رانیا هوم اعتبار مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی - رانیا هوم

در این مقاله به بررسی اعتبارسنجی نشریات و مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی پرداخته شده است. مجلات از کنفرانس ها دارای اعتبار بالاتری برخوردار هستند ولی خود مجله ها نیز از نظر میزان اعتبار رتبه های زیادی دارند و در بین مجلات داخلی ، نشریات علمی پژوهشی دارای رتبه بالاتری نسبت به  مجلات علمی ترویجی هستند. یک سری مجلات در لیست تأیید وزارت  علوم هستند و یک سری مجلات در لیست تأیید دانشگاه آزاد اسلامی هستند. هر کدام لیست جداگانه ای را برای نشریات مورد تأیید خود اعلام کرده اند که در ادامه می توانید هر دو لیست مورد تأیید را دانلود کنید. یک سری مجلات علمی هم هستند که در هیچ کدام از این دو لیست نیستند و هنوز مجوزی از وزارت علوم و دانشگاه آزاد دریافت نکرده اند که از این مجلات می توانید برای افزایش رزومه خود استفاده کنید. بسیاری از این مجلات در بسیاری از سایت هایی مانند سیویلیکا و  بانک نشریات فارسی پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نیز نمایه می شوند.

مجلات علمی پژوهشی

الف) نشريه داخلي

   نشريه معتبر داخلي، نشريه‌اي است كه از وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و يا بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و یا شورای عالی حوزه‌های علمیه اعتبار علمي- پژوهشي یا علمی-ترویجی كسب نموده باشد  و در عين حال در فهرست نشريه هاي داخلي لغو اعتبار شده قرار نداشته باشد.

– فهرست نشريه هاي معتبر و لغو اعتبار شده وزارت علوم توسط دبيرخانه كميسيون نشريات علمي كشور منتشر مي‌گردد و در وبگاه Journals.msrt.ir در دسترس مي باشد. فايل pdf  اين فهرست، ماهانه توسط اين معاونت به دانشكده ها ارسال مي گردد.

جدیدترین_لیست_نشریات_علمی_پژوهشی_مورد_تأیید_وزارت_علوم

– فهرست نشريه هاي معتبر علوم پزشكي توسط دبيرخانه كميسيون نشريات علوم پزشكي كشور منتشر مي گردد و در وبگاه http://journals.research.ac.ir/  در دسترس مي باشد.

ب) نشريه خارجي

   نشريه معتبر خارجي، نشريه‌اي است كه  در يك  پايگاه استنادي معتبر بين‌المللي WOS-Core Collection يا Scopus و یا پايگاه تخصصي تایید شده نمايه شده باشد و  در عين حال در فهرست نشريه‌هاي نامعتبر خارجي قرار نداشته باشد.

–  دسترسي به نشريه هاي WOS-Core Collection و Scopus و فهرست نمايه هاي تخصصي تایید شده از طريق وبگاه معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه با نشاني vpr.um.ac.ir امكان پذير است.

 –  نشريه معتبر خارجي كه در فهرست JCR  قرار گرفته باشد داراي امتياز پژوهشي بيشتري بوده و تأكيد مي گردد انتخاب اين نشريه ها در اولويت قرار گيرد. جهت سهولت شما لیست مجلات jcr همراه با ایمپکت فکتور آن ها جهت دانلود قرار داده شده است.

JournalCitationReports_2019 (1)2 jcr 2019 asli

 پ) اعتبارسنجی ساير نشريه ها توسط “كارگروه اعتبار سنجي نشريه هاي علمي” كه در معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه مستقر مي باشد، صورت می‌گیرد.

لیست دانشگاه آزاد

برای نوشتن مقاله آی اس آی (isi) باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. هر مقاله ای قابلیت چاپ در ژورنال های معتبر isi را ندارد. اگر سطح پایان نامه شما پایین باشد نمی توانید در ژورنال معتبر isi چاپ کنید. باید با خودتان صادق باشید. اعتبار مقالات آی اس آی  در دنیا دارای بالاترین اعتبار است تا جایی که یکی از مهم ترین نکات برای تقویت رزومه دکترا و مهاجرت است. داشتن یک مقاله آی اس آی (isi) می تواند منجر به قبولی در آزمون استخدام دکترا و مهاجرت تحصیلی باشد. چرا؟ چون چاپ مقاله آی اس آی (isi) کار آسانی نیست. این مقالاتی که بسیاری از افراد قول چاپ می دهند اغلب  مقالات آی اس آی معتبری نیست. پس از نوشتن درست مقاله ، ژورنال ها و مجلات معتبر isi را برای شما قرار می دهم.

مجلات علمی پژوهشی

۱-خلاصه معیارهای مهم برای مجلات ISI چیست؟

معیارهای مختلفی رابرای چاپ مقاله باید در نظر بگیرید. باید با نحوه  چاپ مقاله در نشریه را باید بدانید. در چه مجله ای مقالم را چاپ کنم. باید مراجعی که استفاده می کنید دارای اعتبار بالایی باشد و باید مقالات خارجی را رفرنس بدهید (بین‌المللی بودن مراجع خود). عزیزانی که مراجع انگلیسی داده اند انتظار چاپ مقاله در ژورنال های معتبر خارجی نداشته باشند. حتی اینکه سال انتشار مقالات چگونه است در چاپ مقاله isi تأثیر بالایی دارد. مقاله شما باید به زبان انگلیسی ترجمه شود. در نظر گرفتن محدوده مجله نیز از مهم ترین نکات در چاپ مقاله isi است. شما نمی توانید هر مقاله ای را برای هر ژورنالی بفرستید، باید براساس عنوان مقاله خود ، ژورنال خود را مشخص کنید. هر مجله و ژورنالی محدوده و هدف مقالاتی که پذیرش می کند داخل سایت خود مشخص می کند.

۲- چکیده مقالات آی اس آی(isi)

چکیده مقالات آی اس آی(isi) یکی دیگر از موارد مهم در نوشتن یک مقاله آی اس آی است و یکی از مهم ترین ارکانی که داوری مجله و مقاله در نگاه اول  بررسی می کنند همین چکیده مقاله است. برخی از نشریه‌ها حتی چگونگی نوشتن چکیده را در سایت خود بیان می‌کنند تا مخاطبان آن را در نوشتن مقاله مورد توجه قرار دهند. یک نکته مهم می خواهم بهتون بگم که اگر چگونگی نوشتن چکیده را بلد نبودید می توانید از مقالات آن ژورنال استفاده کنید. ببینید مقالاتی که در این ژورنال پذیرفته شده اند ، چگونه چکیده را نوشته اند.

۳-شناسایی ژورنال های معتبر آی اس آی(isi)

  برای تشخیص ژورنال های معتبر آی اس آی (isi) به سایت تامسون رویترز بروید و در آن جا با زدن کد ISSN می توانید مشخصات ژورنال را مشخص کنید. هرمجله آی اس آی دارای کد ISSN است. در انتها بر روی گزینه Search کلیک می نماییم. اگر مجله مورد نظر نمایه ISI داشت که نمایان می شود. اگر مجله ای نمایه ISI نداشت که پیغام ” No matches found for the query” نمایش داده خواهد شد.

برای اینکه مقاله آی اس آی چاپ بکنید ، یک سری روندی را باید طی بکنید ، نمی شود خیلی سریع مثلا یک ماهه یا دو ماهه یک مقاله آی اس آی نوشت و آن را چاپ کرد. مگر اینکه معتبر نباشد ، مشخص است که افراد اینگونه خودشان را گول میزنند و یا جزو لیست سیاه قرار میگیرند و یا معتبر نیست ، چون نمی شود این پروسه را در یکی دوماه تمام کرد. برای ژورنال فرستادن باید محدوده آن را مشخص بکنید ، اسم آن را مشخص بکنید باید دقت کنید که جزو لیست سیاه نباشد و این خودش یک پروسه است ، تنظیم فرمت مجله خودش یک زمان میبرد ، و این ها چندین ماه زمان میبرد و حتی پذیرش آن مثلا یک ماه زمان میبرد که پذیرش شود یا نه؟ ممکن است اصلا قبول نشود و ممکن است قبول شود و ایراداتی از آن بگیرند و باید آن ها را درست کنید و دوباره بفرستید و دوباره بررسی کنند و پاسخ بدهند و این ها خودش کلی زمان میبرد و مشخص است که چه ژورنالی معبتر است یا نیست؟ ژورنال باید معتبر باشد و ژورنال معتبر زمان میبرد ، اگر زمانش را ندارید الکی خودتان را گول نزنید. اگر کسی گفت که دو ماهه چاپ می کند بدانید امکان ندارد و چند تا فرد بیشتر نداریم که مقاله آی اس آی معتبر می دهند ، مقاله آی اس دادن سخت است و مقاله باید بسیار با کیفیت باشد ، فردی مقاله فارسی را رفرنس داده به فارسی ، این مقاله جایی چاپ نمی شود شما باید ژورنال های معتبری داشته باشید و نمی توانید مقالات سطح پایین بزارید. اگر هم جایی چاپ بشود باز هم مورد قبول آی اس آی نیست و شما مثلا نمی توانید رفرنس های نامعتبر بدهید در این صورت نتیجه کارتان هم نامعتبر می شود.

مجلات علمی پژوهشی

چاپ تضمینی مقاله در مجلات و نشریات معتبر isi یکی از مهم ترین راه های افزایش امتیازات پژوهشی و تقویت رزومه تحصیلی است که برای مهاجرت تحصیلی یا ادامه تحصیل و ارتقای رزومه برای ارتقای شغل راهکاری تضمینی است.برای چاپ تضمینی مقاله در نشریات و مجلات معتبر، نیاز به یک سری اطلاعات و تجربه قبلی نیاز دارید که می توانید از کسانی که مقاله ای را در مجلات معتبر چاپ کردند کمک بگیرید.  ابتدا نیاز به یک نویسنده ماهر هست تا بتواند یک مقاله خوب با دقت و مهارت بالا و خالی از ایراد نگارشی و گرامری بنویسد. نجوه ترجمه ونحوه نگارش مقاله از فارسی به انگلیسی یکی از مهم ترین قسمت چاپ مقاله isi است. لازمه این کار این است که فرد دانش وسیعی در زمینه موضوع پژوهشی خود داشته باشد تا بتواند از اطلاعات موجود بهترین استفاده را نماید. یک نویسنده مقاله علاوه بر داشتن تخصص در حوزه تحصیلی خود باید دانش وسیعی از مجلات، فاکتورهای مهم آن ها، نحوه پاسخگویی به ادیتور، نحوه سابمیت مقاله و تمام آنچه که یک فرد هنگام چاپ مقاله با آن روبروست داشته باشد. اکسپت و چاپ تصمینی مقاله ISI و یا هر مجله دیگر مانند اسکوپوس، ISC و غیره یک هنر است و افراد برای اینکه اثر علمی خود را به مرحله اکسپت و چاپ برسانند می بایست این هنر و مهارت را فرا بگیرند. چون کشور ما در تحریم است بسیاری از ژورنال ها نسبت به ایران موضع دارند و اغلب مقالات از طرف ایران را بدون دلیل قبول نمی کنند یا ایرادی می گیرند که از نظر علمی مورد قبول نیست.

مهارت های مورد نیاز در فرآیند اکسپت و چاپ تضمینی مقاله ISI

  • داشتن تخصص و دانش قوی در رشته تخصصی خود و حیطه مورد مطالعه
  • داشتن مهارت های نوشتن و شناخت تمامی چارچوب مقالات علمی که بصورت تضمینی اقدام به چاپ مقاله می کنند.
  • شناخت مجلات  تضمینی و پیدا کردن مجله متناسب با موضوع مقاله بسیاری از دانشگاه های کشور مقالات مورد تأیید خود را در سایت خود قرار داده اند و اگر به دنبال چاپ مقاله برای دکترا هستین که مورد تأیید دانشگاه خود هستین می توانین از همین ژورنال های قرار داده شده در دانشگاه استفاده کنید.
  • ترجمه و نوشتن cover letter
  • مهارت ارسال مقاله به مجلات تضمینی، مجلاتی باید انتخاب گردد که در مدت زمان خوب چاپ جواب دهند.
  • نحوه برقراری ارتباط با سردبیر مجلات تضمینی
  • پاسخگویی سریع و مناسب به نظرات داوران مجله، پس از فرستادن مقاله، داوران نسبت به مقاله شما نظر می دهند که باید جواب داده شود.

مجلات علمی پژوهشی

نکات مهم در اکسپت و پذیرش تضمینی مقاله ISI

همانطور که می دانید، مجلات ISI بخصوص مجلات ISI ایمپکت دار در پذیرش مقاله بسیار سخت گیر هستند. علت آن هم داوری تخصصی این مجلات می باشد که اجازه پذیرش و چاپ تضمینی هر مقاله ای را نمی دهند. اما مجلات بدون ایمپکت isi مجلات تضمینی هستند و مقالاتی که خوب نوشته شده باشند را پذیرش و چاپ می کنند. بنابراین در نوشتن مقالات ISI بایستی به نکات کلیدی آن توجه نمایید و تا حد امکان از تجربیات افراد دیگر بخصوص اساتید دانشگاهی کمک بگیرید. در ادامه به سه مورد مهم که نقش اساسی در پذیرش تضمینی مقاله شما در مجلات ISI دارد، اشاره می کنیم.

  • محتوای قوی: اولین نکته در نوشتن یک مقاله، توجه به محتوای آن است. هر مقله ای توانایی و قابلیت چاپ تضمینی در مجلات ISI را ندارد. باید موضوع انتخابی آن بروز و جدید باشد ، تحقیقات جامع صورت گیرد و ایراد ادبی و فنی نداشته باشد. اگر محتوای مقاله خوب باشد، تا ۷۰ درصد از سوی مجلات پذیرفته خواهد شد.
  • انتخاب درست مجله: هر مجله برای خود حوزه ی مشخصی دارد و مقالاتی را پذیرش و بصورت تضمینی چاپ می کند که در حیطه ی تخصصی خود باشد. پس لازم است قبل از ارسال مقاله به مجله، بخش اسکوپ آن را مطالعه نمایید تا با انتخاب مجله اشتباه ، زمان ، وقت و هزینه ی خود را هدر ندهید.
  • سطح کیفی مقاله ی خود را بدانید: مجلات دارای ایمپکت از سایر مجلات ISI دارای اعتبار بالاتری هستند. داوری سختری دارند و عبور از فیلترینگ ادیتور ها نیاز به مقاله ی قوی دارد. بنابراین چاپ مقاله در این مجلات تضمینی نمی باشد. به این نکته توجه نمایید که مقاله خود را در مجلاتی به چاپ برسانید که در حد و اندازه مقاله شما باشد. هرگز بلندپروازی نکنید. زیرا هم باعث هدر رفتن وقتتان شده و هم باعث دلسردی شما بعد از ریجکت مقاله می شود.

مجلات علمی پژوهشی

با توجه به نکات ذکر شده، توجه به تمامی نکات کلیدی برای پذیرش تضمینی مقاله از مجلات ISI ضروری به نظر می رسد. انجام تمامی موارد در کنار یکدیگر می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. اگر مقاله شما محتوای خوبی داشته باشد اما در مجله معتبری به چاپ نرسد، تمام ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد. یا عدم توجه به سطح کیفی مقاله و سطع علمی مجله، باعث ریجکت شدن مقاله و هدر رفتن وقتتان می شود. بنابراین بایستی با حوصله و دقت کافی، تمامی نکات را در نظر بگبربد تا بتوانید پذیرش مقاله خود را بصورت تضمینی از مجلات ISI دریافت نمایید. حتما دقت کنید که مقاله خود را برای ژورنال های فاقد اعتبار و لیست سیاه دانشگاه ها نفرستین که هیچ امتیازی برای چاپ مقاله در این مجلات نیست.  برای چاپ مقاله معتبر چه ازنظر داخلی و چه ازنظر خارجی اغلب نیاز به‌صرف زمان زیادی می‌باشد و در اکثر اوقات اگر افراد دارای مدرک فوق‌لیسانس یا دکترا دارند چاپ مقاله isi وابستگی زیادی به ‌عنوان پایان‌نامه و کیفیت انجام پایان‌نامه دارد. من همیشه گفته‌ام که از یک پایان‌نامه با کیفیت و قوی می‌توان به راحتی مقاله isi چاپ نمود ولی از یک پایان‌نامه ضعیف قطعاً مقاله معتبری نیز خارج نمی‌شود و درنتیجه نمی‌توان انتظار معجزه داشت. حالا سؤالی که بسیاری از دانشجویان می‌پرسند این است که چطوری می‌توانیم باوجود پایان‌نامه ضعیفی که داده‌ایم مقاله معتبری استخراج‌کنیم. جوابی که برای این سؤال وجود دارد این است که شما باید برای کاهش زمان و هزینه خود حتماً با یک مشاور پایان‌نامه در ارتباط باشید و ازآن‌جهت چاپ مقاله استفاده کنید تا بتوانید در کمترین زمان و هزینه به هدف اصلی خود برسید. حالا چرا گفتم از یک مشاور پایان‌نامه و استاد راهنما یا مشاور خود استفاده کنید؟ البته  مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که اغلب اساتید باتجربه دلیل اینکه وقت زیادی را ندارند نمی‌توانند دانشجو را به‌خوبی هدایت کنند تا بتواند مقاله خود را در مجله‌ای معتبر به چاپ برساند.

مجلات علمی پژوهشی

در سال هاي اخير چاپ مقاله isi قبل از اجازه براي جلسه دفاع پايان نامه الزامي شده است، بسياري از دانشگاه هاي آزاد نيز همچنين سخت گيري هاي بيشتري براي انتخاب ژورنال isi و چاپ مقاله دارند. همانطور كه ميدانيم چاپ مقالات isi معتبر اصلا كار آساني نيست. براي همين موضوع كه چاپ مقاله isi آسان نيست، اعتبار آن ها در كل كشورهاي جهان داراي بالاترين ميزان اعتبار پژوهشي و رزومه است. براي چاپ مقاله isi اول به دنبال نگارش يك پايان نامه با كيفيت باشيد و بعد از آن پايان نامه ، مقاله isi استخراج كنيد. اعتبار مجلات isi در مقالات پيشين در اين سايت مورد سنجش قرار گرفت. ليست سياه و عدم قرارگيري ژورنال هاي نامعتبر در آن ليست داراي اهميت است. سايت هاي تامسون رويترز و مقالات jcr داراي بيشترين و بالاترين ميزان اعتبار برخوردار هستند. سعي كنيد در انتخاب ژورنال و محدوده و هدف آن دقت كنيد كه در راستاي موضوع مقاله شما باشد. حتما قبل از ارسال مقاله براي ژورنال از اعتبار مجله مطمئن شويد. ضرايبي مانند ايمپكت فكتور در سايت هاي مشخص شده isi از جمله موارد اعتبار مجله است. براي چاپ مقالات isi حتما رفرنس دهي و نوع ژورنال ها و مراجع استفاده شده خيلي مهم است. گلچين شده رفرنس ها را در مقاله قرار دهيد و از مقالات نامعتبر در متن مقاله استفاده نكنيد. شما برای انجام مقاله به یک سری روند نیاز دارید ، شما وقتی دکترا هستید ، اولین چیزی که خیلی در دانشگاه ها بورس شده این است که شما خیلی باید برای پایان نامه وقت بزارید و پایان نامه را انجام بدید و بعد از آن مقاله استخراج کنید ، نباید اول مقاله انجام بدید و بعد بشینید پایان نامه بنویسید! شما باید برای پایان نامه مقاله بخوانید ، باید ترجمه بکنید ، باید نوآوری و شکاف هاشو پیدا بکنید ، بعد باید دسته بندی کنید و همه ی این هارو باید برای فصل دوم انجام بدید ، شما نیاز است که این ها را داشته باشید که بتوانید مقاله بنویسید و در ضمن باید روش تحقیق و نتیجه گیری را هم داشته باشید. مقاله در حقیقت کوچک شده ی پایان نامه است. باید پایان نامه داشته باشید که از آن مقاله استخراج کنید ؛ الان اعتبار دانشجو به مقاله است و خیلی از دانشگاه ها بدون چاپ مقاله اجازه ورود به جلسه دفاع را نمی دهند و چاپ مقاله هم یک روند طولانی را دارد و اگر بخواهید یک مقاله آی اس آی و معتبر ثبت کنید دیگر مثل کنفرانس ها و علمی پژوهشی نیست ، مقالات آی اس آی بسیار سخت است و به راحتی پذیرش نمی شود. باید یک روندی را طی کرده باشید، ژورنال شما نباید جزو لیست سیاه باشد چون اگر جزو لیست سیاه باشد هیچ کشوری شما را قبول نمی کند ، شما باید چک بکنید ، مجلاتش در سایت مشخص است که چه سایتی ژورنال های معتبر را نوشته ، اعتبار آن را نوشته ، حیطه آن را نوشته ، شما اگر صنایع هستید باید مجلات صنایع را انتخاب کنید ، اگر مدیریت ساخت هستید باید مجلات مدیریت ساخت را انتخاب کنید و نباید از یک حیطه ی دیگر مقاله انتخاب کنید و در این صورت برگشت میخورد و یک زمان و هزینه زیادی الکی مصرف می شود!

مجلات علمی پژوهشی

تمام مطالب این مقالات در سایت مهرداد سیویل مربوط به مراجع های اصلی و ژورنال های اصلی می باشد و تمام مطالب آن دارای رفرنس های اصلی است که به صورت خلاصه برای کمک به دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های مدیریت ساخت و گرایش های مدیریت انجام شده است. حتما مقالات قسمت های بعدی مقاله حاضر را مطالعه کنید چون در این سایت تمام مراجع اصلی را معرفی کردم که نیاز به سرچ و ترجمه ندارید و با سایت مهرداد سیویل می توانید به همه آنچه در مورد پایان نامه و چاپ مقالات آی اس آی می خواهید، دست پیدا کنید. امیدوارمتوانسته باشم کمکی کوچ به ارائه دانش برای دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های مدیریت ساخت و مدیریت کرده باشم. سؤالی که همه دانشجویان فوق لیسانس و دکتری از من دارند این است که، کاش می توانستم مقاله خود را برای یک ژورنال معتبر آی اس آی  ارسال کنم، که جزء لیست های بلک لیست وزارت علوم و دانشگاه های آزاد نباشد و از طرفی معتبرترین مجلات و ژورنال های آی اس آی را در یک سایت به صورت کامل داشته باشم.  آیا می توانم ضمن انتخاب مجله هدف خود ، شرایط ژورنال را بررسی کنم . این ژورنال ها باید  در پایگاه داده Scopus ، ISI یا Scimago ایندکس شده باشد. من مطمئن نیستم که شما برای چه رشته ای قصد چاپ مقاله دارید ولی لیست ژورنال های آی اس آی را باید ابتدا چک کنید و  با چک کردن “شرایط” ژورنال می توانید مقاله خود را چاپ کنید. اگر من سوالات شما را به درستی درک کرده باشم ، می خواهید بررسی کنید که آیا ژورنال هدف شما در یک پایگاه داده فهرست بندی مانند Scopus ، ISI یا Scimago فهرست شده است یا خیر. برای بررسی اینکه متوجه شوید مقاله شما در ISI Web of Science نمایه شده است یا خیر ، می توانید به آدرس زیر http://mjl.clarivate.com/ بروید. پس از ورود به این سایت می توانید به راحتی با نام کامل ژورنال یا شماره  ISSN جستجو کنید. هر ژورنالی شماره ISSN و آدرس کاملی دارد که با سرچ آن در این سایت، مشخص می شود که آیا ژورنال هدف شما در SCI ، SCI-E یا ESCI قرار دارد یا خیر. لطفاً توجه داشته باشید که کلیه مجلات نمایه شده با SCI ، SCI-E یا ESCI تحت وب ISI پایگاه داده علوم قرار دارند.

مجلات علمی پژوهشی

ISI

۱-مرور ، جستجو و اکتشاف مجلات نمایه شده در وب سایت رسمی و جهانی علوم

  • این سایت ابزاری ارزشمند برای کمک به شما برای یافتن ژورنال مناسب برای نیازهای شما در بین چندین شاخص است که در سیستم عامل وب علوم قرار دارد. مجموعه ای از هسته های اصلی علوم با پوشش کلیه رشته ها و مناطق ، در قلب پلت فرم Web of Science قرار گرفته است. Web of Science Core Collection که با مراقبت از طرف یک تیم خبره ویرایشگر داخلی انجام می شود، فقط مجلات را شامل می شود که سطح بالایی از سخت افزارهای تحریریه و بهترین عملکرد را نشان می دهدو همچنین مجموعه وب هسته علوم ، شما می توانید در میان مجموعه های تخصصی زیر جستجو کنید.
مجلات علمی پژوهشی
  • مورد دوم برای اعتبارسنجی ژورنال isi این است که آیا ژورنال هدف شما در Scimago نمایه شده است ، لطفاً به آدرس https://www.scimagojr.com/journalsearch.php وارد شوید و ژورنال خود را جستجو کنید. این موتور جستجو توسط Scopus طراحی شده است و از این رو باید این سایت تأیید کند که آیا ژورنال هدف شما در Scopus نیز فهرست شده است.

برای چاپ مقاله isi برای دفاع از پایان نامه دکترا و چاپ مقاله isi برای مهاجرت تحصیلی و قوی نمودن رزومه با شرکت مهرداد سیویل در ارتباط باشید تا بتوانیم به شما کمک کنیم مقاله خود را در مجلات isi معتبر چاپ کنید.

۲-بررسی اعتبار مجله isi با استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور(impact factor)

این یک واقعیت شناخته شده است که دانشگاهیان سراسر جهان برای انتشار در مجلات معتبر زبان انگلیسی با فشار روبرو هستند. و ضریب تأثیر ایمپکت فکتور ژورنال (IF) شناخته شده ترین شاخصه اعتبار و تأثیر مجله است. بر این اساس ، بسیاری از افراد انتخاب می کنند که ژورنال ها را عمدتا بر اساس فاکتور ایمپکت فکتور IF منتشر می کنند.

۳-محاسبه فاکتور ایمپکت فکتور

 ایمپکت فکتور اساساً یک نسبت است که به صورت زیر محاسبه می شود:

ایمپکت فکتور  کلیه استنادهایی است که به طور مثال در سال ۲۰۲۰ به مقالاتی که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در مجله X منتشر شده است. کلیه مقالات قابل چاپ در ژورنال X در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر شده است. همانطور که احتمالاً تا این جا حدس زده اید ، این است که ایمپکت فکتور سال ۲۰۲۰ فقط در سال ۲۰۱۹ و غیره در دسترس می باشد. ایمپکت فکتور مجلات سالانه محاسبه می شود و در ژورنال مورد نظر با استناد به گزارش (JCR) منتشر شده توسط تامسون رویترز منتشر می شود.

۴- استفاده و سوء استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور

۱-۴-استفاده از فاکتور ایمپکت فکتور به عنوان یک معیار هدف از اعتبار مجله:

با توجه به اینکه  تعداد زیادی ژورنال برای انتخاب وجود دارداز این رو مجله ها یک اندازه گیری عینی از کیفیت کلی کار منتشر می کنند که در آن ژورنال ارائه می دهند. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه ارزش یک ژورنال بالاتر باشد ، معتبرتر به نظر می رسد.

۲-۴- برای انتخاب ژورنال ها برای کتابخانه ها: ده ها هزار ژورنال وجود دارد

 این صندوق بین المللی ابزاری را برای مدیران كتابخانه ها فراهم می كند تا تصمیم بگیرند كه مجلات را در مجموعه خود نگهداری كنند و كدام یك از ژورنالهای جدید است که بتوانند برای كتابخانه های خود بدست آورند.

اغلب از فاکتور ایمپکت فکتور در فرایند ارزیابی های علمی محققان برای تصدی ، کمک هزینه ها ، بودجه و غیره استفاده می شود. با این وجود ، این استفاده نادرست است زیرا ایمپکت فکتور یا impact factor  فقط به معنای نشان دادن کیفیت یک مجله است ، نه کیفیت مقاله های جداگانه منتشر شده در مجله. یعنی کیفیت مقالات  چاپ شده در آن مجله با ایمپکت فکتور مشخص نمی شود.

مجلات علمی پژوهشی

۵- در هنگام استفاده از ایمپکت فکتور مراقب باشید

در هنگام استفاده از ایمپکت فکتور برای مقایسه یا ارزیابی ژورنال ها ، درک نکات زیر مهم است:

۱- فقط در نظر گرفتن ایمپکت فکتور برای در نظر گرفتن اهمیت ژورنال کافی نیست، بنابراین، بررسی ارزش مطلق ایمپکت فکتور ژورنال بی معنی است.دلیل آن چیست؟ به دلیل اینکه به عنوان مثال ، ژورنالی با ایمپکت فکتور ۲، در موضوعی مانند میکروبیولوژی بسیار چشمگیر نخواهد بود ، اما در اقیانوس شناسی این عدد خوب خواهد بود. مجلات تخصصی ،مانند ژورنال ها یا مجلات مربوط به بیماری که بر روی مدیریت فاجعه تمرکز دارند ، دارای ارزش ایمپکت فکتور ایمپکت فکتور کم هستند زیرا مقالات ژورنال تخصصی در مورد یک رشته  تخصصی کمتر توسط مخاطبان خوانده و مورد استناد قرار می گیرند و این دلیل نیست که این مجله و مقالات آن دارای ارزش کم هستند.

۲-روند ضریب ایمپکت فکتور متفاوت است. عادات استناد در مناطق مختلف تحقیق متفاوت است. بنابراین ، نباید از IF ها برای مقایسه ژورنال ها در بین رشته ها استفاده شود. به عنوان مثال ، فراوانی استناد در پزشکی بسیار بیشتر از رشته های ریاضیات یا مهندسی است. بنابراین ، مجلات پزشکی نسبت به ژورنالهای ریاضی و مهندسی دارای ضریب ایمپکت فکتور یا IFF بالاتری هستند.

  ۳-  ضریب ایمپکت فکتور یاIF، در بعضی زمینه ها و رشته ها چندان مهم نیست. به عنوان مثال ، در علوم رایانه ، مراحل کنفرانس شکل اصلی انتشار علمی در نظر گرفته می شود.

 ۴- نداشتن یک ضریب ایمپکت فکتور ، مجله را بی ارزش نمی کند. تامسون رویترز ضریب ایمپکت فکتور را بر اساس پایگاه داده استناد خود محاسبه می کند. این پایگاه داده تقریبا نیمی از تقریباً ۲۵۰۰۰ مجله را بررسی می کند توسط همکار را ۸ فهرست می کند. پوشش بانک اطلاعاتی آنها به طور ناموزونی توزیع می شود ، در حالی که برخی از حوزه های موضوعی بهتر از بقیه نمایه سازی می شوند. علاوه بر این ، گرچه این نشریه ها را از ۶۰ کشور فهرست بندی می کند ، اما تعداد زیادی از نشریات از کشورهای توسعه نیافته و تعداد کمی از ژورنال ها که به زبان های دیگری غیر از انگلیسی منتشر می شوند وجود دارد.

۶-تغییر در ضریب ایمپکت فکتور ژورنال ها

ضریب ایمپکت فکتور همان طور که برای محققان مهم است (اگر نه بیشتر) برای سردبیران مجله مهم است. ضریب ایمپکت فکتور IF برای اندازه گیری عملکرد ژورنال استفاده می شودو بسیاری از ویراستاران مجله تحت فشار هستند تا ضریب ایمپکت فکتور مجله خود را افزایش دهند بعلاوه ، ضریب ایمپکت فکتور ها IF قابل دستکاری هستند. به عنوان مثال ، مقالات مروری برای جذب بیشترین تعداد استنادها انجام شده است ، بنابراین ژورنال ها ممکن است سعی کنند مقالات بررسی بیشتری را برای افزایش IF خود منتشر کنند. ویراستاران ژورنال ممکن است مقالات را بر اساس میزان احتمال استناد به آنها انتخاب کنند. مجلات همچنین ممکن است از نویسندگان بخواهند برای چاپ مقاله خود در ژورنال، سایر مقالات ژورنال خود را باید در پیشینه تحقیق خود قرار دهند (استناد به “خود مقالات ژورنال”) .

مقالات مشابه با این مقاله:

امتیازدهی چاپ مقاله ISI برای کارشناسی ارشد و دکترا

مراحل گام به گام چاپ مقاله در ژورنال های معتبر

نحوه چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم

نحوه چاپ مقاله در ژورنال های isi

سرقت های ادبی مقالات

نوشته شده توسط مهندس حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 526 views بار دسته بندی : اعتبار مقالات isi تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها