رانیا هوم چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟ - رانیا هوم

چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟ همه چیز درباره مقالات ISI!

یکی از معیارهای تولید علم در هر کشوری، مقالات علمی است که نوشته و منتشر می شود. هر چه کیفیت این مقالات بیشتر باشد، امید به آینده علمی کشور بیشتر می شود. شما در حال حاضر با انواع مقالات علمی آشنا هستید. اما مقالات ISI دارای مدرک و مدرک بالاتری هستند زیرا ISI معیاری برای سنجش اعتبار یک مقاله علمی است. بنابراین نوشتن مقاله ISI با سایر مقالاتی که باید مورد توجه قرار گیرد کمی متفاوت است. با این حال، اصول اولیه مقاله نویسی ذکر شده در راهنمای مقاله نویسی در این مقالات نیز باید رعایت شود.

ISI به چه معناست؟

برای آشنایی بیشتر با مقاله ISI ابتدا باید با مفهوم کلمه ISI و نقش آن آشنا شوید. ISI مخفف Institute for Scientific Information به معنای موسسه اطلاعات علمی است. این مؤسسه در سال ۱۹۶۰ توسط فردی به نام یوجین گارفیلد و سپس در سال ۱۹۹۲ توسط مؤسسه تحقیقاتی تامسون، معروف به Thomson ISI، تأسیس شد. کار این موسسه ارائه خدمات مرتبط با انتشار مقالات و نشریات می باشد. کلمه ISI برای دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتری کاملا آشنا است زیرا برای پیشرفت در تحصیل و افزایش رتبه علمی خود باید مقالات علمی خود را به موسسه ارسال کرده و پذیرفته شوند. تمامی مقالات ISI به زبان انگلیسی نوشته شده اند، بنابراین نویسندگان باید دانش و مهارت بالایی در نوشتن مقاله به زبان انگلیسی داشته باشند.

نحوه نوشتن مقالات ISI

هر مقاله منتشر شده در موسسه ISI باید دارای مشخصات خاصی باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عنوان مقاله ISI
  • عنوان مقاله باید کوتاه، واضح و دارای کلمات
  • کلیدی تحقیق باشد
  • عنوان نباید بیش از ۲۰ کلمه باشد، در این صورت نمره ارزیابی ایده آل ISI شما را کاهش می دهد.
  • عنوان مقاله باید بیان کند که در طول تحقیق چه چیزی باید به دست آید و بتواند محتوای مقاله را با کمترین تعداد کلمات گزارش کند.
  • به اشتباهات املایی و گرامری عنوان مقاله ISI توجه کنید.
  • عنوان مقاله باید به سه مؤلفه اصلی، متغیرهای مورد استفاده، نوع رابطه بین متغیرها و جامعه هدف اشاره کند.
  • تحقیقات تجربی و نیمه تجربی باید شامل متغیرهای مستقل و وابسته در عنوان مقاله باشد.
چکیده ISI

چکیده که در انگلیسی به «فشرده» ترجمه می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله ISI است و باید بسیار قوی و دقیق نوشته شود و اطلاعات کلی در مورد تمام مراحل مربوط به آن ارائه شود. چکیده باید خوانا و عاری از هرگونه ابهام باشد. چکیده باید عنوان و روش کار و مراحل آن و در نهایت نتایج به دست آمده را به صورت مختصر و مفید بیان کند. چکیده مقاله ISI باید در یک پاراگراف یا حداکثر ۲۵۰ کلمه نوشته شود.

  • محتوای اصلی را از سایر مطالب جدا کنید
  • آنچه را که از این فرآیند آموخته اید یادداشت کنید.
  • یک پیش نویس از چکیده تهیه کنید.
  • پیش نویس را بخوانید و آن را تصحیح کنید و در صورت نیاز ویرایش کنید.
  • چکیده نهایی را بنویسید.
  • بخش های مختلف یک چکیده
بیان مسأله

این بخش حدود ۲ تا ۳ خط از چکیده ها را پوشش می دهد و با یک مقدمه شروع می شود. در این قسمت باید موضوع را در قالب سوال و بدون ابهام مطرح کنید. از به کار بردن اصطلاحات و عبارات ارزشمند هنگام بیان مشکل خودداری کنید.

روش های پژوهش

در این قسمت حدود ۲ تا ۳ سطر باید نوع تحقیق، محل تحقیق، دوره تحقیق، جامعه پژوهش، روش انتخاب حجم نمونه و نوع آزمون آماری ذکر شود. یک محقق می تواند صرفاً بر روش های تحقیقی تکیه کند که بتواند نظر خود را ثابت کند.

نتایج تحقیق

این بخش همچنین شامل حدود ۳ تا ۴ جمله چکیده و شامل نتایج فرضیه های تایید یا رد شده است.

کلید واژه ها

کلمات کلیدی بین ۳ تا ۵ کلمه هستند و باید با کاما از هم جدا شوند. در این بخش، شما باید کلماتی را از عنوان مقاله انتخاب کنید که خواننده ممکن است برای جستجوی مقالات در مورد موضوع شما انتخاب کند. اگر به جزئیات بیشتری نیاز دارید، این مقاله به شما کمک می کند تا خلاصه ای موثر از مقاله خود بنویسید.

مقدمه ای بر مقاله ISI

مانند سایر مقالات، مقدمه مقاله ISI نیز باید به گونه ای نوشته شود که خواننده را به خواندن مقاله ترغیب کند. ابتدا موضوع مقاله خود را از روی منابع مشخص کنید. هر چه این منبع معتبرتر باشد، خواننده بیشتر به خواندن آن علاقه مند می شود. سپس تحقیق خود را با پرسش و پاسخ از سایر محققین توضیح دهید. در همه این زمینه ها، لازم است سال ها تحقیق قبلی ترتیب داده شود. می توانید تحقیقات قبلی را تکمیل کرده و به مرجع مربوطه مراجعه کنید در غیر این صورت مقاله شما اعتبار کافی برای مقاله ISI نخواهد داشت.

نکاتی که در مقدمه مقاله ISI باید لحاظ شود به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • توضیح دادن مشکل
  • مشکلات و مسائل مربوط به موضوع را بیان کنید
  • پرسیدن سوالات و فرضیات
  • اهمیت موضوع با توجه به پیامدهای منفی عدم توجه و نتایج مثبت اجرای موضوع
  • همچنین همانطور که گفته شد مروری بر تحقیقات قبلی انجام شود.

مراقب باشید در مقدمه مقاله ISI به طور مکرر به یک نفر اشاره نکنید، زیرا ممکن است به نظر برسد که شما از منابع بسیار کمی استفاده کرده اید. برای نوشتن یک مقدمه موثر حتما این مقاله را بخوانید: چگونه یک مقدمه خوب و موثر برای مقاله خود بنویسیم.

روش های پژوهش

در این قسمت کلیه کارهایی که محقق برای نگارش مقاله انجام داده است بیان می شود مثلاً مطالبی که استفاده شده یا نمونه هایی که برای کار گرفته شده است. روش تحقیق برای چاپ مقاله ISI بسیار مهم است. برای نوشتن روش تحقیق حتما با کارشناسان آمار مشورت کنید. در مطالعات آزمایشگاهی حجم کار علمی عموما زیاد است و در نتیجه مراحل مختلفی برای تحقیق انجام شده است. در نتیجه می توان بین یک ستون تا دو صفحه برای آن در نظر گرفت.

نتایج تحقیق

در این قسمت از مقاله ISI باید به نتایج فردی و نتایج تحقیقات قبلی در مورد موضوع اشاره شود. این نتایج باید کامل و خوانا باشند. نویسنده در این بخش نتایج خود را با سایر محققین مقایسه می کند. برای افزایش اعتبار علمی مقاله ISI، بهتر است تا آنجا که می توانید در مورد تحقیقات فعلی در این بخش بحث کنید. همچنین محدودیت های تحقیق را فهرست کنید و برای تحقیقات آتی پیشنهاد دهید.

سپاسگزاری

این بخش کاملا اختیاری است و نیازی به انجام آن نیست. بهتر است قبل از اعلام منابع، مقاله را به پایان برسانید. در پایان مقاله خود می توانید در چند جمله کوتاه از اساتید، دوستان و آشنایان خود تشکر کنید.

منابع

همانطور که در پایان تمامی بازدیدها، کتاب ها و نوشته ها به منابع خود اشاره شد، منابع یا منابع خود یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های نگارش مقاله ISI هستند. مراجع باید به طور کامل نوشته شوند و هیچ نکته ای از جمله نام نویسنده، تعداد صفحات و نام مجله نباید حذف شود. کوچکترین نقص در این قسمت می تواند مقاله شما را برای پذیرش به عنوان مقاله ISI بی اعتبار کند. در نهایت به خاطر داشته باشید که محتوای مقاله ISI شما باید به گونه ای باشد که تمام قسمت های آن از جمله صفحه اول، اره منبت کاری اره مویی، متن اصلی، فهرست منابع و جداول بیش از ۱۵ صفحه نباشد.

چگونه بفهمیم یک مجله ISI است؟

فهرست تمامی مجلات ISI که به عنوان مجلات معتبر تامسون رویترز نیز شناخته می شوند، سالانه توسط موسسه تامسون در اختیار دانشمندان و محققان سراسر جهان قرار می گیرد. لیستی در سایت تامسون رویترز وجود دارد که می توانید آن را جستجو کنید و همچنین بدانید که هر مجله دارای کدام جلد ISI است. در این مقاله سعی کرده ایم هر آنچه که در مورد مقالات ISI باید بدانید را توضیح دهیم. اگر مطلب فوق برای شما مفید بود، خوشحال می شویم آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و نظرات و تجربیات خود را در مورد مقالات ISI در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

جهت انجام مقاله آی اس آی با شماره تماس مهندس حمصیان ۰۹۱۳۳۸۶۲۷۷۶ در ارتباط باشید(اولویت با پیامک های تلگرامی است)

 

 

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 230 views بار دسته بندی : پایان نامه تاريخ : 30 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها