رانیا هوم اثرات کمال طلبی منفی در زندگی - رانیا هوم

كمال طلبي امري است خيلي مهم كه موجب پيشرفت مي شود ولي همين كمال طلبي اگر بيش از حد شود موجب عدم شروع و عملي نمودن كارها مي شود.گاهي وقت ها ما ميخواهيم همه چيز خوب شود و در نتيجه سال ها منتظر ميمونيم و همين كمال طلبي منفي موجب پسرفت ما در مسائل مي شود.دانشجوياني كه ترم هاي مختلف را مي گذرانند تا يك پايان نامه را شروع كنند يا به دنبال بهترين پايان نامه هستند و هيچوقت فرصت كار خوب را نمي كنند .در ادامه به بررسي اثرات كمال طلبي منفي در مسائل زندگي و به ويژه پايان نامه ميپردازيم.

بعضي افراد سال ها منتظر يك كار خوب ميمانند بعضي افراد سال ها منتظر يك رابطه خوب مي مانند ولي در حاليكه نميدانند بسياري از اين ها ساختني است .رابطه خوب را بايد خودت بسازي،كار خوب را خودت بايد بسازي ،موقعيت ها منتظر ما نميمانند. کمال طلبی منفی باعث میشه ما از زندگیمون لذت نبریم ، چون خیلی کلاس میریم ، مثلا آموزش زبان ، کلاس خصوصی و ….  و خیلی وقت ها این کلاس ها اصلا نتیجه خوبی نمیده و فایده نداره ، مثلا خیلی ها کلاس زبان میرند ولی نمیتونند انگلیسی صحبت کنند و اصلا نتیجه کار مثبت نیست ، خیلی وقت ها توی مدارسمون مخصوصا توی نسلی که بودیم کمال طلبی منفی داشتند مثلا دانش آموزان حتی در زنگ های تفریح مشغول نوشتن مشق بودند یا مثلا زنگ ورزش در حال حفظ لغت بودند در حالی که ما باید یاد بگیریم هرچیزی را در زمان خودش انجام بدهیم.

 

یکی از متداول ترین مشکلات دانشجویان فوق لیسانس و دکتری در انجام پایان نامه عدم شروع آن و تأخیر در شروع آن به علت سردرگمی ومشکلات کمال طلبی می باشد ، این موضوع برای دانشجویانی که هزینه هم به دانشگاه هر ترم پرداخت می کنند موضوعی بی فایده و هزینه ای از دست رفته و مهم تر از همه از دست دادن زمان است که باید با آن روبرو شویم و زودتر ذهن خود را از انجام پایان نامه که فرایندی طولانی مدت و پروسه ای فرسایشی است هرچه زودتر شروع کرد. علت عدم شروع پایان نامه توسط دانشجویان به عوامل مختلفی مانند عدم همکاری استاد راهنما با دانشجو، سردرگمی دانشجو از نحوه انجام و انتخاب موضوع مورد نظر و غیره می باشد که بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند در این شرایط و به دلیل عدم آشنایی و عدم اجبار توسط دانشگاه و خودشان ، دست به شروع پایان نامه نمی زنند و در آخرین مهلت خود برای دفاع از پایان نامه و ترم آخر خود می خواهند هرچه سریع تر پایان نامه خود را شروع و سپس هرچه سریع تر آن را به پایان برسانند که این کار موجب انجام یک پایان نامه بسیار بی کیفیت و بی سرانجام و همچنین در شرایط استاد راهنما اجازه جلسه دفاع را هم به علت بی کیفیت بودن و بی ربط بودن موضوع نخواهد داد که در این جا حق با استاد راهنما خواهد بود که اجازه دفاع به همچین پایان نامه نامنظمی را ندهد. پس اگر می خواهید به دردسر آخر کار خود دچار نشوید هرچه سریع تر به دنبال انتخاب استاد راهنما و انتخاب موضوع برای پایان نامه خود باشید و اگر استاد راهنما هم کمکی نکرده است هرچه سریع تر با یک پژوهشگر تماس گرفته و با او جهت انتخاب موضوع خود مشورت کنید و به دنبال بهانه تراشی در این راه نباشید که راه به جایی نخواهید برد. وقتی ما میخواهیم یک پایان نامه را انجام بدیم ، انجام یک سری از کارها عجیبه ، مثلا شما نباید برای موضوع پایان نامه خیلی سخت بگیرید ولی نباید موضوع انتخابی شما هم خیلی گسترده باشه، بعضی از افراد مثلا سه ماه وقت میزارند که یک موضوع را انتخاب کنند و این اشتباهه و زمان زیادی را از دست میدید و یا خیلی از افراد یک موضوع گسترده رو انتخاب می کنند و بعد جمع کردن این موضوع خیلی سخته و نمیتونید توی یک پایان نامه اون موضوع گسترده رو پوشش بدید.

بسیاری دیگر از دانشجویانی که پایان نامه خود را زود شروع نمی کنند با مشکل کمال طلبی منفی روبرو هستند که در ذهن خود از انجام پایان نامه ارشد و دکترا خود یک کار بسیار تک و با کیفیت انتظار دارند که به علت کمال طلبی زیاد و اینکه می خواهند بهترین پایان نامه و بهترین موضوع را ارائه دهند، اصلا شروع نمی کنند و غافل از اینکه اگر می خواهید در پایان نامه بهترین باشید باید شروع به کار کنید و در طول انجام پایان نامه خود دائم به دنبال بهبود و پیشرفت و توسعه آن باشید. هیچ پایان نامه ای در ابتدای کار بهترین نبوده است و قطعا از جایی بسیار ابتدایی شروع به کار کرده است و در طول انجام آن هم از کارشناسان و افراد متخصص و استاد راهنما استفاده کرده است تا به پایان نامه قوی رسیده است. بعضی از دانشجویان دیگر هنوز شروع نکرده به دنبال دادن مقاله isi هستند و میخواهند کاری را شروع کنند که مقاله معتبر از داخلش خارج شود و در این مورد هم اگر در ابتدا به دنبال مقاله عالی هستین در آخر تجربه ثابت کرده است که چنین افرادی حتی یک مقاله کنفرانسی هم از پژوهش خود خارج نمی کنند و بدون داشتن مقاله و رزومه علمی ، پایان نامه خود را به اتمام می رسانند . از بسیای از موضوعات می شود مقاله درجه یک خارج کرد البته اگر آن موضوع دچار مشکل مفهومی شدید نباشد و اگر این گونه باشد باید موضوع مقاله خود را برای انجام تصحیح کنید و نیازی نیست موضوع مقاله دقیقا با موضوع پایان نامه یکی باشد و کمی تغییرات جهت درست و مفهومی شدن مقاله الزامی است. در پایان نامه مثلا هنوز پایان نامه نوشته نشده و دنبال این هستید که چجوری مقاله isi بدید ؛ پایان نامه اول باید نوشته بشه ، کیفتش بالا باشه و وقتی همه چی درست بود میرید سراغ مقاله isi که خودش اصلا یک پروسه ی جداست ، باید ژورنال های مختلف رو بررسی کنید و خیلی کار داره و خودش یه پروسه ی کامله! و به این رفتارها می گویند کمال طلبی منفی که باید از زندگیتون حذفش بکنید و اگه این کارو نکنید باعث به وجود آمدن خیلی از مشکلات از جمله توی زمان ، هزینه ، روح و روان و غیره میشه. خود بحث پایان نامه به زمان زیادی احتیاج داره و اگه شما در روند کار کمال طلبی منفی انجام بدید دیگه خیلی کار سخت و با مشکل مواجه می شود. بنابراین کمال طبی منفی را کنار بگذارید و به فکر ارائه ی یک کار خوب و قوی باشید.

کمال طلبی منفی

مقالات مشابه با این مقاله:

چرا دانشجویان پایان نامه خود را زود شروع نمی کنند؟

تبدیل یک پایان نامه ضعیف به قوی

توضیح فصل های پایان نامه

کارهای عجیب دانشجویان در پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 374 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.