رانیا هوم رفرنس نویسی به روش apa - رانیا هوم

نحوه رفرنس دهي در انجام پایان نامه و مقالات يكي از مهم ترين عوامل در كيفيت و اعتبار انجام پايان نامه است. رفرنس دهي در فصل دوم پايان نامه حرف اول را مي زند. در رفرنس دهي مقاله هم در قسمت مقدمه و پيشينه تحقيق از عوامل مهم براي اعتبار مقاله است. رفرنس دهي نشان مي دهد آيا جهت انجام پايان نامه چه مقالاتي خوانده شده است. مقالات اخير بررسي شده يا فقط مقالات قديمي آمده است. در بعضي پايان نامه ها بايد حتما مقالات جديد خوانده شود. در بعضي پايان نامه ها بايد مقالات قديمي هم حتما بررسي شود.

در فصل دوم پايان نامه تمام جداول ، نمودارها و عبارت ها بايد مشخص باشد از چه فردي است. يكي از مهم ترين عوامل جهت مقالات isi ، نحوه رفرنس دهي است. رفرنس مي تواند به صورت فاميل و سال آورده شود. رفرنس دهي مي تواند به صورت عدد در متن پايان نامه و مقاله آورده شود و آن عدد در مراجع بايد قيد شود. رفرنس دهی یعنی چه؟ مثلا ما میخواهیم یک کاری رو شروع بکنیم و می رویم تحقیق میکنیم و فلان فرد به ما یک چیزی را می گوید ، خیلی مهم است که این حرف را چه کسی زده است؟ یه مثلا یک حرفی در کدام کتاب آمده است؟ در کدام مقاله آمده است؟ در بحث های علمی رفرنس حرف اول را میزند ، ما در زندگی هم باید خیلی دقت بکنیم به رفرنس که مثلا یک حرف را چه کسی به من زده است؟ کسی که در کسب و کارش موفق بوده است یا کسی که هیچ سر رشته ای نداشته است؟ خودش فرد موفقی بوده است یا خیر؟ پس رفرنس دهی من هم باید معتبر باشد ، در بحث های علمی باید ببینید از چه مقاله ای این حرف آمده است؟ آیا این مقاله در ژورنال های معتبر چاپ شده است یا نه؟ باید ببینید چه کسی این حرف را زده؟ چه کسی به این نتیجه رسیده؟ پس رفرنس دقیقا یعنی همین ، باید دقت بکنید ببینید این رفرنس در چه زمانی گفته شده؟ آیا ۱۰ سال پیش زده شده؟ آیا ۲۰ سال پیش زده شده؟ یا همین تازگی؟ آیا آن مجله اعتبار دارد یا خیر؟ این ها همه تاثیرگذارند و اینکه چه فردی در چه سالی این حرف را زده می شود رفرنس! در نوشتن مقاله یا پایان نامه یکی از مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین موارد، ذکر منابع آنها و شیوه رفرنس نویسی است. رفرنس نویسی انواع گوناگونی دارد و معمولا هر دانشگاه یا هر مجله شیوه خاصی برای این کار دارد که بایستی در صورت نگارش مقاله یا پایان نامه و تز دکتری آن روش به خصوص را رعایت کنیم. یکی از روش‌های رفرنس نویسی ، روش apa است که در این مطلب قصد داریم شما را با رفرنس نویسی به روش apa آشنا کنیم.

رفرنس نویسی به روش apa

رفرنس نویسی به روش apa چگونه است؟

رفرنس نویسی به روش apa یا همان American Psychological Association ، یک روش معمول و پرکاربرد برای معرفی منابع و یا استنادات بیوگرافیک است. در این روش که بر پایه نام نویسنده و تاریخ نوشته استوار است، در داخل متن و در کنار جملات مربوط به هر نوشته، نام نویسنده و تاریخ نگارش مقاله نوشته می‌شود. پایه‌های یک رفرنس نویسی درون متنی به روش apa به ترتیب زیر است:

  • نام نویسنده یا نویسندگان و تاریخ چاپ نوشته مرجع را در متن خود بگنجانید.
  • برای نوشتن نام نویسنده و تاریخ چاپ در مقابل هر جمله، از علامت پرانتز استفاده کنید.

به عنوان مثال:

بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از قوانین و مقررات ویژه برای وادار کردن شرکت‌ها به رعایت مسائل محیط زیستی و حقوق کارکنان و جامعه برخوردار نیستند. در چنین وضعیتی، محرکه اصلی در رعایت مسئولیت اجتماعی، وجدان این شرکت‌ها و روحیه و تلقی‌های مدیران آن‌هاست (Adams, 2002). 

در صورتی که می‌خواهید یک نقل قول مستقیم از یک نویسنده را در متن خود بگنجانید، لازم است شماره پاراگراف یا صفحه نوشته در متن اصلی را نیز اشاره کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • نام نویسنده یا نویسندگان، تاریخ چاپ و شماره صفحه یا پاراگراف متن مد نظر را در نوشته خود بیاورید.
  • موارد فوق را در داخل یک پرانتز در مقابل جمله مربوطه بنویسید.

به عنوان مثال:

(Smith & Bruce, 2018, pp. 25-26)

در رفرنس نویسی به روش apa در صورتی که می‌خواهید عین متنی را از جایی نقل قول کنید، بایستی صفحه مطلب مورد نظر را در منابع بگنجانید.
در رفرنس نویسی به روش apa در صورتی که می‌خواهید عین متنی را از جایی نقل قول کنید، بایستی صفحه مطلب مورد نظر را در منابع بگنجانید.

پس از انجام مراحل مذکور، بایستی تمامی منابع ذکر شده در داخل متن را در پایان نوشته و در قسمت لیست منابع نیز تکرار کنید. هدف از نوشتن لیست منابع در پایان متن این است که مخاطبان شما تمام اطلاعاتی را که در مقاله شما خواهند یافت، فهرست وار و به صورت تجمیعی در اختیار داشته باشند.

رفرنس نویسی به روش apa در مورد مجلات شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام نویسنده یا نویسندگان
  • تاریخ انتشار مقاله
  • نام مقاله
  • نام مجله (با فونت خمیده یا همان italics)
  • Volume مجله (با فونت خمیده)
  • Issue مجله (با فونت غیر خمیده )
  • حدود صفحات مجله
  • DOI
رفرنس نویسی یه روش apa در مورد مجلات
رفرنس نویسی یه روش apa در مورد مجلات

رفرنس نویسی به روش apa در مورد کتاب‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام نویسنده یا نویسندگان
  • تاریخ چاپ کتاب
  • عنوان کتاب (با فونت خمیده)
  • محل چاپ کتاب
  • ناشر

مواردی که در رفرنس نویسی به روش apa باید به آن ها توجه کنید

  • منابع را در یک صفحه جدید با عنوان “منابع” جمع‌آوری کنید.
  • تمام منابع خود را در این لیست بدون توجه به نوع آنها (از قبیل مقاله، کتاب، منابع اینترنتی و…) به ترتیب حروف الفبا نام ببرید.
  • ترتیب چیدن منابع بر حسب حروف الفبا بر اساس نام نویسنده مقاله است.
  • در مورد منابعی که نام نویسنده آنها مشخص نیست، رده‌بندی بر حسب حروف الفبا را با توجه به اولین حرف از عنوان منبع مد نظر انجام دهید.

استناد به منابع دست دوم در رفرنس نویسی به روش apa

روش apa تنها در صورتی استناد به منابع دست دوم را مجاز می‌شمارد که منبع اصلی در دسترس نباشد. با این حال در صورتی که شما قصد استناد به اطلاعاتی را دارید که در یک کتاب یا مقاله به آن اشاره شده و خود این متن نیز اطلاعات را از منبع دیگری استناد کرده است، بایستی در ذکر منبابع به منبعی اشاره کنید که اطلاعات را از آن کشف کرده‌اید و نه متن اصلی! در ادامه به بیان اهمیت ارجاع به منابع پرداخته ایم.

اهمیت ارجاع به منابع

ارجاع به خوانندگان نشان می­دهد که شما مطالب خود را از کجا بدست آورده ­اید و آنها می­توانند به کمک آن منابع، مطالعه شما را نقد و تحلیل کنند و همچنین اطلاعاتی راجع به مطالعات پیشین در این حوزه بدست آورند. بیان منابع، بهترین دفاع در مقابل ادعای سرقت ادبی است.

ارجاع به کارهای دیگران مهم است زیرا:

۱-ارجاع مناسب سبب می­شود که خوانندگان بدانند مطالب شما از کجا آمده ­اند. ارجاع درست به خوانندگان کمک می­کند که دانش خود را درباره آن موضوع افزایش دهند. یکی از موثرترین استراتژی­ه ایی که به کار شما اعتبار می­دهد، بیان یادداشت ­ها یا ارجاع به منابع مشهور است.

۲-ارجاع به ایده­ ها و سخنان دیگران نشان می­دهد که شما مرور کاملی بر روی مقالات این حوزه تحقیقاتی انجام داده­اید. و در نتیجه، تحقیقات خود را با یک دیدگاه نقادانه و آگاهانه انجام داده ­اید. فهرست منابعی که به کار برده ­اید، اعتبار شما را به عنوان نویسنده کار افزایش می­دهد.

۳-می ­توان از ایده­ های محققان دیگر برای تقویت مباحث خود استفاده کرد. در بسیاری از موارد، مباحثی که محققان دیگر مطرح می­کنند، پیش ­زمینه خوبی است که می­توانید بر اساس آن، بر اهمیت کار خود تاکید کنید و شواهدی برای پاسخ به سوال «خوب که چی» ارائه کنید.

۴-می­ توانید از ایده ­های محققان دیگر بهره بگیرید و توضیح دهید که چرا به رویکردهای دیگری نیاز داریم. اگر شما با ایده ­های محققی موافق نباشید یا بر این باور باشید که شکافی در درک مسئله تحقیقاتی وجود دارد، ارجاعات شما، منابعی هستند که به کمک آنها نشان می­دهید که باید اقدامات متفاوتی صورت گیرد یا دیدگاه دیگری در نظر گرفته شود.

۵-همانگونه که دیدگاه محققان دیگر می­توان مباحث شما را تقویت کند، اگر تحقیقات آنها دچار چالش باشد، می­تواند بر اعتبار کار شما تاثیر منفی بگذارد. اگر به مقاله مناسبی ارجاع ندهید، در صورتی که حقایق یا ایده ­های ارجاع داده شده نادرست از آب دربیاید، شهرت شما به خطر می­افتد. همچنین اگر به مقالات مناسب ارجاع بدهید، خوانندگان دیگر فکر نمی­کنند که شما یافته ­های دیگران را در نظر نگرفته­ اید یا به آن اهمیت نداده ­اید.

۶-ایده ­ها، تحت مالکیت معنوی هستند و اگر بیان نکنید که ایده­ مورد استفاده را از کجا بدست آورده ­اید، ممکن است تحت پیگرد جدی قرار بگیرید. در جهان دانشگاهی و حرف ه­ای، عدم ارجاع به مالکیت معنوی دیگران، حرفه و شهرت شما را تخریب می­کند و ممکن است منجر به اعمال قانون شود. وقتی به عنوان یک دانشجو به منابع ارجاع می­دهید، در واقع عادت می­کنید که منبع کارهای دیگران را ذکر کرده و آنها را به درستی ارجاع دهید.

مقالات مشابه با این مقاله:

رفرنس دهی در انجام پایان نامه و مقالات

انجام پایان نامه با کیفیت (مشاوره و آموزش مراحل پایان نامه)

راه های انجام پایان نامه (مشاوره قدم به قدم انجام پایان نامه)

راهکارهای پارافریز مقالات و پایان نامه ها برای جلوگیری از همانندسازی

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 217 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها