رانیا هوم ارائه جلسه دفاع پایان نامه - رانیا هوم

جلسه دفاع پایان نامه نقطه ی اتمام هر پایان نامه ای است. شما در سفر پایان نامه خود به سمت مقطع فوق لیسانس به مرحله اصلی رسیده اید. شما سال ها با پشتکار مطالعه، تحقیق و اجرا کرده اید و تنها چیزی که باقی مانده جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد یا پایان نامه دکتری شما است. با این حال، “همه آنچه باقی مانده است” ممکن است دست کم گرفتن اسن جلسه بسیار مهم باشد. هیچ چیز ساده ای در مورد دفاع شفاهی پایان نامه شما وجود ندارد و این مرحله نهایی اغلب به معنای تفاوت بین مدرک و برنامه ای است که ناقص می ماند. حتی پس از اینکه ماه‌های پر از خون، عرق و اشک را برای تعریف استدلال خود، تحقیق در مورد حمایت و نوشتن دفاعیات خود اختصاص دادید، آماده نیستید که در مقابل داوران و اساتید هیئت علمی صحبت کنید. شما هنوز باید یک ارائه بصری موثر طراحی کنید، و نکات مهم در اسلایدهای پاورپوینت می تواند کل پایان نامه شما را بسازد یا خراب کند. اگر مطمئن نیستید که چگونه برای اسلایدهای خود جهت ارائه در جلسه دفاع، طراحی و سناریو مناسب داشته باشید، حتما با ما همراه باشید. چه دفاع شما به صورت حضوری باشد یا آنلاین باید این نکات زیر را برای دفاع از پایان نامه  خود رعایت کنید:

How to Prepare for Your (Remote) Thesis Defense | Tower Room Talk

صفحات اسلاید خود را به درستی ساختار دهید

هر ارائه دفاعی برای پایان نامه  منحصر به فرد است. نوع ارائه پایان نامه شما با نحوه ارائه دوستان شما متفاوت است. هر پایان نامه ای باید براساس اصول علمی روش تحقیق خودش، هدف های اصلی و فرعی و روند منحصر به فرد خودش دفاع شود. اما موثرترین صفحات اسلایدهای پاورپوینت برای ارائه جلسه دفاع از ساختارهای مشابهی پیروی می کنند مانند:

How To Prepare For Your Dissertation Defense (Viva Voce) - Grad Coach

عنوان پایان نامه:

هر پایان نامه ای یک موضوع یا عنوان مشخص دارد. ارائه پایان نامه شما باید حتما یک اسلاید کامل در مورد کلمات عنوان داشته باشد. همچنین اطلاعاتی مشابه در این صفحه عنوان قرار می گیرد. عنوان، نام شما،  نام دانشگاه شما، نام دوره و نام استاد راهنما و مشاور تحصیلی پایان نامه شما باید قید شود. در عوض، متن خود را در بالای یک تصویر نسبی اضافه کنید و روشنایی را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که متن شما به درستی و واضح از راه دور خوانده می شود. فونت های با اندازه مشخص و با فرمت واضح در پاورپوینت جلسه دفاع خود استفاده کنید.

Master's Thesis Defense Free Google Slides Template Design - SlideSalad

طراحی مسائل پایه ای و اصولی در انجام پایان نامه :

ارائه پایان نامه شما باید شامل یک اسلاید در مورد هدف ها، نوآوری کار شما نسبت به دیگران، دلایل اهمیت موضوع و شکاف های موجود در این حوزه  داشته باشد. همچنین مشخص کنید که در این  پایان نامه ، شما به دنبال جواب به چه سوالی بوده اید.  در پایان جلسه باید به تمام این سؤالات و هدف ها به طور واضح و صحیح پاسخ دهید.

 

Masters Thesis Defense Presentation | Free PDF & PPT Download

بررسی ادبیات موضوع یا پیشینه تحقیق:

پس از معرفی پایان نامه خود، یک یا چند اسلاید طراحی کنید که ادبیات مورد تحقیق شما را بررسی کند. این نباید یک توضیح کامل به صورت کتابی باشد (اگرچه باید در گزارش کتبی همراه تحقیق شما گنجانده شود)، اما در عوض، اسلایدها باید مرتبط ترین منابع تحقیقاتی شما را فهرست کنند. اگر اطلاعات در یک اسلاید نشان داده شده است، مطمئن شوید که منبع آن را درج کرده اید. باید ادبیات موضوع به صورت خلاصه و کلی بیان شود و فرصتی برای ارائه تمام جزئیات مقالات گذشته در جلسه دفاع نیست.

7823-01-thesis-presentation-powerpoint-template - SlideModel

روش تحقیق:

صفحات  اسلاید ارائه پایان نامه شما همچنین باید شامل یک اسلاید (یا اسلایدها) باشد که روش شناسی تحقیق و استدلال شما را شرح دهد. در اینجا می‌خواهید نوع مطالعه را توضیح دهید – خواه کمی، کیفی یا ترکیبی از این دو باشد، و همچنین توضیح دهید که چرا روش یا روش‌هایی را که استفاده کرده‌اید را انتخاب کرده‌اید. اگر تحقیق اصلی را انجام داده اید، می خواهید جزئیات جامعه مطالعه، روش های نمونه گیری و سایر جزئیات مربوط به مطالعات خود را بیان کنید، در حالی که می خواهید جزئیات نحوه تجزیه و تحلیل داده های خود را نیز توضیح دهید.

Tips for a Thesis Defense Presentation | by Shamaise Peters | TalTech Blog  | Medium

تجزیه و تحلیل نتایج :

هیچ عرشه اسلاید ارائه پایان نامه بدون اختصاص اسلایدها برای نشان دادن نتایج تحقیق شما کامل نمی شود. اطمینان حاصل کنید که شرحی از هر داده ای که از طریق تحقیق خود جمع آوری کرده اید و همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها را شامل می شود. مهم ترین یافته های شما چه بود؟

 نتایج تحقیق شما چگونه استدلال کلی پایان نامه شما را پشتیبانی می کند؟ حتماً اسلایدهایی را اضافه کنید که یافته‌های کلی شما و ارتباط آنها با سؤال اصلی شما را مورد بحث قرار دهد.

 

5 Thesis Defense Myths: Your Committee is NOT Out to Get You5 Thesis Defense Myths: Your Committee is NOT Out to Get You

 

5 Thesis Defense Myths: Your Committee is NOT Out to Get You

 

نتیجه گیری :

اسلایدهای پایانی باید سؤالات تحقیق اصلی شما را مجدداً بیان کنند، نتایج تحقیق شما را نشان دهند، تحقیقات آتی را پیشنهاد کنند و هر گونه توصیه نهایی را ارائه دهند.

اسلاید پایانی

 ارائه پایان نامه خود را با یک اسلاید پایانی ببندید که یک نقل قول جالب یا چیزهای بی اهمیت ارائه می دهد که باعث می شود مخاطبان شما بیشتر درباره موضوع شما فکر کنند، یک GIF یا انیمیشنی که توجه مخاطب را دوباره به خود جلب می کند یا حتی یک سوال فرضی که بحث اضافی را از پانل آکادمیک باز می کند. این فرصت شماست تا ارائه خود را به یاد ماندنی کنید.

  1. انتخاب کنید که کدام ایده ها را به تصویر بکشید

مگر اینکه یک ساعت برای دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد یا پایان نامه دکتری خود وقت داشته باشید، نمی توانید تمام ایده ها را از اسناد کلی تحقیق خود در نمایش اسلاید خود بگنجانید. مهم‌ترین ایده‌ها را برای نشان دادن در اسلایدها انتخاب کنید، و در عین حال به خاطر داشته باشید که چه جنبه‌هایی از تحقیق خود را می‌توانید به صورت بصری نشان دهید.

  1. موضوع ارائه خود را مشخص کنید

یک پایان نامه یا ارائه پایان نامه ستاره ای از نظر ظاهری حرفه ای خواهد بود و طراحی منسجم یک الزام مطلق است. نوع تایپوگرافی و طرح های رنگی را انتخاب کنید که به بهترین وجه از موضوع شما پشتیبانی می کند. به جای تنظیم این تنظیمات در هر اسلاید جداگانه – در بهترین حالت یک کار خسته کننده – یک نرم افزار ارائه جایگزین پاورپوینت مانند Beautiful.ai را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد یک تم را برای کل عرشه اسلاید خود سفارشی کنید. فونت ها و دیگر تایپوگرافی ها، پالت رنگ، حاشیه ها، پاورقی ها، لوگوها، انتقال ها و موارد دیگر را انتخاب کنید و ابزار مبتنی بر ابر به طور خودکار مشخصات طراحی را در هر اسلایدی که به ارائه دفاع از پایان نامه ارشد اضافه می کنید اعمال می کند.

  1. اسلایدهای ساده و متمرکز طراحی کنید

ممکن است اطلاعات زیادی برای ارائه داشته باشید، اما وقتی نوبت به ارائه پایان نامه شما می رسد – یا تقریباً هر اسلاید دیگری برای آن موضوع – کمتر می شود. مطمئن شوید که هر اسلاید با تمرکز بر نکات اصلی شما اهمیت دارد. سپس، هر کاری که انجام می دهید، اسلایدهای خود را ساده نگه دارید. حتی یک پانل آکادمیک هم قرار نیست زمان زیادی را به رمزگشایی یک اسلاید درهم و برهم با جزئیات بیش از حد اختصاص دهد. سعی کنید از ارائه بیش از یک یا دو ایده در هر اسلاید خودداری کنید.

  1. شامل تجسم داده ها

تمام هدف ارائه شما نشان دادن مفاهیم موجود در پایان نامه شما است. انسان ها موجودات بصری هستند و به شدت به تصاویر واکنش نشان می دهند، و هیئتی که پایان نامه یا پایان نامه شما را ارزیابی می کند از این قاعده مستثنی نیست – صرف نظر از این که دانشگاهیان چقدر درس خوانده و رسمی به نظر می رسند. نتایج تحقیقات خود را با اینفوگرافیک های رنگارنگ و جذاب نشان دهید. برای ایجاد آنها نیز لازم نیست یک طراح گرافیک باشید. کاربران Beautiful.ai می‌توانند از میان انبوهی از الگوهای اسلاید هوشمند با تجسم داده‌ها انتخاب کنند – از جمله موارد دلخواه مانند نمودارهای میله‌ای و نمودارهای دایره‌ای، و همچنین گزینه‌های کمتر رایج مانند نمودارهای پراکنده، نمودارهای جریان و پیکتوگرام. فقط داده های خود را وارد کنید و تماشا کنید زیرا برند ویژه هوش مصنوعی ما اینفوگرافیک را برای شما ایجاد می کند.

  1. تمرین کامل می کند

پس از گذراندن ماه ها برای تحقیق در مورد پایان نامه یا پایان نامه خود، نوشتن در مورد یافته های خود و طراحی ارائه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد، از دیدن تمام تلاش های خود بیهوده متنفر هستید. با این حال، اگر شما نیز تحویل خود را تمرین نکنید، این هنوز یک امکان متمایز است. تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید تا زمانی که دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود را مانند پشت دست خود بدانید. هیچ پانل آکادمیک تحت تأثیر یک کاندیدای فارغ التحصیل قرار نمی گیرد که در ارائه خود اشتباه می کند یا به نظر می رسد که یادداشت های آنها را می خواند. محتویات هر اسلاید و همچنین دقیقاً چه بخش هایی از دفاع کلی خود را می خواهید در طول نمایش آن ارائه دهید، بدانید. آخرین اما نه کم‌اهمیت، برای سؤالات برنامه‌ریزی کنید – نه اینکه صرفاً برای آنها وقت بگذارید. سایر دفاعیات پایان نامه ارائه شده در مؤسسه خود را تماشا کنید و نوع سؤالاتی را که هیئت علمی ممکن است بپرسد را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین پاسخ ممکن را تهیه کنید.

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 569 views بار دسته بندی : پایان نامه تاريخ : 19 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.