رانیا هوم پایان نامه های اشتباه انجام ندهید! - رانیا هوم

اغلب دانشجويان دكترا و ارشد در مراحل پايان نامه به علت تقليد كوركورانه از دانشجويان ديگر دچار پايان نامه اشتباه مي شوند. روند كلي پايان نامه و فصول آن ها براي همه پايان نامه ها يكسان است .به طور مثال اغلب پايان نامه ها طبق فرمت اصلي دانشگاه ٥  فصل كلي دارند. فصل اول كه در حقيقت تكميل شده پروپوزال است و فصل دوم ،پيشينه پژوهش قيد مي شود. فصل سوم روش تحقيق انجام پايان نامه جهت دستيابي به هدف اصلي پايان نامه است. فصل چهارم تجزيه و تحليل نتايج با به كارگيري روش تحقيق است .در نهايت در فصل پنجم نتيجه گيري كلي و پيشنهادها آورده مي شود.ولي آيا همه پايان نامه ها روش يكساني دارند؟ آيا همه پايان نامه ها فصل دوم مشابهي دارند؟ آيا فصل اول ،اهداف و فرضيه ها و اهميت يكساني دارند؟ قطعا هيچ پايان نامه اي شبيه پايان نامه ديگري نيست. اغلب دانشجويان به علت عدم آشنايي ،برداشت خود را به دوست ديگري منتقل مي كند و گاهي روند اشتباهي در پايان نامه ايجاد مي شود. پايان نامه هاي اشتباهي كه به علت عدم روند اصولي توسط داوران  رد مي شود. قبل از اقدام در مورد نگارش پايان نامه ،تحقيق كنيد. هر موضوعي را نمي توان با روش هاي مشابهي حل كرد. حتي در انتخاب نوع تحقيق هاي يكسان نيز تفاوتي ديده مي شود. هيچ پايان نامه اي را با تقليد ادامه ندهيد. كپي كردن و تقليد از پايان نامه شما را در جلسه دفاع با مشكل روبرو مي كند.پايان نامه اي كه اشتباه جلو رفته است به هيچ وجه قابل دفاع و ماست مالي نيست. حل كردن مشكل پایان نامه های اشتباه نيازمند زمان و هزينه مجدد و چندين برابر است.

موضوعی که باید دقت کنید این است که برداشت افراد با یکدیگر متفاوت است و فرق دارد ، مثلا اگر من بگویم دمای اینجا ۲۶ درجه است ممکن است شما گرمایی باشید و بگویید دمایش بیشتر است و یا سرمایی باشید و بگویید دمایش کمتر است. شما یک برداشت میکنید و من یک برداشت! در پایان نامه هم دقیقا اینگونه است برای همین می گوییم از دوستانتان کمک نگیرید چون خیلی از افراد در انجام پایان نامه از دوستانشان کمک گرفتند و شبیه به پایان نامه او انتخاب کردند ولی بعد در وسط راه میبینند که کمک که نشده هیچ ، و خیلی در دردسر افتادند. خیلی وقت ها ممکن است طرف اصلا خودش پایان نامه را انجام نداده باشد ولی میاید به شما مشورت می دهد ، یا فردی جلسه دفاع خوبی را پشت سر گذاشته است به دلیل های مختلف و فکر می کند پایان نامه خوبی داشته است و به شما مشورت می دهد و شما روند او را میروید ولی یک پایان نامه اشتباهی را طی می کنید چون فرد دیگری برای او پایان نامه اش را انجام داده است و شما تصور دوستتان را اجرا می کنید و به موفقیت نمی رسید ، پس اعتماد نکنید و از نظر افراد غیر متخصص استفاده نکنید شما باید فقط از استاد راهنما و یک فرد متخصص که چندین پایان نامه انجام داده کمک بگیرید چون چندین بار خودش پایان نامه را انجام داده است حتی استادها هم خوب هستند چون پایان نامه زیر دستشان بوده ولی باز هم متخصص خیلی بهتر است چون خودش انجام داده است ولی استاد فقط ایراد میگیرد و پایان نامه را نگاه می کند.

 

 

بسیار اهمیت دارد که دانشجو  انجام پایان نامه خود را در رشته های مهندسی یا غیر مهندسی نگارش می کند . وی باید حداقل از ۱ سال پیش از دانش آموختگی به این کار روی بیاورد و اصول کار را به خوبی آموزش ببیند. دانشجویان کارشناسی ارشد باید حتی الامکان باید از ترم دوم یا سال سوم تحصیل خود شروع به انتخاب موضوع و سپس انتخاب استاد راهنمای متناسب با موضوع انتخابی خود  که دانش کافی درباره موضوع پیشنهادی دانشجو دارد، انتخاب گردد تا بتواند در ادامه راه پایان نامه کمک کننده دانشجو باشد و نقش مفیدی در اجرای مناسب پایان نامه و سپس مقاله ایفا کند. متاسفانه بعضا مشاهده می شود که در برخی دانشگاه های کشور، از دانشجوی ترم اول دوره کارشناسی ارشد خواسته می شود موضوع پایان نامه را آماده کند. در حالی که این دانشجو هنوز با اسم دروسی که قرار است تا پایان دوره ارشد آن ها را بگذراند، آشنایی ندارد و حتی ۱۰ صفحه درباره اصول  و روش انجام تحقیق، چیزی نمی داند و آموزش کافی ندیده است.  از دانشجویان دوره های دکترا، انتظار بالاتری برای نوشتن پایان نامه می رود. چرا که آنها حداقل ۱ پایان نامه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد نوشته اند و از آن به هرصورت  دفاع کرده اند. اما به هر حال‌ نوشتن پایان نامه دکترا چه در داخل و چه در خارج از کشور، ضوابط و معیارهای خاص خود را دارد و سخت گیری دانشگاه ها برای پایان نامه های دانشجویان دکترای خود به مراتب بیشتر از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. و اکثر دانشگاه های داخلی و خارجی امروزه خارج نمودن مقالات معتبر از پایان نامه را ملاک عمل خود قرار می دهند. با این حال، بررسی برخی از پایان نامه های ارشد و دکترا در یکی دو دهه اخیر نشان می دهد که متاسفانه با وجود توسعه ظرفیت علمی و تجربی مراکز آکادمیک ایران در تولید مقالات با سایتیشن (ارجاع) بالا در ایندکس های بین المللی (ISI)، همچنان پایان نامه هایی منتشر می شود که با اشکالات اساسی هستند و قابلیت استفاده برای دیگر دانشجویان داخلی یا خارجی را ندارند.

انتخاب موضوع پایان نامه یکی از مهم ترین مراحل انجام پایان نامه ارشد و دکتری می باشد که برای انتخاب موضوع پایان نامه می بایست مراحلی را انجام دهید. دوستان عزیز برای انجام هر کاری نیاز به یک سری اقدامات داریم و با نشستن و نگاه کردن شما نمی توانید موضوع برای پایان نامه خود مشخص کنید. بعضی از دانشجویان هم برای اینکه کار خود را راحت کنند به دنبال این هستند که استاد راهنما یا مشاور برای آن ها موضوع انتخاب کند. برای انتخاب موضوع شما باید ابتدا با استاد راهنما خود مشورت کنید، دقت کنید در مورد انتخاب موضوع با استاد راهنما و مشاور خود مشورت کنید. چرا باید با استاد راهنما مشورت کنم؟ چون بسیاری از اساتید ما فقط در حیطه های موضوعی که خودشان تسلط دارند، تمایل به همکاری دارند یا دانشجو قبلی آن ها موضوعی را تا جایی جلو رفته و آن ها از شما می خواهند ادامه آن موضوع را انجام و توسعه دهید. پس از مشورت اولیه با استاد راهنما شما باید گام های زیر را برای انتخاب موضوع پایان نامه انجام دهید.

مراحل انتخاب موضوع پایان نامه

۱-مشخص کردن موضوعات مورد علاقه خود و استاد راهنما

۲-خواندن مقالات فارسی و گرفتن مقالات فارسی داخلی که شامل مقالات کنفرانسی معتبر و مجلات علمی و پژوهشی می شود.

۳- خواندن حداقل چکیده مقالات فارسی

۴- مشخص کردن حیطه کار از طریق مقالات فارسی

۵- دریافت و خواندن مقالات انگلیسی و ترجمه آن ها ، در این مرحله لازم نیست تمام مقالات را بخوانید، ابتدا چکیده انگلیسی را باید ترجمه کنید و سپس اگر موضوع خوبی برای شما بود می توانید آن مقاله را به عنوان مقاله BASE انتخاب کنید و جلو بروید.

۶- داشتن حداقل یک الی دو مقاله انگلیسی BASE و چندین مقاله فارسی برای ادامه و شروع کار پایان نامه الزامی است.

۷- انتخاب موضوعات پایان نامه و مقاله BASE برای آن

۸- ارسال و گذاشتن جلسه با استاد راهنما در مورد انتخاب موضوع پایان نامه و ارائه مقاله های شبیه به آن

۹- مشخص کردن نوآوری موضوع پایان نامه نسبت به پژوهش ها و مقالات پیشین

۱۰-مرحله بعدی این است که شما مشخص کنید این موضوع پایان نامه را با چه روش و با چه نرم افزاری می خواهید انجام دهید.

۱۱-در انتخاب روش تحقیق پایان نامه و انتخاب نرم افزار برای تجزیه و تحلیل دقت زیادی کنید چون همه روش ها و همه نرم افزارها برای هر موضوعی کاربرد ندارد.

۱۲-حداقل یک مقاله خوب می بایست با این روش انجام شده باشد و آن را با کمک استاد راهنما مشخص کنید.

۱۳-اگر استاد راهنما شما باهاتون همکاری نمی کنه می بایست از فردی متخصص برای انتخاب موضوع و همچنین انتخاب روش تحقیق استفاده کنید. بعضی از دوستان منتظر استاد می مانند و باید بهتون بگم فقط وقتتان تلف می شود اگر منتظر نظرات استاد هستید.

دوستان تمام مراحل گفته شده برای انتخاب موضوع پایان نامه حاصل تجارب نگارش و تدریس روش های تحقیق برای پایان نامه های ارشد و دکتری در ایران می باشدو شما نمی توانید با قوانین اروپا، کانادا و آمریکا برای انجام پایان نامه در ایران استفاده کنید وموفق شوید. تمام نکات گفته شده بومی سازی مسائل پایان نامه برای ایران و ارتباط با اساتید دانشگاه های مختلف ایران است. پايان نامه نيز مانند بسياري از بخش هاي زندگي ما نياز به مشاوره دارد. اشتباه رفتن در اين راه به جز هدر رفتن زمان و هزينه ،سودي را عايد دانشجويان نخواهد كرد. همانطور كه صفر تا صد پایان نامه خوب مي تواند منجر به رشد و ادامه تحصيل در دكترا و رزومه گردد از سوي ديگر اشتباه و عدم مطالب طبق قوانين علمي هيچ امتيازي را براي شما ايجاد نخواهد كرد. فصل هاي پايان نامه هر يك بايد داراي اصول نگارشي مختص به خود باشد. در مقالات ديگر نحوه نگارش كلي پايان نامه از پروپوزال و تأييد آن، فصل اول، فصل دوم، فصل سوم،فصل چهارم و در نهايت فصل پنجم توضيح داده شده است كه مي توانيد مطالعه كنيد تا ديد خوبي نسبت به هر يك از فصل ها داشته باشيد.

 

بنده مهرداد حمصیان هستم (مهندس عمران گرایش مدیریت ساخت) به شما کمک می کنم که در انجام پایان نامه از انتخاب عنوان کاربردی که نوآوری داشته باشه تا مراحل انجام روش تحقیق که با چه نرم افزاری انجام بشود و مشاوره در نگارش و نحوه نوشتن فصل ها و نحوه ویراستاری فصل ها و همچنین جلسه دفاع پایان نامتون در خدمتتون هستم. شما ممکن است یک پایان نامه را در سطح متوسط نوشته باشید ولی در جلسه دفاع آن را به گونه ای ارائه دهید که تبدیل بشود به یک پایان نامه قوی و کاربردی و خوب! شما باید به خوبی جلسه را دفاع را برگزار نمایید و استرس را از خودتان دور کنید و یک پاور قوی داشته باشید و آن را به بهترین نحو ارائه بدهید. پایان نامه خیلی به درد شما میخورد و بعدا برای شما رزومه می شود و میتوانید از آن مقاله استخراج کنید ، در مقطع دکترا این پایان نامه به شما کمک می کند که در یک دانشگاه خوب ادامه تحصیل بدهید. در نهایت من می توانم به شما کمک بکنم در بحث های مشاوره و انجام صفر تا صد پایان نامه، مقاله نویسی ، انجام روش تحقیق ، انتخاب عنوان و موضوع پایان نامه ، انجام و طراحی جلسه دفاع و به شما مشاوره بدهم و به شما کمک بکنم تا راحت به هدف هایی که دارید برسید. صفر تا صد پایان نامه خوب در هر رشته‌ای عموماً دارای ۵ فصل کلی است. فصل اول با عنوان کلیات تحقیق یا پژوهش نام‌برده می‌شود که عنوان فصل اغلب بر اساس فرمت هر دانشگاهی انتخاب می‌شود ولی کلیات مباحث در کلیه دانشگاه‌ها یکسان است. به‌طور مثال در فصل اول که در حقیقت همان کامل شده پروپوزال است مباحث زیر می‌بایست پوشش داده شود:

مقدمه یا بیان مسئله

اين فصل شامل بيان مسئله یا مقدمه که در ابتدای هر فصلی آورده می‌شود و کلیاتی از مباحث مطرح‌شده در آن فصل را مشخص می‌کند که هر خواننده با خواندن این بخش متوجه بشود که قرار است در این فصل به چه مطالبی پرداخته شود.(دوستان عزیز دقت کنید که تمام جملات و مطالب این بخش باید دارای رفرنس باشند که شما این مطلب را از کجا آوردید، شما نمی‌توانید از خودتان صحبتی بدون رفرنس انجام دهید در مقدمه فصل اول و همچنین در فصل دوم و سوم نیز به همین صورت می‌باشد ولی در فصل ۴و۵ چون مربوط به کار تحقیقاتی شماست شما باید تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری خودتان را بیاورید و بحث نمایید.

ضرورت انجام تحقيق

ضرورت انجام تحقيق یعنی چه ضرورتی داشته که شما به بررسی این موضوع پایان‌نامه پرداختید. در حقیقت چه مشکل یا شکافی بوده که شما این عنوان پژوهش را انتخاب کردید؟

صفر تا صد پایان نامه

اهداف پایان‌نامه

اهداف شما از این پایان‌نامه چیست؟ چه هدف اصلی و اهداف فرعی را دنبال می‌کنید؟ در یک‌کلام می‌خواهید به چه چیزی برسید در آخر این پایان‌نامه؟ به‌طور مثال هدف من از این‌که ادامه تحصیل بدهم چیست؟ آیا افزایش اطلاعات بوده ؟ آیا برای پیدا کردن شغل دلخواهت اومدی؟ آیا اومدی وقتت را تلف کنی چند سال و بگی فوقش لیسانس داری؟ اهداف بايد صريح، روشن، بدون ابهام و واقع‌بینانه باشد و به‌صورت منطقي بيان شود. اهداف بايد با عنوان، بيان مسئله، فرضيه و سؤالات پژوهش هماهنگ باشد.

فرضیه‌های پژوهش شما چیست؟

فرضيه و سؤالات به‌صورت يك جمله خبري و حتی‌المقدور جهت‌دار نوشته شود و حاوي يك پيشگويي باشد و زيربناي علمي داشته باشد. یعنی شما با توجه به مقالاتی که مطالعه کردی یک سری فرضیاتی در این قسمت در نظر می‌گیری که این فرضیات در پایان فصل پنجم باید تأیید یا رد شوند. تمام فرضیات باید بر اساس پژوهش‌های قبلی که زيربناي علمي دارد مشخص گردند و نباید فرضیه‌ای مطرح شود که نتوانید در فصل آخر پایان‌نامه آن را با دلیل علمی رد یا قبول نمایید.

 تعريف متغیرهای پژوهش

صفر تا صد پایان نامه دارای یک سری عوامل، فاکتورها و متغیرهایی اصلی و تخصصی است که جهت درک راحت خوانندگانی می‌بایست آن‌ها را در فصل اول تعریف کنیم. مثلاً موضوع من در مورد مدیریت ایمنی است باید مشخص کنم اول که اصلاً ایمنی یعنی چی؟

صفر تا صد پایان نامه

فصل دوم پایان‌نامه به‌مرور ادبیات و پیشینه تحقیق می‌پردازد، یعنی در این فصل شما ابتدا با توجه به‌عنوان پایان‌نامه باید مقالات فارسی و انگلیسی را تهیه کنید و سپس تمام مقالات فارسی را خوانده و مقالات خارجی را ترجمه کرده و سپس از جمع‌بندی آن‌ها شروع به نوشتن مقدمه و تیترهای فصل دوم نموده و می‌بایست دقت کنید تمام مطالب و خطوط این فصل باید رفرنس داده شود و تمام جداول و نمودارهایی که آورده می‌شود باید با رفرنس باشد و هیچ مطلب بدون رفرنس معتبر برای اساتید موردقبول نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند باید در این فصل مطالب گذشته را کپی کنند درحالی‌که این‌طور نیست شما باید خلاصه‌ای از مطالبی که از مقالات داخلی و خارجی مطالعه کردید را بیاورید و رفرنس بیاورید و این به معنی آوردن متن کامل پژوهش‌های گذشته نیست و این اشتباهی است که دانشجوها را در ادامه کار دچار مشکل می‌کند.

صفر تا صد پایان نامه

تازگی بعضی از دانشگاه‌ها دارای نرم‌افزارهای اصالت‌سنجی هستند که تشخیص می‌دهد آیا مطالب از پایان‌نامه دیگری کپی نشده باشد. نوشتن فصل دوم برخلاف انتظارات دانشجویان اصلاً کار آسانی نیست و باید بین مطالب آورده شده نیز پیوستگی داشته باشد. شما نمی‌توانی در فصل اول در مورد یک مطلبی بنویسی و در فصل دوم در مورد مطلب دیگر و در فصل ۳ و ۴ و ۵ مطالب دیگری بیان گردد. یک پایان‌نامه در حقیقت مثل یک داستان است که تمام مطالب آن از فصل ۱تا فصل ۵ باید با یکدیگر پیوسته و یک راستا باشند.  دوستان دانشجو باید این را بدانند که در صورت کپی کردن مطالب، اساتید و داوران به‌راحتی با حتی یک نگاه می‌توانند این را تشخیص دهند و بنابراین به دنبال انجام این کار تحت هیچ شرایطی نباشید چون اگر دید استاد راهنما و داوران به شما تغییر کرد به‌راحتی نمی‌توانید در ادامه روی آن‌ها تأثیر داشته باشید و علاوه بر این‌که می‌توانند پایان‌نامه شما را ریجکت کنند دیگر دید منفی نسبت به این کار در ادامه کاری بسیار سخت‌تر از نوشتن دوباره یک پایان‌نامه خواهد بود بنابراین حتی برای یک‌بار هم این کار را امتحان نکنید.

صفر تا صد پایان نامه

فصل سوم روش تحقیق پژوهش را به‌طور کامل توضیح می‌دهد و این به معنی درس دادن نرم‌افزار و ابزار پژوهش شما  نیست. روش تحقیق یعنی با چه ابزاری می‌خواهید پژوهش خود را جمع‌بندی و تجزیه‌وتحلیل کنید. هر تحقیق و پژوهش علمی باید دارای روش مخصوص به خود باشد که انتخاب روش باید با توجه به موضوع پایان‌نامه و مقاله مشخص گردد، نمی‌توان هر روش و ابزاری را برای پژوهش خود انتخاب کنید و اول باید بدانید کاربرد آن روش چیست و آیا به شما جهت رسیدن به مقصد نهایی کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ این پرسش شمارا جهت انتخاب روش مناسب کمک خواهد نمود. نمی‌توان اگر بحث شما آزمایشی است از روش‌های آماری استفاده کنید و یا نمی‌توان اگر رتبه‌بندی بر معیارها بر اساس معیارها را به‌صورت چندگانه می‌خواهید از روش آماری استفاده کنید چون روش آماری نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. در انتخاب مناسب روش تحقیق خود دقت زیادی کنید و انتخاب اشتباه روش تحقیق می‌تواند پژوهش و پایان‌نامه شمارا به‌طورکلی رد کند و تمام زحمات شما را بیهوده کند. انتخاب روش تحقیق شما در رشته‌های مدیریت اغلب آزمایشگاهی نیست و به یک صورتی آماری است یا ربطی به آمار پیدا می‌کند. روش‌های تحقیقاتی مختلفی برای انجام پایان‌نامه‌ها وجود دارد  و انتخاب روش تحقیق برای هر عنوانی متفاوت است. رفرنس دهی در این فصل مهم است ولی نه به میزان رفرنس دهی در فصل دوم ، چون اغلب مطالب فصل سوم از کتاب‌های مرجع انتخاب‌شده است.

در فصل چهارم پایان‌نامه باید به تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش خود بپردازیم. در این فصل برعکس فصل‌های دیگر که نیاز به رفرنس می‌خواست اصلاً نباید رفرنس داشته باشید و دلیل آن این است که فصل چهارم پایان‌نامه به تجزیه‌وتحلیل داده‌های پایان‌نامه شماست و ربطی به پایان‌نامه‌های دیگر ندارد. فصل چهارم با توجه به اینکه از پژوهش‌های پیشین در کنار جمع‌آوری اطلاعات شما می‌باشد ولی همه مطالب باید با تجزیه‌وتحلیل خاص پژوهش شما باشد و نباید هیچ مطلبی از پایان‌نامه‌های دیگر و یا نتایج آن‌ها کپی شود ولی شما می‌توانید در صورت نیاز در ادامه نتایج پژوهش‌های پیشین استفاده نموده و آن‌ها را در پژوهش خود توسعه دهید. فصل چهارم پایان‌نامه در ادامه فصل سوم که مربوط به روش تحقیق بود استفاده نموده و با استفاده از نرم‌افزار مناسب آن روشی که در فصل سوم یادشده است را در فصل چهارم اجرایی می‌کند. در فصل چهارم با استفاده از نرم‌افزارها و روش‌های مناسب یادشده در فصل سوم به تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده پرداخته می‌شود. یعنی باید پس از جمع‌آوری اطلاعات در این فصل آن داده‌ها را به نرم‌افزار منتقل نموده و سپس خروجی به‌دست‌آمده را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، استخراج داده‌های روش‌های آزمایشگاهی و یا استخراج و ثبت داده‌های کمی و کیفی از پروژه‌های اجرایی انجام می‌شود و سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را در فصل ۴ تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. در راه پایان‌نامه باید از مشورت کارشناسان اجرایی جهت استفاده از تجربه عملی آن‌ها در کار و ازنظر اساتید خود و همچنین ازنظر دوستان حرفه‌ای خود جهت تکمیل کار خود استفاده کنید تا بتوانید متوجه شوید شکاف و سؤالات حل‌نشده افراد در کجاست و شما چگونه می‌توانید این مشکلات را حل نمایید یا ارتقاء دهید. همیشه پایان‌نامه را به‌صورت یک داستان و یک کتاب تهیه کنید و پیوستگی آن در ابتدا تا انتها رعایت نمایید.از فصل اول، تا فصل پنجم پایان‌نامه باید در یک راستا و یک‌جهت باشند تا بتوانیم به اهداف پایان‌نامه‌ای که در پروپوزال و فصل اول مطرح کردید، برسیم.

صفر تا صد پایان نامه

درنهایت فصل پنج‌ در ادامه‌ی تجزیه‌وتحلیل در فصل ۴ به پیشنهاد‌های و نتیجه‌گیری از کل پژوهش حاضر می‌پردازد. درنهایت فصل پنجم، آخرین فصل پایان‌نامه است که با نام نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌های می‌باشد. همه اساتید راهنما و داوران شما در صفر تا صد پایان نامه به دنبال این هستند که ببینند شما به چه نتایجی دست پیدا کردید و در حقیقت هدف اصلی هر پژوهشی این است که بتوانیم با بررسی پژوهش‌های خود و با استفاده از ابزارهای مناسب به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم. این نتایج تمام زحمات شما در فصول قبل را نشان می‌دهد. علاوه بر این‌که شما نتایج کلی پژوهش خود را بیان می‌کنید و فرضیه‌هایی که در فصل اول و پروپوزال آوردید را در این فصل باید تائید را رد نمایید.

صفر تا صد پایان نامه

در یک بخش از این فصل می‌توانید به بررسی نتایج خود با پژوهش‌های پیشین بپردازید. پژوهش شما می‌تواند در راستای پژوهش‌های دیگر به نتایج ارزشمندی برسد که پژوهش‌های دیگری که در این حوزه انجام‌شده است را توسعه دهد و مرزهای جدیدی را برای آن موضوع ایجاد کند و حتی در مواردی می‌تواند خلاف نظرات پژوهش‌های دیگر باشد که دلیل این اختلاف باید کامل مشخص گردد که چه شرایطی در این پروژه یا موضوع حاکم بوده است که موجب تناقض با پژوهش‌های پیشین یا پژوهشی دیگر گردد. فقط در بخشی که شما مقایسه می‌خواهید انجام دهید با پژوهش‌های دیگر نیاز به رفرنس دهی دارید ولی برای یافته‌ها و نتایجی که خودتان کسب کردید اصلاً نیازی به رفرنس دهی نمی‌باشد. این فصل کاملاً متعلق به نتایج کلی پژوهشگر است بنابراین می‌توانیم در فصل پنجم پایان‌نامه در مورد یافته‌های پژوهش و اطلاعات کسب‌شده بحث و اظهارنظر کند و همین‌طور فرضیات پژوهش را با دلایل منطقی و علمی، تائید یا رد کند. اهمیت بالای این فصل به این خاطر است که در آن روشن می‌شود مهم­ترین یافته‌ها و دستاوردهای پایان‌نامه شما چه بوده است.

مقالات مشابه با این مقاله:

نداشتن هدف در انجام پایان نامه

اشتباهات دانشجویان در انجام مراحل پایان نامه

روندهای اشتباه در پایان نامه

اهمال کاری و کپی کردن در پایان نامه ممنوع!

اشتباهات مکرر دانشجویان در مراحل پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 378 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.