رانیا هوم نکات مهم در اجرای گودبرداری - رانیا هوم

گودبرداری به منظور فراهم نمودن بستری مناسب برای قرار دادن پی ساختمان و شروع پروژه ساخت است. این کار امری بسیار ضروری و مقدماتی برای ساخت بنا است و انجام آن باید بر اساس اصول استاندارد و رعایت نکات ایمنی لازم صورت گیرد. هم اکنون در این نوشته قصد داریم به نکات مهم در اجرای گودبرداری اشاره نمائیم تا با رعایت آن ها بتوان به میزان چشمگیر میزان خطرات را کاهش داد. با ما همراه باشید.

آیا داخل گود کار می کنید؟

ریزش جداره های گود می تواند خطرات جبران ناپذیری به بار آورد و جان شما را به خطر بیندازد. ریزش خاک بسیار خطرناک است و باعث می شود فرد در زیر خاک مدفون شده و نتواند زنده بیرون بیاید. در گودبرداری نه تنها خطر ریزش گود وجود دارد بلکه کمبود اکسیژن برای تنفس، وجود کابل های برق و یا گازهای خطرناک و قابل انفجار نیز می تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از این رو رعایت نکات ایمنی در گودبرداری امری بسیار ضروری است و حتما باید بدان توجه شود.

  • قبل از صدور پروانه، نقشه سازه نگهبان و کنترل آن باید به شهرداری ارائه شود تا مورد کنترل و تایید واقع گردد. سازه نگهبان سمت معابر عمومی توسط معاونت عمرانی و فنی کنترل می شود.
  • قبل از شروع گودبرداری از پیمانکار بخواهید تابلویی هشدار دهنده در محل کارگاه نصب کند تا مشخصات عمومی گودبرداری را نمایش دهد از جمله: تاریخ شروع و تکمیل گودبرداری، عمق گود، نوع روش گودبرداری، تاریخ اتمام ایمن سازی گود، نام مهندس ناظر، نام مهندس ژئوتکنیک طرح و روش حفاظت از گود.
  • به منظور قرار گرفتن در گود حتماً باید از کلاه ایمنی و کفش مخصوص استفاده شود و در صورت احتمال با برخورد با وسایل عمومی استفاده از پوشش های شبرنگ امری بسیار ضروری است. همیشه در گود احتمال سقوط سنگ و یا قطعات خاک وجود دارد، به همین دلیل در زیر بارهای آویزان نباید کار کرد. علاوه بر آن باید از قرار گرفتن در گودهایی که در آن ها آب جمع شده اجتناب نمود مگر آنکه آنها محافظت شده باشند.
  • اگر عمق گودبرداری از عمق پی ساختمان های مجاور بیشتر باشد باید این موضوع به مالکین و شهرداری اطلاع داده شود.
  • قبل از صدور پروانه برای گودبرداری با عمق بیش از ۳ متر باید گزارشی از بررسی مکانیک خاک به شهرداری ارائه شود تا کنترل های لازم صورت گیرد.
  • افرادی که درون گود کار می کنند باید فاصله خود را از ماشین آلات سنگین و تجهیزات خاک برداری حفظ کنند. همیشه باید افرادی در خارج از گود بر فعالیت افراد درون گود نظارت کنند تا در صورت بروز خطر بتوانند به آنها کمک رسانی نمایند و وضعیت پایداری گود را بررسی نمایند. علاوه بر آن اگر در پایین گود افرادی مشغول به کار هستند نباید بر روی دیوارهای گود کار کرد.
  • اگر برای حفاظت از گود و پایدارسازی آن نیاز به انجام یکسری کار در زمین های مجاور است باید از مالکین آن ها رضایت گرفته شود.

نکات مهم در اجرای گودبرداری

آیا سرمایه گذار پروژه هستید؟

اگر سرمایه گذار ساختمان در حال ساخت هستید باید خاک زمین مورد نظر را توسط شرکت های معتبر از نظر مکانیک مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و با توجه به اطلاعاتی که از بررسی مکانیکی خاک بدست آورده اید از مهندس پروژه خود بخواهید طرح گودبرداری ساختمان و حفاظت از گود را با رعایت نکات ایمنی ضروری اجرا کند. مهندس پروژه باید تاسیسات و ساختمان های اطراف گود را با دقت بررسی نموده و نسبت به انجام امور حفاظتی اقدام کند. مجری طرح و مهندس ناظر پروژه ساخت موظف است گزارشی که از بررسی مکانیک خاک بدست آمده را به همراه نقشه اجرای گودبرداری کنترل نماید و اگر عیب و ایرادی در آن مشاهده می شود را برطرف نماید. نقشه گود بر پایه گزارش مکانیک خاک و با توجه به نظر مشاور ژئوتکنیک طراحی می شود و روش گودبرداری و نوع سازه های حفاظتی و نگهبان را مشخص می کند. گزارش مکانیک خاص بسیار حائز اهمیت است و باید بدان توجه ویژه معطوف گردد. برای اطمینان از ایمنی کار و اصولی بودن آن، قبل از شروع گودبرداری جلسه ای با حضور مجری طرح، مهندسین ناظر، مسئول فنی خاک برداری، نماینده شرکت تهیه کننده گزارش و مسئول اجرای سازه نگهبان بر پا می شود تا عیوب طرح و خطرات احتمالی حین اجرای پروژه مورد بررسی قرار گیرند و تدابیری برای رفع آن ها اندیشیده شود.

نکات مهم در اجرای گودبرداری

آیا گودبرداری در مجاورت ساختمان شما انجام می شود؟

اگر قرار است در مجاورت محل زندگی شما گودبرداری صورت گیرد، ساختمان شما باید بررسی شده و با توجه به عمق پی آن نسبت به مقاوم سازی و حفاظت از گود اظهار نظر شود. نقشه های اجرایی باید به خوبی روش گودبرداری، پایدارسازی گود و یا سازه نگهبان را تشریح کند و اقدامات لازم در جهت اجرای آن برای حافظت از ساختمان های مجاور کفایت کند. عملیات گودبرداری با نظارت مهندس ناظر و بر اساس نقشه های اجرایی، اصول فنی و روش اجرا صورت می گیرد. اگر کوچکترین خطری در حین گودبرداری مشاهده شد، مراتب باید به مسئولین پروژه گزارش داده می شود. گودبرداری نباید بیش از حد به ساختمان شما نزدیک شود زیرا منجر به خالی شدن زیر ساختمان می گردد. اگر در حین اجرای پروژه کوچکترین نقصی در کار مشاهده نمودید باید به مسئولین فنی مراجعه نموده و موضوع را با آن ها مطرح نمائید.

مهم ترین کاری که می توان برای جلوگیری از بروز خطر هنگام گودبرداری انجام داد، بالا بردن سرعت اجرای پروژه است. لذا اگر در مجاور ساختمان شما کارگران مشغول به گودبرداری هستند با مداخلات نا به جا روند کار آنها را مختل نکنید و اجازه دهید این کار با سرعت پیش رفته و اتمام یابد. اگر در حین عملیات گودبرداری عیب و ایرادی در عملکرد تاسیساتی نظیر لوله های آب، گاز و برق مشاهده کردید آن را به مسئولین مربوطه گزارش دهید تا نسبت به رفع آن اقدام نمایند. علاوه بر آن وضعیت ساختمان خود را تا اتمام پروسه گودبرداری بررسی کنید و هر نوع ترک، لرزش، صدای ناهنجار و یا نشست را ریشه یابی کنید. در صورت ایجاد هر نوع مشکل برای ساختمان، اقدامات لازم را انجام دهید و در صورت لزوم ساختمان خود را ترک کنید. گودبرداری باید در زمان مشخصی صورت گیرد و مدت باز بودن آن محدود باشد زیرا در این صورت می توان از بروز خطرات احتمالی پیش گیری نمود.

مقالات مشابه با این مقاله:

مقابله با شیوع ویروس کرونا در کارگاه های ساختمانی

روش های مقاوم سازی ساختمان (قسمت اول : مقاوم سازی کلی)

روش های مقاوم سازی ساختمان (قسمت دوم : مقاوم سازی جزئی و تک به تک)

روش های تخریب ساختمان

تخریب ساختمان چیست؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 549 views بار دسته بندی : پروژه ها و سازه های مهندسی تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.