رانیا هوم نداشتن هدف در انجام پایان نامه - رانیا هوم

مشكلات و بي نتيجه ماندن اغلب پايان نامه ها به دليل نداشتن هدف در انجام پایان نامه است. هدف به شما در انجام پايان نامه جهت ميدهد. هدف به ما مي گويد ميخواهيم در اين پايان نامه به چه دستاوردي برسيم. اهداف بايد براساس موضوع شما مشخص شوند.اهداف بايد واقعي و دست يافتني باشند. اهداف غير واقع گرايانه انتخاب نكنيد.بايد ببينيد آيا براساس روش تحقيقي كه انتخاب كرده ايد مي توانيدبه آن اهداف برسيد؟يا خير؟ اهداف بهتر است كاربردي باشند ،يعني بتوان آن ها را در يك سازمان يا شركت پياده سازي نمود. به دنبال راهكارهاي عملي باشيد. اهداف بايد بتواند سؤالات پژوهش شما را پاسخ دهد. اهداف پژوهش در حقيقت مي تواند نشان كه چه ميزان پايان نامه شما كاربردي است. به دنبال اهداف خيلي بزرگ يا خيلي كوچك نباشيد.هدفي منطقي كه بتواند مشكلي از آن حوزه را رفع كند.هدف پژوهش در پروپوزال و در فصل اول هر پايان نامه بايد به صورت واضح و آشكار بيان گردد. ما هدف اصلي و هدف فرعي داريم .ما يك هدف اصلي داريم و براي رسيدن به اين هدف اصلي يك سري هدف هاي كوچكتر را بايد رد كنيم تا به هدف نهايي برسيم. در ادامه سؤالات و فرضيه هاي پايان نامه به صورت مختصر بيان مي گردد.

یک سری مشکلات دیگری که وجود دارد این است که دانشجویان خیلی از این شاخه به آن شاخه میپرند و در حقیقیت خودشان میبینند که اصلا این کاری که انجام داده اند کیفیت لازم را ندارد و نمی دانند هدفشان چی بوده است؟ وقتی از این شاخه به آن شاخه پریدید ، خودتان هم نمی دانید کجای کار هستید ، فید بک باید بگیرید ، وقتی یک فصل ، دو فصل را نوشتید باید یک بازخورد بگیرید و ببینید آیا مقالاتی که خواندید مرتبط با کارتان هست؟ پیوستگی دارد؟ رفرنس دهی را رعایت کرده اید؟ می توانید فصل سه را شروع کنید؟ باید حتما بازخورد بگیرید. از دوست و آشنا نباید بازخورد بگیرید باید از یک متخصص بازخورد بگیرید. شما مثلا میخواهید یک کسب و کاری را شروع کنید مثلا میخواهید سوپر مارکت بزنید ؛ می روید از مغازه سوپرمارکتی که جای دور افتاده است مشورت میگیرید؟ یا از یک سوپر مارکتی که برند شده است؟ خب قطعا بازخوردهای متفاوتی دارند و هر کدام یک بازخورد به شما می دهند. باید دقت کنید که فقط از اساتید راهنما یا فرد متخصص و مشاور که چندین پایان نامه را انجام داده است مشورت بگیرید. چون غیر از این افراد اگر کسی به شما بازخورد دهد اشتباه بازخورد می دهد و هزینه و زمان شما تلف می شود و روند پایان نامه را اشتباه می روید و در آخر به آن چیزی که می خواهید نمی رسید!

پايان نامه هميشه مي بايست بايد شامل سؤالاتي باشد كه در طول پايان نامه مي بايست به آن ها پاسخ دهيد. پس بهتر است كل پايان نامه را به طرح سؤالاتي اختصاص دهيد كه قرار است در پايان نامه به آن ها پاسخ داده شود. فرضيه ها از بررسي مطالعات پيشين كه در قسمت پيشينه تحقيق نوشته شده است به دست مي آيند كه به صورت جمله خبري بيان مي شوند و در كل پايان نامه و در آخر كار بايد آن ها بررسي شوند. فرضيه ها در پايان نامه تأييد و يا رد مي شوند. لازم نيست همه فرضيه ها در پايان نامه تأييد شوند. فرضيه ها ممكن است در پژوهشي ديگر تأييد شده باشد ولي در پژوهش شما و با توجه به شرايط پژوهش شما و كشور شما صادق نباشند. بحث سؤالات و فرضیه ها در پایان نامه حتما بايد در پروپوزال قرار داده شود يا يكي از اين دو استخراج گردد. در نهايت سؤالات و فرضيه ها در  فصل اول پايان نامه قرار داده مي شود و در فصل ٥ يا ٤ بايد به صراحت به آن ها پاسخ داده شود. سؤالات و فرصيه ها حتما بايد در پايان نامه جواب داده شوند و آن ها را بدون جواب نگذاريد.

 

سوالاتی که در پروپوزال آورده می شوند در حقیقت میخواهند مشخص کنند که کل پایان نامه شامل چه سوالات کلی میشود و شما باید داخل پایان نامه به اون سوالات پاسخ بدهید. فرضیه ها توی پروپوزال یک جمله ی خبری هستند برای مثال میگوییم که : (بهره وری نیروی انسانی موجب کاهش هزینه ها می شود) این جمله خبری را ما از مقاله های قبلی و از پیشینه پژوهش آوردیم و حالا باید این فرضیه رو اثبات یا رد کنیم.

هدف در انجام پایان نامه

توجه داشته باشید که برای نوشتن یک پروپوزال پایان‌نامه باید از منابع علمی معتبر استفاده کنید. این مرحله از پروپوزال اهمیت کار شما را برای داوران مشخص می‌کند. در استفاده از منابع باید به علمی بودن آن اطمینان داشته باشید یعنی نمی‌توانید از سایت‌های نامعتبر یا مقالاتی که هیچ رفرنسی برای مبدأ ارجا آن وجود ندارد استفاده کنید. باید دقت کنید مقالات از اعتبار علمی بالایی برخوردار باشند. از کپی کردن مطالب بدون رفرنس جدا خودداری کنید مخصوصا در قسمت مقدمه، بیان مسئله و پیشینه موضوع باید رفرنس و منبع معتبر داشته باشید. از کپی کردن مطالب از سایت های اینترنت جدا خودداری کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

مراحل صفر تا صد پروپوزال نویسی

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.