رانیا هوم چگونه مقاله آی اس آی (isi) معتبر بنویسیم؟ - رانیا هوم

برای نوشتن مقاله آی اس آی (isi) باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. هر مقاله ای قابلیت چاپ در ژورنال های معتبر isi را ندارد. اگر سطح پایان نامه شما پایین باشد نمی توانید در ژورنال معتبر isi چاپ کنید. باید با خودتان صادق باشید. اعتبار مقالات آی اس آی  در دنیا دارای بالاترین اعتبار است تا جایی که یکی از مهم ترین نکات برای تقویت رزومه دکترا و مهاجرت است. داشتن یک مقاله آی اس آی(isi) می تواند منجر به قبولی در آزمون استخدام دکترا و مهاجرت تحصیلی باشد. چرا؟ چون چاپ مقاله آی اس آی(isi) کار آسانی نیست. این مقالاتی که بسیاری از افراد قول چاپ می دهند اغلب  مقالات آی اس آی معتبری نیست. پس از نوشتن درست مقاله ،ژورنال ها و مجلات معتبر isi را برای شما قرار می دهم.

مقاله آی اس آی (isi)

۱-خلاصه معیارهای مهم برای مجلات ISI چیست؟

معیارهای مختلفی رابرای چاپ مقاله باید در نظر بگیرید. باید با نحوه  چاپ مقاله در نشریه را باید بدانید. در چه مجله ای مقالم را چاپ کنم. باید مراجعی که استفاده می کنید دارای اعتبار بالایی باشد و باید مقالات خارجی را رفرنس بدهید (بین‌المللی بودن مراجع خود). عزیزانی که مراجع انگلیسی داده اند انتظار چاپ مقاله در ژورنال های معتبر خارجی نداشته باشند. حتی اینکه سال انتشار مقالات چگونه است در چاپ مقاله isi تأثیر بالایی دارد. مقاله شما باید به زبان انگلیسی ترجمه شود. در نظر گرفتن محدوده مجله نیز از مهم ترین نکات در چاپ مقاله isi است. شما نمی توانید هر مقاله ای را برای هر ژورنالی بفرستید، باید براساس عنوان مقاله خود ، ژورنال خود را مشخص کنید. هر مجله و ژورنالی محدوده و هدف مقالاتی که پذیرش می کند داخل سایت خود مشخص می کند.

۲- چکیده مقالات آی اس آی(isi)

چکیده مقالات آی اس آی(isi) یکی دیگر از موارد مهم در نوشتن یک مقاله آی اس آی است و یکی از مهم ترین ارکانی که داوری مجله و مقاله در نگاه اول  بررسی می کنند همین چکیده مقاله است. برخی از نشریه‌ها حتی چگونگی نوشتن چکیده را در سایت خود بیان می‌کنند تا مخاطبان آن را در نوشتن مقاله مورد توجه قرار دهند. یک نکته مهم می خواهم بهتون بگم که اگر چگونگی نوشتن چکیده را بلد نبودید می توانید از مقالات آن ژورنال استفاده کنید. ببینید مقالاتی که در این ژورنال پذیرفته شده اند ، چگونه چکیده را نوشته اند.

۳-شناسایی ژورنال های معتبر آی اس آی(isi)

  برای تشخیص ژورنال های معتبر آی اس آی (isi) به سایت تامسون رویترز بروید و در آن جا با زدن کد ISSN می توانید مشخصات ژورنال را مشخص کنید. هرمجله آی اس آی دارای کد ISSN است. در انتها بر روی گزینه Search کلیک می نماییم. اگر مجله مورد نظر نمایه ISI داشت که نمایان می شود. اگر مجله ای نمایه ISI نداشت که پیغام ” No matches found for the query” نمایش داده خواهد شد.

 

برای اینکه مقاله آی اس آی چاپ بکنید ، یک سری روندی را باید طی بکنید ، نمی شود خیلی سریع مثلا یک ماهه یا دو ماهه یک مقاله آی اس آی نوشت و آن را چاپ کرد. مگر اینکه معتبر نباشد ، مشخص است که افراد اینگونه خودشان را گول میزنند و یا جزو لیست سیاه قرار میگیرند و یا معتبر نیست ، چون نمی شود این پروسه را در یکی دوماه تمام کرد. برای ژورنال فرستادن باید محدوده آن را مشخص بکنید ، اسم آن را مشخص بکنید باید دقت کنید که جزو لیست سیاه نباشد و این خودش یک پروسه است ، تنظیم فرمت مجله خودش یک زمان میبرد ، و این ها چندین ماه زمان میبرد و حتی پذیرش آن مثلا یک ماه زمان میبرد که پذیرش شود یا نه؟ ممکن است اصلا قبول نشود و ممکن است قبول شود و ایراداتی از آن بگیرند و باید آن ها را درست کنید و دوباره بفرستید و دوباره بررسی کنند و پاسخ بدهند و این ها خودش کلی زمان میبرد و مشخص است که چه ژورنالی معبتر است یا نیست؟ ژورنال باید معتبر باشد و ژورنال معتبر زمان میبرد ، اگر زمانش را ندارید الکی خودتان را گول نزنید. اگر کسی گفت که دو ماهه چاپ می کند بدانید امکان ندارد و چند تا فرد بیشتر نداریم که مقاله آی اس آی معتبر می دهند ، مقاله آی اس دادن سخت است و مقاله باید بسیار با کیفیت باشد ، فردی مقاله فارسی را رفرنس داده به فارسی ، این مقاله جایی چاپ نمی شود شما باید ژورنال های معتبری داشته باشید و نمی توانید مقالات سطح پایین بزارید. اگر هم جایی چاپ بشود باز هم مورد قبول آی اس آی نیست و شما مثلا نمی توانید رفرنس های نامعتبر بدهید در این صورت نتیجه کارتان هم نامعتبر می شود.

چاپ تضمینی مقاله در مجلات و نشریات معتبر isi یکی از مهم ترین راه های افزایش امتیازات پژوهشی و تقویت رزومه تحصیلی است که برای مهاجرت تحصیلی یا ادامه تحصیل و ارتقای رزومه برای ارتقای شغل راهکاری تضمینی است.برای چاپ تضمینی مقاله در نشریات و مجلات معتبر، نیاز به یک سری اطلاعات و تجربه قبلی نیاز دارید که می توانید از کسانی که مقاله ای را در مجلات معتبر چاپ کردند کمک بگیرید.  ابتدا نیاز به یک نویسنده ماهر هست تا بتواند یک مقاله خوب با دقت و مهارت بالا و خالی از ایراد نگارشی و گرامری بنویسد. نجوه ترجمه ونحوه نگارش مقاله از فارسی به انگلیسی یکی از مهم ترین قسمت چاپ مقاله isi است. لازمه این کار این است که فرد دانش وسیعی در زمینه موضوع پژوهشی خود داشته باشد تا بتواند از اطلاعات موجود بهترین استفاده را نماید. یک نویسنده مقاله علاوه بر داشتن تخصص در حوزه تحصیلی خود باید دانش وسیعی از مجلات، فاکتورهای مهم آن ها، نحوه پاسخگویی به ادیتور، نحوه سابمیت مقاله و تمام آنچه که یک فرد هنگام چاپ مقاله با آن روبروست داشته باشد. اکسپت و چاپ تصمینی مقاله ISI و یا هر مجله دیگر مانند اسکوپوس، ISC و غیره یک هنر است و افراد برای اینکه اثر علمی خود را به مرحله اکسپت و چاپ برسانند می بایست این هنر و مهارت را فرا بگیرند. چون کشور ما در تحریم است بسیاری از ژورنال ها نسبت به ایران موضع دارند و اغلب مقالات از طرف ایران را بدون دلیل قبول نمی کنند یا ایرادی می گیرند که از نظر علمی مورد قبول نیست.

مهارت های مورد نیاز در فرآیند اکسپت و چاپ تضمینی مقاله ISI

  • داشتن تخصص و دانش قوی در رشته تخصصی خود و حیطه مورد مطالعه
  • داشتن مهارت های نوشتن و شناخت تمامی چارچوب مقالات علمی که بصورت تضمینی اقدام به چاپ مقاله می کنند.
  • شناخت مجلات  تضمینی و پیدا کردن مجله متناسب با موضوع مقاله بسیاری از دانشگاه های کشور مقالات مورد تأیید خود را در سایت خود قرار داده اند و اگر به دنبال چاپ مقاله برای دکترا هستین که مورد تأیید دانشگاه خود هستین می توانین از همین ژورنال های قرار داده شده در دانشگاه استفاده کنید.
  • ترجمه و نوشتن cover letter
  • مهارت ارسال مقاله به مجلات تضمینی، مجلاتی باید انتخاب گردد که در مدت زمان خوب چاپ جواب دهند.
  • نحوه برقراری ارتباط با سردبیر مجلات تضمینی
  • پاسخگویی سریع و مناسب به نظرات داوران مجله، پس از فرستادن مقاله، داوران نسبت به مقاله شما نظر می دهند که باید جواب داده شود.

نکات مهم در اکسپت و پذیرش تضمینی مقاله ISI

همانطور که می دانید، مجلات ISI بخصوص مجلات ISI ایمپکت دار در پذیرش مقاله بسیار سخت گیر هستند. علت آن هم داوری تخصصی این مجلات می باشد که اجازه پذیرش و چاپ تضمینی هر مقاله ای را نمی دهند. اما مجلات بدون ایمپکت isi مجلات تضمینی هستند و مقالاتی که خوب نوشته شده باشند را پذیرش و چاپ می کنند. بنابراین در نوشتن مقالات ISI بایستی به نکات کلیدی آن توجه نمایید و تا حد امکان از تجربیات افراد دیگر بخصوص اساتید دانشگاهی کمک بگیرید. در ادامه به سه مورد مهم که نقش اساسی در پذیرش تضمینی مقاله شما در مجلات ISI دارد، اشاره می کنیم.

  • محتوای قوی: اولین نکته در نوشتن یک مقاله، توجه به محتوای آن است. هر مقله ای توانایی و قابلیت چاپ تضمینی در مجلات ISI را ندارد. باید موضوع انتخابی آن بروز و جدید باشد ، تحقیقات جامع صورت گیرد و ایراد ادبی و فنی نداشته باشد. اگر محتوای مقاله خوب باشد، تا ۷۰ درصد از سوی مجلات پذیرفته خواهد شد.
  • انتخاب درست مجله: هر مجله برای خود حوزه ی مشخصی دارد و مقالاتی را پذیرش و بصورت تضمینی چاپ می کند که در حیطه ی تخصصی خود باشد. پس لازم است قبل از ارسال مقاله به مجله، بخش اسکوپ آن را مطالعه نمایید تا با انتخاب مجله اشتباه ، زمان ، وقت و هزینه ی خود را هدر ندهید.
  • سطح کیفی مقاله ی خود را بدانید: مجلات دارای ایمپکت از سایر مجلات ISI دارای اعتبار بالاتری هستند. داوری سختری دارند و عبور از فیلترینگ ادیتور ها نیاز به مقاله ی قوی دارد. بنابراین چاپ مقاله در این مجلات تضمینی نمی باشد. به این نکته توجه نمایید که مقاله خود را در مجلاتی به چاپ برسانید که در حد و اندازه مقاله شما باشد. هرگز بلندپروازی نکنید. زیرا هم باعث هدر رفتن وقتتان شده و هم باعث دلسردی شما بعد از ریجکت مقاله می شود.

با توجه به نکات ذکر شده، توجه به تمامی نکات کلیدی برای پذیرش تضمینی مقاله از مجلات ISI ضروری به نظر می رسد. انجام تمامی موارد در کنار یکدیگر می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. اگر مقاله شما محتوای خوبی داشته باشد اما در مجله معتبری به چاپ نرسد، تمام ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد. یا عدم توجه به سطح کیفی مقاله و سطع علمی مجله، باعث ریجکت شدن مقاله و هدر رفتن وقتتان می شود. بنابراین بایستی با حوصله و دقت کافی، تمامی نکات را در نظر بگبربد تا بتوانید پذیرش مقاله خود را بصورت تضمینی از مجلات ISI دریافت نمایید. حتما دقت کنید که مقاله خود را برای ژورنال های فاقد اعتبار و لیست سیاه دانشگاه ها نفرستین که هیچ امتیازی برای چاپ مقاله در این مجلات نیست.  برای چاپ مقاله معتبر چه ازنظر داخلی و چه ازنظر خارجی اغلب نیاز به‌صرف زمان زیادی می‌باشد و در اکثر اوقات اگر افراد دارای مدرک فوق‌لیسانس یا دکترا دارند چاپ مقاله isi وابستگی زیادی به‌عنوان پایان‌نامه و کیفیت انجام پایان‌نامه دارد. من همیشه گفته‌ام که از یک پایان‌نامه با کیفیت و قوی می‌توان به راحتی مقاله isi چاپ نمود ولی از یک پایان‌نامه ضعیف قطعاً مقاله معتبری نیز خارج نمی‌شود و درنتیجه نمی‌توان انتظار معجزه داشت. حالا سؤالی که بسیاری از دانشجویان می‌پرسند این است که چطوری می‌توانیم باوجود پایان‌نامه ضعیفی که داده‌ایم مقاله معتبری استخراج‌کنیم. جوابی که برای این سؤال وجود دارد این است که شما باید برای کاهش زمان و هزینه خود حتماً با یک مشاور پایان‌نامه در ارتباط باشید و ازآن‌جهت چاپ مقاله استفاده کنید تا بتوانید در کمترین زمان و هزینه به هدف اصلی خود برسید. حالا چرا گفتم از یک مشاور پایان‌نامه و استاد راهنما یا مشاور خود استفاده کنید؟ البته  مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که اغلب اساتید باتجربه دلیل اینکه وقت زیادی را ندارند نمی‌توانند دانشجو را به‌خوبی هدایت کنند تا بتواند مقاله خود را در مجله‌ای معتبر به چاپ برساند.

مقاله آی اس آی (isi)

بنابراین وجود یک مشاور پایان‌نامه و مقاله‌نویس به دلیل اینکه سالیانه پایان‌نامه‌ها و مقالات متعددی را می‌نویسد با مشکلات عملی کار تحقیقاتی کاملاً آشناست، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. چون از قدیم ضرب‌المثلی بین مردم وجود داشته که می‌گوید  به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست. کسی که سال‌ها با مشکلات اجرایی مقاله و پایان‌نامه روبرو شده قطعاً مثل بقیه کارها تجربه زیادی دارد که می‌تواند به شما در چاپ مقاله کمک کند. شاید ایراد گرفتن از پایان‌نامه و مقاله برای هرکسی آسان باشد ولی انجام دادن آن برای کسی که زحمت‌کشیده قطعاً کار آسانی نخواهد بود. این موضوع را می‌توانیم از افرادی که پایان‌نامه قوی انجام دادند و زحمات زیادی کشیدند بپرسید که با چه رنج‌هایی در طول انجام کار روبرو شده‌اند. بنابراین برای موفقیت بهتر در انجام پایان‌نامه و چاپ مقاله حتماً از راهنمایی‌های استاد راهنما در کنار یک مشاور تحقیقاتی استفاده نمایید. مشاور همیشه راهی است که به‌جای تجربه‌های تلخ می‌توان استفاده نمود. پیشنهاد ما این است که در هر کاری از وجود مشاور و متخصص استفاده کنید و نخواهید که هر چیزی را خودتان تجربه کنید که در این صورت زمان و هزینه‌های گزافی را از دست خواهید داد.

مقاله آی اس آی (isi)

بایستی بعد از انجام کار تحقیقاتی و علمی انجام‌شده در پایان‌نامه، حاصل کار را به‌صورت یک مقاله تبدیل کنیم و سعی کنیم مقاله گردآوری‌شده را در یک مجله معتبر به چاپ برسانیم. به هر میزان که اعتبار علمی مجله انتخاب‌شده بالاتر باشد، مخاطب مقاله ما بیشتر خواهد بود و افراد بیشتری از اطلاعات کسب‌شده استفاده خواهند کرد. هم‌چنین تعداد استنادات وارد بر مقاله ما نیز افزایش خواهد یافت. مقالات isi ازجمله معتبرترین مقالات علمی هستند که در مجلات به خصوصی به چاپ می‌رسند. در این مطلب قصد داریم به نحوه چاپ مقاله isi بپردازیم. نویسندگان مقالات بایستی نکات ذکرشده در رابطه با نحوه چاپ مقاله isi را مدنظر داشته باشند تا شانس پذیرش مقاله خود را بالا برند.

مقاله آی اس آی (isi)

جهت چاپ مقالات isi می بایست حتما از مشاوره کامل استاد راهنما یا یک فرد متخصص در این حوزه کمک بگیرید، به دلیل اینکه عدم استفاده از مشاور و متخصص در این حوزه می تواند زمان زیادی را از شما گرفته و در نتیجه موجب عدم نتیجه و چاپ مقاله برای شما گردد. حوزه پایان نامه و مقاله از حوزه هایی است که نیاز ضروری به مشورت فرد متخصص در این حوزه می باشد و حتما باید با پژوهش گران و متخصصان مشورت گرفته و یا از کلاس های آموزشی متخصصان مقاله نویسی استفاده نمایید تا راه را به اشتباه نروید. در ادامه به بررسی شناخت مقالات isi واقعی و دارای اعتبار می پردازیم.

مقاله آی اس آی (isi)

شاخص ایمپکت فاکتور برای یک مقاله و یا یک نویسنده تعیین نمی‌شود بلکه کل ارجاعات به یک نشریه را در محاسبات اعمال می‌کند. بااین‌وجود دانش‌جویان و محققین در مقاطع دکترا یا کارشناسی‌ارشد، همواره تلاش می‌کنند تا با بالا بردن کیفیت مقالات و تحقیق گسترده، مقاله خود را در یک مجله با شاخص ایمپکت‌فکتور بالا چاپ کنند. این امر بر اعتبار نویسنده‌ی مقاله می‌افزاید. برای دسترسی به میزان (Impact factor (IF یک ژورنال کافی است به سایت همان مجله علمی مراجعه کنید. ضریب تأثیر یا Impact Factor می‌تواند معیاری برای تخمین ارزش مقالات یک مجله باشد ولی برای تخمین ارزش تک‌تک مقالات معیار خوبی نیست ممکن است تعداد ارجاعات به یک مجله زیاد باشد و این بدان معنا نیست که تمام مقالات مورداستفاده قرارگرفته‌اند. درواقع چند مقاله بسیار قوی می‌تواند تعداد ارجاعات به مجله را بالا ببرد. به‌طور مثال در سال ۲۰۰۴، بیش از ۹۰ درصد IF ژورنال بسیار معتبر Nature به حدود یک‌چهارم مقالات منتشرشده در این نشریه بازمی‌گشت و بقیه مقالات ارجاعی نداشتند.

مقاله آی اس آی (isi)

نحوه تشخیص ایمپکت فکتور ژورنال – روش جستجوی Impact Factor

برای جلوگیری از انتشار شاخص اشتباه یا ایمپکت فاکتورهای دست‌کاری شده، بهتر است از سایت‌های معتبر استفاده کنید. چندین سایت معتبر در این زمینه وجود دارند که برای اگاهی از اعتبارسنجی مقالات آن ژورنال می‌توانید از این سایت‌ها استفاده کنید. برخی از سایت‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از Impact Factorژورنال‌های مختلف آگاهی پیدا کنید عبارتند از:
۱٫ www.scimagojr.com
2. https://www.scimagojr.com/journalrank.php
3. www.bioxbio.com
4. www.citefactor.com

سایت‌های مشخص شده برخی از بهترین منابع برای به‌دست آوردن اطلاعات تخصصی در مورد مجلات آی اس آی در همه رشته های تخصصی هستند و علاوه‌بر اعلام مقدار شاخص ضریب تاثیر، قادرند اطلاعات تکمیلی نظیر کشوری که مجله در آن چاپ‌شده، نام اختصاری مجله، تیراژ شماره‌های چاپ‌شده مجله در سال، زمینه پژوهشی مجله و بسیاری از اطلاعات دیگر را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهند.

مزایا و معایب شاخص Impact Factor

هرچند که شاخص Impact Factor می‌تواند به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت مجلات شناخته شود ولی بهتر است بدانید که به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها نمی‌تواند به‌تنهایی برای سنجش کیفیت ژورنال‌های علمی و ارزش‌یابی مناسب نیست و برای این منظور بهتر است مؤلفه‌های گوناگونی را در نظر گرفت. ولی این شاخص تا حدود زیادی برای دانش‌پژوهانی که به دنبال مقالات ISI هستند می‌تواند مؤلفه خوبی باشد. با تمام این کاستی‌ها، چاپ مقالات ISI که دارای ایمپکت فکتورهای مختلفی هستند، یکی از دشوارترین امور تحقیقاتی است که هر دانش‌پژوهی به دنبال آن است و انتشار مقاله علمی معتبر در ژورنال‌هایی حتی با ایمپکت‌فکتور پایین، یک موفقیت علمی و تحقیقاتی محسوب خواهد شد. چاپ مقالات در بسیاری از مقالات isi واقعی با ایمپکت فکتور پایین کار آسانی نیست و چاپ مقاله در تمامی مجلات isi معتبر و واقعی کار بسیار دشواری است. بسیاری از مجلاتی که با گرفتن هزینه مقاله را چاپ می کنند به طور حتم از مقالات isi محسوب نمی شوند یا در آینده نزدیک اسم آن ها در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

کاربرد ایمپکت فاکتور
از ایمپکت فاکتور برای مقایسه مجلات مختلف در یک زمینه خاص استفاده میشود و این پارامتر عملا پر استفاده ترین روش طبقه بندی ارزش مجلات علمی و آکادمیک، می باشد. به گونه ای که مجلات با ایمپکت فاکتور بالاتر به عنوان مجلات بهتر طبقه بندی می شوند و بسیاری از دانشگاه ها برای دخالت دادن مقاله در رتبه بندی اساتید یا دانشجویان مقادیر حداقل مورد نیاز برای ایمپکت فاکتور در نظر می گیرند. البته چون محاسبه ایمپکت فاکتور با در نظر گرفتن کل مقالات انجام می گیرد، به تنهایی برای رتبه بندی تک تک مقالات کافی نیست. پایگاه وب آو ساینس بیش از ۱۱هزار مجله علمی و علوم اجتماعی را نمایه کرده و برای آن ها پارامتر ایمپکت فاکتور را محاسبه و منتشر کرده است. از ایمپکت فاکتور برای مقایسه مجلات مختلف در یک زمینه خاص استفاده میشود.

مقاله آی اس آی (isi)

انتقادات وارد بر ایمپکت فاکتور
انتقادات زیادی به نحوه استفاده از ضرایب تأثیر وارده شده است. به عنوان یک نمونه، ممکن است مقادیر ایمپکت فاکتور، در بررسی مستقل، به شکل ثابت و بدون تغییر بازتولید نشوند و مقادیر آن‌ها نوسان کند. همچنین مباحث کلی‌تری در رابطه با اعتبار ایمپکت فاکتور به عنوان یک معیار نشان‌دهنده اهمیت مجلات و تأثیر سیاست های اتخاذ شده توسط ویراستاران بر افزایش ایمپکت فاکتور مجله خود، وجود دارد. سایر انتقادات بر تأثیر ایمپکت فاکتور بر رفتار محققان، ویراستاران، و سایر افراد ذینفع در این حوزه مربوط می شود.

مقالات مشابه با این مقاله:

نگرانی‌ها در مراحل چاپ مقاله isi

ادامه نگرانی‌ها در مراحل چاپ مقاله isi

Impact Factor(ایمپکت فکتور) یا ضریب تأثیر یک ژورنال isi چیست؟

ژورنال های isi (آی اس آی) معتبر کدام اند؟ (قسمت اول)

ژورنال های isi (آی اس آی) معتبر کدام اند؟ (قسمت دوم)

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 783 views بار دسته بندی : اعتبار مقالات isi تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها