پس از تصحیح برگه‌ها موکول کنید؛ ولی با اجرای این مرحله دانشجو می‌تواند به محض اتمام ازمون از نمره‌ی خود باخبر شود.
تصویر شماره ۹
تصویر شماره ۹
  • به همین ترتیب دیگر سوالات را هم می‌توانید طراحی کنید (به‌صورت چهارگزینه‌ای یا تشریحی و حتی چند گزینه صحیح)
  • برای تک تک سؤالات هم می‌توانید حالت ضروری (Required) را انتخاب کنید.
  • در ادامه بر روی آیکون چشمی در بخش راست و بالای فرم کلیک کنیدتا پیش‌نمایشی از فرم خود را ببینید.
تصویر شماره ۱۰
تصویر شماره ۱۰
  • اگر همه چیز درست بود می‌توانید از کادر رنگی سمت راست بالای صفحه‌ی طراحی آزمونْ روی گزینه Send کلیک کنید و در پنجره جدیدی که برایتان باز می‌شود (تصویر شماره ۱۱) لینک را برگزیده و و کپی کنید.
  • شما همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه Short URL لینک کوتاه‌شده‌ای به جای لینک بلند قبلی داشته باشید؛ البته توجه کنید که گاهی به‌خاطر تنظیمات امنیتی برخی از اپلیکیشن‌ها (همچون تلگرام)، لینک کوتاه‌شده درون اپلیکیشن باز نمی‌شود؛ پس بهتر است از همان لینک بلند استفاده کنید. درضمن زدن روی گزینه کپی (Copy) فراموش نشود!
تصویر شماره ۱۱
تصویر شماره ۱۱
  • لینک ایجاد شده را می‌توانید به وقت آزمون در اختیار دانشجویان قرار دهید.
  • پس از اتمام وقت آزمون هم می‌توانید با کلیک بر روی Responses و در نمای جدیدی که برایتان نمایش داده می‌شود روی Accepting Responses کلیک کنید تا دیگر هیچ پاسخی دریافت نشود و آزمون شما به اتمام برسد. (تصویر شماره ۱۲ و ۱۳)
تصویر شماره ۱۲
تصویر شماره ۱۲
تصویر شماره ۱۳
تصویر شماره ۱۳
  • برای دیدن پاسخ‌ها و گرفتن خروجی می‌توایند روی کادر سبزی که درش بعلاوه (+) سفیدرنگی هست (در تصویر شماره ۱۳ با علامت مثلث مشخص شده) مطابق تصویر شماره ۱۳ کلیک کنید و در پنجره‌ی کوچک بازشده گزینه‌ی Create را بزنید تا در تب جدیدی که برای‌تان باز می‌شود بتوانید پاسخ تمامی دانشجویان را با ذکر مشخصات ملاحظه بفرمایید. فرم ایجاد شده قابل دانلود می‌باشد.
تصویر شماره ۱۴
تصویر شماره ۱۴

در هر آزمونی درجه‌ای از احتمال تقلب از سوی پاسخ‌دهندگان وجود دارد، چنانچه چنین مسأله‌ای برای‌تان به‌عنوان دغدغه مطرح است، چند راه‌کار می‌تواند مفید واقع شود.

  • محدود کردن زمان آزمون: با استفاده از افزونه‌هایی که در ادامه معرفی شده یا غیرفعال کردن لینک بعد از زمان مشخص، راهکار دوم ساده‌تر بوده و پیشنهاد می‌شود.
  • به هم ریختن ترتیب سوالات: در این روش ترتیب سوالات برای هر کاربر با کاربر دیگر متفاوت است. چگونگی این روش در ادامه توضیح داده می‌شود:
  1. مطابق تصویر زیر بر روی علامت مشخص شده کلیک کنید:
تصویر شماره ۱۵
تصویر شماره ۱۵

۲. با انتخاب این گزینه یک بخش جدید به برگه‌ی آزمون شما افزوده می‌شود.

تصویر شماره ۱۶
تصویر شماره ۱۶

شما می‌توانید نام بخش مورد نظرتان را وارد کرده (مثلا بنویسید بخش سؤالات) و در خط پایین هم توضیح مختصری بنویسید.

تصویر شماره ۱۷
تصویر شماره ۱۷

۳. حال به تنظیمات آزمون (آیکون چرخ‌دنده در بالای صفحه سمت راست) رفته و مطابق شکل زیر کادر گزینه‌ی دوم را تیک‌دار می‌کنیم (این گزینه برای انتخاب تصادفی سوالات به کار می‌رود). درضمن ذخیره کردن فراموش نشود.

تصویر شماره ۱۸
تصویر شماره ۱۸

۴. برای دیدن نتیجه‌ی کار می توانید بر روی آیکون چشمی بالای صفحه کلیک کنید. مشاهده می‌فرمایید که سوالات آزمون در دو بخش و در دو صفحه نشان داده می‌شود. صفحه‌ی نخست ویژه‌ی وارد کردن مشخصات و صفحه‌ی دوم (تصویر شماره ۲۰) ویژه‌ی سوالات آزمون.

تصویر شماره ۱۹
تصویر شماره ۱۹
تصویر شماره ۲۰
تصویر شماره ۲۰

این نوشته را به عنوان راهنمایی برای ساخت پرسشنامه آنلاین با گوگل فرم برای شما قرار دادیم و به همین راحتی شما می توانید پرسشنامه برای خود طراحی کنید. خوشحال می شویم هر گونه نظر ، انتقاد ، پیشنهاد و سوالی که داشتید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مقالات مشابه با این مقاله:

ساخت پرسشنامه آنلاین با گوگل فرم (قسمت اول)

اهمیت پرسشنامه در پایان نامه

تعیین جامعه و نمونه آماری در پرسشنامه

چگونه بهترین پرسشنامه را تهیه کنیم؟(قسمت اول)

چگونه بهترین پرسشنامه را تهیه کنیم؟(قسمت دوم)

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 265 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 12 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.