رانیا هوم اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر - رانیا هوم

سرپی: در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری کنونی رقابت سختی با کمال قلیچداراوغلو خواهد داشت که این رویداد سیاسی با حواشی متفاوتی همراه شده است.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

مهمترین رویدادها از جدال رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو در انتخابات ترکیه در ادامه آمده که می‌خوانید:

بر اساس شمارش ۹۹.۳۱ درصد از کل صندوق های رای این نتایج به دست آمده است: (منبع: خبرگزاری آناتولی)
اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

با این نتایج انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

* به گزارش گاردین، شکاف بین دو نامزد پیشتاز همچنان کاهش می‌یابد زیرا آرای بیشتر شهرهای بزرگ – که عموما به نفع کمال قلیچداراوغلو نامزد مخالفان هستند – وارد می‌شود، اما خبرگزاری‌های ترکیه همچنان اعداد بسیار متفاوتی را گزارش می‌کنند.

* با این حال مقر حزب اپوزیسیون جمهوری خلق معتقد است که هیچ یک از نامزدها به بیش از ۵۰ درصد رای نرسیده‌اند و قلیچداراوغلو اکنون با اختلاف یک درصد پیشتاز است.

* با این حال خبرگزاری خصوصی آنکا (Anka) در گزارشی از پیشتازی اندک قلیچداراوغلو خبر داد. حزب جمهوری خلق قلیچداراوغلو هم گفت که نامزدش طبق آمار آنها پیشتاز است و به زودی به آستانه ۵۰ درصد لازم برای جلوگیری از کشید شدن انتخابات به دور دوم میرسد و شامگاه یکشنبه به عنوان رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* رجب طیب اردوغان پس از انداختن رای خود در صندوق یکی از مراکز اخذ رای در استانبول با اشاره به بالا بودنمیزان مشارکت در مناطق زلزله زده، تایید کرد که انتخابات بدون مشکل برگزار می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات برای مردم و آینده ترکیه “مفید” باشد.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پس از اتمام مراحل رای گیری با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر خطاب به هواداران خود اعلام کرد: «مراقب صندوق‌های رای باشید.»

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* رجب طیب اردوغان: بایدن جایی گفته است باید اردوغان را سرنگون کرد و من از این موضوع خبر دارم، همه مردم هم این را می‌دانند، اما روز یکشنبه در پای صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به آن‌ها خواهند داد.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* شهردار استانبول:  طبق آماری که در اختیار دارم «قلیچدار اوغلو» رئیس جمهور بعدی ترکیه است.

* پس از شمارش ۴۵٫۱ درصد آرا در استانبول، قلیچدار اوغلو توانسته ۴۷٫۶ درصد آرا و اردوغان ۴۷٫۴ درصد آرا را بدست بیاورد.

* برخی منابع خبری میزان مشارکت در انتخابات ترکیه را ۹۳.۶ درصد اعلام کردند. این میزان از مشارکت، در منطقه یک رکورد محسوب می‌‍شود.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* شهردار آنکارا در طی سخنرانی خود اعلام کرد آمارهای اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از طرف خبرگزاری آناتولی فاقد هرگونه اعتباری است. منصور یواش شهردار ترکیه گفت: «تا این لحظه از ۲۳.۸۷ درصد آرای شمارش شده ما (ائتلاف ملت) پیشتازیم.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* خبرنگار الجزیره در استانبول گفت، جشن‌ها از قبل در مقابل مقر حزب عدالت و توسعه آغاز شده است. وی افزود: حزب عدالت و توسعه در حال حاضر در حال پیگیری تدارکاتی است که معمولاً قبل از سخنرانی پیروزی انجام می شود.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* کمال قلیچدار اوغلو در توئیتی مدعی شد، او ۴۷.۱۷ درصد آرا را کسب کرده و رجب طیب اردوغان با کسب ۴۷.۰۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.

* در همین حال عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه از اپوزیسیون کشورش بابت انتقاد از آمار و ارقامی که خبرگزاری دولتی آناتولی ارائه می‌دهد، گلایه کرد. رهبران اپوزیسیون ترکیه، این آمارها که اردوغان را پیشتاز نشان می‌دهند، دستکاری شده توصیف می‌کنند. اما عمر چلیک گفت: آنها بیانیه بسیار سنگینی ارائه کردند. آنها به آژانس خبری آناتولی حمله می‌کنند و نتیجه انتخابات را اعلام می‌کنند. این یک رویکرد دیکتاتوری است. این تلاش برای ترور اراده ملی است.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* همچنین خبرگزاری الجزیره گزارش داد که چنانچه سینان اوغان به همین شکل درصدهای خود را حفظ کند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

* نتایجی که خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر می‌کند، آمارهای رسمی نیستند. این خبرگزاری رسمی ترکیه در گذشته هم به جانبداری به نفع اردوغان و حزب عدالت و توسعه او موسوم به آک پارتی متهم شده است.

* سخنگوی حزب اردوغان: سران حزب جمهوری از همان ابتدای شمارش آرا می‌گفتند که پیشتازند اما این عاری از صحت است.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* رای ۷۰ درصد اتباع ترکیه در ایران به رقیب اردوغان!

* رئیس حزب کارگران ترکیه: اردوغان را به زباله‌دان تاریخ می‌فرستیم.

* با شمارش بیش از ۸۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اردوغان با ۵۰.۶۶ درصد و کلیچدار اوغلو با ۴۳.۵۳ درصد به اختلاف ۷ درصدی رسیدند.

* دمیرتاش، رهبر حزب صلح و دمکراسی از زندان خطاب به مردم ترکیه: از آرای خود محافظت کنید.

* توئیت اردوغان: تلاش عجولانه برای اعلام نتیجه انتخابات به معنی غصب اراده ملی است.

* رویترز به نقل از منابعی از اردوگاه دو رقیب انتخابات: دور دوم محتمل است.

* اردوغان خطاب به هم حزبی‌ها و طرفدارانش: تا نتایج کامل، از پای صندوق‌ها تکان نخورید.

* کمال قلیچدار اوغلو: ناظران رای‌گیری و مقامات هیئت‌های انتخاباتی هرگز نباید محل‌های خود را ترک کنند. ملت ما نمی‌خوابند.

* اردوغان اکثریت آرا را از دست داد؛ آخرین آمار شمارش آرا انتخابات ترکیه.

اعلام نتایج انتخابات ترکیه؛ نزدیک و نفس‌گیر

* قلیچدار اوغلو در انتخابات خارج از کشور ترکیه در ایران، ۵۳.۹۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

* شهروندان ترکیه مقیم ایران بیشترین رای را به او دادند. اردوغان با کسب ۴۲.۸۶ درصد آرا جایگاه دوم و پس از آن سینان اوغان قرار دارد.

* شمارش آرا در ترکیه به دلایل نامعلومی متوقف شد. نتایج نهایی فردا اعلام می شود.

* شهردار استانبول: یک توطئه در جریان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.