رانیا هوم بزرگ ترین اشتباهات در طراحی داخلی - رانیا هوم

وقتی صحبت از یک طراحی داخلی لوکس و چیدمان مناسب برای یک خانه زیبا می شود، جزئیات کوچک زیادی وجود دارد که باید کنار هم جمع شوند تا فضایی عالی ایجاد کنند. چیزهایی مانند ایجاد تعادل در اندازه و رنگ های دکوراسیون و چیدمان داخلی، داشتن یک  انسجام و هماهنگی در کل فضاها و اطمینان از اینکه مبلمان شما در مقیاس مناسب انتخاب شده است.

پیاده سازی طراحی داخلی

اما گاهی اوقات، دانستن اینکه چه کاری را نباید انجام داد می تواند به اندازه دانستن همه قوانین مفید باشد. ما  قصد داریم در این مقاله ۱۵ مورد از رایج ترین اشتباهات طراحی داخلی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید آنها را قبل از وقوع شناسایی و برطرف کنید. اگر قبلاً تعدادی از این طراحی های تقلبی را در خانه خود دارید، در مورد نحوه تغییر آنها در ادامه بخوانید تا شما نیز بتوانید خانه ای شگفت انگیز داشته باشید. به طور مثال مبلمان و وسایل،  باید با توجه به مساحت خانه خریداری و انتخاب شود.

۱۵ اشتباه رایج در طراحی داخلی

۱٫نداشتن برنامه مشخص برای دکوراسیون و چیدمان داخلی
۲٫عدم بودجه بندی درست در هزینه های خرید مصالح و متریال و استفاده درست از آن ها
۳٫عدم ایجاد یک نقطه کانونی
۴٫فکر کردن در مورد همه چیز و انطباق و هماهنگی بین آن ها
۵٫ شلوغی بیش از حد و خرید وسایل مختلف در دید افراد
۶٫نگه داشتن و حفظ همه وسایل
۷٫استفاده از فرش با اندازه نادرست در هال و پذیرایی و همچنین اتاق ها
۸٫ عدم استفاده درست از نورهای طبیعی و داشتن تنها یک منبع نور و عدم نورپردازی حرفه ای 
۹٫ انتخاب مناسب پرده
۱۰٫قرار دادن مبلمان درست در مقابل دیوار
۱۱٫خرید مبلمان با اندازه اشتباه
۱۲٫نادیده گرفتن جریان ترافیک در چیدمان داخلی مبلمان
۱۳٫انتخاب رنگ قبل از خرید مبلمان و پارچه و تناسب آن ها با وسایل ما
۱۴٫ انتخاب مناسب پریزها و سیم های در معرض دید(مخصوصا در دیوار تی وی روم برای ایرونی ها)
۱۵٫ دیوارهای ساده و کمبود استفاده از  اکسسوری مناسب بر روی دیوارها

۱٫ نداشتن برنامه

برای داشتن یک طرح برای پروژه طراحی داخلی خود وقت بگذارید و برنامه داشته باشید:
شروع یک پروژه طراحی بدون برنامه ریزی اولیه مانند رانندگی به یک مکان ناشناخته بدون نگاه کردن به نقشه است. ممکن است در پایان به جایی که می خواهید برسید، اما در طول مسیر، چرخش ها و تغییرات اشتباه زیادی خواهید داشت.

انسجام در طراحی و اجرای پروژه های طراحی داخلی

در حالی که همه پروژه‌های طراحی به نقشه‌های مقیاس و مجموعه کاملی از مشخصات نیاز ندارند، همیشه باید قبل از شروع، چند دستورالعمل تعیین کنید. صرف نظر از اندازه پروژه شما، پیروی از یک سبک طراحی و پالت رنگی ثابت باعث می شود که فضای ما منسجم و زیبا شود. همچنین باید برای ارزیابی اینکه کدام اقلام در خانه شما باقی می مانند و به چه قطعات جدیدی نیاز دارید، زمان بگذارید. لیستی از چیزهایی که برای تکمیل پروژه نیاز دارید تهیه کنید و هنگام صحبت با طراحف آن ها را همراه خود داشته باشید. این به شما کمک می کند از خریدهای ناگهانی که با زیبایی شناسی شما همخوانی ندارد اجتناب کنید.

۲٫عدم بودجه بندی درست

اگر می خواهید دکوراسیون داخلی لوکس داشته باشید، مطمئن شوید که بودجه خود را برای آن به درستی مشخص کرده اید. دکوراسیون و بازسازی دارای جزئیات متفاوتی از اجرا و متریال است. بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که تعیین یک بودجه برای پروژه طراحی شما چقدر مهم است. و متأسفانه، این یکی از حوزه‌هایی است که در واقع می‌تواند کل پروژه شما را بسازد یا شکست دهد. اگر بودجه خود را با دقت تنظیم نکنید، به راحتی می توانید روی چند مورد بیش از حد خرج کنید و برای پایان پروژه بدون پول باقی بمانید. اولین مورد این است که تعیین کنید چقدر پول در دسترس دارید و راحت برای پروژه طراحی داخلی خود خرج می کنید. سپس می توانید “لیست رویاهای خود” را تهیه کنید. این لیستی از هر کاری است که می خواهید در خانه خود انجام دهید. در حالی که ممکن است به طور واقع بینانه نتوانید همه چیز را در لیست انجام دهید، اما جایی برای شروع به شما می دهد.هنگامی که هر دوی این موارد را آماده کردید، می توانید محدوده کاری خود را مشخص کنید. حتما طراح داخلی داشته باشید، این زمان خوبی برای ملاقات با آنها است و آنها به شما کمک می کنند تا پارامترهای پروژه را شکل دهید. اطمینان حاصل کنید که کمی فضای اضافی در بودجه خود باقی می گذارید تا برای موارد احتمالی امکان پذیر باشد.

۳٫عدم ایجاد یک نقطه کانونی

یک نقطه کانونی مانند دیوار تی وی روم   یا دیواری برای اتاق غذاخوری به مرکزیت اتاق کمک می کند تا افراد به آن جا توجه بیشتری داشته باشند. یک اتاق خوب طراحی شده با یک نقطه کانونی شروع می شود. نقطه کانونی مرکز توجه را فراهم می کند و به لنگر انداختن فضا کمک می کند. این باید یک ویژگی بصری برجسته باشد که توجه را به خود جلب کند و وقتی وارد اتاق می شوید چشم را در آن جا فرود می آورد.

ویژگی های معماری مانند شومینه یا پنجره بزرگ میتواند از رایج ترین نقاط کانونی باشند. اگر فضا هیچ ویژگی برجسته ای ندارد، باید از مبلمان یا آثار هنری(تابلو ها) ایجاد کنید.

در غیاب یک نقطه کانونی معماری، بزرگترین قطعه مبلمان در اتاق معمولاً به نقطه کانونی تبدیل می شود. بسته به اتاق، می تواند کاناپه، تخت یا میز باشد. یک قطعه بزرگ از آثار هنری همچنین یک نقطه کانونی عالی ایجاد می کند و به شما امکان می دهد سبک فردی خود را بیان کنید. هنگامی که یک نقطه کانونی ایجاد کردید، چیدمان اتاق باید بیشتر توجه را به جاذبه اصلی جلب شود. به طور مثال اگر از دیوار تی وی روم برای نقطه کانونی استفاده کردیم، چیدمان باید با توجه به آن نقطه کانونی انجام شود.

۴٫  همه چیز باید باهم مطابقت داشته باشد

ترکیب رنگ ها و سبک ها می تواند یک اتاق را سرزنده کند
خانه شما باید به همان اندازه که هستید منحصر به فرد باشد. و بهترین راه برای ایجاد فضای داخلی که بیانگر سلیقه و سبک فردی شما باشد این است که هر قطعه را با دقت انتخاب کنید. شاید راحت‌تر به نظر برسد که صفحه‌ای از کاتالوگ مورد علاقه‌تان را بگیرید تا همه چیز در اتاق مطابقت داشته باشد. اما شما همچنین اتاقی خواهید داشت که فاقد شخصیت و علاقه است. یا بدتر از آن، ممکن است در نهایت با همان اتاق نشیمن همسایه خود مواجه شوید.

هرگز در دکوراسیون منزل خود عجله نکنید. شما بهتر است برای مدتی بدون چیزی زندگی کنید تا اینکه مبلمانی بخرید که با طرح طراحی شما مطابقت ندارد. زمانی که آن قطعه عالی را کشف کردید، انتظار ارزش آن را خواهد داشت. و انتخاب تکه‌های جداگانه به جای مجموعه‌های همسان، تعویض یک قطعه را زمانی که زمان تغییر فرا می‌رسد آسان می‌کند.

۵٫ داشتن شلوغی در صفحه نمایش

قفسه های خود را مرتب نگه دارید اگر فرقه شما در معرض نمایش است
حتی زیباترین فضاها وقتی پر از شلوغی می شوند کمتر از بهترینشان به نظر می رسند. پاک کردن شلوغی‌ها نه تنها خانه‌تان را زیباتر می‌کند، بلکه زمان بیشتری را آزاد می‌کند و استرس را در زندگی شما کاهش می‌دهد. با خلاص شدن از شر چیزهایی که استفاده نمی کنید یا نیاز ندارید شروع کنید. سپس برای آنچه باقی مانده است خانه ای دور از چشم پیدا کنید.
برای جلوگیری از ظهور مجدد آشفتگی، سعی کنید ایده های مفید سازمانی را در طراحی خود بگنجانید. به جایی که معمولاً درهم ریختگی در خانه شما انباشته می شود نگاه کنید و سپس راه حل هایی را بیابید که برای شما و خانواده شما مفید باشد. اگر نامه‌ها در جلوی در انباشته شد، یک میز کنسول و سبدهایی اضافه کنید تا آنچه را که در در می‌آید را بگیرید. اگر در دفتر انبوهی از کاغذها دارید، فضایی با سینی ها اضافه کنید تا مرتب شوند تا زمانی که بتوانید آن را کنار بگذارید.

۶٫نگه داشتن روی ارثیه (شما دوست ندارید)

تعداد زیادی قطعه از مادربزرگ می تواند اتاق را قدیمی به نظر برساند
استفاده از قطعات قدیمی، سفارشی و سفارشی در خانه شما فضایی منحصر به فرد ایجاد می کند که سبک شخصی شما را بیان می کند. اما فقط به این دلیل که شما قبلاً دارای مبلمان قدیمی یا موروثی هستید، به این معنی نیست که شما موظف به نگهداری آنها هستید. اگر قطعه ای خراب است یا با سبک طراحی شما مطابقت ندارد، ایرادی ندارد که آن را رها کنید. اگر میراث خانوادگی دارید که دارای ارزش عاطفی است، آنها را به یکی دیگر از اعضای خانواده بسپارید که او نیز از آنها قدردانی می کند. یا به این نگاه کنید که اقلامی مطابق با سبک طراحی شما بازسازی شوند. با رنگ و مواد مناسب، یک عتیقه به روز ممکن است به یکی از قطعات مورد علاقه شما تبدیل شود.

۷٫استفاده از فرش با اندازه نادرست

فرش با اندازه مناسب اتاق را کنار هم نگه می دارد
فرش های سطحی اغلب آخرین چیزی است که مردم هنگام تزئین به آن توجه می کنند، اما در واقع یک عنصر مهم در طراحی هستند. فرش ناحیه مناسب می تواند به لنگر انداختن یک اتاق، تعریف یک فضا یا جمع آوری یک پالت رنگ کمک کند. گزینه‌های رنگ، الگو و سبک تقریباً بی‌پایان هستند، بنابراین هنگام انتخاب فرش، حتماً طرح و پالت رنگ خود را در نظر داشته باشید. انتخاب فرش با اندازه مناسب برای اتاق نیز مهم است. یکی از رایج ترین اشتباهاتی که طراحان می بینند، فرش هایی است که برای فضا خیلی کوچک هستند. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای کمک به انتخاب فرش مناسب برای اتاق خود آورده شده است: فرش های اتاق نشیمن و اتاق خانواده باید به اندازه ای بزرگ باشند که حداقل در قسمت جلوی تمام مبلمان روی فرش قرار بگیرند. اگر بتوانید از یکی به اندازه کافی بزرگ استفاده کنید که تمام مبلمان را به طور کامل در بر بگیرد، حتی بهتر است.
در اتاق غذاخوری، فرش شما باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که تمام صندلی‌های غذاخوری از روی میز بیرون کشیده شوند و همچنان هر چهار پایه روی فرش باشد.
فرش های اتاق خواب باید حداقل ۲ فوت از کنار تخت کشیده شوند. یک قاعده کلی خوب ۸*۱۰ برای تخت کوئین و ۹*۱۲ برای تخت کینگ است

۸٫ داشتن تنها یک منبع نور

مطمئن شوید که نور طبیعی و نصب شده زیادی دارید
بنابراین اغلب، مردم به یک خانه جدید نقل مکان می کنند و هرگز در مورد روشنایی فکر نمی کنند. سازندگان معمولاً از کم هزینه ترین وسایل استفاده می کنند و فقط به اندازه ای نصب می کنند که نور اولیه را تامین کنند. این امر باعث می شود بیشتر خانه ها دارای فضاهای کم نور یا نور شدید باشند. یا گاهی هر دو!

ترفند برای اطمینان از اینکه هر اتاق در خانه شما راحت و روشن است، تهیه یک برنامه روشنایی است که شامل نورپردازی محیطی، وظیفه ای و تاکیدی باشد. شما می توانید با لایه بندی نور خود در سطوح و شدت های مختلف به این امر برسید. ترکیبی از چراغ های سقفی، چراغ های دیواری، و چراغ های زمینی و رومیزی، روشنایی یکنواخت را در سراسر خانه شما فراهم می کند. یک طرح روشنایی سنجیده شده اطمینان حاصل می کند که هر اتاق دارای نور کافی برای انجام هر کاری است که معمولاً در فضا انجام می شود. هر اتاق باید نور کلی (محیطی) داشته باشد تا به شما امکان حرکت ایمن را بدهد. تاس و روشنایی کار برای انجام فعالیت های خاص مانند آشپزی یا خواندن. و نورپردازی برجسته برای برجسته کردن موارد قابل توجه مانند آثار هنری یا ویژگی های معماری.

۹٫پرده های آویزان خیلی کم است

آویزان کردن پرده ها در سطح مناسب حس فضا را تقویت می کند
یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی داخلی آویزان کردن پرده ها در قاب پنجره یا درست بالای آن است. این می تواند پنجره ها را کوچکتر به نظر برساند و در واقع نور طبیعی را مسدود می کند اگر پرده ها به اندازه کافی باز نشوند که پنجره ها کاملاً بدون مانع باقی بماند. آویزان کردن پرده ها درست زیر سقف و اجازه دادن به آنها تا امتداد کف تا پایین، پنجره ها را بزرگتر نشان می دهد. مطمئن شوید که میله به اندازه کافی از قاب پنجره امتداد داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که هنگام باز شدن پرده ها، پنجره کاملاً باز است.

مهندسان معماری ما می توانند برای طراحی دکوراسیون و چیدمان داخلی  به شما کمک کنند تا نکات مهم طراحی یک فضا را در محیط خود ایجاد کنید. جهت هماهنگی با شماره تماس مهندس حمصیان ۰۹۱۳۳۸۶۲۷۷۶ در تماس باشید.

۱۰٫ قرار دادن مبلمان درست در مقابل دیوار

 

ایجاد فاصله بین مبلمان و دیوارها به اتاق اجازه تنفس می دهد

مگر اینکه فضای بسیار کوچکی داشته باشید و راهی برای دور زدن آن وجود نداشته باشد، فشار دادن تمام مبلمان خود به دیوار می تواند چیدمان نامناسبی را ایجاد کند. این معمولاً فضاهای بزرگ و خالی را به جا می گذارد و باعث می شود مبلمانی که برای مکالمه خیلی از هم فاصله دارند. مگر اینکه در حال طراحی کتابخانه ای باشید که برای تفکر آرام طراحی شده است، طرح مبلمان شما باید مکالمه راحت را تسهیل کند. برای دستیابی به فاصله مناسب، سعی کنید مبل اتاق نشیمن خود را رو به نقطه کانونی خود قرار دهید و فضای کافی در پشت آن قرار دهید تا ترافیک آزادانه جریان یابد. صندلی های اضافی اضافه کنید، مطمئن شوید که فاصله بین صندلی ها از ۱۲ فوت تجاوز نمی کند. به خاطر داشته باشید که شما باید حداقل ۳۰ اینچ را در اختیار افراد قرار دهید تا بین مبلمان جابجا شوند. و فاصله ۱۴ تا ۱۸ اینچی بین میز قهوه و مبل اطمینان حاصل می کند که نوشیدنی ها در دسترس هستند.

۱۱٫ انتخاب مبلمان با اندازه اشتباه

 

انتخاب مبلمان با اندازه مناسب برای یک اتاق، جریان بصری را بهبود می بخشد

قدرت و تناسب برخی از سخت ترین زمینه های طراحی برای تسلط هستند. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر خانه بزرگی دارید، باید آن را با مبلمان بزرگ کنید. به همین ترتیب، اگر خانه کوچکی داشته باشد، فقط با تزئین دکوراسیون مبلمان می‌شود. استفاده از یک قطعه در بزرگ در یک فضای کوچک برای بیان یک بیانیه اشکالی ندارد. اما شما آن را با وسایل کوچک از نظر بصری سبک یا باید از اتاقی که شلوغ به نظر می رسد جلوگیری کنید. فضای ایده آل دارای ترکیبی از اندازه ها، شکل ها و ارتفاعات مختلف خواهد بود. خانه خود را به عنوان یک منظره شهری تصور کنید و با پر کردن آن با قطعات بلند و کوتاه و بزرگ و کوچک، یک “خط افق” جالب ایجاد کنید. این به علاقه و تنوع می‌افزاید و به جلب نظر در اطراف اتاق کمک می‌کند. هنگام انتخاب مبلمان با اندازه های مختلف، باید نسبت را نیز در نظر بگیرید. یک صندلی بلند در کنار یک میز قهوه کم ارتفاع ظاهری ناخوشایند و نامتناسب به نظر می رسد. همیشه هم فضایی که مبلمان در آن قرار می گیرد و هم قطعات نزدیک آن را اندازه گیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که اندازه مناسبی دارید.

۱۲٫ نادیده گرفتن جریان ترافیک

جریان ترافیک واضح در خانه شما یک عنصر مهم در طراحی داخلی است

هر زمان که سعی می کنید در خانه خود حرکت کنید، چیزهای کمی ناامید کننده تر از برخورد به مبلمان هستند. شما می توانید با چیدمان مجدد مبلمان برای بهبود گردش خون و به حداکثر رساندن جریان ترافیک، احساس خانه خود را کاملا تغییر دهید. برای ایجاد الگوهای ترافیکی بهینه بدون اینکه مبلمان موجود شما را از بین ببرد، از یک نقشه یا طرح طبقه استفاده کنید. از نقطه ورودی اتاق شروع کنید و ساده ترین مسیر را به سمت ورودی بعدی پیدا کنید. در اتاقی که فقط یک ورودی دارد، ترافیک باید در اطراف مبلمان جریان داشته باشد و از همان در خارج شود.

۱۳٫ انتخاب کردن رنگ هاقبل از مبلمان و پارچه ها

پارچه های خود را قبل از انتخاب رنگ قوی انتخاب کنید

ممکن است قبل از نقل مکان یا قبل از اینکه خانه را با مبلمان جدید پر کنید، رنگ آمیزی خانه آسان تر به نظر برسد. اما این اشتباه تزئینی منجر به دیوارهایی می شود که به هیچ چیز در خانه شما مربوط نمی شود. و با وجود هزاران رنگ رنگ موجود، تطبیق رنگ رنگ خود با دکوراسیون بسیار آسان تر از یافتن مبلمانی است که با دیوارهای شما هماهنگ باشد. درعوض، با پرداخت های ثابت یا قطعات در مقیاس بزرگ شروع کنید. اگر در حال انجام یک بازسازی اساسی هستید، کف و کانتر باید در درجه اول قرار بگیرند. هنگام تزئین اتاق، از قطعات بزرگ مانند مبل یا فرش شروع کنید. اینها مواردی هستند که بیشترین تأثیر را بر فضای شما خواهند داشت، بنابراین باید واقعاً با شما صحبت کنند. از آنجا می توانید با اضافه کردن مبلمان و دکوراسیون برجسته، اندازه خود را کاهش دهید. زمانی که همه چیز درست شد، می‌توانید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به پیوند دادن همه چیز کمک می‌کنند.

۱۴٫ پریزها و سیم های در معرض دید

دور نگه داشتن سیم ها و سیم ها از روی زمین، طراحی اتاق شما را شفاف و تمیز می کند

هیچ چیز به اندازه یک درهم تنیده زشت سیم و سیم، یک اتاق زیبا را خراب نمی کند. سیم‌های برق ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید آن‌ها را پنهان کنید یا دور از دید قرار دهید. بهترین راه برای پنهان کردن طناب ها این است که آنها را در داخل دیوار قرار دهید تا کاملا ناپدید شوند. اما این همیشه یک گزینه نیست. از طرف دیگر، می‌توانید طناب‌ها را همرنگ دیوار رنگ کنید تا کمتر دیده شوند. خوشبختانه، با خودکار شدن خانه‌ها و افزایش روزافزون ابزارهای شارژ، روش‌های خلاقانه برای ادغام فناوری در خانه شما در حال افزایش است. میزهای خواب، میز و میزهای کناری اکنون با ایستگاه های شارژ داخلی در دسترس هستند. روکش های بند ناف نیز در تعدادی رنگ شیک وجود دارند تا به پنهان کردن سیم هایی که در اطراف اتاق می چرخند کمک کنند.

۱۵٫ دیوارهای ساده و کمبود لوازم جانبی

دیوارهای سفید ساده می توانند خانه شما را بیش از حد سرد و تیره کننده

ممکن است فکر کنید وقتی مبلمان در جای خود قرار گرفتند و دیوارها رنگ آمیزی شدند، کار طراحی تمام شده است. اما مرحله نهایی در هر پروژه طراحی یا دکوراسیون، افزودن لوازم جانبی و آثار هنری است. این به جمع شدن طرح، تقویت پالت رنگ و افزودن علاقه، بافت و شخصیت به فضا کمک می کند. خانه‌ای که فاقد رنگ و دکور باشد، می‌تواند خشن و غیر دعوت کننده به نظر برسد در حالی که دیوارهای سفید در حال حاضر مد هستند، دیوارهای ساده و خالی هرگز مد نیستند. دیوارهای بزرگ بدون رنگ یا آثار هنری تیره به نظر می رسند و باعث می شوند خانه شما ناتمام باشد. افزودن یک اثر هنری بزرگ تاثیر زیادی بر یک فضا خواهد داشت. اگر هزینه کار اصلی دور از دسترس شما باشد، گزینه‌های آنلاین زیادی برای هنر منحصر به فرد و مقرون به صرفه وجود دارد.

دیوارهای تاکیدی گزینه دیگری برای تبدیل دیوار خالی به یک نقطه کانونی خیره کننده است. فرقی نمی‌کند رنگ تند، الگوی نقاشی، کاغذ دیواری یا نقاشی دیواری را انتخاب کنید، یک دیوار برجسته به فضای شما جذابیت و رنگ می‌بخشد. هنگام انتخاب لوازم جانبی به دنبال اقلامی باشید که متناسب با طرح رنگ شما هستند و شامل انواع بافت ها و پرداخت ها هستند. سوغاتی های سفر، اقلام قدیمی و عکس های شخصی، همگی اکسسوری های منحصر به فردی را می سازند که داستانی را روایت می کند و دکوراسیون شما را متمایز می کند. فراموش نکنید که گیاهان و گل ها را اضافه کنید تا به یک فضا جان ببخشید. راز نمایش موفقیت آمیز لوازم جانبی این است که به دنبال راه هایی برای گروه بندی آنها بر اساس ویژگی های مشترک باشید. تشکیل گروه هایی از اشیاء مشابه تاثیر بیشتری نسبت به نمایش آیتم های منفرد ایجاد می کند. چیدمان لوازم جانبی در گروه های اعداد فرد جذاب تر از گروه بندی زوج است. از جمله ترکیبی از ارتفاع ها، بافت ها و اشکال مختلف، جذاب ترین و جالب ترین چیدمان ها را ایجاد می کند.

 

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 506 views بار دسته بندی : مطالب شاخص تاريخ : 25 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.