رانیا هوم مهم ترین پیشرفت های کشورهای جهان در زمینه مهندسی عمران (آمار سال 2019) - رانیا هوم

افزایش تقاضا برای ساختمان های سازگار با محیط زیست همراه با حمایت از ابتکارات دولت و افزایش جمعیت شهری در کلان شهرهای بزرگ در مقیاس جهانی ، چشم انداز مثبتی برای اندازه بازار مهندسی عمران در کشورهای مختلف ایجاد شده است. استفاده از مصالح تجدید پذیر و با سرعت اجرای بالا یکی از مهم ترین پیشرفت های اخیر کشورهای جهان در زمینه صنعت ساخت بوده است. افزایش سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه توسط فعالان اصلی صنعت در چندین فناوری از جمله شبکه های هوشمند ، تحرک شهری ، اتوماسیون صنعتی و سیستم های هوشمند برای پارکینگ ، سیستم های نوآورانه و جایگزینی را به مشتریان ارائه داده است. تغییر تمایل مصرف کننده ها به سمت ساختمان های با انرژی صفر و عایق بندی شده یکپارچه با دو نمای پوستی و پانل های PV باعث افزایش سهم بازار در بازه زمانی مورد مطالعه شده است. فرصت های بالقوه بالاتر برای برنامه ریزان ، اپراتورها و صاحبان زیرساخت ها ،چشم اندازهای زیادی را برای توسعه زیرساخت ها فراهم می کند. شهرنشینی سریع همراه با رشد اقتصادی در بین کشورهای در حال ظهور از جمله آفریقای جنوبی ، کره جنوبی و امارات متحده عربی توسعه زیرساخت های صنعتی را پیش می برد. افزایش استفاده از نرم افزارهای طراحی مهندسی مانند اتوکد و Revit برای تولید نقشه های دقیق مهندسی ، رویکرد مقرون به صرفه ای را برای طراحی های مهندسی عمران ارائه می دهد.

مهندسی عمران

استقرار ماهرانه خدمات فناوری اطلاعات به صورت دیجیتالی سازی پروانه های ساختمانی به همراه مقررات انعطاف پذیر برای استانداردهای پیچیده ساختمان به طور قابل توجهی در کاهش فرآیندهای تأیید و زمان شروع روند ساخت کمک می کند. مشکلات متعدد پیمانکاران اجرایی در اجرای پروژه های عمرانی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران ورق بازی های اداری و اتلاف زمان برای مجریان در سازمان های ذیربط شهرداری، نظام مهندسی و غیره می باشد. عدم انعطاف پذیری در قراردادهای اداری در ایران نیز از جمله مشکلات پروژه های عمرانی می باشد. به عنوان مثال ، در ایالات متحده آمریکا ، فناوری پیشرفته بازرسی موبایل و سیستم های مجوز الکترونیکی ، زمان تأیید را بیش از ۳۰ درصد و تعداد بازرسی های محل را تا ۲۵ درصد کاهش داده است(آمار رسمی از سایت  Global Market  insights می باشد).

مهندسی عمران

استقرار فزاینده مفاهیم مدل سازی سه بعدی و مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ساخت شبکه های برق ، روبناها و پل ها ، بازار مهندسی عمران را در بازه زمانی پیش بینی شده بیشتر تقویت کرده است. در ادامه مقاله در مورد مدل سازی اطلاعات ساختمان جهت آشنایی شما قرار داده شده است. ادغام سیاست های مطلوب و هنجارها توسط چندین نهاد دولتی در سراسر جهان به طور قابل توجهی بر رشد بازار تأثیر گذاشته است. تغییر اولویت برای افزایش ایمنی و کاهش موثر اثرات مدیریت بر بهره وری ، سهم صنعت را از بازه زمانی پیش بینی شده بیشتر ارتقا می دهد. علاوه بر این ، هماهنگی قوانین و استانداردهای ساختمان در سطح ملی ، پیچیدگی مرتبط با فعالیت های ساختمانی را بیشتر کاهش می دهد. به عنوان مثال ، ارائه طرح های ابتکاری روش های محاسبه و طراحی پروژه های ساختمانی در اروپا را هماهنگ کرد. بخش خرید دولت بیش از ۵۰٪ سهم در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است. فضای بهبود یافته سیاسی همراه با قوانین و مقررات پیشرفته برای فعالیت های ساختمانی اندازه بازار را افزایش می دهد. سرمایه گذاری های کلان برای بهبود زیرساخت های مختلف دولتی همراه با عمده دارایی و سرمایه توسط ارگان های دولتی از رشد  این بخش پشتیبانی می کند.

مهندسی عمران

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان[۱] (BIM) در پروژه‌های ساختمانی جهت کاهش تأخیرات ایجادشده می‌باشد. در این فصل به بررسی پژوهش‌های پیشین در مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و اهمیت، ضرورت آن در پروژه‌ها پرداخته می‌شود. با توجه به پیچیدگی روزافزون پروژه‌های عمرانی ، مشکلات و تأخیرات این پروژه‌ها نیز افزایش پیداکرده است (حمصیان اتفاق و همکاران،۱۳۹۶).  روش های رایج و سنتی اجرای پروژه‌های عمرانی در ایجاد تأخیرات و حل تناقضات موجود عاجز مانده‌اند و این امر باعث افزایش زمان و هزینه در  اجرای بسیاری از  پروژه‌های شده است که این امر همچنین موجب ایجاد تعارض و ادعاهای مختلفی برای ارکان پروژه به‌خصوص پیمانکاران می‌شود (گلابچی و همکاران،۲۰۱۵). بر پایه تجربه و دانش نوین در  پروژه‌های ساختمانی ، پیمانکاران نقش بزرگی در کاهش اتلاف و دوباره‌کاری ایفا می‌کنند. در این راستا سیستم‌های متنوعی پا به عرصه نهاده و در جهت همکاری بیشتر و افزایش همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر تیم دخیل در پروژه فعالیت می‌کنند که مدل‌سازی اطلاعات ساختمان BIM نیز یکی از این سیستم ها است که موجب افزایش همکاری بین عوامل پروژه می‌گردد .

مهندسی عمران

یکی از مزایای استفاده از BIM هم برای طراحان و هم برای پیمانکاران ، تبادل تصمیمات طراحی با اعضای تیم کاری و کارفرما می‌باشد . تجسم حالت نهایی پروژه از روی نقشه‌های دو بعدی مشکل است. بنابراین BIM مدل کامل شده پروژه را به‌صورت مجازی نشان می‌دهد همچنین قابلیت تبادل اطلاعات در مورد سیستم ها و مصالح بکار رفته در ساخت آن را نیز دارد (الکساندر گربو[۲]،۲۰۱۴).  با توجه به اینکه مدل‌سازی اطلاعات در حقیقت یک نمایش دیجیتال از خصوصیات فیزیکی و عملکردی یک پروژه ساختمانی است که یک منبع دانش برای اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد وضعیت کلی ساختمان است و با تشکیل یک مبنای قابل‌اعتماد جهت تصمیم‌گیری در طول چرخه حیات خود، از نخستین ایده تا تخریب استفاده می‌شود (ضیایی،۱۳۹۴).

 مهندسی عمران

پروژه‌های ساختمانی به دلیل ارتباطات زیاد بین انسان‌ها، بستر مناسبی برای بروز تعارض هستند. تفاوت در شخصیت، فرهنگ، آداب‌ورسوم دیدگاه‌های متفاوت انسان‌ها و عدم هماهنگی بین آن‌ها با یکدیگر باعث بروز اختلافات و تعارضات می‌شود. تعارض پدیده‌ای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمان‌ها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطح پروژه می‌گردد و استفاده غیر مؤثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج و درنتیجه افزایش زمان پروژه و تأخیرات در آن می‌شود( زری باف،۱۳۹۶). بنابراین یکی از راه‌کارهای کاهش ایجاد تعارضات و همچنین عواقب آن‌که اغلب موجب تأخیرات در پروژه‌های  ساختمانی می‌گردد استفاده از روش نوین مدیریتی،  مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌باشد.

مراجع

-حمصیان اتفاق, مهرداد؛ شاهین دبیریان؛ سروش عباسپور و آرمان نیکخواه دهنوی، ۱۳۹۶، مدیریت عملکرد بهره وری ماشین‌آلات ساخت، پیمایش در پروژه‌های بزرگ عمران شهرداری اصفهان، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، تهران، گروه پژوهشی صنعتی آریانا.

-زری باف، میثم، ۱۳۹۶، مدیریت تعارض و ارتباطات سازمانی در صنعت ساخت و ساز، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه، تهران، موسسه آموزش عالی علاءالدوله سمنانی.

-امیرحسین ستوده بیدختی , احسان اثنی عشری (۱۳۹۴)، تحلیل پیاده سازی و استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در صنعت ساخت ایران بر پایه SWOT. دومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه تهران .

. -Cheung, S. “Critical factors affecting the use of alternative dispute resolution process in construction”, Journal of Project Management, 17(3), pp.189-197 .(1999)

– Golabchi, m., Talkhabi, H., Parchami Jalal, M., Bemanian, M.R. “The Development and Analysis of Claim Package Model in Iran Design–Build Projects”, Management Research in Iran, 18(4), pp. 111-137 (2015)

-.Alexander Gerbov , Process Improvement And BIM In Infrastructure Design Projects  Findings From 4 Case Studies In Finland , 2014.

[۱] Building Information Modeling

[۲] Alexander gerbov

مقالات مشابه با این مقاله:

رشته مدیریت ساخت عمران در کشورهای پیشرفته

مقابله با شیوع ویروس کرونا در کارگاه های ساختمانی

انواع مصالح هوشمند

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 425 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها