رانیا هوم مدیریت بازاریابی و رازهای آن در ایران - رانیا هوم

بازاریابی در ایران با توجه به رکود تورمی با دیگر کشورهای جهان متفاوت است. رکود تورمی یعنی مشتری برای محصول و خدمات شما به اندازه کافی وجود  ندارد ولی قیمت ها دائم در حال بالا رفتن هستند. اگر اطلاعات و دانش بازاریابی در این شرایط را نداشته باشید، کسب و کار شما با بحران مواجه خواهد شد. دانش و اطلاعات تخصصی و داشتن استراتژی مناسب با توجه به بازار ایران امری بسیار مهم و ضروری برای کسب و کارها است. البته این را هم بدانید که شرایط بازار و اقتصاد کشور آنچنان که مردم از آن صحبت می کنند بر روی کسب و کارهای کوچک تأثیر گذار نیست. به علت اینکه اغلب کسب و کارهای کوچک، با داشتن سیستم فروش و استراتژی های بازاریابی می توانند در همین شرایط هم فروش های بسیار خوبی داشته باشند.

مزیت رقابتی کالا و محصول شما چیست؟؟ چرا برندهای ایرانی به زودی شکست می خورند.

در بازارهای کسب و کار، بازار بد وجود ندارد. تنها شرایط بازارها فرق می کنند.

بازاریابی در شرایط رکود تورمی با دیگر شرایط تفاوت می کند. شرایط را بلد نباشید، ورشکسته می شوید. کسب و کارها باید انعطاف پذیری بالاتری در این شرایط داشته باشند. راه های مختلفی باید برای فروش محصولات و خدمات خود داشته باشند.

چرا مشتری باید محصول و خدمات تو را بخرد؟

چرایی فروش محصول و خدمات خیلی مهم است. کسب و کارهای ما اصلا چرایی ندارند؟ همه می گویند کیفیت. کیفیت را حق نداری بگی. چرایی، نی تواندکیفیت و خدمات باشد. چون هیچ کس نمیگوید ماست من، ترش است. کیفیت را در هر کسب وکار ، مشتریان آن کسب و کار تعیین می کنند.

چرایی بسیاری از کسب و کارها در ایران ارزان فروختن است. کسب و کارها استاد ارزان فروختن هستند. چرا؟؟

چون بازاریابی درستی ندارند.

بازاریابی

کسب و کار باید به فروش و بازاریابی که شریان اصلی کسب و کار است، بپردازند. مثل یک رودخانه است که اگر آب را ببندید، آن آب می گندد. هر چقدر تعداد مشتری ها زیاد باشد، ارزش مشتری در کسب و کار بالا می رود. طبق بررسی های آمار کشورهای پیشرفته، وضعیت کسب و کار در ایران بسیار باز است و رقابت اصلا زیاد نیست. اگر به کشورهای پیشرفته دنیا، کانادا و آمریکا نگاه کنی، بازار رقابتی در کسب و کار آن ها بسیار شدید است. اغلب افرادی که به این کشورها مهاجرت می کنند اصلا نمی توانند با بازار رقابتی این کشورها کسب و کار مناسب و رقابتی داشته باشند. دلیلش چیست؟ چون بلد نیستند چگونه رقابت کنند. اغلب هم، کسانی که به این کشورها مهاجرت می کنند به سراغ کسب و کارهایی می روند که رقابتی وجود ندارد.مثلا رستوران ایرانی میزنه طرف. مدیریت یک علم است و باید آن را یاد گرفت. اصول مدیریت را باید بلد باشی تا بتوانی در کسب و کار موفق باشی. اصول مدیریت عبارت اند از:

۱-تعریف درست از کسب و کار

هدف اصلی کسب و کار، ایجاد مشتری و حفظ مشتری است. جالب است افراد این رو نمیدانند. مبنا سود نیست.همه در کسب و کار به دنبال سودهستند. مشتری نباشد، سودی هم در کار نیست. شما باید بتوانید مشتری های جدید را جذب کنید. در اقتصاد تورمی دیگر فقط حفظ مشتری شما را بدبخت می کند. چون در این صورت باید دائم به مشتری خود باج و تخفیف بدهید. اگر بلد نباشی مشتری جذب کنی در این اقتصاد نابود می شوی. من به همه گفتم باید سیستم فروش داشته باشید. شغل های ما از یکدیگر یاد نمی گیرند. بهترین دانشگاه،بازار شما است. باید یاد بگیرید. من چگونه تعداد مشتری بیشتری را نسبت به رقیب جذب کنم؟؟ هر کسب و کاری باید این را یاد بگیرد و در بازار اجرا کند.

 

بعضی کسب و کارها و شغل ها عالی هستند ولی ما همش سراغ آن ها نمی رویم. این را باید بدانی وفاداری مشتری در بازار رقابتی زیاد معنایی ندارد. تو اگر بهترین خدمات و محصولات هم ارائه بدی. چند درصد مشتری دوباره سراغ تو می آید. در بعضی کسب و کارها تو باید چندین ماه صبر کنی تا مشتری وفادار تو، مجدد سراغ تو بیاید. پس فقط وفاداری برای جذب و بازاریابی کافی نیست.در بازار رقابتی ، مشتریان ما تنوع طلب هستند. وفاداری و خدمات خوب دادن در بازاریابی کسب و کار،  بسیار رقابتی است. پس شما باید مهم ترین نکات را باهم داشته باشی. فقط حفظ کردن مشتری کافی نیست. فقط وفاداری جواب نمی دهد. مشتری تنوع طلب هر دو را می خواهد. رضایت مندی مشتریان تنوع طلب بسیار سخت است. یک آقا و یا خانمی که خیانت می کند، آیا با خانم یا آقای بهتر  ارتباط برقرار کرده است؟؟ خیلی وقت ها از نظر قیافه هم بدتر است طرف. این قانون این است که چیز جدید همیشه بهتر است.  نسل جدید نسلی تنوع طلب هستند.

به این نسل جدید خدمات و محصولات دادن مثل نسل های قدیم نیست . نسل قدیم وفادار بودند ولی الان اینجور نیست. همه چیز تغییر کرده است.اگر تو تغییر نکنی، به راحتی حذف میشوی. تعصب نداشته باش،اصول بازاریابی این است. همه ما دوست داریم ، مشتریان ما وفادار باشند ولی واقعا اینطور نیست. دلیل این ها را باید بدانی. من به شما نمی گویم رضایت و وفاداری مشتری مهم نیست . طبق آمار بهترین برند های دنیا هم  در سال، تعدادی از مشتریان خود را از دست می دهند. پس اگر فقط به دنبال حفظ مشتری هستی، تو در اینده نزدیک در این بازار حذف خواهی شد. جذب مشتری جدید اولویت اصلی کسب و کار در بازار رقابتی است. تو باید از سیستم های فروشی که  ایجاد می کنی، مشتری های جدید جذب کنی. اصلا کار تبلیغات هم همین است که شما، مشتری جدید جذب کنی. مشتری های قدیمی و وفادار که نیاز به تبلیغات و هزینه کردن ندارند. اما تبلیغات در حال حاضر هزینه های بالایی دارد.

مشتریان پرتواقع هستند و اگر تو مشتری جدید نداشته باشی، اون ها هرروز واست یک بهونه میارند و تو مجبور هستی به ساز آن ها برقصی. پس اگر نمی خواهی به ساز همه برقصی باید مشتری جدید جذب کنی.

بازاریابی یعنی ایجاد بازار. چگونه بازار ایجاد کنیم. تواقعات مشتری ها در کشور ما ، در حد بهترین کشورهای دنیا شده است. در حالیکه کسب و کارهای ما چقدر پیشرفت کرده اند؟ خودتان جواب بدهید.

بی رحم اخراج کنید. از اخراج کردن نترسید. اگر به دنبال پیشرفت در کسب وکارت هستی باید کارمند درجه یک داشته باشی. بنگاه کسب و کار،  بنگاه خیریه نیست. اگر کارمندان به درد نخور را نگه داری بعد مجبوری کل کسب و کار را ببندی. راندمان و بهره وری مهم است.

رفته بودم پیش یک کفش فروش دیروز. طرف می گفت که کفش در چین ساخته شده بعد منتقل شده به ایران بعد عمده فروش به خورده فروش فروخته است و با همه این همه انتقال، هزینه کفش پایین تر از ساخت در ایران می باشد. دللیش را میدانی؟؟ استراتژی های بازاریابی چینی، دلیل اصلی موفقیت کشور چین در بازارهای جهانی است.

فرهنگ سازی را در ایران انجام ندهید، چون جواب نمی دهد. به دنبال فرهنگ سازی در کسب و کار نروید.

۲-نیازسنجی دقیق مشتری

در کسب و کار شما باید نیاز مشتری را بفهمی.همه این را میدانند ولی این سخت ترین کار است که باید شناسایی شود. شناسایی و نیازسنجی نیاز به زمان و استراتژی دارد. مردم چه ماشینی را خوب می دانند؟ آپشن داشته باشد. در ایران، سانروف داشته باشد، این جز نیازسنجی مشتری ها در کیفیت ماشین است. باور می کنی؟؟ آخه این جز کیفیت است که برای مشتریان مهم است. پس باید نیاز مشتریان را بدانی. این نیاز به علم بازاریابی دارد که چگونه نیازهای مشتری را بسنجم؟

صاحبان کسب و کار و مدیران با این سرعتی که وضعیت کسب و کار در حالت تغییر است، باید بازاریابی و سبک های مدیریتی و شناسایی نیازهای مشتری را آموزش ببینند. اگر آموزش نبینید در عصر حاضر حذف می شوند.

مدیریت بازاریابی و رازهای آن در ایران

۳-نوع آوری

ما وقتی پایان نامه و مقاله می نوشتیم، یک بخشی در پروپوزال و در پایان نامه بود به نام نوآوری پژوهش چیست؟ خیلی از دانشجویان ارشد و دکترای ما و حتی  اساتید ما نمیدانند، نوآوری چیست. نوآوری با خلاقیت تفاوت می کند. شما در کسب و کار خود قرار نیست چیزی اختراع کنید ولی لازم است نوآوری داشته باشید. یعنی خدمات جدید در شغل خود ارائه کنید. مشکل مدیران کسب و کار ما این است که همه کاری را خودشان می خواهند انجام دهند. در حالیکه کسب و کار نیاز به تیم قوی دارد. تیم قوی ، در کنار داشتن مشاور کسب وکار ، رمز قدرتمند موفقیت در کسب و کار است. آن هایی که در صنعت ساختمان هستند. شما در کشورهای پیشرفته، تکنولوژی هایی آمده است که می تواند بهش برنامه بدی و اون ساختمان را برایتان میسازد. اگر در حال حاضر به دنبال کار هوشمندانه نباشی، تو حذف خواهی شد.

۴-مارکتینگ یا بازاریابی

در هر کسب و کاری هستید، مارکتینگ یا بازاریابی و برنامه ریزی پلن کسب و کار را آموزش ببینید. مشاوران کسب و کار برای شما این کار را انجام می دهند.

شرکت مهرداد سیویل ، با مدیریت مهندس حمصیان، مشاور شروع و بهبود کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی و بازاریابی های نوین است. استراتژی های کسب و کار داشته باشید تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید.

اگر ترس از شروع کسب و کار داری و همش دنبال ایده هستی ولی شروع نمی کنی، حتما مقاله ترس از شروع کسب و کار را مطالعه کن. اگر فکر می کنی در ایران نمی توانی موفق شوی. مقاله چگونه در ایران پولدار بشم و در ایران راحت تر از هر کشوری می شود پولدار شد را مطالعه کنید. ما در مدیریت کسب و کار، هیچوقت شرایط بد نداریم. نحوه بازاریابی و فروش تغییر می کند و شما باید خودتان را آپدیت کنید. باید انعطاف پذیر باشی. باید سیستم کسب و کار داشته باشی. یک راه،  تو را به موفقیت نمیرساند. مقاله راهکارهای عملی برای افزایش درآمد و بهبود کسب و کار با پیشنهادهای باور نکردنی را با دقت مطالعه کن .

 مقالات مشابه با این مقاله:

کجا و چگونه کار خود را تبلیغ کنیم؟

مشاور کسب و کار ، نحوه زندگی شما را تغییر می دهد

چگونه در سرچ گوگل بالا باشیم (آموزش و انجام سئوی سایت)

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 191 views بار دسته بندی : مطالب جدید تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها