رانیا هوم همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمووود / ترموود چیست - رانیا هوم

در این مقاله ابتدا به این می پردازیم که ، ترموود یا چوب ترمو چیست؟ چگونه تولید می شود. نحوه ی تولید آن به جه صورت است. مقاومت آن در برابر عوامل جوی را بررسی می کنیم. کاربردهای ترمووود را در دکوراسیون داخلی مورد بررسی قرار دادیم. همچنین نحوه ی محاسبه قیمت های ترموود را گردآوری کردیم. نمونه اصلی فنلاندی این چوب را با ترموود ایرانی مقایسه کردیم.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

۱-ترمووود چیست؟

طبق تعریف سایت راهنمای بین المللی چوب ترمو ، ترمووود ، که به آن چوب گرم شده نیز گفته می شود ، ماده ای زیبا و پایدار از الوار است که با استفاده از عملیات حرارتی بدون مواد شیمیایی تولید می شود.  افراد همیشه به دنبال راه کارهایی بودند که مقاومت چوب را در مقابل بسیاری از عوامل جوی در محیطهای بیرونی افزایش دهند و در این راستای افزایش مقاومت چوب،  تحقیقات بسیار گسترده در کشور های مختلف در این زمینه آغاز شد. بلاخره کشور فنلاند توانست با استفاده از روش‌های مهندسی و فراوری مناسب پس از سال ها تحقیقات و آزمایش، عمر و دوام چوب‌ها را افزایش دهد . نتایج این تحقیقات و آزمایش های کشور فنلاند در نهایت منجر به تولید چوب ترمو شد.

ترمووود چگونه تولید می شود؟

ترمووود با عملیات حرارتی چوب نرم اسکاندیناوی تا دمای ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه در کوره های مخصوص محفظه تا ۹۶ ساعت ایجاد می شود. بخار به عنوان گاز محافظ استفاده می شود و به جلوگیری از شکافتن چوب و آسیب رسیدن آن در طول درمان کمک می کند.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

مشخصات و کیفیت ترموود

این روند باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در داخل الوار می شود ، بنابراین برخی از خصوصیات و کیفیت آن را تغییر می دهد. برخی از ویژگی ها و خصوصیاتی که ترمووود را به گونه ای محبوب تبدیل می کند ، شامل موارد زیر است:

سازگار با محیط زیست است

 چوب نرم مورد استفاده برای تولید ترمووود از جنگلهای کاملاً مدیریت شده و دارای گواهینامه PEFC سرچشمه می گیرد و از آنجا که هیچ ماده شیمیایی یا مواد خارجی در طول تولید آن دخیل نیست ، ترمووود ماده ای سازگار با محیط زیست است که فقط با استفاده از روش های طبیعی تولید می شود.

در برابر پوسیدگی و قارچ ها مقاوم است

به دلیل فرایند گرم شدن ، چوب حاوی مواد مغذی مناسب برای رشد و نمو پوسیدگی و قارچ ها نیست. یعنی این چوب به گونه ای تولید می شود که مواد مغذی برای پوسیدگی و قارچ ها ندارد.

افزایش طول عمر

– وقتی چوب با حرارت تولید می شود ، طول عمر آن طولانی تر می شود. این بستگی به حرارت دقیق چوبی دارد که تا چه مدت انتظار می رود که زنده بماند ، اما به طور کلی هرچه درجه حرارت بالاتر باشد ، طول عمر بیشتر خواهد بود. گرمای شدیدی که چوب در طول تولید در معرض آن قرار می گیرد منجر می شود عمق هسته چوب خشک شود و باعث می شود تمام رطوبت و رزین از الوار پاک شود. بنابراین ترمووود به اندازه چوب های تصفیه نشده به شدت در برابر تغییرات رطوبت واکنش نشان نمی دهد. چوب ترمو به دلیل این فرآوری انجام شده، خطر تورم ، ترک خوردگی و جمع شدگی این چوب ها کاهش داده شده است. ، اجازه می دهد شکل خود را به مراتب بهتر حفظ کند. چوب حتی در دمای بالا شیره یا رزین ترشح نمی کند.

عایق بندی خوب

– چوبی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته است بسیار متخلخل تر از چوب تصفیه نشده است و به طور چشمگیری خاصیت عایق بندی آن بهبود می یابد.

قابل بازیافت است

 یکی دیگر از مزایای ترموود برای محیط زیست این است که این چوب قابل بازیافت است .  برخلاف چوب آغشته به فشار ، ترمووود را می توان به عنوان چوب تصفیه نشده دور ریخته یا بازیافت کرد .

قابل استفاده در داخل و خارج ساختمان جهت هماهنگی

چوب ترمو را می توان هم در بیرون و هم در داخل ساختمان استفاده کرد تا اجازه دهد اصول طراحی به صورت منسجم در کل ساختمان رعایت شود و یک سیستم هماهنگ در کل ساختمان ایجاد شود. اصلاح حرارتی چوب علاوه بر ظاهر جذاب ، خطر انتشار مضر مانند فرمالدئیدها را از بین می برد. این باعث می شود که چوب خالص ، ایمن و بهداشتی باشد و برای استفاده در محیط داخلی حتی برای کسانی که مستعد واکنش های مربوط به چوب هستند ، بهداشتی باشد.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

ویژگی های جالب ترمو

ظاهر ترمو با لحنی غنی ، رایحه و گره های پروانه ای صوتی گرم است. سطح صاف و ابریشمی ترمو برای لمس دلپذیر است و خواص ضد باکتریایی آن این ماده را به عنوان یک ماده دلپذیر برای استفاده همه کاره تبدیل کرده است. خصوصیات برجسته این چوب همان چیزی است که ما آن را لوکس طبیعی می نامیم.

مزایای اصلی ترموود

۱۰۰٪ فرآوری طبیعی و بدون افزودنی شیمیایی ، قابل تجزیه زیست محیطی و قابل بازیافت است.

صدور گواهینامه شخص ثالث تحت FSC® ، زنجیره PEFC ™ یا حضانت یا هر دو قابلیت ردیابی کامل مواد اولیه نشان می دهد که از جنگل های پایدار استفاده شده است.

به علت عملیات حرارتی ویژه، عملکرد عالی در فضای باز ، داخل منزل و یا در شرایط مختلف آب و هوایی دارد.

 دارای ثبات ابعاد بالا ، دوام و مقاومت در برابر پوسیدگی و دارای یکنواختی رنگ است.

بدون نشت رزین است ، به راحتی قابل رنگ آمیزی است .

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود
موارد استفاده  و کاربرد ترمووود

اصلاح حرارتی چوب، خصوصیات چوب را بهبود می بخشد ، در نتیجه دامنه کاربردهایی را که می توان از چوب استفاده کرد گسترش می دهد. طیف گسترده ای از کیفیت های سودمند آن باعث می شود که این ماده برای اهداف بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. ترموود برای نمای ساختمان در حال استفاده است و در داخل هم که اصلا مشکلی ندارد. ترمووود در دکوراسیون داخلی مانند کفپوش،دیوارها و غیره و نمای ساختمان، فضای باز ویلا و پارک ها قابل استفاده است.

کابردهای بیرونی ترموود

مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و پوسیدگی ، آن را به ماده ای عالی برای پروژه های بیرون ساختمان تبدیل کرده است. برخی از محبوب ترین کاربردهای خارجی آن شامل موارد زیر است:

برای استفاده در روکش های خارجی

مناسب برای عرشه زدن

استفاده در تیغه های روشنایی یا دودکش

برای نما ساختمان

  استفاده در پشت بام سبز و روف گاردن و ساخت آلاچیق در حیاط و بام

پله و نرده های ساختمان

استخر و سونا

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

کازبردهای داخلی ترموود

ظاهر جذاب و از بین بردن رزین به این معنی است که چوب برای پروژه های داخلی نیز ایده آل است ، از جمله:

روکش داخلی

سونا

مبلمان

کفپوش و دیوارپوش

قرنیز

درب و پنجره

در دکوراسیون آشپزخانه

پذیرایی و اطاق خواب

همچنین برای زیبایی دکوراسیون داخلی با سلیقه مهندس معمار قابل استفاده است.

روکش ترمووود

رنگ ترمووود تحت تأثیر دمایی که چوب در معرض آن قرار دارد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض گرما است. به دلیل تراکم های مختلف چوب نرم ، واریانس کمی در رنگ وجود خواهد داشت ، اما به طور کلی ، هرچه چوب در معرض  دمای بیشتری قرار بگیرد ، ترمووود تیره تر می شود.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

نحوه ی نگهداری ترمووود

از آنجا که انتظار می رود ترموود عمر طولانی داشته باشد ، لزوماً نیازی به درمان سطحی ندارد. بعضی از افراد برای غنی سازی رنگ آن ، چوب ، را رنگ می کنند. اما اگر بدون رنگ باقی بماند ، چوب به طور طبیعی به رنگ خاکستری نقره ای تغییر می کند (شبیه چوب درخت سرو یا کاج می شود).

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

قیمت ترمووود

ترموود متریالی گران قیمت نسبت به سایر متریال ها می باشد. اما این را بدانید ، برای زیبایی و متفاوت بودن باید متفاوت از بقیه باشید“هرکه را طاووس خواهد جور هندوستان کشد”. بعضی متریال ها مانند چوب با دیگر متریال ها قابل جایگزین کردن نیستند. با این گران قیمت بودن ترمو نسبت به دیگر متریال ها، ترمووود معمولاً ارزان تر از اکثر چوب های سخت است  و این ماده را برای اکثر صاحبان خانه و سازندگان بسیار ارزان قیمت و محبوب تر کرده است. فرآیند تولید شامل هیچ ماده شیمیایی نیست ، بنابراین تولید آن هزینه کمتری دارد. همچنین قیمت ترموود نسبت به نوع چوب بکار رفته متغیر است.  اگر بخواهیم چوب های بکار رفته برای تولید ترموود را معرفی نماییم می توان به نوئل ، کاج  ، صنوبر ، توس ، زبان گنجشک ، کاج رادیانا  ، توسکا  ، لاریکس  و راش  اشاره نمود.

فاکتورهای مؤثر بر قیمت چوب ترموود

سؤالی که بسیاری از افراد همیشه می پرسند، این است که، مگر چوب ترمو یکسان نیست پس چرا قیمت آن ها متفاوت است. چوب ترمو اصلا یکسان نیست، کیفیت مواد خام و نوع درختانی که برای استفاده از آن ها استفاده می شود،به طور مثال از ایران که اغلب از کشور روسیه تأمین می شود . همچنین نوع تکنولوژی و ماشین آلات استفاده شده و میزان گرمایی که به چوب داده می شود در کشور فنلاند که بالاترین کیفیت را دارد با کشوری مانند ایران بسیار متفاوت است. نوع چوب و طرح چوب ترموو شده در کشورهای سازنده متفاوت است. اگر وارد سایت علی بابا شوید ملاحظه می کنید که، رنگ چوب ترموو شده نیز در قیمت ها مؤثر است. بسیاری از رنگ چوب ها تیره و سیاه هستند و بعضی روشن تر هستند. متر محیط و نوع اجرا هم بر روی قیمت مؤثر هستند. نوع فرآیند حرارت دهی چوب ترموود نیز می تواند در قیمت چوبها دخیل باشد . پرداخت چوب با استفاده از تجهیزات و ابزارهای متعددی انجام می پذیرد و نوع پرداخت چوب به شیوه های متفاوتی اجرا می شود که در قیمت چوب ها تعیین گذار است . مواد اولیه که در ساخت چوب ترموود بکار می رود در قیمت چوب های ترموود تولید شده تاثیر گذار هستند . میزان ضخامت چوب ها نیز از جمله فاکتورهای مؤثر بر قیمت چوب ترموود هستند. چوب ترموود توسط کشورهای متفاوت تولید می شود که در ادامه تعدادی از این کشورهای تولید کننده را آوردیم. در کشور ما بیشتر از نوع چوب ایرانی و ترک استفاده می کنند . اما این را فراموش نکنید که نوع فنلاندی بالاترین کیفیت و قیمت را دارد . همچنین این مزایایی که گفتیم مربوط به چوب ترمو، کشور فنلاند و با کیفیت ترین چوب های ترمو می باشد. ترمو ایرانی قطعا با مشکلاتی روبرو است که به شما توصیه می شود در بیرون ساختمان که تحت عوامل جوی است، استفاده نکنید.

معایب ترمووود

با توجه به آنکه هیچ متریالی یا وسیله ای بدون ایراد نمی باشد، در این مقاله تلاش می کنیم به صورت صادقانه مزایا و معایب ترموود را نیز بیان کنیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.سعی ما این است که شما بعد از خواندن این مقاله بتوانید به درستی و واقع گرایانه تر تصمیم بگیرید. در ادامه تعدادی از  معایب ترمووود به طور خلاصه عنوان شده است:

قیمت نسبتا زیاد

بزرگترین ایرادی که می توان به ترمووود گرفت، گران بودن آن نسبت به سایر متریال ها است.

عدم امکان استفاده در اجسام منحنی شکل

با چوب ترمو نمی توان اجسام منحنی شکل رسم کرد و قطعا خیلی از مراحل پروژه ها را با این محصول نمی توان تکمیل کرد. ساختمان های گرد، استادیوم ها و سازه های دوار به سختی با ترموود قابل پیاده سازی هستند.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

لیست قیمت انواع چوب ترمو

چوب ترمو فنلاندی اصل با توجه به قیمت دلار در حال نوسان است. اگر به دنبال قیمت اصلی چوب ترموود اصلی هستید می توانید قیمت آن را در نمایندگی های سایت های اصلی خارجی ببینید، که قیمت را به دلار به شما می دهد و شما می توانید قیمت اصلی چوب را در قیمت اصلی دلار ضرب کنید، تا بتوانید لیست قیمت انواع ترمووود را محاسبه کنید. قیمت ترموود بر حسب مترمربع محاسبه می شود. قیمت انواع  چوب ترمو در کشورهای مختلف مانند جمهوری چک و چین در سایت علی بابا به قیمت دلار آورده شده است. چوب ترمو کشور چین از انواع مختلفی تشکیل شده است که یک نمونه آن طبق قیمت دلار فروردین سال ۱۴۰۰، تقریبا از  مترمربعی ۵۰۰ هزارتومان در سایت علی بابا قیمت شده است. این نوع چوب از محصولات پرفروش برای کف سازی از  نوع ACC و از کارخانه  ژجیانگ است. اگر به دنبال قیمت چوب ترمو در آمریکای شمالی و اروپا هستید، قیمت طبق دلار در سال ۱۴۰۰، با دلار ۲۵ هزارتومانی، مترمربعی ۱میلیون به بالا می باشد. در عکس پایین می توانید این نمونه چوب را مشاهده کنید.

