رانیا هوم شناخت کامل سنگ اسلب - رانیا هوم

سنگ ها در ساختمان از مرحله سفت کاری و پی ساختمان گرفته تا نمای خارجی ساختمان و همچنین استفاده از سنگ در فضای داخلی به عنوان سنگ کف، سنگ راه پله، سنگ برای پشت تلویزیون و غیره قابل استفاده است. سنگ اسلب به دلیل زیبایی و طرح و نقش های آن در پروژه های ساختمانی بسیار استفاده می شود. اما در استفاده از سنگ ، باید به انتخاب نوع سنگ و کاربرد آن دقت نمایید. بسیاری از سنگ ها نباید در مقابل نور خورشید قرار بگیرند چون دچار رنگ پریدگی می شود. از طرفی دیگر اجرا کننده سنگ نیز بسیار مهم است. پس در انتخاب اکیپ خوب برای اجرای سنگ هم باید دقت کنید. برای انتخاب رنگ باید ابتدا مکانی که می خواهید اجرا کنید را مشخص کنید. سپس بودجه خود را هم مشخص کنید. در مرحله بعدی با توجه به کیفیت و نوع سنگی که می خواهید در بخشی از ساختمان مشخص شده است، می توانید دسته بندی سنگ متناسب خود را مشخص کنید.

نکات مهم قبل از خرید سنگ

قبل از خرید سنگ، متراژ دقیق سنگ را مشخص کنید و مقداری را به عنوان پرت باید لحاظ کنید. بسیاری از سنگ ها در بخش بعدی تولیدی کارخانه ، همرنگ نیست یا در کارخانه تولیدی، ایجاد نمی شود. پس قبل از سفارش سنگ خود، متراژ دقیق سنگ را با یک میزان متناسب اضافه تر سفارش دهید.

سنگ هایی که در نما از بین می روند

شناخت کامل سنگ اسلب

در نما به دلیل تابش خورشید نمی توان از هر نوع سنگی استفاده کرد. اگر به دنبال استفاده از سنگ های مشکی در نما هستید، سنگ گرانیت مشکی به روش خشکه چینی، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود و همچنین در اجرای آن نباید از روش دوقابی استفاده کنید. مزیت های استفاده به روش خشکه چینی به راحتی می تواند در آینده، سنگ را  از نما خارج کنید و اگر در آینده خواستید نمای خود را تغییر دهید، می توانید به راحتی آن را خارج کنید. همچنین یکی دیگر از مزایای روش خشکه چینی این است که منجر به سبکی سازه شما می شود. در نتیجه نیاز به قوطی های سنگین در اجرای نما نیستید. به دلیل اینکه در روش دوقاب، چند سانتی متر باید دوقاب اجرا کنید و این منجر به سنگینی سازه شما می شود.

دقت کنید هر سنگی را در جای مناسب خود اجرا کنید.

شناخت کامل سنگ اسلب

سنگ مرمریت مشکی، از جمله سنگ هایی است که نمی توان در نما استفاده کرد چون به مرور زمان دچار تخریب و تغییر رنگ می شوند. سنگ مرمریت اغلب برای فضای داخلی قابل استفاده است که در معرض نورخورشید و گرمی و سردی هوا به طور مستقیم قرار نمی گیرد.

معنی واژه اسلب چیست؟

واژه ی اسلب (Slab) در زبان لاتین به معنای ورق / برگه / قطعه است. به دلیل این که فرآوری این سنگ به صورت سنگ خام (کوپ) به صورت حرکت رفت و برگشتی توسط تیغه مخصوص ورقه ورقه می شود به آن سنگ اسلب می گویند. فرآوری این سنگ برخلاف روش های قدیمی برش سنگ که با دستگاه های دوار انجام میشد با استفاده از دستگاه های مخصوصی همچون اره و وایر کات انجام می شود. ابعاد ورقه های سنگ به صورت اسلب بسیار بزرگتر از تایل یا سنگ قله بری می باشد. حال ابعاد این سنگ ها متناسب با قواره های کوپ خام سنگ متفاوت است. ابعاد این سنگ از عرض ۸۰ سانتی متر به بالا می باشد.

شناخت کامل سنگ اسلب

وقتی که سنگ به صورت اسلب یا ورقه ای بریده شد، مراحل بعدی آن فرآوری مثل اپوکسی کاری، رگه گیری، ساب و صیقل کاری ، فرزکاری و دوربری می باشد. ضخامت برش سنگ اسلب عمدتا بین ۲ تا ۳ سانتی متر است. فرآوری سنگ به صورت اسلب بر روی بسیاری از سنگ ها قابل اجرا است و در صورت اجرای صحیح مراحل برش، ساب و کالیبراسیون، می توان در فضا های مختلفی از اسلب استفاده نمود. یکی از مزایای فرآوری سنگ اسلب نسبت به روش های قدیمی، افزایش استحکام و عمر سنگ است.

ویژگی های سنگ اسلب چیست؟

سنگ اسلب نسبت به روش های قدیمی، زیباتر و چشم نواز است و از طرفی دیگر دارای استحکام و طول عمر زیاد است.از دیگر مزایای فرآوری به روش اسلب این است که  از دستگاه های با کیفیت و مدرن جهت برش و کالیبراسیون و همچنین ساب و صیقل کاری سنگ استفاده می شود و همین کیفیت منجر به زیبایی طرح های فرآوری شده به این روش می شود. در این روش میزان شکستگی و خرد شدن سنگ به دلیل عملیات اپوکسی کاری و نصب توری پشت ورق اسلب به حداقل می رسد.

به طور خلاصه مزایای استفاده از سنگ های اسلب عبارتند از:

زیبایی خیره کننده این سنگ ها نسبت به دیگر روش های قدیمی

استحکام بیشتر آن ها به دلیل دستگاه های استفاده شده مدرن

کاهش پرت و ضایعات در تولید آن

دقت و کیفیت بالای برش در این سنگ ها

کیفیت بیشتر نسبت به سنگ های تایل

سهولت در حمل و نقل و بارگیری سنگ های اسلب

سهولت در انتخاب سنگ

قابلیت ایجاد صفحه های بوک مچ و فورمچ

قابلیت نورپردازی این سنگ ها منجر به زیبایی آن ها در دکوراسیون داخلی می شود.

تمام سنگ ها اعم از سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ مرمریت و سنگ گرانیت را می توان به صورت اسلب تولید کرد.

شناخت کامل سنگ اسلب

سنگ اسلب بوک مچ یا فورمچ چیست ؟

در عملیات بوک مچ (Book Matching) که خود شامل دو بخش دوتایی (بوک مچ) و چهارتایی (فورمچ) می باشد، برش و فرآوری سنگ به گونه ای انجام می شود که خطوط و رگه های طبیعی موجود در سنگ اسلب در امتداد یکدیگر یا در تقارن با یکدیگر قرار گیرند. یعنی همانند یک پروانه یا نقش و نگار های یک قالی که در تقارن و امتداد یکدیگر قرار دارند، شال ها و رگه های سنگ نیز در کنار یکدیگر جفت می شوند. در پروسه ی بوک مچینگ سنگ، سنگ ها به صورت اسلب و در برخی از شرایط به صورت تایل برش داده و با الگوی منظم و دقیق، شماره گذاری می شوند. شماره گذاری ها عمدتاً به صورت جفت های ۲ تایی و ۴ چهارتایی انجام شده و سپس ورقه های سنگ در کنار یکدیگر قاب بزرگ تری را تشکیل می دهند. به عبارتی دیگر، اگر اولین ورق بریده شده ی سنگ از یک طرف ساب زده شود، ورق کناری یا جانبی آن باید از طرف دیگر ساب بخورد. یعنی عملیات ساب و صیقل کاری سنگ، یکی از رو و یکی از پشت انجام شود. در حالتی که دو ورق در کنار یکدیگر یک قاب تشکیل دهند حالت بوک مچ و اگر چهار ورق اسلب منجر به تشکیل یک قاب گردد حالت فورمچ می باشد. بوک مچینگ یا بوک مچ اصطلاحی است که در این چند ساله اخیر در فرآیند تولید سنگ اسلب رایج گردیده است. سنگ بوک مچ به دو یا چند اسلب سنگ که بصورت قرینه یا جناقی کنار هم قرار میگیرند، گویند. به نحوی که تداعی کننده یک کتاب باز است. و نقوش سنگ در پلاک های دیگر ادامه پیدا میکند و تصویری کامل از نقش سنگ را به تصویر می کشد. در صورتی که دو برگ اسلب بصورت قرینه در کنار همدیگر قرار بگیرند بوک مچ میگویند و چنانچه چهار برگ سنگ اسلب کنار همدیگر قرار بگیرند ، اصطلاحا فورمچ می نامند.

هم اکنون شما عزیزان می توانید برای دیدن مدل ها و ایده های جذاب در دکوراسیون داخلی با کلیک بر روی لینک زیر وارد پیج رسمی مهرداد سیویل در اینستاگرام شوید 

https://www.instagram.com/mehrdad_deco_art/

کاربرد سنگ اسلب در پروژه های ساختمانی

  • سنگ های اسلب در بخش های مختلف در پروژه های عمرانی قابل استفاده است. سنگ های اسلب در کلیه ی فضای داخلی ساختمان از جمله دیواره ی آسانسور ، کف هال یا پذیرایی، کف و دیواره های ورودی ساختمان یا لابی، استفاده از دیواره های داخلی ساختمان برای مشخص کردن یک دیوار به عنوان نقطه کانونی،استفاده در دیواره ی شومینه و دیوارهای بین کابینت ها و غیره قابل استفاده است.

استفاده از سنگ های اسلب در سایز های بزرگ مثل ۱۰۰*۱۰۰ و بیشتر، زیبایی و یک دستی بی نظیری را به فضا بخشیده و موجب چشم نواز تر شدن طراحی می شود.

قیمت سنگ های اسلب به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه فرآوری سنگ خام جهت تولید سنگ اسلب نسبتا ۲ برابر می باشد. همچنین ضخامت این سنگ عموما از ۲ سانتی متر بیشتر می باشد. علت بالا بودن قیمت سنگ اسلب نسبت به سنگ های طولی به سه علت می باشد.

۱- هزینه بالای فرآوری سنگ اسلب نسبت به سنگ های ساختمانی دیگر

۲- خرید سنگ خام سالم یا همان کوپ سنگ با ابعاد بزرگتر، قیمت بالاتری نسبت به سنگ های خام و بی قواره دارد.

۳- فرآیند برش و صیقل دادن این سنگ‌ها دشوار و حساس است.

عوامل مؤثری در قیمت گذاری سنگ اسلب مؤثر است، که عبارت اند از:

  • اندازه و قواره کوپ سنگ
  • نوع و ماهیت سنگ
  • هزینه های استخراج و خرید کوپ
  • نوع برش و فرآوری
  • سورت یا درجه بندی سنگ
  • پاک بودن و حداقل بودن میزان رگه های موجود در سطح سنگ
  • قابلیت ایجاد قاب های بوک مچ و فورمچ
  • هزینه های حمل و نقل
  • شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی

 ابعاد ورق اسلب گاهاً به طول ۳ متر و عرض ۲ متر می رسد . اندازه ی ورق اسلب به قواره و ابعاد کوپ سنگ خریداری شده از معدن نیز بستگی دارد. علاوه بر بزرگ بود کوپ خام ، سلامت و عدم وجود شکستگی در کوپ سبب استحصال و فرآوری سنگ های خوش قواره و بزرگ می گردد.

سنگ اسلب

سنگ های ساختمانی با ابعاد نسبتا بزرگ را سنگ اسلب می گویند. ابعادی که معمولا بزرگتر از ۱۲۰*۲۲۰ سانتی متر می باشد. برای تولید سنگ اسلب از سنگ های ساختمانی خام سالم با ابعاد بزرگ که اصطلاحا به آنها کوپ سنگ گفته میشود استفاده می کنند.

شناخت کامل سنگ اسلب

تفاوت اصلی سنگ اسلب و سنگ تایل

ابعاد و اندازه بزرگتر، ضخامت بیشتر و زیبایی خیره کننده، از بارز ترین تفاوت های سنگ اسلب و سنگ است.

برای هر دیوار باید از ۴ بوک مچ اسلب استفاده کرد؟

بستگی به ابعاد دیوار و سلیقه شما دارد. رایج ترین تعداد بوک مچ ۲ و ۴ عدد می باشد. اما طبیعتا این امکان برای شما وجود دارد که تعداد بوک مچ بیشتری سفارش دهید

از سنگ اسلب برای کف هم میتوان استفاده می شود؟

بله سنگ اسلب برای کف هم کاربرد دارد. به ویژه این سنگ های اسلب را می توان برای مکان ها یا سالن های بزرگ استفاده کرد.

انواع سنگ های اسلب

سنگ مرمر لیمویی پالت شده

شناخت کامل سنگ اسلب

سنگ اسلب مرمر سبز به صورت فور مچ وبوک مچ _ صاداراتی
با کیفیت عالی و استاندارد و قابلیت عبور نور را دارد.

شناخت کامل سنگ اسلب

استفاده از سنگ اسلب خاص با امکان نورپردازی

شناخت کامل سنگ اسلب

این سنگ ها دارای انواع مختلفی است که می توانید با توجه به نحوه رنگ دکوراسیون داخلی خود از آن استفاده کنید. مقاله انتخاب رنگ در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و نقش رنگ ها در زیبایی دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید. طراحی و اجرای صفر تا صد دکوراسیون داخلی در سال ۲۰۲۱ را هم می توانید مطالعه کنید.

مقالات مشابه با این مقاله:

انتخاب رنگ در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

نقش رنگ ها در زیبایی دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی

نحوه انتخاب پرده در دکوراسیون داخلی

 

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : متریال های دکوراسیون داخلی تاريخ : 8 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.