رانیا هوم نحوه پیدا کردن مقاله برای پایان نامه - رانیا هوم

یکی از سخت ترین و در عین حال مهم ترین بخش از کار پایان نامه یافتن مقاله بیس و مقاله های مناسب مرتبط و خوب با موضوع پژوهش است. یکی از مشکلاتی که اکثر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با ان روبرو هستند، یافتن منابع خوب و بروز در خصوص موضوع پژوهشی (مقاله یا پایان نامه) خود می باشد. حتی بسیاری از دانشجویان نمی دانند که باید این منابع را از کجا  و چگونه جستجو کنند. متاسفانه راهنمای و آموزش اساتید به دانشجویان در این زمینه نیز کلی و بسیار مبهم  می باشد و در نهایت دانشجویان انطور که باید نحوه جستجو کردن منابع را نمی آموزند و در مقابل از دانشجو می خواهند که در نوشتن مقالات و پایان نامه خود از منابع جدید و بروز استفاده کنند. برای این منظور برای راهنمایی این عزیزان تصمیم گرفتیم تا نحوه دسترسی به منابع خوب و بروز در این مطلب اموزش دهیم تا دانشجویان بتوانند به راحتی به منابع مورد نیاز و مرتبط با پژوهش خود دست یابند.

نحوه پیدا کردن مقاله برای پایان نامه

یک روش ساده برای دسترسی سریع به منابع مرتبط با پژوهش

هر موضوعی که برای پژوهش انتخاب می شود دارای یک پیش مطالعه و سابقه پژوهشی می باشد که بر اساس مطالعه آنها انتخاب شده است. یعنی اگر موضوع فاقد پیشینه تحقیق باشد بهتر است که انتخاب نشود، زیرا به نتایج مطمئنی دست نخواهید یافت. فصل دوم پایان نامه نیاز به مقاله های پیشین در این حوزه دارد. محققین و پژوهشگران با استفاده از این منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع خودف می توانند کار نگارش مقاله یا پایان نامه خود را انجام دهند.  شاید برایتان پیش آمده باشد که زمان زیادی را برای یافتن منابع و مقالات خوب صرف کرده باشید و پس از مطالعه آن، نهایتا مطالب خیلی اندکی از آن به دردتان بخورد. یا اینکه نتایج جستجوی شما، مقالاتی بوده که اصلا به درد کار شما نمی خورد.

  • یکی از بهترین روش های یافتن منابع مرتبط و دقیق آن است که در آغاز کار محقق سعی کند یک مقاله یا پایان‌نامه که بیشترین ارتباط با موضوع پژوهشی خود دارد را پیدا کند. (مقاله BASE) در مرحله بعدی سعی نماید به قسمت رفرنس‌های آن مراجعه نماید و به بررسی منابعی که آن مقاله یا پایان نامه استفاده نموده است رجوع کند.

در این روش محقق یقیناً با منابعی مواجه خواهد شد که بیشترین ارتباط را با موضوع پژوهشی وی خواهند داشت. فرض کنید که شما پژوهشی با عنوان ” تاثیر نوع تغذیه بر کاهش سرطان روده ” را بررسی می‌کنید. یکی از رفرنس‌های خوب در این زمینه می‌تواند مقاله‌ای با عنوان زیر باشد.

نحوه پیدا کردن مقاله برای پایان نامه

این مقاله یک مقاله چاپ شده است. با رجوع به رفرنس‌ها، میتوانید یک رفرنس بسیار خوب و مرتبط دیگر را پیدا کنید و همین طور از رفرنس های مقاله  های دیگر…. در نهایت شما گنجینه‌ای از سوابق پژوهشی کاربردی و بسیار مرتبط را خواهید داشت که با تلفیق آنها با پژوهش‌های جدید دیگر کار پژوهشی قوی و خوبی را نگارش خواهید نمود.

  • روش دیگر استفاده از موضوعات مشابه پیشنهادی در زیر مقالات سرچ شده در گوگل اسکولار می باشد. زمانی که موضوعی را در گوگل جستجو می کنید، در زیر عناوینی که به شما نمایش داده می شود، بخشی تحت عنوان  Related articles وجود دارد که مقالات مشابه با مقاله را به شما نشان می دهد.

به شما توصیه می کنم که قبل از شروع پایان نامه برای خود یک الی چند مقاله معتبر پایه یا BASE داشته باشید و بعد شروع به نگارش پروپوزال و پایان نامه کنید. اما یک اشتباهی که بیشتر دانشجویان در مطالعه منابع و مقالات انجام می دهند این است که مقالاتی که برای مطالعه انتخاب می کنند، از اول تا اخر ترجمه کرده و میخوانند که این کار بسیار اشتباه است. زیرا این کار هم وقتگیر بوده و هم اینکه تمامی بخش های یک مقاله نیاز به خواندن ندارد. اول شما باید مطمئن بشوید که این مقاله به درد شما می خورد و بعد تماما آن را بخوانید. هر پژوهشگری قبل از نگارش مقاله بایستی یاد بگیرد که چگونه از یک منبع به درستی استفاده کند تا هم سریعتر به نتیجه برسد و هم وقت خود را بیهوده تلف نکند.

نحوه پیدا کردن مقاله برای پایان نامه

۱-چگونه از مقاله BASE برای شروع پایان نامه استفاده کنیم؟

اما یک اشتباهی که بیشتر دانشجویان در مطالعه منابع و مقالات انجام می دهند این است که مقالاتی که برای مطالعه انتخاب می کنند، از اول تا اخر ترجمه کرده و میخوانند که این کار بسیار اشتباه است. زیرا این کار هم وقتگیر بوده و هم اینکه تمامی بخش های یک مقاله نیاز به خواند ندارد. هر پژوهشگری قبل از نگارش بایستی یاد بگیرد که چگونه از یک منبع به درستی استفاده کند تا هم سریعتر به نتیجه برسد و هم وقت خود را بیهوده تلف نکند.در این بخش قصد داریم تا روش‌ها و شیوه‌های استفاده از مقاله بعنوان رفرنس در هنگام نوشتن مقاله یا پایان نامه را ذکر نماییم.

چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، یک پژوهشگر قبل از شروع پایان نامه باید بداند که دنبال چه چیزی می گردد و قصد نوشتن کدام بخش از مقاله را دارد تا بر مبنای آن، به دنبال مطالب از مقالات بگردد. در زیر به بخش‌هایی که می‌توان از یک مقاله در نگارش پایان نامه استفاده کرد اشاره می‌کنیم.

۱- انتخاب موضوع پایان نامه

۲- نگارش بیان مساله (پروپوزال و فصل یک پایان نامه)

۳- پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه)

۴- روش تحقیق (فصل سوم پایان نامه)

۵- بحث و نتیجه‌گیری (فصل چهارم و پنجم پایان نامه)

نحوه پیدا کردن مقاله برای پایان نامه

از مقدمه مقاله برای مقدمه فصل اول و دوم می توانید استفاده کنید . چرا؟ چون در این دو قسمت شما نیاز به رفرنس دارید و نباید بدون رفرنس صحبتی داشته باشید. از مواد و روش ها در مقاله باید برای انتخاب روش تحقیق و فصل سوم خود استفاده کنید. از  قسمت نتایج  مقاله می توانید در فصل چهارم خود استفاده کنید و از نتیجه گیری می توانید در فصل پنجم در کنار نتیجه گیری های پژوهش خود به صورت مقایسه ای با رفرنس این نتیجه گیری های مقاله های قبلی را بیاورید. بر این اساس، نتیجه‌گیری‌های زیر را می‌توانیم در باب استفاده از یک مقاله BASE برای نگارش پایان نامه را به صورت زیر خلاصه کنیم:

۱- اگر در حال نگارش بیان مساله در فصل اول و یا بخش‌هایی از مبانی نظری و تمامی پیشینه پژوهش هستید، می‌توانید از قسمت مقدمه مقاله و چکیده آن استفاده نمایید. همچنین، برای نگارش پیشینه پژوهشی برای فصل دوم از بخش چکیده مقالات مختلف استفاده کنید. با این حساب، وقتی شما در حال نوشتن بیان مساله پایان نامه هستید، مطالعه بخش متدولوژی، نتایج و بحث و نتیجه‌گیری یک مقاله اتلاف وقت خواهد بود.

۲- اگر در حال نوشتن فصل سوم پایان نامه هستید بهتر است به بخش مواد و روش‌های مقاله بروید و تمرکز مطالعه خود را بر آن بخش مقالاتی که سرچ نموده‌اید بگذارید. خواندن سایر بخشهای مقاله در حالی که فصل سوم پایان نامه خود را می‌نویسید بی‌فایده خواهد بود.

۳- بخش نتایج هر مقاله ای منحصر به آن پژوهش است و هیچ فردی نمی تواند از نتایج یک مقاله در نگارش نتایج مقاله یا پایان نامه خود استفاده کند. اما می‌توانید شکل گزارش جداول و عوامل مهم و تاثیرگذاری که شما نیز باید به آنها در فصل چهارم بپردازید را از بخش نتایج مقالات استخراج کنید. بسیاری از پژوهشگران، در ترسیم جداول آزمونهای مختلف یا ارائه گزارش نهایی از نتایج تحلیل‌ها ضعف‌های بسیاری دارند که مطالعه این بخش از مقالات می‌تواند به آنها کمک نماید.

۴- در هنگام نگارش فصل پنجم پایان نامه، می‌توانید به مقالاتی که قبلاً برای نوشتن فصل دوم و فصل یک پایان نامه خود سرچ نموده‌اید مراجعه نموده و این بار بخش “بحث و نتیجه‌گیری” این مقالات را خوب مطالعه کنید. علاوه بر این، اگر قصد دارید مقالات جدیدی نیز مطالعه کنید سعی کنید بعد از تشخیص مرتبط بودن مقاله با پژوهش شما، مستقیماً به بخش بحث و نتیجه‌گیری مقاله رفته و مطالعه‌تان را روی آن متمرکز کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

تشخیص سرقت علمی در پایان نامه و مقاله

سرقت های ادبی مقالات

انجام پایان نامه های دکتری

راهکارهای پارافریز مقالات و پایان نامه ها برای جلوگیری از همانندسازی

چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی یا مجلات داخلی

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 262 views بار دسته بندی : مراحل چاپ مقاله تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.