چوب ترمو در اغلب کشورها از جمله در سراسر اروپا و آمریکای شمالی،چین و جمهوری چک،  تولید می شود. در ایران نیز چوب ترمو تولید می شود. ترمووود از نظر حرارتی کاج یا صنوبر اصلاح شده است ، که مزیت آن اسن است که، دوام و پایداری بیشتری نسبت به دیگر چوب ها دارد.  این چوب بادوام اما جذاب می تواند برای طیف وسیعی از پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد ، اما بیشتر مورد استفاده  آن در ساخت سونا ، روکش ، و دیوارها است. این چوب را می توان به خوبی کار کرد ، از جمله به صورت دستی یا با ماشین ، چسب می خورد و میخ و پیچ می شود.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

ترموود لوناوود

لوناوود یک نمونه از برندهای چوب ترمو در جهان است. این شرکت مطرح فنلاندی در زمینه ساخت و فراوری چوب فعالیت می کند.  ترمووود از نظر ابعادی پایدار است ، در برابر پوسیدگی و فاقد رزین مقاوم است. می تواند در داخل یا خارج از منزل، در هر آب و هوایی استفاده شود. یکی از نمایندگی های لوناوود در ایران شرکت رهاوود است.

شرکت ما می تواند بهترین طراحی ها و بهترین چوب های ترمو را برای شما تهیه، طراحی و اجرا کند. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره مهندس حمصیان، ۰۹۱۳۳۸۶۲۷۷۶ تماس حاصل نمایید. انجمن بین المللی ترموود در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد. امروزه شانزده عضو از هشت کشور عضو هستند. استفاده از ترمووود به طور مداوم در حال افزایش است.ترموودیک علامت تجاری ثبت شده متعلق به انجمن بین المللی ترمموود است. علامت تجاری ترمووود، نشانه محصولات چوبی است که از طریق فرآیند توسعه یافته در فنلاند تولید می شود.  طبق سایت بین المللی ترمووود، گفته شده است که  محصولات ترموود  به خوبی برای برنامه های کاربردی شامل شرایط جوی سخت مناسب هستند.  ترموود با دوام و پایدار است و یکی از مهم ترین  انتخاب ها برای چوب طبیعی طبق خواسته های معماری مدرن است. چشم انداز زیبا ، ثبات ابعادی و مواد غیر رزین ، این محصولات را برای دکوراسیون داخلی نیز مطلوب می کرده است.

چوب ترمووود ایرانی

قیمت چوب ترمووود ایرانی از نمونه های مشابه فنلاندی و غیره ارزان تر است. این چوب ترمووود ایرانی از کشور روسیه و جنگل های تایگا تهیه می شود و با دستگاه های ترمو وارداتی در داخل کشور بصورت چوب های ترمو در می آیند . نوع جنس ترمو ایرانی نیز متفاوت است به دلیل اینکه چوبهای متفرقه ایرانی هم در بازار وجود دارند که با عنوان ترموود ایرانی شناخته می شوند  که عمدتا دارای معایب زیر هستند :

  • ترک زیاد در طول چوب
  • اعوجاج در طول چوب
  • خیز زیاد چوب
  • اختلاف ضخامت چوب زیر سازی که باعث اختلاف سطح در چوب های نما میشود.

مشخص است که نمونه های ترمو ایرانی مرغوبیت ترموهای فنلاندی را ندارد و اگر قصد خرید ترموود ایرانی دارید باید دقت بیشتری در خرید نوع مرغوب آن انجام دهید.

مقایسه ترموود ایرانی با فنلاندی

بهترین چوب ترمو مربوط به کشور فنلاند است. همانطور که در بالا هم گفتم چوب ترمو یک محصول کاملا طبیعی است که عمدتا از تنه درختان کاج تهیه می‌گردد. پس اگر به دنبال کیفیت بالا هستید باید از ترمووود اصلی یعنی فنلاند استفاده کنید. اگر به دنبال قیمت  پایین هستید، ترموود ایرانی گزینه مناسبی است. البته اگر از جنس ایرانی استفاده می کنید به شما توصیه می کنم که از این نوع چوب در همه جا و مخصوصا شرایط آب و هوایی نامناسب و خارج ساختمان استفاده نکنید. به دلیل آنکه شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب برای توسعه جنگل‌های موردنظر در ایران مهیا نیست، به ناچار مواد اولیه یا همان چوب خام مورد نیاز این محصول از خارج وارد می شود. عمده این واردات با توجه به شرایط تحریم از کشور روسیه انجام می‌شود. متاسفانه گاهی اوقات به علت عدم استفاده از مواد اولیه مناسب و عدم توجه به فرآیند تولید ترمووود، محصول نهایی ترمووود ایرانی از کیفیت و دوام خوبی برخوردار نیست.

نحوه تشخیص ترموود ایرانی با فنلاندی

رنگ ترمووود فنلاندی تیره بوده و در شرایطی که مقدار رطوبت هوا متغیر است، بسیار پایدارتر است. در ترمووود ایرانی به دلیل غیر همگن بودن دمای اکثر کوره های ایرانی به اجبار دمای کوره در محدوده پایین تر از استاندارد ترمووود تنظیم می شود تا چوب درون کوره نسوزد. به همین دلیل رنگ چوب ترمووود ایرانی به دلیل فرآوری در دمای پایین تر، روشن‌تر از چوب ترمو فنلاندی است. از لحاظ کیفیت پرداخت و صاف و صیقلی بودن کناره های چوب، ترمووود ایرانی دارای کیفیت پایین تر است که در این مورد بستگی مستقیم به دستگاه مولدر (Molder) مورد استفاده در فرآیند پرداخت دارد. همچنین با توجه به استاندارد نبودن شرایط اکثر کوره ترمووود در ایران معمولا در ابتدا و انتهای شاخه های ترمووود ترک های ریز و درشت مشاهده می شود که علاوه بر تاثیرگذاری روی ظاهر محصول بر دوام آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. چوب ترمو  ایرانی را در فضای بیرونی استفاده نکنید، به دلیل عدم مقاومت وکیفیت ، اگر در محیط باز از نمونه ایرانی و غیر استاندارد استفاده کنید، بعد از مدتی مستلزم تعویض خواهد شد و این باعث تحمیل هزینه زیاد به خریدار و کارفرما می شود. پس از رنگ چوب و همچنین دقت در ابتدا و انتهای شاخه های ترمووود ترک های ریز و درشت میتوانید نمونه ایرانی را از فنلاندی تشخیص دهید. همچنین داشتن مارک و مهری مانند لوناوود بر چوب اصلی یکی از راه های شناخت این چوب است.

مواظب باشید که در بازار  چوب ترمووود ایرانی را به جای فنلاندی به شما نفروشند، برای جلوگیری از خرید ترمووود بی کیفیت حتما از مجموعه‌ایی که دارای تنوع چوب ترمو با برندهای متفاوت هستند خرید نمایید. همچنین شرکت ما می تواند به عنوان نمایندگی ترمو فنلاند و ترموهای باکیفیت به شما برای طراحی، نظارت و اجرای آن کمک کند. جهت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۳۸۶۲۷۷۶ تماس حاصل فرمایید. اگر  می خواهید از چوب ترمو ایرانی استفاده کنید، آن را از نمایندگی های معتبر خریداری کنید که گارانتی ۲۰ ساله معتبر می دهند که در صورت خراب شدگی در حوادث طبیعی  و یا همان رخداد های طبیعی، میتوانید از گارانتی آن استفاده کنید. پس گارانتی معتبر از شرکت و نمایندگی معتبر مهم است. تعدادی از سایت ها نیز  انواع  انواع ترموود را  از نظر روش تولید به دو بخش ترمو- اس (Thermo-S)  و ترمو- دی (Termo-D) تقسیم کرده اند ولی در سایت های معتبر ترموود بنده، هیچ گزارشی در مورد این دو نوع  اسم مشاهده نکردم .

آموزش گام به گام نصب چوب ترمو

در این بخش مقاله به نحوه نصب ترموود  را به شما عزیزان توضیح می دهم. قبل از نصب ترموود باید زیرسازی کنید. نحوه ی زیرسازی چوب ترمو به دو شکل فلزی و سیمانی، قابل اجرا است. زیرسازی فلزی بهترین گزینه است. در بسیاری از پروژه ها این زیرسازی فلزی همان زیرسازی است که برای سازه های کناف انجام می شود. اما نکته مهم این است که اگر شما قرار است سقف خود را ترموود کنید، باید قبل از اجرا مهندس معمار به مهندس عمران بگوید که قرار است بعدا در این سقف چوب ترمو کار شود. اغلب مهندسان معمار ما متأسفانه نکات اجرایی را نمی دانند و بدون اطلاع به مهندس عمران کار می کنند و بعدا پروژه را دچار هزینه های بالای اجرا می کنند. تعیین دستک با نبشی برای نصب چوب ترمو در سقف لازم است.

در زیرسازی فلزی از قوطی های فلزی در سایزهای ۴۰*۴۰ و یا ۵۰*۵۰ استفاده می شود، که باید ۵۰ سانتی متر از هم و نیز ۷ سانتی متر از لبه های کار فاصله داشته باشند، این قوطی ها باید به میله ای که از قبل روی کار ثابت شده است، جوش داده شوند.

همه چیز در مورد چوب ترمو یا ترمود / ترمود چیست

زیرسازی سیمانی برای نصب چوب ترمو

برای زیرسازی سیمانی نیز، از سیمان شمشه با ۴ سانتی متر ضخامت استفاده می شود. به دلیل اینکه امکان دارد سیمان به مرور زمان تغییر شکل و حالت بدهد، توصیه ما این است که بهتر است از زیرسازی فلزی استفاده کنید. جهت اطمینان بیشتر هم بهتر است هم زیرسازی سیمانی و هم زیرسازی فلزی را داشته باشید. بعد از زیرسازی فلزی، قبل از اینکه چوب ترموود روی کار نصب شود، چوب زیرسازی را به فلز نصب کنید،تا از تماس مستقیم ترمو با زیرسازی فلزی جلوگیری شود. یعنی یک چوب به عنوان زیرسازی می زنید و بعد چوب ترمو را به چوب زیرسازی شده نصب می کنید.  به این دلیل که ضریب انبساط چوب و فلز متفاوت است و اینجا چوبِ زیرسازی از انقباض و انبساط شدید ترمووود جلوگیری می کند. بهترین گزینه برای اتصال چوب زیرسازی به فلز، پیچ سرمته است. یعنی بهتر است چوبی که برای زیرسازی استفاده می کنید  را با پیچ سرمته به فلز یا همان زیرسازی فلزی نصب کنید.

تعیین جنس چوب زیرسازی

جنس چوب زیرسازی از چوب روسی است که تا ۲۵ درصد رطوبت آن را کاهش داده و آن را در ماده اشباع teknol قرار داده اند، به همین دلیل اصطلاحا به آن چوب اشباع و یا Brownwood  می نامند.

ابعاد مناسب چوب زیرسازی برای نصب در کف و برای نصب در نما به شرح زیر است:

نصب در نما: ۴۵*۲۵ و ۲۵*۲۵ میلی متر با ۵۰ سانتیمتر فاصله از یکدیگر

نصب در کف: ۴۰*۵۰ میلی متر با فواصل ۴۰ سانتیمتر

در زمان نصب بیشترین فاصله بین زیرسازی نهایتا تا ۸۰ سانتی متر مجاز است. طول شاخه های چوب زیرسازی ۲ متر است و باید به ازای هر متر مربع چوب ترمووود از ۳ متر طول چوب زیرسازی استفاده شود.

برای اجرای ترمووود از پروفیکس و یا پیچ استفاده می کنند، البته از پروفیکس فقط در نصب چوب هایی با ضخامت ۲۵ میلی متر می توان استفاده کرد. معمولا برای اجرای ترموود در نما باید از پیچ استفاده گردد. روش های سنتی جهت نصب با استفاده از میخ و چکش انجام میشد اما امروزه برای راحتی کار از تفنگ میخ زنی استفاده می شود . استفاده از پیچ به جای میخ سبب افزایش استحکام می شود و تعداد پیچ ها براساس پهنا و ضخامت چوب ، مشخص می گردد.

پیچ ها در دو رنگ تیره و روشن موجود هستند که با توجه به رنگ ترمووود می توانید از هر کدام که مناسب تر هست، استفاده کنید، جنس این پیچ ها نیز از stainless steel و مواد گالوانیزه است.

رنگ آمیزی چوب ترموود

ترمووود هم می تواند برای محافظت در مقابل شرایط محیطی،  رنگ شود. رنگ های مختلف و قیمت های متفاوتی برای رنگ کردن چوب ترمو وجود دارد، که رنگ های برپایه آب غالبا بهتر هستند. فقط قبل از رنگ آمیزی باید سطح چوب ترمو را با کمی سمباده در راه چوب، کاملا صاف و صیقلی کنیم. زیاد  نیاز به سمباده ندارید چون چوب ترمو سطح خوبی دارد. در مرحله بعدی باید کاملا سطح ترمو را با کهنه پاک کنید . بعد چوب را در راه مسیر جهت چوب می کشید. بعد باید اجازه دهید، سطح چوب خشک شود.

.به دو دلیل ترمووود را بهتر است رنگ کرد:

دلیل اول آن ایجاد زیبایی بصری است به نحوی که با رنگ کردن ترمووود می‌توان سلیقه‌های مختلف مصرف کنندگان را پوشش داد

 دلیل دوم و مهم‌ترین فایده رنگ آمیزی چوب طبیعی و ترمووود محافظت از آنها در مقابل شرایط محیطی است که خود به دو دلیل عمده انجام می شود:

محافظت از ترمووود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید

در صورت عدم رنگ آمیزی ترمووود، رنگ دانه‌های موجود در چوب در اثر قرارگیری در مقابل اشعه خورشید به مرور از بین رفته و به مرور زمان رنگ آن به حالت خاکستری یا نقره ای تغییر رنگ می دهد؛ در نتیجه شکل ظاهری چوب به صورت کهنه و کم رنگ خواهد شد که این مساله در موقعیت هایی که از چوب بعنوان نما در مقابل آفتاب استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است. اما اگر از ترموود اصلی فنلاند در داخل دکوراسیون داخلی استفاده می کنید، نیازی به رنگ آمیزی نیست.

محافظت از ترمووود در برابر رطوبت

در سطح چوب حفره‌هایی وجود دارد که مکان امنی برای رشد قارچ‌ها و انواع کپک‌هاست و رنگ آمیزی چوب باعث پر شدن حفره های موجود در چوب شده و تمامی خلل و فُرج های آن را پوشش می دهد، بنابراین رطوبت نمی‌تواند به داخل چوب نفوذ کند و چوب درمقابل نفوذ حشرات و قارچ ها ایمن می‌گردد.

رنگ آمیزی چوب ترموود نمای ساختمان در ۳ مرحله انجام می شود

۱-سمباده گردان ( برداشتن رنگ قبلی چوب)

۲-سمباده لرزان ( یکدست کردن رنگ چوب)

۳- شستشو چوب

۴-اجرای رنگ مخصوص چوب نما

۱۰ روش استفاده از ترمووود در فضای داخلی

از چوب ترموود با طیف متنوعی از کاربردهای داخلی ، برای بافت زنده و رنگ های طبیعی قهوه ای استفاده می شود. این ماده ساختمانی پایدار و بهینه است. از ثبات ابعادی بالایی برخوردار است و در صورت درمان مناسب می تواند در شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده غیر سمی و فاقد رزین است و دارای عایق حرارتی عالی است. ترمووود مخفف چوب اصلاح شده حرارتی است . این امر به ایجاد یک طراحی منسجم در کل فضاها می پردازد. چوب ترموود مانند دیگر چوب ها حس طبیعی را به محیط داخلی شما می دهد. ترمووود همچنین در برابر بسیاری از مشکلات، ایمن است و از نظر ساختاری نیز بی خطر است. رایج ترین گونه چوب مورد استفاده ، کاج یا صنوبر است و جدا از سایر چوب های سخت است. رهبر جهانی محصولات ترمووود ، لوناوود مستقر در فنلاند است. در این مقاله  بخشی از کاربردهای ترمووود در فضای داخلی آورده شده است.

۱-مواد روکش روی دیوارها

از آنجا که سطوح چوبی باعث افزایش طنین انداز در فضاها می شود ، به دلیل خاصیت متخلخل بودن می توان از چوب ترموود به عنوان ماده ای روی دیوارهای داخلی استفاده کرد. همچنین به طور طبیعی نویز را با مکانیزم نرم صدا شکن نرم می کند. پانل سازی می تواند به صورت افقی یا عمودی و حتی در الگوها ثابت شود و فضاهای عملکردی و حداقلی ایجاد کند.

دیوارهای سفید و هماهنگ با پوشش چوبی همراه با نورافکن ، رنگی به دست می آورند. دیوارهای شیشه ای کف و سقف به پخش نور کمک می کنند و فضا را بزرگتر نشان می دهد. نحوه رفع روکش مهم است. استفاده از مواد ثابت کننده صحیح ، فضای بین تثبیت کننده ها و تعداد تثبیت کننده ها در هر تخته از عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. روکش های ترموود را می توان با استفاده از یک چکش و ناخن سنتی یا با اسلحه ناخن هوای فشرده برطرف کرد.

۲-استفاده در سونا و آبگرم و آشپرخانه

از آنجا که ترمووود رسانایی کم و پایداری بالایی دارد ، در مکان های با فشار بخار بالا و مرطوب مانند آبگرم و سونا استفاده می شود. همچنین به راحتی تمیز می شود و سطح بهداشت را حفظ می کند. همچنین می توان آنرا صیقل داد تا در هنگام لمس احساس صاف شود. هتل Kaktus by Byko + Maria Gelpi در اسپانیا دارای روکشهای ترمووود در اتاقهای پودری خود است. به غیر از سونا ، می توان از آن در آشپزخانه نیز استفاده کرد.

۳-استفاده در مبلمان

معمولاً برای حفظ خصوصیات و شکل ظاهری ، روی مبلمان ترمووود پوشش های اضافی انجام می شود. مبلمان محکم با رنگ های طبیعی گرم ، جلوه ای زیبا و رایحه می بخشد و فضاهای بی انتها را ایجاد می کند. این دارای استحکام هندسی است که به دلیل آن طراحان می توانند با اشکال و مواد همراه با چوب ترمو بازی کنند.

۴-استفاده در عرشه داخلی

از ترمووود می توان عرشه های داخلی ساخت. پروفایل های متنوعی در دسترس است که می توان بر این اساس جهت گیری شود. عرشه های ترمووود معمولاً آب و هوا می شوند و یک پتینه خاکستری نقره ای به دست می آورند ، مگر اینکه توسط لکه ای محافظت شود. این یک گزینه عالی برای الوارهای اشباع شده و انواع دیگر چوب است.

۵-در مبلمان داخلی

وسایل سبک وزن مانند لامپ های کوچک را می توان روی ترمووود نصب کرد. نصب به طور کلی با اتصال دهنده های فولادی ضد زنگ انجام می شود. پشتیبانی به دنبال آئین نامه ها و مقررات ساختمانی انجام می شود. هتل Air Base که توسط Studio WG3 و ZT Geldner در اتریش طراحی شده است مثالی است که در آن تخته های چوب ترمووود به طور مداوم بر روی دیوارها و سقف نصب کرده اند. بسته به نوع ظاهر و عمق مورد نیاز ، انواع مختلفی دارد.

۶-کفپوش

رایحه ای طبیعی از کف بیرون می آید زیرا با همان حرارت دادن دانه های قهوه یا غذاهای دودی ، عملیات حرارتی در محیط ایجاد می کند . رنگهای ترمووود یکدست هستند و باعث ایجاد رنگهای گرم قهوه ای می شوند.

۷٫ دیوارهای پارتیشن نازک
۸٫استفاده در روف گاردن در پشت بام  

از ترمووود می توان برای ساخت باغ های کوچک در فضاهای داخلی استفاده کرد .در کنار این چوب ها از گیاهان داخلی و نشیمن نیز استفاده کنید. دفتر مرکزی نارنجی در مادرید حیاط اداری خود را از چوب ترموود ساخته است که ترکیبی از پارچه ، روکش و مبلمان است. از آنجا که در برابر پوسیدگی مقاوم است ، می توان از جعبه های ظرف ترمووود برای پرورش گیاهان استفاده کرد.

۹٫ غییر رنگ ترموود

ترمووود تمایل دارد که تحت تأثیر نور ، ، رنگ خود را تغییر دهد. در حالی که الوارهای رنگ روشن به دلیل واکنش های اکسیداسیون ناشی از نور، تیره می شوند ، نتایج روز باعث سفید شدن چوب های تیره یا ترموود می شود. هر چقدر ترمووود تیره تر باشد ، قویتر می شود و بیشتر نمایان می شود. سطح کفپوش ترمووود را می توان با استفاده از وسایل مناسب از سفید شدن محافظت کرد. با این حال ، تثبیت کننده های نوری که برای بومی ها ، به ویژه الوارهای رنگ روشن ساخته شده اند ، فقط از نظر ترمووود سود محدودی دارند. عوامل ویژه ای که ثبات طولانی مدت رنگ اصلی ترمووود را ایجاد می کنند ، هنوز در حال آزمایش هستند. در ترکیب با یک پوشش مناسب ، این مواد افزودنی را می توان برای مصارف فضای باز نیز استفاده کرد.

۱۰-مراقبت از چوب ترمو

ترمووود قابل رنگ آمیزی است ، در برابر خراشیدگی و فرورفتگی مقاوم است و می توان آن را سنباده زد تا رنگ اصلی را نشان دهد. روغن پارافین برای تصفیه سطح به منظور تأکید بر رنگ واقعی چوب استفاده می شود. از روغن و لاک های چوبی دیگر نیز می توان برای تصفیه چوب ترمووود استفاده کرد.

خلاصه

در این مقاله هرآنچه برای چوب ترمو یا ترموود می خواستید قرار دادیم. در حقیقت، ترمووود همان چوب خامی است که در پروسه تولیدبا گرما فرآوری شده و بسیاری از معایب چوب طبیعی از جمله پوسیدگی، تغییر رنگ و تورم را ندارد. اما گقتیم اگر به دنبال این هستید که ترمو را در نما استفاده کنید برای اطمینان بیشتر بهتر است آن را رنگ هم بزنید. مزایای ترمو برای دکوراسیون داخلی و نما قابل چشم پوشی نیست و اغلب مشکل افراد با هزینه بالا این محصول است. البته استفاده از چوب ترمو چه برای نمای ساختمان و  چه برای فضای داخلی از ساختمان شما یک ساختمان لوکس و لاکچری می سازد. البته از طراحی مناسب آن غافل نشوید. این که ما ترمو را در کدام قسمت ساختمان استفاده کنیم نیز بسیار مهم است.  ترمووود یکی از بهترین انواع چوب به منظور طراحی نما و دکوراسیون داخلی است و به دلیل مقاومت و پایداری در برابر شرایط سخت محیطی در بسیاری از پروژه‌هایی که نیاز به چوب با استحکام بالا دارد استفاده می‌شود. همچنین در این مقاله به شما گفتیم که بهترین ترموود، چوب ترمو فنلاندی است. توصیه کردیم از نمونه های ایرانی برای نما استفاده نکنید. البته تفاوت هزینه در این دو چوب زیاد است ولی مشکلات آن بسیار زیاد  است. نحوه نصب و زیرسازی آن را توضیح دادیم و حتما برای طراحی و اجرای ترمو از متخصصان و طراحان استفاده کنید. شرکت ما برای طراحی، اجرا و نظارت صفر تا صد چوب ترمو برای ساختمان در خدمت شما خواهد بود. همچنین ترموود استفاده شده از نمایندگی اصلی فنلاند و در صورت نیاز کارفرما از نمونه های خوب ایرانی تهیه  و اجرا می گردد. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از چوب ترمو مانند متریال سنگ، حس طبیعی بودن را به محیط القاء می کند. با این تفاوت که متریال سنگ اغلب از رنگ های سرد است ولی چوب گرم است. تلفیق چوب و سنگ در نما و فضای داخلی ساختمان نیز منجر به زیبایی دو چندان برای ساختمان شما می شود. استفاده از ترموود اگر در فضای داخلی استفاده شود که هیچ مشکلی ندارد ولی در فضای بیرون و نما سعی کنید فضاهایی را در نظر بگیرید که در شرایط مستقیم جوی و آفتاب و باران مداوم قرار نگیرد.

مقالات مشابه با این مقاله:

چگونه در دکوراسیون داخلی قدیمی نشویم؟ / دکوراسیون داخلی در سال ۱۴۰۰

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی لاکچری

نحوه دکوراسیون داخلی فروشگاه های لباس فروشی

افشای رازهای چیدمان و دکوراسیون داخلی

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 258 views بار دسته بندی : متریال های دکوراسیون داخلی تاريخ : 7 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها