رانیا هوم مسئولیت های دانشجو نسبت به استاد راهنما - رانیا هوم

در انجام يك پايان نامه ،دانشجو يك سري مسئوليت هايي نسبت به استاد راهنما و مشاور خود پيدا مي كند كه در اين مقاله به بررسي مسئولیت های دانشجو نسبت به استاد راهنما مي پردازيم. اغلب عدم شناخت دانشجويان نسبت به مسئوليت خودشان نسبت به استاد راهنما باعث ايجاد مشكلات متعدد براي دانشجو مي شود .در كشور ايران استاد راهنما در حقيقت بيشتر نقش كلي و نظارتي دارد و اينكه دانشجو كاري را انجام مي دهد و بعد استاد راهنما نسبت به كاري كه در پايان نامه انجام داده است ،ايراد هاي خود را مطرح مي كند. دانشجو نميتواند از استاد راهنما انتظار كمك زيادي داشته باشد .از سوي ديگر بايد نسبت به استاد راهنما مسئوليت هاي خود را بداند چون عدم همكاري استاد راهنما با دانشجو در بيشتر مواقع منجر به طولاني شدن پايان نامه مي شود .همه اين مشكلات به سوي دانشجو برمي گردد و قانون خاصي هم در اين زمينه براي دانشجو وجود ندارد. در ادامه صحبت هاي كوتاه مهندس حمصيان را در مورد واضح نمودن نقش مسئوليت هاي دانشجو نسبت به استاد راهنما را مي توانيد، مشاهده كنيد.

 

انتخاب استاد راهنما در دوره ارشد و دکتری همواره از مهم ترین و سرنوشت سازترین انتخاب های دانشجویان بوده است، تا آنجایی که قبل از انتخاب موضوع پروپوزال پیشنهاد می شود اول به دنبال انتخاب استاد راهنما باسواد و خوش اخلاق باشید. حالا چرا می گویم با سواد و خوش اخلاق چون که استاد راهنمای باسواد شما را کمک می کند ولی نمی توانید در ایران از اساتید راهنما انتظار زیادی داشته باشید و اغلب نقش گیردهنده دارند تا نقش علمی کمک کننده به دانشجویان و هرچه درجه علمی آن ها هم بالاتر می رود بیشتر خودشان را برای دانشجویان می گیرند و هیچ وقت زمان آزادی هم همیشه ندارند. البته من تمام اساتید مدنظرم نیست، من اغلب اساتید را خدمتتون عرض کردم، البته در این بین اساتیدی هم هستند که واقعا از لحاظ علمی به دانشجویان خود کمک می کنند و اگر همچین اساتیدی پیدا کردید حتما به دنبال آن ها باشیدو ولی صورت دیگر قضیه اخلاق استاد راهنما است که به نظر بنده از میزان سواد هم مهم تر است، شاید بپرسید چرا؟ معمولا دانشجویان در ابتدای کار پایان نامه و انتخاب استاد راهنما در دوره ارشد و دکتری کمی جوگیر هستند که بهترین کار را ارائه دهند ولی بعد از چند ماه باتوجه به روند انجام کار پایان نامه و رفتار استاد راهنما متوجه می شوند که اشتباه کرده اند البته این قضیه فقط در کشور عزیزمان ایران صادق است و لا غیر. اخلاق استاد راهنما اگر خوب و انعطاف پذیر نباشد در رفتار با آن به علت برخورد زیاد در راه پایان نامه با آن به مشکل برمیخورید و اگر در همان اوایل کار قبل از تأیید پروپوزال متوجه شدید که استاد راهنما شما خوب نیست یا با آن نمی توانید راحت باشید به دنبال تغییر استاد راهنما باشید. به شما پیشنهاد می شود که استاد راهنما را از دانشگاه خود انتخاب کنید چون موضع گیری داوران در جلسه دفاع اغلب بیشتر می شود.

استاد راهنما

شما نسبت به استاد راهنما یک سری مسئولیت دارید ؛ مثلا استاد راهنما از شما میخواد که فردا در فلان ساعت بیاین دانشگاه و ممکنه شما درگیر کاری باشید، ممکنه حالتون خوب نباشه ولی باید سر موقع برید دانشگاه و باید براش وقت بزارید، انرژی بزارید و مسئولیت داشته باشید و به حرف استاد راهنما گوش کنید؛ شما نمیتونید بگید که هیچ مسئولیتی ندارید. این را در نظر داشته باشید که استاد راهنمای شما باید با حوصله و صبر شما را راهنمایی کند و به شما اعتماد به نفس بدهد اما استادی که به شما اعتماد ندارد نمی­ تواند این احساس را به شما القا کند و در نهایت این مساله ممکن است به روی پایان نامه و ارائه شما در جلسه دفاع هم تاثیر منفی می گزارد. بنابراین باید تمام تلاشتان را بکنید تا اعتماد استاد راهنما را به خودتان جلب کنید تا او نیز بتواند با اطمینان بیشتری برایتان زمان بگذارد و راهنماییتان کند.

مقالات مشابه با این مقاله:

چطوری استاد راهنما انتخاب کنم؟ (همه چیز در مورد استاد راهنما)

اهمیت انتخاب موضوع پایان‌نامه و مراحل ابتدایی پروپوزال

توضیح فصل های پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 411 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.