رانیا هوم نمای رومی ، نمایی کلاسیک برای ساختمان - رانیا هوم

این نما از الگوی ساختمان های روم باستان اقتباس شده است و استفاده از ستون ها و قوس های زیبا نماد این سبک نما می باشد. اشکال هندسی و سرستون هایی که در نمای رومی کار می شوند ممکن است با توجه به سلیقه معمار جلوه ای متفاوت داشته باشند. در این نما ورودی ساختمان با ستون های مدور مزین شده و از نقوش گل، حیوانات و … برای جذابیت بیشتر استفاده می گردد. نقوش برجسته ریز در مقابل قوس های بزرگ تضادی بی نظیر ایجاد می کند و ظرافت و دقت معمار را به تصویر می کشد. افرادی که به سبک کلاسیک علاقمند هستند این نما را برای ساختمان خود انتخاب می کنند زیرا این نما در سراسر جهان به عنوانی نمایی منحصر بفرد و نماد معماری یونان شناخته شده و گستردگی جهانی دارد.

نمای رومی

نمای رومی یک نمای خاص است که معماری پیچیده ای داشته و شاخصه های زیبایی شناسی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد. کتیبه های متنوع، قاب های بسیار زیبای درب و پنجره، حکاکی روی ستون ها و سرستون ها، قوس های بزرگ و استفاده از سنگ از ویژگی های بارز این نما می باشند که آن را به نمایی برجسته و متمایز در بین سایر نماهای ساختمان تبدیل نموده است. جزئیاتی که در این نما اجرا می شوند پیرو سبک معماری رم باستان می باشند. ستون ها و سرستون هایی که برای این نما طراحی می شوند باید با ابعاد ساختمان متناسب باشند زیرا نمای یک بنا کیفیت آن را نشان می دهد از این رو رعایت تمام اصول مربوط به نمای رومی در اجرای آن امری بسیار ضروری می باشد و باید بدان توجه گردد.

نمای رومی

نمای رومی یک نمای سنگی است که استحکام، سختی و دوام ساختمان را به نمایش می گذارد. در اجرای این نما از انواع سنگ ساختمانی نظیر مرمر، گرانیت، تراورتن و … استفاده می شود که در حال حاضر به دلیل وجود معادن بیشمار سنگ تراورتن و مناسب بودن قیمت آن در مقایسه با سایر سنگ ها، از این سنگ برای نمای رومی در کشور استفاده می شود. از معادن سنگ تراورتن موجود در کشور می توان به تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری و … اشاره نمود. تراورتن کرم و بژ مناسب ترین سنگ برای نمای رومی هستند زیرا زیبایی نما را دوچندان می کنند. سنگ تراورتن در برابر عوامل مختلف محیطی مقاوم است و به دلیل عمر طولانی دچار آسیب نخواهد شد. علاوه بر آن از قابلیت چکش خواری و برش کاری برخوردار است و به راحتی می توان طرح های مورد نظر را بر روی آن اجرا نمود. یکی از دلایلی که باعث شده افراد به سبک رومی روی آورند، پیچیدگی معماری اسلامی است. برخی معتقدین اظهار دارند نمای ساختمان در مناطق مختلف کشور باید بر اساس فرهنگ کشور طراحی و ساخته شود اما نمای رومی یک نمای جهانی است و تاریخ معماری هر کشور را در بر می گیرد. یک نمای ساخته شده بر اساس اصول و ضوابط نمای رومی بسیار مقاوم است و هزینه بالایی در بر خواهد داشت اما امروزه با استفاده از سنگ تراورتن می توان نمایی زیبا پیرو سبک رومی ساخت و با کاهش یا جایگزین الگوهای طراحی می توان میزان هزینه ها را کاهش داد.

نمای ساختمان

در حال حاضر اخذ تاییدیه کمیته نما یکی از موضوعات بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان به شمار می آید. با توجه به این امر طراحان و پیمانکاران باید طراحی نمای ساختمان خود را به تایید این کمیته برسانند. عدم استفاده از نمای رومی از جمله مواردی است که برای اخذ تاییدیه ضروری است. زیبایی نمای رومی را نمی توان انکار کرد اما بنا به گفته صاحب نظران، ساختمان های موجود در سطح شهر باید بر اساس فرهنگ بومی و اسلامی ساخته شوند و استفاده از طرح های نامتعارف با معیارهای معماری اسلامی سیمای شهری را خدشه دار می کند. به دلیل استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی و اجرای طرح های پیچیده، نمای رومی بسیار زیبا و چشمگیر به نظر می رسد و یک زندگی لوکس و مرفه را تداعی می نماید. طراحی کلاسیک این نما باعث شیک تر و جذاب شدن آن می شود و حضور چنین نماهایی در سطح شهر در کنار سایر نماهای کمی ناهماهنگی ایجاد می کند. طراحی شهری بر تناسب و سازگاری نماهای مختلف با یکدیگر تمرکز دارد، از این رو منتقدین نمای رومی را متفاوت و ناهماهنگ با فرهنگ کشور و نماهای رایج ساختمان می دانند.

پروژه های اجرایی نما در شهر اصفهان

در شکل بالا یک نمونه از کارهای اجرایی در شهر اصفهان را مشاهده می کنید. یکی از مهم ترین موارد برای این طرح ها این است که طرح های جدید اصولی نمای کلاسیک بهتر است به صورت متقارن اجرا گردد. همان طور که در شکل بالا ملاحظه می کنی، نمای بالا به دو بخش سمت راست و چپ تقسیم شده است. اگر به دنبال متفاوت بودن هستید قطعا نمای رومی و طرح کلاسیک یکی از جذاب ترین گزینه ها برای آپارتمان یا خانه شما می باشد. این تفاوت های نمایی ایجاد شده، هزینه های بسیار بالاتری نسبت به نماهای عادی شهر دارد ولی از طرفی دیگر، باعث افزایش ارزش ملک شما  و متفاوت بودن آپارتمان شما می شود.

هزینه های طراحی و نظارت نما کلاسیک

هزینه های نماهای کلاسیک بسیار متفاوت تر از نماهای عادی است. در نماهای کلاسیک، بعد از طراحی مناسب و اصولی ، نوبت به نحوه ی اجرای نما می رسد. هر دو طراحی و نظارت نما ، باید حتما توسط شرکت و فرد طراحی کننده انجام شود. در شرکت ما ابتدا با توجه به پلان ساختمان، مساحت و ارتفاع ساختمان، ابتدا طراحی نما انجام می شود. در ادامه برای اجرای درست پلان طراحی، نیاز به نظارت فرد و شرکت طراحی شونده داریم تا طرح به خوبی اجرا گردد. هزینه های طراحی و نظارت این نماها باد توجه به نوع طرح و همچنین عرض یا بر ساختمان و ارتفاع ساختمان با توجه به نقشه های ساختمان محاسبه می گردد. در ادامه طرح باید به تأیید کارفرما برسد تا برای اجرا و نظارت اصلی آماده گردد.

انتخاب سنگ های اجرا شده برای نما

سنگ های استفاده برای نما با توجه به بودجه کارفرما  و طرحی که طراح زده است، توسط پیمانکار اجرایی، خریداری می شود. هزینه سنگ های استفاده شده برای این نما با توجه به ضخامت های مختلف متفاوت هستند که با توجه به کیفیت سنگ و همچنین بودجه کارفرما متفاوت هستند.

 

 

 

توجه به زلزله خیز بودن شهرها در آهنگ کشی و انتخاب ضخامت سنگ، بسیار مهم است. برای شهری مانند تهران که زلزله خیز است، قطعا طراح و اجرا کننده باید به اصولی بودن طرح دقت نمایند. متأسفانه بسیاری از نماهای رومی و کلاسیک در شهر تهران، استقامت مناسبی ندارند و در صورت زلزله با مشکل روبرو می شوند. پس حتما باید به نکات ایمنی این نماها بیش از پیش دقت نمود. در ادامه می توانید تعدادی از این نماهای اجرایی را مشاهده کنید.

 

مقالات مشابه با این مقاله:

انواع نمای ساختمان (قسمت اول)

انواع نمای ساختمان (قسمت دوم)

سنگ آنتیک در نمای داخلی و خارجی ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها