رانیا هوم طراحی و برنامه ریزی جلسه دفاع پایان نامه - رانیا هوم

جلسه دفاع و نحوه برنامه ريزی برای آن از مهم ترين كارها براي موفقيت دانشجويان ارشد و دكترا است. اگر به دنبال بهترين جلسه دفاع هستيد حتما مي بايست براي آن برنامه ريزي داشته باشيد. تمام زحمات و هزينه هاي پايان نامه با ارائه نامناسب از بين مي رود. اگر پايان نامه را خودتان انجام نداديد ،با ارائه مناسب در روز دفاع مي توانيد نمره بسيار خوبي در آن روز بگيريد.در ادامه به بررسي مهم ترين نكات براي طراحي و برنامه ریزی جلسه دفاع پایان نامه برای كليه رشته ها می پردازيم.

 

شما باید برای جلسه دفاع پایان نامه برنامه ریزی داشته باشید ، باید طراحی داشته باشید و برای لحظه به لحظه جلسه دفاع برنامه ریزی کنید ، نحوه ارتباط و رفتار شما در جلسه ی دفاع مهم است و همه ی این نکات باعث برگزاری یک جلسه ی موفق می شود. شما باید برای جلسه دفاع طراحی وبرنامه ریزی خاص خودش را داشته باشید ، باید ببینید چجوری صحبت بکنید که افراد ۲۰ دقیقه به شما توجه کنند و جلب مطالب شما بشوند. نباید مطالب شما خسته کننده باشد و داوران زود خسته بشوند ؛ خیلی از افراد فکر میکنند که موضوع های علمی را نمی توان جذاب ارائه داد ولی در حالی که خیلی میتوانید این موضوع ها را جذاب ارائه بدهید ، نحوه ی ارائه ی هرچیز میزان اهمیت آن را مشخص میکند و این که شما یک مسئله ای را چگونه ارائه می کنید نشان دهنده ی این است که این مسئله چقدر مهم است؟

برنامه ریزی جلسه دفاع پایان نامه

شروع جلسه دفاع ، موضوع جلسه دفاع ، مباحثی که در جلسه دفاع مطرح می کنید ، پایان جلسه دفاع و غیره خیلی مهم است. شما در پایان باید مانند یک پرانتزی که آن را باز کردید و باید ببندید عمل کنید و بحث را تمام کنید. هیچوقت پایان جلسه دفاع را باز و نیمه کاره نگذارید. شما باید در آخر کار به یک نتیجه و یا پیشنهادی برسید. شما باید بتوانید ابتدا و اواسط و پایان کارتان را با برنامه ریزی پیش ببرید و در ۲۰ دقیقه یک مسئله ای را برای افراد توضیح بدید.

بسیاری از دانشجویان در هنگام سؤال داوران هنگ می کنند و به سؤال اساتید و داوران درست جواب نمی دهند و بنابراین داوران و اساتید از این فرصت استفاده می کنند و دانشجو را به اصطلاح خودمون بمباران می کنند و اجازه پاسخ مناسب به دانشجو نمی دهند. دانشجو باید بسیار قاطع حرف بزند و همچنین خیلی قاطع به سؤالات داوران پاسخ دهد و برای صحبت های خود مرجع علمی بیان کند. خیلی از دانشجوها فکر می کنند برای متقاعدسازی داوران باید خیلی سعی و تلاش کنند در حالی که این طرز فکر اشتباه است، چرا این حساسیت دانشجوها اشتباه است؟ چون حساسیت متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه به دلیل اینکه اساتید و داوران زیربار جواب دانشجو نمی روند و دانشجو نمی تواند کار خود را انجام دهد و ادامه جواب ها را هم کامل و علمی نمی دهد به دلیل اینکه فکر می کند چون در سؤال اول نتوانسته داور و اساتید را راضی کند که اکثر مواقع هم همین حالت اتفاق می افتد و داور از جواب دانشجو رضایت ندارد و با این وجود به سراغ سؤال بعدی می رود. در این حالت شما هم بیخیال آن سؤال اول بشین و به سراغ سؤال بعدی داوران بروید و با مجدد جواب قاطع به آن سؤال بدهید. داوران برای اینکه طرز فکر دانشجو را بهم بریزند معمولا طوری رفتار می کنند که از وضعیت پایان نامه و طریقه جواب دادن دانشجو راضی نیستند. دانشجویانی که مراحل پایان نامه را خودشان انجام نداده اند باید برای اینکه با مشکل مواجه نشوند با خواندن این مقاله می توانند بدون ترس و استرس موفق شوند. نکات مهم این مقاله برای کسانی هم که نتوانستند فرصت مناسبی برای کل پایان نامه داشته باشند، صادق است. خب این دانشجویان اغلب با مشکلات زیر روبرو می شوند:

۱-انتخاب استاد راهنما قبل از تأیید پروپوزال

۱-اگر هنوز استاد راهنما را انتخاب نکرده اید و قصد ندارید خودتان همه پایان نامه را انجام دهید. وقتی میگم همه پایان نامه، یعنی شما می توانید همه فصل های پایان نامه را تا آخر خودتان بنویسید. اگر نمی خواهید همه پایان نامه را خودتان انجام دهید با اساتید سخت گیر نگیرید. چرا؟ چون تجربه ثابت کرده است که استاد راهنما هیچ کمکی در انجام پایان نامه به شما نخواهد کرد یا اینقدر راهنمایی کمی به دانشجو می کند که دانشجو فقط چندین ماه سرگردان دور خودش می چرخد. پس نکته اول این است که اگر هنوز استاد راهنما را انتخاب نکرده اید یک استاد سخت گیر انتخاب نکنید. حالا شاید می پرسید از کجا بفهمم یک استاد سخت گیر است یا نه؟ یک راهکار این است که شما باید دانشجویانی را پیدا کنید که با این استاد شما قبلا یا در حال حاضر پایان نامه گرفته اند. از این دانشجویان قبلی می توانید استاد راهنما را بشناسید.

برنامه ریزی

راه دیگر نحوه رفتار استاد راهنما در اوایل کار با شما است. اگر برای انتخاب موضوع هیچ کمکی نمی کند و هیچکدام را هم قبول نمی کند. اگر در انتخاب مقاله نمونه بسیار سخت گیرانه است ، خب عزیزان دیگه دنبال چی هستید؟ الان شما با یک استاد سخت گیر روبرو هستید که در هر یک از مراحل پایان نامه هم این سخت گیری را دو چندان خواهد کرد. ولی اگر استادی است که می گوید برو تحقیق کن و بعد بیا تا بشینیم نتیجه گیری کنیم و به زودی به نتیجه رسیدید یعنی این استاد سخت گیری نیست. این نکته بسیار مهم برای دانشجویانی است قصد ندارند خودشان پایان نامه را انجام دهند. نکته مهم دیگر برای دانشجویانی که خودشان نمی خواهند پایان نامه را انجام دهند این است که حتما باید فردی را انتخاب کنید که از صفر تا صد کار پایان نامه را خودش انجام دهد. حتما مقالات مربوط به انتخاب استاد راهنما را در سایت مطالعه کنید.

۲-انتخاب یک فرد مناسب و متخصص برای انجام کل پایان نامه

در این مرحله شما باید تحقیق کنید که فردی متخصص، پایان نامه را از صفر تا صد انجام دهد. پایان نامه مثل یک داستان است که تمام فصل های آن به هم پیوسته هستند و اگر یک فصل هم به درستی انجام نگیرد بقیه فصل ها هم با مشکل و عدم پیوستگی روبرو می شود. مثل حکایت ضرب‌المثل «آشپز که دوتا شد، غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک است. پس اگر قصد دارید پایان نامه را به شخصی بسپارید، کسی باشد که از صفر تا صد پایان نامه را خودش انجام دهید .

۳-تحت هیج شرایطی یک فصل یا دو فصل را به شخص دیگر واگذار نکنید

در ادامه نکته قبلی که گفتم فقط یک فرد مناسب و متخصص برای انجام کل پایان نامه انتخاب کنید، مشکل رایج و اشتباه بزرگ بسیاری از دانشجویان این است که اغلب فصل ۱ و ۲ را خودشان می نویسند و یا یک نفر انجام می دهد و می خواهد فصل ۳ و۴ را کسی دیگر انجام دهد و بعد فصل ۵ را هم خودش دوباره یا یک نفر دیگر نتیجه گیری کند. از همین جا بهتون بگم اگر همچین کاری را انجام دادید پایان نامتون خراب شده و به دنبال تیکه های آن نباشید. هرگونه صرفه جویی در انجام پایان نامه منجر به خراب شدن پایان نامه شما می شود پس یا خودتان انجام دهید و یا کل پایان نامه را به شخصی مطمئن واگذار کنید. اگر خودتان خواستید پایان نامه را انجام دهید و فرصت ان را هم داشتید، مقالات مربوط به نحوه پروپوزال نویسی، فصل اول، دوم، سوم و چهارم و پنجم را حتما مطالعه کنید.

برنامه ریزی

۴-هر فردی پایان نامه را انجام داده است ، نیاز است که شما باید پایان نامه را مطالعه کنید و سؤالات را از شخصی که انجام داده است بپرسید.

بعضی از دانشجویان فکر می کنند که اگر پایان نامه خودشان را به فردی بدهند، خودشان دیگه نباید هیچ کاری انجام دهند. این طرز فکر بسیار اشتباه است و شما را با مشکلات فرآوانی روبرو می کند. شما باید تمام فصول پایان نامه  را بخوانید و خودتان مشکلات نگارشی را انجام دهید و هرجا سؤال داشتید از آن فرد سؤال کنید. یادتان نرود شما قرار است این پایان نامه را اول برای استاد راهنما و سپس در جلسه دفاع باید آن را با برنامه ریزی مشخص توضیح دهید.

۵-نکات ضروری برای جلسه دفاع پایان نامه را واقعا جدی بگیرید

برنامه ریزی جلسه دفاع پایان نامه از کل انجام مراحل پایان نامه مهم تر است. فردی که خوب و براساس اصول طراحی آموزشی دفاع کند، از فردی که خودش هم پایان نامه را از صفرتاصد انجام داده است ، موفق تر می شوید. یعنی با برگزاری خوب جلسه دفاع و ساخت پاورپوینت حرفه ای جلسه دفاع می شود یک پایان نامه ضعیف را تبدیل به یک پایان نامه قوی تبدیل نمود.شما می توانید مقالات ما را در مورد نحوه برگزاری جلسه دفاع مطالعه کنید. اگر خودتان پایان نامه را انجام نداده اید با خرید کتاب آمادگی از صفر تا صد جلسه دفاع پایان نامه می توانید تمام مشکلات جلسه دفاع را حل کنید. برای خرید این کتاب می توانید با ما در تماس باشید. این کتاب تجربه سال های دانشجویان در جلسه دفاع اورده شده است. حالا دیگر بدون استرس پایان نامه خود را به فردی دیگر واگذار کنید ولی به شرطی که خودتان با پایان نامه جلو بیایید.

مقالات مشابه با این مقاله:

کتاب آمادگی از صفر تا صد جلسه دفاع پایان نامه (مهرداد حمصیان)

آماده کردن پاورپوینت جلسه دفاع

نحوه متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه (قسمت اول)

نحوه متقاعد سازی داوران در جلسه دفاع پایان نامه (قسمت دوم)

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 550 views بار دسته بندی : جلسه دفاع پایان نامه تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.