رانیا هوم اهمیت پول در زندگی(یادگیری روانشناسی پول) - رانیا هوم

یکی از مهم ترین بحث های جامعه‌ی ما، اهمیت پول در زندگی افراد است. بسیاری از مردم و حتی مجلات، روانشناسی پول را با روانشناسی نحوه پولدار شدن اشتباه می‌گیرند و بخش عمده‌ای از مطالبی که در حوزه روانشناسی پول مطرح می‌شود، بیشتر از اینکه به بررسی علمی پول بپردازید اغلب  انگیزشی هستند. مثلاً فهرستی از باورهای انگیزشی نامناسب و نادرست درباره پول ارائه میشود و انتظار دارند در همان لحظه، خواننده متحول شود. در بسیاری از مواقع افراد در آن لحظه متحول می شوند ولی این کار کاملا مقطعی است و نتایج خوبی را ایجاد نمی کند. با توجه به همین مسئله، مهرداد سیویل تصمیم گرفته است بحث روانشناسی پول را به صورت جدی‌تر مورد بررسی قرار دهد.

زندگی ما شامل روابط ما با دیگر انسان ها از جمله رابطه با خانواده، دوست، همکار، رابطه با همسر می شود. رابطه انسان ها  با پول هم از جمله همین روابط ما در زندگی است. اغلب ما به رابطه‌هایمان اهمیت می‌دهیم و برای بهبود آن ها تلاش می‌کنیم، اما رابطه با پول، کمتر از سایر رابطه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در روانشناسی پول، به بررسی رابطه انسان ها با پول پرداخته می شود. تقریباً مشابه همه‌ی ناهنجاری‌های روابط دیگر را در رابطه با پول هم می‌توان مشخص نمود:

  • پول دوست بودن افراد و عشق به پول داشتن
  • افرادی از پول نفرت دارند .
  • وسواس نسبت به پول
  • حسادت نسبت به پول و پولدارها
  • تکیه کردن بیش از حد به پول
  • اعتیاد به کسب پول
  • بی میلی به پول و غیره

۱-روانشناسی پول

در بسیاری از جوامع توسعه یافته، شغل و تخصصی به نام Money Therapist وجود دارد که تخصص گرانقمیت و ارزشمند آنها، بررسی رابطه انسان ها با پول و تلاش برای بهبود این رابطه است. چوت پول بسیاری از رابطه های انسان ها و ازدواج ها را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می دهد . مگر می شود انسانی را پیدا کرد که پول در زندگی اش تأثیری نداشته باشد. در بسیاری از مواقع هم تمام کسانی که شما ارتباط دارید هم رده با درآمد شما هستند و کمتر کسانی هستند که فقیر باشند ولی بتوانند با پولدارها دوستی کنند. این نوع تلاش و نگرش در مورد پول  در کشور و فرهنگ ما، با پیش قضاوت‌ها و تعصبات مختلف ترکیب شده است،بنابراین بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است به بررسی روانشناسی پول در زندگی بپردازیم. آشنایی با این حوزه، ضمن اینکه به بزرگسالان برای تحلیل و بهبود نگرش‌ ایشان به پول، کمک می‌کند، باعث می‌شود تا فرزندان خود را هم با نگرش بهتری پرورش دهیم. قطعا شما نسل بعدی که فرزاندان شما هستند را هم پرورش می دهید پس بنابراین می توان گفت که پول در زندگی شما و زندگی نسل بعدی شما هم تأثیر می گذارد.

۲-طبق مطالعات انجام شده پول رابطه معناداری با احساس قدرت افراد در جامعه دارد:

طبق مطالعات انجام شده آدریان فرنهام  که وی از جمله نظریه پردازان  در زمینه روانشناسی پول بوده است. طبق این تحقیقات پرسشنامه سنجش نگرش پولی و روانشناسی پول، که به  بررسی تدریجی فاکتورهای مختلف این پرسشنامه پرداخته است. تا کنون به وسواس پولی، تمایل به حفظ و نگهداری پول و همینطور ناکافی بودن پول پرداخته است.چهارمین موردی که در این  پرسشنامه مورد توجه قرار گرفته است، «رابطه‌ی بین هزینه کردن پول و احساس قدرت» است. بسیاری از ما، دوست داریم که در میان دوستان و آشنایان و همکاران، و حتی در سر چهارراه و هنگامی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌ایم، در میان سایر کسانی که پشت همان چراغ ایستاده‌اند، «احساس برتری و قدرت» داشته باشیم. کسانی که موقعیت قدرت یا «Power Position» به آنها لذت نمی‌دهد،‌ سهم کمی از جامعه انسانها را تشکیل می‌دهند. یعنی انسان ها با پول خرج کردن، احساس قدرت می کنند و همچنین افراد پول دار همچنین قدرت هایی دارند که بقیه افراد عادی ندارند و این واقعیت است و نمی توان منکر آن شد.

۳- قضاوت‌ها و تعصبات غلط افراد نسبت به پول

اگر افراد روانشناسی پول و میزان اهمیت پول را در زندگی متوجه شوند قطعا به دنبال بیشتر آن می روند ولی اغلب افراد با قبول تعصبات غلط خود ، برای عدم تلاش برای بدست آوردن پول ، خود را راضی می کنند. بیشتر افراد برای اینکه برای پول بیشتر باید زحمت و ریسک بیشتری را متحمل شوند ، قبول می کنند که پول مهم نیست و درحالی که پول یکی از پراهمیت ترین نیازهای بشر است که هرچه بیشتر باشد رفاه بیشتری را ایجاد می کند ولی این به معنی این نیست که طرف بقیه نیازهای عاطفی و اجتماعی خود را کنار بگزارد و به دنبال بدست آوردن بیشتر پول باشد. همه نیازهای انسان ها باید در زندگی برآورده شود و پول نیز یکی از نیازهای ضروری افراد برای بهتر زندگی کردن است.

۴- تأثیر روانشناسی پول بر کسب و کارها و شغل های افراد

روانشناسی پول یکی از عوامل وفاکتورهای مؤثر  بر کسب و کارها و شغل های افراد می باشد. بسیار از افراد شغل خود را براساس باورهای خود انتخاب می کنند.کسی که به پول و به دست آوردن عقیده ندارد غالبا در کسب و کار هم به دنبال پیشرفت و ریسک نیست. اگر شما به این فکر هستید که پول در زندگی مهم نیست قطعا به دنبال کسب پول هم نیستید.  اگر برای دیگران زندگی می کنی شما واقعا روزهای سختی دارید. برای مردم  توضیح روانشناسی پول را می دهی و بسیاری آن را با استدلال های خود رد می کنند.

۵-بررسی رابطه پول با شاد بودن

 همه می دانیم که پول تنها تعیین کننده تمام خوشبختی افراد نیست و افراد باید معیارهای با ارزش تری را  برای رسیدن به خوشبختی در زندگی خود تعیین کنند معیارهایی همچون عشق، محبت، دوست داشتن، هدف داشتن و احساس تعلق که هر یک سطح رضایت از زندگی را بالا می برند. طبق توضیحات قبلی در رابطه با اهمیت ثروت در زندگی افراد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد خیلی از افراد اعتقاد دارند که با وجود ثروت نمی توانند زندگی ایده آل خود را به دست آورند همچنین برخی در تلاش اند تا با ثروتی که دارند عشق را نیز خریداری کنند اما آیا این نوع تفکر درست است یا خیر؟

اهمیت پول در زندگی

در تحقیقات روان شناسی که انجام شده است نشان می دهد که ثروت به خودی خود نمی تواند نقش تعیین کننده در سرنوشت افراد داشته باشد و گاها بیان می شود که ثروت می تواند فاصله های عاطفی میان افراد ایجاد کند افرادی که اهمیت زیادی به ثروت می دهند نمی توانند روابط عاطفی خوبی برقرار کنند و اغلب افرادی تنها هستند. بهداشت روانی نیز نشان می دهد که افراد ثروتمند بیشتر مورد سوء استفاده عاطفی دیگران قرار می گیرند و فشارهای روانی زیادی را در زندگی تحمل می کنند. تمام تفاسیری که در رابطه با ارزش و اهمیت ثروت در زندگی ارائه می شود بیان کننده این موضوع است که ثروت صرفا عامل ایجادکننده خوشبختی در زندگی نخواهد بود. چرا این اتفاقات افتاده است؟ چون بسیاری از افراد وقتی به پول دست پیدا می کنند اغلب به دلیل عدم شخصیت خود این افراد ایجاد شده است.  این افراد فقیر هم باشند با کارهای دیگری، زندگی خود را خراب می کنند چه چیزهایی شما را خوشحال می کند؟؟ پس اگر به دنبال نقش بررسی رابطه پول با شاد بودن  هستید باید ببینید آیا شما با پول داشتن خوشحال می شوید؟؟ آیا مسافرت های درجه یک شما را خوشحال می کند؟ آیا بهترین ماشین ها و راحتی این ماشین ها شما را خوشحال نمی کند؟ آیا وقتی مریض هستین و با پول داشتن و رفتن به بهترین بیمارستان ها و دکترها و شفا دادن خود و عزیزان خود خوشحال نمی شوید؟ آیا بهترین رستوران ها رفتن شما را خوشحال می کند؟ این ها تنها عامل های خوشحالی بودن افراد بوده است. اما این ها تنها آیتم ها نیستند. پس اگر به دنبال خوشحالی هستید و با پول می توانید داشته باشید پس به دنبال پول بروید ولی دقت کن دیگر چیزها و لذت های زندگی را صرف بدست آوردن پول نکن.

منابع

 

(نوشته آدریان فرنهام) The new psychology of money

 Crazy about money, Maggie Baker

 Mind over Money (overcoming money disorders), Brad Klonz

 Money Therapy, Deborah Price

-Money talks: In therapy society and life,Dan Jacobs Pages 1231-1233 | Published online: 31 Dec 2017 ,https://doi.org/10.1111/1745-8315.12012.

در این مقاله به اهمیت پول در زندگی پرداختیم ، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیزینس کوچینگ و یادگیری راه های افزایش درآمد برای داشتن کسب و کار بهتر و به دست آوردن پول های بیشتر و همچنین روش های سرمایه گذاری روی خودتان می توانید از مقالات زیر استفاده کنید:

بیزینس کوچینگ مهرداد حمصیان (قسمت اول)

بیزینس کوچینگ مهرداد حمصیان (قسمت دوم)

چگونه روی خودم سرمایه گذاری کنم؟

روش های بهبود درآمد کسب و کارها

نوشته شده توسط مهندس حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 398 views بار دسته بندی : کوچینگ تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها