رانیا هوم انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی - رانیا هوم

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی، اغلب برای طراحان داخلی، دشوار ترین قسمت یک خانه است. دلیل آن این است که رنگ ها بی ثبات هستند. سایه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و باید آن ها را در نسبت های درست کنار هم قرار داد. در غیر این صورت، آن ها به صورت هماهنگ و درست،  کار نمی کنند. اگر قوانین طراحی داخلی در یک خانه رعایت شود، انتخاب رنگ برای یک دکور شیک آسان تر می شود.

ایجاد تعادل در رنگ های دکوراسیون داخلی

خوشبختانه، چند قانون رنگ وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که رنگ های فضای مورد نظرتان، در تعادل قرار دارند. این راهنما ها به شما کمک می کنند تا بهترین و مناسب ترین رنگ ها را برای استفاده در دکوراسیون منزل خود پیدا کنید. ما آن ها را در زیر فهرست کرده ایم. برای این که روی رنگ ها  در طراحی داخلی تسلط داشته باشید، یک بار برای همیشه این مطالب را مطالعه کنید. با ما همراه باشید.‌

قانون ۶۰-۳۰-۱۰

شاید قدیمی ترین قانون در طراحی داخلی، قانون ۶۰-۳۰-۱۰ باشد که یک طرح رنگ را به درصد استفاده از رنگ تقسیم می کند.

۶۰% رنگ اصلی

رنگ اصلی باید ۶۰ درصد از رنگ مورد استفاده در طراحی اتاق شما را در بر بگیرد. این معمولاً شامل رنگ دیوار، رنگ کف و یک یا دو قطعه مبلمان است. همچنین ممکن است شامل پرده های پنجره نیز باشد. همه این ها لزوماً نیازی به رنگ ثابت ندارند، اما رنگ اصلی همیشه باید قالب باشد.

۳۰٪ رنگ ثانویه

رنگ ثانویه ۳۰ درصد از طرح رنگ دکوراسیون شما را در بر می گیرد. همان طور که گفته شد، چیزی حدود ۶۰ درصد از رنگ اتاق را رنگ اصلی تشکیل می دهد، پس رنگ ثانویه آنقدر قدرت ندارد که بخواهد توجه را به خود جلب کند. در عوض، رنگ ثانویه باید با رنگ اصلی تضاد داشته باشد. رنگ ثانویه از آنجایی که رنگ متفاوتی دارد، باعث ایجاد عمق و زیبایی در دکوراسیون شما می شود.

۱۰% رنگ تاکیدی

رنگ بعدی یک سوم رنگ ثانویه و یک ششم رنگ اصلی دکوراسیون و چیدمان داخلی خواهد بود. این رنگ به عنوان رنگ برجسته تعیین شده است. هدف آن ایجاد علاقه و کنتراست بیشتر به طرح رنگ شما است. باید در سراسر دکوراسیون استفاده شود تا چشم را عمیق تر به طراحی اتاق بکشاند.

نمونه رنگ های استفاده شده در دکوراسیون داخلی

یک نمونه از مدل های رنگ با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰، شامل موارد زیر است:

  • ۶۰% رنگ اصلی خاکستری
  • ۳۰% رنگ ثانویه نارنجی
  • ۱۰% رنگ سبز و چوب قهوه ای

گردونه رنگ

گردونه رنگ، یک راهنمای عالی برای طراحی داخلی است. این دایره رنگی، رنگ های اولیه، ثانویه و سوم (رنگ های بین رنگ های اصلی و ثانویه) را نشان می دهد. دو راه برای استفاده از چرخه رنگ برای انتخاب طرح رنگ وجود دارد:

 

Color-Wheel-Worksheet.jpg

 

 

✓ رنگ آنالوگ

می توانید رنگ های مشابه را از گردونه رنگ برای طرح رنگ انتخاب کنید. این گروه بندی ها به سه دسته تقسیم می شوند. آن ها معمولاً از رنگ های اولیه، ثانویه و سوم تشکیل می شوند، اما می توانند هر سه رنگی باشند که در کنار هم در چرخه رنگ قرار دارند. برای انتخاب رنگ متعادل، قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را اعمال کنید.

مثال ها عبارتند از:

  • سبز (۶۰%)، زرد-سبز (۳۰%) و زرد (۱۰%)
  • زرد-نارنجی (۶۰%)، نارنجی (۳۰%) و قرمز-نارنجی (۱۰%)
  • آبی-سبز (۶۰%)، آبی (۳۰%) و آبی-بنفش (۱۰%)
  • بنفش (۶۰%)، قرمز-بنفش (۳۰%) و قرمز (۱۰%)

 

bedroom interior design

 

 

✓ رنگ های مکمل

راه دیگر استفاده از چرخه رنگ، انتخاب رنگ های مکمل است. در این قسمت، دو رنگ هستند که دقیقاً در مقابل یکدیگر روی چرخ قرار دارند. مثلا:

  • زرد و بنفش: اگر این رنگ ها را انتخاب می کنید، رنگ سفید یا قهوه ای را برای یک رنگ برجسته اضافه کنید.
  • نارنجی و آبی: هنگام استفاده از این رنگ ها، سیاه یا سفید را برای یک رنگ برجسته انتخاب کنید.
  • قرمز و سبز: با این رنگ ها، طلایی یا نقره ای را برای رنگ برجسته انتخاب کنید.

 

قانون سه

قانون سه، شبیه به انتخاب های سه رنگی است که در استفاده از رنگ مشابه چرخ رنگ انجام می شود، فقط لازم نیست از چرخه رنگ برای تعیین سه رنگی که استفاده می کنید، استفاده کنید.

اعداد فرد در طراحی

استفاده از اعداد فرد در طراحی داخلی، باعث ایجاد تعادل در فضا می شود. همه چیز در مورد استفاده از اعداد فرد است، که با سه متوقف نمی شود و می تواند هر عدد فرد را برای استفاده در طراحی نشان دهد. با این حال، به نظر می رسد که عدد سه، عدد بهینه در هنگام اعمال قانون در طراحی داخلی باشد.

کار با سه رنگ

هنگامی که از قانون سه رنگ پیروی می کنید، باید سه رنگ را برای استفاده در طرح رنگ خود انتخاب کنید. ممکن است بخواهید به رنگ های قانون ۶۰-۳۰-۱۰، رنگ های مشابه، یا حتی رنگ های مکمل با انتخاب رنگ برجسته اشاره کنید. انتخاب با شماست، زیرا هر ترکیبی از این قبیل می تواند در زمانی که قانون سه را اعمال می کنید، کارساز و زیبا باشد.

طرح رنگ را در جریان نگه دارید

هنگامی که یک طرح رنگی را برای اتاق خانه خود انتخاب کردید، یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده و آن را در سراسر خانه به کار ببرید. در هنگام انتقال از یک اتاق به اتاق دیگر، همیشه می توانید رنگ های دیگر را به رنگ اصلی اضافه کنید. این استراتژی باعث می‌شود دکور خانه‌ تان هماهنگ و منسجم باقی بماند. این کار یک هماهنگی بین اتاق ها ایجاد می کند بدون این که کاملا شبیه هم باشند.

رنگ های اصلی چه رنگ هایی هستند؟

شاید با خود فکر کنید که چگونه ۱۲ رنگ در چرخه رنگ وجود دارد در صورتی که رنگین کمان فقط ۷ رنگ دارد. به طور کلی، سه نوع رنگ داریم، اصلی، ثانویه و رنگ ها سوم. در اینجا نحوه تجزیه رنگ ها عبارت است از:

  • رنگ های اصلی: این دسته شامل رنگ های قرمز، آبی و زرد است. این رنگ ها را نمی توان از ترکیب دیگر رنگ ها به دست آورد. به همین دلیل به آن ها رنگ های اصلی گفته می شود.

رنگ های ثانویه: این دسته شامل رنگ های نارنجی، بنفش و سبز است که به آن ها رنگ های فرعی نیز گفته می شود. این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی به وجود می آیند.

رنگ های سوم: این دسته شامل شش رنگ است که آن ها را می توان از ترکیب رنگ های اصلی و ثانویه (فرعی) ایجاد کرد.

اگر به دکوراسیون رنگارنگ علاقه دارید اما نمی دانید که از کجا شروع کنید، استفاده از یکی از این ۱۲ رنگ، می تواند نقطه شروع خوبی باشد. یکی از آن ها را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده و با استفاده از دیگر رنگ ها، نمای آن را کاملتر کنید.

درک دمای رنگ

 ممکن است رنگ هایی را شنیده باشید که دارای درجه حرارت هستند. اتاق ناهارخوری ممکن است با رنگ های گرم تزئین شده باشد در حالی که ممکن است برای تکمیل اتاق خواب، رنگ های سرد به کار برده شوند. این دما ها همچنین محل قرار گیری رنگ در چرخه رنگ را نشان می دهند. انواع قرمز، نارنجی و زرد، اغلب به عنوان رنگ های گرم توصیف می شوند. آن ها معمولاً پر جنب و جوش تر بوده  و حس سرزندگی و صمیمیت را به فضا القا می کنند. در مقابل، رنگ های بنفش و بیشتر سبز ها رنگ های سرد هستند. می توان از آن ها برای آرام کردن اتاق و ایجاد حس آرامش استفاده کرد. هنگام انتخاب دمای رنگ برای یک فضا، باید اندازه را نیز در نظر بگیرید. استفاده از رنگ های گرم در یک اتاق تنگ، می‌تواند حس بدی را در محیط ایجاد کند. علاوه بر این،  استفاده از رنگ‌ های سرد در یک اتاق بزرگ نیز،  می‌تواند احساس ناخوشایندی را به وجود آورد‌.

کلام آخر

گاهی استفاده از رنگ های درست و هماهنگ، می تواند یک محیط را از این رو به آن رو کند. برای داشتن یک طراحی داخلی خوب، استفاده از رنگ هایی که با هم برابرند و تعادل را ایجاد می کنند، امری مهم است. با بهره گیری از مطالب گفته شده، می توانید رنگ های خوب و متناسبی را برای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید. تنها کافیست که به مقادیر آن ها توجه شود. امیدواریم که مطالب خوبی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 585 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها