رانیا هوم مقالات انگلیسی معتبر - رانیا هوم

مقالات علمی بخش مهمی از دنیای پایان نامه و مقالات معتبر را تشکیل می دهند. با کمک این مقاله‌هاست که محققان، یکی پس از دیگری در پیشبرد موضوعی مشخص به موفقیت می‌رسند. تعامل دانشمندان و اساتید مختلف هم از طریق همین مقالات و ارائه‌شان در مجلات و کنفرانس‌های مختلف انجام می شود. پس اگر نگاهی دقیق و عمیق به دنیای چاپ مقالات علمی داشته باشید، درمی‌یابید که این مقالات چیزی بیشتر از امتیازآورانی برای پذیرش در مصاحبه‌های دکتری، بالابرنده نمرات در جلسات دفاع کارشناسی‌ارشد و دکتری و قوی‌کننده رزومه اساتید برای ارتقای درجه هستند. برای اینکه بتوانید در حوزه مطالعه وچاپ مقالات علمی مختلف خبره شوید، باید با انواع مقالات و پایگاه‌های فعال در این حوزه آشنا شوید و اصطلاحات و عناوین را در این‌باره بشناسید. در این متن می‌توانید با انواع مقالات علمی آشنا شوید.

 

انواع مقالات علمی را می‌شناسید؟

مقالات علمی نقش مهمی در ایجاد رزومه برای دانشجویان و اساتید هستند و امکان توسعه مباحث علمی و تخصصی مختلف را پدید می‌آورند. چه بسیار بوده مقالاتی که با انتشار در مجلات بین‌المللی، فرصت اجرایی‌شدن پیدا کرده‌اند. یعنی با منتشرشدن مقاله‌ای در یک ژورنال علمی معتبر، راه‌کارها و دستاوردهای یک تیم تحقیقاتی از سوی شرکت‌های تجاری موردپذیرش قرار گرفته و در طی یک همکاری میان شرکت و تیم تحقیقاتی، اختراع یا اکتشاف صورت‌گرفته از سوی دانشمندان به مرحله اجرایی و تولید رسیده است. در ادامه به معرفی دسته‌بندی مهم و معروفی از مقالات علمی بین‌المللی پرداخته شده است. با آشنایی با  این عنوان‌ها ، امکان جست‌وجوی مقالات و کارهای علمی مرتبط با رشته‌های گوناگون برایتان مقدور می‌شود.

مقالات

۱-مقالات آی.اس.آی (ISI)

مقالات ISI  از معروف‌ترین ژورنال هایی هستند که دانشجویان و هر کسی که گذرش به دنیای علم و دانشگاه افتاده باشد، نام آن را شنیده‌ است. اما به طور دقیق‌تر، این مقالات، چه نوع محتوایی هستند و در کجا به چاپ می‌رسند؟‌ آی.اس.آی یکی از پایگاه‌های معروف علمی است که در آن مجلات و اسناد علمی با وسواسی سخت‌گیرانه امکان چاپ دارند. بنابراین، مجله‌ای که بتواند وارد این مجلات این پایگاه شود، مجله‌ای ISI نام می‌گیرد. حال مقالاتی که در یک مجله با این مشخصات به چاپ می‌رسند هم به مقالات ISI معروف می‌شوند. پایگاه داده مذکور بسیار وسیع و گسترده است و رشته‌های متنوعی را با تعداد بالایی از مجلات معتبر پوشش می‌دهد. از همین روی، زمانی که کسی موفق می‌شود مقاله خود را در ژورنالی موجود در این پایگاه منتشر کند، موفقیت بزرگی برایش رقم خواهد خورد. مجلات موجود در این پایگاه هم با روش‌هایی مانند استفاده از ضرایبی رتبه‌بندی می‌شوند و به آنها امتیازاتی داده می‌شود. برای مثال، شاخصی به نام ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور (impact factor) وجود دارد که هر چقدر بیشتر باشد، رتبه و ارزش مجله موجود در پایگاه ISI را بالاتر می‌برد. روش‌هایی خاص برای محاسبه این ضریب وجود دارد و در آن به تعداد متوسط استنادهایی که به مقالات یک مجله داده می‌شود، توجه می‌کنند. مقاله  Impact Factor (ایمپکت فکتور) یا ضریب تأثیر یک ژورنال isi چیست را مطالعه کنید.

۲-مقالات اسکوپوس (SCOPUS)

اسکوپوس هم پایگاه اطلاعاتی مشهور و معتبر دیگری در دنیاست که در واقع از سوی ناشر معروف یعنی الزویر (elsevier) راه‌اندازی شده و در همکاری با موسسات مختلف علمی، تعداد استناداتی را که به مقالات وارد می‌شود، گزارش می‌کند. رشته‌های مختلف علمی در پایگاه اسکوپوس سازماندهی می‌شوند و مجلاتی که در این پایگاه هستند، به مجلات اسکوپوس و به تبع آنها، مقالاتی که در مجلات این‌چنینی به چاپ می‌رسند هم اسکوپوس نام می‌گیرند.در اسکوپوس هم مانند ISI شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی و اعلام میزان کیفیت مجلات در نظر گرفته می‌شود. در اینجا این ضریب و شاخص Q نام دارد. مجلات از Q1 تا Q4 رتبه‌بندی می‌شوند. هر چقدر که شماره Q کمتر باشد، اعتبار مجله بیشتر خواهد بود. این دو مقالات از معتبرترین ژورنال ها برای چاپ مقالات معتبر می باشند و در ادامه بقیه پایگاه ها که بعد از آن ها قرار می گیرند جهت اطلاع آورده شده است.

مقالات

۳-مقالات ISC

ISC هم پایگاه معروف دیگری در دنیاست که از نظر اعتبار بعد از ISI و اسکوپوس قرار می‌گیرد. این پایگاه غنی مخصوص دانشمندان و محققان دنیای اسلام است. ایران این پایگاه را با هدف توسعه علم و ارتباطات میان کشورهای اسلامی راه‌اندازی کرده و در آن، انواع مقالات از رشته‌های گوناگون وجود دارند. مجلاتی که در این پایگاه پذیرفته می‌شوند هم مجلات ISC لقب می‌گیرند و چاپ مقاله‌تان در چنین مجله‌ای، آن را به مقاله‌ای ISC در رزومه‌تان بدل می‌کند.

۴-مقالات کنفرانسی

دسته‌ای دیگر هم وجود دارند که به مقالات کنفرانسی مشهور هستند. این مقالات در کنفرانس‌های بین‌المللی پذیرفته می‌شوند و در قالب سخنرانی، پوستر یا در کارگاه‌هایی در حاشیه کنفرانس‌ها ارائه می‌شوند. برخی از مقالات کنفرانسی در نشریات معروف به چاپ می‌رسند. البته این مقالات، برترین‌های کنفرانس هستند و برای پذیرش در مجلاتی معتبر مانند ISI به‌طور مجدد مورد داوری قرار می‌گیرند. باقی مقالات یک کنفرانس تحت عنوان مجموعه‌ای از مقالات این رویداد به انتشار می‌رسند. اغلب مقالات کنفرانسی بین المللی و ملی در پایگاه سیویلیکا نمایه می شوند.

مقالات مشابه با این مقاله:

اهمیت ترجمه مقالات فارسی به انگلیسی برای چاپ در ژورنال های isi

چاپ مقاله isi برای جلسه دفاع دکترا

چگونه مقاله معتبر بنویسیم؟

Impact Factor(ایمپکت فکتور) یا ضریب تأثیر یک ژورنال isi چیست؟

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 502 views بار دسته بندی : اعتبار مقالات isi تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.