رانیا هوم راهکارهای پارافریز مقالات و پایان نامه ها برای جلوگیری از همانندسازی - رانیا هوم

پارافریز چیست؟

شما زمانی با کلمه پارافریز مواجه خواهید شد که برای نگارش پایان نامه یا مقاله از سواد علمی خودتان استفاده نکنید و سعی کنید برای تکمیل مقاله دست به اقداماتی از جمله کپی برداری و استفاده از محتوای سایت های علمی بزنید و یا به مقالات و کتابهای موجود در رشته تخصصی موجود در حوزه تخصصی خودتان مراجعه کنید و سعی کنید برای تکمیل داده های مقاله خود از سایر آثار موجود استفاده کنید. این مسئله برای فصل دوم پایان نامه ها و همچنین پیشینه پژوهش ها در مقالات ایجاد می گردد. در این مقاله راهکارهای پارافریز مقالات و پایان نامه ها برای جلوگیری از همانندسازی مورد بررسی قرار می گیرد که شما با کمترین میزان تشابه روبرو گردید.

متاسفانه امروزه در کشور ما نیز اغلب نویسندگان دست به چنین اقدامات ناشایستی می‌زنند و سعی می‌کنند که برای کسب امتیازات پژوهشی و برای پیشی گرفتن از یکدیگر مقاله خود را با تحقیقات دیگران تکمیل کنند. سرقت علمی در هیچ حوزه‌ای پسندیده و اخلاقی نمی‌باشد و باید مقاله قبل از رسیدن به بخش داوری ابتدا اصلاح شود و مشابهات علمی موجود در متن آن برطرف شوند. رفع سرقت علمی از مقالات تخصصی موجود پارافریز نامیده می‌شود و یک فرآیند بسیار تخصصی می‌باشد. که باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. پارافریز امروزه با توجه به افزایش حجم مقالات تخصصی در همه رشته ها تقریبا یک مرحله ضروری قبل از چاپ مقاله محسوب می‌شود و همه مقالات بهتر است قبل از اینکه به یک ژورنال سابمیت شوند ابتدا پارافریز شوند و میزان مشابهت های علمی آن اصلاح شود. نویسنده و خالق یک اثر علمی یا ادبی باید برآنچه که نوشته است تسلط داشته باشد و یک دلیل و پیشینه علمی و منطقی برای آن در نظر گرفته باشد. پارافریز یا یک بازنویسی صحیح حتی نباید دقیقا همان ساختار نوشته یا پاراگراف اصلی را داشته باشد. اگر این به شما کمک می­‌کند تا پارافریز بهتری داشته باشید، مطلبی که می­‌خوانید را کنار بگذارید و چیزی که از آن به یاد دارید را بنویسید، فکرکنید برای دوستانتان آن را تعریف می­‌کنید.

نحوه تشخیص سرقت علمی در مقالات و پایان نامه ها

بسیاری از دانشجویان فکر می کنند که کپی کردن پایان نامه را کسی نمی فهمد در حالیکه اغلب اساتید با نگاه می توانند متوجه کپی برداری می شوند ولی دقت کنید که خیلی مواقع اساتید زرنگ بازی در می آورند و به دانشجو می گویند کپی کردی؟ منتظر پاسخ شماست. نحوه عکس العمل شما مهم است. اگر کپی نکردید خیلی قاطع بگین که اصلا اینجور نبوده و مقالات در دسترس هست. اولین جمله ای که تقریبا همه نویسندگان بعد از ریجکت مقاله به دلیل سرقت علمی می‌گویند این است که از وجود چنین مشابهاتی در مقاله خود بی اطلاع هستند و به صورت اتفاقی رخ داده است اما بعد از بیان نتیجه داوری و ریجکت مقاله یقینا چنین ادعایی بسیار نابه‌‌جا می‌باشد و قابل توجه نخواهد بود. بهتر است تمامی مقالات علمی قبل از اینکه به مرحله چاپ برسند ابتدا پارافریز انجام شود و سرقت علمی آنها برطرف گردد.

اما چگونه می‌توان تشابه علمی مقاله را به دست آورد یقینا پیدا کردن مشابهات علمی در یک متن تخصصی بدون ابزارهای تخصصی کاملا غیر ممکن می‌باشد برای تشخیص سرقت علمی نرم افزارها و سایت های بسیاری به وجود آمده اند که می‌توانید به کمک آنها سرقت علمی را تشخیص دهید و با کمک روش های خاصی آنها را برطرف فرمایید. معروف ترین ابزاهای تشخیص سرقت علمی را می‌توانید از این بخش مطالعه فرمایید. نحوه کارکردن با چنین ابزاهایی به این صورت می‌باشد که متنی را که می‌خواهید تشابه آنهارا به دست آورید را باید در بخش مربوطه وارد نمایید و ابزار مربوطه جستجو را انجام خواهد داد و مقاله را با تمام مقالات موجود بررسی خواهد کرد و میزان و درصد مشابهت آنرا بیان خواهد کرد. بخشهایی که دارای تشابه علمی می‌باشند به صورت هایلایت نمایش داده خواهند شد و درصد مشابهتی برای آنها نمایش داده خواهد شد بعد از اینکه میزان مشابهت را بین متون به دست آوردید باید سعی کنید توسط روشهای زیر آنها را برطرف فرمایید. توجه داشته باشید که برخی از ابزاها به دلیل ارائه خدمات رایگان در دسترسی به پایگاه داده های معتبر close access محدودیت دارند و بهتر است از ابزارهایی کمک بخواهید که با پرداخت حق اشتراک خدمات ارائه می‌کنند زیرا اینگونه از ابزارها محدودیت دسترسی ندارند و می‌توانند به پایگاه داده ژورنال های close access نیز دسترسی داشته باشند.

تحلیل آماری پایان نامه

راهکارهای پارافریز برای مقالات و پایان نامه ها

روشهای بسیاری برای رفع سرقت علمی و پارافریز مقالات وجود دارد. در واقع با پارافریز سعی داریم متن مورد نظر را که از منابع دیگر کپی شده است را به زبان خودمان بازگو کنیم روشهای زیر هر یک در پارافریز مقاله به شما کمک خواهد کرد و می‌توانید توسط این روش ها متن مورد نظرتان را به بهترین نحو پارافریز کنید:

ار نقل قول استفاده کنید

بهترین روش برای مواقعی که تصمیمی دارید از حاصل یافته ها و تحقیقات دیگران بهره بگیرید استفاده از نقل قول می‌باشد باید متن مورد نظرتان را از زبان نوشته اصلی نقل کنید باید متن مورد نظرتان را داخل کاما یا همان ویرگول بنویسید.

رفرنس ها را تکمیل کنید

برای از بین بردن تشابهات علمی موجود در متن می‌توانید رفرنس ها را تکمیل نمایید و به تمامی منابعی که از آنها استفاده کرده اید رفرنس دهی کنید. تکمیل بخش رفرنس ها کمک می‌کند تا سرقت علمی موجود در متن از بین برود و تمامی متون به صورت استناد باشند.

اقسام جمله را تغییر دهید

تغییر ترتیب کلمات نیز یکی از روشهای قطعی برای بهبود شرایط رفع سرقت علمی می‌باشد می‌توانید با تغییر ترتیب جمله و افزودن کلمات ربط و تکمیل مفهوم جمله تا حد امکان در ناب بودن و بهبود کیفیت جمله نقش ایفا کنید.

از کلمات مترادف استفاده کنید

استفاده از کلمات مترادف نیز یکی از روش های رفع سرقت علمی می‌باشد بهتر است به جای کلمات جملات دارای سرقت علمی از کلمات مترادف و مشابه استفاده کنید. برای اینکار می‌بایست بازه لغات بسیار گسترده‌ای داشته باشید.

گرامر جمله را تغییر دهید

با تغییر زمان و شخص افعال می‌توانید در بازسازی جمله و ناب کردن آن نقش مستقیم داشته باشید. تغییر گرامر جمله کار دشواری نیست ولی نیاز به کمی دقت بیشتر دارد.

بندها و جزئیات را کاهش دهید

کاهش بندها در بازنویسی به معنای حذف یا کم کردن بخش هایی از جمله است که ممکن است پیچیده باشد، اما در عوض این بخش از عبارت در جمله ای دیگر و به شکلی متفاوت بازگو می‌­شود.

خلاصه نویسی کنید

همانند پارافریز، خلاصه نویسی نیز بازنویسی یک بیانیه اصلی به شمار می­‌رود. با این تفاوت که پارافریز دقیق و با جزییات است، خلاصه­ نویسی همان طور که از مفهومش پیداست خلاصه و گزینشی است.

در خلاصه­ نویسی نکات اصلی در نسخه ای کوتاه تر از مطلب اصلی بیان می‌گردد، در حالی که در تفسیر همان نوشته اصلی به شکلی جدید بازگو می‌‍شود.

خلاصه نویسی در حقیقت کوتاه کردن بیانیه اصلی است در حالی که نکات اصلی آن پوشش داده شده است.

دانشجویان عزیز کپی کردن مقاله و پایان نامه در فصل روش تحقیق یعنی فصل سوم ، چهارم و پنجم پایان نامه به هیچ صورت مورد قبول نیست. شما فقط در فصل دوم اجازه دارید پرافریز انجام دهید و نه در هیچ فصل دیگری.

اگر به دنبال چاپ كردن مقاله براي رزومه خود هستيد تحت هيچ شرايطي از مقالات و پايان نامه هاي ديگران كپي نزنيد. چاپ مقالات در ژورنال ها و كنفرانس هاي نامعتبر هيچ سودي براي شما ندارد. اگر به دنبال قوي كردن رزومه و مهاجرت تحصيلي هستيد بايد به دنبال نگارش مقالات معتبر و سپس چاپ آن در ژورنال و كنفرانس معتبر باشيد. راه سريع شما را به مقصد نميرساند، به دنبال راه هاي ميان بر نباشيد. ژورنال هاي معتبر به هيچ وجه اعتبار خود را زير سؤال نميبرند كه مقاله نامناسب را چاپ كنند. پس اگر ديديد هر فردي  به شما قول چاپ مقاله در يك ژورنال مشخص را داد بدانيد كه اين ژورنال به طور حتمي نامعتبر است.

اينكه ما با سردبير مجله در ارتباط هستيم و مقاله شما را با فلان هزينه چاپ مي كنيم .اين فقط يك سرقت ادبي است و هيچ اعتباري ندارد .همچنين چاپ مقاله در ژورنال نامعتبر يا ليست سياه علاوه بر عدم رزومه ،يك لكه پاك نشدني در رزومه شما ايجاد مي كند.

سرقت های ادبی مقالات

از طرف ديگر اگر سرقت ادبي انجام دهيد اعتبار شما به طور كلي از بين مي رود.با چاپ مقاله در ژورنال نامعتبر فقط رزومه خود را خراب تر خواهيد كرد.اگر شما در هيچ مجله اي ،مقاله نداشته باشيد خيلي بهتر از اين است كه در مجله اي در ليست سياه مقاله داشته باشيد.

سرقت های ادبی مقالات

مطلب دیگه ای که مهم است سرقت های ادبی در مقالات است. خیلی از مقالاتی که ما کار میکنیم ، و می خواهیم بفرستیم برای isi با نویسندگان ایرانی مشکل پیدا کرده اند و می گویند شما خیلی کپی میکنید. در حقیقت هم همینطور است و خیلی از مقالات ما کپی شده است ، و کنفرانس های ما در سیویلیکا هم چاپ شده و خیلی از مقالاتش کپی شده است و چندین مقاله با یک نام در کنفرانس های مختلف چاپ شده است ولی ژورنال اگر معتبر باشد شما تحت هیچ شرایطی نمی توانید کپی بکنید.

تشخیص سرقت علمی در پایان نامه و مقاله

سرقت علمی به معنی کپی کردن و استفاده کردن از منابع و تحقیقات دیگران ، بدون رفرنس دهی به آن ها است. راه های زیادی وجود دارد که بتوانید از طریق روش های قانونی و اخلاقی از پژوهش های دیگران بهره بگیرید استفاده از روش های کپی غیر قانونی باعث می‌شود که اعتبار پایان نامه و مقاله شما از بین برود. داورانی که در روز جلسه دفاع شما حضور خواهند داشت بیشتر از همه چیز موارد اخلاقی رعایت شده در پایان نامه را بررسی خواهند کرد و چنانچه پایان نامه از لحاظ اخلاقی دارای مشکل باشد به سایر بخش ها توجه چندانی نخواهند کرد و احتمال دارد که یا پایان‌نامه را مردود اعلام کنند و یا نمره کمتری تعلق گیرد. اگر نیاز به استناد به مطالب دیگران دارید و می‌خواهید که از روش های اصولی این مطالب استفاده کنید. نرم افزارهایی هم وجود دارد که میزان کپی کردن پایان نامه و مقالات را تشخصیص می دهد. وقتی که یک پایان نامه ای با هزینه کم انجام می شود ، مطمعن باشید که این پایان نامه کپی شده است و اگر خودتان هم متوجه آن نشوید ، استاد راهنما صد در صد متوجه می شود ، وقتی از فصل یک که کلیات است ، فصل دو که پیشینه تحقیق است و فصل سه که روش تحقیق است نگاه بکند به راحتی متوجه می شود که این پایان نامه کپی شده است. قطعا استاد راهنما و داوران با یک نگاه متوجه این قضیه می شوند و حتی اگر هم متوجه نشوند با یک سرچ کوتاه متوجه می شوند.

۱-انواع سرقت های علمی چیست؟

  • استفاده از منابع و عدم استناد به آن‌ها
  • نویسنده‌ای که از کار دیگری کلمه به کلمه به عنوان کار خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال از فصل سوم، چهارم و پایان نامه شما باید نتایج کار خودتان باشد و کپی کردن از افراد دیگر به منزله سرقت علمی است.
  • نویسنده قسمت‌های قابل توجهی از متن یک منبع را بدون تغییر کپی می‌کند.
  • نویسنده برای پنهان کردن دزدی علمی می‌کوشد از منابع مختلف علمی کپی کند و با تعدیل مختصر آن‌ها را با هم تطبیق دهد.
  • نویسنده در عین حال که مطالب ضروری از منابع را نگه داشته است اما ظاهر مقاله را با تغییر عبارات و کلمات کلیدی مختصری دگرگون کرده است.
  • نویسنده به جای صرف وقت برای یک کار اصیل، با نقل قول و بازی با الفاظ از سایر منابع، آن‌ها را با هم منطبق می‌کند.
  • استفاده از کارهای گذشته خود به میزان قابل توجه.

پایان نامه و مقاله

۲-استفاده از منابع و استناد ناقص به آن‌ها

  • استفاده از نام یک نویسنده و عدم ارائه اطلاعات بیشتر در قسمت منابع. بسیاری از مقالات ما هم متاسفانه در متن مرجع آمده است ولی در مراجع آن رفرنس نیامده است و همین موجب رد مقاله می شود.
  • نویسنده اطلاعات غیردقیق درباره منبع ارائه می‌کند که یافتن آن را غیرممکن می‌کند.
  • نویسنده به طور کامل به یک منبع استناد می‌دهد اما از گذاشتن متنی که کلمه به کلمه کپی شده در گیومه غفلت می‌کند.
  • نویسنده به همه منابع استناد کرده و همه نقل قول‌ها را در گیومه قرار داده اما مقاله کار اصیلی نیست (مشخص کردن این نوع بسیار دشوار است)
  • در این مورد نیز نویسنده در بعضی جاها به منابع استناد کرده اما در جای دیگری نقل قولی را از آن منابع آورده و به آن‌ها استناد نکرده است.

پایان نامه و مقاله

۳-راهکارهای رفع سرقت ادبی

پایاننامه باید  از لحاظ سرقت ادبی کنترل شود و قبل از اینکه به دست اساتید و داوران حاضر در جلسه دفاع برسد پایان‌نامه از لحاظ اخلاقی بررسی و کنترل شود در سالهای اخیر خبر های زیادی از سرقت ادبی و علمی موجود در پایاننامه ها به گوش رسیده است که متاسفانه عواقب خطرناکی نیز برای آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان می‌تواند در پی داشته باشد. برای رفع سرقت علمی موجود در پایاننامه ها باید ابتدا بخش هایی که دارای سرقت علمی هستند تشخیص داده شوند و سپس اقدام به رفع آنها شود.

برای تشخیص سرقت علمی پایان‌نامه ها سایت ها و نرم افزار های زیادی وجود دارند که می‌توانید متن مورد نظرتان را در این نرم افزار ها وارد کنید تا درصد مشابهت پایاننامه را با متون و مقالات و پایاننامه های ثبت شده دیگر مقایسه کنند و نتیجه آنرا اعلام نمایند بعد از تشخیص میزان مشابهت ها می‌توانید با کمک روش های زیر تشابهات ادبی را ویرایش کنید و پایاننامه خود را تا حد امکان ناب و جدید کنید. جایگذاری کلمات مترادف و هم معنی در یک جمله می‌تواند به شما کمک کند تا جمله مشابه را بازسازی کنید و تا حد امکان آن را ناب و جدید تر کنید. اگر بازه لغات گسترده تری داشته باشید حتما خواهید توانست کلمات مترادف و هم معنی خوبی جایگذین کلمات این جملات کنید.می‌توانید ترتیب قرار گیری جملات را تغییر دهید که نسبتا جمله جدیدی در اختیار داشته باشید جابه جایی کلمات در صورتی که آسیبی به مفهوم جمله وارد نشود یکی از کاربردی ترین روش های رفع سرقت ادبی در پایاننامه ها می‌باشد. می‌توانید افعال موجود در جمله را تغییر دهید و یا ویرایش و بازسازی کنید که همه روش ها برای این است که تا حد امکان جمله ناب و جدید شود. ولی همه این مطالب برای وقتی است که کپی ها در فصل دوم پایان نامه انجام شده باشد و در فصل سوم، چهارم و پنجم به هیچ وجه کپی کردن ،قابل قبول نیست و اگر اساتید بفهمند کامل آن را برمی گردانند. اکثر پایان نامه هایی که با هزینه های کم به انجام پایان نامه می پردازند، به دلیل اینکه دانشجو هزینه کمی کرده است قطعا یک کار کپی تحویل دانشجو می دهند و حتما به این موارد دقت کنید.

پایان نامه و مقاله

۴-از کجا بفهمیم پایان نامه یا مقاله کپی شده است

 عدم قرار دادن عبارات استفاده شده از منابع دیگر در نقل قول 

ممکن است برخی از دانشجویان فراموش کنند که زمانی که از یک کتاب یا مجله بهره می‌گیرند و یا از کلمه و عبارتی استفاده می کنند، باید آن را در علامت نقل قول قرار دهند. در اینجور موارد کافی نیست که فقط کپی یک متن و مرجع را به آن اضافه کنید؛ باید از علامت نقل قول استفاده کرده تا نشان داده شود که آن عبارت یا کلمه، یک نقل قول مستقیم است.

 ساختن جمله با تغییر دادن کلمات از یک منبع، بدون دادن رفرنس دهی 

بازنویسی کردن عبارات یک کتاب یا مقاله با تغییر دادن کلمات نوشته، کار آسانی به نظر می رسد، شاید به نظر برسد که با انجام این کار توانسته ایم یک محتوای جدید از زبان خودمان بنویسیم ولی دانشجویان هنوز هم ساختار استدلال نویسنده اصلی و همچنین ایده های فرد را با کلمات دیگر و هم معنی کپی کرده اند که این، یک نوع سرقت ادبی به حساب می آید. در فصل دوم پایان نامه هر جمله، نمودار و جدول باید دارای رفرنس مشخص باشد چون پیشینه تحقیق را ارائه می دهید.

 کپی کلمات یا ایده از یک منبع که اکثریت کار شما را شامل می‌شود 

دانشجویان اغلب مطالب مربوط به کتاب ها و نشریات را پیدا می کنند که حتی ممکن است دقیقا به پرسش مقاله ای که با آن برخورد می کنند پاسخ دهند. آنها اغلب با کپی کردن کلمات و یا ایده هایی از این منابع بدون دادن اعتبار به نویسنده، سرقت می کنند. با این حال، با اشاره به منابع، می توان از اغلب موارد سرقت ادبی جلوگیری کرد. به سادگی تصدیق می کنید که مواد خاصی قرض گرفته شده اند و مخاطبان خود را با اطلاعات لازم برای یافتن این منبع معمولا برای جلوگیری از سرقت ادبی کافی است. بخش اطلاعات مربوط به استناد را برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی به کارگیری منابع به طور کامل ببینید.

پایان نامه و مقاله

 سرقت علمی تصاویر، نمودار و جدول

استفاده از یک تصویر، نمودار یا جدول در کار علمی بدون دریافت اجازه، حق چاپ یا ارائه استناد مناسب، سرقت ادبی است. فعالیت های زیر در جامعه امروز بسیار رایج است. با وجود محبوبیت آن‌ها، هنوز هم به عنوان سرقت ادبی حساب می شود.

  • کپی کردن رسانه ها (به ویژه تصاویر) از وب سایت های دیگر برای قرار دادن آن‌ها در صفحات یا وب سایت های خود.

دادن اطلاعات نادرست در مورد منبع نقل قول 

ممکن است فرد واقعا منبعی را بخوانید و از مطالب آن در مقاله خود استفاده نماید ولی در قسمت منابع و رفرنس دهی، منبع آن را بدرستی ذکر نکند. در این صورت فرد سرقت علمی کرده است.

 خود پردازی از نوشته های قبلی 

یکی از موارد دیگری که سرقت علمی تلقی می شود به این صورت است که شما می توانید متهم به سرقت از کار خود شوید. سرقت از خود اینچنین است که با استفاده از بخش‌هایی از کار قبلی خود که آن را قبلا ارائه کرده اید، نتیجه گیری مجدد کنید و یک مقاله یا کتاب جدیدی به چاپ برسانید؛ این یک سرقت ادبی است.

 کار شص دیگری را به عنوان خودتان انجام دهید 

 کپی کردن کلمات یا ایده های دیگران بدون گرفتن اجازه و رفرنس دهی 

-استفاده از مقالات نامعتبر که خودشان هم سرقت ادبی کرده اند وشما هم از آن ها استفاده کرده اید نیز از شایع ترین و مهم ترین سرقت های ادبی بوده است

دانشجويان ارشد و دكترا اغلب به علت عدم پيگيري پايان نامه ترم هاي زيادي را تلف مي كنند.علت اين اهمال كاري ها چيست؟ اهمال كاري يكي از شايع ترين كارها است كه بسياري از افراد با آن روبرو مي شوند. بعضي از افراد درجه اهمال كاري بالايي دارند و بعضي كمتر ، اهمال كاري يعني تو چندين ترمه دروس ارشد و دكترا را تمام كردي ولي پايان نامت رو شروع نمي كني. تا كي ميخواين به اين وضعيت ادامه دهيد؟! يه جايي بايد بگي بسه!!!من بايد از يك نفر كمك بگيرم و پايان نامم را تمام كنم. بايد از يك متخصص استفاده كنم كه پايان نامم را تمام كنم. بدون مشورت نمي توان دوباره راهي اشتباه را جلو رفت.اشتباه در كار علمي بسيار خسته كننده و زمان بر است . اين كه شما موضوع اشتباهي انتخاب كني،نحوه نگارش پايان نامت درست نباشه قطعا نمي توني با اين وضعيت دفاع كني. مشكل ديگري كه بهش برمي خوريد اين است كه بسياري از دانشجويان كار پايان نامه را خيلي دست كم مي گيرند و در نتيجه مي خواهند با کپی کردن در پایان نامه از روي يك پايان نامه ديگر ،دفاع كنند.

از شما خواهش مي كنم در انجام پايان نامه به دنبال راه هاي فرار نباشيد چون در اين صورت وقت خود را تلف كرده ايد.تقليد و كپي كردن پايان نامه شايد براي شما كه اولين بار است پايان نامه يا پروپوزال مي نويسيد قابل تشخيص نباشد ولي براي اساتيد و داوران با يك نگاه قابل تشخيص است. فقط با يك نگاه مي شود يك پايان نامه كپي شده را تشخيص داد.علاوه بر تابلو بودن پايان نامه هاي كپي ،اصل اصالت سنجي است كه ميزان تشابه را نسبت به پايان نامه هاي ديگر مشخص مي كند. شركت مهرداد سيويل در كنار شما دانشجويان هست تا بتوانيد پايان نامه هايي مناسب و با كيفيت تهيه كنيد تا در ادامه به مشكل نخوريد. در اين سايت هرآنچه كه از آموزش پايان نامه و جلسه دفاع مي خواهيد گردآوري شده است. شركت ما از انتخاب موضوع تا انجام مراحل پروپوزال و تأييد آن و شروع صفر تا صد پايان نامه تا زمان جلسه دفاع و طراحي اين جلسه با شما همراه خواهد بود. چه کسانی برای پایان نامه چند ترم وقت میزارند و هنوز هم هیچ کاری نکردند؟ برای بحث پایان نامه خیلی مهم است که شما کمک بگیرید ، ولی از چه کسی کمک بگیرید؟؟؟ اگر کسی از دوستان شما پایان نامه خودش را انجام داده و جلسه دفاع را گذرانده است ولی باز هم دلیل نمی شود که از او کمک بگیرید! چون روند پایان نامه ها باهم متفاوت است باشد و پایان نامه ها یکسان نیستند و متفاوت هستند مثلا روش تحقیق شما فرق دارد ، انتخاب موضوعتون فرق دارد ، نمی توانید یک کاری را برای همه ی پایان نامه ها به کار ببرید، برای همین میگوییم تقلید نکنید ؛کپی نزنید چون روند پایان نامه ها متفاوت است با یکدیگر ! قطعا اساتید وقتی بخوانند پایان نامه را متوجه می شوند ، حتی اگر استاد راهنما هم متوجه نشود داوران جلسه دفاع متوجه می شوند و قطعا میفهمند که شما کپی کردید ، بنابراین از کپی کردن پایان نامه خودداری کنید و تحت هیچ شرایطی از روی یک پایان نامه دیگر کپی نکنید شما باید مقالات را بخوانید و و آن ها را ترجمه کنید و کنار هم بگذارید و فصل دوم پایان نامه را شکل دهید ،کاملا از تقلید و کپی کردن دوری و خودداری کنید.

کپی کردن در پایان نامه

روندهای اشتباه در پایان نامه ارشد و دكترا بسيار زياد شده است. اغلب به علت اعتمادهاي بي مورد دانشجويان به دوستان خود كه دفاع كرده اند علت روند بسياري از اشتباهات بوده است. مورد بعدي عدم پيگيري دانشجو براي انجام مراحل پروپوزال و فصل هاي پايان نامه است. مشكل بسياري از  دانشجويان اغلب به علت عدم توجه به اين دو موضوع اساسي است. اين كه دوستي داشتيد كه دفاع كرده يا خوب يا بد ،اصلا ربطي به اين ندارد كه شما هم اگر همين روند را تكرار كنيد همان نتيجه را مي گيريد. روند انجام هيچ پايان نامه اي شبيه پايان نامه ديگران نخواهد بود. شايد روندهاي مشابهي در بعضي قسمت ها به ميزان كم وجود داشته باشد ولي هيچگاه نمي توان با تقليد از پايان نامه ديگران ،دفاع كرد.روش هاي تحقيق براساس موضوع و هدف هاي هرپايان نامه اي متفاوت است. نمي توان با كپي كردن پايان نامه از روي ديگران در پايان نامه موفق شد.حتي اگر استاد راهنما دوست شما باشد و آبرو خودش هم واسش مهم نباشد  ولي داوران در جلسه دفاع قطعا آن پايان نامه را رد خواهند كرد يا با هزار دردسر به شما نمره قبولي خواهند داد. بنابراين به دنبال راه هاي دررو نباشيد چون بعدا با چندين برابر هزينه و زمان بايد بتونيد از پايان نامه و امضاي اساتيد رد شويد. درحالي كه اديت هاي اساتيد و داوران اگر انجام نشود و اعمال نكنيد به شما نمره تعلق نمي گيرد.

پس اگر قرار است بعد از كلي دردسر ،زمان و هزينه و خراب كاري در روز دفاع روبرو شويد بهتر است به دنبال مراحل درست پايان نامه باشيد كار را به اما و اگر نسپاريد. بحث اعتماد داشتن و اعتماد زیاد به دوستان خیلی خطرناک است در بحث پایان نامه ؛ شما اعتماد زیاد دارید به دوستتان ولی ممکن است طرفی که دوست شماست اصلا خودش پایان نامه را انجام نداده ولی شما حرف های او را گوش می دهید و انجام می دهید و نتیجه کارتون بد میشه و پایان نامه تان خراب میشه. پس هیچوقت اعتماد نکنید در بحث پایان نامه به دوستانتان و غیر از اینکه نباید اعتماد کنید باید دقت داشته باشید پایان نامه ای که اون ها انجام داده اند با پایان نامه ی شما فرق دارد ، روش تحقیق ها متفاوته ، ممکن است شما یک روش تحقیق داشته باشید و استفاده کرده باشید و به هدفتان رسیده باشید ولی پایان نامه دوستتان را اصلا با این روش نمی توان انجام داد ! پس خیلی دقت داشته باشید که هیچ پایان نامه ای شبیه به پایان نامه دیگری نیست.

هیچوقت این کار را انجام ندهید چون برای شما مشکل می شود و حتی یک استاد که پایان نامه را می خواند متوجه می شوند که کجای این پایان نامه کپی شده است! نکته ی بعدی انضباط است ، شما باید انضباط شخصی داشته باشید و پیگیری کنید و حتی اگر پایان نامه خود را به شخص دیگری داده اید باید باز هم پیگیر باشید ؛ باید مشورت بگیرید ، از استاد راهنما نظر بخواهید و بازخورد بگیرید و اعمال کنید نظرات استاد راهنما را ، بدون مشورت نمیشود کار را پیش برد ، چه خودتان چه شخص دیگری این کار را انجام بدهد باید فصل به فصل شما پایان نامه را بخوانید و به تمام ریزه ها کاری ها مسلط شوید ، چون استاد راهنما می فهمد و کوتاه هم نمیاد چون اگر شما بلد نباشید ؛ قطعا در روز دفاع هم نمی توانید جلسه دفاع خوبی را داشته باشید.

مقالات مشابه با این مقاله:

اشتباهات مکرر دانشجویان در مراحل پایان نامه

راه های اشتباه در پایان نامه

هزینه های مشاوره و انجام پایان نامه

نوشته شده توسط مهندس مهرداد حمصیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : آموزش مراحل انجام پایان نامه تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.