رانیا هوم مدیریت زمان در جلسه دفاع - رانیا هوم

جلسه دفاع پايان نامه و نحوه ارائه مطالب در روز دفاع موضوع بسيار مهمی براي دانشجويان ارشد و دكترا است. مديريت جلسه دفاع نياز به طراحي و برنامه ريزي دارد. مدیریت زمان و ايجاد تسلط بر موضوع پايان نامه از مهم ترين نكات جلسه دفاع است. اگر به دنبال انجام يك كار با كيفيت هستين قبل از برگزاري جلسه دفاع مي بايست آمادگي خود را بالا ببريد. آمادگي جلسه دفاع پايان نامه نياز به زمان و تمرين دارد. در اين مقاله به بررسي مهم ترين نكات جلسه دفاع پايان نامه ميپردازيم.

 

ما برای این که بتوانیم یک جلسه دفاع خیلی خوب را برگزار بکنیم، اولا باید یک دسته بندی مشخصی داشته باشیم ، یعنی موضوعات پایان نامه ما باید دسته بندی شده باشد ، دوما بین هر طبقه ای که مشخص کردیم باید پیوستگی برقرار کنیم ، یعنی مطالب کاملا به هم دیگه پیوسته باشد. پس در مرحله اول دسته بندی می کنیم و میگیم از کجا میخوام به کجا برسم؟ از کجا میخوام شروع کنم؟ و تا کجا میخوام ادامه بدم و به پایان برسم؟ مرحله بعد پیوستگی بین مطالب و ارتباط برقرار کردن بین مطالب است و سومین چیزی که خیلی مهمه پاور حرفه ایه! شما باید یک پاور حرفه ای بسازید ، این پاور خیلی با پاور بچه های دبستان و دبیرستان و پاورهای سمینارهای مختلف متفاوته ، پاور حرفه ای برای جلسه دفاع باید طراحی بشود.

خیلی از دانشجوها مطالب ورد را در پاورپوینت کپی می کنند و سوال این است که اگر قرار بود همان مطالب در پاور آورده شود پس دیگر چه نیازی به جلسه دفاع بود؟ شما قراره نیم ساعت در مورد چی صحبت کنید؟ شما باید در مورد مهمترین مطالب صحبت کنید و بیاید با نگاه موشکافانه به اون مطلب نگاه کنید و آن را برای اساتید و داوران بشکافید. پس اینکه شما بیایید و مطالب ورد را توی پاور کپی کنید ، بدترین اشتباهی است که می تواند در جلسه دفاع رخ بدهد و بدتر از اون این است که شما مثلا ۵ خط یا ۶ خط داخل اسلایدها قرار دادید و میخواهید از روی اون روخوانی کنید ، اینطوری هیچکس به شما توجهی نمیکند و در اصل شما دفاعی نکردید و فقط دارید از روی مطالب کپی شده ی ورد پایان نامه روخوانی می کنید.

مدیریت زمان

یک سری از حرکاتی که دانشجوها در جلسه دفاع انجام میدهند و جالب نیست این است که روی موضوع خودشون تسلط ندارند ، شما ممکن است خودتان موضوع پایان نامه را انجام نداده باشید ولی روی اون موضوع به خوبی تسلط داشته باشی، ممکنه مثلا من به شما یک مطلبی بدهم و شما راجب این مطلب اطلاعاتتون را میبرید بالا و روی آن کار می کنید و به آن مطلب تسلط پیدا می کنید و اصلا مهم نیست چه کسی این کارو انجام داده است ؛ شما با خواندن متداول متن پایان نامه میتونید تسلطتتان را روی موضوع پایان نامه را بالا ببرید.

مدیریت زمان

بحث بعدی بعد از تسلط پیدا کردن بر موضوع پایان نامه ، بحث مدیریت زمانه که خیلی از دانشجوها مشکل دارند و نمیتوانند درست مدیریت کنند ؛ مثلا طرف آمده و صد تا اسلاید درست کرده است و نمیتواند این صد تا اسلاید را توی ۲۰ دقیقه ارائه بدهد ، هرچه تعداد اسلایدهای شما پایین تر باشد شما میتوانید ارائه بهتری داشته باشید ، لازم نیست شما تمام پایان نامه را ارائه بدهید شما باید مطالب مهم را ارائه بکنید ، پس مهم ترین چیز اینه که شما تعداد اسلایدهاتون پایین باشد و اسلایدها را بر اساس صحبتاتون در جلسه دفاع زمان بندی کنید و مشخص کنید که روی هر اسلاید چقدر میخواهید وقت بگزارید و چقدر میخواهید صحبت کنید ، اما این موضوع هم که کلیک کنید و سریع رد بشوید بروید اسلاید بعدی اصلا کار درستی نیست و اشتباه است ، پس به دو نکته مهم دقت کنید یکی تسلط روی موضوعتون و یکی هم زمان بندی مناسب.

مقالات مشابه با این مقاله:

کتاب آمادگی از صفر تا صد جلسه دفاع پایان نامه (مهرداد حمصیان)

آماده کردن پاورپوینت جلسه دفاع

نقش پاورپوینت در جلسه دفاع پایان نامه

نکات مهم جهت موفقیت در جلسه دفاع ارشد و دکتری

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 399 views بار دسته بندی : جلسه دفاع پایان نامه تاريخ : 20 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.