رانیا هوم خانه های شمالی بخریم یا جنوبی؟ - رانیا هوم

 در این مقاله به بررسی خانه های شمالی و جنوبی و تفاوت این خانه ها پرداخته‌ایم. درصورتی‌که قصد نقل مکان دارید و دنبال خرید، رهن یا اجاره واحد مسکونی هستید، و این سوال در ذهن شما وجود دارد که خانه های شمالی بخریم یا جنوبی؟ این مطلب برای شما بسیار کارآمد خواهد بود. پس با ما همراه باشید. بطور کلی به خانه‌هایی که ابتدا حیاط و بعد بنای خانه وجود دارد، خانه «شمالی» و خانه‌هایی که اول وارد بنا می‌شوید و بعد حیاط قرار دارد، خانه «جنوبی» می‌گویند. یک‌سری خانه هم هستند که ویژگی‌های خانه‌های شمالی و جنوبی را با هم دارند. یعنی از دو سمت در ورودی دارند. مثلا از درب کوچه یعنی سمت شمال وارد حیاط شده و از درب سمت خیابان یعنی قسمت جنوبی ساختمان، وارد بنا می‌شوید. به این خانه‌ها اصطلاحا «دوکله» می‌گویند.

خانه های شمالی و جنوبی

برای تشخیص شمالی یا جنوبی بودن آپارتمان باید قبل از هرچیزی با جهات اصلی جغرافیایی آشنا شوید. امروزه توسط گوشی‌های هوشمند به راحتی می‌توان جهات جغرافیایی را تعیین کرد، اما یک روش دیگر هم که بسیار مرسوم است، تشخیص جهات با استفاده از خورشید است. از آنجایی که خورشید از سمت شرق طلوع می‌کند، چنانچه هنگام صبح، دست راست خود را رو به خورشید بگیرید روبه روی شما شمال، پشت سر جنوب، سمت راست (که روبه ی خورشید است) شرق و سمت چپ غرب خواهد بود.

معمولا در هر کوچه و خیابان دو ردیف ساختمان در طرفین وجود دارند. اگر در وسط کوچه یا خیابان بایستید، به طوری‌که دید شما رو به شمال جغرافیایی باشد در این حالت، یک ردیف از ساختمان‌ها پشت سر شما قرار دارند و یک ردیف دیگر از ساختمان‌ها نیز روبه‌روی شما وجود خواهند داشت و سمت چپ و راست شما نیز امتداد کوچه یا خیابان است. در این حالت ساختمان‌هایی که بر اساس جهت‌یابی در جهت شمال کوچه یا خیابان قرار دارند (رو به‌روی شما) را شمالی و ساختمان‌های جهت جنوب (پشت سر شما) را ساختمان جنوبی می‌گویند. هم چنین ساختمان های غربی شرقی نیز وجود دارند برای تشخیص دو ردیف از ساختمان هایی که در کوچه یا خیابان وجود دارند را در نظر بگیرید و موقعیت خود را در آن کوچه یا خیابان فرض کنید به نحوی که دید شما رو به شمال جغرافیایی باشد، در این صورت روبه روی شما امتداد کوچه یا خیابان خواهد بود (شمال) و پشت سر شما نیز امتداد دیگری ار کوچه و خیابان هست (جنوب) و فقط در سمت راست و چپ ما ساختمان وجود دارد که به این نوع از ساختمان ها به ترتیب ساختمان شرقی و غربی می گویند.

تفاوت ساختمان شمالی و جنوبی

  • اولین و مهم‌ترین تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی، نورگیری خانه است. درصورتی‌که خانه‌ها تک واحدی باشند، تفاوتی در نورگیری آن‌ها وجود ندارد؛ اما خانه‌هایی که در هر طبقه خود دو یا چند واحد دارند، اختلاف بسیار زیادی در میزان نورگیری واحدها دارند.

ساختمان‌های جنوبی از دو طرف یعنی سمت کوچه و سمت حیاط نور می‌گیرند، به همین دلیل به نور غیر مستقیم مانند نورگیر یا پاسیو احتیاجی ندارند. بنابراین سطح مفیدتری دارند، واحدهای بهتری دارند و امکان تامین پارکینگ‌های بیشتری برای آن‌ها فراهم است. ساختمان‌های شمالی چون فقط از طرف حیاط نور می‌گیرند، واحدهای سمت جنوب ساختمان باید یک پاسیو یا نورگیر داشته باشند. در ضمنِ نمای بهتر، تهویه طبیعی ایده‌آل و گاهی متراژ بزرگ‌تر، از مزایای واحدهای رو به حیاط در خانه‌های شمالی است. برخلاف واحدهای رو به حیاط خانه‌های شمالی که شرایط مطلوبی دارند، واحدهای پشتی ساختمان از نظر نورگیری خیلی مناسب نیستند.

  • نور خانه‌های جنوبی گرم و دلپذیر بوده و در زمستان کنترل دمای خانه آسان است. دقیقاً به همین دلیل در مناطق سردسیر خانه‌های جنوبی گزینه‌ی بهتری هستند. در مقابل خانه‌های شمالی در فصل تابستان خنک‌ترند و این نوع خانه‌ها در مناطق گرم و کویری مناسب ترند.
  • خانه‌های رو به حیاط نسبت به خانه‌های پشتی یا خانه‌هایی که به سمت خیابان هستند، از نظر امنیت شرایط بهتری دارند. چون اغلب سارقان برای ورود به خانه از راه‌های ورود فرعی نظیر در پشتی یا پنجره‌های پشتی اقدام می‌کنند. به عبارت دیگر حیاط خانه های شمالی در دید اهالی بوده و سارقان از این مسیر وارد خانه نمی‌شوند.

به‌ همین دلیل در اغلب سرقت‌ها خانه‌های پشتی ساختمان‌های شمالی در معرض آسیب قرار می‌گیرند. در ساختمان جنوبی هم هنگامی که درب باز می‌شود دیگر هیچ‌کس مشرف به فرد وارد شده نیست و به همین دلیل امنیت ساختمان کمی پایین می‌آید.

خانه های شمالی و جنوبی

  • چه در خانه‌های شمالی، چه در خانه‌های جنوبی، واحدهای سمت شمال چون پنجره‌های رو به حیاط دارند، در معرض گرد و غبار بیشتری هستند و آلودگی صوتی بیشتری دارند. بهتر است در این واحدها از پنجره‌های دوجداره استفاده شود.
  • در مورد قیمت واحدهای یک ساختمان، اگر ساختمان شمالی باشد، واحدهای شمالی قیمت بالاتری نسبت به واحد جنوبی دارند. زیرا واحد شمالی در ساختمان شمالی از نور بیشتری بهره می‌برد و واحد جنوبی در این نوع ساختمان نور بسیار پایینی دارد. اما در ساختمان‌های جنوبی قیمت تمامی واحدها با یکدیگر یکسان است، چون به یک اندازه از نور بهره می‌برند.

ساختمان های شمالی و جنوبی

  • بیشترین اشعه خورشید در طی ۲۴ ساعت از پنجره‌های جنوبی قابل دریافت است. گیاهانی که به نور خورشید نیاز دارند با قرار گرفتن در این مکان، امکان رشد سریع دارند. در پنجره‌های جنوبی هوا به آسانی گرم می‌شود و برای گیاهان آپارتمانی مقاوم از جمله گیاهان مقاوم به گرما مانند کاکتوس محل مناسبی است.
  • بعضی از واحدها در سمت غربی یا شرقی قرار دارند. اما بیشتر مردم به دنبال خانه شمالی یا خانه جنوبی هستند و ترجیح می‌دهند خانه شرقی یا خانه غربی را انتخاب نکنند. دلیل اصلی عدم انتخاب مردم در خانه شرقی یا خانه غربی هم این است که خانه‌هایی که به صورت خانه‌های شرقی یا خانه‌های غربی ساخته می‌شوند فقط مدت زمان محدودی در روز را می‌توانند از نور خورشید بهره ببرند. این مدت زمان محدود از مدت زمانی که خانه شمالی یا خانه جنوبی از نور خورشید در روز بهره می‌برد بسیار کم‌تر است.

سوالات متداول:

خانه شمالی و جنوبی چه خانه‌هایی هستند؟

به طور کلی به خانه‌هایی که ابتدا حیاط و بعد بنای خانه وجود دارد، خانه «شمالی» و خانه‌هایی که اول وارد بنا می‌شوید و بعد حیاط قرار دارد، خانه «جنوبی» می‌گویند.

خانه‌های شمالی نورگیرترند یا خانه‌های جنوبی؟

ساختمان‌های جنوبی از دو طرف یعنی سمت کوچه و سمت حیاط نور می‌گیرند، به همین دلیل به نور غیر مستقیم مانند نورگیر یا پاسیو احتیاجی ندارند. ساختمان‌های شمالی چون فقط از طرف حیاط نور می‌گیرند، واحدهای سمت جنوب ساختمان باید یک پاسیو یا نورگیر داشته باشند.

خانه‌های شمالی خوش‌نقشه‌ترند یا جنوبی؟

به طور کلی ساختمان‌های جنوبی چون از دو طرف یعنی سمت کوچه و سمت حیاط نور می‌گیرند، به همین دلیل به نور غیر مستقیم مانند نورگیر یا پاسیو احتیاجی ندارند. بنابراین سطح مفیدتری دارند، واحدهای بهتری دارند و امکان تامین پارکینگ‌های بیشتری برای آن‌ها فراهم است و خوش‌نقشه‌تر هستند.

خانه‌های شمالی گران‌ترند یا جنوبی؟

به طور کلی خانه‌های جنوبی به علت نورگیری بیشتر و نقشه بهتر و مرغوب‌تر، از خانه‌های شمالی گران‌تر است.

امنیت خانه‌های شمالی بیشتر است یا خانه‌های جنوبی؟

خانه‌های رو به حیاط نسبت به خانه‌های پشتی یا خانه‌هایی که به سمت خیابان هستند، از نظر امنیت شرایط بهتری دارند. چون اغلب سارقان برای ورود به خانه از راه‌های ورود فرعی نظیر در پشتی یا پنجره‌های پشتی اقدام می‌کنند. به عبارت دیگر حیاط خانه‌های شمالی در دید اهالی بوده و سارقان از این مسیر وارد خانه نمی‌شوند. در ساختمان جنوبی هم هنگامی که درب باز می‌شود دیگر هیچ‌کس مشرف به فرد وارد شده نیست و به همین دلیل امنیت ساختمان کمی پایین می‌آید.

بالاخره خانه های شمالی بخریم یا جنوبی؟

با وجود همه مزایا و معایبی که مطرح شد، باز هم می‌توان گفت واحدهایی که نور بیشتری دارند محبوب‌ترند؛ چرا که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای فضای نیمه تاریک با نور مصنوعی لامپ‌ها و چراغ‌ها، در طول روز نور طبیعی فضای خانه را روشن و مملو از انرژی مثبت کند؛ اما در نظر داشته باشید خانه‌های نورگیر نسبت به خانه‌های دیگر قیمت گران‌تری دارند. این تفاوت قیمت به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان در هر متر از خانه خواهد بود؛ بنابراین درصورتی‌که بودجه محدودی دارید نسبت به خرید خانه‌ محتاطانه‌تر عمل کنید. درصورتی‌که همه افراد خانواده شاغل هستند و در طول روز در خانه حضور ندارند، بهتر است برای خرید خانه‌ای کم نور اما ارزان سخت‌گیری نداشته باشید. در آخر سعی کنید پیش از خرید خانه، همه جوانب را بسنجید و بی‌گدار به آب نزنید.

با وجود این تفاوت‌ها نمی‌توان گفت خانه‌های شمالی به طور مطلق بد و خانه‌های جنوبی به طور مطلق خوب هستند. علاوه بر تشخیص شمالی و جنوبی بودن خانه، لازم است که سبک زندگی و سلیقه‌ی خودمان را به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن تمام نکات مربوط به شمالی و جنوبی بودن خانه، انتخابی مناسب و درست انجام دهیم. اگر به نور آفتاب علاقه دارید، به سراغ خانه‌های جنوبی بروید. اما اگر به خانه‌های تاریک‌تر و خنک‌تر علاقه دارید یا خانواده‌هایی که در طول روز مشغول کار و فعالیت هستند و از بودجه کافی برای خرید خانه برخوردار نیستند، پیشنهاد می‌شود که به خرید خانه‌های شمالی اقدام کنند.

مقالات مشابه با این مقاله:

خانه های شمالی و جنوبی

نکات مهم در خرید خانه و آپارتمان

سرمایه گذاری در بازار مسکن در سال ۱۳۹۹

چه آپارتمان‌ها و خانه‌هایی را نخریم؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 256 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.