رانیا هوم توضیح فصل های پایان نامه - رانیا هوم

فصل هاي پايان نامه در اغلب دانشگاه ها شامل ٥ فصل اصلي است كه در اين مقاله به بررسي و توصيف كلي فصل هاي پايان نامه پرداخته مي شود . اگر فصل هاي پايان نامه به همين شكل چيدمان شوند بسياري از مشكلات دانشجويان در پايان نامه حل مي شود ولي عدم اطلاع دانشجويان از نحوه فصل هاي پايان نامه منجر به مشكلات متعدد آن ها در ادامه كار مي گردد. در این مقاله به توضیح فصل های پایان نامه پرداختیم با ما همراه باشید.

 

پایان نامه از پنج تا فصل کلی تشکیل شده: در فصل اول کلیات پژوهش آورده شده یعنی اهمیت و اهدافتون و اینکه فرضیه هاتون چیه و هرچیزی که داخل پروپوزال آورده شده، اين فصل شامل بيان مسئله یا مقدمه که در ابتدای هر فصلی آورده می‌شود و کلیاتی از مباحث مطرح‌شده در آن فصل را مشخص می‌کند که هر خواننده با خواندن این بخش متوجه بشود که قرار است در این فصل به چه مطالبی پرداخته شود.

فصل دوم پیشینه پژوهش یا ادبیات موضوع نام داره که این هست که مقالات پیشین تو حوزه شما چه کاری انجام دادند؟ بقیه افراد چه کارهایی انجام دادند؟ که شما میاین مقالات داخلی و خارجی رو خوب میخونید و بعد اون هارو دسته بندی می کنید و این مطالب دسته بندی شده را در این فصل میاورید و چیزی که مهمه اینه که هرچیزی که باید رفرنس دهی بکنی و بگی من این مطالب رو از کجا آوردم ، در غیر این صورت دزدی ادبی محسوب میشه و هیچ ارزشی نداره. شما باید خیلی دقت کنید که هر شکل ، جدول و یا سطری که آوردین رفرنس دهی شده باشه.

در فصل سوم در مورد دوش تحقیقتون صحبت میشه ، یعنی شما از روش های  تحلیل آماری ممکنه استفاده کنید ، یا مثلا از روش های آزمایشگاهی استفاده کنید یا مثلا سایر روش ها مثل مدل سازی ساختاری ، مثل روش تصمیم گیری چندمعیاره و غیره. انتخاب روش تحقیقتونم باید بر اساس انتخاب موضوعتون باشه. نمی‌توان هر روش و ابزاری را برای پژوهش خود انتخاب کنید و اول باید بدانید کاربرد آن روش چیست و آیا به شما جهت رسیدن به مقصد نهایی کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ این پرسش شمارا جهت انتخاب روش مناسب کمک خواهد نمود. نمی‌توان اگر بحث شما آزمایشی است از روش‌های آماری استفاده کنید و یا نمی‌توان اگر رتبه‌بندی بر معیارها بر اساس معیارها را به‌صورت چندگانه می‌خواهید از روش آماری استفاده کنید چون روش آماری نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. در انتخاب مناسب روش تحقیق خود دقت زیادی کنید و انتخاب اشتباه روش تحقیق می‌تواند پژوهش و پایان‌نامه شمارا به‌طورکلی رد کند و تمام زحمات شما را بیهوده کند.

در فصل چهارم همان روش تحقیقتون رو باید با استفاده از همان نرم افزاری که مختص روش تحقیقتونه تجزیه و تحلیل کنید ، مثلا نرم افزار اصلی روش آمار (spss) است که پرکاربردترین نرم افزار برای آمار است یا مثلا نرم افزار مدل سازی ساختاری (pls) است. یعنی باید پس از جمع‌آوری اطلاعات در این فصل آن داده‌ها را به نرم‌افزار منتقل نموده و سپس خروجی به‌دست‌آمده را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، استخراج داده‌های روش‌های آزمایشگاهی و یا استخراج و ثبت داده‌های کمی و کیفی از پروژه‌های اجرایی انجام می‌شود و سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را در فصل ۴ تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

در فصل پنجم هم که نتیجه گیری میکنید از کارتون و با استفاده از این پنج تا فصل بیان میکنید که به چه نتایجی رسیدید؟ برای آینده چه پیشنهادهایی دارید درنهایت فصل پنج‌ در ادامه‌ی تجزیه‌وتحلیل در فصل ۴ به پیشنهاد‌های و نتیجه‌گیری از کل پژوهش حاضر می‌پردازد. درنهایت فصل پنجم، آخرین فصل پایان‌نامه است که با نام نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌های می‌باشد. همه اساتید راهنما و داوران شما در پایان‌نامه به دنبال این هستند که ببینند شما به چه نتایجی دست پیدا کردید و در حقیقت هدف اصلی هر پژوهشی این است که بتوانیم با بررسی پژوهش‌های خود و با استفاده از ابزارهای مناسب به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم. این نتایج تمام زحمات شما در فصول قبل را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌که شما نتایج کلی پژوهش خود را بیان می‌کنید و فرضیه‌هایی که در فصل اول و پروپوزال آوردید را در این فصل باید تائید را رد نمایید.

و آخرشم منابع رو میارید و پایان نامه به اتمام میرسه ، شما باید درقالب یک چارت مشخص کار پایان نامتون رو انجام بدید و اونو جلو ببرید.

مقالات مشابه با این مقاله:

چگونه پروپوزال خوب بنویسیم؟

آموزش و انجام روش ها و تحلیل های آماری پایان نامه با SPSS  

۵ نکته برای کسانی که پایان نامه را خودشان انجام نمی دهند

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.