رانیا هوم چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی یا مجلات داخلی - رانیا هوم

در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از افراد دارای مدرک تحصیلی هستند، داشتن رزومه و چاپ مقاله یک ضرورت برای متفاوت بودن افراد می باشد. چاپ مقاله در ژورنال‌های مختلف علمی می‌تواند نشان‌گر صلاحیت‌های نویسندگان آن باشد. این صلاحیت در بخش‌های مختلف دنیای حرفه‌ای مانند یافتن شغل، پیدا کردن سرمایه‌گذار برای پیشبرد پروژه و دریافت رأی مثبت اساتید و دانشگاه‌های داخلی و خارجی برای پذیرش در مقاطع بالاتر تحصیلی مفید خواهد بود.

مزایا و اهمیت چاپ مقاله 

  • دانشجویان مقطع دکتری برای دفاع از پایان نامه خود نیاز به پذیرش یک مقاله علمی‌-پژوهشی یا isi دارند.
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با داشتن مقالات علمی پژوهشی معتبر لیست وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی ، امکان ارتقا درجه پیدا می‌کنند.
  • داشتن مقالات علمی معتبر در استخدام متقاضیان برای هیأت علمی نقش مهمی دارد.
  • چاپ مقالات علمی پژوهشی معتبر، نگارنده را در دسته‌بندی نخبگان قرار می‌دهد و نخبگان از خدماتی مانند دریافت وام‌های دانش‌بنیان و معافیت و یا گرفتن پروژه تحقیقاتی برای سربازی و غیره بهره‌مند می‌شوند.
  • دانشگاه‌های خارجی برای پذیرش افراد به رزومه آن ها و مقالات معتبری که به چاپ رسانده‌اند دقت زیادی دارند و در کنار نمره زبان آیلتس یا تافل بالا بسیار مهم هستند.
  • برای پذیرش در مصاحبه دکتری و قبولی در این مقطع، مقالات علمی می‌توانند نظر هیأت داوران اساتید را نسبت به دانشجو مثبت کنند و برای او امتیازی مثبت در فرایند پذیرش محسوب شوند.
  • با وجود ارائه نتایج پژوهش‌های خود در نشریات معتبر و بین‌المللی، امکان جذب سرمایه‌گذار و استخدام در شرکت‌های بزرگ به وجود می‌آید.

مجلات داخلی (مجلات علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی) و کنفرانس های داخلی را که شامل کنفرانس های ملی و بین المللی است . البته اغلب کنفرانس هایی که نام بین المللی دارند و مقالات ایرانی را هم به فارسی چاپ می کنند زیاد در بحث خارجی و مهاجرت رزومه عالی محسوب نمی شوند ولی داشتن هر یک از این کنفرانس ها و مجلات داخلی هم در حقیقت رزومه ای برای دانشجو است ولی نه به اندازه چاپ مقاله ISI. اگر به دنبال مهاجرت هستید مقالات خود را به زبان انگلیسی چاپ کنید و از ژورنال هایی استفاده کنید که داخل سایت گوگل اسکولار نمایه شوند. اغلب کنفرانس های داخلی و مجلات فارسی داخل سایت سیویلیکا نمایه می شوند.

مقالات آی اس آی (ISI):

در سال ۱۹۶۰ میلادی، موسسه‌ای علمی برای نشر مقالات علمی از سوی فردی به نام یوجین گارفیلد راه‌اندازی شد که بعدها یعنی در سال ۱۹۹۲ از سوی موسسه علمی موسوم به موسسه تامسون خریداری شد.موسسه تامسون دست به امتیازدهی مقالاتی می‌زند که از سوی اساتید خبره در مجلات علمی معتبر بررسی و پذیرفته می‌شوند و در تلاش است تا نتایج علمی، معتبر و البته قابل‌استناد پژوهش‌های محققان مختلف را در پایگاه خود نشر دهد. در واقع، ISI پایگاهی جامع از مقالات علمی است که داده‌های مرتبط با مقالات استاندارد و مهم را که از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر تولید شده‌اند در خود به عنوان یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. مقالاتی که استانداردهای لازم را داشته باشند و در مجلاتی معتبر به چاپ رسیده باشند در پایگاه آی.اس‌.آی قرار می‌گیرند. این پایگاه، رتبه علمی مقالات را در اختیار عموم قرار می‌دهد و تعداد ارجاعاتی را که به آنها می‌شود هم اعلام می‌کند. برای دسترسی به مقالات در پایگاه ISI، پایگاه وب آو ساینس. آی.اس.آی (web of science ISI) وجود دارد. جهت دسترسی به مقالات ISI و دریافت آن ها از ژورنال های مختلف می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید. نام موضوع و عنوان را که در قسمت سرچ بزنید، مقالات را برای شما نمایش خواهد داد.

https://mjl.clarivate.com/search-results

سالانه هزاران مجله مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در صورت داشتن استانداردهای لازم بتوانند به ISI اضافه شوند. البته در این میان فقط عده اندکی شاید در حدود ۱۰ درصد موفق به گذر از دروازه این پایگاه می‌شوند.

مقالات اسکوپوس (Scopus):
مقالاتی که عنوان اسکوپوس را یدک می‌کشند، مقالاتی هستند که از سوی موسسه الزیویر به چاپ می‌رسند. این پایگاه بسیار متنوع است و رشته‌های علمی مختلفی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. در این سایت که کلیک نمودید بر روی گزینه Enter subject area بزنید تا با مشخص کردن رشته یا گرایش خود مجلات را برای شما نمایش می دهد.

مقالات جهان اسلام (ISC)

مقالات جهان اسلام هم دسته‌بندی نوعی از مقالات است که در مجموعه ISC منتشر می‌شوند. این مجموعه در ایران واقع شده و هدف آن، ارتقای دانش در سطح بین‌المللی برای دانشمندان و محققان مسلمان است. استانداردهای دقیقی برای پذیرش مقالات و مجلات در این پایگاه به کار گرفته می‌شود. ISC از سوی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز راه‌اندازی شده است. در این پایگاه، مجلات علمی کشورهای مسلمان به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

حدود ۸۰۰ مجله در ISC ثبت شده‌اند و محققان کشورهای اسلامی می‌توانند با نگارش مقالات برای مجلات حاضر در این پایگاه به ارتقای رتبه علمی و جایگاه تخصصی‌شان کمک کنند. بعد از ISI و اسکوپوس، ISC در رتبه سوم پایگاه‌هایی قرار می‌گیرد که مجلات علمی معتبر را رتبه‌بندی و معرفی می‌کنند.

لیست ژورنال های جهان اسلام (ISC) را در سایت های  زیر قرار دارد:

          https://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en

https://isc.gov.ir/en/tag/82/ISC+Master+Journals+list

https://isc.gov.ir/en

مقالات مشابه با این مقاله:

چاپ مقاله در مجله های علمی پژوهشی

ارسال مقاله برای چندین ژورنال

نحوه انتخاب مجله و ژورنال مناسب با مقاله

مراحل گام به گام چاپ مقاله در ژورنال های معتبر

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : مراحل چاپ مقاله تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها