رانیا هوم میخوام خودم پایان نامه ام رو بنویسم ولی زیاد وارد نیستم! - رانیا هوم

سؤالی که بسیاری از دانشجویان در شروع پایان نامه دارند این است که ، میخوام خودم پایان نامه ام رو بنویسم ولی زیاد وارد نیستم و چیکار کنم؟ در این مقاله مراحل شروع پایان نامه را برای شما می آورم که راه های اشتباه را در مسیر انجام پایان نامه طی نکنید. مقاله راه های اشتباه در پایان نامه و کپی و تقلیدهای اشتباه در پایان نامه نویسی که از تجربه دانشجویان در انجام پایان نامه گردآوری شده است، مطالعه کنید تا در کمترین زمان بیشترین دست آورد را در انجام پایان نامه داشته باشید. قبل از شروع کارهای پایان نامه کارشناسی ارشد، اولین قدم انتخاب استاد راهنما است. بعد از انتخاب استاد راهنما ، شما باید موضوع پایان نامه خود را مشخص کنید. حیطه موضوع را بسیاری از اساتید راهنما برای دانشجویان ارشد و دکترا مشخص می کنند ولی این را بدانید اصلا روی کمک اساتید راهنما حساب نکنید. دانششجو برای انتخاب موضوع باید مقالات فارسی و انگلیسی را بخواند برای دانستن آن حتما ویدئو مهندس حمصیان و مقاله اهمیت خواندن مقالات داخلی و خارجی در انجام پایان نامه را مطالعه کنید. در ابتدا باید موضوع مقاله ، چکیده  و نتیجه گیری مقاله ها را بخوانید و آن ها راسته بندی  کنید. بعد از این مرحله دانشجو با توجه به مقالاتی که خوانده است، چند مقاله مناسب و نزدیک به موضوع خود را به عنوان مقاله بیس انتخاب می کند. انتخاب موضوع پایان نامه بسیار مهم است چون تا آخر پایان نامه شما با این عنوان کار دارید و هدف های پایان نامه و روش تحقیق براساس موضوع پایان نامه می باشد. حتما در ادامه می توانید مقاله مهم ترین نکات در انتخاب موضوع پایان نامه و مراحل انتخاب موضوع برای پایان نامه را حتما مطالعه کنید.

اهمیت انتخاب موضوع پایان‌نامه برگ برنده شما برای شروع مراحل ابتدایی پروپوزال است (مقاله اهمیت انتخاب موضوع پایان‌نامه و مراحل ابتدایی پروپوزال). پس از انتخاب موضوع پایان نامه، مراحل پروپوزال نویسی شما شروع می شود. مقاله مراحل صفر تا صد پروپوزال نویسی و مراحل گام به گام پروپوزال نویسی را مطالعه کنید. حتما  قبل از شروع پروپوزال و پایان نامه ، فرمت پروپوزال و پایان نامه را از سایت اصلی دانشگاه خود دانلود کنید. فرمت پروپوزال و پایان نامه، توضیحات کلی در مورد فصل های پایان نامه و فونت متن اصلی، تیترها و جداول در آن جا گزارش شده است (مقاله توضیح فصل های پایان نامه). قبل از شروع پروپوزال باید مطمئن شوید این موضوع قبلا کار نشده است بنابراین می توانید مقاله، تشخیص تکراری بودن موضوع پایان نامه را طی کنید تا قبل از شروع پروپوزال تکراری بودن موضوع را چک کنید. دانشجویان آزاد می توانند به سایت پژوهشیار هم برای عدم تکراری بودن موضوع رجوع کنند. پس از این مرحله پروپوزال را شروع می کنید. در تمام این مراحل باید گزارش کارهای خود را به استاد راهنما خود بدهید و نظر ایشان را بگیرید. در مقاله، مسئولیت های دانشجو نسبت به استاد راهنما  و چطوری استاد راهنما انتخاب کنم؟ (همه چیز در مورد استاد راهنما) و نحوه ارتباط شما با استاد راهنما آورده شده است.

بهتر است که مراحل انجام پایان نامه را  را به ترم آخر موکول نکنید و از ترم ۳ شروع کنید به دلیل اینکه مراحل انجام پایان نامه بسیار وقت گیر و زمان بر هستند. در ادامه می توانید علل نیمه تمام ماندن پایان نامه های  دانشجویان را بدانید تا در این راه به اشتباهات متداول دانشجویان دچار نشوید. یکی از مشکلات دانشجویان در انجام پایان نامه، نیمه تمام ماندن کار است. خیلی از دانشجویان پایان نامه خود را شروع کرده اند ولی پس از دوره طولانی به پایان نرسانده اند. خوب است در این جا ذکر کنم پس از نگارش مقاله قبلی که در مورد عدم شروع پایان نامه دانشجویان که با موضوع چرا دانشجویان پایان نامه خود را زود شروع نمی کنند؟ بسیاری از دانشجویان گفتند که ما شروع کردیم ولی در میانه راه گیر کردیم و نمی توانیم مدیریت کنیم و پایان نامه را تمام کنیم. پس این مقاله برای دانشجویانی است که شروع کرده اند ولی در نیمه راه گیر کرده اند ولی اگر اصلا پایان نامه خود را شروع نکردید مقاله قبلی را مطالعه کنید اول و بعد این مقاله را بخوانید. علت نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در این مقاله به بررسی شایعترین آن ها می پردازیم.

نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان

 خیلی از دانشجویان به علت عدم دقت در انتخاب موضوع پایان نامه پس از شروع با مشکلات متعددی روبرو شده اند و آن را در میانه راه رها کرده اند. پس انتخاب موضوع نادرست یکی از فاکتورهای مهم در نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان است. بهترین راه حل این است که شما در اول راه باید قبول کنید که باید در انتخاب موضوع دقت می کردید و از افراد دیگر دارای تجربه در این زمینه پژوهشی مشاورت می کردید ولی این کار را نکردید. پس در مرحله اول، قبول و پذیرش اشتباه خود است. چرا پذیرش مهم است؟ چون بسیاری از افراد می خواهند خود را گول بزنند و به راحتی به اشتباه خود پی نمی برند و تا مرحله آخر این اشتباه را تکرار می کنند.

 حالا که پذیرش کردیم که در انتخاب موضوع اشتباه کردیم در مرحله بعد این است که ما باید در کل پایان نامه و متن خود فصول پایان نامه این موضوع را تصحیح کنیم و سعی کنیم در نگارش پایان نامه موضوع درست را مطرح کنیم و کامل راه درست را نشان دهیم. حالا در جلسه دفاع پایان نامه هم اول کار باید موضوع درست را برای داوران توضیح دهید. این که ما چون در اول کار اشتباه کردیم، پایان نامه را  نیمه تمام می گزاریم کار بسیار غلطی است و من همیشه گفتم شروع یک کار مهم است ولی مهم تر از یک شروع، ادامه دادن کار تا به نتیجه رساندن آن است. به طور مثال خیلی از ما ها می خواستیم از تهران به مسافرت اصفهان برویم و صد کیلومتر آمدیم و برگشتیم، دویست کیلومتر آمده ایم و برگشته ایم و کسی موفق بوده که اگر شروع به حرکت از تهران کرد تا به مقصد اصفهان راه را ادامه دهد.

نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان

 ممکنه خیلی از افراد در مسیر پایان نامه خسته شوند ولی راه دیگر چیست؟ راه دیگر کمک گرفتن  و مشورت از دیگر افراد کاربلد و پژوهشی در اتمام پایان نامه است. خیلی از افراد می توانند با کمک گرفتن از دیگر افراد در روش تحقیق و تجزیه و تحلیل آن پایان نامه را به اتمام برسند.پس یاد بگیریم برای اتمام پایان نامه و عدم نیمه تمام ماندن پایان نامه از یک فرد متخصص مشورت بگیریم و کار را تمام کنیم. بسیاری از افراد در کارهایشان با مشکل این روبرو می شوند که کارهایشان را نیمه تمام می گذارند. باید با خودمان روبرو شویم که چرا من آدمی هستم که کارها را نیمه تمام باقی میگذارم. چرا من هرکاری شروع می کنم، تمام نمی کنم؟ دلیل آن ها را در زندگی خود پیدا کنید. این دلایل بهانه های ما برای عدم اتمام کارهایمان است و راه این است که این بهانه ها را رفع کنیم و به دنبال اتمام کار باشیم و تا آخر ادامه دهیم.

نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان

یکی دیگر از مشکلات نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان، کمال طلبی منفی اشخاص است. فکر می کنند اگر سه مقاله دیگر اضافه تر بخوانند کار بهتر می شود. بله بهتر می شود ولی تا کی می خواهید این روند را ادامه دهید؟ آیا مقالات تمام می شود؟ هزاران مقاله دیگر وجود دارد و هیچ وقت هم تمام نمی شود پس لازم نیست سخت بگیرید و هر پژوهشی یک جزء از یک کار پژوهشی را انجام می دهد و لازم نیست در یک پایان نامه تمام مطالب ذکر شده باشد. هر پایان نامه محدوده و مرزی باید مشخص کنند و آن را به اتمام برسانند. برای رفع نیمه تمام ماندن پایان نامه دانشجویان حتما مقالات این بخش در مورد نحوه انجام درست درست فصول پایان نامه از فصل اول تا پنجم را مطالعه کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

فصل های پایان نامه برای دانشجویان ارشد و دکترا

پروپوزال و فصل اول پایان‌نامه‌ها باید به چه صورتی نوشته شود؟

فصل دوم پایان نامه باید به چه صورتی نوشته شود؟

فصل سوم پایان‌نامه چگونه باید نوشته شود؟

نحوه نگارش و کیفیت فصل چهارم پایان‌نامه

فصل ۵ پایان‌نامه

 

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 245 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.