رانیا هوم چگونه پایان نامه را تمام کنم؟ - رانیا هوم

اتمام پايان نامه براي بسياري از دانشجويان ارشد و دكترا به يك معضل بزرگ تبديل شده است. يكي از مهم ترين علل به عقب افتادن پايان نامه ها گذاشتن هدف هاي اشتباه براي انجام پايان نامه است. بسياري از دانشجوها اول كار انگيزه دارند ولي بعد كه با مشكلات طاقت فرسا برخورد مي كنند متوجه مي شوند اينجور كه تصور مي كردند نميشود پايان نامه را به اتمام رساند. ترم هاي مختلف مي رود و هنوز دانشجويان درگير پايان نامه هستند. از مهم ترين تفاوت هاي پايان نامه با بقيه دروس دانشگاهي اين است كه نياز به سر كلاس حاضر شدن و پيگيري استاد ندارد. بنابراين دانشجويان هم اگر وقت و زمان كافي براي آن نگزارند ،سال ها و ترم هاي مختلف درگير آن مي شوند. اغلب دانشجويان از فردي متخصص در پايان نامه خود استفاده مي كنند. حتي بسياري از اساتيد دانشگاهي نيز براي انجام پايان نامه خود و به ويژه روش تحقيق خود از يك نفر متخصص استفاده كرده اند. اين را كسي داره به شما ميگه كه پايان نامه اغلب دانشجويان دكترا و اساتيد دانشگاهي را انجام داده است.اين كه من تا اخر پايان نامه را خودم انجام داده ام در ٩٠درصد اوقات صحت ندارد. خودتان را گول نزنيد. پايان نامه خوب نياز به پژوهشي عميق دارد و يك دانشجو به تنهايي نمي تواند با زماني كه دارد يك پايان نامه را به اتمام برساند. در چه صورتي مي توان از صفر تا صد يك پایان نامه را خودمان انجام دهيم؟ در صورتي كه شما زمان زيادي را به صورت اختصاصي به پايان نامه اختصاص دهيد و كاري غير از انجام پايان نامه انجام ندهيد. بايد انگليسي خوبي داشته باشيد كه مقالات خارجي را خوانده و ترجمه كنيد. خیلی از دانشجوها اول کار یک هدف های اشتباهی دارند ؛ مثلا دانشجو میخواهد مشکل دنیا را حل کند ، می بیند نمی تواند این مشکل را حل کند بعد میخواهد مشکل کشور را حل کند ، می بیند باز نمی تواند میخواهد مشکل شهر را حل کند ، باز هم نمی تواند و تصمیم میگیرد مشکل شهر را حل کند ، میبیند باز نمی شود ، تصمیم میگیرد مشکل سازمان را حل کند وقتی می بیند باز هم نمی تواند مشکل سازمان را حل کند ، تصمیم میگیرد که مشکل خودش را حل کند ، مشکل خودش تمام کردن پایان نامه و تحصیلش است ولی وقتی به این نتیجه می رسد که دیر شده است و می خواهد یک جوری در حقیقت ماست مالی کند و سریع انجامش بدهد. بنابراین ما باید یک سری هدف های صحیح برای پایان نامه داشته باشیم ، هدف های ما نه باید خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک! ما باید از افراد متخصص مشورت بگیریم و حتی خیلی جاها اگر لازم بود بدهیم به آنان انجام بدهند ولی خودمان هم در روند انجام کار باشیم که چه روشی استفاده می شود؟ چگونه پایان نامه را انجام دادیم؟ چگونه به این نتیجه رسیدیم و غیره ، و باید در جریان این کارها به طور کامل باشیم.

 

یکی از مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه، نیمه تمام ماندن کار است. خیلی از دانشجویان پایان نامه خود را شروع کرده اند ولی پس از دوره طولانی به پایان نرسانده اند . خوب است در این جا ذکر کنم پس از نگارش مقاله قبلی که در مورد عدم شروع پایان نامه دانشجویان که با موضوع چرا دانشجویان پایان نامه خود را زود شروع نمی کنند؟ بسیاری از دانشجویان گفتند که ما شروع کردیم ولی در میانه راه گیر کردیم و نمی توانیم مدیریت کنیم و پایان نامه را تمام کنیم. پس این مقاله برای دانشجویانی است که شروع کرده اند ولی در نیمه راه گیر کرده اند ولی اگر اصلا پایان نامه خود را شروع نکردید مقاله قبلی را مطالعه کنید اول و بعد این مقاله را بخوانید. علت نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در این مقاله به بررسی شایعترین آن ها می پردازیم.

چگونه پایان نامه را تمام کنم؟

 خیلی از دانشجویان به علت عدم دقت در انتخاب موضوع پایان نامه پس از شروع با مشکلات متعددی روبرو شده اند و آن را در میانه راه رها کرده اند. پس انتخاب موضوع نادرست یکی از فاکتورهای مهم در نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان است. بهترین راه حل این است که شما در اول راه باید قبول کنید که باید در انتخاب موضوع دقت می کردید و از افراد دیگر دارای تجربه در این زمینه پژوهشی مشاورت می کردید ولی این کار را نکردید. پس در مرحله اول، قبول و پذیرش اشتباه خود است. چرا پذیرش مهم است؟ چون بسیاری از افراد می خواهند خود را گول بزنند و به راحتی به اشتباه خود پی نمی برند و تا مرحله آخر این اشتباه را تکرار می کنند.

چگونه پایان نامه را تمام کنم؟

 حالا که پذیرش کردیم که در انتخاب موضوع اشتباه کردیم در مرحله بعد این است که ما باید در کل پایان نامه و متن خود فصول پایان نامه این موضوع را تصحیح کنیم و سعی کنیم در نگارش پایان نامه موضوع درست را مطرح کنیم و کامل راه درست را نشان دهیم. حالا در جلسه دفاع پایان نامه هم اول کار باید موضوع درست را برای داوران توضیح دهید.

چگونه پایان نامه را تمام کنم؟

این که ما چون در اول کار اشتباه کردیم، پایان نامه را  نیمه تمام می گزاریم کار بسیار غلطی است و من همیشه گفتم شروع یک کار مهم است ولی مهم تر از یک شروع، ادامه دادن کار تا به نتیجه رساندن آن است. به طور مثال خیلی از ما ها می خواستیم از تهران به مسافرت اصفهان برویم و صد کیلومتر آمدیم و برگشتیم، دویست کیلومتر آمده ایم و برگشته ایم و کسی موفق بوده که اگر شروع به حرکت از تهران کرد تا به مقصد اصفهان راه را ادامه دهد.  ممکنه خیلی از افراد در مسیر پایان نامه خسته شوند ولی راه دیگر چیست؟ راه دیگر کمک گرفتن  و مشورت از دیگر افراد کاربلد و پژوهشی در اتمام پایان نامه است. خیلی از افراد می توانند با کمک گرفتن از دیگر افراد در روش تحقیق و تجزیه و تحلیل آن پایان نامه را به اتمام برسند.پس یاد بگیریم برای اتمام پایان نامه و عدم نیمه تمام ماندن پایان نامه از یک فرد متخصص مشورت بگیریم و کار را تمام کنیم. بسیاری از افراد در کارهایشان با مشکل این روبرو می شوند که کارهایشان را نیمه تمام می گذارند. باید با خودمان روبرو شویم که چرا من آدمی هستم که کارها را نیمه تمام باقی میگذارم. چرا من هرکاری شروع می کنم، تمام نمی کنم؟ دلیل آن ها را در زندگی خود پیدا کنید. این دلایل بهانه های ما برای عدم اتمام کارهایمان است و راه این است که این بهانه ها را رفع کنیم و به دنبال اتمام کار باشیم و تا آخر ادامه دهیم.

نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان

یکی دیگر از مشکلات نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان، کمال طلبی منفی اشخاص است. فکر می کنند اگر سه مقاله دیگر اضافه تر بخوانند کار بهتر می شود. بله بهتر می شود ولی تا کی می خواهید این روند را ادامه دهید؟ آیا مقالات تمام می شود؟ هزاران مقاله دیگر وجود دارد و هیچ وقت هم تمام نمی شود پس لازم نیست سخت بگیرید و هر پژوهشی یک جزء از یک کار پژوهشی را انجام می دهد و لازم نیست در یک پایان نامه تمام مطالب ذکر شده باشد. هر پایان نامه محدوده و مرزی باید مشخص کنند و آن را به اتمام برسانند. برای رفع نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان حتما مقالات این بخش در مورد نحوه انجام درست درست فصول پایان نامه از فصل اول تا پنجم را مطالعه کنید.

پایان نامه

دانشجویانی که مراحل پایان نامه را خودشان انجام نداده اند باید برای اینکه با مشکل مواجه نشوند با خواندن این مقاله می توانند بدون ترس و استرس موفق شوند. نکات مهم این مقاله برای کسانی هم که نتوانستند فرصت مناسبی برای کل پایان نامه داشته باشند، صادق است. خب این دانشجویان اغلب با مشکلات زیر روبرو می شوند:

۱-انتخاب استاد راهنما قبل از تأیید پروپوزال

۱-اگر هنوز استاد راهنما را انتخاب نکرده اید و قصد ندارید خودتان همه پایان نامه را انجام دهید. وقتی میگم همه پایان نامه، یعنی شما می توانید همه فصل های پایان نامه را تا آخر خودتان بنویسید. اگر نمی خواهید همه پایان نامه را خودتان انجام دهید با اساتید سخت گیر نگیرید. چرا؟ چون تجربه ثابت کرده است که استاد راهنما هیچ کمکی در انجام پایان نامه به شما نخواهد کرد یا اینقدر راهنمایی کمی به دانشجو می کند که دانشجو فقط چندین ماه سرگردان دور خودش می چرخد. پس نکته اول این است که اگر هنوز استاد راهنما را انتخاب نکرده اید یک استاد سخت گیر انتخاب نکنید. حالا شاید می پرسید از کجا بفهمم یک استاد سخت گیر است یا نه؟ یک راهکار این است که شما باید دانشجویانی را پیدا کنید که با این استاد شما قبلا یا در حال حاضر پایان نامه گرفته اند. از این دانشجویان قبلی می توانید استاد راهنما را بشناسید.

چگونه پایان نامه را

راه دیگر نحوه رفتار استاد راهنما در اوایل کار با شما است. اگر برای انتخاب موضوع هیچ کمکی نمی کند و هیچکدام را هم قبول نمی کند. اگر در انتخاب مقاله نمونه بسیار سخت گیرانه است ، خب عزیزان دیگه دنبال چی هستید؟ الان شما با یک استاد سخت گیر روبرو هستید که در هر یک از مراحل پایان نامه هم این سخت گیری را دو چندان خواهد کرد. ولی اگر استادی است که می گوید برو تحقیق کن و بعد بیا تا بشینیم نتیجه گیری کنیم و به زودی به نتیجه رسیدید یعنی این استاد سخت گیری نیست. این نکته بسیار مهم برای دانشجویانی است قصد ندارند خودشان پایان نامه را انجام دهند. نکته مهم دیگر برای دانشجویانی که خودشان نمی خواهند پایان نامه را انجام دهند این است که حتما باید فردی را انتخاب کنید که از صفر تا صد کار پایان نامه را خودش انجام دهد. حتما مقالات مربوط به انتخاب استاد راهنما را در سایت مطالعه کنید.

چطوری استاد راهنما انتخاب کنم؟ (همه چیز در مورد استاد راهنما)

حل تعارض و اختلاف بین دانشجویان با اساتید راهنما

چگونه پایان نامه را

۲-انتخاب یک فرد مناسب و متخصص برای انجام کل پایان نامه

در این مرحله شما باید تحقیق کنید که فردی متخصص، پایان نامه را از صفر تا صد انجام دهد. پایان نامه مثل یک داستان است که تمام فصل های آن به هم پیوسته هستند و اگر یک فصل هم به درستی انجام نگیرد بقیه فصل ها هم با مشکل و عدم پیوستگی روبرو می شود. مثل حکایت ضرب‌المثل «آشپز که دوتا شد، غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک است. پس اگر قصد دارید پایان نامه را به شخصی بسپارید، کسی باشد که از صفر تا صد پایان نامه را خودش انجام دهید .

چگونه پایان نامه را

۳-تحت هیج شرایطی یک فصل یا دو فصل را به شخص دیگر واگذار نکنید

در ادامه نکته قبلی که گفتم فقط یک فرد مناسب و متخصص برای انجام کل پایان نامه انتخاب کنید، مشکل رایج و اشتباه بزرگ بسیاری از دانشجویان این است که اغلب فصل ۱ و ۲ را خودشان می نویسند و یا یک نفر انجام می دهد و می خواهد فصل ۳ و۴ را کسی دیگر انجام دهد و بعد فصل ۵ را هم خودش دوباره یا یک نفر دیگر نتیجه گیری کند. از همین جا بهتون بگم اگر همچین کاری را انجام دادید پایان نامتون خراب شده و به دنبال تیکه های آن نباشید. هرگونه صرفه جویی در انجام پایان نامه منجر به خراب شدن پایان نامه شما می شود پس یا خودتان انجام دهید و یا کل پایان نامه را به شخصی مطمئن واگذار کنید. اگر خودتان خواستید پایان نامه را انجام دهید و فرصت ان را هم داشتید، مقالات مربوط به نحوه پروپوزال نویسی، فصل اول، دوم، سوم و چهارم و پنجم را حتما مطالعه کنید.

پروپوزال و فصل اول پایان‌نامه‌ها باید به چه صورتی نوشته شود؟

فصل دوم پایان نامه باید به چه صورتی نوشته شود؟

فصل سوم پایان‌نامه چگونه باید نوشته شود؟

نحوه نگارش و کیفیت فصل چهارم پایان‌نامه

فصل ۵ پایان‌نامه

پایان نامه

۴-هر فردی پایان نامه را انجام داده است ، نیاز است که شما باید پایان نامه را مطالعه کنید و سؤالات را از شخصی که انجام داده است بپرسید.

بعضی از دانشجویان فکر می کنند که اگر پایان نامه خودشان را به فردی بدهند، خودشان دیگه نباید هیچ کاری انجام دهند. این طرز فکر بسیار اشتباه است و شما را با مشکلات فرآوانی روبرو می کند. شما باید تمام فصول پایان نامه  را بخوانید و خودتان مشکلات نگارشی را انجام دهید و هرجا سؤال داشتید از آن فرد سؤال کنید. یادتان نرود شما قرار است این پایان نامه را اول برای استاد راهنما و سپس در جلسه دفاع باید آن را توضیح دهید.

پایان نامه

۵-نکات ضروری برای جلسه دفاع پایان نامه را واقعا جدی بگیرید

جلسه دفاع پایان نامه از کل انجام مراحل پایان نامه مهم تر است. فردی که خوب و براساس اصول  طراحی آموزشی دفاع کند، از فردی که خودش هم پایان نامه را از صفرتاصد انجام داده است ، موفق تر می شوید. یعنی با برگزاری خوب جلسه دفاع و ساخت پاورپوینت حرفه ای جلسه دفاع می شود یک پایان نامه ضعیف را تبدیل به یک پایان نامه قوی تبدیل نمود.

 

شما می توانید مقالات ما را در مورد نحوه برگزاری جلسه دفاع مطالعه کنید. اگر خودتان پایان نامه را انجام نداده اید با خرید کتاب آمادگی از صفر تا صد جلسه دفاع پایان نامه می توانید تمام مشکلات جلسه دفاع را حل کنید. برای خرید این کتاب می توانید با ما در تماس باشید. این کتاب تجربه سال های دانشجویان در جلسه دفاع اورده شده است. حالا دیگر بدون استرس پایان نامه خود را به فردی دیگر واگذار کنید ولی به شرطی که خودتان با پایان نامه جلو بیایید.

مقالات مشابه با این مقاله:

اشتباهات مکرر دانشجویان در مراحل پایان نامه

راه های اشتباه در پایان نامه

مشورت در انجام پروپوزال و پایان نامه

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 259 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.