رانیا هوم گرم کردن خانه از طریق کف - رانیا هوم

چند سالی است که گرم کردن خانه از طریق کف طرفداران زیادی پیدا کرده است. مزایای زیاد گرمایش از کف باعث شده خیلی از افراد و صاحبخانه‌ها ترجیح دهند سیستم گرمایشی منزل خود را به این روش انتخاب کنند. اما آیا گرم کردن خانه از کف، روش مناسبی است؟ آیا قیمت گرمایش از کف به صرفه‌تر از روش‌های گرمایشی دیگر است؟

 گرم کردن خانه از طریق کف

اگر تصمیم به ساختن خانه جدیدی دارید یا می‌خواهید تغییراتی را در سیستم گرمایشی منزل خود انجام دهید، می‌توانید گرم کردن خانه از طریق کف را در نظر داشته باشید. در واقع یکی از مزایای گرمایش از کف این است که به طور موثر تمام سطح کف فضای خانه شما تبدیل به رادیاتور می‌شود. این امر سبب بالا رفتن آرامش خاطر شما و خرابی کمتر نسبت به سیستم‌های گرمایشی دیگر می‌شود. از دیگر مزایای گرمایش از کف این است که فشار کمتری به دیگ بخار شما نسبت به استفاده از رادیاتور می‌آید. دلیل این موضوع کمتر بودن دمای گرما از کف نسبت به سیستم گرمایشی رادیاتوری است. دما از طریق گرمایش از کف ۴۰ درجه سانتی گراد است و این در حالی است که در رادیاتور این دما به طور معمول به ۶۵ درجه سانتی گراد می‌رسد.

گرمایش از کف چیست؟

گرما از طریق سطح کف متشکل از نصب شدن لوله‌ها در زیر سطح زمین است. در نتیجه تمامی کف خانه همانند رادیاتور عمل می‌کند و گرما از کف زمین به بالا می‌رود. گرم کردن خانه از کف زمین به دو روش ممکن می‌شود. مورد اول گرم کردن از طریق آب گرم و دیگ بخار مرکزی است و روش دوم گرم کردن خانه با کمک گرفتن از برق. به طور کلی گرم کردن خانه با کمک گرفتن از آب گرم ساز و کار مشخصی دارد و آب از طریق دیگ بخار گرم شده و در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند و لوله‌ها از طریق سطح کف خانه فضا را گرم می‌کنند. اگر تصمیم گرفتید که تمامی فضای خانه را با کمک گرفتن از لوله‌های گرمایشی زیر سطح خانه گرم کنید، لوله‌های جداگانه به هر یک از اتاق‌ها می‌رود. در نتیجه این ویژگی به شما اجازه می‌دهد کنترل گرم کردن بخش‌های مختلف خانه خود را داشته باشید. مثلا هنگامی که از یک اتاق خواب به خصوص استفاده نمی‌کنید، می‌توانید سیستم گرمایشی آن محدوده را قطع و یا کم کنید تا ضمن کاهش مصرف انرژی از هدر رفت گرما جلوگیری کرده باشید.

انتخاب یک منبع گرمایشی مناسب برای سیستم گرمایشی منزل

به طور قطع موفقیت و کارآمد بودن یک سیستم گرمایشی مخصوصا گرمایش از کف بستگی به کیفیت منبع و طراحی مناسب ساختار گرمایشی دارد. انتخاب یک منبع بخار مناسب جهت کارکرد درست سیستم گرمایشی منزل نکته بسیار مهمی است. کارشناسان و تعمیرکاران حوزه گرمایش در کف همیشه بر موضوعات بالا تاکید دارند. اگر طراحی سیستم گرمایشی منزل صحیح نباشد، تا زمانی که صاحبخانه در آن خانه ساکن نشده است متوجه ناکارآمدی گرمایش از کف نمی‌شود. زمانی که متوجه این موضوع شود، دیگر دیر شده است. به هرحال اگر مصمم هستید گرم کردن خانه شما توسط گرما از کف باشد بهتر است تحقیقات خود را در مورد دیگ بخار و تاسیسات کار مناسب را آغاز کنید. انتخاب صحیح هر یک از این موارد بسیار مهم و پیچیده است و برای اینکه تمام سیستم گرمایشی به درستی کار کند، نیاز به توجه و تجربه‌ای مناسب دارد.

سیستم گرمایشی در کف

برای گرما از کف به چه میزان ضخامت در سطح زیرین زمین احتیاج است؟

میزان ضخامت و فاصله میان لوله‌های زیر زمین تا کف زمین بستگی مستقیمی با سیتمی که از آن برای گرم کردن خانه انتخاب کرده‌اید دارد. اگر لایه پر کننده ضخیم باشد مدت زمان بیشتری برای گرم شدن و خنک شدن سیستم گرمایشی کف طول می‌کشد. این در حالی است که اگر این ضخامت هر چه کمتر ارتفاع داشته باشد، واکنش دمایی نیز سریع‌ترمی‌شود. اگر لوله‌ها در میان بتن قرار گرفته باشند و ضخامت آن ۱۵۰ میلی متر باشد چیزی حدود ۴ ساعت طول می‌کشد تا کف زمین، گرمای مناسب را پخش کند. در این وضعیت سیستم گرمایشی منزل باید به طور مداوم روشن باشد تا باعث شود گرما در محیط بماند. این نوع مصالح بهتر است برای اتاق‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، انتخاب شود.

اگر کف زمین سیمان باشد با توجه به ضخامت ۶۵ تا ۷۵ میلی متری حدود ۲ ساعت طول می‌کشد تا لوله‌های گرمایشی شروع به گرم کردن محیط کنند. البته همین مقدار طول می‌کشد تا این گرما از بین برود و محیط خنک شود. این نوع مصالح بهتر است برای فضاهایی که بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنید مانند آشپزخانه و حال و پذیرایی استفاده شود. اگر ضخامت از اعداد گفته شده بالا کمتر باشد و به چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلی متر برسد مدت زمان واکنش گرمایی گرمایش از کف به حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌رسد. این عدد همانند گرم کردن محیط با رادیاتور است. این ضخامت بیشتر برای نوسازی و بهسازی خانه‌ها و آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه کفپوشی به خوبی با سیستم گرمایشی از کف زمین هماهنگی دارد؟

کاشی، سنگ و محصولات مشابه به طور معمول سازگاری مناسبی با این نوع سیستم گرمایشی منزل دارند. جذب و پخش مناسب گرما از طریق این مصالح باعث شده تا به عنوان یکی از کفپوش‌های مناسب معرفی شود. چوب سازگاری مناسبی با گرمایش از کف ندارد. جذب و پخش گرما از چوب مناسب نیست و گرمای خوبی را پخش نمی‌کند. فرش نیز کفپوش مناسبی قلمداد می‌شود. البته جنس فرش نیز مهم است و برخی از صاحب نظران بر این باورند که جنس فرش تاثیر مستقیمی در پخش و جذب انرژی دارد. به طور کلی اگر بخواهید از هر کفپوشی در خانه خود استفاده کنید، قبل از هر کاری آن را به طراح یا تاسیسات کار اطلاع دهید تا آن‌ها بتوانند نسبت به کفپوش شروع به طراحی کنند.

 گرم کردن خانه از طریق کف

گرما از کف چگونه کنترل می‌شود؟

کنترل سیستم گرمایشی از کف دو بخش اساسی دارد. بخش دیجیتالی این سیستم که می‌تواند میزان گرمای هر اتاق و محیط را مشخص کنند. بخش دوم مربوط به توانایی کنترل کردن سیستم گرمایشی در بخش‌های مختلف خانه است. مورد دیجیتالی معمولا در بخش‌هایی قرار می‌گیرد که صاحب خانه بتواند به راحتی دمای محیط را کنترل کند و  کنترل سیستم گرمایشی معمولا در زیر پله یا کابینت قرار می‌گیرد تا کمتر در دید باشند.

گرمایش الکتریکی از کف چگونه است؟

گرمایش الکتریکی از کف در ایران هزینه‌های بیشتری نسبت به گرمایش آبی دارد. دلیل این موضوع ارزان‌تر بودن گاز نسبت به برق است. در کشورهایی که ذخایر گازی ندارند اولویت با گرم کردن خانه با برق است. نصب و راه‌اندازی گرمایش الکتریکی آسان‌تر است. با توجه به اینکه برق در ایران نسبت به گاز گران‌تر است، بهترین انتخاب گرمایش از کف به وسیله آب و دیگ بخار است. ایده خوبی است که در اتاق‌های کوچک و حمام از گرمایش از کف الکتریکی استفاده شود زیرا نصب و راه اندازی راحتی دارد.

چه کفپوشی به خوبی با سیستم گرمایشی از کف زمین هماهنگی دارد؟

آیا استفاده از سیستم گرمایشی در کف ارزشمند است؟

خرید رادیاتور کمی ارزان‌تر است. آشنایی نسبت به آن کمی بیشتر است و طرح‌ها و مدل‌ها و اندازه‌های مختلف قابل خریداری است. اما کارکرد آن‌ها نسبت به گرمایش از کف کمی پایین‌تر است. دلیل این موضوع، گرم کردن تمامی فضای مشخصی از خانه توسط رادیاتور است. در آن واحد امکان دارد یک اتاق ۴ درجه سانتی گراد تفاوت دمایی داشته باشد. مردم و خریداران ترجیح می‌دهند بهره‌ورری مناسبی از انرژی در خانه داشته باشند. سیستم گرمایش از کف تا ۱۵ درصد انرژی را ذخیره می‌کند و این مسئله قابل چشم‌پوشی نیست. نکته قابل تامل دیگر میزان فضایی است که رادیاتورهای دیواری از محیط کم می‌کنند. همین موضوع سبب شده بسیاری از افراد ترجیح بدهند سیستم گرمایش از کف، درون خانه اجرا شود.

مقالات مشابه با این مقاله:

خانه های شمالی و جنوبی

روش های تخریب ساختمان

تخریب ساختمان چیست؟

جدیدترین مصالح ساختمانی

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 24 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.