رانیا هوم کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی - رانیا هوم

در دنیای مدرن امروز طراحی دکوراسیون منزل بسیار حائز اهمیت است. اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید شاهد خانه های لوکس با زیباترین دکوراسیون داخلی خواهید بود که در طراحی آن ها متریال های مختلف به کار رفته است. خانه هایی که طراحی دکوراسیون آن توسط طراحان و معماران صورت گرفته ارزش بیشتری نسبت به خانه های معمولی دارند زیرا طراحان با توجه به متراژ فضا, سلیقه افراد و بودجه آن ها اقدام به اجرای مناسب ترین طرح در منزل نموده و زیبایی آن را دوچندان میکنند. امروزه در بازار شاهد متریال های مختلف با تنوع بسیار بالا هستیم که به راحتی در اختیار معماران و ساختمان سازان قرار می گیرند و با استفاده از آن ها می توان دکوراسیونی بی نظیر اجرا نمود. عوامل بسیاری در زیبایی طراحی دکوراسیون نقش دارند از جمله دیوارپوش, کفپوش, عناصر دکوراتیو, سقف کاذب, نورپردازی و … . دیوارپوش منزل از جمله مواردی است که نمی توان اهمیت آن را در طراحی داخلی نادیده گرفت. متریال های مختلفی برای پوشش دیوار منزل مورد استفاده قرار می گیرند مانند سنگ, کاشی, چوب طبیعی و مصنوعی، کاغذ دیواری, رنگ و … . هر کدام از این دیوارپوش ها زیبایی خاص خود را دارند و با توجه به دکوراسیون مورد نظر بر روی دیوار نصب می شوند. در این مقاله به بررسی کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری یک عنصر دکوراتیو است که به عنوان دیوارپوش در طراحی دکوراسیون منازل امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پوشش نه تنها نمای دیوار را زیباتر و جذاب تر نشان می دهد بلکه عیوب دیوار را نیز می توان توسط آن از نظر پنهان نمود. دیواری که با کاغذ دیواری تزئین شده نسبت به دیوار رنگ شده ظاهری متفاوت دارد، بنابراین می توان به اهمیت این متریال در دکوراسیون داخلی پی برد. در صورت انتخاب یک کاغذ دیواری باکیفیت و مرغوب سال ها می توانید آن را در خانه خود نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. یک کاغذ دیواری ایده آل باید دارای شرایط زیر باشد:

  • قابل شستشو باشد و به راحتی بتوان ذرات گرد و غبار و آلودگی را از سطح آن پاک نمود.
  • مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید داشته باشد و دچار رنگ پریدگی نشود.
  • به عنوان یک عایق صوتی از انتقال سر و صدا به دیوار مجاور جلوگیری کند.
  • مقاومت آن در برابر کشش بالا باشد و در هنگام نصب ابعاد آن تغییر نکند.
  • هیچ نوع حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نکند.
  • در برابر خط و خش مقاوم باشد و در اثر برخورد اشیاء نوک تیز دچار آسیب نشود.

کاغذ دیواری یک گزینه عالی برای تغییر دکوراسیون محسوب می شود و از نظر هزینه نسبت به سایر دیوارپوش ها مقرون بصرفه تر است. نصب کاغذ دیواری در کوتاهترین زمان ممکن توسط نصابان صورت می گیرد. این دیوارپوش علاوه بر اینکه به آسانی بر روی دیوار چسبانده می شود, برای تغییر دکوراسیون و ایجاد تنوع می توان آن را از دیوار جدا کرد و برای ایجاد دکوراسیونی جدید از طرح های دیگر آن استفاده نمود. این عنصر دکوراتیو را می توان برای پوشش بخشی از دیوار مورد استفاده قرار داد, مثلاً قسمتی از دیوار را رنگ آمیزی نموده و قسمتی دیگر را با کاغذ دیواری پوشش داد. استفاده از رنگ و کاغذ دیواری در کنار هم دیوارپوشی متفاوت و جذاب برای فضای مورد نظر ایجاد می کند. با استفاده از کمی خلاقیت می توان کاغذ دیواری را در کنار انواع دیوارپوش نصب کرده و فضایی خاص و ترکیبی طراحی نمود.

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری نورانی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی, طراحان ایده های خلاقانه خود را عملی نموده و نوع جدیدی از کاغذ دیواری را وارد بازار کرده اند. کاغذ دیواری نورانی به نوعی کاغذ دیواری گفته می شود که در بافت آن یکسری لامپ های LED کار گذاشته شده است. این دیوارپوش زیبا دارای تنوع بسیار بالایی در طرح و نقش است و نه تنها زیبایی و جذابیت را به ارمغان می آورد بلکه فضا را در شب نورانی می کند. لامپ های ال ای دی به کار رفته در این نوع کاغذ دیواری حدود ۳ الی ۵ ولت برق مصرف می کنند و نور ملایم آنها زیبایی بی نظیری به فضای مورد نظر می بخشد.

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری پوستری

کاغذ دیواری پوستری ظاهری شبیه به پوستر دارد اما ابعاد آن بزرگ تر و وسیع تر می باشد. تصاویر بر روی این کاغذ دیواری ها با کیفیت بسیار بالایی چاپ می شوند که البته میزان این کیفیت به نوع رنگ و چاپ آنها بستگی دارد. کاغذهای فیبرو, چرم, کتان و پاستل از جمله متریال هایی هستند که برای تولید این پوسترها مورد استفاده قرار می گیرند. از نمونه طرح هایی که برای چاپ کاغذ دیواری انتخاب می شوند طرح های سنتی, تاریخی, هنری, هندسی و یا الهام گرفته از طبیعت می باشند.

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری سه بعدی

یکی از انواع کاغذ دیواری که در دکوراسیون داخلی یک فضای دیدنی خلق کرده و توجه همه را به خود جلب می نماید کاغذ دیواری ۳ بعدی است. این کاغذ دیواری بسیار خاص و منحصر بفرد است و به عنوان دیوارپوش مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویری که برای چاپ بر روی این کاغذ دیواری انتخاب می شوند باید از رزولوشن بالایی برخوردار بوده و با دکوراسیون مورد نظر شما همخوانی داشته باشند. مهمترین نکته ای که در استفاده از این دیوارپوش باید مد نظر قرار گیرد این است که در خانه ای که دکوراسیون آن به سبک کلاسیک است نباید از کاغذ دیواری سه بعدی استفاده شود. تصاویر منظره, اشکال هندسی و بناهای تاریخی از جمله رایج ترین تصاویر برای چاپ بر روی این نوع کاغذ دیواری هستند. نصب کاغذ دیواری سه بعدی باید با دقت صورت گیرد تا زیباترین حالت ممکن به نمایش گذاشته شود. اگر به فکر بازسازی دکوراسیون داخلی منزل هستید، کاغذ دیواری سه بعدی پیشنهاد خوبی می باشد.

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری نانوون (non woven)

کاغذ دیواری نانوون از جمله باکیفیت ترین و مناسب ترین نوع کاغذ دیواری است که در خانه های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این کاغذ دیواری از کاغذ و الیاف پارچه ای است و از بارزترین ویژگی آن می توان به قابلیت شستشوی آن اشاره نمود. علت اصلی سهولت در تمیز نمودن این نوع دیوارپوش ترکیب فیبرهای طبیعی و مصنوعی در تولید آن است. کاغذ دیواری نانوون کیفیت بسیار بالایی دارد و مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی و صاحب خانه ها قرار گرفته است.

کاغذ دیواری

ویژگی ها و خصوصیات کاغذ دیواری نانوون کمی با سایر کاغذ دیواری ها متفاوت است و همین امر سبب شده کیفیت آن نیز بسیار بالا باشد. این کاغذ دیواری نوعی دیوارپوش آنتی باکتریال است که قارچ و کپک نمی تواند بر سطح آن رشد کند و به راحتی با یک دستمال مرطوب و شوینده مناسب می توان آن را پاک نمود. علاوه بر آن بخار آب را به خود جذب نمی کند, به همین دلیل از آن به عنوان دیوارپوش سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود. نصب این عنصر دکوراتیو نیاز به متخصص و افراد حرفه ای ندارد و به راحتی می توان آن را بر روی دیوار نصب کرد. نه تنها نصب آن آسان است بلکه در صورت تغییر دکوراسیون می توان آن را بدون ایجاد آسیب به دیوار جدا نمود. اندازه کاغذ دیواری نانوون ثابت بوده و بعد از نصب در اثر کش آمدن تغییر نمی کند. یکی از خصوصیاتی که باعث شده این کاغذ دیواری از سایر کاغذ دیواری ها متمایز شود این است که بعد از نصب هیچ درز و شیاری بین آن دیده نمی شود و نتیجه کار سطحی صاف و یکدست خواهد بود. استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر سایش, رنگ پریدگی, پارگی و خراشیدگی از دیگر ویژگی های مثبت این دیوارپوش است. کاغذ دیواری نانوون به دلیل الیاف به کار رفته در آن هیچ حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نمی کند و می توان آن را در اتاق کودک نصب نمود. این کاغذ دیواری قابل بازگشت به طبیعت است و یک عنصر دکوراتیو دوستدار محیط زیست محسوب می شود.

کاغذ دیواری ضد زلزله

کاغذ دیواری ضد زلزله همانطور که از نامش پیداست از ترک خوردن دیوار در هنگام وقوع زلزله و یا نشست دیوار جلوگیری می کند. جنس این کاغذ دیواری از الیاف شیشه ای بهم بافته می باشد. وجود این الیاف شیشه ای باعث ایجاد یک پوشش ارتجاعی در سطح می شود که ضربه ناشی از زلزله را در جهات مختلف انتقال می دهد و از ریختن دیوار جلوگیری می نماید. در واقع وجود ماده ای مصنوعی با نام پلی پروپیلن که به همراه الیاف شیشه ای در ساخت این کاغذ دیواری به کار می رود مانع از ریزش دیوار شده و امنیت ساکنین را بالا می برد. نصب این کاغذ دیواری با چسب مخصوصی که انعطاف پذیری بالایی دارد صورت می گیرد. این چسب ها با سایر چسب هایی که برای نصب کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت بوده و در ساخت آن از پلی اورتان استفاده شده است. نحوه عملکرد این چسب اینگونه است که بعد از مالیدن چسب و نفوذ آن به دیوار آب آن تبخیر شده و دانه های پلی اورتان موجود در آن یک پوشش مقاوم بر سطح دیوار ایجاد می کند. از ویژگی های بارز این چسب جدا شدن ترکیبات هیدروژنی آن از یکدیگر و اتصال آن ها به هم در جای دیگر است که این امر مانع از ریزش سنگ و آجر دیوار می شود. از ویژگی های کاغذ دیواری ضد زلزله می توان به مقاومت بسیار بالا و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. این کاغذ دیواری مانند سایر کاغذ دیواری ها قابلیت رنگ آمیزی دارد و حتی می توان یک کاغذ دیواری دیگر به دلخواه بر روی آن چسباند. در هنگام نصب آن باید دقت کنید که زیرسازی لازم صورت گیرد, همچنین نصب آن را به نصاب بسپارید. مقاوم سازی دیوار با این نوع کاغذ دیواری در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی مقرون بصرفه تر است. عدم رشد قارچ و کپک بر روی دیوار از دیگر ویژگی های کاغذ دیواری ضد زلزله می باشد.

 

کاغذ دیواری داماسک

یکی از انواع کاغذ دیواری که از گذشته تا امروز همواره طرفداران بسیاری به خود جذب کرده کاغذ دیواری داماسک است. جنس این کاغذ دیواری از الیاف یا پی وی سی می باشد که هر کدام زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند. این دیوارپوش زیبا با تنوعی از طرح و رنگ به بازار عرضه می شود و هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. هر چند بیشترین کاربرد آن مربوط به پوشش دیوار پشت تلویزیون می باشد اما به دلیل تنوع بالای رنگ آن به راحتی می توان طبق دکوراسیون داخلی برای سایر دیوارها نیز از آن استفاده نمود.

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری داماسک یک دیوارپوش بی نظیر برای دکوراتیو نمودن دکوراسیون خانه های کلاسیک و مدرن است و می توان گفت طرح طلایی آن جزء پرطرفدارترین طرح ها به شمار می آید. در این نمونه طرح کاغذ دیواری به صورت گل های برجسته است که قابل لمس می باشد و نمایی متفاوت به دکوراسیون داخلی می بخشد. برای استفاده از کاغذ دیواری داماسک بهتر است از سایر طرح ها به عنوان مکمل استفاده شود. برای مثال دیوار پشت تلویزیون را با طرح داماسک پوشش داد و برای پوشش بقیه دیوارها از طرح هایی نظیر راه راه, ساده یا کلاسیک استفاده کرد. این نوع کاغذ دیواری با نام کاغذ دیواری برجسته نیز شناخته می شود.

کاغذ دیواری در تمام مکان ها از جمله اماکن اداری, تجاری, مسکونی, هتل ها, لابی ها و … کاربرد دارد و تنوع طرح و رنگ آن گزینه های متعددی برای انتخاب پیش روی مشتریان قرار می دهد. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی نسبت به تزیین دیوارهای منزل با کاغذ دیواری برای ایجاد نقطه جذب در دیزاین منزل اقدام می کنند.

مقالات مشابه با این مقاله:

https://runiyahome.ir/3030/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%be%d9%88%d8%b4/

https://runiyahome.ir/2397/the-role-of-the-wall-in-interior-decoration/

https://runiyahome.ir/1829/ideas-for-kitchen-wall-injection/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 409 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.